eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
12.7هزار دنبال‌کننده
299 عکس
260 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو دقیقه صریح و بدون تعارف با مدیران شهری از هر طیف سیاسی 🔹طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، تنها طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپرده‌اند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است! طبق این گزارش، هزینه‌های مستقیم مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! 🔹یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم اقتصادی داشته است که اگر هزینه‌های غیر مستقیم را نیز اضافه کنیم سر به فلک می‌کشد! 🔹حالا لطفا در تکمیل این آمار وحشتناک، این ویدئوی ۲ دقیقه‌ای از توضیحات دکتر منان رئیسی را ملاحظه بفرمایید و ببینید که طی همه دهه‌های اخیر، کدام سیاست با وجود همه اختلاف نظرها، مورد اتفاق نظر همه شهرداران از هر طیفی (چه چپ و چه راست) بوده است؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
حدس می‌زنید در حال حاضر، مساحت همه شهرها و روستاهای ما جمعا چند درصد از کل مساحت کشور است؟! شرط مهم
لطفا به این جملات دقیق نورا عرکات، استاد حقوق دانشگاه تمپل دقت بفرمایید. به نظرتان آنهایی که با شعارهای به ظاهر اقتصادی و با توجیه صرفه‌جویی در مصرف زمین، طی همه دهه‌های اخیر باعث شدند که در کشور پهناور ایران، شهرهای ما اینقدر فشرده و متراکم شوند و تعداد زیادی از جمعیت ما در وسعت کاملا محدودی (جمعا زیر ا درصد!) از سرزمین پهناور ایران متراکم شوند، عملا آگاهانه یا ناآگاهانه همان کار و بلکه شدیدتر از همان کاری را با ما نکرده‌اند که صهیونیستها طی همه این سالها با فلسطینی‌ها کرده‌اند؟! @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیران محترم وزارت علوم و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، لطفا این دو دقیقه مهم از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب را حداقل ۱۰ بار با دقت گوش کنید و تا بیش از این، منابع کشور را به هدر نداده‌اید برایش چاره‌ای بیاندیشید. این سیستمی که تدبیر کرده‌اید عملا باعث شده است اساتید ما به جای آنکه همّ و غمّشان حل مسائل کشور باشد به کارگزارانی رایگان برای برخی مراکز و پایگاه‌های علمی تبدیل شوند که اغلبشان هم متعلق به ینگه دنیا هستند! چرا باید کار به جایی برسد که ولیّ جامعه بفرماید که چندبار گفته‌ام ولی هنوز اصلاح نشده است؟! @baladetayyeb
از ناز نازخاتون تا نام نازی آباد 🔹در تاریخ تمدن ما، هیچگاه زمین و مسکن به مثابه کالای سرمایه‌ای (همچون طلا و مسکوکات و ...) تلقی نمی‌شد، به این معنا که هیچگاه کسی پولش را صرف خرید زمین و مسکن با نگاه انباشت سرمایه نمی‌کرد. بلکه هرگاه کسی نیاز به مسکن پیدا می‌کرد آنرا می‌خرید یا می‌ساخت و دلیلی نمی‌دید که پول و سرمایه‌اش را از سالها قبل، صرف خرید مسکن یا زمینی کند که شاید سالها بعد به آن نیاز پیدا کند. اما از دوره قاجار، تحت تاثیر ورود تدریجی نظامات حاصل از اقتصاد سرمایه‌داری به ایران، برای اولین بار، زمین به مثابه کالایی سرمایه‌ای تلقی شد. به نحوی که از آن دوره به تدریج، عده‌ای پول و سرمایه خود را با هدف انباشت سرمایه، وارد بازار زمین و مستغلات کردند‌. 🔹وقتی زمین همچون کالایی سرمایه‌ای تلقی شود آنگاه به شهر و فضاها و محلات آن نیز همچون کالایی اقتصادی و نه پدیداری فرهنگی نگریسته می‌شود. کالایی که می‌توان روی آن با نگاه صرفا انتفاعی، قیمت گذاشت و حتی آنرا به دیگری پیشکش کرد! دقیقا همانطور که سایر کالاهای سرمایه‌ای همچون طلا و سکه و ... را می‌توان به دیگران پیشکش کرد. 🔹نمونه واضح تاثیر این نوع نگاه بر شهر و فضاهای شهری، داستان نامگذاری محله نازی آباد است؛ محله‌ای که زمین آن در دوران قاجار، به مثابه کالایی سرمایه‌ای از طرف پادشاه قاجار به سوگلی‌اش پیشکش شد! در برخی اسناد چنین آمده است که این منطقه را ناصرالدین‌شاه قاجار برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرد که بعدها با اضافه شدن آن به جنوب تهران در دهه ۳۰ شمسی، نام محله، متناسب با نام سوگلی شاه قاجار، نازخاتون نامیده شد و سپس به تدریج به «نازآباد» و نهایتا «نازی‌آباد» تغییر یافت. نازی‌آبادی که وجه تسمیه‌اش، ناز نازخاتون برای شاه قاجار بوده است! @baladetayyeb
عصای موسی در آستانه بلعیدن مارهای خوش خط و خال لیبرال سرمایه‌داری: 🔹به تصویر دیوارنگاره‌ای در قلب نیویورک که این روزها در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده عنایت بفرمایید: «اسرائیل بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند، بایدن پول آن را می‌پردازد». 🔹اینکه آمریکا تمام قد از اسرائیل حمایت می‌کند هیچ چیز عجیبی نیست چون به فرموده مرحوم آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، "اسرائيل يعنى سرمايه‌دارى، نه يك كشور كوچك؛ امروزه بيشترين سهام اطلاعاتى-سياسى، و سهام پولى-اقتصادى و بالاخره سهام تكنولوژيك دنيا در اختيار اين رژيم است". و لذا طبیعی است که آمریکا به عنوان مهد لیبرال سرمایه‌داری، از کشوری که مصداق تام و تمام نظام سرمایه‌داری است حمایت کند و حتی هزینه بمبهای کودک کُشش را هم تامین کند. 🔹 اما آنچه علاوه بر متن این دیوارنگاره برایم جلب توجه‌ می‌کند ترکیب آن با موقعیتش و زمینه‌ای است که پشت این دیوارنگاره قرار دارد: مجموعه‌ای از برجها و ساختمان‌های بلند تجاری و اداری و ... که این نوع معماری، ظرف مناسب و متناسب با مظروف نظام سرمایه‌داری است. آیا اینکه در مهد لیبرال سرمایه‌داری، روی بدنه‌های برجهایی که ظرف نظام سرمایه‌داری هستند، جلوی چشمان صاحبان کارتل‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، اینچنین به اسرائیل به عنوان مولود ویژه نظام سرمایه‌داری تعرّض می‌شود نشانه آن نیست که عصای موسی به لحظات بلعیدن مارهای خوش خط و خال لیبرال سرمایه‌داری بسیار نزدیک شده است؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این آقا را بنگرید که در خیابان منتهی به سازمان ملل در قلب نیویورک، همزمان مشغول فروختن پرچمهای اسرائیل و فلسطین به صورت توامان است! شاید در نگاه اول، این نوع کاسبی عجیب به نظر برسد اما اگر دقیقتر بنگریم اتفاقا این نوع کاسبی، کاملا با زمینه کالبدی این شهر متناسب است. در شهری که کالبد و ظرف آن مبتنی بر اصالت سرمایه و لیبرال سرمایه‌داری است، هیچ مظروف و اعتقاد و ارزشی به جز بی‌ارزشی و بی‌اعتقادی اصالت ندارد. لیبرالیسم، رکن اساسی شهر معاصر غربی است، رکنی که هم در ظرف و نظام کالبدی شهرهایشان بروز و ظهور دارد و هم در مظروف و نظام فرهنگی و اعتقادی شهروندانشان. 🔹دقیقا در تقابل با شهرهای سنتی ما که در آنها، مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی، اصالت با ارزشهای دینی بود و نه جریان پول و سرمایه و غیره. تقابل این دو نوع شهر را می‌توان در تقابل شهر/عبودیت و شهر/ثروت خلاصه نمود. 🔹آنچه جای توجه دارد این است که بروز چنین رفتارهایی (شبیه به آنچه در این ویدئو می‌بینید) را نباید منتزع از زمینه کالبدی و ظرف این شهرها تحلیل نمود. زیرا مبتنی بر "كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِه"(اسرا/۸۴) میان ظرف و مظروف همواره نسبت معناداری برقرار است و لذا هر چه ظرف و نظام کالبدی شهرهای ما نیز شبیه به ظرف و نظام کالبدی شهرهای غربی شود، آنگاه تجلی مظروف و ارزش‌های فرهنگ غربی نیز در شهرهای ما دور از ذهن نیست. بخش مهمی از دلایل ترویج معضلاتی نظیر عدم عفاف و حجاب و سستی اعتقادات و ... در کلانشهرهای معاصر ایران را بایستی از همین منظر تحلیل نمود. @baladetayyeb
پیام یک تصویر نادر برای ما: 🔹تصور شما از ازدحام شدید جمعیت در این عکس چیست؟ هجوم جمعیت برای یک جشن ملی، یا مراسمی آیینی؟ یا دیدار با یک رجل مذهبی یا سیاسی؟ خیر، آنچه می‌بینید تصویری نادر از هجوم مردم برای دیدن یک فیلم در تهران در سال ۱۳۳۷ در سینما ایران (خیابان لاله‌زار) است! حالا لطفا به این فرمایش ۳۷ سال قبل رهبر معظم انقلاب عنایت بفرمایید: "بارها گفته ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود (۱۳۶۵/۹/۲۷). 🔹تمدن غرب با درک این موضوع از دهه‌ها قبل، برای گسترش ارزش‌ها و انتقال پیامش به سایر جوامع از جمله جوامع اسلامی و شرقی، از ابزارهای هنری نظیر سینما و معماری و موسیقی و ... بهره برده است. ما هم امروزه اگر قرار است تمدن نوین اسلامی ایرانی را به مرحله عمل برسانیم گریزی نداریم جز آنکه پیام و محتوای انقلاب را در قالبها و تکنیکهای جذاب هنری (اعم از معماری و موسیقی و ...) بریزیم. یکه‌تازیِ سرود سلام فرمانده که این روزها برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین در تیک تاک دوباره حسابی گل کرده است، مصداق واضحی است از اهمیت بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای انتقال بهتر و موثرتر پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی. @baladetayyeb
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟! 🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراط‌ها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین می‌شود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود. 🔹 اما در پاساژها و سیتی‌سنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرف‌گرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازه‌های با کاربری‌ها و اجناس مختلف) احداث می‌شوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرف‌گرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرف‌گرایی، از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است؛ اقتصادی که هدف نهایی‌اش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است. ✍ دکتر منان رئیسی @baladetayyeb
معارفش برای ما و عملش برای آنها؟! 🔹 تکلیف سرمایه‌دارهایی که با هدف سوداگری، هزاران خانه خالی را احتکار کرده‌اند که مشخص است و با آنها کاری ندارم. اما توجه مدیران نهادهای حقوقی و حاکمیتی و بانک‌هایی که برای سود هرچه بیشتر، هزاران خانه خالی را احتکار کرده‌اند را (البته اگر دین و ایمان داشته باشند) به این روایت از امام صادق علیه السلام جلب می‌کنم: "هر کس خانه‌ای داشته باشد و مانع از سکونت مؤمنی شود که به سکونت در آن خانه نیازمند است، خداوند متعال می‌فرماید ای ملائکه من! بنده من بر بنده من نسبت به سکونت در خانه دنیا بخل ورزید، به عزّت و جلالم سوگند که هرگز در بهشت من ساکن نخواهد شد!" (کافی، ج۲، ص ۳۶۷). 🔹 آیا می‌دانستید که هم‌اکنون طبق برخی آمارهای موجود، حدود ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که معنایش آن است که با بعد خانوار ۳/۳ نفر، اگر به بازار عرضه شوند می‌توان با آنها مشکل حدود ۱۰ میلیون مستاجر را تسکین داد؟! در لینک زیر ملاحظه بفرمایید که هم‌ اکنون در بسیاری از کشورهای دیگر، با وجود محرومیت از معارفی که در اختیار ما است، محتکرانِ خانه‌های خالی را چطور نقره‌ داغ می‌کنند. اینکه روایتهایش برای ما باشد ولی عملش برای آنهایی باشد که از این معارف ارزشمند محروم هستند باعث شرمندگی نیست؟!👇 https://eitaa.com/baladetayyeb/514 @baladetayyeb
درباره شهر یهود و حمله زمینی به غزه: 🔹به دلالتهای شهرسازانه این آیه دقت کرده‌‌اید:؟ "لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُر: یهود بر جنگ با شما جمع نمی‌شود مگر در دژهای محکم یا از پس دیوار" (حشر/۱۴). شهر یهود، شهری است دژگونه (چه حقیقی و چه مجازی)؛ متشکل از دیوارها و دژها و خیبرهایی که متقدم بود و یا حصارهای مجازی و گنبدهای آهنینی که متاخر است. این فرمایش خدای متعال است که یهود، از ترس مقابله با مسلمین، همواره شهرهایشان را چنین می‌سازند و اساسا سبک زندگی‌شان چنین آمیخته با رعب و وحشت است. 🔹بر همین اساس، خدمت آنهایی که نگران حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه هستند عرض می‌شود که چنین حمله‌ای یا رخ نخواهد داد و یا اگر هم رخ دهد، انشاالله در کوتاهترین زمان ممکن با تلفات بسیار و عقب‌نشینی خفت‌بار صهیونیست‌ها همراه خواهد شد. چرا که قومی که سبک زندگی‌اش چنین وحشت‌آلود و در نهایتِ وابستگی به متاع قلیل دنیا است، بسیار بعید است که بتواند در حمله زمینی‌ای که لازمه‌اش جان بر کفی است دوام بیاورد؛ "قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِين: بگو ای یهودیان! اگر گمان می‌کنید که شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می‌گویید" (جمعه/۶). @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مدیران محترم وزارت علوم و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، لطفا این دو دقیقه مهم از فرمایشات اخ
آزمونی برای ولایت پذیری مدیران وزارت علوم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 می‌خواهیم امتیازات پژوهشی برندگان مدال فیلدز(معروف به نوبل ریاضی) را در زمان ارتقا به مرتبه استادی و همچنین در زمان دریافت مدال فیلدز، مطابق آیین‌نامه‌های وزارت علوم تخمین بزنیم. در خوشبینانه‌ترین حالت، برای هر یک از مقالات آنها امتیاز کامل ٧ را درنظر می‌گیریم (حتی اگر تعداد نویسندگان مقاله متعدد باشد). 🔹 نتیجه بسیار جالب است؛ امتیاز پژوهشی نیمی از برندگان نشان فیلدز در زمان ارتقا به مرتبه استادی کمتر از ۵٧ بوده و این یعنی طبق آیین‌نامه‌های ما، نیمی از برندگان نشان فیلدز به سختی امتیازات پژوهشی لازم برای حتی دانشیاری (و نه استادی) را کسب کرده‌اند و ٣ نفر از این ٩ نفر، حتی امتیازات پژوهشی لازم برای دانشیاری را هم نداشته‌اند! تأسف بارتر، آیین‌نامه انتخاب پژوهشگر برتر و دیگر آیین‌نامه‌هایی است که هدف آن‌ها شناسایی و معرفی بهترین پژوهشگران کشور است که در همه این آیین‌نامه‌ها، به جای تمرکز بر حل مسائل کشور، محوریت عمدتا با تعداد مقالات است و نه میزان اثرگذاری آنها بر حل مسائل مردم و کشور. @hokmrani_masoulaneh 🔹 پی‌نوشت: حدود دو هفته قبل، حکم جدیدم در کارتابل اداری دانشگاه را دریافت کردم، امسال ۵ درصد از مبلغ مربوط به جهش علمی‌ام کاسته شده بود؛ چرا؟ چون در مقایسه با پارسال که تند و تند مقاله منتشر کرده بودم، امسال به دلیل فعالیتهای مبسوط برای حل مسائل مسکن و شهرسازی (اعم از برگزاری سخنرانی‌ها و نشستهای علمی و حضور در فضای مجازی و رسانه‌ها و جهاد تبیین و ...) مقالات کمتری منتشر کرده بودم. طبق نظرسنجی‌ها، مسئله مسکن، دغدغه اول بسیاری از مردم شده است اما وزارت محترم علوم، آنچه از امثال بنده می‌خواهد این است که صرفا بر تعداد مقالات خود بیافزاییم، چه در حل مسائل مردم موثر باشد و چه نباشد و اگر به جای مقاله نوشتن، بر حل مسائل کشور متمرکز شویم اینچنین تنبیه می‌شویم‌! در بقیه رشته‌ها و تخصصها هم وضعیت به همین ترتیب است! 🔹 آقایان و خانمهای محترمی که مسئول اصلاح این وضعیت هستید! ۵ درصد که هیچ، حتی اگر کل مبلغ جهش علمی امثال بنده را هم حذف کنید انشاالله از وظیفه خود برای تمرکز بر حل مسائل مردم منصرف نخواهیم شد؛ شما هم تا بیش از این دیر نشده، فکری اساسی برای اصلاح این وضعیت افتضاح که سبب تذکرات متعدد و چندباره رهبر معظم انقلاب شده است بفرمایید (آخرین تذکر ایشان در همین خصوص، همین هفته قبل در دیدار عمومی با نخبگان در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۵ به صراحت بیان شد)؛ در غیر این صورت و چنانچه قصد اصلاح اساسی (و نه شعاری و صوری) این وضعیت را ندارید لطفا دیگر دم از ولایت و ولایت‌مداری نزنید. @baladetayyeb
انتخابات پیش‌رو و الگوی موفق قم: 🔹 بنی‌اسرائیل طلب یک مدیر شایسته کردند، خدا هم یک جوان گمنامِ بدون مال را معرفی کرد!: إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا (بقره/٢٤٧). برخی مدعیان اعتراض کردند که چرا طالوت؟: قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ (بقره/٢٤٧). اما خدای متعال، علم و توانمندی او را ملاک شایستگی‌اش معرفی کرد: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْم (بقره/٢٤٧). دقت فرمودید؟ علم و توانایی! و نه صرفا سن و سال زیاد و یا پولهای بادآورده و آنچنانیِ ستادهای تبلیغاتی و قبیله سالاری و قومیت گرایی و ... 🔹 اخیرا فرصت ثبت نام انتخابات مجلس به اتمام رسید و تا چندماه دیگر این انتخابات مهم برگزار خواهد شد. اتفاق مبارکی که در انتخابات قبلی (یعنی حدود ۲ سال قبل در انتخابات شوراهای شهر) در کلانشهر قم رخ داد این بود که جمعی از نیروهای ناب جبهه انقلاب که از تنگ نظری‌ها و باند بازی‌های پدرخوانده‌ها به ستوه آمده بودند لیست مستقلی را تحت عنوان لیست مجمع هم‌افزایی نیروهای انقلاب معرفی کردند. برخلاف پیش‌بینی‌های اصحاب قدرت و ثروت، این لیست گمنام اما شایسته (که با رویکردی گام دومی، عمدتا مشتمل بر جوانان کارآمد، انقلابی، عالم و دانشمند بود) موفق شد حدود نیمی از کرسی‌های شورای شهر کلانشهر قم را تصاحب نماید! موفقیتی که برای جریانهای ناب انقلابی قم در مقایسه با سایر کلانشهرها بی‌نظیر بود. مطلع شدیم که حالا هم همان مجموعه (مجمع هم افزایی نیروهای انقلابی) قصد دارد در انتخابات مجلس مجددا مستقل از اصحاب قدرت و ثروت، با رویکردی گام دومی نقش آفرینی کند که چنین اهتمامی، هم جای تقدیر دارد و هم جای الگوبرداری در سایر کلانشهرها. 🔹 امید آنکه در فرصت باقیمانده تا انتخابات، با تکرار الگوی موفق قم، هم در این کلانشهر مهم و هم بسط این الگوی موفق به سایر کلانشهرها، شاهد انتخاباتی باشیم پرشور و با مشارکت بالا و انشاالله با خروجی‌های طالوت‌وار و نه جالوت‌وار. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ممانعت برخی خُدّام مسجد اعظم قم از اهتزاز پرچم فلسطین را در این ویدئو مشاهده بفرمایید. سکولاریسم با شهرهایمان چنان کرده که حتی با نفوذ به برخی مساجد، از آنها فقط کاریکاتوری از مسجد را برایمان باقی گذاشته است؛ تا جایی که "لمسجد اُسّس علی السکولاریسم" را جایگزین "لمسجد اُسّس علی التقوی" (توبه/۱۰۸) کرده است. قبلا در لینک زیر به تبعات بازی کردن در زمین غرب و سکولاریزه شدن شهر معاصر ایرانی پرداخته بودم 👇 https://eitaa.com/baladetayyeb/189 @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟! 🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سا
از بازارهای کوثری تا سیتی‌سنترهای تکاثری 🔹 به نقل از یکی از همراهان امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو: روزی به علت ارزانی، حدود ۲ کیلو پرتقال خریدم؛ فکر کردم که هوا خنک است و برای سه تا چهار روز پرتقال خواهیم داشت. امام با دیدن پرتقال‌ها فرمودند این همه پرتقال برای چیست؟ من هم برای اینکه کار خودم را توجیه کرده باشم عرض کردم پرتقال ارزان بود، برای چند روز این‌قدر خریدم. 🔹 ایشان فرمودند شما مرتکب دو گناه شدید، یک گناه برای اینکه ما نیاز به این همه پرتقال نداشتیم و دیگر این که شاید امروز در نوفل‌ لوشاتو کسانی باشند که تا به حال به علت گران بودن پرتقال، نتوانسته‌اند آن را تهیه کنند و شاید با ارزان شدن آن می‌توانستند مقداری از آن را تهیه کنند. ببرید مقداری از آن را پس بدهید. گفتم پس دادن آنها ممکن نیست. ایشان فرمودند باید راهی پیدا کرد. عرض کردم چه کار می‌توانیم بکنیم؟ فرمودند پرتقال‌ها را پوست بکنید و به افرادی بدهید که تا حالا پرتقال نخورده‌اند، شاید از این طریق خداوند از سر گناه شما بگذرد. 🔹 پی‌نوشت: این نوع توجه به مفهوم قناعت، از شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی است که صرفا محدود به اعتقادات فردی اسلاف ما نبود، بلکه در نظام کالبدی شهرهایمان نیز تجلّی می‌یافت که از مهمترین نمودهایش، نحوه معماری بازارهای سنتی بود. بازارهایی که با هندسه خطی و راسته بازارهای ممتد، محلی برای عبور و خریدهای صرفا ضروری بود. کمااینکه اساسا واژه "سوق:بازار" نیز به لحاظ لغوی، متناظر با مفهوم حرکت و عبور است و نه توقف و مکث؛ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر(ص) با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم می‌داشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق می‌داد. لذا با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اساسا فضای سوق دادن و حرکت است و نه مکان مکث و توقف. 🔹 اما برخلاف هندسه خطیِ راسته بازارهای سنتی، سیتی‌سنترها و مالها و مراکز تجاری معاصر، غالبا مبتنی بر هندسه‌های مرکزی و غیرخطی احداث می‌شوند؛ هندسه‌هایی متناسب با مکث و توقف حداکثری برای دامن زدن هرچه بیشتر به مفهوم مصرف‌گرایی که این مفهوم، از مهمترین ارکان اقتصاد سرمایه‌داری است. تفاوت از آن بازارهای سنتی تا این مالهای معاصر، تفاوت از اقتصاد کوثری و "إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَر" تا اقتصاد تکاثری و "أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُر" است. حیف نبود که آن بازارهای سنتی و کوثریِ مبتنی بر فرهنگ قناعت را با این مالهای تکاثریِ مبتنی بر فرهنگ مصرف جایگزین کردیم؟! @baladetayyeb
برای مدیران محترم وزارتخانه‌های میراث، شهرسازی و شهرداری‌ها 🔹 چرا اثری از معماری ایرانی اسلامی در بناها دیده نمی‌شود؟ این پرسش، عنوان یادداشتی است که امروز به قلم قائم مقام محترم وزارت میراث فرهنگی درباره جلسه ایشان و وزیر محترم با جمعی از معماران و شهرسازان در برخی رسانه‌ها منتشر شده است. خدمت مدیران مربوطه و در پاسخ به پرسش ایشان عرض می‌شود که مهمترین مانع، آن است که برخلاف آنچه در نام این وزارتخانه دیده می‌شود (یعنی بر خلاف واژه فرهنگی در عنوان وزارت میراث فرهنگی)، نگاه حاکم بر معماری و شهرسازی (هم در وزارتخانه متبوع ایشان و هم در سایر ارگانهای مرتبط نظیر وزارت شهرسازی و شهرداری‌ها و غیره) نگاهی غیر فرهنگی و صرفاً اقتصادی به مسائل معماری و شهرسازی است. اگر هم خیلی هنر کنیم نهایتا به جای نگاه صرفا اقتصادی، نگاهمان کالبدی و یا تاریخی است و نه فرهنگی. اما تا زمانی که متوجه نباشیم که معماری، ظرف زندگی است و چون مظروفش فرهنگی است، بایستی این ظرف را نیز به مثابه پدیده‌ای فرهنگی ببینیم توفیقی حاصل نخواهد شد. وقتی که ۶۰ تا ۷۰ درصد از درآمد شهرداریهایمان را وابسته به تراکم فروشی و عوارض ساخت و ساز کرده‌ایم و هر پروانه ساخت جدید را به مثابه قلک پول جدیدی برای اداره شهرهایمان می‌بینیم سخن گفتن از مسائل فرهنگی در معماری و شهرسازی به مزاح شبیه است. 🔹 نکته دوم آنکه با توجه به استعمال واژه معماری ایرانی اسلامی در عنوان یادداشت ایشان، هم خدمت این برادر بزرگوار و هم خدمت سایر مدیران محترم وزارتخانه‌های مرتبط عرض می‌شود که واژه درست، واژه معماری اسلامی ایرانی است و نه ایرانی اسلامی که به غلط رایج شده است. زیرا در ترکیب این دو واژه، اسلام بیشتر متناظر با بینشها و ارزشها است و ایران بیشتر متناظر با کنشها (اعم از کنشهای جغرافیایی و اقلیمی و غیره)؛ و از آنجایی که همیشه بینش مقدم بر کنش است لذا واژه درست، واژه اسلامی ایرانی است. اینکه حتی مدیران محترم وزارتخانه‌های مرتبط نیز درک درستی از ترکیب صحیح این واژه ندارند چندان شایسته نیست. 🔹 عرض خود را با فرمایشاتی از رهبر معظم انقلاب تکمیل می‌کنم: "استقلال اقتصادی مهم است اما اول در زمینه فرهنگی عرض بکنم؛ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همه اینها مهمتر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم. سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیست انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه مسائل گوناگون را شامل می‌شود. تقلید از غرب و از بیگانه در سبگ زندگی، درست نقطه مقابل استقلال فرهنگی است" (۱۳۹۵/۳/۱۴). باتوجه به بیانات ایشان، جا دارد مدیران محترمی که در شهرداریها و وزارتخانه‌های متولی، همزمان با سر دادن شعارهای اسلامی، در حال تکثیر آپارتمانها و قوطی کبریتهای غربی هستند با خود بیاندیشند که نسبت این نوع معماری با استقلال فرهنگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی چیست؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر قرار باشه کسی را مافیای مسکن بدانیم از اولین گزینه‌ها امثال خود این آقا هست که رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران هست. ببینید که با چه اعتماد به سقفی نشسته و میگه که امثال ما معلمان دانشگاه که به دلایل متعدد علمی و شرعی و انسانی و ... منتقد لانه‌های ۲۵ متری هستیم مافیای مسکن هستیم! البته توی دنیایی که همه چیز وارونه باشد و مثلا اسرائیل مظلوم باشه و حماس تروریست، طبیعیه که مثلا انبوه‌سازها متولی توزیع عدالت باشند و اساتید دانشگاه هم مافیای مسکن! فقط دارم به این فکر می‌کنم که خود این آقا منزلش چند متره و کجای تهرانه که لانه ۲۵ متری را توزیع عدالت می‌داند؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مهم/ آیت‌الله میرباقری: اگر مال‌های بزرگ درست کردید میوه اخلاقی‌اش را هم می‌چینید؛ وقتی به جای شهر ا
آیت الله میرباقری (mp3cut.net).mp3
3.52M
🔹 مدیران محترمی که طی دهه‌های اخیر، قم را به این حال و روز انداختید و شهر را پر از مظاهر معماری غرب کردید! نمایندگان محترم قم در مجلس که رای مردم انقلابی قم را گرفتید و بعد با وزیر جلسه گذاشتید و برخلاف مبانی و اهداف انقلاب اسلامی اصرار کردید تا قوطی کبریتهای آپارتمانی را جایگزین مسکن ویلایی و الگوی اسلامی ایرانی در نهضت ملی مسکن قم کند! لطفا برای رضای خدا این سه دقیقه از فرمایشات اخیر آیت‌الله میرباقری را بشنوید و اندکی درباره توضیحات ایشان بیاندیشید. 🔹 پی‌نوشت: سلام خدا بر حاج قاسم که می‌فرمود کل ایران حرم است؛ لذا در تکمیل فرمایش آیت‌الله میرباقری عرض می‌شود که رعایت اقتضائات سبک زندگی اسلامی در کل ایران ضرورت دارد و منحصر به قم نیست؛ گرچه قم نیازمند تاکید مضاعف است. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر می‌خواهید دلیل آن جمله مشهور رهبر معظم انقلاب که فرمودند بانکها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند را بهتر متوجه شوید این ویدئو را مشاهده بفرمایید؛ ۷۸ شرکت انبوه‌ساز تحت اختیار بانکها با پول بنده و شما! اینکه بانکها برای تپل کردن این انبوه‌سازهای در اختیارشان تاکنون چقدر پول چاپ کرده‌اند و چقدر در تنور تورم دمیده‌اند را الله اعلم. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
به اسم مردم و به کام سرمایه داران 🔹از مقایسه دو نمودار میله‌ای و دایره‌ای در تصویر فوق که مربوط به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام فقرا و به کام ...؟! 🔹 نام قرارگاه جهادی مسکن را شنیده‌اید؟ این نامی است که طی دو سال اخیر مکررا توسط برخی مدیران شهرداری تهران به کار رفته است که هدف از آن را (متناسب با واژه مقدس جهاد) خانه‌دار کردن اقشار مختلف مردم به ویژه مستضعفان و محرومان بیان کرده‌اند. اما این یک دقیقه را مشاهده بفرمایید تا متوجه شوید که در عمل، این قرارگاه جهادی، جهاد برای چه کسانی بوده است. جهاد برای دانشگاهیان و کارمندان نهادهای حاکمیتی و اقشار نسبتا برخوردار جامعه و یا جهاد برای محرومان و مستضعفان؟! 🔹 پی‌نوشت: دلیل اصلی این نوع نقض غرض و تعارض بین عنوان قرارگاه و عمل آن، وابستگی شهرداری‌ها به درآمدهای ناپایدار همچون درآمدهای حاصل از تراکم‌فروشی و شهرفروشی و عوارض ساخت و ساز است که باعث شده حتی واژه مقدسی همچون جهاد هم قربانی سودجویی و کسب منفعت بیشتر شود. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه کسانی که دغدغه وضعیت عفاف و حجاب را دارند دعوت می‌کنم این دو دقیقه را مشاهده بفرمایند. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر مهدی عسگری (نماینده کرج) در دفاع از مصوبه مجلس برای افزایش ۳۳۰هزار هکتاری محدوده شهرها: برخی به این مصوبه ایرادات جزئی می‌گیرند یا می‌گویند کار سختی است؛ بله سخت است همانطور که مردم در سختی هستند! مجلس باید تصمیمات سخت بگیرد و دولت هم باید با هر سختی‌ای اجرا کند؛ برای برداشتن فشار از مردم باید کار سخت انجام داد؛ با این بهانه‌ها نمی‌شود به روی ۸ میلیون خانوار فاقد مسکن چشم بست و رهایشان کرد. پی‌نوشت: کاش سایر نمایندگان مجلس هم درک و تشخیص ایشان را درباره چنین مسائل مهمی داشتند. فقط نکته مهم این است که باید با ابزارهای مالیاتی و تنظیم‌گری بازار مراقبت شود تا این اراضی آزاده شده دوباره با نگاه سوداگرانه به دست قشر سرمایه‌دار نیفتد و به دست مصرف کننده واقعی برسد. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
درباره غفلت راهبردی اغلب مدیران شهری: 🔹 طبق این پژوهش که اخیرا در یکی از مجلات علمی منتشر شده است،
حکایتی کوتاه از داستان راستان (تالیف شهید مطهری) با پی‌نوشتی شهرسازانه 🔹 سید جواد عاملی، فقیه و نویسنده کتاب مفتاح الکرامه، شبی در منزل مشغول صرف شام بود که درِ خانه‌اش به صدا درآمد. وقتی فهمید که پیش خدمتِ استادش، سیدمهدی بحرالعلوم، پشت درب است، با عجله به طرف او دوید و منتظر صحبت با او شد. پیش خدمت گفت: «حضرت استاد بر سر سفره شام نشسته‌اند، امّا دست به غذا نخواهند برد تا شما را ببینند». جای معطّلی نبود. سیدجواد بدون آنکه غذا را به آخر برساند، با شتاب تمام به طرف خانه بحرالعلوم حرکت کرد. تا چشم استاد به سیدجواد افتاد، با خشم و تَغَیُّظ بی سابقه‌ای گفت: «سیدجواد! از خدا نمی‌ترسی؟ از خدا شرم نداری؟» سیدجواد غرق حیرت گردید که چه شده و چه واقعه‌ای رخ داده که استادش او را این چنین مورد عتاب قرار داده است. هر چه فکر کرد، نتوانست علت ناراحتی را بفهمد. 🔹 سرانجام از استاد سؤال کرد. استاد فرمود: «هفت شبانه روز است که فلان همسایه‌ات با آن عائله زیاد، گندم و برنج ندارند و در این مدت از مغازه محله‌شان خرما نسیه کرده و با آن به سر برده‌اند. امروز نیز که برای نسیه کردن خرما رفته، قبل از آنکه اظهار کند، مغازه‌دار گفته است که حساب شما زیاد شده است. او هم خجالت کشیده و دست خالی به خانه برگشته و امشب خودش و عائله‌اش بی شام مانده‌اند». سیدجواد گفت: «به خدا قسم که من از این جریان خبر نداشتم و اگر می‌دانستم، حتماً به احوالش رسیدگی می‌کردم». استاد گفت همه داد و فریادهای من برای آن است که تو چرا از احوال همسایه‌ات بی خبر و غافلی؟ چرا باید آنها هفت شبانه روز به این وضع بگذرانند و تو متوجّه نباشی؟ اگر باخبر بودی و اقدام نمی‌کردی که اصلاً مسلمان نبودی! 🔹 پی‌نوشت: در مقایسه با شهرهای معاصر، در شهرهای سنتی این نوع غفلت از احوالات همسایه، خیلی کمتر واقع می‌شد زیرا بافت کالبدی شهر سنتی به نحوی بود که روابط همسایگی را تعمیق و تسهیل می‌نمود. اما در کلانشهرهای معاصر، به علت تراکم بیش از حد، حدود و کیفیت روابط همسایگی چنان آشفته شده است که دیگر روابط عمیق همسایگی به سادگی میسر نیست و چنین حکایاتی هر شب به وفور تکرار می‌شود. طبق برخی تحقیقات معتبر، تراکم بیش از حد، بر کیفیت روابط همسایگی اثر معکوس دارد به نحوی که روابط همسایگی در بافتهای کم‌تراکم و ویلایی به مراتب بیشتر و عمیقتر از بافتهای متراکم و عمودی است. لذا شهرسازی عمودی و متراکم در کلانشهرهای ما سبب سستی روابط همسایگی، تضعیف شناخت طرفینیِ همسایگان و تهدید قاعده تعارف (به عنوان یکی از قواعد مهم شهر اسلامی) شده است: "وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا: و شما را گروه گروه و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناخت طرفینی حاصل نمایید" (حجرات/۱۳). @baladetayyeb
درباره ساختمانهای یهودی صفت! 🔹خدای متعال قوم یهود را چنین توصیف می‌فرماید: "تَحسَبُهُمْ جَميعًا وَقُلوبهُم شَتّىٰ: آنها را جمع می‌پندارید درحالی که دلهایشان متفرق است" (حشر/۱۴). نکته‌ای که تاکنون مغفول بوده این است که این توصیف می‌تواند ترجمان کالبدی نیز داشته باشد؛ اگر شهر را به نحوی بسازیم که به رغم نزدیک شدن ظاهری خانه‌ها، قلبها از یکدیگر دور شود و روابط همسایگی تضعیف شود در واقع شهری ساخته‌ایم که مصداق مفهومِ "تَحسَبهُم جميعًا وَقُلوبُهم شَتّىٰ" است! 🔹آپارتمانها و انبوه‌سازی‌ها تعداد زیادی از انسانها را در وسعتی کاملا محدود در کنار یکدیگر جمع می‌کند اما جمع کردنی که بر نزدیکی قلبها و دلها، اثر معکوس گذاشته است. زیرا طبق مطالعات معتبر، گرچه در شهرهای افقی و کم‌تراکم، فواصل خانه‌ها به ظاهر بیشتر است اما روابط همسایگی به مراتب عمیقتر از بافتهای متراکم و عمودی است که روابط انسانی در آنها سست‌تر و پراکندگی دلها بیشتر است. لذا سوال این است که آیا این نوع شهر عمودی و متراکم، مصداق تعبیر قُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ نیست؟! 🔹این نوع تاویل قرآنی، آنگاه جدی‌تر می‌شود که توجه کنیم که شهرسازی متراکم و عمودی، ظرف کالبدی متناسب با مظروف نظام سرمایه‌داری و انباشت هرچه بیشتر سرمایه است؛ یعنی همان نوع نظام اقتصادی که ردّ پای کارتل‌های بزرگ اقتصادی به سردمداری سرمایه‌داران یهودی در شکل‌گیری و تداوم آن کاملا مشهود است! حال، اکنون که در میانه یک جنگ تمام عیار تمدنی هستیم آیا حیف نیست که با این نوع شرّسازی، مفاهیم و کالبد متّصف به فرهنگ یهودی را جایگزین سبک زندگی اسلامی ایرانی کرده‌ایم؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
سه سوت درباره زندگی در شعارهای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «زن زندگی آزادی». زمان لازم برای مطالعه:
عجب زن زندگی آزادی‌یی! 🔹این سند را (مربوط به وزارت اطلاعات حکومت پهلوی مورخ تیرماه ۱۳۳۶) ملاحظه بفرمایید و ببینید که برهنگی فرهنگی چقدر برای حکومت پهلوی مهم بوده که از انتشار خبر بازدید دو توریست محجبه از ابیانه احساس خطر می‌کرده است! 🔹مکمّل حجاب‌زدایی از البسه، حریم‌زدایی از ابنیه بود که این دو سیاست، نقشه راه پهلوی و وفاداران به او برای فرهنگ‌زدایی از ایران اسلامی بود. به این جملات وارطان هوانسیان (از شاخص‌ترین معماران مروّج سیاستهای پهلوی) دقت بفرمایید: "در آن عصر یعنی قبل از رفع حجاب مگر کسی می‌توانست آن حصار سیاه و غم انگیز را از گرد منزل مسکونی خود برداشته و از اتاق نشیمن، پنجره‌ای بر روی خیابان باز کند و یا بالکنی در جا و بنای خود احداث نماید؟ آن روزها همانگونه که زن در خانه محبوس و به مثابه یک نفر زندانی زندگی می‌کرد ساختمانها و باغها و سایر اماکن پایتخت ما هم در میان دیوارهای بلند محصور و مستور مانده و باز چنانکه در چهره زن آن روز، جلوه تبسم و صفا دیده نمیشد قیافه ساختمانها نیز در پناه همین دیوارهای گلی سیاه و بعضاً سر به فلک کشیده، عبوس و غمگین به نظر می رسید". 🔹کاش هوانسیان زنده بود و حالا نتیجه توصیه‌هایش را می‌دید؛ خانه‌های محصور و مستور و حیاطهای پر از حیات‌ سنتی را با لانه‌های قوطی کبریتی و آپارتمانهای غربی جایگزین کردیم تا به زعم او و امثال او، به زنانمان آزادی بدهیم! آنقدر آزاد که حالا در این معماری‌های عریان و حریم‌زده، حتی در خصوصی‌ترین فضاهای خانه هم از معرض دید بلوکهای روبرو در امان نیستند! عجب زن زندگی آزادی‌یی برایمان به ارمغان آوردید! @baladetayyeb