eitaa logo
بانگِ نای(محمّد حیدری رنانی)
299 دنبال‌کننده
863 عکس
168 ویدیو
24 فایل
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ مجموعه ای از سخنرانی ها،نوشته ها و اندیشه هایِ حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رنانی و در کنار آن،مطالبی از اندیشمندان،بزرگان و پیشوایان دینی که ما را در شکوفایی عقل و ایمان کمک می کنند کانال توسط ادمین اداره می شود. @bange_nay1
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫علامه طباطبایی، انقلاب و عدم بیعت با جمهوری‌اسلامی ✍س.ح.افضلی 💠آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی که عموماً تحت عنوان علامه طباطبایی شناخته میشوند، فقیه فیلسوف و مفسر برجسته‌‌ای است که دارای شهرتی جهانی بوده و در علوم اسلامی، خصوصا در حوزه‌ی فلسفه و تفسیر قرآن، تأثیر فراوانی داشته. در آغاز فعالیت‌های سیاسی آقای خمینی پس از فوت آیت‌الله بروجردی، علامه‌ی طباطبایی جزو آن دسته از علمایی است که موافقت و همراهی خاصی با تحرکات، ایده و اندیشه‌ی سیاسی آقای خمینی نداشته و تا حد امکان در این دست مسائل دخالتی ندارد. با اینکه برخی از شاگردان ایشان همچون آقایان منتظری، مطهری، امینی و جوادی‌آملی، از حامیان و همراهان آقای خمینی در انقلابی‌گری و مبارزات سیاسی بودند، اما ایشان موافقت، همراهی و دخالتی در این امور نداشتند. این عدم دخالت و همراهی علامه، برآمده از نوع اندیشه و تفکر ایشان و اختلاف‌نظرهایی است که با آیت‌الله خمینی دارد. شاید مسائل مربوط به دارالتبلیغ، اولین نشانه‌ها از این اختلافات باشد. در وقایع مربوط به دارالتبلیغ _که منسوب به مرحوم آیت‌الله شریعتمداری بود_ و بدبینی آقای خمینی نسبت به دارالتبلیغ و شخص آقای شریعتمداری، در این میان علامه طباطبایی به عنوان یکی از مدرسین این مرکز، جانب دارالتبلیغ و آقای شریعتمداری را گرفته و در نامه‌ای به آیت‌الله میلانی، مسائل را به طور کامل شرح می‌دهد.[رجوع به: علم و جهاد، حیات‌آیت‌الله میلانی/چاپ‌قم،لسان‌الصدق/ج۲/ص۴۴-۴۶] زمانیکه آیت‌الله خمینی در ۱۴ مهر ۱۳۵۷ تحت فشار دولت عراق به فرانسه رفت، علامه طباطبایی در برابر فشار عده‌ای از انقلابیون جهت امضا و صدور تلگرافی در حمایت از آقای خمینی، حاضر به امضای تلگراف نشده و خطاب به شیخ مرتضی حائری و میرزا هاشم آملی می‌گوید: من چنین تلگرافی را امضا نمی‌کنم، اگر هم فشار بیاورند از قم می‌روم... علامه طباطبایی حتی در نظریه ولایت‌فقیه نیز با آیت‌الله خمینی اختلاف نظر داشته و همچون استادش مرحوم کمپانی، منکر ولایت‌فقیه بوده.[رجوع شود: المیزان، ذیل آیه ۸۳ نساء/ و رجوع به اینجا] این اختلافات و مخالفت‌ها و عدم همکاری‌ و همراهی‌ها چیزی نبود که از چشم آیت‌الله خمینی پنهان بماند و موجب کدورت نشود. پس از پیروزی انقلاب۵۷، مرحوم مطهری برای رفع کدورت بین علامه و آقای خمینی، جلسه‌ی دیداری را بین ایشان ترتیب می‌دهد که این دیدار نیز به سردی پایان میابد. اما مهم‌ترین دلیل و نشانه برای مخالفت علامه طباطبایی با انقلاب۵۷ و جمهوری‌اسلامی، عدم بیعت ایشان است با نظام جمهوری اسلامی. علامه طباطبایی نه تنها در رفراندوم و همه‌پرسی جمهوری‌اسلامی آری یا نه؟، در ۱۲ فروردین۵۸ شرکت نکرد، بلکه در همه پرسی مربوط به قانون اساسی که در ۱۲ آذر۵۸ صورت گرفت نیز شرکت نکردند. ایشان نیز همچون آیات‌عظام سید احمد خوانساری و سیدرضا صدر، با عدم بیعت با جمهوری‌اسلامی، مخالفت خود با نظام تازه تأسیس را آشکار کردند. نکته مهم دیگر جمله‌ی معروف علامه طباطبایی در باره انقلاب۵۷ است. به شهادت دکتر سیدحسین نصر، سیدمصطفی محقق‌داماد و سیداحمد ذوالمجد، علامه در جمله‌ای از سر حکمت و معرفت فرموده بودند: «در این انقلاب یك شهید واقعی بود، که مظلومانه هم شهید شد، و آن اسلام بود.»[رجوع شود به اینجا] این جمله علامه نشان از اهمیت حیات ارزشمند فرهنگی_اجتماعی اسلام در میان جامعه دارد، تا آن رسالت تربیتی لکه‌دار نشود و فساد دیگران دامن اسلام را نگیرد، اما متاسفانه شد آنچه نباید می‌شد. خلاصه کلام اینکه طبق سیره و روشی که علامه در پیش گرفته بودند و آن را میتوان صراحتا در آثار و تألیفات ایشان مشاهده کرد، مرحوم علامه طباطبایی به جای ستیز و دشمنی با دیگر اندیشه‌ها _حتی اندیشه مخالف_ به دنبال گفتگو و ارتباط با آنان بود، ایشان برخلاف آقای خمینی که به دنبال قیام و انقلاب و اسلام سیاسی _آن هم مدل شاذ آن_ بودند، به دنبال اسلام گفتگو، اسلام ارتباط، اسلام فرهنگی بود برای ارتباط با دیگر افکار و اصلاح اندیشه‌ها و به تبع آن اصلاح جوامع. 🆔 @bange_nay110
📸 گزارش تصویری 🪑جلسه شرح و تفسیر گلستان سعدی علیه الرحمه 🗓 ١۶ شهریور ١۴٠٣ 🏫 کتابخانه مسجد الرضا(ع) رهنان 🖇 جلسه شرح و تفسیر گلستان سعدی "علیه الرحمه" با حضور حجج اسلام استاد محمد حیدری رنانی امام جماعت مسجد الرضا(ع) رهنان، حاج آقا مدنیان (مشاور فرهنگی خیریه سلام)، جناب آقای باباگلی (مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امام حسین علیه‌السلام شهرک امیرکبیر) و سایر اعزه (از خیرین فرهیخته منطقه رهنان) برگزار گردید* در این جلسه بعد از شرح و تفسیر کتاب گلستان سعدی، موضوع هم اندیشی پیرامون راهکارهای جذب مشارکت خیرین و نیکوکاران منطقه رهنان و شهرک صنعتی امیرکبیر (شاهپور جدید) به نفع «خیریه سلام» و هزینه های بیمارستانِ فوقِ تخصصی کودکان "امام حسین" علیه السلام تعاملاتی صورت گرفت. در سلامت کودکان سهیم باشیم، برای کمک و مساعدت و آشنایی با این مجموعه کانال "سلام" را با آدرس زیر دنبال کنید. https://eitaa.com/salamcharityesf 🆔 @bange_nay110
الهی! آنچه تو كِشتی، آب ده، و آنچه عبدالله كشت، بر آب ده. الهي! مگوی كه چه آورده‌ايد كه درويشانيم، و مپرس كه چه كرده‌ايد كه رسوايانيم.... 👤خواجه عبدالله انصاری 🆔 @bange_nay110
🚫آیت‌الله منتظری؛ ولایت انتخابی فقیه یا ولایت انتصابی؟ ✍س.ح.افضلی 💠 یکی از مباحثی که سال ها با نام آیت‌الله منتظری گره خورده و شبهاتی را پیرامون ایشان مطرح می‌کرد، مبحث ولایت فقیه است که عموم افراد آن را دست‌پخت شخص ایشان می‌دانستند. به همین دلیل عده‌ای نیز ولایت‌مطلقه را نیز ماحصل ایده و اندیشه‌ی ایشان دانسته و این شبهه را مطرح می‌کنند که ایشان تا زمانی که در مسند قدرت قرار داشت، همواره از ولایت‌فقیه از نوع مطلقه‌ی آن دفاع کرده و مخالف با هرگونه محدود ساختن اختیارات فقیه حاکم بوده، اما بعد که از دایره‌ی قدرت بیرون شد از نظر سابق خود عدول کرده، قدرت و اختیارات فقیه حاکم را مشروط به رأی و نظر مردم دانسته. اما حقیقت مسئله چیست؟ برای رسیدن به پاسخ و کشف حقیقت باید به سخنان و آثار شخص مرحوم منتظری رجوع کرد. با بررسی آثار آیت‌الله منتظری، خصوص آثار ایشان با موضوعیت ولایت‌فقیه این نتیجه حاصل میشود که ولایت‌مطلقه‌فقیه با مبنای فقهی ایشان منطبق نیست. از آن جایی که ولایت‌مطلقه‌فقیه مستلزم پذیرش نظریه‌ی نصب می‌باشد و از آنجایی که _با توجه به آثار مرحوم منتظری_، ایشان قائل به نظریه‌ی انتخاب بودند، نمی توان ایشان را قائل به ولایت‌مطلقه‌فقیه به حساب آورد. نظریه‌ی نصب به این معنا که فقیه در دوران غیبت در مقام ثبوت و اثبات توسط ائمه‌معصوم علیهم‌السلام نصب بالفعل شده‌ است، در مقابل نظریه‌ی انتخاب به معنای اینکه مشروعیت و تحقق حکومت دینی توسط فقیه، منوط و مشروط به رأی مردم می‌باشد، قرار گرفته. آیت‌الله منتظری در دوران قائم‌مقامی و در جلد اول کتاب دراسات فی ولایت‌الفقیه و فقه الدولت‌الاسلامیة/ج۱/ص ۳۹۷ تا ۵۲۹ نظر خود را توضیح داده و نظریه‌ی انتصاب را، هم در مقام ثبوت و هم در مقام اثبات مخدوش دانسته و با توجه به نظریه‌ی انتخاب، مشروعیت و تحقق عینی حکومت دینی به حاکمیت فقیه را به رأی و بیعت مستقیم مردم منوط می‌کند. البته ناگفته نماند که مرحوم منتظری _همان‌گونه که در جزوه‌ی انتقاد از خود توضیح می‌دهد_ در ابتدا قائل به نظریه نصب بوده، وی در این باره توضیح می‌دهد: به هر حال نظریه‌ی ولایت‌فقیه از سالیان متمادی پیش از انقلاب در ذهن من بود و تا هنگام تدریس آن در سال ۱۳۶۴ در قم، من نظریه نصب را تقویت می‌کردم، اما به هنگام تدریس آن در درس خارج خود و در همان زمان قائم‌مقامی نظریه‌ نصب و استدلال مرحوم آیت‌الله بروجردی و دیگران در این زمینه را به تفصیل مورد نقد قرار دادم و نظریه انتخاب را برگزیدم. مرحوم منتظری در توضیح دیدگاه خود درباره نظریه انتخاب نیز در جزوه مذکور توضیح می‌دهد: در نظریه‌ی انتخاب شکل حکومت و اختیارات حاکم و مدت زمامداری او وابسته به میثاقی است که مردم با حاکم منعقد می‌کنند و مردم با توجه به شرایط و مصالح جامعه در تضییق یا توسعه‌ی اختیارات او آزادند و همانگونه که می‌توانند اختیارات و مسئولیت‌های او را محدود و تفکیک کنند، این حق را دارند که در صورت صلاحدید خود، مسئولیت او را وسعت بخشند و اختیارات بیشتری را برای او قائل شوند. مرحوم منتظری در کتاب دراسات فی ولایت‌الفقیه و فقه الدولت‌الاسلامیة/ج۱/ص۵۷۶ نیز در رد نظریه نصب و تبیین نظریه انتخاب، به طور مبسوط مباحث خود را مطرح کرده.[که جای بیان کامل آن ها اینجا نیست] مرحوم منتظری همچنین _در جزوه‌ی انتقاد از خود_ نظریه‌ی انتخاب را دارای انعطاف و قابل تطبیق با شکل‌های مختلف حکومت دینی دانسته که بر اساس آن شکل حکومت و مدل حکمرانی و همچنین امور غیر منصوصه به کارشناسان و عقلای هر زمان واگذار می‌شود.[منظور از امور منصوصه، اموری است که در شرع به صورت روشن و در قالب احکام اولیه یا اصول و مقررات ثابت بیان شده و وظیفه عملی در قبال آن‌ها مشخص است، مانند برخی آیات قرآن که صراحتاً حکم به وجوب انجام یا حرمت عملی می‌کند] بنابراین با اینکه آیت‌الله منتظری در اوایل انقلاب و در زمان تدوین قانون اساسی، قائل به نظریه نصب بوده، اما بعدها و در همان زمان قائم‌مقامی از نظریه نصب بازگشته و به نظریه انتخاب رو کرده و این نظریه به اعتراف خود مرحوم منتظری، زیربنای نظریات بعدی ایشان را نیز تشکیل داده. 🆔 @bange_nay110
💠 پنج گنج سلوک در آیین بودا ✍ دكتر ناصر مهدوی ➖پیروان آیین بودا بر این باورند که تولد؛ بیماری؛کهنسالی و مرگ سراسر رنج است و در یک کلام زندگی این جهانی آمیخته به رنج است. اما اینگونه نیست که همگان به یکسان به رنج زندگی مبتلا باشد. 🌾افرادی هستند که می‌توانند با همت و زحمت بسیار؛ وقت خود را به درستی صرف کنند تا بخت رهایی از رنج را به دست آورند به شرط آنکه در نخستین گام‌های سلوک ؛ پنج اصل مهم را در زندگي خود به کار برند و با مراقبت تمام آن ها را انجام دهند. 🔹اصل نخست : پرهیز از دروغ و پرهیز از به کار بردن عباراتی که واقعیت را وارونه نشان دهد. پیروان آیین بودا همچون سایر ادیان و مکتب‌های معنوی اعتقاد دارند ؛ زبانی که دروغ می گوید ؛ پرده از جانی بر می‌دارد که تاریکی و ظلمت آن را فرا گرفته و چنین شخصی از رشد و بلوغ اخلاقی وا مانده است. زبان که به دروغ و ناسزا آلوده باشد در حقیقت لگد بر اعتبار خود می زند. 🔹اصل دوم : پرهیز از کامجویی و لذت طلبی‌های غیرضروری است که آدمی را در بند وسوسه های درون اسیر می‌کند و عملاً راه فربه کردن باطن را مسدود می‌سازد. هوس‌های غیر ضروری و گاهی غیرطبیعی ؛ سم پنهانی است که جان را ذره ذره مسموم می‌کند و ریشه آدمی را می‌سوزاند. 🔹اصل سوم : نخواستن آنچه شایسته آن نیستی ؛ یعنی تشخیص اخلاقی آنچه که متعلق به تو نیست ؛ همانند چشم دوختن به مال دیگران ؛ زیاده روی های جنسی و تکیه بر منصب و قدرتی که لایق تصاحب آن نیستی. به نظر می رسد ارزنده‌ترین انسان ها همان هایی هستند که مرز و محدودیت‌های خود را می‌دانند و با وجدانی آگاه می‌پذیرند که کدام نقش زندگی متعلق به آن هاست و چه وظایفی را باید بر عهده گیرند و از کدام جاذبه‌هایی که مستحق آن نیستند پرهیز کنند. از نگاه پیروان آیین بودا و بسیاری از مکتب های معنوی ؛ کسانی که چشم طمع بر آنچه لایق و شایسته آن نیستند به ویژه در حوزه قدرت سیاسی و منصب‌های دنیوی می‌دوزند باید آن ها را دزدان حقوق مردم دانست و باور کرد که برای دست‌یابی به متاعی ارزان ؛ چوب حراج به جان خود زده‌اند. 🔹اصل چهارم : پرهیز از نوشیدن شراب و تجربه مستی و هر آنچه موجب بی‌خبری آدمی می شود. مانند مستی جاه طلبی ؛ مستی زیاده خواهی ؛ مستی زراندوزی ؛ مستی شهرت و نام و... زیرا چنین مستی‌های غم‌افزایی عمر گرامی را هدر می‌دهند بی آنکه آدمی احساس و اندیشه خویش را به خوبی تربیت کرده باشد. چنین غفلتی از خویش ؛ چه در طول زندگی و چه به هنگام مرگ هزاران رنج و محنت را بر سر آدمی خراب می‌کنند. 🔹اصل پنجم : پرهیز از ویران کردن زندگی دیگران ؛ پرهیز از آزار انسان ها و هر موجود زنده دیگری ؛ خود‌داری از تباه کردن عمر انسان ها و دوری از ایجاد غم و ناامیدی در ذهن و زندگی آدمیان. 🍃دوستانی که با گوهر ادیان زنده جهان آشنا هستند خوب می‌‌دانند که مهم‌ترین نشانه شایستگی و والایی یک انسان  از نگاه آیین‌های معنوی ؛ رفتار نرم و محبت آمیز آدمی با همه انسان هاست. یعنی کسی می تواند نام انسان را بر پیشانی خود بنویسد که غمخوار مردم باشد و رساندن رنج و اندوه به آن ها کاملاً پرهیز کند. دلی که دیگران را می آزارد ؛ سرد و تاریک است و بوی جهنم می دهد حتی اگر روز و شبش با عبادت و ریاضت سپری شده باشد. شاید به همین سبب هم باشد که حافظ عزیز می گوید : 🍃مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن 🍃که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست 🆔 @bange_nay110
گلستان سعدی-جلسه چهل و ششم-۵ شهریور ١۴٠٣.mp3
26.39M
🔈گزارش صوتی جلسه چهل و ششم شرح و تفسیر گلستان سعدی 🎙بیانگر گرامی: حجت الاسلام والمسلمین استاد محمد حیدری رنانی 📜 باب چهارم(در فواید خاموشی) حکایات٨-٧-۶-۵ 🗓 ۵ شهریور ١۴٠٣ 💥شماره حکایات در برخی از نسخ متفاوت می باشد و استاد طبق کتابِ مرجعِ خویش شماره حکایات را بیان می کنند💥 🏫 کتابخانه مسجد الرضا(ع) رهنان 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت پنجم از باب چهارم(در فواید خاموشی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و ششم تفسیر گلستان سعدی 🌻جالینوس ابلهی را دید دست در گریبان دانشمندی زده و بی‌حرمتی همی‌کرد. گفت: اگر این نادان نبودی کار وی با نادانان بدینجا نرسیدی. دو عاقل را نباشد کین و پیکار نه دانایی ستیزد با سبکسار اگر نادان به وحشت سخت گوید خردمندش به نرمی دل بجوید دو صاحبدل نگه دارند مویی همیدون سرکشی و آزرم‌جویی و گر بر هر دو جانب جاهلانند اگر زنجیر باشد بگسلانند یکی را زشت‌خویی، داد دشنام تحمل کرد و گفت: ای خوب فرجام بتر زآنم ، که خواهی گفتن آنی که دانم ،عیب من، چون من، ندانی 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت ششم از باب چهارم(در فواید خاموشی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و ششم تفسیر گلستان سعدی 🌻سحبان وائل را در فصاحت بی نظیر نهاده‌اند به حکم آن که بر سر جمع سالی سخن گفتی لفظی مکرّر نکردی، وگر همان اتفاق افتادی به عبارتی دیگر بگفتی. وز جمله آداب ندماء ملوک یکی این است. سخن گرچه دلبند و شیرین بود سزاوار تصدیق و تحسین بود چو یک بار گفتی مگو باز پس که حلوا چو یک بار خوردند بس 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت هفتم از باب چهارم(در فواید خاموشی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و ششم تفسیر گلستان سعدی 🌻یکی را از حکما شنیدم که می‌گفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است، مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند. سخن را سر است اى خردمند و بُن میاور سخن در میان سخن خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش نگوید سخن تا نبیند خموش 🆔 @bange_nay110
📝{متنِ حکایت هشتم از باب چهارم(در فواید خاموشی)} 🌱مربوط به گزارش صوتی جلسه چهل و ششم تفسیر گلستان سعدی 🌻تنی چند از بندگانِ محمود گفتند حسن میمندی را که: « سلطان امروز تو را چه گفت در فلان مصلحت؟» گفت: «بر شما هم پوشیده نباشد.» گفتند: «آنچه با تو گوید، به امثال ما گفتن روا ندارد.» گفت: «به اعتماد آن که داند که نگویم، پس چرا همی‌پرسید؟» نه هر سخن که برآید بگوید اهلِ شناخت به سرّ ِ شاه سر خویشتن نشاید باخت 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥💥توجه - توجه💥💥 👈 ساعت شروع جلسه شرح و تفسیر گلستان سعدی علیه الرحمه جمعه ٢٣ شهریور ١۴٠٣ از ساعت «١١» قبل از ظهر می باشد. آن دسته از عزیزانی که امکان حضور در جلسه را دارند،مشتاقانه منتظر آنان خواهیم بود* 💐 باتشکر از همراهی شما بزرگواران
⚫️واپسين‌ سفارش‌های امام حسن عسکری به جامعه ی شيعيان 🖊احمدحسين شريفی امام حسن عسکری(ع) در جملاتی که گويا واپسين سفارش‌های ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمی را به شيعيان گوشزد می کند؛ نکاتی که می توان گفت همه ابعاد زيست اسلامی و سبک زندگی شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادی و غيرعبادی؛ فردی و اجتماعي، معاشرت‌های خانوادگی و همسايگی و شهروندی و بين ‌المذاهبی و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقوای الهی را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِی دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ برای خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسی که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌های طولانی کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبی براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش می کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازه آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتی کسی از شما در دينش پارسایی بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته می شود که اين شيعه است و همين مرا شاد می کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پروای خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و مایه ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوی ما جلب کنيد و زشتی ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبی در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبی به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقی است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتی؛ هيچکس غير از ما چنين ادعایی نمی کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا می سپارم و بر شما سلام می فرستم. 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ مظلومیّت، جلالت و هیبت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام 👤 شهید استاد مرتضی مطهری 🆔 @bange_nay110
🍁تنهایی بر اثر عدم درک دیگران ✍مصطفی ملکیان 🔹بعضی اوقات، انسان احساس می‌کند آنچه را که در درونش می‌گذرد، کسی ادراک نمی‌کند. این مطلقاً معنایش آن نیست که او برای کسی نمی‌گوید یا نمی‌خواهد برای کسی بگوید یا نمی‌تواند برای کسی بگوید، بلکه مراد این است اگر هم بخواهد یا بتواند بگوید، کسی فهم نمی‌کند که او دارد چه می‌گوید. معمولاً کسانی که یا ازلحاظ ذهنی یا ازلحاظ عاطفی یا خُلقی، پیشرفته‌تر از دیگران باشند، چنین چیزی را احساس می‌کنند. ✳️تنهایی ذهنی 🔹تنهایی ازلحاظ ذهنی، مثال خیلی ساده‌اش این است که فردی یک ذهن خیلی قوی دارد و چیزی را کشف می‌کند که باید ٢٠٠ سال بگذرد تا دیگر انسان‌ها آن را درک و باور کنند و الان کسی آن را درک نمی‌کند. این نوع «تنهایی» را معمولا نوابغ دارند که به خاطر پیشرفت ذهنی‌شان، کسی سخن آن ها را ادراک نمی‌کند و مردم فکر می‌کنند که این ها دیوانه‌اند؛ چراکه سخنانی خیلی خلاف عرف می‌گویند. ✳️تنهایی عاطفی 🔹تنهایی یک وقت هم از لحاظ عاطفی است؛ یعنی برای کسی هست که عاطفۀ خیلی شدیدی دارد. اموری را احساس می‌کند که اگر برای کسی بگوید، درک نمی‌کند. هستند افرادی که واقعاً برای یک بچه‌گنجشک سرماخورده که گوشه‌ای افتاده، به شدت دل می‌سوزانند و اگر این را برای کسی نقل کنند، به آنها چه می‌گویند؟! ✳️تنهایی خُلقی 🔹نوع دیگر تنهایی ازلحاظ خلقی است؛ یعنی شخص یک اخلاقیات متعالی دارد که وقتی این ها را برای کسی بازگو کند، درک نمی‌کنند. فرض کنید شخصی در بیابان در حال قدم زدن است و دوستش به او شکلاتی تعارف کند، کاغذ شکلات همچنان در دست اوست و مُتَرصِد آن است که سطل آشغالی پیدا کند و کاغذ را در آن بیندازد. این واقعاً یک امر خلاف متعارف است؛ اما یک انسان اخلاقی ممکن است تا این حد، حساسیت نشان دهد، و بنده می‌شناختم افرادی را که اگر یک چنین حالتی برایشان پیش می‌آمد، واقعاً وضع روحیشان را از دست می‌دادند! حتی در بیابان هم اگر پوسته چیزی را پرت می‌کردند، تا یک مدت عذاب وجدان داشتند. حالا یک انسان روزی پانصد انسان می‌کُشد و عین خیالش نیست و یک انسان هم بدین‌گونه! 🔹چقدر پیشرفت از لحاظ خُلقی حدناپذیر است، چقدر امور ظریف و لطیف وجود دارد! گاهی وقت‌ها انسان به‌حدی ازلحاظ اخلاقی جلو می‌رود که واقعاً به نظر من و شما با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست؛ چراکه عقل و منطق من و شما در همین حد زندگی روزمره است. یک چنین انسان‌هایی آنچه را که در درونشان می‌گذرد و احساس می‌کنند، کسی ادراک نمی‌کند. این یک نوع تنهایی است که انبیا، عالمان اخلاق و عرفا، بسیاری از تنهایی‌هایشان از این مقوله است. 📚درس گفتارهای تأثیر دین در منش آدمی 🆔 @bange_nay110
✅ما انقلاب نکردیم که از چاکری آمریکا به غلامی روس برسیم! ✍️سلمان کدیور رابطه ج. اسلامی با روسیه، مثل یک عشق بیمارگونه یک طرفه است. این طرف تا دخالت در جنگ اوکراین برای روسیه مایه می گذارد، آنطرف در هر منازعه ای از جزایر بگیر تا زنگزو، به رقبای ایران امتیاز می دهد. من نمی‌دانم اگر این همه امتیاز دادن بی حساب و کتاب به قدرت ها بد نیست، فلسفه این آمریکا ستیزی تان چه بود؟. همین قدر که در برابر روس ها کوتاه می آیید و منافعش را تامین می کنید، نیم آن با آمریکا راه می آمدید، بهتر نبود؟ ما انقلاب نکردیم که از چاکری آمریکا به غلامی روس برسیم! و تاریخ روابط بین الملل شهادت می دهد که سگ آمریکایی ها روس ها را می ارزد. آنقدر که این همسایه شمالی برای ما و تاریخ و تمامیت ارضی ما منحوس بوده، هیچ دشمنی نبوده. تمام کنید این وضعیت تحقیر کننده ملی را. دست از این غرب ستیزی کور و شرق پرستی ابلهانه بردارید پیش از آنکه کاری کنید که این خاک با خطر تهدید ارضی مواجه شود. روس ها چون می‌دانند شما قبله ای جز آنان ندارید اینطور توی سرتان می زنند. جمهوری اسلامی برای تزارها مرغ عزا و عروسی اند. 🆔 @bange_nay110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ‌🌷 نهم ربیع، سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، بر همه شیعیان و منتظران حضرتش فرخنده و مبارک باد.‌ 🆔 @bange_nay110