eitaa logo
کانال بزرگ احکام بانوان
957 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
21 فایل
خدمات ما در کانال ۱. بارگزاری احکام شرعی خصوصاً احکام بانوان ۲. بارگزاری احکام متفرقه مورد ابتلا ۳- پاسخ به سؤالات شرعی مدیر @banihashemi دو نکته مهم (۱) ارسال سؤال واضح مختصر با ذکرنام مرجع تقلید (۲) از تبلیغ کانال‌های غیرفرهنگی و غیرمعتبر معذوریم
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله درس دوم حیض: (نشانه‌های حیض): ـ🌸👇 {۱} رنگ خون: آیات عظام: امام خمینی، اراکی، بهجت، امام خامنه‌ای، نوری‌همدانی، سبحانی: سرخ مایل به سیاهی یا سرخ آیةالله فاضل لنکرانی: سرخ مایل به سیاهی یا سرخ تیره آیةالله شبیری زنجانی: سیاه یا سرخ تیره آیات عظام: خویی گلپایگانی تبریزی سیستانی وحید خراسانی صافی گلپایگانی: سیاه یاسرخ آیةالله مظاهری: سرخ مایل به سیاهی آیةالله مکارم شیرازی: تیره یا سرخ : هرچند عبارات مراجع عظام تقلید همانطور که مشاهده می‌فرمایید متفاوت هست ولی در کلّ همه یکی هستند و آن اینکه رنگ خون حیض نباید روشن باشد بلکه باید سرخ یا سرخ تیره یا سیاه یا مایل به سیاهی باشد. ـ🌸👇 {۲} چگونگی خارج شدن خون: همه آیات عظام: با فشار و کمی سوزش آیةالله شبیری زنجانی: با فشار و سوزش ـ🌸👇 {۳} چگونگی خون همه آیات عظام: غلیظ و گرم آیةالله شبیری زنجانی: گرم و تازه توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۳۴. کانال بزرگ احکام بانوان مدیر کانال بنی هاشمی الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله ❎❎❎❎❎ـ چگونگی رابطه با نامزد قبل از عقد و محرمیت ❎❎❎❎❎ـ 👇 سلام. تازگی با پسری به قصد ازدواج نامزد شدیم. ابتدا رابطه ما کاملا معمولی بود اما کم کم آلوده به دست دادن و بوسیدن و آغوش و متأسفانه بدتر هم شده است. این آقاپسر سه مرتبه برای خواستگاری به خانه ما زنگ زده اما به علت درس خواندن مادرم اجازه ورود نداده است. البته خانواده با شرایط این آقا پسر موافق هستند اما پیشنهاد خانواده اینه که باید ازدواج بعد از کنکور باشد! رابطه ما آلوده به گناه شده و هردویمان از گناه بودنش باخبریم اما نمی‌توانیم از هم جدا شویم. یکدیگر رو دوس داریم اما نمی‌دانیم برای ترک این گناهان چه کنیم؟ مرجع تقلیدم آیةالله سیستانی (مدظله) : دخترم از نظر دین و شرع و رضایت خالق متعال، تا زمانی که صیغه عقد شرعی بین دو نفری که قصد ازدواج با یکدیگر دارند اجرا نشود به یکدیگر محرم نیستید و ارتباطشان با یکدیگر شرعاً مانند سایر نامحرمان است؛ لذا هرگونه گفتگوی تحریک آمیز و تماس جنسی و بدنی حرام است اگر چه با رضایت خودتان باشد و بدانید که صد در صد ازدواج محقّق می‌شود لذا چون از نظر شرعی نسبت به یکدیگر نامحرم هستید نمی‌توانید مثل زن و شوهر رفتار کنید و دست یکدیگر را بگیرید یا با هم دیگر در ارتباط باشید. بنابراین وقتى پسر و دختر جوانى یکدیگر را براى زناشویى و زندگى مشترک انتخاب مى کنند، بعد از مراسم عُرفى خواستگارى و یا نامزدی اگر بخواهند با یکدیگر رفت و آمدی داشته باشند، حتماً باید صیغه عقد ازدواج بین آنها جارى شود؛ وگرنه مثل دو فرد بیگانه هستند و نسبت به هم نامحرم می‌باشند و نمی‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. نگاهشان به یکدیگر نیز اگر از روى لذت و شهوت باشد حرام است ولی البته بدون لذت و شهوت در ملاقاتهای ضروری مرد می‌تواند به دست ها و صورت زن نگاه کند و زن هم می‌تواند به جاهایى که عرفا مردها نمی‌پوشانند (مثل سر و صورت و دست ها) نگاه کند و به صِرف خواستگارى و قول و قرار عُرفى، به یکدیگر حلال نمی‌شوند. لذا توصیه می‌شود دختر و پسر تا قبل از اجرای صیغه عقد ازدواج، هنجارهای شرعی زیر را رعایت کنند: ۱ـ پرهیز از گفتگوها و پیامهای تحریک آمیز و با قصد تلذّذ و ریبه. ۲ـ پرهیز از نگاه های آلوده و شهوانی. ۳ـ رعایت حجاب و پوشش شرعی. ۴ـ در محیط بسته، با یکدیگر تنها نماندن. بنابر آنچه بیان شد رابطه ها بدون محرمیت تماماً موجب معصیت و خشم خداوند هست؛ چه ازدواج انجام شود یا نشود ترک رابطه ی حرام؛ واجب هست زیرا شما بنا هست در آینده مادر شوید در حالی که اگر از الآن و قبل از محرمیت و ازدواج دامنتان را به گناه آلوده شود فرزند در رحم کسی قرار می‌گیرد و شیر از کسی می‌خورد که باطنش به گناه آلوده شده است. از گناهانی که تا کنون انجام شده توبه و استغفار کنید و تقدیر الهی ارزشمندی را برای خودتان رقم بزنید. یاحقّ. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله دو سؤال شرعی وارده👇 سلام. {۱} آیا با داشتن روزه قضا، می‌توان روزه مستحبی گرفت؟ مرجع تقلید آیةالله العظمی امام خامنه‌ای پاسخ: کسی که روزه‌ی قضای ماه رمضان بر او واجب است، نمی‌تواند روزه‌ی مستحبی بگیرد و چنانچه فراموش کند و روزه‌ی مستحبی بگیرد در صورتی که در اثنای روز یادش بیاید روزه مستحبی او باطل می‌شود حال اگر پیش از ظهر باشد می‌تواند نیت روزه‌ی قضای ماه رمضان کند و روزه‌اش درست است. {۲} آیا با داشتن روزه قضا راهی برای گرفتن روزه مستحبی هست؟ : بله می توانید در روزهائی که روزه گرفتن مستحب هست، به نیت روزه قضا روزه بگیرید که: هــم روزه قضا را گرفته باشید، هــم از ثواب روزه در روزهائی که روزه گرفتن مستحب است برخوردار شوید. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم در باره رکوع بخش دوم حقیقت شرعی در رکوع آیا رکوع به لحاظ معنا دارای حقیقت شرعی است؛ بدین معنا که در شرع مقدس مفهوم و معنایى جدید - غیر از معنای لغوی آن - پیدا کرده است، یا داراى حقیقت شرعى نیست، بلکه در شرع نیز در همان معناى لغوى به کار رفته و تنها قیودى در آن لحاظ شده است؟ مسٔله اختلافی است. الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۳۶. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۴. مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۶-۷. حکم تکلیفی رکوع از اجزای واجب نماز - اعم از فریضه و نافله - است که در هر رکعت یک بار انجام مى‌گیرد، جز نماز آیات که در هر رکعت از آن پنج رکوع واجب است. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۶۹. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۳۷. رکنیت رکوع رکوع- علاوه بر وجوب - از ارکان نماز است؛ بدین معنا که ترک یا زیاد کردن آن حتى از روى سهو موجب بطلان نماز مى‌شود. البته در ترک سهوی، چنانچه قبل از دخول در رکن بعدى (سجود) متذکر شود، واجب است برگردد و آن را به جا آورد. در این صورت نمازش صحیح است؛ اما اگر پس از دخول در رکن بعدى متذکر گردد، به قول مشهور نمازش باطل است؛ خواه در دو رکعت نخست باشد یا دو رکعت پایانى نمازهای چهار رکعتی. غایة المرام، ج۱، ص۱۴۲. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۶۹. جواهر الکلام، ج۱۲، ص۲۴۳. تفصیل القدما برخى قدما میان دو رکعت نخست و دو رکعت آخر تفصیل داده و گفته‌اند: اگر در دو رکعت آخر، پس از هر دو سجده متذکر شود، بر مى‌گردد و رکوع را به جا مى‌آورد و سجده را دوباره انجام مى‌دهد و در این صورت نمازش صحیح است. المبسوط، ج۱، ص۱۰۹. جریان حکم یاد شده در رکعت دوم نیز از برخى قدما نقل شده است. مختلف الشیعة، ج۲، ص۳۶۳. بلکه از برخى دیگر از آنان تعمیم حکم یاد شده به همه رکعتها نقل شده است. المبسوط، ج۱، ص۱۱۹. زیاد کردن رکوع از روى سهو زیاد کردن رکوع از روى سهو بنابر قول مشهور- که ترک سهوى آن را موجب بطلان نماز مى‌دانند- حکم ترک سهوى رکوع را دارد، مگر در نماز جماعت که چنانچه مأموم پیش از امام سر از رکوع بردارد، بنابر قول مشهور واجب است دوباره به رکوع رود و از امام متابعت کند. مستمسک العروة، ج۷، ص۲۶۹-۲۷۱. کانال بزرگ احکام بانوان به نقل از پایگاه اینترنتی انهار الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم در باره رکوع بخش اول رکوع در لغت و اصطلاح رکوع در لغت به معناى خم شدن و پایین انداختن سر و در شرع، در خم شدن خاص به کار رفته است. الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۳۴. مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۶. حقیقت رکوع امام خمینی حقیقت رکوع را انکسار عبد در مقابل پروردگار عظیم و درک مشاهده عظمت خداوند متعال می‌داند؛ یعنی بنده در رکوع هم قامت خود را می‌شکند و در مقابل عظمت الهی خم شده و تعظیم می‌کند و هم با زبان، عظمت و کبریایی حق را بیان می‌کند. سرّ الصلاة، ص۹۴-۹۵. آداب الصلاة، ص۳۴۸-۳۴۹. ازاین‌رو حقیقت رکوع تمام نمودن قوس عبودیت و افنای آن در نور عظمت ربوبیت است. رکوع منزل توحید صفات و فنای اسماء چنان‌که ایشان، خاطرنشان کرده رکوع منزل توحید صفات و فنای اسمائی است و تکبیر در آن، بزرگ شمردن و تنزیه حق‌تعالی از این توحید و بلندکردن دست در آن، اشاره به رفض صفات خلقی است. سرّ الصلاة، ص۹۴-۹۵. رکوع ترک خودبینی پس رکوع، ترک خودبینی است به‌حسب مقام صفات و اسماء الهی. آداب الصلاة، ص۳۵۰. مراتب رکوع امام‌ خمینی برای رکوع مراتبی را برمی‌شمارد: {۱} رکوع نزد خواص: عبارت از خروج از جایگاه قیام است. زیرا قیام به نوبه خود فرمان یافته از (فَاسْتَقِمْ کَمَا اُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ). سوره هود، آیه۱۱۲. که نزد اهل معرفت مستلزم ادعا است، یعنی عبد قیام دارد و خداوند نیز قیام دارد؛ ازاین‌رو عبد باید از قیام خارج شود و به رکوع رود که نشانه فروتنی و ذلت در برابر خداوند است. سرّ الصلاة، ص۹۴-۹۸. آداب الصلاة، ص۳۵۱. {۲} رکوع نزد اهل محبت: بیرون رفتن از منزل خیانت و جنایت و دخول در جایگاه فروتنی، بیچارگی و فروماندگی است که منزل و جایگاه متوسطان است. {۳} رکوع نزد اصحاب قلوب: عبارت از خروج از جایگاه قیام لله و رسیدن به مقام بالله و خروج از مشاهده قیومیت به مشاهده انوار عظمت حق‌تعالی و خروج از مقام و عروج به توحید اسمایی است. {۴} رکوع نزد اولیای کمل و انسان‌های کامل: متحقق شدن به حسب مراتب وجودی خود و بهره‌مند شدن از حضرت اسماء محیط، همچون علیم، قدیر می‌باشد. سرّ الصلاة، ص۹۴. دانشنامه امام خمینی، ج۱، ص۳۲۶. رکوع رسیدن به جایگاه فنای اسماء به اعتقاد امام‌ خمینی سالک الی ‌الله وقتی به منزل رکوع رسید درحقیقت به جایگاه فنای اسماء رسیده است از این روی تکبیر می‌گوید یعنی همان آداب تکبیرات افتتاحیه را به ‌جا می‌آورد. مقام رکوع جایگاه قاب قوسین و نزدیکی به خدا و عظمت احدیت می‌باشد و در این ‌صورت لازم است حق‌تعالی را تنزیه، تسبیح، تعظیم و تحمید نماید. آداب الصلاة، ص۳۵۲. سرّ الصلاة، ص۹۴-۹۵. کانال بزرگ احکام بانوان به نقل از پایگاه اینترنتی انهار الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله ❎❎❎❎❎ـ حُکــم گـنـاه استـمـنــاء در مـاه مبارک رمضان ❎❎❎❎❎ـ سؤال: اگر کسی اطلاعی از حکم استمنا نداشته و در ماه رمضان در حال روزه، استمنا کرده آیا روزه‌اش اشکال پیدا کرده؟ پاسخ: هرگاه کسی نعوذبالله در ماه مبارک رمضان مرتکب گناه استمناء شود رطوبتی که از او خارج شده دو صورت دارد: {۱} رطوبت با لذت خارج شده. {۲} رطوبت در اوج لذت و با شهوت خارج شده. رطوبتی که با لذت خارج شده حکم منی ندارد لذا نجس نیست و غسل ندارد. رطوبتی که در اوج لذت یعنی با شهوت خارج شده و شخص ارضا شود و به ارگاسم برسد منی است لذا نجس است و غسل دارد. مطابق با فتوای آیات عظام: امام خامنه‌ای و سیستانی، اگر در ماه مبارک رمضان چنین گناهی انجام شود باید علاوه بر قضای روز کفاره هم بدهد یعنی یا ۶۰ روز روزه بگیرد یا به ۶۰ فقیر طعام بدهد. مطابق با فتوای سایر آیات عظام تقلید، باید علاوه بر قضای روزه، بنابراحتياط واجب کفاره جمع بدهد یعنی هم ۶۰ روز روزه بگیرد و هم به ۶۰ فقیر طعام بدهد. توجه: در دو صورت رطوبتی که خارج می‌شود غسل ندارد و روزه را باطل نمی‌کند: {۱} شک کند که رطوبتی خارج شده یا نه. {۲} شک کند که رطوبت خارج شده با لذت بوده یا در اوج لذت و با شهوت بوده. البته مؤمن عاقل خود را به چنین گناه و رفتار زشت و شنیعی آلوده نمی‌سازد زیرا انجام دهنده گناه استمناء مورد لعن و نفرت اولیاء دین (علیهم السلام) قرار می‌گیرند. کسانی که مقلد مراجع عظامی هستند که باید احتیاطا کفاره جمع بدهند می‌توانند به فتوای یکی از آیات عظام: امام خامنه‌ای یا سیستانی رجوع کنند تا مجبور به انجام کفاره جمع نشوند. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله ❎❎❎❎❎ـ حـــــرمــت استــمناء در قــــــــرآن و روایــــــــــــات ❎❎❎❎❎ـ خدا در قرآن می‌فرماید: وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ، إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ، فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ. و كسانى كه پاكدامنند، مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى كه به دست آورده‏ اند كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست، پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگانند. سوره مؤمنون آیات ۵ تا ۷. بنابراین: یکی از ویژگی‌های انسان‌های مؤمن این است که در مسائل جنسی خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ می‌کنند و صرفا از طریق ازدواج غریزه جنسی خود را ارضا می‌کنند سپس می‌فرماید هر کس از غیر مسیر ازدواج غریزه جنسی خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است. لذا گناه استمنا مشمول آیه ۷ سوره مؤمنون می‌شود که می‌فرماید هر کسی غیر از این طریق را (جهت بهره گیری جنسی) طلب کند تجاوزگر است. احادیث معصومین (علیهم السلام) {۱} امام صادق ۱(علیه السلام): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفتگو نمی‏کند و از چشم خدا می‌افتد. {۲} رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. {۳} رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم): کسى که خودارضایى می‌کند، ملعون است. {۴} امام صادق (علیه السلام): خودارضایى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. {۵} امام صادق(علیه السلام): براى کسى که خودارضایى کند در قیامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است. توبه از گناه استمناء: در توبه همیشه باز هست الا وقتی که مرگ فرا برسد و خودارضا بدون توبه از دنیا برود. پس تا زنده است باید توبه کند. خودارضا با توبه واقعی از گناه پاک می‌شود. مثل کسی که تازه از مادر متولد شده و مثل کسی که اصلا گناهی نکرده. هزاران بار هم اگر توبه شکسته باز هم نباید از رحمت خداوند ناامید شود. امام باقر (علیه السلام): «پشیمانی از گناه برای توبه کافی است». چند آیه و حدیث در باره توبه : {۱} سوره شوری آیه۲۵: اوست خداوندی که قبول می کند توبه را از بندگان خود و در می گذرد از بدیهای ایشان هر قدر که بد کرده باشند و می داند آنچه را که می کنید در پنهان و آشکار. {۲} سوره یوسف آیه ۸۷: ناامید نباشید از رحمت خدا که همانا ناامید نمی شود کسی از رحمت خدا مگر مردمانی که کافرند به خدا. {۳} رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): توبه کار مانند کسی است که گناهی نکرده است. {۴} رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): کسی که توبه کند همانند کسی است که تازه از مادر متولد شده . {۵} حدیث قدسی: اگر آنهایی که به من پشت کرده‌اند می‌دانستند که من چه اندازه انتظار دیدن آنها را می‌کشم و چه مقدار مشتاق توبه و بازگشت آنها هستم هر آینه از شدت شور و شوق نسبت به من جان می‌دادند و تمام بند بند اعضایشان به خاطر عشق به من از هم جدا می‌شد. {۶} رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): اگر آنقدر خطا کنید که خطاهایتان به آسمان رسد و سپس توبه کنید، خداوند توبه شما را می‌پذیرد؛ از درگاه او ناامید نباشید. {۷} امام باقر (علیه السلام) به یکی از اصحاب به نام محمد بن مسلم فرمود: گناهان مومن که از آن توبه می کند برای او آمرزیده است، و باید برای آینده پس از توبه و آمرزش کار نیک کند، هر آینه به خدا سوگند این فضیلت نیست مگر برای اهل ایمان، عرض کردم: پس اگر بعد از توبه و استغفار از گناهان باز گناه کند و دوباره توبه کند (چگونه است؟) فرمود: ای محمد بن مسلم آیا باور داری که بنده مومن از گناه خود پشیمان شود و از آن آمرزش خواهد و توبه کند و خداوند توبه اش را نپذیرد؟ عرض کردم: (اگر) چندین بار این کار را کرده (یعنی توبه میکند ولی باز گناه می کند) و باز گناه میکند و بعد توبه می کند و از خدا آمرزش می‌خواهد (این چگونه است؟ (آیا توبه شان قبول میشود؟) امام (علیه السلام) فرمود: هر وقتی که مؤمن با استغفار و توبه بازگردد (توبه کند) خداوند نیز با آمرزش او برمی‌گردد (گناهش را بیامرزد) و بدرستیکه خداوند آمرزنده مهربان است، توبه را می‌پذیرد، و از کردارهای بد می‌گذرد، پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا ناامید کنید. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم در باره رکوع بخش سوم واجبات رکوع {۱} انحناء خم شدن به اندازه‌اى که دستها به زانوها برسد؛ لیکن این مسئله که خم شدن باید به اندازه‌اى باشد که‌ گودى کف دست به زانو برسد یا رسیدن سر انگشتان کفایت مى‌کند، اختلافى است. الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۳۶-۲۳۸. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۳. مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۶-۱۱. نهادن دستها بر زانوها البته نهادن دستها بر زانوها در حال رکوع واجب نیست؛ الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۳۷. هرچند برخى، احتیاط واجب را در نهادن دست بر زانوها دانسته‌اند. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۳۹. وجوب خم شدن متعارف خم شدن باید به گونه متعارف باشد. از این رو، خم شدن به یکى از دو پهلو و یا پایین آوردن باسن و بالا بردن زانوها و مانند آن صحیح نیست. العروة الوثقی‌، ج۲، ۵۳۷. خم شدن زن در رکوع برخى براى زن، خم شدن در حدى که دست به زانو برسد را واجب ندانسته و گفته‌اند: براى زن خم شدن به اندازه‌اى که دست به ران (بالاى زانو) برسد کفایت مى‌کند؛ المقنعة، ص۱۱۱. النهایة، ص۷۳. الوسیلة، ص۹۵. جامع المقاصد، ج۲، ص۳۶۳. بلکه آن را براى زن مستحب دانسته‌اند؛ السرائر، ج۱، ص۲۲۵. الألفیة و النفلیة، ص۱۱۹. قول در عدم تفاوت بین زن و مرد لیکن در مقابل، برخى در مقدار واجب از انحنا تفاوتى بین مرد و زن قائل نشده‌اند؛ اما در مقدار مستحب (خم شدن به گونه‌اى که گودى دستها بر سر زانوها قرار گرفته و زانوها به عقب کشیده شوند) قائل به تفاوت شده و آن را تنها به مرد اختصاص داده‌اند. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۳-۷۴. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۴۶. مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۶۰-۶۱. نمازگزار ناتوان از خم شدن نمازگزار ناتوان از خم شدن به مقدار واجب، تا حدّ ممکن خم مى‌شود؛ جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۶. لیکن برخى، احتیاط را در خم شدن به اندازه ممکن و اشاره کردن با سر دانسته‌اند. مستند العروة (الصلاة)، ج۴، ص۳۴. برخى دیگر احتیاط را در تکرار نماز به هر دو صورت؛ رکوع با خم شدن به مقدار ممکن و اشاره دانسته‌اند. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۳۹-۵۴۰. عدم قدرت بر خم شدن در حال ایستاده کسى که ایستاده نماز مى‌گزارد چنانچه خم شدن براى رکوع برایش امکان‌پذیر نباشد، در صورتى که بتواند در حالت نشسته به رکوع رود، آیا براى او نشسته رکوع کردن واجب است یا ایستاده نماز خواندن و با سر اشاره کردن براى رکوع؟ مسئله محل اختلاف است. العروة الوثقی‌ ج۲، ص۵۴۰. مستند العروه خوپی (الصلاة)، ج۴، ص۳۵-۳۶. برخى، احتیاط را در گزاردن نماز به هر دو صورت دانسته‌اند. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۴۰. هدایة العباد، ج۱، ص۱۵۵. رکوع در حال نشسته کسى که نشسته رکوع مى‌کند باید به اندازه‌اى خم شود که صورتش برابر زانوهایش قرار گیرد و افضل، قرار گرفتن صورت محاذى محل سجده است. مسالک الأفهام، ج۱، ص۲۰۲. مدارک الأحکام، ج۳، ص۳۳۰. جواهر الکلام، ج۹، ص۲۶۲-۲۶۳. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۵۱. برخى، بلند کردن رانها را نیز در حال رکوع واجب دانسته‌اند. جامع المقاصد، ج۲، ص۲۰۵. مسالک الأفهام، ج۱، ص۲۰۲. بعضى گفته‌اند: خم شدن به مقدارى که به نظر عرف رکوع در حال نشسته بر آن صادق باشد، کفایت مى‌کند. مجمع الفائدة، ج۲، ص۱۹۲. جواهر الکلام، ج۹، ص۲۶۲-۲۶۳. شرط انحنا به قصد رکوع آیا شرط است انحنا به قصد رکوع باشد یا شرط نیست؟ مسئله اختلافى است. بسیارى قائل به قول نخست اند. بنابر این قول، اگر نماز گزار به قصدى دیگر، همچون برداشتن چیزى از زمین خم شود، باید براى رکوع دوباره بایستد و سپس به رکوع رود. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۷۷-۷۹. مدارک الأحکام، ج۴، ص۲۳۴. مستند الشیعة، ج۷، ص۱۰۱. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۴۳. اگر مطلقاً امکان خم شدن نباشد کسى که خم شدن برایش مطلقاً خواه ایستاده یا نشسته امکان ندارد، به قول مشهور براى رکوع با سر اشاره مى‌کند و در صورت عدم امکان آن، با دو چشم -به بستن آن به قصد رکوع و باز کردن به قصد بلند شدن از رکوع- رکوع مى‌کند. الحدائق الناضرة، ج۸، ص۷۹-۸۰. الحدائق الناضرة، ج۸، ص۲۴۱. ریاض المسائل، ج۳، ص۳۷۶. ریاض المسائل، ج۳، ص۴۲۹. کانال بزرگ احکام بانوان به نقل از پایگاه اینترنتی انهار الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم السَّلَامُ عَـلَى بابَ اللَّهِ السلام‏ عَـلَى عَيْنَ اللَّهِ النَّاظِرَةَ، وَ يَدَهُ الباسِطَةَ وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله : حکم شرعی دوچرخه سواری بانوان در ملاء عام: آیةالله العظمی بهجت: هر چه زمینه ساز فساد است، حرام است. آیةالله العظمی امام خامنه‌ای: دوچرخه‌سواری برای دختران و بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد فی نفسه اشکال ندارد. آیةالله العظمی سیستانی: دوچرخه سواري زن در معرض ديد نامحرم در صورتي که وضع زن تحريک کننده باشد، جايز نيست. آیةالله العظمی صافی گلپایگانی: دوچرخه سواری برای بانوان در منظر نامحرم حتی اگر با حجاب شرعی باشد دور از شخصیت زن مسلمان و متدینه است. ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت كوتاهی فراهم می‌شود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی كه صرفاً جنبه نمایشی و سنت‌شكنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجه‌ای ندارد و این سبكی را كه بعضی به تقلید از اجانب و كفار و هم‌آهنگی با آنها و حتی شركت در مسابقات با آنها ترویج می‌نمایند همه فتنه‌زا و فسادانگیز است و مظهر جالب غرب‌زدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است كه از زنان به اصطلاح ورزشكار می‌شود كه از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویجها مطالب دیگر و مطالب فسادانگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پای‌بندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاكدامنی وترك اختلاط با مردان اجنبی راچ هدف قرار داده‌اند... اگر بانوان با ایمان و مردان مؤمن، هشیار و بیدار نباشند و خدای نخواسته به این صداهای ناهنجار جواب مثبت بدهند، صبح می‌كنیم در حالی كه همه عزتهای اسلامی و استقلال اسلامی و هویت اسلامی خود را از دست داده و از سعادت دنیا و عقبی، محروم شده باشیم كه البته با غیرت و استقامت و آگاهی و بصیرتی كه الحمدلله زن و مرد مسلمان ما از خود نشان داده‌اند، بحول و قوه الهی شاهد چنین روزهای ذلّت‌بار نخواهیم بود. آیةالله العظمی مکارم شیرازی: با توجّه به پيامدهاى سوئى كه دوچرخه سواري در برابر نامحرمان دارد، لازم است از آن پرهيز شود. آیةالله العظمی سبحانی: این قبیل كارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم در باره رکوع بخش چهارم واجبات رکوع {۲} ذکر بی شک ذکر خداوند متعال در رکوع واجب است؛ لیکن در اینکه گفتن هر ذکر مشتمل بر تنزیه و ستایش خداوند، همچون تکبیر، تهلیل و تسبیح کفایت میکند یا خصوص تسبیح واجب است، اختلاف می باشد، بنابر قول دوم، در کفایت مطلق تسبیح یا وجوب یک بار تسبیح کبری (سُبحانَ رَبىَ العَظیمِ وَ بِحَمدِهِ) یا وجوب سه بار آن و یا تخییر بین یک بار تسبیح کبرى‌ و سه بار تسبیح صغری (سُبحانَ اللَّه) اختلاف است؛ چنان که در تسبیح کبرى‌ آیا آوردن «وَ بِحَمدِهِ» واجب است یا گفتن «سُبحانَ رَبىَ العَظیم» کفایت مى‌کند؟ اختلاف مى‌باشد. بنابر قول دوم، افزودن آن مستحبّ خواهد بود. در حال ضرورت نیز گفتن یک بار «سُبحانَ اللَّه» کفایت مى‌کند. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۹-۹۷. {۳} طمأنینه واجب است بدن نمازگزار هنگام ادای ذکر واجب رکوع آرام و بی حرکت باشد. طمأنینه هنگام ذکر واجب در وجوب طمأنینه هنگام گفتن ذکر مستحبّ، اختلاف است. بر وجوب آن ادعای اجماع شده است. مستمسک العروة، ج۶، ص۱۴۳-۱۴۴. مستمسک العروة، ج۶، ص۳۰۴. طمأنینه هنگام ذکر مطلق البته نسبت به ذکرى که استحبابش مطلق است و اختصاص به نماز ندارد، طمأنینه در آن واجب نیست. العروة الوثقی‌، ج۲، ص۵۳۹. ترک طمأنینه سهواً یا عمداً ترک عمدی طمأنینه هنگام ذکر واجب رکوع موجب بطلان نماز است. لیکن ترک سهوى آن موجب بطلان نماز نیست؛ ولى چنانچه قبل از سر برداشتن از رکوع متذکر گردد باید ذکر را با طمأنینه تکرار کند. جواهر الکلام، ج۱۲، ص۲۷۵-۲۷۶. رکن بودن طمأنینه در کلام قدما ظاهر کلام بعض قدما رکن بودن طمأنینه است؛ الخلاف، ج۱، ص۳۴۸. منظور از رکن بودن در کلام قدما لیکن به گفته برخى، مقصود از رکن بودن در کلام بعض قدما در این مورد و دو مورد بعدى، وجوب طمأنینه، در مقابل قول به عدم وجوب آن است، نه آنکه همچون رکوع از ارکان نماز است که با ترک آن هرچند از روى سهو نماز باطل شود. تلخیص الخلاف، ص۱۱۹-۱۲۰. طمأنینه در مسمای رکوع برخى گفته‌اند: فقدان طمأنینه در (اصل مسمای) رکوع، هرچند از روى سهو، موجب بطلان نماز است؛ لیکن با رعایت طمأنینه در اصل رکوع، ترک آن از روى سهو در حال ذکر موجب بطلان نماز نمى‌شود. مستند العروه خوئی (الصلاة)، ج۴، ص۲۸-۲۹. {۴} قیام پس از رکوع (بلند کردن سر از رکوع و ایستادن) بنابر این، چنانچه نماز گزار بدون عذر و از روى عمد قبل از سربرداشتن از رکوع و ایستادن به سجده رود، نمازش باطل است؛ اما اگر از روى سهو باشد نماز باطل نمى‌شود؛ لیکن در صورتى که قبل از رفتن به سجده متذکر شود باید برگردد و بایستد و سپس به سجده رود. الرسائل، ج۳، ص۲۷۶. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۷-۸۸. ظاهر کلام برخى قدما رکن بودن این واجب است. الخلاف، ج۱، ص۳۵۱. طمأنینه پس از رکوع واجب است نماز گزار پس از بلند شدن از رکوع راست بایستد و پس از آنکه بدنش آرام گرفت به سجده رود. بنابر این، ترک عمدى طمأنینه در حال ایستادن موجب بطلان نماز مى‌شود. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۸۸. ظاهر کلام برخى قدما رکن بودن این طمأنینه است. الخلاف، ج۱، ص۳۵۱. {۵} تکبیر به قول برخى قدما براى رفتن به رکوع، گفتن تکبیر واجب است. نظر مشهور استحباب آن است. جواهر الکلام، ج۱۰، ص۱۰۱-۱۰۳. کانال بزرگ احکام بانوان به نقل از پایگاه اینترنتی انهار اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه
🔴 دعای نجات از ظالم 🔴 🔷 سؤال: باسلام و ادب. آیا دعایی برای رهایی از دست ظالم وجو دارد؟ 🔷 پاسخ: 🔹سلام علیکم؛ به آدرس ذیل مراجعه بفرمائید: http://www.almonji.com/fa/node/1917 ـــــــــــــــــــ حکم آمیزش با همسر در زمان عادت ماهیانه و کفّاره آن در زمان عادت ماهیانه زن، آمیزش و جماع بر زن و شوهر حرام هست ولو کمتر از ختنه گاه باشد و ارضا هم نشوند و اگر این کار حرام و گناه انجام شود، لازم هست توبه و استغفار کنند و کفاره دهند: آیات عظام: امام خمینی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، امام خامنه ای، سبحانی: بنابراحتیاط واجب باید کفّاره بدهد. آیات عظام: گلپایگانی، صافی: مستحب بلکه احوط هست کفّاره بدهد. آیات عظام: خوئی، تبریزی، وحیدخراسانی، نوری همدانی: بنابراحتیاط مستحب کفّاره بدهد. آیةالله العظمی سیستانی: بهتر است کفّاره بدهد. آیات عظام: مکارم شیرازی، مظاهری: مستحب است کفّاره بدهد. آیةالله العظمی شبیری زنجانی: مستحبّ، بلکه مطابق احتیاط مستحب است کفّاره بدهد.
🔹 متفرقه (شماره ۳) 🔹 حکم رطوبتهای مشکوک 🔷سؤال: 🔹سلام. دختری هستم که هنوز عادت ماهیانه نشده ام . خواستم بدونم مایع بی رنگی که درصورت تکان دادن پا ترشح شود نجس است؟ این کار حرام است؟ آیا غسل دارد؟ اگه ندانسته باشیم این کار حرام است، گناه می باشد؟ 🍀 مرجع تقلید: حضرت آیةالله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) 🔷 پاسخ: 🔹سلام علیکم؛ دخترم اگر رطوبتی خارج شود که به خون یا بول یا منی بودن آن یقین ندارید پاک هست و تکلیفی ندارید. ✅ البته اگر منظورتان از تکان دادن پا، بازی با خود برای استمناء و بیرون آمدن منی باشد این عمل «خودارضائی و استمناء» نام دارد و جایز نیست و حرام هست و اگر چنین رطوبت؛ هنگامى بیرون آید که به اوج شهوت جنسى رسیده باشید حکم منى دارد و موجب جنابت و غُسل میگردد. و البته باید از چنین کارهائی که گناه هست؛ توبه و استغفار کرد. یاحقّ. کانال بزرگ احکام بانوان
☕️☕️☕️ سوره اعراف آیه(۳۱) بخورید و بیاشامید ،ولی اسراف نکنید . آب گرم با معده خالی باورتان نمیشود 😳 آنچه را که پیامبر اعظم مسلمانان در زمان نبوتش از طریق وحی الهی در قرآن کریم برای مردم دنیا گفته بود .امروزه ژاپنی ها به عنوان یک کشف بزرگ برای درمان مردم دنیا با افتخار اعلام کردند .که آشامیدن آب گرم در صبح با معده خالی درمان کننده بسیاری از بیماری ها است . بیانیه علمی آنها در خصوص گرم این است 👇 اتحادیه بیماریها در ژاپن طبق آخرین تجربه گرم که نتایج صد در صد درمان بیماریهای زیر را دارد منشر کرد 👇 بیماریهایی همچون :👇 سر درد شدید ،فشار خون بالا و پائین، کم خونی ، درد مفاصل ،فلج،ضربان شدید و تند قلب،صرع،چربی کل اعضاء بدن ،سرفه،التهابات معده،کم اشتهایی،و هر مرضی که به چشم و گوش و حنجره مربوط میشود .🌟 طریقه این بیماریها 👇 هر روز صبح زود که از خواب بیدار میشوید ۴ لیوان آب جوشیده گرم (داغ نباشد )با فاصله زمانی میل کنید ،تا زمانی که معده خالی است .یعنی ۱۶۰ میلی لیتر ،و تا ۴۵ دقیقه هیچ نخورید . نتایج برای امراض زیر در مدت معین ثابت شده است .👇 مرض قند: ۳۰ روز فشار خون :۳۰ روز مشکلات معده :۱۰ روز انواع سرطان (در مراحل اولیه ) ۹ ماه کسانیکه شیمی درمانی میکنن امتحان کنند انشالله به روند درمانشان کمک زیادی میشود.🙏نا امید نباشید 😇 سل والتهابات شرائین :۶ماه کم غذایی : ۱۰ روز مشکلات مجاری ادراری : ۱۰ روز مشکلات بینی و گوش و حنجره : ۲۰ روز مشکلات عادت ماهیانه : ۱۵ روز مشکلات قلب و انواع آن : ۳۰ روز سر درد شدید : ۳ روز کم خونی : ۳۰ روز چربی کل اعضاء بدن (برای رفع چاقی پرهیز لازم است ) ۴ ماه صرع و فلج (ام اس هم مد نظر است ) ۹ ماه مشکلات دستگاه تنفسی :۴ماه این اطلاعیه ای بود که ژاپنی ها با اطمینان منتشر کردن . انشاالله که بیماران از این راه ساده و بدون هزینه درمان کامل پیدا کنند 🙏 ☕️☕️ @asheiyane @banevan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله دستوری برای اداء قرض در اربعین شیخ بهائی (رحمة الله) آمده است: از ابی جعفر محمد بن علی الباقر (علیه السلام) از پدر بزرگوار آن خلاصه روزگار امام زین العابدین (علیه السلام) از والد مقدار آن عبادت آثار حسین بن علی بن ابیطالب از امیر المؤمنین و یعسوب الدین (سلام الله علیه و علیهم اجمعین) نقل شده است که آن حضرت فرموده اند: شکوت الی رسول الله رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) دینا کان علی. فقال: یا علی قل: اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک. فلو کان علیک مثل صبیر دینا قضاه الله عنک. و صبیر: اسم جبل بالیمن، لیس بالیمن جبل أعظم منه یعنی: شکایت کردم به سوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از رهگذر قرضی که بر ذمه من بود و قدرت بر ادای آن نداشتم. حضرت فرمودند که: یا علی بخوان این دعا را: اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک. که اگر قرض تو مثل صبیر باشد به برکت خواندن این دعا، حضرت عزت (عمت عطیاته) تو را توفیق ادای آن می دهد. و ذمه تو را از شغل آن فارغ می سازد. و صبیر کوهی است در ولایت یمن که در یمن کوهی بزرگتر از آن نیست. و خلاصه معنی دعا آن که: بار خدایا غنی ساز مرا به آنچه حلال کرده ای آن را بر بندگان خود از آنچه تصرف در آن را حرام ساخته ای و مرا به فضل و کرم خود از کسی که غیر تو باشد بی نیاز ساز. مصنف [یعنی جناب شیخ بهایی (دام ظله)] بعد از ذکر این حدیث، عبارتی ایراد کرده که ترجمه اش این است: جامع این احادیث (عفا الله عنه) گوید که در بعضی سنوات، قرض من بسیار شده بود، چنانچه مبلغ آن از یک هزار و پانصد مثقال طلا تجاوز می نمود و صاحبان آن تشدد بسیار در طلب آن از من می نمودند و تشویق تقاضای ایشان مرا از اکثر کار و بار خود بازداشته بود و نمی توانستم که به هیچ کاری بپردازم و دست من به علاجی به واسطه ادای آن نمی رسید و وسیله ای نداشتم که از او استمداد آن نمایم. پس به مضمون این حدیث عمل کردم و به خواندن این دعا مداومت نمودم. و هر روز بعد از نماز صبح به تکرار آن قیام داشتم و گاه بود که بعد از نمازهای دیگر نیز به خواندن آن تبرک می جستم تا آن که به برکت خواندن دعای مذکور، در اندک زمانی ادای آن وجه شد و اثری از آن قرض باقی نماند به سبب بعض امور که هرگز به خاطر من نرسیده بود و فکر من پیرامون آن نگشته. والله الموفق. حضرت آقای سید عبدالکریم کشمیری - روح الله تعالی روحه - فرموده است: یک بار از مرحوم آقای قاضی - قدس سره - درخواست کیمیا و راهنمایی رسیدن به آن را کردم. ایشان فرمودند: این ذکر را بسیار بگو: اللهم اعننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک که این خود کیمیاست. @banevan
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله مسأله‌ای از رکوع آیا در رکوع گذاشتن دست‌ها روی زانو واجب است؟ در توضیح المسائل مراجع آمده است که در هر رکعت بعد از قرائت باید به اندازه‌ای خم شود که بتواند دست را به زانو بگذارد که البته این عمل رکوع است و رکن می‌باشد. اما آیا گذاشتن دست روی زانو واجب است یا خیر؟ بیشتر مراجع گذاشتن دست روی زانو را واجب نمی‌دانند بلکه مستحب می‌دانند، اما برخی از مراجع و آیات عظام چنین فرموده‌اند: ۱- امام خامنه‌ای: احتیاط واجب آن است که در حال رکوع دست‌ها بر زانو گذاشته شود. ۲- مکارم شیرازی: احتیاط واجب آن است که کف دست‌ها را بر زانو بگذارد. ۳- سبحانی: احتیاط واجب آن است که دست‌ها را بر زانوان خود بگذارد. منبع توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۲۲ و ۱۰۲۳. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الـسَّلاَمُ عَـلَى مَـهْدِيِّ الْأُمَـمِ وَ جَـامِـعِ الْـكَـلِم وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله سؤال شرعی وارده 👇 سلام علیکم. ( باعرض معذرت) اگر پس از غسل در بین نماز یا بعد از نماز، منی مرد از زن خارج شود، حکم نماز و غسل و وضوی زن چیست؟ : خارج شدن منی مرد از زن در هر حال غسل و وضو را باطل نمی کند ولی چون نجس هست بدن را نجس و طبعاً اگر نماز را با همان منی خوانده باشد، نماز باطل است و باید اعاده کند. والله عالم. کانال بزرگ احکام بانوان الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْدائهُم أجْمَعِین
🔴قابل توجه اونی که میگه چرا فقط به دو تا تار مو گیر میدن باور کن اگه با حجاب باشی و موهاتو از نامحرم بپوشونی،تمام نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب میکنی فقط کافیه برای حجاب ارزش قائل بشی.
🔴 ╭┅────┅╮ ❄️ @banevan ❄️ ╰┅────┅╯
🔴هشدار 🔴بترس از گناه فقط همین @banevan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹يابن الحسن اغثنا، 🔹عالَم شده پريشان؛ 🔹افتاده کعبه از نو، 🔹در دست بُت پرستان! 🍀 با نوای حاج میثم مطیعی در محضر حضرت آیةالله العظمى إمام خامنه اي. ╭┅────┅╮ ❄️ @banevan ❄️ ╰┅────┅╯
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم و رحمة الله وجوب تقلید در احکام دین از مجتهد جامع الشرایط هرگاه دختری بالغ شود مکلّف شده است و واجب هست به وظایف شرعیش عمل کند. « دختر بـالغ » اگر « مجتهد » نباشد و نتواند « عـمل به احتیاط » کند، باید « در احکام دین » از « مجتهدِ جـامع الشرایط »؛ « تقلید » کند، ولی تقلید در غیر احکام دین جایز نیست. کانال احکام بانوان
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚 💎 💎 ⬇️ 💎 در اندیشه اسلامی دختر از آنچنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در مهمترین مسائل اجتماعی آنان را وارد می سازد در قضیه مباهله دختر خویش را همراه خورد برد در حالی که در آن زمان اعراب دختران را زنده به گور میکردند. 💎 احادیثی از آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): در باره دختران ⬇️ (۱) نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَكاتٌ مُفَلَّيَاتٌ؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت رسانى، يار و غمخوار، با بركت و پاكيزه كننده. (۲) اِنَّ اللّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الاُناثِ اَرَقٌّ مِنهُ عَلَى الذُّكُورِ؛ خداوند متعال بر دختران مهربانتر است تا پسران. (۳) مَن كانتْ لَه ابنةٌ فأدّبَها وأحْسَنَ أدَبها، وعلّمَها فأحْسَنَ تعليمَها؛ فأوسَعَ علَيها مِن نِعمِ اللّهِ الّتى أسبَغَ علَيهِ، كانَتْ لَه مَنَعةً وسِتْرا مِن النّارِ. هر كه دختري داشته باشد وخوب تربيتش كند واو را به خوبي دانش بياموزد واز نعمتهايي كه خداوند به او عطا كرده به وفور بهره مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود. (۴) لا تَكرَهوا البَناتَ ؛ فإنَّهُنَّ المُؤنِساتُ الغالِياتُ. دختران را بد ندانيد؛ زيرا آنها مونس هاى گرانبهايى هستند. (۵) البَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ المُجَهَّزاتُ المُبارَكاتُ. اين دخترانند كه دلسوز و مددكار و با بركتند. (۶) مَن وُلِدَت لَهُ ابنَةٌ فلَم يُؤذِها و لَم يُهِنْها و لَم يُؤثِرْ وُلدَهُ علَيها ـ يَعني الذُّكورَ ـ أدخَلَهُ اللّهُ بِها الجَنَّةَ هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان ـ يعنى پسران ـ خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى برد. (۷) نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَها اللّهُ سِترا لَهُ مِن النّارِ. چه خوب فرزندانى هستند دخترانِ با حيا. هر كس يكى از آنها را داشته باشد، خداوند آن دختر را براى او مانعى در برابر آتش دوزخ قرار مى دهد. (۸) إنّ اللّهَ تباركَ و تعالى علَى الإناثِ أرأفُ مِنهُ علَى الذُّكورِ، و ما مِن رجُلٍ يُدخِلُ فَرحَةً علَى امرأةٍ بَينَهُ و بَينَها حُرمَةٌ، إلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ تعالى يَومَ القِيامَةِ. خداوند تبارك و تعالى به زنان مهربانتر از مردان است. هيچ مردى نيست كه زنى از محارم خود را خوشحال سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شادمان گرداند. (۹) أُتِيَ رَجُلٌ وَ هُوَ عِنْدَ النَّبِيِّ (صلى الله عليه و آله و سلّم) فَأُخْبِرَ بِمَوْلُودٍ أَصَابَهُ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ الرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ع مَا لَكَ فَقَالَ خَيْرٌ فَقَالَ قُلْ قَالَ خَرَجْتُ وَ الْمَرْأَةُ تَمْخَضُ فَأُخْبِرْتُ أَنَّهَا وَلَدَتْ جَارِيَةً فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص الْأَرْضُ تُقِلُّهَا وَ السَّمَاءُ تُظِلُّهَا وَ اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَ هِيَ رَيْحَانَةٌ تَشَمُّهَا. مردى در خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) بود كه خبر به دنيا آمدن فرزندش را به او دادند. رنگش دگرگون شد. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم): تو را چه شد؟ عرض كرد: خير است. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: بگو. عرض كرد: وقتى از خانه بيرون آمدم همسرم درد زايمان داشت و حالا برايم خبر آوردند كه دختر زاييده است. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلّم) فرمود: سنگينى اش بر روى زمين است و سايه بانش آسمان و روزى دهنده اش خدا و او يك دسته گل است كه تو او را مى بويى. کانال احکام بانوان
💚بسم الله الرحمن الرحیم💚 🔹 💎 🔹احادیثی از آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام):⬇️ (۱) كانَ رسولُ اللّهِ (صلى الله عليه و آله و سلّم) إذا بُشِّرَ بِجارِيَةٍ قالَ: رَيحانَةٌ و رِزقُها علَى اللّه عَزَّ و جلَّ. نقل کرده اند هرگاه به رسول خدا صلى الله عليه و آله مژده مى دادند كه برايش دخترى به دنيا آمده است، مى فرمود: دسته گل است و روزيش را خداوند عزّ و جلّ مى دهد. (۲) مَنْ كانَ لَهُ أُنْثى فَلَمْ يَنْبِذْها وَ لَمْ يُهِنْها وَ لَمْ يُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَيْها اَدْخَلَهُ اللّهُ الْجَنَّةَ. آنكه داراى دختر است، او را از خود نراند، اهانتش نكند، پسران را بر او مقدم ندارد، خداوند وى را وارد بهشت مى كند. (۳) مَنْ كانَتْ لَهُ اِبْنَةٌ واحِدَةٌ كانَتْ خَيْراً لَهُ مِنْ اَلْفِ حِجَّة وَ اَلْفِ غَزْوَة وَ اَلْفِ بَدَنَة وَ اَلْفِ ضِيافَة. كسى كه يك دختر دارد اجر او از هزار حج، و هزار جهاد، و هزار قربانى و هزار مهمانى بيشتر است! (۴) من دخل السوق فاشترى تحفة فحملها الى عياله كان كحامل الصدقة الى قوم محاويج و ليبدء بالاناث قبل الذكور، فانه من فرح ابنته فكانما اعتق رقبة من ولد اسماعيل. كسى كه بازار مى رود و تحفه اى براى خانواده خود مى خرد، همچون كسى است كه مى خواهد به نيازمندانى كمك كند (یعنی همان پاداش را دارد) و هنگامى كه مى خواهد تحفه را تقسيم كند، نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند چنان است كه گويى كسى از فرزندان اسماعيل (علیه السلام) را آزاد كرده باشد. (۵) خَيْرُ اَوْلادِكُمْ اَلْبَناتُ. بهترين فرزندان شما دختران هستند. (۶) اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى عَلَى الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلى اِمْرَأَة بَيْنَهُ وَ بَيْنَها حُرْمَةٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، كسى كه باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قيامت او را خوشحال مى كند. (۷) رَحِمَ اللّهُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقیاتُ الصّالِحاتُ رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است! دختران، با برکت و دوست داشتنىاند و پسران، مژده آورند. دختران باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند. (۸) مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ يَكْتُبُونَ لِأَبِيهِمْ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ هیچ خانه ای نیست که در آن دخترانی باشد مگر آن که هر روز دوازده برکت ورحمت از آسمان برآن نازل می شود،ودائم مورد زیارت ملائکه قرار دارد ،برای پدرشان هر روز وشب ثواب یک سال عبادت می نویسند. کانال احکام بانوان