به اسم مردم و به کام سرمایه داران
🔹از مقایسه دو نمودار میلهای و دایرهای در تصویر فوق که مربوط به سه ماهه اول امسال است چه نتیجهای حاصل میشود؟ طبق نمودار میلهای، بیشترین مصوبات کمیسیون ماده ۵ در شهر تهران مربوط به مناطق بالاشهر و به ویژه منطقه ۱ (یعنی مرفه نشین ترین منطقه تهران) بوده است. جالب آنکه طبق نمودار دایرهای هم، بیشتر مصوبات (بیش از ۸۵ درصد مصوبات) مربوط به مصوبات موردی بوده است و نه موضوعی و یا موضعی. یعنی مصوباتی که طبق آن، مثلا فلان ملک به صورت موردی مجوز فلان طبقه مازاد و فلان درصد تراکم مازاد را دریافت میکند.
🔹خب معنایش چیست؟ معنایش این است که برخلاف ادعای دائمی شهردار محترم تهران مبنی بر اینکه با مصوبات کمیسیون ماده ۵ در حال راه انداختن کار مردم هستند، فی الواقع در حال راه انداختن کار سرمایهداران از یک سو و درآمدزایی از طریق شهر فروشی و تراکم فروشی از سوی دیگر هستند! وگرنه هیچ دلیل دیگری ندارد که اغلب مصوبات مربوط به منطقه ۱ و آن هم به صورت موردی و نه موضوعی باشد. انشاالله با همین دست فرمان و با همین نوع راه انداختن کار سرمایه داران، به زودی شعار شهرداری مبنی بر "تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام" محقق خواهد شد!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مستوره و مستور در دوگانه همسر و خانه زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه 🔹از اشتراکاتی که مبتنی بر
12.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معماریهای عریان و آرامشزدا و افزایش اختلافات خانوادگی!
🔹 مرحوم آیت الله حائری شیرازی: وقتی شلوار، چاقی و لاغری و برجستگیهای بدن را کامل نشان بدهد، این کاسیاتٌ عاریاتٌ (یعنی پوشیدگانی که در واقع برهنهاند) میشود. کاسیات عاریات معنایش فقط این نیست که لباس توری میپوشد و بدنش از زیر آن پیداست؛ ممکن است بدن از زیر لباس پیدا نباشد، اما حجمش و وضعش پیدا باشد. فلسفۀ پوشیدن لباس چه بود؟ برای «ستر» بود. درست است؟ خب این چه ستری شد؟!
🔹از منابع دینی چنین استنتاج میشود که علاوه بر البسه، ابنیه هم باید همچون لباس، قابلیت ستر و پوشانندگی داشته باشند؛ تا جایی که اگر معماری مسکن، پوشاننده نباشد اساسا نمیتواند حامل ویژگی سَکَن و آرامش باشد و فیالواقع، چنین خانهای دیگر مسکن (به معنای محل سکون و آرامش) نیست. از دلایل افزایش اختلافات خانوادگی و افزایش نرخ طلاق و ...همین معماریهای آرامشزدا هستند که دیگر نمیتوانند محملی برای آرامش ساکنان خانه باشند. شاید در نگاه دقیقتر بتوان چنین گفت که آپارتمانهای عریان و فاقد حریم امروزی هم به نوعی مشمول واژه کاسیاتٌ عاریاتٌ هستند؛ مسکنهایی که دیگر مسکن نیستند، به سیاق لباسهایی که دیگر لباس نیستند! این ویدئوی کوتاه را ملاحظه بفرمایید.
@baladetayyeb
شهر سکولار
🔹 اخیرا در مسابقات کشتی آلمان سه مسلمان مهاجر به دلیل امتناع از دست دادن با داوران زن، از طرف فدراسیون آلمان محروم شدند؛ با این ادعا که کشتی ورزشی اخلاقی است و ما متأسفیم که این مسلمانان به داور زن احترام نگذاشتند! لیکن برخی کشتی گیران ما در همین مسابقات جهانی اخیر (که حتی صفحه اینستاگرام اتحادیه جهانی کشتی نیز تیم ما را با مداحیِ "حیدر، فاتح خیبر" معرفی کرد) در همان حال که روی لباسشان اسامی مبارکی همچون علی(ع) نقش بسته بود ابایی از دست دادن با داور زن نداشتند.
🔹 سکولاریسم با دین زدایی از عرصههای مختلف اجتماعی و اقتصادی و ورزشی و ...، از دین برایمان کاریکاتوری باقی گذاشته که صرفا محدود به برخی عرصههای فردی ارتباط ما با خدا شده است؛ مثل اینکه چطور نماز بخوانیم یا روزه بگیریم؛ ولی چنین کاریکاتوری حق ورود به هیچ عرصه عمومی ندارد؛ چه ورزشی، چه اقتصادی و چه حتی شهری و شهرسازی.
🔹 از نشانههای بروز شهر سکولار در ایران، راندن ابنیه مذهبی از متن شهر به حاشیه محلات بود که از اواسط قاجار نمایان شد؛ جایی که در میدان توپخانه تهران (تصویر فوق) برخلاف سنت همیشگی ما و برای اولین بار، هیچ کدام از بدنهها به ابنیه مذهبی اختصاص نیافت. بلدیه، نظمیه، بانک شاهی و تلگرافخانه، چهار بدنه این میدان بودند که با حذف مساجد و ابنیه مذهبی، آنها را به کنج محلات راندند تا زین پس، شهرها را با علم سکولار اداره کنیم و نه با عقل دینمدار. سکولاریسمی که حالا چنان در باورهایمان ریشه دوانده که دیگر حتی پهلوانهایمان هم یاعلیگویان، ابایی از دست دادن با زنان ندارند!
@baladetayyeb
980K
توضیحات مهم دکتر منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) درباره ادعای مصرف کمتر آب در آپارتمان در مقایسه با خانههای ویلایی
@baladetayyeb
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بانکها_غلط_میکنند
این کلیپ ها خیلی خوبه
کوتاه و گویا
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
بلد طیّب/منان رئیسی
آیا تا به حال درباره بیماری سارسلیته و ارتباط آن با آپارتمان نشینی چیزی شنیده اید؟! این ویدئوی کوتاه
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدیران محترمی که همچنان به بهانه به صرفه بودن، بر طبل آپارتمان سازی و توسعه عمودی شهرها میکوبید، مطمئن هستید که همه هزینهها را درست محاسبه کردهاید؟!
@baladetayyeb
تصویر اطلاعیه مهم امروز دفتر رهبر معظم انقلاب مبنی بر آنکه نقل قول هر مطلبی از ایشان (تحت عنوان شنیده شده یا به شیوههای دیگر) در فضای مجازی بدون آنکه مستند به سند متقن باشد فاقد اعتبار است.
لازم به ذکر است که طی ماههای قبل، افراد مختلف (اعم از برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی و غیره) چندبار بدون آنکه هیچ سندی را ارائه نمایند تلویحا مدعی مخالفت رهبر معظم انقلاب با گسترش افقی کلانشهرها شده بودند و با استناد به اسنادی که هیچگاه ارائه نشد، جلوی الحاقات جدید و باز شدن کمربند کلانشهرها را گرفته بودند و به نوعی، بر تداوم عمودی سازی در کلانشهرها دامن میزدند. این در حالی است که معظم له، بارها در بیانات خود در دیدارهای مختلف با مسئولان نظام بر لزوم حفظ هویت اسلامی در معماری و شهرسازی (که به تایید اهل فن، با این نوع عمودی سازیها در تعارض است) تاکید کردهاند که هم اسناد مکتوب و هم ویدئوی این بیانات به دفعات منتشر شده است.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
تذکر صریح رهبر معظم انقلاب به شورای شهر و تیم مدیریت شهری اسبق تهران: شما وجدانتان، دینتان و احساس
یک نمونه از مخالفتهای صریح رهبر معظم انقلاب با تراکم فروشی ها و عمودی سازی های بی رویه ای که طی چند دهه اخیر در کلانشهرها شاهد آن بوده ایم.
منبع: درآمدی بر شهر اسلامی (مروری سیاست پژوهانه بر بیانات مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت شهری)، نشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، صفحه ۱۳
منطقی نبودن عمودی سازی به بهانه استفاده حداکثری از زمین در بیانات رهبر معظم انقلاب. تذکری که سه دهه از آن گذشته است و مدیرانی که همچنان بدون توجه به چنین تذکراتی، با اعتماد به سقف مثال زدنی مشغول همان روشهای قبلی خودشان هستند!
@baladetayyeb
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا میدانستید که در حالی که هم اکنون در ایران حدود ۲۷ میلیون خانه داریم، ۲۴ میلیون خانواده داریم؟ یعنی تعداد خانهها حدودا ۳ میلیون بیشتر از تعداد خانوادهها است! پس اگر مشکل کمبود مسکن نداریم مشکل از کجاست؟ این ویدئوی کوتاه را ملاحظه بفرمایید.
@baladetayyeb
درباره اشتباه راهبردی برخی اساتید معظم
🔹 اخیرا مطالبی را از یکی از دوستان دریافت کردم مبنی بر آنکه برخی اساتید معظمی که شخصا به آنها ارادت دارم در برخی تالیفات خود با استناد به آیه ۲۰ سوره زمر، چنین مدعی شدهاند که چون قرآن کریم، مسکن بهشتیان را مسکن عمودی توصیف کرده است، فلذا عمودی سازی و آپارتمان سازی نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه از منظر اسلامی و قرآنی، مطلوبیت هم دارد و هیچ منعی ندارد که ما هم آپارتمانسازی را ترویج کنیم! "لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مَبْنِيَّةٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَار: براى آنها غرفههايى است كه بالاى آنها غرفههايى دیگر بنا شده است و از زیر آنها نهرها جاری است" (زمر/۲۰). گرچه چنین تفسیری بسیار شاذ است و اغلب قریب به اتفاق علما چنین استنتاجی را مبنی بر مطلوبیت آپارتمان سازی تایید نکردهاند اما در عین حال، جهت رفع هرنوع ابهام احتمالی دو نکته تقدیم میشود:
🔹 اولا ماهیت دنیا و عالم ماده، به کلی متفاوت ازماهیت عالم آخرت است و لذا قواعد و اقتضائات بهشت نیز متمایز از قواعد عالم ماده است. برای مثال در قرآن کریم، درخصوص خوردنیهای بهشتیان چنین بیان شده است که هرچه از مأکولات و مشروبات بخواهند برایشان فراهم است و یا در خصوص دیدنیها نیز چنین بیان شده است که هرچه چشمشان لذت ببرد برایشان فراهم است: "وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُن: و در آنجا آنچه دلها میخواهد و چشمها از آن لذّت میبرد، آماده است" (زخرف/۷۱). حال آیا میتوان با استناد به چنین آیاتی نتیجه گرفت که پس در دنیا هم هرچه دلمان بخواهد را بنوشیم و بخوریم و هرچه از آن لذت میبریم را ببینیم؟! پاسخ روشن چنین سوالی منفی است چون اساسا نمیتوان و بلکه نباید توصیفات بهشتی را که جنس و اقتضائات آن متمایز از عالم ماده است، مبنای صدور حکم برای دنیا و عالم ماده قرار دهیم.
🔹 ثانیاً در نفی عمودیسازی، روایات متعددی داریم که برخی صراحتا و برخی دیگر تلویحاً، عدم مطلوبیت این نوع الگوی ساختمانی را بیان کردهاند. روایاتی نظیر نهی از اِشراف بصری همسایه بر همسایه و یا روایات نهی از ممانعت از وزش باد به سمت همسایه از طریق بلندتر ساختن ساختمان و بسیاری از روایات دیگر که همگی بیانگر این هستند که الگوی توسعه عمودی مطلوبیت ندارد؛ فلذا این ادعا که چون قرآن کریم، مسکن بهشتیان را عمودی توصیف کرده است پس چنین الگویی، برای دنیای مادی نیز مطلوبیت دارد اشتباهی راهبردی است. البته مواردی که عرض شد صرفاً مبتنی بر ادله دینی بود و برای اثبات عدم مطلوبیت توسعه عمودی، ادله علمی متعددی را نیز میتوان بیان نمود که از ظرفیت یک یادداشت محدود خارج است.
@baladetayyeb
معماری و جنگ تمدنها!
🔹به نحوه بهرهگیری تمدن معاصر غرب از سبکهای مختلف معماری برای انتقال مفاهیم مد نظرش در جنگ تمام عیار ترکیبی و تمدنی دقت کردهاید؟ برای مثال، به این تصویر که یک اثر معماری در سبک معماری فولدینگ است بنگرید؛ از ویژگیهای این سبک، مواردی همچون نفی سلسله مراتب و نفی مرکزگرایی است به نحوی که با چرخشهای متعدد بین سقف و دیوار و کف، نمیتوان مرز دقیقی بین اینها تشخیص داد که این نوع استحاله سقف در کف و بالعکس، ترجمانی معمارانه است برای برخی مفاهیم تمدن معاصر غرب همچون نسبیت و عدم قطعیت، تساهل و تسامح و غیره.
🔹مفاهیمی همچون نسبیت، پلورالیسم و غیره، که تجلی معمارانه آنها را میتوان در نفی سلسله مراتب فضایی و نفی مرکزگرایی دید، مفاهیمی هستند که دقیقا در مقابل بنیانهای تمدن اسلامی قرار دارند. برای مثال، نفی مرکزگرایی و یا نفی سلسله مراتب دقیقا در تقابل با مفهوم ولایت است؛ کمااینکه نسبیت و عدم قطعیت نیز دقیقا در تقابل با مفاهیمی همچون حق و باطل و یا خیر و شر است. لذا اگر دقیقتر بنگریم، معماری غربی، ابزاری است برای انعکاس مبانی و مفاهیم تمدن معاصر غربی در میدان جنگ تمام عیار با تمدن اسلامی.
🔹اما آنچه جای تعجب دارد این است که در دانشکدههای هنر و معماری ما، غالبا این نوع سبکهای معماری بدون توجه به مبانی و مفاهیمی که در پس آنها وجود دارد، چنان با بهبه و چهچه به دانشجویان ما آموزش داده میشود که فرزندان از همه جا بیخبر ما، ناآگاهانه به سربازهایی رایگان برای پیشبرد تمدن معاصر غرب در جبهه هنر و معماری تبدیل میشوند!
#تمدن_اسلامی
#تمدن_غربی
@baladetayyeb