eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
309 دنبال‌کننده
985 عکس
207 ویدیو
25 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️هشداری بسیار تکان دهنده‌ از امام صادق(ع) خطاب به حاکمان یک سرزمین 🖊️ علی‌ کرمی‌‌ فریدنی ♻️امام صادق به گزارش از پدران ارجمندش، از پیامبر آزادی و معنویت و اخلاق آورده‌است که در هشدار به زمامداران و کارگزاران و هواداران گوناگون حکومت‌ها و به تک تک شهروندان، از واگذاری امانت‌ها و انتخاب و انتصاب‌ها و سپردن امانت‌های ملّی به عناصر و فرقه‌های پرمدّعا و ناراستگو و ناکارآمد و ناشایسته‌ و ناشایسته‌سالار چنین فرمود: *مَن وَلّي شَيئاً مِن اَمرِ اُمَّتي فَلَم ينصَح لَهُم، وَ يجتَهِد لَهُم کَنَصيحَتِهِ لِنَفسِهِ، اَکَبَّهُ اللهُ عَلي وَجهِهِ يومَ القِيامَةِ فِي النّارِ.* آن کسی که زمام و مسئولیت کاری از کارهای جامعه و مردم مرا به‌ عهده گیرد و همان‌گونه که برای خود و کار خود دل می سوزاند و می‌ کوشد و سر از پا نمی‌شناسد، براي اُمّت من دل نسوزاند و نکوشد و خيرخواهانه و با تلاش برای آنان برنامه‌ریزی نکند و سنجیده و شایسته گام بر ندارد، خدای دادگر‌ در روز رستاخیز او را به کیفر ناکارآمدی‌ و عدم تلاش و کوش در راه بالندگی و پیشرفت جامعه و مردم، او را با چهره‌اش در آتش شعله‌ور دوزخ خواهد افکند. کاش مقامات و مسئولان تصمیم‌‌ساز و تصمیم‌گیر در واگذاری امانت‌ها و پست‌ها و فرصت‌ها و کارها بیندیشند و روش گردش عادلانه‌ی قدرت را صادقانه درپیش گیرند تا جامعه و کشورمان پس از ۴ دهه به سوی شایسته‌گرایی و شایسته‌سالاری در ابعاد مختلف گام سپارد، و کارها به دست شایسته‌ها و توانمندها و صاحبان دانش و تجربه سپرده شود و نه دوروها و بازیگرها و چاکِرمَنش‌ها و فرصت‌طلب‌ها و کوتوله‌های سیاسی، و ای کاش کسانی که خود را به هر آب و آتشی می‌زنند تا میز و جایگاه و پستی را، بدون آنکه توانایی و تخصص و اخلاق و پروا و پاسخگویی ومدیریت آن را داشته باشند، به دست آورند، به این هشدار تکان دهنده‌ی پیامبر و امام صادق بنگرند و بیندیشند و از خدا بترسند و چنین روش تباهی را وانهند و کشور و ملت و دین و دنیای نسل‌ها را به خاطر منافع نامشروع و زودگذر خود و جناح انحصارجوی خود تباه‌تر نسازند، و ای کاش برخی از مردمِ پا‌ به رکاب زر و زور و فریب یا به بیان امیر(ع)، "هَمَجُُ رَعَاعُُ، اَتبَاعُ کُلِّ نَاعِقِِ، یَمِیلُونَ مَعَ کُلِّ رِیحِِ..." ۲ که به خواست صاحبان زر و زور به چوب خشک هم رای می‌دهند و به مسئولیت خویش نمی‌اندیشند که مباد سیاهی لشکر ظلم شوند، از فردای خود و پاسخ به پیامبر و امام صادق در یاری‌رسانی به ناشایستگان و ظالمان بترسند و به هر کس و در هر شرایطی رای ندهند و پل چیرگی نالایق‌ها و بی‌پرواها و کنارزدن شایستگان و کارآمدها نشوند و در پسرفت کشور و ملت و تاریخ ایران‌زمین و ناکارآمد نشان‌دادن اسلام شریک نشوند، ای کاش. و ای کاش همه‌ی ما مردم، در رفتار اجتماعی و سیاسی نیز فرمانبردار خدا و پیامبرش بودیم و در هر حال عدالتخواه و طرفدار کرامت انسان و حقوق بشر، و هرگز به پایمال‌گران کرامت انسان و حقوق بشر بله نمی‌گفتیم، ای کاش! 📚پی‌نوشته‌ها: ۱.تاريخ بغداد/ ج ۸/ ص ۴۷۲. *۲.مردم، سه دسته‌اند: دانشمندی که در راه شناخت خدا و حق و عدالت پرتلاش است، و دانشجویی که از اسارت جهل و خرافه و بی‌فرهنگی و بی‌اخلاقی بر جهت نجات و رهایی می‌کوشد، و فرومایه‌هایی بی‌مقدار که بسان مگس‌های ریز و ناچیز و سرگردان و جویای محیط آلوده، پیرو هر بانگ و ندا و ندادهنده‌ای هستند و با هربادی به هر سویی می‌روند! نه جویای پرتوی از روشنی دانش و بینش هستند و نه به ستونی استوار پناه جسته‌اند. برکرانه‌ی زیبای نهج البلاغه/ قصار ۱۴۷. 🆔 @bange_nay110
✅ تفاوت یهودیت و صهیونیسم چیست؟ ➖اگر مسئله و مناقشه میان اسرائیل و فلسطین را دنبال می کنید ممکن است با عکس ها یا فیلم هایی از جامعه یهودی مواجه شده باشید که اقدامات دولت اسرائیل را محکوم می کنند و در اعتراضات خود پلاکاردهایی مانند «صهیونیسم یهودی نیست» یا «یهودیت مخالف صهیونیسم است» در دست دارند. اگرچه یهودیت و صهیونیسم اغلب در هم تنیده شده‌اند، اما در واقعیت، مفاهیم کاملاً متمایز با معانی تاریخی، فرهنگی و مهم‌تر از همه سیاسی خاص خود هستند. ◀️یهودیت: یک هویت مذهبی و فرهنگی یهودیت یکی از قدیمی ترین ادیان توحیدی جهان است که قدمت آن به هزاران سال می رسد. این اساساً یک نظام اعتقادی است که ریشه در ایمان دارد و جنبه های فرهنگی، اخلاقی و مذهبی را شامل می شود. این دین گروه بسیار متنوعی از مردم را که دارای میراث مذهبی و فرهنگی مشترک هستند را دربر می گیرد. اصل اساسی یهودیت حول محور اعتقاد به خدای واحد می چرخد و اعمال مذهبی آن در متن مقدس معروف به تورات آمده است. یهودیت نه تنها جنبه های مذهبی بلکه یک هویت فرهنگی متمایز را نیز در بر می گیرد. که شامل سنت ها، آداب و رسوم، هنر، ادبیات و حس عمیق تداوم تاریخی است. یهودیت دینی متنوع و چندوجهی است. چندین فرقه در این سنت مذهبی وجود دارد، مانند ارتدکس، محافظه کار، اصلاح طلب و غیره. هر فرقه تفاسیر منحصر به فردی از اعمال و اعتقادات مذهبی دارد. ◀️صهیونیسم: یک ایدئولوژی سیاسی از سوی دیگر، صهیونیسم یک ایدئولوژی و جنبش سیاسی است که در اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت. این ایده بر ایجاد و حفظ یک سرزمین یهودی در منطقه تاریخی اسرائیل که در سالهای اولیه جنبش تحت سلطه عثمانی و بعداً بریتانیا بود، متمرکز شده است. پس از تأسیس اسرائیل نیز صهیونیسم به ایدئولوژیی تبدیل شد که همچنان از توسعه و حمایت از کشور اسرائیل ادامه می دهد. صهیونیسم را در واقع می توان به عنوان جلوه ای از ناسیونالیسم یهودی درک کرد. تئودور هرتسل به طور گسترده به عنوان پدر صهیونیسم سیاسی مدرن شناخته می شود. او ایجاد یک میهن یهودی را در پاسخ به یهودی ستیزی رایج و به عنوان پناهگاهی برای یهودیانی که با آزار و اذیت مواجه می شدند را متصور بود. اصطلاح صهیونیسم از کلمه صهیون گرفته شده است، تپه ای در اورشلیم (بیت‌المُقَدَّس)که به طور گسترده نماد سرزمین اسرائیل است. صهیونیسم در دوره‌ای که ناسیونالیسم اروپایی در حال رشد بود به شهرت رسید و ظلم و آزار یهودیان به‌ویژه در اروپای شرقی و روسیه به آن دامن زد. هدف رهبران اولیه صهیونیسم ایجاد یک کشور یهودی و اولین مستعمره صهیونیستی در فلسطین تاریخی از اواخر دهه ۱۸۰۰ بود. در آغاز قرن، موج‌هایی از "تازه واردان" مهاجران یهودی شروع به مهاجرت به سرزمین فلسطین کردند و شهرک‌های یهودی را ایجاد کردند. سالها مبارزه و درگیری سیاسی در نهایت به تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ انجامید. تمایز اساسی بین یهودیت و صهیونیسم در ماهیت آنها نهفته است. یهودیت یک دین و یک هویت فرهنگی است، در حالی که صهیونیسم یک ایدئولوژی سیاسی است که بر ناسیونالیسم و کشورداری یهودی متمرکز است. مشخصه صهیونیسم تأکید انحصاری آن بر اسرائیل به عنوان سرزمین تعیین شده برای مردم یهود است. در مقابل، یهودیت یک هویت فراگیر است، یهودیانی که در بسیاری از کشورها زندگی می کنند و انواع اعمال و عقاید را پذیرفته اند. ◀️ارتباط یهودیت و صهیونیسم در عصر امروز هر بار که درگیری اسرائیل و فلسطین تشدید می شود، رابطه یهودیت و صهیونیسم در خط مقدم بحث جهانی قرار می گیرد. مخالفت با صهیونیسم و انتقاد از دولت اسرائیل ذاتا یهودستیزانه نیست. تمایز بین انتقاد از ایدئولوژی ها یا سیاست های سیاسی و تعصب علیه یک گروه مذهبی خاص ضروری است. حتی در داخل جامعه یهودی نیز برخی افراد به شدت از دولت اسرائیل و اصول صهیونیستی آن حمایت می کنند، در حالی که برخی دیگر از سیاست های اسرائیل به ویژه رفتار آنها با فلسطینیان انتقاد و آن را محکوم می کنند. 🆔 @bange_nay110
🚫در گفت‌وگو هيچ امر مقدسی وجود ندارد 💠علامه محمدحسین فضل الله(از فقهای لبنانی) می‌گوید : 《من چندين بار شعارِ در گفت و گو هيچ امر مقدسی وجود ندارد را مطرح كرده‌ام. طبيعی است كه شما فكر می كنيد و ديگری نيز فكر می كند و نمی‌توان مشكل اين دو ذهن و انديشه را كه با هم اختلاف نظر دارند بدون گفتگو برطرف كرد. بر همين اساس است كه خداوند متعال نيز با ابليس گفتگو فرمود. بنابراين من نمی توانم اسلام خويش را به ديگران تحميل كنم، كما اينكه ديگران، حتى صاحبان قدرت و زور هم نمي‌توانند تفكرشان را به من تحميل نمايند. زيرا تسلط بر عقل و نفوذ در آن، به زور، غير ممكن است. شايد بتوان جسمی را به تسليم وادار كرد، ولی نمی توان تفكری را حذف يا سركوب نمود.》 📖از سلسله گفتگوهای فقهی و اعتقادی با علامه فضل‌الله/ جلد٣/صفحه٤٦ 🆔 @bange_nay110
🥀زنده هایِ مُرده پیروی کورکورانه از عقاید و رسوم گذشتگان این معنی را تداعی نخواهد کرد که آن ها زنده‌اند، بلکه بدان معناست که زنده های آن جامعه در واقع مرده‌اند! 🔸ابن خلدون🔸 🆔 @bange_nay110
🔴انسان بدون عدالت و عبادت، یعنی انسان منهای انسانیت انسان بدون عبادت,مانند درخت است بدون آب, دارای باطنی پژمرده. و انسان بدون عدالت, مانند درخت است بدون میوه, دارای باطنی آشفته و بی قرار... ترکیب عبادت و عدالت, همان نقطه اوج تحقق الهیت انسانی و انسانیت الهی است. و جز این انسانیت,انسانیتی وجود ندارد بلکه صورت هایی است فاقد معنی و اشباحی است فاقد ارواح. 📚عاشورا-محمدرضا حکیمی-صفحه۳۰ 🆔 @bange_nay110
💡ارتباط با خدا آلودگی ها را می زُداید 🔑رهنمودِ نجات‌بخشِ مولانا ✏️مولانا رهنمودی بشارت‌بخش دارد که ضمن تمثیلی با ما در میان می‌گذارد. آب به آلوده‌ای می‌گوید در من بیا. آلوده شرم می‌کند از آلودگی خویش. آب می‌گوید شرم و آلودگی تو بدون من رفتنی نیست. هر چه آلوده باشی، چاره‌ای جز شتافتن به سوی من نداری. شرم تو، مانع پاکی جُستن است. از آب، شرم نباید کرد. دور نباید بود: آب گفت آلوده را: «در من شتاب» گفت آلوده که «دارم شرم از آب» گفت آب: «این شرم بی من کی رود؟ بی من این آلوده زایل کی شود؟» ای تن‌آلوده! به گِردِ حوض گَرد پاک کی گردد برون حوض مرد؟ (مثنوی، دفتر دوم) مولانا می‌گوید در هر حالی که باشی، پاک یا ناپاک، کژ یا راست، به سوی خدا خیز بردار: گر تو باشی راست، ور باشی تو کژ پیشتر می‌غژ بدو، واپس مغژ (مثنوی، دفتر دوم) غیژیدن یعنی سینه خیز رفتن. (دهخدا: خیزیدن است یعنی لغزیدن و به چهار دست و پا و زانو نشسته براه رفتن). می‌گوید وقتی از پا افتاده‌ای و تنها سینه‌خیز می‌توانی حرکت کنی، همچنان برو. نمان. غمگین یا شاد، شاداب یا افسرده، یک قدم به او نزدیک‌تر شو. وقتی ناتوان از درست و استوار طی کردن مسیریم، بسا که از رفتن شرم کنیم. بسا که از رسیدن به مقصود نومید شویم. مولانا به ما می‌گوید شرم نکن، لنگ و لوک هم که باشی، یعنی حتی اگر ناگزیر باشی افتاده بر دست‌هایت راه بروی، خفته‌شکل هم که باشی، یعنی تنها به حالت درازکش قادر به خیز برداشتن باشی، باز هم به سوی او برو. رفتن، به از نرفتن: لنگ و لوک و خفته‌شکل و بی‌ادب سوی او می‌غیژ و او را می‌طلب (مثنوی، دفتر سوم) اینکه در حال لنگی و لوکی و خفته‌شکلی هم بهتر است به سوی او خیز برداریم، هم‌نوا با سخنِ قرآن کریم است که در وصف رستگاران گفته است: «الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ»(آل‌عمران/۱۹۱) «همانان كه خدا را [در همه احوال] ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مى‌كنند.» ما غالباً وقتی آلوده و ناپاکیم، وقتی دلمُرده و تاریک و پژمرده‌ایم، خود را از دیدگان پنهان می‌کنیم. شرم از آلودگی و تاریکی، ما را به دورایستادن و آفتابی نشدن وامی‌دارد. رهنمود مولانا این است که هر اندازه از آلودگی و دل‌سیاهی هم نباید مانع آن شود که از او دور بایستیم. هر چه گرفتار لغزش و بی‌عملی و تباهی باشیم، باز بهتر است خود را به او نزدیک کنیم. در نزدیک شدنِ به اوست که مهر، فزونی می‌گیرد و توان برخاستن پیدا می‌کنیم: به هر حالی که باشی پیشِ او باش که از نزدیکْ بودن مِهْر زایَد اگر تو پاک و ناپاکی بِمَگْریز که پاکی‌ها زِ نزدیکی فَزایَد (غزلیات شمس) قرآن کریم از ما می‌خواهد اوقات معیّنی در شبانه‌روز را به ارتباط با خداوند اختصاص دهیم. دل به نماز و نیاز و نیایش بسپاریم. و بعد دلیل آن را توضیح می‌دهد: چرا که نیکی‌ها بدی‌ها را از میان می‌بَرَند. در پیوند با اوست که تیرگی‌ها رخت می‌بندند. «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ»(هود/۱۱۴) «و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبی‌ها بدی‌ها را از ميان می‌بَرَد. اين براى پندگيرندگان پندى است.» گویی تمام آلودگی‌ها، تیرگی‌ها و دلمردگی‌ در اثر نزدیکی به او و ارتباط با او چاره می‌شوند. آیه از صفابخشی ارتباط می‌گوید. از جلابخشیِ نزدیک شدن. این رهنمود، نجات‌بخش است، چرا که بشارت می‌دهد و به خیز برداشتن ترغیب می‌کند. به طلبِ دائمی. حتی وقتی توان ایستادن نداریم، افتاده بر پهلو نیز می‌توان راهی به او جُست. لنگ و لوک و خفته‌شکل و بی‌ادب... 🆔 @bange_nay110
📍کدام «امر به معروف و نهی از منکر»؟؟!! 🔴اعتراض علیه ظلم و‌بی‌عدالتی یا گرفتن یقه چند دختر بی‌حجاب؟ ⬅️آن «امر‌ به معروف و نهی از منکر»ای که امام حسین(ع) ، می‌فرمایند که «ما قیام کردیم برای اصلاح جامعه اسلامی، و اقامه امر به‌ معروف و نهی از منکر»، مقصود چسبیدن به یقه چهار تا محروم و بدبخت، یا چهار تا جوان بی‌پناه، یا چند تا دختر بدحجاب نیست، بلکه حرکت امر به معروف و نهی از منکر، در صورت اصلی خود، قیام در برابر ظلم و ستم است، و خروش برداشتن در برابر سران حاکم و سروران اقتصادی و دیکتاتورهای مال( که جامعه ما امروز در چنگ ایشان گرفتار است!) و در برابر هر حاکمیتی که مجری عدالت نباشد! 📖عاشورا و عدالت/ محمدرضا حکیمی/صفحه ۳۲ 🆔 @bange_nay110
نزدیک هفته نمایشگاه کتاب تهران است. شما چه کتاب یا کتابهایی را به عنوان کتابهای برتر میتوانید به دوستان خود در این فضای مجازی معرفی کنید؟ لطفا به جهت تحقق فعالیت فرهنگی بازتوییت کنید تا هم تبلیغ فرهنگ کتابخوانی باشد هم دیگران با کتابهای خوبی که شما معرفی می کنید آشنا شوند. 🙏تشکر ➖➖➖➖➖➖➖ اگر بتوانید چند خطی از خلاصه و موضوع کتاب مورد علاقه خود را بنویسید تشویق به مطالعه ی کتاب محبوبتان را ازدیاد بخشیده اید. 🙏تشكر 🆔 @bange_nay110
معتقدم احکام شرعیه ریشه در تکوین دارد و مخالفت و تقابل با امور تکوینی عالَم رسوا کردن خود و نابودی خود است نه آن حکم شرعی؛ گاهی این ،رسوایی کمی زمان بر است. 🆔 @bange_nay110
🔆 لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ 🌷پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🍃اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگی‌ها می‌ماند؟ هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود). نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می‌شود گناهان را می‌شوید و از بین می‌برد. 📚وسائل الشیعه،جلد ۲،صفحه۷ 🆔 @bange_nay110