eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
299 دنبال‌کننده
863 عکس
168 ویدیو
24 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
إلهِي هَبْ لِي كَمَالَ الاِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَأَنِرُ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ خدایا کمال جدایی را برای رسيدن کامل به خودت به من ارزانی کن و دیدگان دل هایمان را به پرتونگاه به سوی خويش روشن کن طلب کمال انقطاع چه مقام ارجمندی است برای یک سالک الى الله @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🌻🌸🌷🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻امام صادق علیه السلام درباره امام زمان علیه السلام فرموده اند: . 🌿خلاد بن صفار می‌گوید: از امام صادق(ع) سؤال شد: آیا قائم به دنیا آمده است؟ حضرت فرمود: «لا وَ لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی»؛ (خیر! اگر دوران او را درک می کردم، همه‌ی زندگی ام را در خدمت به او می گذراندم) 📚کتاب الغیبة، صفحه ۲۴۵ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🌺🌷💐🌻
4_5897808035274818964.pdf
2.63M
"اندوخته‌ی خداوند" (چهل حدیث در مورد عدالت‌گسترِ جهان با توضیحات) تالیف: هادی نجفی ترجمه و شرح : جویا جهانبخش @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🌻🌷🌼🌸
💠آیت الله مجتهدی تهرانی رحمة الله علیه: 🔷 سجده گناهان را می ریزد. روایت است که انسان به سجده برود و مدتی در سجده باشد، "شکراً الله و الهی العفو" بگوید، مخصوصا در نماز شب، ده دقیقه، یک ربعی در سجده باشد، حس می کند وقتی که به سجده می رود، سبک می شود. 🔷 آن حالت سبکی بر اثر ریخته شدن گناهان است. همانطور که باد در فصل پاییز برگ درختان را می ریزد، سجده هم گناهان را می ریزد. @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🧎💎🌸🍀
☀️نحوه برخورد پیامبر اکرم(ص) به عنوان حاکم شهر و شرع،با شخص غیر مسلمان(یهودی) ➖ابورافع برده ای آفریقایی بود که پیامبر اکرم وی را آزاد ساختند، وی گوید: شخصِ مهمانی بر پیامبر اکرم وارد شد و نزد آن حضرت، هیچ خوراک نبود. پیامبر مرا نزد فروشنده‌ای یهودی فرستادند تا مقداری آرد از وی به نسیه بخرد و تا آغاز ماه رجب قیمت آن را بپردازد. فروشنده یهودی، در برابر آن مقدار آرد، گِرو خواست! سخن او را به پیامبر اکرم گفتم، آن حضرت دلگیر شدند و فرمودند: به خدا سوگند من در آسمان امین وحی هستم و در زمین امانتدارم، اگر به من نسیه دهد، بی‌گمان به وی خواهم پرداخت، این زره آهنین مرا نزدش ببر و به گرو بگذار! آنگاه بود که آیه «وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» (و به گونه گونه زیورهای زندگی دنیا که آنان را بهره مند ساختیم، چشم مدوز»(طه، ١٣١) نازل شد تا وی را بر تنگدستی اش و توانگریِ آن یهودی دلداری دهد (جامع البیان، جلد١۶، صفحه١۶٩؛ الدّر المنثور، جلد۴، صفحه٣١٣). پیامبر اکرم، در مدینه حاکم هستند، چگونه است که در خانه، آرد نیز ندارند! و آن شهروند یهودی چنان احساس امنیت می کند که از «حاکم شهر» و «حاکم شرع»، گرویی می خواهد؟! و پیامبر دلگیر می شوند، ولی می‌پذیرند و زره به گرو می دهند! آیا بهتر نبود فرمان دهند که یهودی را به زندان افکنند و همه دارایی اش را مصادره کنند؟ یا آنکه صحابه شجاع و غیور خود را بفرستند تا حقّ این یهودی قدرناشناس را بر کف دستش بنهند و گوش مالیش دهند؟! ولی ایشان چنین نکردند! زره به گرو داد و آرد به رضایت مالک گرفت تا بر حرمت جان، مال و آبروی همه انسان ها، حتی اگر مذهب و دین دیگری داشتند، و حتی اگر بر شخص حاکم جفا کردند، تاکید کنند. این است رحمة للعالمین، این است حضرت مصطفی... @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🤝🪴😊🦋
السلام علیک یا حجة بن الحسن سلام بر حقیقت زندگی، سلام بر عدالت مجسم، سلام بر عشق ما، سلام بر امید و امید ما سلام بر تو به هنگام رکوع و سجودت سلام بر تو به هنگام قعود و قیامت سلام خدا بر تو در همه احوال و سلام ما بر پدر مهربانِ همه ی انسان ها یا ابانا استغفر لنا ظهورت پر نور باد @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 💐🌻🦋🌸
💐یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ. 🌺امام صادق علیه السلام فرمودند: 🌷مهدی بین مردم رفت و آمد می‌کند، در بازارهای ایشان راه می‌رود، و روی فرش‌های آنان قدم می‌گذارد.. ولی او را نمی‌شناسند... 📚بحار الانوار جلد۵٢ صفحه١۵۴ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🌻🌺🌷💐
🔻چرا نفس دشمن ترين دشمنان هست ؟ ▪️سعدی در باب هفتم گلستان گويد: 🔹 بزرگی را پرسيدم از معنی اين حديث كه اعدی عدوک نفسك التی بين جنبيک ؟؛ 🔸 گفت به حكم آنكه هر آن دشمنی را كه بر وی احسان كنی دوست گردد،مگر نفس را كه هر چند مدارا بيشتر كنی مخالفت زياده كند. @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🌸🌼🌹🪴
🌹 راز گل سرخ* درمورد وقت ظهورحضرت حجت (عج) و کارهایی که ایشان می‌کند،چگونه حرف بزنیم که منطقی و قابل قبول باشد؟ ✍ابوالفضل طریقه‌دار 🌷 پاسخ به این سوال را از زبان سه شخصیت برجسته‌ی شیعی می‌آورم: 1⃣ آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: ایشان مرجع تقلید مشهوری بود و در سال ١٣٨۵ در هشتاد سالگی مرحوم شد. وی می‌گوید: «در مورد ظهور امام زمان، طوری صحبت کنید که اگر غیبت آن حضرت، صدهزار سال هم طول بکشد، عقاید مردم خراب نشود. مثل آن مردی نباشید که هر جند وقت یک‌بار، به مردم می‌گفت امام زمان تا جندماه دیگر می‌آید، آن ماه‌ها تمام می‌شد و به او می‌گفتند: پس چرا حضرت نیامد؟ جواب می‌داد: حوادثی رخ داده که نظر خدا عوض شده( بداء حاصل شده).» ( مجله انتظار، ١٣٨١،ص١٧) 2⃣ آیت‌الله مرعشی نجفی: ایشان نیز مرجع تقلید زاهدی بود، که در سال ١٣۶٩ در ٩٣ سالگی چشم از جهان فرو بست. نظرش درباره وقت ظهور این است که: « اگر شما طوری حرف بزنید که گویی ظهور نزدیک است، اما خبری نشود در این صورت، جوانان دست از دین برمی‌دارند و دیگر همه چیز را دروغ می‌دانند(صادقی، تاملی در روایت‌های ظهور، مجله انتظار، سال سوم١٣٨٢). 3⃣ آیت‌الله لطف‌الله صافی: وی مرجع کهن‌سالی بود که علاوه بر فقاهت درزمینه‌ی مهدویت نیز پژوهش‌های گسترده‌ای دارد. کتاب ایشان با نام «منتخب‌الاثر فی الامام الثانی عشر» در سه جلد به زبان عربی، سال‌هاست که منتشر شده است. ترجمه‌ی فارسی این کتاب به همراه دیگر مقالاتی که مولف محترم درباره‌ی مهدویت دارد، در شش جلد در دسترس همگان است. ایشان می‌نویسد: «ما همیشه در انتظار فرج هستیم، اما همگان بدانند این مسئله‌، یکی از اسرار الهی است». 🌷باری، سخن حق این است که ظهور، یک راز است و ما باید فقط به وظایف مسلمانی خود، عمل کنیم و بیهوده به دنبال گشودن «راز گل سرخ» نباشیم و به مردم وعده‌ی امسال و سال دیگر و این دوره و آن دوره ندهیم. راز، راز است و به اراده و تقدیر الهی بستگی دارد و در توان ما نیست. به قول سهراب سپهری: کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ/ کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم/پشت دانایی اردو بزنیم/روی پای تر باران به بلندای محبت برویم/کار ما شاید این است که/ میان گل نیلوفر و قرن/ پی آواز حقیقت بدویم. @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🤔🌻💡🍀
انتظار دعوت به نپذیرفتن است، نه پذیرفتن. نپذیرفتنِ باطل نپذیرفتنِ ستم نپذیرفتنِ بردگی و ذلت انتظار درفش بنیادگر مقاومت است، در برابر هر ناحقی و هر ستمی و هر ستمگری... 📚خورشید مغرب صفحه ۲۶۲ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🦋☀️🌼🌹
🔹الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ 🔸[پرهیزکاران] کسانی هستند كه در گشايش و تنگ دستى انفاق مى كنند. 📗سوره آل عمران، آیه ١٣۴ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 💡💸💵 💳
🤭منتظر واقعی کسی است که در برابر ظلم و ستم سکوت نکند 📝محمدرضا حکیمی به شیعه به عنوان منتظر، دستور داده اند که سلاح خود را همیشه آماده داشته باشد. و چنین هم باید باشد. شما اگر منتظرید که کسی بیاید و عدالت را بگستراند معلوم می شود به عدالت عقیده داریدو هرکسی نسبت به هرچه عقیده دارد، تعهد نیز دارد. بنابراین چگونه انسان مومن و معتقد به عدالت و متعهد نسبت به اجرای عدالت، خود در سالهای سال دوران عمر خویش، ساکت می نشیند و هر ظلم و ناحقی را تحمل می کند و آرمان اعتقادی و تعهدی خویش را به کناری می نهد؟ ✅انتظار دعوت به حماسه و اقدام است، و هدایت به حرکت و قیام. 📚خورشید مغرب,صفحه ٢۶٢ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🤭🤫😶🤐
💠 كَثرَةُ المالِ تُفسِدُ القُلوبَ وتُنشِئُ الذُّنوبَ؛ 🔆 امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: ❇️ فراوانى مال و ثروت، دل‌ها را تباه مى‌كند و گناهان را پديد مى‌آورد. 📚 غررالحكم: حدیث۷۱۰۹ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🕺🤴🤑💰
✅یکی از درخشان ترین صحنه ی تاریخ ایران ✍️علی مرادی مراغه ای ➖در تاریخ ایران کمتر فضای دمکراتیک بوده اما برهه های کوتاهِ فضای باز نیز مردم و مطبوعات، کمتر توانسته اند بهره جویند، آنان مانند زنجیریان غار افلاطون چون پایشان همیشه در زنجیر بوده وقتی هم زنجیر از پایشان برداشته میشد نمیتوانستند بدرستی راه روند و زمین می خوردند...! 🔻به دوران مشروطیت که سایه استبداد اندکی زایل گشت تندروی روزنامه نگاران بجایی رسید که که مادر شاه را فاحشه خواندند! به دوران مصدق که روزنامه ها آزاد بود از فحاشی به مصدق نیز دریغ نکردند.ریچارد کاتم می نویسد؛ ما در غرب مقالات ضد مصدقی می نوشتیم،۴٠ دلار به مطبوعات تهران میدادیم و آن ها چاپ می کردند...! و البته وقتی کودتاگران بازگشتند و رفت آنکه بر مطبوعات رفت! به دوران دولت مستعجل بختیار که سایه شوم پرویز ثابتی و همکارانش زایل گشته بود اما روزنامه نگاران بدنبال مدینه ای فاضله در افقهای دور شدند...! 🔻سرنوشت فرخی یزدی روزنامه نگار عبرت انگیزترین نمونه است: احمدشاه دمکرات، ملتزم به اصول مشروطه بود و فرخی یزدی مقاله تندی در (روزنامه قیام، 1 بهمن 1301، شماره 3) نوشته و شدیدا بر شاه تاخته، او را عیاش نامید!   فرخی می گفت چرا احمدشاه، قوام السلطنه را از نخست وزیری عزل نمی کند!؟ و احمدشاه که ملتزم به قانون اساسی مشروطه بود نمی توانست نخست وزیر را عزل کند، اما روزنامه نگار بر شاه می تاخت که چرا پا بر روی قانون اساسی نمی گذارد! سرانجام احمدشاه مانند یک شهروند عادی، از توهین روزنامه نگار به محکمه شکایت کرد، دادگاه مدیر مسئول روزنامه(موسوی زاده) را فراخوانده و هیئت منصفه تشکیل گردید، صدها نفر از روزنامه نگاران و طبقات مختلف در دادگاه حضور یافتند. این یعنی یکی از درخشان ترین سکانس تاریخ ایران که به مانند الماسی از ورای تاریخنویسی به غایت کدرِ پهلویسم می درخشد! قبل از این تنها در فولکلورهای مادربزرگانمان شنیده بودیم دنیای زیبایی که در آن، شاه با گدا برابر باشند! و اندکی بعد احمدشاه روزنامه نگار را بخشیده شکایت خودش را پس می گیرد... 🔻زمان گذشت و دوران رضاشاه و قلع و قمع روزنامه نگاران رسید، فرخی مخفیانه فرار کرده خود را به آلمان رساند، پس از یکسال دربدری با ضمانت تیمورتاش به ایران بازگشت، اما تیمورتاش که مغضوب و کشته شد، دژخیمان به دستور رضاشاه، فرخی یزدی را زیر نظر گرفتند تا بلکه اشتباهی کند، اما او در آن خفقان، مواظب بود گزک بدست دیکتاتور ندهد، دژخیمان بدنبال بهانه شدند و همیشه پیدا کردن بهانه در نظامهای توتالیتر مثل آب خوردن است! پس بزودی بهانه پیدا شد! در 1315ش آقارضا کتابچی کاغذ فروش را وادار کردند تا شکایتی که مربوط به شش سال پیش بابت پول کاغذ روزنامه طوفان بوده به جریان اندازد و بدین ترتیب، فرخی بازداشت شد، بازداشتِ حقوقی را تبدیل به حبس سیاسی کردند و دیگر از اینجا تا روزی که پزشک احمدی بر سینه روزنامه نگار نشست چندان فاصله ای نبود! 🔻سیدجعفر پیشه وری در خاطراتش از رنج های فرخی یزدی در زندان مخوف قصر نوشته. فرخی یزدی از فشار زندان، خودکشی کرده تریاک خورد اما زندانبانان نگذاشتند، چند بار اعتصاب غذا کرد باز نگذاشتند بمیرد، یکبار خطاب به دژخیمان گفت: «من می خواهم زندگی کنم شما نمی گذارید، می خواهم بمیرم باز نمی گذارید پس من چه کنم...؟!» رئیس زندان سرهنگ پاشاخان مبشر با خنده و استهزا گفت: «آقای فرخی یزدی بزودی تکلیف شما را تعیین می کنیم» و بزودی تکلیفش را تعیین کردند! روزنامه نگار را برای کشتن، به زندان مجرد بردند تمام شیشه های اتاقش را گِل سفید مالیدند و در غروب ٢۴مهر ١٣١٨ش پزشک احمدی با همان کیف مشکیِ و یک پاسبان تنومند وارد اتاق روزنامه نگار شد... در آن لحظاتِ جانْ کَندن، آیا روزنامه نگار با تَحسُر به یاد شکایت احمدشاه افتاده بوده...؟! 🔻فرخی یزدی و روزنامه نگاران تندرویی که فضای باز موقتی را پاس نمی دارند سرنوشت شان مانند عبدالله ابن عمر می گردد که با حضرت علی(ع) بیعت نکرد و حضرت علی در حق وی گفتند: «دست بیعت بر دست من نمی گذاری و روزگاری می رسد که مجبور شوی دست در پایِ خلیفه جور بگذاری!» و زمان گذشت و دوران عبدالملک ابن مروان رسید و گماشته اش حجاج که شنیدن نامش مو بر تن آدم ها راست می کرد! آن زمان عبدالله ابن عمر را دیده بودند که از ترس با عجله برای بیعت عازم بارگاه حجاج می شود و وقتی وارد میشود، حجاج لم داده بود و عبدالله ابن عمر تعظیمی کرده، دستش را برای بیعت دراز می کند و حجاج می گوید: «نمی توانم برخیزم و دستم را دراز کنم، از همانجا دست بر پایم بگذار و برو...!» 🔻و این مثل به یادگار ماند که: مردمی که قدر دست علی(ع) را ندانند مجبور به بیعت با پای حجاج می گردند...! @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🤝🕳😶‍🌫🤛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی 👤حسین محیی الدین الهی قمشه ای 📝 از دیوان اشعار سعدی(علیه الرحمه) غزل شماره ۴٢٨ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🌻🎥🌼📽
📈انتخابات را بر اساس چه سَند و منطقی به دین و امام زمان نسبت می دهند ➖چند سال پیش "رضا بابایی" خدا رحمت کرده در کانال تلگرامی اش اینچنین داستانی را ذکر کرد که: ✍خواجه محمد مهتاب در شارع نیشابور جوانی قوی‌بنیان بدید که بر اسب نشسته و شمشیر به میان بسته و خنجر در گریبان نهاده و نیزه در دست بگرفته و سر در کله‌خود فرو برده است. گفت: ای جوان، این شمشیر و نیزه با خود به کجا می‌بری؟ گفت: نشنیده‌ای که رومیان زیر بیرق صلیب، لشکر می‌آرایند و بر طبل جنگ می‌کویند؟ به غزا با ایشان ‌روم. مهتاب گفت: اگر نروی چه شود؟ جوان گفت: کفر به نیشابور و سبزوار آید و ایمان از میان برود. مهتاب گفت: اگر کفر به نیشابور آید، چه شود؟ گفت: ستم بر تخت سلطنت بنشیند و انصاف از دل‌ها برود و دروغ بر راست غالب آید و اغنیا بر ضعیفان رحم نیاورند و فحشا روی نماید و سفرۀ خلق از نان تهی گردد و خدای – تبارک و تعالی -  روی از ما بگرداند. مهتاب گفت: ای جوان، حمایل از میان بگشا و به خانه اندر شو، که این کفر که تو می‌گویی، از نیشابور نرفته است که بازآید. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 داستان فوق الذکر یادمان می اندازد که ادعاهایی که این روزها می شود مانندِ رأی دادن،جزئی از دین و اسلام است و قرآن در مورد رأی چه می گوید و رضایت امام زمان در رأی دادن است و.... با توجه به اینکه رای دادن، یک امر عرفی است که در همه ی جوامعی که ادعای دموکراسی دارند، اتفاق می افتد، حقیقتا انتساب این ادعاها به دین کم ضربه ای به آن نخواهد بود!!! نمی دانیم این رأی دادن ما مردم، چه مجلسی می خواهد بسازد که تا حال نساخته است؟ چه خبرگانی خواهد ساخت؟ آیا خبرگانی خواهد ساخت که طبق قانون اساسی نظارت ها را به درستی انجام دهد و پس از آن گزارشی به مردم ارائه دهد؟ تا حال که این امر محقق نشده، آیا با وجود رأی دادن مردم در این دوره،نظارتی اتفاق خواهد افتاد؟ اگر این اتفاق نیفتاد،رأی دادن و ندادن ما چه اثری در راه بهبود کشور دارد؟ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 ☝️🖍📈❗️
🔹امام سجاد علیه السلام فرمودند: 🍃خداوند همه انسان ها را روز قیامت در یک صف واحد قرار می‌دهد، آنگاه فریادگری از جانب خداوند فریاد می‌زند «أَیْنَ أَهْلُ الْفَضْل»؛برتران کجایند؟ 🔹عده ای از بین مردم جواب می‌دهند، ماییم برتر از دیگران. فرشتگان می‌پرسند امتیاز و برتریتان در چیست؟ می‌گویند: ما دارای این سه خصلت بودیم: ✔️۱- کسانی که با ما قطع رابطه می‌کردند با آنان ارتباط برقرار می کردیم. ✔️۲- کسانی که چیزی به ما نمی دادند به آنان عطا می‌کردیم. ✔️٣- از ستمگران در حقمان می‌گذشتیم. 🧚‍♂فرشتگان می‌گویند راست گفتید، اکنون وارد بهشت شوید. 📚 بحار، جلد ۷۱، صفحه ۴۰۰ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 💎💠💥🎍
آیت الله جوادی آملی-توضیحاتی درباره مناجات شعبانیه.mp3
1.92M
🌟از خواندن مناجات بسیار زیبا و عمیقِ"شعبانیه"غافل نشویم 🔑 توضیحاتی درباره این مناجات از زبان " آیت الله جوادی آملی" @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 🎙💎🎧🎄
💡خداوند همیشه در طول زندگی بَشر، انسان ها را بدون توجه به فریبکاری و شیطنتِ آدمیان نسبت به یکدیگر،از گزند حوادث و مصائب نجات داده است 👈ما به دلیل این كه مؤمن و مسلمانیم و درعمق ضمیرمان این اصل وجود داردكه: "جهان را صاحبی باشد خدانام" هرچه دردنیا پیشامدهایی می شود هرگز احساس خطر عظیم،خطری كه احیاناً بشریّت را نیست و نابود كند و كره زمین را تبدیل به توده خاكستر كند و زحمات چند هـزار ساله بشریّت را كأن لم یكن نماید نمی كنیم. 🌾تعلیمات انبیاء،نوعی امنیّت و اطمینان خاطر به ما داده است و در واقع در ته قلب خود به مدد های غیبی ایمـان و اتّكاء داریم. اگر به مـا بگویند یک ستاره عظیم در فضا در حركت است و تا شش ماه دیگر به مدار زمین می رسد و با زمین ما برخورد می كند و در یک لحظه زمین ما به یک توده خاكستر تبـدیل می شود باز هـم بـا همـه ایمان و اعتقادی كـه به پیش بینی های دانشمندان داریم به خود ترس راه نمی دهیم، در ته دلمان یک نوع ایمان و اطمینانی هست كه بنا نیست بوستان بشریّت كـه تازه شكـفته است در اثر باد حوادث ویران گردد. 🌾دیگران چطور؟آیا آن ها هم باور نمی كنند؟ آیا همین اطمینان و خوشبینی نسبت به آینـده انسان و زمـین و زندگی و تمـدّن و خوشبختی و بهروزی و عـدالت و آزادی در آن ها وجود دارد؟ ابداً. به آن ها حق بدهیم كه بدبین باشند. چرا بدبین نباشند؟ در دنیایی كـه سرنوشتش بستگی پیدا كـرده به دگمه ای كه انسانی فشار دهد و پشت سرش وسائل مخـرّب كـه قـدرت آن ها را خدا می داند به كار بیفتد، در دنیایی كـه به راستی بر روی انباری از باروت قرارگرفته و جرقّه ای كافی است كـه یک حریق جهانی به وجود بیاورد، چه جای خوشبینی به آینده است؟ 🌾 راسل در كتاب امید های نو می گوید: زمان حاضر زمانی است كه در آن حسّ حیرت توأم با ضعف و ناتوانی همه را فرا گرفته است. می بینیم به طرف جنگی پیش می رویم كه تقریباً هیچ كس خـواهان آن نیست؛ جنگی كه همه می دانیم قسمت اعـظم نوع بشر را به دیار نیستی خواهد فرستاد. و با وجود این مانند خرگوشی كه در برابر مار افسون شده باشد خیره خیره به خطر نگاه می كنیم بدون آن كه بدانیم برای جلوگیری از آن چه بایدكرد؟در همه جا داستان های مخوف از بمب اتمی و هیدروژنی و شهرهای با خاک یكسان شده و قحطی و سَبُعیّـت و درنده خویی برای یكدیگر نقل می كنیم؛ ولی با اینكه عقـل حكم می كند كه از مشاهده چنین دورنمایی برخود بلرزیم،چون جزئی از وجودمان از آن لذّت می برد و شكافی عمیق روح ما را به دو قسمت سالم و ناسالم تقسیم می كند،برای جلوگیری از بدبختی تصمیم قاطعی نمی گیریم.[کتاب امید های نو، بخش سرگردانی های ما/صفحه ۲]... 🌾 انصافاً اگر بر اساس علل مادّی و ظاهری قضاوت كنیم این بدبینی ها بسیار به جاست.فقط یک ایمان معنوی، ایمان به "امدادهای غیبی"و این كه جهان را صاحبی باشد "خدا نام" لازم است كه این بدبینی ها را زایل و تبدیل به خوشبینی كند و بگوید بر عكس، سعادت بشریّت،رفاه و كمال بشریّت، زندگی انسانی و زندگی مقرون به عدل و آزادی و امن و خوشی بشر، در آینده است و انتظار بشر را می كشد. 🌾آری، یک نفر مادّی مسلک می تواند اینچنین فكر كند ولی یک نفر تربیت شده در مكتب الهی این طور فكر نمی كند؛او می گوید:ممكن نیست كه جهان به دست چند نفر دیوانه ویران شود؛او می گوید: درست است كه جهان بر سرپیچ خطر قرارگرفته است ولی خداوند همان طوركه درگذشته- البتّه در شعاع كوچک تری- این معـجزه را نشان داده ، بر سر پیچ های خطـر بشر را یاری كـرده و از آستین غیب مصلـح و منجی رسانده است، در این شرایط نیز چنان خواهد كرد كه عقل ها در حیرت فرو رود؛.كار جهان عبث نیست. 📚برگی از کتاب "امدادهای غیبی در زندگی بشر"،شهید مرتضی مطهری،صفحه ۹۰ تا ۹۴ @bange_nay110 https://eitaa.com/bange_nay110 💣🌍☄🧨