eitaa logo
بحرُ العِلم
230 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
813 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زائر حضرت معصومه علیهاالسلام، زائر حضرت علی بن موسی الرضا عليهماالسلام است. ➖ در روایتی از حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا علیه‌السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ⚜ مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی. «کسی که حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را در قم زیارت کند، مانند آن کسی است که مرا زیارت کرده است.» 📚ناسخ التواریخ،زندگانی حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) ج۷، ص۳۳۷/ ریاحین الشریعة، ج۵، ص۳۵ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋⚜🕋⚜🕋⚜🕋 🕋⚜🕋 _الشریف ا❁﷽❁ا ✨« فَارْتَقِبْ إِنَّهُمْ مُرْتَقِبُونَ‏» منتظر باش، آن‌ها نيز منتظرند [تو منتظر پيروزى الهى و آن‌ها منتظر عذاب و شكست] (سوره مبارکه دخان آیه ۵۹) ❇️(۱۵۱)لقب مبارک⚜المُرتَقِب⚜ ✍ از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مُرتقِب» است. 🖋 مرتقب به شخصی اطلاق می شود که مراقب امری است؛ چشم به راه و منتظر به وقوع پیوستن و به انجام رسیدن امری باشد: ➖أنّ تفسير التَّرَقُّبُ‌ بالحفظ و الانتصاب لمراعاة شي‌ء و الانتظار و الخوف و أمثالها [التحقیق فی کلمات القرآن ج۴ ص۱۹۰] ✔️ چنانکه در آيات حضرت قرآن از «مرتقب» به «منتظِر» تفسیر شده است : ⚜ «فارْتَقِبْ إِنَّهُمْ مُرْتَقِبُونَ؛ أي انتظر إنهم منتظرون» 📗تفسير القمي ؛ ج۲ ص۲۹۲ / البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ص۲۲ ✍ مطابق نصوص ادعیه و زیارات، وجود مبارک حضرت صاحب الامر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرتقب و منتظر بندگانی هستند که آمادگی حمل اوامر حضرتشان را داشته باشند. ➖چنانکه در عبارت زیارت جامعه کبیره تصریح شده است: ⚜ أَنّی مُنْتَظِرٌ لِأَمْرِكُمْ مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِكُمْ آخِذٌ بِقَوْلِكُمْ عَامِلٌ بِأَمْرِكُمْ‏‌‏‌‏ «همانا من منتظرِ امر شما و مرتقب دولت شما هستم؛ گیرنده قول شما و عمل کننده به امر شما می باشم.» 📃 زیارت جامعه کبیره 🔹 و نیز در زیارت مخصوصه حضرتشان وارد شده است: ⚜ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ حُجَّتِكَ في اَرْضِكَ... الْمُرْتَقِبِ الْخائِفِ وَالْوَلِيِّ النَّاصِحِ «خدایا درود فرست بر محمّد [نام مبارک حضرت ولی عصر علیه السلام] حجّتت در زمینت.. آن مرتقب (منتظر) بیمناک و ولّی خیرخواه.» 📃 زیارت آل یاسین 🕋⚜🕋 🕋⚜🕋⚜🕋⚜🕋 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️ وَ [ أَشْهَدُ أَنَّكُمُ ] مَناراً فِي بِلادِهِ، وَأَدِلَّاءَ عَلَىٰ صِرَاطِهِ «و [گواهی میدهم که خداوند] شما را مراکز نوری در کشورهایش، و راهنمایانی بر راهش قرار داد. » 📃فرازی از زیارت جامعه کبیره @BahrulEilm‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎✨⚜💎✨⚜💎 💎✨⚜💎 ا❁﷽❁ا ✨ وَ إِنْ يُريدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللهُ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ ﴿و اگر بخواهند تو را فريب دهند، خدا براى [حمايت] تو كافى است؛ او همان كسى است كه تو را، با يارى خود و مؤمنان، تأييد كرد.﴾ (آیه ۶۲ - سوره مبارکه انفال) ۱)🔹 الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَکْتُوبٌ عَلَی الْعَرْشِ أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا وَحْدِی لَا شَرِیکَ لِی وَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) عَبْدِی وَ رَسُولِی أَیَّدْتُهُ بِعَلِیٍّ (علیه السلام) فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِینَ فَکَانَ النَّصْرُ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ دَخَلَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ فَدَخَلَ فِی الْوَجْهَیْنِ جَمِیعاً. ⚜ پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: روی عرش چنین نوشته شده است: «همانا من خدا هستم و خدایی جز من نیست، یگانه‌ام و شریکی برای من نیست و محمّد (صلوات الله علی) بنده و پیامبر من است. او را به‌وسیله‌ی علی (علیه السلام) تأیید کردم. سپس خدای عزّوجلّ این آیه را نازل فرمود: «هُوَ الَّذِیَ أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمؤْمِنِینَ»؛ منظور از نصر، علی (علیه السلام) بود و در مفهوم، مؤمنان نیز وارد شده است. پس در هر دو وجه وارد شده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۱۶/۳ بحار الأنوار، ج۲۷، ص۲/ الأمالی للصدوق، ص۲۱۵/ روضهًْ الواعظین، ج۱، ص۴۲ ۲)🔹الباقر (علیه السلام)- هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ أیْ قَوَّاکَ بِأَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ جَعْفَرٍ وَ حَمْزَهًَْ وَ عَقِیل (رحمة الله علیه). ⚜ امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «هُوَ الَّذِی أَیَّدَکَ»؛ یعنی تو را به‌وسیله‌ی امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، جعفر (سلام الله علیه) ، حمزه (سلام الله علیه) و عقیل (سلام الله علیه) نیرومند ساخت. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۱۶/ المناقب، ج۲، ص۶۷ / بحار الأنوار، ج۶۸، ص۱۰۸ 💎✨⚜💎 💎✨⚜💎✨⚜💎 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «مُنکَر» ا❁﷽❁ا ✨«إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» (سوره مبارکه نحل آيه ۹۰) ا┅═✧❁⚜❁✧═┅ا ✍ «مُنکَر» که از نظر لغوی به معنای «ناشناخته» و در اصطلاح فقه، به معنای هر فعلی است که شرع و عقل سليم آن را قبيح و ناپسند ميداند، در مقابل «معروف» قرار دارد ؛ زیرا «معروف» به هر آنچه که در قلب و فطرت خلق شناخته شده است و عقل سلیم آن را حسن و پسندیده برمی شمرد، ‌اطلاق می شود (۱). ✅ حقیقت و بطن «معروف» به وجود مبارک اهل بیت (علیهم السلام) و حقیقت و بطن «منکر»، به اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ارجاع داده می شود؛ چنانکه حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین حقیقت معنای «امر به معروف و نهی از منکر» فرمودند: ⚜ المَعْرُوفُ يَا أَبَا حَنِيفَةَ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ السَّمَاءِ الْمَعْرُوفُ فِي أَهْلِ الْأَرْضِ وَ ذَاكَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام قالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَا الْمُنْكَر؟ قالَ اللَّذَانِ ظَلَمَاهُ حَقَّهُ وَ ابْتَزَّاهُ أَمْرَهُ وَ حَمَلَا النَّاسَ عَلَى كَتِفِهِ (۲) «معروف چيزى است كه معروف و شناخته شده در اهل آسمان باشد و معروف در اهل زمين؛ و آن امير المؤمنين على بن ابى طالب  (عليهما السلام) است؛ و منکر همان دو نفری هستند  كه به حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ستم روا داشتند و مقامش را غصب نمودند و مردم را عليه او شوريدند.» ✔️ لذا در آیات حضرت قرآن، حقیقت «منکر» به ولایت طواغیت (لعنة الله علیهم) تفسیر و معنا می شود؛ آنان که مُنکِر فضل و برتری وجود مقدس ولي الله الأعظم ، أميرالمؤمنين علي (علیهم السلام) شدند: ➖ عن اباجعفر (علیه السلام): «..وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْمُنْكَرُ مَن أَنكَرَ فَضلَ الإمَام و جحَده»(۳)؛ ائمه جور (لعنة الله علیهم اجمعین) که خداوند عزوجل ، مودّت و اطاعت از ایشان را بر بندگان خود، قبیح و ناپسند بر شمرده است. حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) در تفسیر آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل به این مطلب تصریح نموده و فرموده اند: ⚜ وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ هُوَ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ قَتَلَهُمْ وَ مَنَعَ حُقُوقَهُمْ (۴) «و خداوند از فحشا و منکر و ستم، نهى مى کند» (سوره نحل آيه ۹۰) مقصود کسانی هستند که به اهل بیت (علیهم السلام) ظلم کرده و آنان را به قتل رسانده و از حقوقشان منع کردند.وَ نَهَاهُمْ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ مَنْ بَغَی عَلَی أَهْلِ الْبَیْتِ وَ دَعَا إِلَی غَیْرِنَا (۵) « و خداوند بندگان را از فحشاء و منکر باز می دارد؛ یعنی از آنان که به اهل بیت (علیهم السلام) ستم روا داشته و مردم را به غیر ایشان دعوت کردند.» ⚜ وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ وَ هُمْ أَعْدَاءُ الْأَنْبِیَاءِ وَ أَوْصِیَاءِ الْأَنْبِیَاءِ وَ هُمُ الْمَنْهِیُّ عَنْ مَوَدَّتِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ یَعِظُکُمْ بِهَذِه لَعَلَّکُم تَذَکَّرُون (۶) «و خداوند از فحشا و منکر و ستم، نهى مى کند» (سوره نحل آيه ۹۰) مقصود دشمنان انبیاء و اوصیاء هستند که مودّت و اطاعت از آنان نهی شده است و خداوند شما را اینگونه اندرز مى دهد، شاید متذکّر شوید.» ⚜ « وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ» قال: ولاية فلان و فلان (۷) «و خداوند از فحشا و منکر نهى مى کند» یعنی ولایت اولی و دومی ملعون. 🖋لذا مطابق کلام نورانی حضرت صادق  الائمه (علیه السلام)، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام)، در آيات حضرت قرآن، با اسامی «فحشاء و منکر و بغی» نام برده شده اند: و عَدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّه عَزَّ وَ جَلَ‏ الْفَحْشاءُ وَ الْمُنْكَرُ وَ الْبَغْيُ (۸) و از آنجا که مصداق اتم «منکر» به دومی ملعون برمی گردد، در حدیثی تصریح فرمودند که «المنكر»: الثاني (۹). 📚 منابع ➖➖➖➖➖ (۱). مجمع البحرين ج‏ ۵ ص۹۳ و ج۳ ص۵۰۲؛ التحقيق في كلمات القرآن الكريم،۱۲ص ۲۴۱ (۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص٨١٧؛ بحار الأنوار ج‏٢۴ ص ۵٨ (۳). الكافي ج‏١ ص۴٢٩؛ البرهان في تفسير القرآن ج‏٢ ص۵٩٣ (۴).بحارالأنوار ج۲۴ ص۱۸۸؛ تأویل الآیات في فضائل العترة الطاهرة ص۲۶۴ (۵).تفسیر نورالثقلین ج۳ ص۸۰؛ تفسیر العیاشی ج۲ ص۲۶۸؛ بحارالأنوار ج۲۳،گ ص۲۶۸ (۶). مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج۴ ص۲۰۲؛ بحارالأنوار ج۲۴ ص۲۸۹ (۷).  البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص ۴۴۹ (۸). تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ص٢٢ (۹). البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص ۴۴۹؛ تفسير العياشي ج‏۲ ص٢۶٨ ⚪️💢⚪️💢⚪️💢⚪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ✨ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا «از مؤمنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا کردند، برخی از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخی از آنان [شهادت را] انتظار می برند و هیچ تغییر و تبدیلی [در پیمانشان] نداده اند.» (آیه ۲۳ سوره مبارکه احزاب) 🏴🏴🏴🏴🏴 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️ عَصَمَكُمُ اللّٰهُ مِنَ الزَّلَلِ، وَآمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ «خدا شما را از لغزش‌ها حفظ کرد ، و شما را از فتنه‌ها ایمن داشت.» ▪️ فرازی از زیارت جامعه کبیره @BahrulEilm‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴▫️🏴▫️▪️ 🤲 فرازی از دعای عظیم‌الشأن که در زمان غیبت حضرت مولانا و صاحبنا بقیة الله الاعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) وارد شده است: «... اللّٰهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ أَنْ تَأْذَنَ لِوَلِيِّكَ فِي إِظْهارِ عَدْلِكَ فِي عِبادِكَ، وَقَتْلِ أَعْدائِكَ فِي بِلادِكَ،» خدایا از تو می‌خواهیم، به ولی‌ّات برای آشکار کردن عدل در میان بندگانت و کشتن دشمنانت در کشورهایت، اجازه دهی! «حَتَّىٰ لَا تَدَعَ لِلْجَوْرِ يَا رَبِّ دِعامَةً إِلّا قَصَمْتَها، وَلَا بَقِيَّةً إِلّا أَفْنَيْتَها، وَلَا قُوَّةً إِلّا أَوْهَنْتَها، وَلَا رُكْناً إِلّا هَدَمْتَهُ، وَلَا حَدّاً إِلّا فَلَلْتَهُ، » تا هیچ ستونی برای ظلم و ستم، ای پروردگارم باقی نگذاری مگر آنکه درهم شکنی و نه باقی مانده‌ای جز آنکه نابود گردانی و نه نیرویی مگر آنکه سُستش نمایی و نه پایه‌ای جز آنکه درهم فرو ریزی و نه بُرّنده‌ای جز آنکه آن را کُند نمایی، «وَ لَا سِلاحاً إِلّا أَكْلَلْتَهُ، وَلَا رايَةً إِلّا نَكَّسْتَها، وَلَا شُجاعاً إِلّا قَتَلْتَهُ، وَلَا جَيْشاً إِلّا خَذَلْتَهُ، وَارْمِهِمْ يَا رَبِّ بِحَجَرِكَ الدَّامِغِ، وَاضْرِبْهُمْ بِسَيْفِكَ الْقاطِعِ وَبَأْسِكَ الَّذِي لَاتَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ،» نه اسلحه‌ای جز آنکه از کار اندازی و نه پرچمی جز آنکه سرنگون سازی و نه پهلوانی جز آنکه به قتل رسانی و نه لشگری جز آنکه شکست دهی و سنگ بارانشان کن، به سنگ درهم کوبنده‌ات و بزن آنان را به شمشیر بُرّنده‌ات و به انتقامت که آن را از مردمان بدکار باز نمی‌گردانی! «وَ عَذِّبْ أَعْداءَكَ وَأَعْداءَ وَلِيِّكَ وَأَعْداءَ رَسُولِكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ بِيَدِ وَلِيِّكَ وَ أَيْدِي عِبادِكَ الْمُؤْمِنِينَ؛» و عذاب کن دشمنانت و دشمنان ولی‌ّات و دشمنان رسولت (درود تو بر او و خاندانش) به دست ولی‌ّات و به دست بندگان با ایمانت! 📓 کمال الدین ج۲ ص۲۴۵ 📓 مصباح الزائر، ص ۴۲۵ 🏴▫️🏴▫️▪️ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎✨⚜💎✨⚜💎 💎✨⚜💎 ا❁﷽❁ا ✨ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ ﴿اى پيامبر! خداوند و مؤمنانى كه از تو پيروى مى‌كنند، براى [حمايت] تو كافىست [فقط بر آن‌ها تكيه كن].﴾ (آیه ۶۴ - سوره مبارکه انفال) ۱)🔹الباقر (علیه السلام)- نَزَلَتْ فِی عَلِیِّ‌ بْنِ‌ أَبِی‌طَالِبٍ (علیهما السلام). ⚜امام باقر علیه السلام در باره این آیه شریفه فرمودند: در مورد حضرت علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیهما السلام) نازل شده است. 📚 بحار الأنوار، ج۳۶، ص۵۲/ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۵۴/ شواهد التنزیل، ج۱، ص۳۰۱/ شواهد التنزیل، ج۱، ص۳۰۱ ۲)🔹ابن‌عباس - یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ قال هُوَ عَلِیُّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ (علیه السلام) وَ هُوَ رَأْسُ الْمُؤْمِنِین. ⚜ابن‌عبّاس گوید : «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَسْبُکَ اللهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُؤْمِنِینَ»؛ آن شخص امیرالمؤمنین علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) است که در رأس مؤمنان است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۶۱۸/ کشف الغمهًْ، ج۱، ص۳۱۲ 💎✨⚜💎 💎✨⚜💎✨⚜💎 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا