eitaa logo
بانوی تمدن ساز | زهرا راد
146 دنبال‌کننده
31 عکس
5 ویدیو
0 فایل
اینجا فضایی برای تبیین منظر تمدنی به مسائل زنان است. با احترام؛ زهرا راد ارتباط با ادمین: @radzahra
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اربعین حسینی؛ ضیافتخانه‌ای به وسعت یک سرزمین ✍زهرا راد ✅این روزها که هوای اربعین بر پهنه عالم هستی گسترده شده و سیدالشهدا بارعام داده است، باز هم دهان بی‌معرفتان به تقلیل این سیر آفاق و انفسی شیعی که در امتداد وجودی حسین بن علی(روحی فداه) به حرکت درآمده و چون از درک عظمت این حرکت وجودی عاجزند، در حال بافتن لباس‌های تنگ و گشاد برای این ضیافت روحانی هستند. ✅این‌که کسی برای خوردن آشامیدن چند وعده غذا به گرمای ۵۰ درجه سفر کند و وعده نهار و شام را کنار خیابان و جاده در حال آب‌پز شدن تناول کند، و شب و روز را به راه رفتن در این گرما و خوابیدن در مکان‌های عمومی سرکند، روشن است که حرف حساب نیست و عقل سلیم را به خنده می‌اندازد. ✅اما نکته قابل توجه در ضیافت حسینی که مختص اربعین هم نیست و در همه محرم و صفر جریان دارد و در اربعین به اوج خود می‌رسد، درک ظرائف و طرائفی است که با خود دارد. ✅سیدالشهدا با ضیافت نان و آب شیعیان بخشی از تطهیر روحی و جسمی آنان که به واسطه تناول از غذای مطهر به نام حضرتشان است را در این مرحله محقق می‌کند. ✅خوردن غذای حلال یک مرحله از تطهیر است، حال تناول غذا و نوشیدنی حلال و مطبوع به عطر حسینی، زمینه‌ساز تطهیر همه جانبه در حیات مومنین خواهد بود. ✅ما ابایی ندارییم‌که از آب و نان حسین بخوریم و بر سفره‌اش مهمان باشیم، برای او اشک بریزییم، راه برویم، گرما بکشیم و خستگی تحمل کنیم، او همه روشنایی دنیای ماست. ✅در روایات معتبره وارد شده که بهشت در همه مراتب با نور حضرت حسین بن علی پا به عرصه وجود نهاده است. بنابراین در ضیافت حسینی و برای رسیدن به وصال و قرب حضرتش باید همه اجزا جسم و روح مومنین در دریای نعم حسینی شسته و تطهیر شود و عشق و حیات ایمانی آنان از سرچشمه حیات سیراب گردد. 🆔@banooytamaddonsaz
🔸🔸 زن، مقاومت و جنگ تمدنی آخرالزمانی ✍ زهرا راد 🔻 تحولات اخیر منطقه غرب آسیا را به جرأت می‌توان قرار گرفتن در مسیر جنگ تمدنی آخرالزمانی تلقی کرد. این نزاع میان داعیه‌داران تمدنی غربی به سرکردگی آمریکا و‌ نمایندگی رژیم موقت اسرائیل در منطقه و داعیه‌داران تمدن نوین اسلامی به رهبری جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی جبهه مقاومت درحال شعله کشیدن است. 🔻 جنگی تمام عیار که پیش از این با انقلاب اسلامی آغاز شد و هیمنه پوشالی غرب را به مخاطره انداخت و با جنگ تحمیلی و سپس هجوم فرهنگی و رسانه‌ای غرب به نهال نوپای اسلام سیاسی و‌ تمدنی، ادامه یافت، اینک به حساس‌ترین مرحله خویش نزدیک شده است و می‌رود تا چونان که رهبر فرزانه فرمودند به جدال " مرگ و زندگی" برای هر دو طرف تبدیل شود. 🔻 روشن است که خط مقدم این جهاد عظیم به لحاظ جغرافیایی فلسطین اشغالی است و جرقه نهایی کردن تکلیف جهان معاصر با طوفان‌الاقصی رقم خورد. رژیم موقت هر روز بیشتر در باتلاق این جنگ نابودگر فرو‌ می‌رود و از رهگذر ترس از نابودی، دست به ترور رهبران مقاومت و گسترش جنگ می‌زند. رژیم جعلی، ذاتا تروریست بوده و بدون غصب و ترور، ماهیتش را از دست خواهد داد و چاره‌ای جز تزریق خون بی‌گناهان به رگ‌های در حال خشکیدنش ندارد. 🔻 مقاومت اسلامی، اما مقدمه تشکیل امت اسلامی است که با انفجار نور انقلاب خمینی(ره)، توانست از تاریکی استضعاف و استظلام فراعنه زمان خارج شود و ذیل رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری عِده و عُده فراهم کند و به بلوغ و استحکام برسد. گرچه شهادت سیدحسن نصرالله قلب جبهه مقاومت را جرحیه‌دار کرد، ولی در عزم راسخ اهالی مقاومت خللی وارد نکرده که درخت ریشه‌دار مقاومت را آبیاری کرده است. 🔻 زنان به عنوان دمندگان روح حیات در کالبد تمدن و پرورندگان قهرمانان و بلندهمتان، سهم جدی در جدال حق و باطل دارند و در انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس و هم در لبنان و فلسطین، مفهوم زنانه مقاومت را که در سیره حضرت زهرا(س) ، حضرت زینب(س) و دیگر زنان اهل بیت(ع) و مؤمنین تحقق یافته بود، در وجه معاصر خود احیا کردند. 🔻 مقاومت در وجه زنانه‌اش، تحقق الگوی سوم زن در جهان معاصر است، همان که زنان را در بحبوحه‌های سنگین نبرد ایستادگی می‌بخشد و در تهییج و حمایت از مردان برای جنگیدن، تربیت فرزندان، حفظ میراث فرهنگی در و حمایت فکری و‌ عملی از جهاد بروز و ظهور می‌یابد. 🔻 بی‌شک بدون مقاومت زنانه جهاد مردان ابتر و بی‌ثمر خواهد ‌ماند؛ همراهی حضرت زینب کبری(س) با سیدالشهدا(ع) نشان از تشخیص حضرت به عنوان امام زمان برای حجیت بخشیدن به وجه زنانه مقاومت بوده و الگوی مقاومت زن مسلمان را در معیت رهبر الهی کاملا روشن می‌کند. همین الگوسازی الهام‌بخش و مشروعیت‎ساز حضور زنان به دستور امام راحل(ع) در صحنه انقلاب بود. 🔻 اینک که ولی فقیه و نایب برحق امام زمان(عج)، حکم جهاد صادر فرمودند، شرکت در این جنگ نابرابر بر عهده همه زنان مسلمان، چونان مردان، فرض و‌ واجب است و تعلل و سستی در امر جهاد، موجبات خسران و ذلت اجتماعی را فراهم می‌آورد. 🔻 زن انقلاب اسلامی باید چونان تمام سال‌های جهاد سخت و نرم به پاخیزد و سهم زنانه خویش را در محو رژیم غاصب به مثابه زمینه ظهور به درستی ایفا کند. 🔻 بی‌شک این مبارزه به ترور رهبران مقاومت منحصر نخواهد شد، چنان‌که به کشتار وحشیانه اهالی غزه محدود نماند. 🔻 اساسا تقلیل این نزاع به مسئله فلسطین، نشان از عدم شناخت از وضعیت جهان معاصر دارد، ما سال‌هاست که درگیر این جنگیم و به راهش قربانی‌های عزیز فدا کردیم. کوتاهی در همراهی رهبرالهی، ما را در عزلت و استضعاف دوران غیبت فروخواهد برد و بین ما و طلیعه ظهور فاصله‌ خواهد انداخت. 🔻 در آستانه فراگیری جنگ بیش از هر چیز نیازمند جهاد تبیین و تشریح تحولات منطقه و تحلیل دلیل حضور ایران در این نزاع و سهم تاثیرش هستیم. زنان انقلاب اسلامی می‌توانند بیشترین و‌ مؤثرترین نقش را در این جهاد ایفا کنند. 🔻 ما به فراگیری ایده مقاومت و نهادینه کردن تفکر ایستادگی در برابر نظام استکباری از طریق تبیین چرایی این جهاد نیازمندیم. این مهم میسر نیست مگر به رهبری زنان و استفاده از ابزار عاطفه زنان در بسیج افکار عمومی و نفوذ قدرت نرم زنانه. 🔻 برای تحقق این مهم نیازمند شبکه‌سازی، تولید محتوا و تحرکات جدی میدانی هستیم. انتخابات اخیر و تاسیس سامانه‌های تلفنی و تبلیغ انتخاباتی، تجربه موفقی برای بالا بردن میزان مشارکت بود و زنان نقش موثری در این حضور میدانی ایفا کردند. در نهایت اقناع‌سازی در باب اینکه صلح‌طلبی در شرایط جنگی، آن هم در مقابل رژیم خونخوار به معنی پذیرش شکست و‌ خودکشی است، موضوعیت دارد. 💠 |@rnb1402| 🆔@banooytamaddonsaz
💢شکوه نماز جمعه نصر و شکست رسانه‌ ملی در جنگ روایت‌هازهرا راد ✅این تصویر جمعه نصر است که در رسانه‌های ایرانی منتشر شده است. آن همه شکوه و وحدت و حضور در قاب‌های حقیر رسانه ملی این‌چنین کوچک نمایش داده شد. ✅تمام مدتی که از رسانه ملی مشغول تماشای این بزرگترین حماسه ایرانی_شیعی برای حمایت از ایده مقاومت بودم، دریغ از یک تصویر غرور آفرین از این قدرت‌نمایی بی‌مثال. ✅رسانه‌های معاند حتی ایده حمله اسرائیل به مصلی را هم مطرح کرده بودند، گویی ملت ایران با پای خود به قتلگاه رفته بود و بزرگترین صحنه شهادت طلبانه تاریخ معاصر را مقابل چشم جهانیان به تصویر کشیده بود. ✅آن‌گاه رسانه ملی در غیرحرفه ای ترین وضع ممکن در چند قاب و ‌نمای تکراری و نافرم با چند دوربین محدود دست و‌ پا می‌زد و مخاطب هیچ تصویری از خیابان‌های اطراف و حضور بی‌بدیل امت نداشت. ✅این یک شکست رسانه‌ای برای جمهوری اسلامی در تصویرسازی همبستگی ملت ایران در حمایت از جبهه مقاومت بود.رسانه ملی دچار تخیل تصویربرداری از یک نماز جمعه معمولی بود، گویا توجهی به عزم مردم برای حضور نداشت؛ پس خبری از تصاویر هوایی، خیابان‌های اطراف و حتی تصاویر حماسی از خود مصلی نبود. ✅شکی نیست که جدال جبهه مقاومت با دشمن در دو سطح میدانی و رسانه‌ای در جریان است و شکست روایت درست و قدرتمند باعث تفوق بازنمایی دشمن از وضع موجود خواهد بود. ✅رسانه ملی حتی نتوانست تصویر مطابق با واقع از این اجتماع عظیم برای هموطنان مخالف یا موافق چون من بی‌توفیق ارائه دهد و این به معنای ناتوانی ما در تصویر سازی و شکست در جنگ روایت‌هاست. 🆔@banooytamaddonsaz
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
❇️ زنان مقاوم فلسطینی امروز به الگوهای الهام‌بخشی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند 🔻دکتر زهرا راد، پژوهشگر حوزه زنان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه: ◻️ مقاومت در وجه زنانه‌اش، تحقق الگوی سوم زن در جهان معاصر است، همان که زنان را در بحبوحه‌های سنگین نبرد ایستادگی می‌بخشد و در تهییج و حمایت از مردان برای جنگیدن، تربیت فرزندان، حفظ میراث فرهنگی در و حمایت فکری و عملی از جهاد بروز و ظهور می‌یابد. ◻️شرکت در این جنگ نابرابر بر عهده همه زنان مسلمان، چونان مردان، فرض و واجب است. ◻️ بی‌شک بدون مقاومت زنانه، جهاد مردان ابتر و بی‌ثمر خواهد ‌ماند، زن انقلاب اسلامی باید سهم زنانه خویش را در محو رژیم غاصب به مثابه زمینه ظهور به درستی ایفا کند. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
💢طوبی؛ تصویر موفق زن شیعه انقلابی خانواده‌ محور ✍زهرا راد ✅سریال طوبی یکی از آثار موفق و پربیننده رسانه ملی است که مفاهیم مهم و اصیلی را به هم آمیخته و اثر ارزشمندی را خلق کرده بود. این سریال بر اساس رمان " اربعین طوبی" اثر محسن امامیان تصویر شده است و برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی به موضوعات مهمی اشاره کرده که حتی در راستای امت‌سازی به عنوان مقدمه ظهور نقش بسزایی دارد. ✅اصالت خانواده‌ در سریال طوبی یکی از مهم‌ترین مفاهیمی این قصه است که بستر همه ماجراهای زندگی طوبی است.محوریت پدر، در داستان طوبی دقیقا نقطه مقابل بسیاری سریال‌های شبکه خانگی قرار دارد. پدر موتور محرکه طوبی در مسیر انقلابی و سرلوحه همه تصمیمات درست طوبی ست. ✅این سریال برای اولین بار، نسبت میان ملت ایران و ملت عراق را دقیق مشخص می‌کند. این دو ملت با دو‌ملیت فارس و عرب بخش‌هایی از امت اسلامی‌اند، بدون آن‌که عربیت و ایرانیت در آن موضوعیت داشته باشد. این وحدت اجتماعی از تولی به ولایت امام حسین و اهل‌بیت(ع) شکل گرفته و در واقع جامعه‌سازی و امت‌پردازی حول امام(ع) را تعین بخشیده است. مهم‌ترین تجلی این جامعه‌سازی و امت‌پردازی در پیاده‌روی اربعین قابل مشاهده است و امتداد این مدل جامعه‌سازی تمهید ظهور و‌مقدمه‌ای برای جهانی شدن جامعه مهدوی خواهد بود.سریال به درستی تفرق و دوئیت حتی جنگ میان شیعیان دو‌ملت را ناشی از تسلط حزب بعث می‌داند. ازدواج ایرانی‌ها و عراقی‌ها از قدیم مرسوم بوده و این دو‌ملت با هم زندگی مسالمت آمیزی داشتند تا این‌که صدام هر دو‌ملت را به رنج و تعب جنگ و سلطه‌گری می‌اندازد و زندگی و آسایش دو‌ ملت را از بین می‌برد. ✅در این میان طوبی یک زن ایرانی مبارز است که برای حفظ اسرار انقلاب به عراق می‌گریزد و رنج دوری از خانواده را به جان می‌خرد. ✅طوبی رفع تمام مصایبش را با پیاده‌روی اربعین گره زده و در چهلمین سفر، وقتی اربعین اربعین‌هایش را خالصانه به سیدالشهدا(ع) تقدیم می‌کند، رهایی او از همه رنج‌ها در همین لحظه رقم می‌خورد. او در این سلوک معنوی و در همه مصائبش با اهل‌بیت(ع) گام برمی‌دارد و در نهایت وقتی به حد نهایی کمال خود دست می‌یابد، تمام گره‌هایش باز می‌شود و از همه مصایب عبور می‌کند. ✅این همان زنی است که در انقلاب و‌ جنگ و‌ اینک در جنگ امت اسلامی در آن‌سوی مرزهای ایران دیده می‌شود. زن انقلاب اسلامی، زنی که الگوی سوم را در جهان معاصر غرب‌زده، زیست می‌کند و پرچم حق برافراشته است. ✅طوبی اگر فصل دیگری می‌داشت همچنان جنگنده در مسیر حق می‌ایستاده و جنگ دشمن غاصب صهیونیستی در مرزهای دوردست لبنان و فلسطین را یاری می‌کرد. ✅به نظر می‌رسد طوبی تجربه موفق رسانه ملی در تصویرسازی ناب زن انقلاب اسلامی است. تفکر انقلاب اسلامی بر محوریت عدالت علوی و شهادت طلبی حسینی در عمیق‌ترین لایه‌های خود برتری نگاه شیعی را به رخ می‌کشد. امروز و در کشاکش حمایت جمهوری اسلامی از مظلومین غزه و لبنان این معنا بر همگان آشکار شده و این تفکر در حال فراگیری است. اللهم عجل لولیک الفرج 🆔@banooytamaddonsaz
💢ورزش قهرمانی زنان؛ از فقاهت نظریه‌پرداز تا فقاهت سیاستگذارزهرا راد ✅هر بار که زنان ایرانی ذیل پرچم جمهوری اسلامی موفق به کسب مدال در میادین ورزشی می‌شوند، مناقشه بر سر ارزشمندی این مدال آوری در نظرگاه برخی فقهای معاصر و نسبتش با دیدگاه مقام معظم رهبری بر سر زبان‌ها می‌افتد. این‌بار هم خبر مدال‌آوری یک دختر طلبه جامعه‌الزهرا(س) باب گفتگو را گشود. ✅اما این کلام که " دراز کردن پا برای زن کمال محسوب نمی‌شود" به چه معناست؟ ✅پاسخ این است که اساسا کمال انسانی در ذات خود امری فارغ از زنانگی و‌مردانگی است که رشد و‌کمال انسان طبق قران و‌معارف در عبودیت و بندگی است و البته پیمودن مسیر کمال برای زنان و‌ مردان در برخی جهات به اقتضای انسانیت مشترک بوده و در برخی جهات به لحاظ طبیعت مختلف است. ✅آنچه مسلم است ، دراز کردن پا یا انجام انواع ورزش‌های قهرمانی و سنگین فی حد ذاته برای مردان هم فضیلت نیست و این اختصاصی به زنان ندارد. اساسا فضیلت در زیست جهان توحیدی بر معیارهای امر مدرن منطبق نیست بلکه معیارهای آن در تناسبات شریعت و‌ معرفت الهی فهم می‌شود و اگر به تقرب و‌ عبودیت منجر نشود، فضیلت محسوب نمی‌شود که فقیه نظریه‌پرداز به این ملاک کلی به درستی توجه دادند.اما زیست انسان مومن انقلابی در جهان مدرن، اقتضائاتی دارد که به دلایل متعدد بروزات جهانی و میدانی در عرصه‌های نمادین قدرت برایش ضروری است. ✅حضور زنان در میادین ورزشی سیاست کلان جمهوری اسلامی است که توسط رهبری معظم به عنوان فقیه سیاستگذار به عنوان وجه اجتماعی _تمدنی زن انقلاب اسلامی برای جهانیان الگوپردازی می‌شود. 🆔@banooytamaddonsaz
💢مناسبات دانش فقه و عنصر جنسیت(زنانگی_مرادنگی) زهرا راد ✅فقه در میان دانش‌های الهیاتی ، چون نگینی بر تارک دانش‌ دینی می‌درخشد. این درخشش از عوامل متعددی ناشی می‌شود. قدمت و تاریخ طولانی شکل‌گیری و‌ حیات این دانش آن‌را به دانشی ریشه‌دار و اصیل تبدیل کرده است. ✅ از طرفی فقه تنها دانش بشری مستند به وحی است که تلاش دارد نظرگاه شارع را مواقف حیات انسانی تحصیل کند و یک رفت و برگشت دائمی در میانه عرصه‌های حیات بشر با منابع وحیانی و تراث اهل‌بیت(ع) دارد؛ به عبارت دیگر فقه در میانه آمد و شد نظریه و‌ میدان متولد شده است و از این‌رو زنده و پویا به حیات خویش ادامه می‌دهد. ✅برای همین منظور فقاهت شیعه دست به تدوین و اکتشاف قواعد فهم متون قدسی به عنوان دانش‌های مقدماتی برای فهم حکم شرعی زد و همان را نیز با استناد به تراث شیعی شکل داد. ✅هم‌چنین توقف فقه بر دانش‌های مقدماتی متعدد(ادبیات عرب، تفسیر قرآن، علم رجال، درایه الحدیث، اصول فقه، فقه مساله‌ای، فقه استدلالی) که هر کدام یک دانش مستقل محسوب می‌شوند، فقه را به دانشی دیریاب و صعب الوصول مبدل کرده است.مرحله نهایی عبور از علوم مقدماتی و مهارت به کارگیری آن در رسیدن فقیه به توانایی استخراج حکم شرعی از دل ادله است. به این ترتیب اساسا فقاهت دانش جامع علوم اسلامی است و تخصص در آن‌را هرگز نمی‌توان معادل تخصص در یک دانش بشری تلقی کرد و هم نمی‌توان به سهولت و بدون تخصص کافی در نتایج این جهد علمی اظهار نظر کرد. ✅ مختصات پیش گفته دانش فقه را با همه ساختار مستحکم و ضابطه‌مندش مسئول مستقیم انتصاب نظریات اسلامی به شارع مقدس ساخته و به عنوان علم جامعه ساز و حکومت پرداز شیعی، نظام حقوقی و چهارچوب سیاستگذاری جامعه اسلامی را تعیین می‌کند. نظریه "ولایت فقیه" هم از دل همین دانش فاخر متولد شده که توانسته تمامی هیمنه غرب مدرن را به چالش بکشد.حال سوال اینجاست؛ آیا جنسیت عنصری تاثیرگذار در دانش فقه است؟ در پاسخ باید گفت که این سوال خود به دو مساله اساسی قابل تجزیه است: جنسیت و فقه _ جنسیت و فقاهت؟آیا جنسیت در فقه دخالت دارد؟ جنسیت به معنای زنانگی و مردانگی طبیعی با امتداد اجتماعی(نه jendar) از آغاز شکل‌گیری دانش فقه امری مسجل و‌ مورد توجه شارع مقدس بوده و‌ نسبت روشنی با فقه دارد؛ چه اینکه منابع وحیانی دوگانگی جنسیتی در امر خلقت را درنظر گرفته و دستگاه فقاهت هم ان‌را در تولید احکام درنظر گرفته است. ✅نتیجه این‌که فقه شیعه متضمن احکام اختصاصی زنان از یکسو و اختصاصات احکام زنانه در موضوعات مشترک با مردان از سوی دیگر است . در برخی موضوعات نیز هیچ تفاوتی میان زن و‌مرد نیست و برخی احکام نیز اختصاصی مردان است و زنان را در آن سهمی نیست. ✅ آیا جنسیت در فقاهت دخالت دارد؟ به نظر می‌رسد مساله اصلی ناظر به دخالت جنسیت در دستگاه فقاهت؛ به معنای دخالت در فرایند منتهی به حکم شرعی است. این مساله اما یک سوال کلی و‌ پیچیده است؛ چه این‌که فقاهت یک روند پیچیده و چند لایه است و‌دخالت هر عنصر در این فرایند، لازم است تبیین روشن و مشخصی داشته باشد. ✅برای خروج از ابهام ، می‌توان مساله را چنین طرح کرد؛ جنسیت در کدام مرحله از فرایند اجتهاد دخالت دارد؟ ۱.موضوع شناسی ۲.روش شناسی ۳. فهم نصوص ۴. استنباط حکم دخالت جنسیت در هریک از این اقسام بحث‌ مفصل و مستوفایی می‌طلبد؛ لازم است مشخص شود کیفیت دخالت جنسیت در این سطوح چگونه است و چه تاثیری در روند اجتهاد دارد و هر فرع(مساله) فقهی با دخالت عنصر جنسیت چه تغییری خواهد کرد. به این ترتیب صرف طرح یک ادعای کلان و مبهم تنها یک اظهار نظر بسیط و غیرتحلیلی در مورد موضوعات فقهی است و‌نتیجه روشن و علمی به دنبال نخواهد داشت. ✅نهایت این‌که بدون تببین روشن از کیفیت دخالت جنسیت در فقاهت، اتصاف فقه شیعه، فقه عامه یا هر اثر فقهی دیگر تنها یک برچسب‌زنی غیرعلمی است که در بسیاری موارد مصرف تبلیغاتی دارد و یا ابزاری برای حذف و رد یک اثر علمی است. 🆔@banooytamaddonsaz
💢صبحانه با زرافه‌ها؛ "کتاب باز" پوچ‌گرای سینمای ایران زهرا راد ✅صبحانه بازرافه‌ها آخرین ساخته سروش صحت، نسخه مردانه فیلم توقیفی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا"ست که حالا در قامتی مردانه بازسازی شده است. داستان چند مرد بی‌هدف و عیاش؛ چیزی بیش از قرائتی پوچ‌گرایانه از زندگی انسان عصر حاضر که هدفی جز لذت بردن ندارد، در لباس یک کمدی با پایان سیاه و‌ چاشنی جملات فلسفی بی‌خاصیت، به خورد مخاطب نمی‌دهد. ناگفته نماند که این کمدی نامرغوب به شوخی‌های سخیف، الفاظ رکیک و صحنه‌های دائمی استعمال مواد مخدر و رقص مردان، آراسته شده بود. ✅این فیلم نشان می‌دهد که اگر کتاب باز حرفه‌ای هم باشی ولی جهان بینی توحیدی نداشته باشی، نهایت یک پوچ‌گرای کمدی پرداز می‌شوی و‌ وجهی از حیات انسانی را به نمایش می‌گذاری که باید به حقیقت تراژدیک چنین زیست غیرانسانی گریست. ✅انسان فیلم صبحانه با زرافه، موجود بی‌هدف و بی‌آرمانی است که حقیقت و عدالت را حتی در مفهوم سقراطی و افلاطونی هم نمی‌شناسد، چه رسد به نگاه توحیدی. او یک عیاش تمام عیار است که در لحظه زندگی می‌کند و نهایت در یک وضعیت توهم‌زا به مرتعی بر فراز یک تپه در کنار زرافه‌ها هم صعود می‌کند. ✅پوچ‌گرایی و فقدان جهان بینی معرفتی البته بیماری رایج سینمای روشنفکری و نشان از دانایی و فرهیختگی روشنفکرانه دارد، آن‌چنان‌که " تهمینه میلانی" در برخی آثارش از " صادق هدایت" به همین عناوین یاد می‌کند. این یعنی در فکر سینماگر ایرانی هنور انقلاب نشده، او در جهان دیگری زیست می‌کند و فیلم می‌سازد. ✅کاش می‌شد انقلاب اسلامی را به سینمای ایران صادر کرد. 🆔 @banooytamaddonsaz
💢 مقاومت شیعی؛ الگوی فاطمی ✍زهرا رادمقام معظم رهبری: معنای مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق می‌داند، راه درست می‌داند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقّف کند؛ این معنای مقاومت است. ۱۳۹۸/۳/۱۴ ✅بنابراین مقاومت یعنی ایستادن بر طریق حق ، کاری که پس از رحلت نبی اکرم(ص) به دست حضرت زهرا(س) آغاز شد. حضرت در عمر کوتاه خویش پس از پدر، یک لحظه از تلاش برای اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) و زنده کردن حقیقت امامت از پا ننشست. ✅حضرت با فرزندانش به خانه مهاجر و انصار می‌رفت و بر حق غصب شده مولایش استدلال می‌کرد. به بقیع می‌رفت و بر ظلمی که بر ولی مؤمنان و بر همه عالمیان به محروم شدن از حجت خدا رفته، اشک می‌ریخت. با تمام قدرت ایستادگی کرد تا از ظلم و جور غاصبان، جانی بر تنش نماند و از جهان ما رفت. ✅بنابراین مقاومت شیعی یک الگوی فاطمی است و روح زنانه مادر مومنان در آن دمیده شده، از این‌روست که زنده و پویا به پیش می‌رود و چراغش خاموش ناشدنی است. ✅این چراغ همان مشکات ملکوتی است که تجلی نور خدا در زمین است؛ آن جا که می‌فرماید: "مثل نوره کمشکات فیها مصباح" طبق تفاسیر روایی مشکات چراغ وجود حضرت زهراست که نور وجود معصومین از بطن آن به عالم راه یافته، این نور عالمگیر در کربلا به مسلخ رفت و اینک در غیبت است. اما مقاومت فاطمی به یمن مومنین و فرزندان حضرت در جهان استمرار می‌یابد. ✅جهاد تاریخی که حضرت صدیقه(س) با مقاومت خویش در تاریخ رقم زده، بی‌وقفه ادامه دارد تا در ظهور به پیروزی برسد. 🆔@banooytamaddonsaz
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» با همکاری «دانشگاه مجازی المصطفی»، «ستاد راهبری زن و خانواده» و «انجمن مطالعات اجتماعی حوزه» برگزار می‌کند: نشست علمی پژوهشیِ حضوری و برخط با موضوع: 🔻 واکاوی مبانی فقهی جهاد زنان و ارتباط آن با مفهوم مقاومت کارشناس: 🔻 سرکار خانم دکتر زهرا راد، پژوهشگر فقه زنان و مسئول میز زن و‌ خانواده پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت دبیر نشست: 🔻 سرکار خانم دکتر طاهره حیاتی، مسئول حلقه بانوان انجمن مطالعات اجتماعی حوزه 🔻 همراه با اعطای گواهینامه توسط دانشگاه مجازی المصطفی 🗓 زمان: سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح 🏢 مکان: خیابان ساحلی، نبش پل ۹ دی، دانشگاه مجازی المصطفی، طبقه سوم، سالن جلسات 🔗 لینک ثبت نام: Live.mou.ir/research 🔗 آدرس ورود به میزکار (پس از ثبت نام): my.mou.ir 💠 |@rnb1402|
هدایت شده از معاونت پژوهش رفیعه المصطفی
علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع) # نشست علمی پژوهش مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی (ع) برگزار می نماید: 🌟۵۷ نشست علمی از سلسله پیش همایش ها 🔰نشست "حوزه های علمیه خواهران و حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی ایران: ⚜استاد: سرکار خانم دکتر زهرا راد ⚜دبیر علمی : خانم سمیه کیاهور ⌛️زمان: دوشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ 🔹مکان: مدرسه علمیه تخصصی رفیعه المصطفی(ع) 🔹لینک فضای مجازی: https://gharar.ir/r/59885a35
💠 برای تحلیل نگرش فقها و مساله تحولات جنسیتی توجه به چهار اصل روشی لازم است: 1. فهم تحولات جنسیتی در بافت تاریخی خود 2. فهم تحولات جنسیتی از زاویه دید فقیه 3. فهم گفتمانی از نهاد فقه در برابر گفتمان رقیب 4. تعلیق پژوهشگر از پیش فرض های مدرن بدون این اصول تمام هنر پژوهشگر می شود تمرکز بر فهرست تنقیص هایی که نسبت به زنان در فقه وجود دارد، مثل مقاله ذیل. نصیحت نویسندگان در آخر مقاله توصیه فرانسیس بیکن در کتاب نو‌ارغنون را یادآوری می کند که می پنداشت می توان با عقلانیت روشنگری تمامی دردهای بشری را درمان کرد: «سنتگرایی در جهان جدید برای آنکه هزینۀ زیستن انسان معاصر را که در مصاف با مدرنیته به رنجی مضاعف گرفتار شده است، کم کند و رنجی بر شانه‌های انسان پیرامونی اش نیفزاید، می تواند به بازخوانی دستگاه معرفتی خویش با بهره‌گیری از ره‌آوردهای عقلانی، علمی و تجربی انسان معاصر بپردازد.» @majiddehghan 🆔@banooytamaddonsaz