eitaa logo
آثار برتر کتاب سال حوزه
88 دنبال‌کننده
600 عکس
0 ویدیو
14 فایل
🌐 سایت اطلاع رسانی: www.ketabehowzeh.ir 🔸 کانال رسمی: @khowzeh 🔸 کانال آثار برتر کتاب سال حوزه: @Bartar_khowzeh 📞 تماس با همایش کتاب سال حوزه: 02533133603 - 5 🗨 پاسخگویی به سوالات: @ketabehowzeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: ضیاءالشهاب فی شرح شهاب الاخبار ـ قطب الدین راوندی 🔹 تصحیح و تحقیق: مهدی سلیمانی آشتیانی 🔹ناشر: دارالحدیث 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: ضیاءالشهاب فی شرح شهاب الاخبار ـ قطب الدین راوندی 🔹 تصحیح و تحقیق: مهدی سلیمانی آشتیانی 🔹ناشر: دارالحدیث 🔹گروه: تصحیح و تحقیق 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب «شهاب الاخبار فی الحكم و الامثال» اثر قاضی سلامه بن جعفر قضاعی شافعی است كه نزدیك به هزار حدیث از احادیث پیامبر (ص) در موضوعات وصایا، آداب، مواعظ و امثال را جمع‌آوری كرده است. 🔸 احادیث مذكور، در عین كوتاه بودن، از معانی والایی برخوردار بوده و مجموعه‌ای از علوم و معارف و آداب را در برمی‌گیرد. وی ترتیب ابواب كتاب را برحسب نزدیكی الفاظ احادیث تبویب كرده تا حفظ آنها نیز آسان‌تر صورت گیرد. 🔸 این كتاب اگر چه از تألیفات یك عالم سنی می‌باشد اما اكثر فقرات آن از طرق شیعی نیز نقل شده است. وی ابتدا تمام این احادیث را با ذكر سند و از طرق مختلف روایت كرده بود اما چون همه‌ی اینها حجم عظیمی را تشكیل می‌داد و مطالعه‌ی آن را برای عموم سنگین می‌نمود اقدام به حذف سندها و طرق نقل روایات كرده و تنها به ذكر روایات بسنده نمود. 🔸 از آنجا كه كتاب فوق الذكر نزد اهل علم به طور عام و اهل حدیث به طور خاص از مقام رفیعی برخوردار بوده، علمای زیادی در صدد شرح این كتاب برآمدند كه از جمله‌ی آنها علامه قطب‌الدین راوندی از علمای امامیه بود. 🔸 وی شرحی با عنوان «ضیاء الشهاب فی شرح شهاب الاخبار» نوشت كه به تبیین احادیث نبوی و توضیح مفردات آن می‌پرداخت. محقق اثر نیز با استخراج مصادر احادیثی كه مصنف از طریق شیعه و سنی نقل كرده، اقدام نموده و آنها را در پاورقی ارجاع داده و آدرس اقوال و آراء علما را نیز مشخص کرده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مجموعه‌ي قصه‌هاي شيرين از زندگي پيامبر ما/ چهارده سبد گل 🔹 پدیدآور: مرتضي دانشمند 🔹ناشر: بوستان کتاب 🔹گروه: ادبیات و هنر 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مجموعه‌ي قصه‌هاي شيرين از زندگي پيامبر ما/ چهارده سبد گل 🔹 پدیدآور: مرتضي دانشمند 🔹ناشر: بوستان کتاب 🔹گروه: ادبیات و هنر 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، اين مجموعه (قصه‌هاي شيرين) براي مخاطبان كودك و نوجوان (گروه سني ج «سال‌هاي پاياني دبستان») به نگارش درآمده است. 🔸 نويسنده مي‌كوشد با استفاده از منابع ديني و كتب معتبر همچون اصول كافي، اسد الغابه، بحارالانوار، داستان‌هاي مربوط به پيامبر گرامي اسلام(ص) و اهل بيت ايشان و نيز سخنان گهربارشان را در قالب‌هايي شيرين و جذاب و با زبان مناسب اين گروه سني به آنان عرضه كند. 🔸 از جذّابيّت‌هاي كتاب اينكه هر داستان با تصاوير و نقاشي‌هاي متناسب با متن گيراتر و زيباتر شده است. برخي از عناوين اين مجموعه عبارتند از: «آن روز شيرين» كه دو قصه را روايت مي‌كند، «خواب عجيب پيامبر(ص)»، سكّه‌اي از آسمان» و «مي‌خواهم دانشمند شوم» كه هر يك از آنها چهار قصه‌ي شيرين از زندگي پيامبر(ص) را براي مخاطبانش روايت مي‌كند. 🔸 نگارنده در مقدمه‌ي اين مجموعه آورده است: «من در كوچه‌هاي خودمان، در شهر خودمان و در ميهن اسلامي‌مان، بچه‌هاي زيرك و باهوشي را مي‌شناسم. آنها هميشه با خودشان فكر مي‌كنند چه كار كنند تا خدا آنها را دوست داشته باشد، چه كار كنند تا پدر و مادر از دست‌شان خشنود شوند، چه كار كنند تا آقا و خانم معلم‌ها آنان را دوست داشته باشند، چه كار كنند تا به بهشت بروند و صدها «چه كار كنند ديگر». من كتاب «قصه‌هاي شيرين از زندگي پيامبر را به همه‌ي آنها تقديم مي‌كنم.» 🔸 همين مولف در مجموعه‌ي ديگر با عنوان «چهارده سبد گل» مي‌كوشد تا كودكان را با زندگي چهارده معصوم (ع) آشنا كند. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مجموعه داستان‌هاي طنز دفاع مقدس براي نوجوانان 🔹 پدیدآور: محسن صالحي حاجي‌آبادي 🔹ناشر: عمو علی 🔹گروه: ادبیات و هنر 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: مجموعه داستان‌هاي طنز دفاع مقدس براي نوجوانان 🔹 پدیدآور: محسن صالحي حاجي‌آبادي 🔹ناشر: عمو علی 🔹گروه: ادبیات و هنر 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، مجموعه‌ي حاضر، به منظور نگارش داستان طنز دفاع مقدس براي نوجوانان تهيه شده است. عنوان برخي از اين مجموعه عبارت است از: «اكبر كاراته و بچّه ننه‌ها»، «اكبر كاراته و آقايون كچل» و «اكبر كاراته و خرش». 🔸 نويسنده در مقدمه‌ي يكي از كتاب‌هايش مي‌نويسد: «خدا مي‌داند چه حال و هوايي داريم ما. خدا مي‌داند و بچّه‌هاي جنگ. بچّه‌هايي كه بيست سال بعد از جنگ را با خاطره‌هايي از بهشت جبهه و عكس‌هاي همرزمان‌شان سپري كرده‌اند. چه سخت گذشت اين سال‌ها. 🔸 انگار هر روزش صد سال و هر شبش هزار سال. حالا هم اين خاطره‌ها را كه چون شبحي در ذهن من و بچّه‌هاي مانده از جنگ در خاطرمان مانده، براي شما مي‌نويسيم و مي‌گوييم تا شما هم لبخندي بزنيد و يادي هم از آنها بكنيد. اين‌ها خاطره‌هاي شاد و بازي نوجواناني است كه مانند مردان بزرگ، زندگي كردند و دليرانه از ايران هميشه اسلامي دفاع كردند. 🔸 جمعي شهيد شدند و عده‌اي به فيض جانبازي نايل شدند.» محتواي كتاب كه خاطرات نويسنده است در قالب داستان‌هاي كوتاه با زبان طنز و شيرين و گاه با برخي تصاوير به مخاطبان عرضه مي‌گردد. در پايان هر كتاب نيز تعدادي عكس از دوران دفاع مقدس همراه با توضيحات عرضه شده است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: رساله‌ي مصور 🔹 پدیدآور: عليرضا محمدي‌نژاد و ديگران 🔹ناشر: موسسه فرهنگی هنری اطلس تاریخ شیعه 🔹گروه: تکنولوژی آموزشی 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: رساله‌ي مصور 🔹 پدیدآور: عليرضا محمدي‌نژاد و ديگران 🔹ناشر: موسسه فرهنگی هنری اطلس تاریخ شیعه 🔹گروه: تکنولوژی آموزشی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب حاضر با هدف آسان‌سازي يادگيري و عمل به احكام به شيوه‌اي نو همراه با تصاوير مناسب و جدول‌هاي گويا و با زباني شيوا و روان به بيان احكام مورد نياز براي گروه‌هاي مخاطب پرداخته است. 🔸 تهيه‌كنندگان اثر، فتاوا و نظرات هفت نفر از مراجع بزرگوار تقليد، آيات عظام: امام خميني، بهجت، خامنه‌اي، سبحاني، سيستاني، صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي را در قالب احكام وضو، نماز و مسجد به خوانندگان عرضه كرده‌اند و اساس كار خود را بر بررسي دقيق منابع دست اول فارسي و عربي كه مورد تأييد دفاتر مراجع بوده است؛ همچون توضيح المسائل، استفتائات جديد، استفتائات موجود در پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني آنها، استفتائات كتبي موجود در بايگاني مؤسسه‌ي اطلس تاريخ شيعه، حواشي مراجع بر عروه الوثقي و منهاج الصالحين و وسيله النجاه قرار داده‌اند. 🔸 پرداختن به احكام و مسائل ضروري و مورد نياز برخي قشرها مانند نوجوانان، جوانان، دانشجويان، ورزشكاران، بيماران و بازيگران و بيان احكام تكليفي «واجب و حرام» و احكام وضعي «باطل و صحيح» در دستور كار نويسندگان بوده است. 🔸 روزآمدسازي واژه‌ها و يادكردهاي فقهي، حذف اصطلاحات نامتعارف، استفاده از چارچوب‌هاي گوناگون با عنوان «توجه»، «نكته» و پرسش» براي توضيح بيش‌تر برخي واژه‌ها و آشناسازي مخاطب با برخي نمونه‌ها و مصاديق احكام از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين كتاب مي‌باشد. 🔸 نيز گاه متناسب با هر موضوع، داستان‌ها و نكاتي خواندني از زندگي اهل بيت (ع) و علماي ربّاني با عنوان «بياموزيم»، همچنين حكمت و چرايي برخي از احكام يا نكته‌هاي آموزنده‌ي اخلاقي و يادسپاري‌هايي براي پيش‌گيري از وسوسه در احكام آمده كه به تشويق و راهنمايي خواننده مي‌پردازد. 🔸 از نوآوري‌ها و جاذبه‌هاي مهم در اين طرح، بهره‌وري از تصاوير و نقاشي‌هاي آموزشي دقيق و كارشناسي شده در كنار متن‌ها و توجه به جذابيت‌هاي بصري و هنري با هدف ايجاد انگيزه براي مطالعه است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: رجال همراه 🔹 پدیدآور: محمود تقی‌زاده كوهبنانی 🔹ناشر: زهد 🔹گروه: تکنولوژی آموزشی #سیزدهمین_همایش_1390 #1390 #کتاب_سال_حوزه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: رجال همراه 🔹 پدیدآور: محمود تقی‌زاده كوهبنانی 🔹ناشر: زهد 🔹گروه: تکنولوژی آموزشی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب حاضر به بررسی آراء رجالی هشت كتاب مرجع رجالی شامل رجال ابن داوود، رجال برقی، رجال طوسی، رجال غضائری، رجال كشی، رجال نجاشی، رجال علامه حلی و فهرست طوسی می‌پردازد و تمامی آراء آنها را یكجا در اختیار محقق قرار می‌دهد. 🔸 محقق در این طرح جدید، استفاده از اشكال هندسی و رنگ‌ها را جایگزین متن‌نویسی در نگارش كرده و كار را از لحاظ زمانبری در تحقیق، به حداقل رسانده است. تشخیص نظرات جرح و تعدیل در روات در این كتاب به سرعت بالا رفته تا آنجایی كه نظر رجالی با یك نگاه اجمالی به دست می‌آید. 🔸 طبقه‌ی رجالی شخص و همچنین نام‌های دیگر راوی به صورت دسته‌بندی شده زیر عنوان مستقل آورده می‌شود. همچنین دلائل ضعف و برخی از دلائل مدح به صورت اختصاری در بالای اشكال هندسی ذكر می‌گردد. 🔸 تشخیص اینكه رواتی كه چند اسم دارند در هر كتاب با چه اسمی آمده‌اند، از ویژگی‌های دیگر كتاب است. برخی از رواتی كه در بعضی از جنگ‌ها شركت نموده‌اند و یا اینكه نسبتی با معصوم (ع) دارند و یا برخی از اصحاب امام حسین (ع)، در این كتاب مشخص شده‌اند. 🔸 تعداد احادیث بر طبق تحقیقی كه در كتب پنجگانه حدیثی شامل «الكافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب الاحكام»، «الاستبصار» و «وسائل الشیعه» صورت گرفته می‌باشد و شامل كتب حدیثی دیگر نمی‌شود. تعداد اسامی افراد 9902 اسم می‌باشد كه در 6817 عنوان كلی قرار گرفته‌اند. 🔸 آنچه گفتنی است اینكه نتیجه‌گیری كتاب حاضر بر اساس نظریات سه كتاب رجالی شیخ طوسی، نجاشی و علامه حلی است كه نظریه‌ی رجال نجاشی بر دو كتاب دیگر مقدم می‌باشد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: كلام جديد 🔹 پدیدآور: حسن يوسفيان 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1390 🔹رتبه: شایسته تقدیر 🔹عنوان کتاب: كلام جديد 🔹 پدیدآور: حسن يوسفيان 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: کلام 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، نوشتار پيش‌رو، درسنامه‌ي پژوهش‌محور در موضوع كلام جديد (فلسفه‌ي دين) است. نگارنده، هدف از نگارش اين كتاب را صرفاً پديد آوردن متني آموزشي در موضوع يادشده نمي‌داند، بلكه يكي از اهداف اصلي آن را سهيم شدن در پژوهش‌هايي كه در اين موضوع انجام گرفته و بومي‌سازي مباحثي كه رنگ و بوي غربي دارند، تلقي مي‌كند. 🔸 نويسنده در ابتداي كتاب به تعريف دين و مطالعات ديني مي‌پردازد و در ادامه خاستگاه و منشأ دين و ديدگاه‌هاي گوناگون در اين باره را مطرح مي‌كند. براهين اثبات وجود خدا شامل برهان‌هاي وجودي، صدّيقين، جهان‌شناختي، نظم، فطرت و براهين ديگر مطالب فصل سوم كتاب است و ابعاد گوناگون بحث از صفات خداوند در ادامه مي‌آيد. 🔸 جايگاه شرور در نظام آفرينش و سازگاري آن با خداي اديان توحيدي محتواي فصل بعد را تشكيل مي‌دهد. مؤلف، نياز به دين و دليل نيازمندي به دين وحياني، زبان وحي و زبان بشري و معناداري گزاره‌هاي ديني را برمي‌رسد و در ادامه عقل و وحي و رويكردهاي گوناگون به آن، تجربه‌ي ديني و عوامل مؤثر بر رويكرد تجربي به دين و طبقه‌بندي تجارب ديني و سرشت آن را مورد توجه قرار مي‌دهد. 🔸 بيان ديدگاه‌هاي گوناگون درباره‌ي حقانيت و نجات‌بخشي اديان شامل انحصارگرايي، شمول‌گرايي و كثرت‌گرايي و بيان انواع پلوراليسم ديني و بررسي مباني فلسفي- كلامي پلوراليسم ديني بخش بعدي اين نوشتار است. 🔸 دو فصل پاياني به بررسي نقش دين در عرصه‌ي جامعه و بيان پشتوانه‌هاي فكري سكولاريسم و بررسي نيازمندي اخلاق به دين و ياري‌رساني اخلاق به دين و واكاوي ناسازگاري‌هاي ادعايي دين و اخلاق اختصاص يافته است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پيشين 🔹پدید‌آور: سید علی طاهری خرم آبادی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: معرفت پیشین 🔹پدید‌آور: سید علی طاهری خرم آبادی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، كتاب پیش رو، به بررسی این دو پرسش می‌پردازد: 1. معرفت پیشین چیست؟ 2. آیا معرفت پیشین وجود دارد؟ 🔸 فصل اول و چهارم کتاب، پرسش اول را پاسخ می‌دهند. فصل اول، معرفت پیشین را معرفتی می‌داند که توجیهش بی‌نیاز از تجربه باشد. تجربه نیز عبارت است از ارتباط علّی صاحب معرفت قضیه‌ای با مصادیق موضوعِ قضیه؛ به نحوی كه خود واقعیتِ محکّی قضیه، علّت به وجود آمدن باور می شود. 🔸 پرسش اصلی فصل چهارم این است كه آیا معرفت پیشین، تنها به قضایای تحلیلی و ضرروی اختصاص دارد یا دامنه آن گسترده‌تر است؟ پاسخ این است كه دامنه معرفت پیشین، گسترده‌تر از معرفت به قضایای تحلیلی و محدودتر از معرفت به قضایای ضروری است. 🔸 این اثر در فصل سوم و پنجم، پرسش از وجود معرفت پیشین را پاسخ می‌دهد. در فصل سوم، اثبات می‌شود كه توجیه‌های پیشین (غیر تجربی) وجود دارند؛ اما اثبات اینكه باورهای موجه پیشین معرفت هستند، مستلزم بیان فراتوجیه پیشین است. از این رو، فصل پنجم به بررسی فراتوجیه پیشین می‌پردازد. 🔸 فصل دوم این کتاب، سابقه به‌كار بردن وصف « پیشین» را در تاریخ فلسفه به اختصار بیان می‌كند. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی 🔹پدید‌آور: مهدی عبدالهی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: کمال نهایی انسان و راه تحصیل آن از دیدگاه فیلسوفان اسلامی 🔹پدید‌آور: مهدی عبدالهی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، هر انسانی به طور فطری در پی دستیابی به کمال است. مسئله انسان کامل، در همه ادیان و مکاتب فلسفی، اخلاقی، روان‌‌شناختی و تربیتی مطرح شده‌است. هر مکتبی که موضوعش انسان باشد، دیدگاهی، هر چند نانوشته، در باب رشد و تعالی انسان دارد. 🔸 هدف هر مسلمانی از عبادت، تقرب به حق‌تعالی است؛ اما چه تفسیر صحیحی از این حقیقت می‌توان به دست داد؟ داشتن تصویری روشن از غایت و هدف خلقت، انسان را در تحصیل این کمال غایی کمک خواهد کرد. بنابراین، بررسی کمال نهایی انسان به‌مثابه یکی از مبادی تصدیقی علوم انسانی، تأثیر به‌سزایی در تولید علوم انسانی اسلامی خواهد داشت. 🔸 اثر حاضر، کمال نهایی انسان را از نظر ابن‌‌سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا و بر پایه دیدگاه‌های فلسفی این سه فیلسوف سترگ اسلامی بررسی‌کرده‌است. ملاصدرا با بهره‌‌گیری از مبانی هستی‌‌شناختی و انسان‌‌شناختی حکمت متعالیه، بهترین تفسیر را از کمال نهایی به‌‌دست داده‌است. 🔸 از نظر او، کمال نهایی انسان به این است که وابستگی محض خود را به خداوند متعال با علم حضوری ادراک کرده و به تعبیر عارفان اسلامی به مقام «فنای فی الله» برسد. این دیدگاه، با متون دینی و مفاد آیات و روایات همخوانی دارد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، فلسفه دین تجربه‌گرا، تحت تأثیر روش‌شناسی علوم تجربی است. این رویكرد، با استفاده از روش تجربی، آموزه‌های دینی را بررسی و مسائل اعتقادی را مانند مسائل علمی، نقادی‌ می‌كند. 🔸 دیوید هیوم، فیلسوفى تجربه‌گرا و فردی شاخص در به کارگیری این رویكرد است. او با ابداع روشى نظیر روش علوم تجربى در علوم انسانى، مسائل دین را به چالش می‌كشد. وی در عین آگاهی از تنگناهاى تجربه‌باورى، خواهان دقت ریاضى در ادله عقاید دینى است. برخی، او را شكاك و برخی بركنار از شكاكیت می‌شمارند. 🔸 روش هیوم در بررسی عقاید دینى، تبیین علّى آنها است. وی خواهان استدلال‌هایی درباره جهان و عقاید دینى است كه دقیق باشند و بتوان اعتبار نتایج آنها را با محاسبات عددىِ معمول در حساب احتمالات معین ساخت. 🔸 توجیه قضایاى علمى و عقیدتى، او را به پذیرش عقایدى می‌كشاند كه توجیه‌ناپذیراند. این عقاید، در سرشت آدمى جاى دارند و چون دلیلى ندارند، قابل نقد نیستند. پذیرش چنین عقایدی را طبیعت‌گرایی خوانده‌اند. 🔸 هرچند طبیعت‌گرایى و دلبستگى همزمان به تجربه‌باورى، توجه هیوم را به تنگناهاى تجربه‌باورى برانگیخت؛ ولی عقاید دینى را همچنان جانبدارانه نقد می‌کرد. او با نقد برهان نظم و ادلّه اعتبار اخبار معجزات، می‌پنداشت عقاید دینی را ابطال كرده‌است. 🔸 دقت در معیارهای روش پیشنهادی هیوم آشكار می‌كند كه نقدهایش از همان معیارها تخلف كرده‌است. افزون بر آنكه روش او نیز فاقد اعتبار كافی و شدیدا قابل نقادی است. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: فلسفه دین دیوید هیوم 🔹پدید‌آور: محمد فتحعلی‌خانی 🔹ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹گروه: فلسفه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، چهار حمله بزرگِ هلنی ـ یونانی، عربی ـ اسلامی، تركی ـ‌ مغولی و غربی ـ اروپایی از گذشته بسیار دور تاكنون به ایران صورت گرفته‌است. 🔸 ایران در حمله نخست نه جذب شده و نه جذب كرده‌است. در هجمه دوم جذب شده‌ و در یورش سوم جذب كرده‌است. در نبرد چهارم گاه شكست خورد‌ه (مشروطه) و گاه پیروز شده‌‌است (انقلاب اسلامی). در این حمله اخیر كه گسترده‌تر و پیچید‌ه‌تر از حملات پیشین به شمار می‌رود، مهم‌ترین و كارامدترین پایگاه مقاومت ایران مرجعیت شیعه بوده‌است. 🔸 هجمه غربی ـ اروپایی به ایران در سه مرحله و هر بار با یك چهره بوده‌است: مرحله نخست در عهد صفویه و با شکل «كلامی ـ اعتقادی» بود. جریان دینی در برابر این هجمه، با راه‌اندازی سلسله مناظرات شفاهی و تولید مجموعه كتاب‌های كلامی به نقد مسیحیت و دفاع از اسلام برخاست. 🔸 مرحله دوم از عهد قاجار تا آستانه نهضت مشروطه و در قالب «سیاسی، اقتصادی و نظامی» آغاز شد. عكس‌العمل جریان دینی در این مرحله، راه‌اندازی سلسله جنبش‌ها و نهضت‌های اسلامی ضد استعماری بود. مرحله سوم از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و با روش «فرهنگی ـ نرم‌افزاری» شکل گرفت. جریان دینی با نگارش مجموعه رسائل فقه سیاسی، با این یورش غربی ـ اروپایی مقابله کرد. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: منطق کارکردی و دفاع از دین 🔹پدید‌آور: امان‌الله فصیحی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: علوم اجتماعی #چهاردهمین_همایش_1391 #1391 #کتاب_سال_حوزه 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: منطق کارکردی و دفاع از دین 🔹پدید‌آور: امان‌الله فصیحی 🔹ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی 🔹گروه: علوم اجتماعی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، تبیین کارکردی از دین، روشی است که از یکسو عامل سکولار شدن دین است و از سوی دیگر دین و عالمان دین از آن استفاده کردهاند. نوشتار حاضر، می‌کوشد این مسئله را از طریق روشن‌سازی تمایزات این دو روش، حل کند. 🔸 مهمترین اشکال تبیین کارکردی جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان این است که منشأ دین و دینداری و عامل بقای دین را با استناد به کارکردهای فردی و اجتماعی دنیوی دین تبیین کردهاند. دلیل این امر آن است که آنها معرفت را به معرفت اثباتی و حقیقت انسان را به بعد مادی آن تقلیل دادهاند. آنان دین را به یک پدیده مادی در سطح دیگر پدیدههای مادی و اجتماعی کاهش داده و از این طریق، زمینه سکولارشدن دین، جامعه و فرد را مهیا کردهاند. 🔸 اما در منطق دین و عالمان آن، به دلیل داشتن نگاه جامع به معرفت، انسان و حیات اولاً منشأ دین خداوند و منشأ دینداری فطرت انسان است؛ ثانیاً کارکردهای دین منحصر به کارکردهای مادی نیست بلکه سلسله مراتبی است؛ ثالثاً کارکردهای مادی دین، اعم از فردی و اجتماعی، هدف غایی دین نبوده بلکه جنبة مقدماتی داشته یا کارکرد تبعی معرفی شده‌اند. 🔸 بنابراین، منطق کارکردی خود دین از منطق جامعه‌شناسان متمایز است. به همین دلیل، نباید از تبیین کارکردی، بی‌محابا و بدون توجه به نواقص و کاستیهای آن، استفاده شود. @Bartar_khowzeh
🔸معرفی آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه – سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانستان 🔹پدید‌آور: محمد حسین خلوصی و همکاران 🔹ناشر: موسسه مطالعه اندیشه سازان نور 🔹گروه: علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻 @Bartar_khowzeh
♦️چکیده آثار برتر چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه - سال 1391 🔹رتبه: برگزیده 🔹عنوان کتاب: شیعیان افغانستان 🔹پدید‌آور: محمد حسین خلوصی و همکاران 🔹ناشر: موسسه مطالعه اندیشه سازان نور 🔹گروه: علوم سیاسی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به گزارش دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، جامعه شیعی افغانستان در تاریخ معاصر این کشور، جامعه‌ای نسبتا منزوی بوده‌است.؛ اما از دهه هفتاد میلادی با توجه به تحولات گسترده سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در میان شیعیان افغانستان، سهم آنان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این کشور به خوبی نمایان است. 🔸 برخی از متغییرهایی که جامعه شیعه افغانستان را در این چند دهه فعال ساخته‌، عبارت‌اند از: اشغال افغانستان: رویاروی مردم مسلمان این کشور و به ویژه شیعیان با نیروهای اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی، در نهایت به سقوط دولت مرکزی افغانستان انجامید. این تحول، در فرایند سیاسی‌شدن جامعه شیعی افغانستان نقشی اساسی داشت. 🔸 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران: جامعه سنتی شیعه متأثر از این رویداد، سیاست را به درون نهادهای دینی و سیاسی خود وارد کرد و در نتیجه آن احزاب سیاسی مقاومت را شکل داد. 🔸 مشارکت در فرایند دولت‌سازی: شیعیان افغانستان پس ازسه دهه ائتلاف واختلاف با گروه‌ها و جریانات سیاسی داخلی و برقراری روابط محدود و بعضا گسترده خارجی، نقشی مهم در فرایند دولت‌سازی و ملت‌سازی برجای گذاشتند. 🔸 ارزیابی وضعیت کنونی این جامعه و مقایسه آن با گذشته، فرصت‌های مهمی را نشان می‌دهد. همچنان‌که مقایسه این وضعیت با واقعیت‌های موجود و مطالبات سیاسی شیعیان، چالش‌هایی جدی را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمایان می‌سازد. 🔸 این پژوهش، پاسخ می‌دهد که شیعه‌های افغانستان چگونه به «آنچه هستند» رسیدند و موانع فرا روی «آنچه می‌خواهند باشند» چیست؟ @Bartar_khowzeh