هدایت شده از بصائر
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد!
🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5)
طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند:
🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131)
ایشان در ادامه می فرمایند:
🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174)
⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد.
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 صلی الله علیک یا فاطمة الزهرا(س)
👤 علامه مصباح(ره): معلوم نیست که دیگه من زنده بمونم، بزار این رو به شما بگم...
🏴 آجرک الله یا بقیة الله. . .
🆔 @Sollam
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
پاسخ به اشکالهای مرکز پژوهشهای مجلس.pdf
95.3K
🔻پاسخ به اشکالهای مرکز پژوهشهای مجلس دربارۀ «طرح حمایت از حقوق کاربران»
،،،،،،،،،،،،،،،
📎بر هر موضعگیری، یک هزینه بار میشود و دشمنی نیز ساخته. آنگاه، خصومتها و عنادها، بیشتر و بیشتر میشوند تا آنجا که خویش را در محاصرۀ انبوهِ دشمنانت میبینی. سپس، تو میمانی و مرگ در این معرکۀ دلانگیز.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
18.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 چقدر به این مرد بزرگ تهمت زدند و گفتند او اعتقادی به رای مردم ندارد. نگاه عمیق و توحیدی او به رای و انتخاب مردم را در این فیلم دو دقیقه ای ببینید.
@basaer_fi
May 11
بصائر
🔸 چقدر به این مرد بزرگ تهمت زدند و گفتند او اعتقادی به رای مردم ندارد. نگاه عمیق و توحیدی او به رای
✍️تبیینی قرآنی از بیانات تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله علیه) در باب امتحان خداوند از مردم در حکومت اسلامی (بخش اول)
🔰 خداوند متعال در آیه مهمی از قرآن کریم می فرماید:
🔸«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِی أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ ما هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو مىكرد (و طرحى براى پيش برد اهداف الهى خود مىريخت) شيطان القائاتى در آن مىكرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مىبَرَد. سپس آيات خود را استحكام مىبخشد و خداوند عليم و حكيم است.» (حج: 52)
خداوند در این آیه شریفه به یکی از سنت های اجتماعی- سیاسی خود اشاره می فرماید و آن اینکه، با وجود برنامه و قانون صحیح و متقن از یک سو و رهبران الهی از سوی دیگر، همه آرزوها، آرمان ها، طرح ها و برنامه ریزی های ولیّ خدا برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی، «بلافاصله» محقق نمی شود؛ بلکه خداوند برای «شیطان» در این عالَم، این زمینه را فراهم نموده است تا بتواند با کمک جنود و حزب خود، که همان «منافقین داخلی» و «دشمنان خارجی» نظام اسلامی هستند، در مسیر پیشرفت مادّی و معنوی حکومت اسلامی مانع ایجاد نماید.
🔰 هرچند طبق وعده الهی، به یاری خداوند و تلاش مؤمنین انقلابی، در نهایت همه موانعی که شیطان ایجاد کرده، برداشته خواهد شد و درنهایت، آرزوها و برنامه ریزی های رهبران الهی تحقق خواهد یافت، اما سؤال این است که چرا خداوند این اجازه را به شیطان و دشمنان داخلی و خارجی داده است تا اینگونه عمل کنند؟ چرا از همان ابتدا و بلافاصله و بدون مانع، رهبران الهی را به اهداف و آرمان هایشان نمی رساند؟ پاسخ این سؤال در آیات بعد داده شده است:
🔸«لِيَجْعَلَ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِی شِقاقٍ بَعِيدٍ * وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ هدف اين بود كه خداوند القاى شيطان را آزمونى براى آنها كه در قلبشان بيمارى است و آنان كه سنگدل اند قرار دهد، و ظالمان در عداوت شديدى دور از حق قرار گرفتهاند * و نيز هدف اين بود که كسانى كه به آنان علم داده شده است، بدانند اين حقى است از سوى پروردگار تو، تا در نتيجه به آن ايمان آورده و دلهايشان در برابر آن خاضع گردد و خداوند كسانى را كه ايمان آوردند به سوى صراط مستقيم هدايت مىكند.»(حج: 54-53)
طبق فرمایش این آیه شریفه، موانعی که «شیطان» با کمک جنود و حزب خود و به «اذن تکوینی» خداوند، در مسیر حرکت حکومت اسلامی ایجاد می نماید، برای «آزمایش» مردم است؛ هم آزمایش عموم مردم و هم خواصّ جامعه؛ و در متن این طرّاحیِ خداوند است که گروه های مختلف معرفتی، اخلاقی و سیاسی شکل می گیرند: «بیماردلان» (الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ)، «مرده دلان» (الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ) و «اهل علم و بصیرت و معرفت» (الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ).
🔰 درواقع باید گفت علاوه بر «قانون الهی» و «رهبر الهی»، مؤلّفه سومی هم در مسیر پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی تأثیرگذار است و آن «مردم»(اعمّ از توده مردم و خواصّ سیاسی و نخبگان و اندیشمندان) و میزان «صبر» و «بصیرت» آنهاست. «مردم» در حکومت ولیّ خدا، از سوی خداوند دچار «فتنه» و «آزمایش» می شوند، و تا زمانیکه هم با «قانون الهی» و هم با «رهبر الهی» همراهی نکنند و رفتارها و اندیشه هایشان را با ولیّ خدا تنظیم نکنند، و با صبر و استقامت از فرامین ولیّ خدا تبعیت ننمایند، مسیر تحقق آرمان ها، کُند خواهد بود.
@basaer_fi
✍️تبیینی قرآنی از بیانات تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله علیه) در باب امتحان خداوند از مردم در حکومت اسلامی (بخش دوم)
🔰 امام امیرالمؤمنین(ع) پس از پذیرش خلافت، پیرامون امتحان شدن و غربال شدن مردم در حکومت خود فرمودند:
🔸«أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ (ص) وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا؛ آگاه باشيد آزمون هاى شما درست همانند روزى كه خداوند پيامبرش را مبعوث ساخت، بازگشته است! به خدايى كه پيامبر(ص) را به حق فرستاده سوگند، كه همه شما به هم مخلوط و غربال مىشويد و همچون محتواى ديگ به هنگام جوشش، زير و رو خواهيد شد؛ آن گونه كه افراد پاييننشين، بالا و بالانشينان، پايين قرار خواهند گرفت؛ و آنان كه در اسلام پيشگام بودهاند و بركنار شده بودند، بار ديگر سركار خواهند آمد و كسانى كه با حيله و تزوير پيشى گرفتند، كنار زده خواهند شد!» (نهج البلاغه؛ خطبه16)
🔰بنابراین، با وجود بهترین قانون و تدبیرحکومتی و با وجود رهبری همچون امیرالمؤمنین(ع) در رأس حکومت اسلامی نیز، اگر «مردم» نخواهند و همراهی نکنند، هیچ پیشرفت قابل توجّهی اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل است که امام امیرالمؤمنین(ع) از مردم زمانه خود که با سیاست ها و تدابیر حکیمانه او همراهی نمی کردند، بارها و بارها شِکوِه و شکایت نمودند؛ (برای نمونه رجوع کنید به: نهج البلاغه؛ خطبه های 27، 29، 34، 35، 39، 69، 71، 97، 108و121)
ایشان در خطبه معروف به «خطبه جهاد»، پس از نکوهش مردمی که در برابر تجاوزات معاویه به مال و ناموس مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، سکوت نموده و دعوت امام خود برای جهاد و مقاومت در برابر دشمن را نمی پذیرند، فرمودند:
🔸«وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَیَّ رَأْيِی بِالْعِصْيَانِ وَ الْخِذْلَانِ؛ و برنامه¬ام را (برای تدبیر جامعه اسلامی)، با نافرمانی و یاری نکردن، تباه ساختید.»( نهج البلاغه؛ خطبه 27)
و درعبارت کوتاه و پرمعنای دیگری در همان خطبه، به این نکته اشاره می فرمایند که بهترین برنامه ها و تدابیر از سوی بهترین رهبران، بدون همراهی و اطاعت مردم، به سرانجام نخواهند رسید:
🔸«وَ لَكِنْ لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا يُطَاعُ؛ ولی برای کسی که فرمانش را نمی برند، رأی و برنامه ای کارساز نیست.» (نهج البلاغه؛ خطبه 27)
🔰 به عنوان نمونه، یکی از مهم ترین و تاریخ سازترین امتحانات خداوند از مردم زمان امیرالمؤمنین(ع)، زمانی بود که در جنگ صفّین، هنگامی که معاویه در آستانه شکست قطعی بود، برای فریب سپاهیان امیرالمؤمنین(ع)، به یارانش دستور داد تا قرآن ها را بر سر نیزه کنند و به امیرالمؤمنین(ع) پیشنهاد صلح و مذاکره بر اساس معیارهای قرآنی داد. او توانست با این پیشنهاد، با کمک منافقان و نفوذی های خود در سپاه امیرالمؤمنین(ع)، مردم را دچار تفرقه کند و نهایتاً مردم فریب خورده نیز این صلح فریبکارانه را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کردند. آنان همچنین علی رغم میل امیرالمؤمنین(ع)، «ابوموسی اشعری»(یک مقدس نمایِ اَشرافیِ سازشکار) را برای مذاکره با «عمروعاص» برگزیدند.
@basaer_fi
✍️تبیینی قرآنی از بیانات تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله علیه) در باب امتحان خداوند از مردم در حکومت اسلامی (بخش سوم)
🔰 زمانیکه از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند که چرا برای انجام مذاکرات حکمیّت، مدّت زمانی تعیین فرمودید؟ در پاسخ فرمودند:
🔸«وَ أَمَّا قَوْلُكُمْ لِمَ جَعَلْتَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ أَجَلًا فِی التَّحْكِيمِ فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ وَ يَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يُصْلِحَ فِی هَذِهِ الْهُدْنَةِ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَا تُؤْخَذَ بِأَكْظَامِهَا فَتَعْجَلَ عَنْ تَبَيُّنِ الْحَقِّ وَ تَنْقَادَ لِأَوَّلِ الْغَیّ؛ اما اين كه مىگوييد: چرا ميان خود و آنها (حَكَمها) مدّتى براى حكميّت تعیین نمودی؟ اين تنها به خاطر آن بود كه (در این مدّت) خواستم آن که حق را نمی داند، بررسی کند تا برایش روشن شود و آنکه حق را می داند، در عقیده اش راسخ تر گردد و شاید خداوند در این مدّت صلح و آرامش، کار امّت را اصلاح نماید و مردم در تنگنا نباشند تا پیش از شناخت حقّ، شتاب کنند و تسلیم نخستین فکر گمراه شوند.»
تعبیر «لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ» در این بیان حضرت، نشان می دهد که درواقع امام(ع) با این کار، به مردم «فرصت تجربه» دادند تا خود بفهمند که نباید با دشمن خبیث و عهدشکنی که در آستانه شکست قطعی است، مذاکره نمود. اتفاقاً پیش بینی امام(ع) به وقوع پیوست و مردم به چشم خود آن سوی چهره فریبکار و عهدشکن معاویه را دیدند و برخی از همان افرادی که حضرت را مجبور به قبول صلح کردند، به فاصله کوتاهی پس از پذیرش حکمیت، از کار خود پشیمان شدند.
🔰نتیجه آنکه، در تحلیل شرایط هر جامعه ای، از زمان امیرالمؤمنین(ع) تا زمان حاضر، علاوه بر «آرمان ها» و «اهداف» و «ایده آل ها»، باید «واقعیّاتی» را هم درنظر گرفت؛ که یکی از مهمترین این واقعیّات، «امتحان خداوند از مردم جامعه» است (چه عموم مردم جامعه و چه خواصّ و نخبگان جامعه)؛ و به دلیل همین امتحانات و فتنه هاست که ممکن است جامعه اسلامی در مسیر پیشرفت، دچار کندروی ها یا حتی توقف هایی شود؛ و بیشترین انرژی و وقت ولیّ خدا در اداره جامعه نیز صَرف این می شود که مردم از این امتحانات الهی، سربلند بیرون بیایند و فریب منافقان داخلی و دشمنان خارجی را نخورند.
این امتحانات هرچند در کوتاه مدت ممکن است آسیب هایی به همراه داشته باشد، امّا بی تردید در بلندمدّت، باعث پختگی بیشتر و افزایش معرفت و بصیرت مردم خواهد شد.
@basaer_fi
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
.
♻️ چرا برخی میخواهند ۹ دی فراموش شود
🔰حمید رسایی: چرا عده ای از کنار حادثه تاریخ ساز ۹ دی با سکوت می گذرند، چرا در رسانه های خود درباره این روز نمی نویسند و به آن نمی پردازند حتی از بزرگداشت آن عصبانی اند و تلاش می کنند این روز فراموش شود؟! برای پی بردن به ریشه این عصبانیت، چاره ای نیست جز اشاره به یک واقعه تاریخی!
🔸در تاریخ اسلام حادثه شادی آفرینی مانند میلاد النبی اتفاق افتاده و در مقابل نیز حادثه تلخی همچون ارتحال نبی مکرم اسلام دلها را آزرده کرد اما همه شاهدیم، آنها که پس از ارتحال پیامبر ، انحرافی بزرگ در راه ایشان ایجاد کردند، هر ساله چند روز را به جشن و سرور برای میلاد النبی اختصاص می دهند و بر روی منابر و در رسانه های خود این روز را پاس می دارند ولی همین جماعت وقتی به بیست و هشتمین روز ماه صفر - که سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام است – می رسند، در هیچ یک از منابر و مساجد و رسانه های خود، نام و یادی از پیامبر اکرم برده نمی شود. در حقیقت در میان چند میلیارد مسلمانی که در این کره خاکی زندگی می کنند، این تنها شیعیان هستند که علاوه بر میلاد النبی، در سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام با تمام وجود از پیامبرشان و راه ایشان یاد می کنند. اما چرا؟
🔸علت مشخص است ، وقتی بر روی منابر از ارتحال پیامبر سخن بگویند، قطعا مردم از علمای خود می پرسند که آیا پیامبر ما برای اداره جامعه اسلامی بعد از خود، مدلی تعیین نکرده است؟ آیا پیامبر اسلام در باره جانشین خود سخنی نفرموده؟ و صدها سئوال دیگر که در طول تاریخ بعضا اذهان مسلمانان را آزرده است. طبعا پرداختن به این روز یعنی پرداختن به این سئوالات، اگر بیست و هشتم صفر یادآوری شود، باید به حوادث قبل از ارتحال پیامبر نیز پرداخته شود، از ممانعتی که برخی صورت دادند و نگذاشتند پیامبر اسلام وصیت خود را مکتوب کند و در سخنی توهین آمیز، وقتی رسول خدا قلم و کاغذ طلب کردند تا وصیتی بنویسند که عمل به آن، جامعه اسلامی را از گمراهی باز می داشت، ادعا کردند که پیامبر خدا تب دارد و هذیان می گوید و ادعا کردند که قرآن برای ما کافی است!؟
🔸با همین مقدمه روشن خواهد شد که چرا برخی از شخصیت ها و خواص بی بصیرت و مردود فتنه سال ۸۸ از یادآوری یوم الله ۹ دی ناراضی ، ناراحت و عصبانیند. بزرگداشت این روز یعنی یادآوری نامه های بدون سلام والسلام، یادآوری دعوت مردم به خیابانها برای اغتشاشگری در زیر پل کالج، یاداوری به اتش کشیدن هیات حسینی و مسجد لولاگر، یادآوری ضرب و شتم و به شهادت رساندن بسیجی و نیروی انتظامی، یادآوری راه اندازی ستاد اصولگرایان حامی موسوی، یادآوری تبریک به موسوی در روز انتخابات، یادآوری اموال دانشگاه آزاد که برای شعله ورتر کردن آتش فتنه سوخت، یادآوری نماز جمعه ای که دختر و پسر دست در دست هم نماز خواندند و برخی از آنها با کفش قامت بستند، یادآوری حمایت دشمنان امام و انقلاب از جبهه ای که برخی در راس آن بودند و نتوانستند خود را بیرون بکشند،
یادآوری عملکرد آقازاده فراری ای که بیش از دو سال است به انگلیس پناهنده شده و ...
🔸بدون تعارف برخی نمی خواهند مقدمات کودتای سال ۸۸ به مردم یادآوری شود، چون خودشان در این کودتای شکست خورده نقش داشتند. برخی نمی خواهند یوم الله ۹ دی به مردم یادآوری شود، چرا که ۹ دی یعنی یادآوری مواضع دوپهلوی این جماعت، ۹ دی یعنی یادآوری سکوت این جماعت، ۹ دی یعنی یادآوری محافظه کاری این جماعت و سواری دادن اینها به فتنه گرانی که مسجد را سوزاندند، پایگاه بسیج را به آتش کشیدند، به عزای حسینی حمله کردند و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر دادند!
🔸يريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَي اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ / آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمی خواهد که نور خود را کامل کند ، هر چند کافران ناخشنود باشند! (سوره توبه 32)
🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
instagram.com/rasaee.ir
twitter.com/hamidrasaee
🔹پنجشنبه ۹ دیماه | ساعت ۲۳ | شبکه یک
🔹شنبه ۱۱ دیماه | ساعت ۲۱ | شبکه افق
🔹یکشنبه ۱۲ دیماه | ساعت ۲۰:۴۵| شبکه مستند
@basaer_fi