eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
424 عکس
77 ویدیو
32 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از استاد عابدینی
ح.عابدینی سنت الهی حاکم بر انتخابات-1.mp3
20.13M
🔸«سنت الهی حاکم بر انتخابات» 🔻سخنرانی سه‌شنبه ١۴٠٠/١/١٠ 🔻انتخابات، محل ابتلاست ومانند دریاییست که باید به آن وارد شوید تا شکافته شود؛ مانند آتشی است که باید با توکل به خدا به آن وارد شوید تا گلستان شود. خدا خدایی کردنش را بلد است. باور کنیم که خداست دارد خدایی می‌کند و باور کنیم که این دستگاه عالَم، دستگاه خداست. 🔻باید افکار باطل نزد مردم رسوا شوند و رشد عقول ایجاد شود. 🔻 اگر نگاهمان به انتخابات‌ها بر اساس سنت الهی خالص سازی و مُحوضَت باشد، هم وظیفه مان را کامل انجام می‌دهیم و کوتاهی نمی‌کنیم، و هم هر نتیجه ای بشود آن را تحت نقشه الهی و در مسیر سنت خالص سازی می‌بینیم. 🔻باور کنیم نگاه الهی کردن به انقلاب، خیلی زیبایی ایجاد می‌کند. اصلا همه امور تحت نقشه الهی بسوی توحید و خالص سازی برای آن می‌شود. آدم میفهمه که در این انقلاب و نقشه الهی در آن، همه در آغوش خدا داریم سیر می‌کنیم. در عین اینکه سختی ها را درک می‌کنیم اما با امید افزون‌تر به خدا، وظیفه مان را انجام می‌دهیم، و مرحله به مرحله به‌سوی محض شدن در مسیر خوبی ها (در عدالت ومعنویت وعقلانیت) حرکت می‌کنیم. 🔻رهبری بعد نمازجمعه درفتنه۸۸ به آقای رحیم‌پور گفتند «کار دست ما نیست. نشانمان دادند که شما هم مانند مادر موسی صندوق را به آب بیانداز ما می‌گیریم». انقلاب اسلامی ما را خدا دارد بزرگ می‌کند، و گاهی هم اراده می‌کند بواسطه دشمنان این انقلاب، بزرگش کند، همانطور که خدا خواست موسی را در دامن دشمن خونینش فرعون بزرگ کند. خداست دیگه! دارد خدایی می‌کند. انقلاب ما دست خداست. 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
هدایت شده از استاد عابدینی
سنتهای الهی حاکم بر انتخابات - استاد عابدینی - 10فروردین 1400 .pdf
2.15M
🔸جزوه «سنت الهی حاکم بر انتخابات» 🔻متن پیاده شده سخنرانی سه‌شنبه ١۴٠٠/١/١٠ 🔻تشکر از کانون کریم آل الله (علیه‌ السلام) 🔈 صوت این سخنرانی👇 🌐 eitaa.com/abedini/2232 📝 متن word 👇 🌐 eitaa.com/abedini/2234 🔸 ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 @abedini
🔸 از شیرین ترین لحظات عمرم شرکت در جلسات درس اخلاق در ماه مبارک رمضان بود. 🔸 هر سال مشتاقانه منتظر این اطلاعیه بودم. افسوس... 🔸 در شب اول ماه رمضان، برای شادی روح بزرگشان فاتحه ای قرائت بفرمایید. @basaer_fi
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🌷سلسله جلسات در محضر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) 🔺️با موضوع «محبت خدا» 🔹️شب‌های ماه مبارک رمضان 🔸️به‌زودی در صفحات مجازی: 🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حجت الاسلام و المسلمین استاد علی رهبر را سالهاست که می شناسم. از بزرگترین توفیقات خداوند به حقیر، آشنایی با این استاد اخلاق انقلابی و البته تا حدی گمنام است. بدون ذره ای اغراق و یا غلبه احساس، معتقدم ایشان یکی از معدود اساتید مبرز نهج البلاغه در زمانه ما هستند. 🔸 جلد دوم کتاب ترجمه و شرح نهج البلاغه ایشان(از دوره ۵ جلدی)، با عنوان "بر شانه های اقیانوس"، اخیرا از سوی "انتشارات جمکران" به چاپ رسیده است. 🔸 به عنوان کسی که به لطف خدا تاحدی با معارف قرآن و نهج البلاغه مانوسم، و در این حوزه تحصیلات دانشگاهی دارم، معتقدم اگر کسی به دنبال خواندن شرحی مختصر، روان و البته بسیار مفید از نهج البلاغه است، حتما این ۵ جلد را تهیه کند. 🔸 خواندن این شرح، شما را عاشق امیرالمومنین(ع) می کند. @basaer_fi
🔸«إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ؛ اگر ما اراده كنيم از آسمان بر آنها نشانه ای نازل مى‏ كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع گردد!» (شعراء: 4) @basaer_fi
آقای ، ممنون. دل های خشمگین مان را خنک کردید: «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ ... وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ * وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ؛ خداوند آنان را به دست شما مجازات مى‏ كند... و دلهای گروهى از مؤمنان را شفا مى‏ بخشد. * و خشم دلهاى آنها را از ميان مى‏ برد.» (توبه: 15-14) @basaer_fi
🔸«اي اهل ايمان! نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد. آنگاه كه لشكریان دشمن به سراغ شما آمدند، ولي ما باد و طوفان سختي بر آنها فرستاديم و لشكرياني كه آنها را نميديديد.» (احزاب: ۹) @basaer_fi
🔰 یعنی برای فریب مردم خودت را دوست صمیمی معرفی کنی و همزمان در جلسات خصوصی بر علیه او سخن بگویی: 🔸 "وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ" (بقره:۱۴)
✍ تلخ و شیرین فتنه ها 🔰 هرچند لایه رویین فتنه ها، تلخ و اندوهناک است، اما همواره یک روی شیرین و خیر هم دارند. گذشت زمان آن را روشن تر خواهد کرد: 🔸"إِنَّ الّذينَ جاءوا بِالإِفْكِ عُصْبَةٌ منكُم لَا تَحسَبوه شرًّا لَكم بَل هو خيرٌ لَكُم؛ یقینا ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ زدند، ﺍﺯ میان ﺧﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺷﺮّ ﻣﭙﻨﺪﺍﺭﻳﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﺮ ﺍﺳﺖ." (نور: ١١) @basaer_fi
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی 🔻 آغاز ثبت نام دوره های متمرکز 🇮🇷 ١۴٠٠🇮🇷 🔸 ویژه برادران وخواهران غیرحوزوی (١٨تا٣۵سال) و... 🔰ثبت نام: تا ٣٠ اردیبهشت ماه 🌐 hamzevasl.ir آدرس کانال‌ها: 🆔 eitaa.com/hamzevasl 🆔 t.me/hamzevasl 🆔 ble.ir/hamzevasl 🆔 instagram.com/hamzevasl
هدایت شده از خانه طلاب جوان
‌ 📍علامه طباطبایی بیشتر بر کدامیک از ادعیه ماه مبارک سفارش می‌فرمود؟ 🔻دعاهای ماه رمضان فراوان است که در موسوعه‌های دعایی مانند «اقبال الاعمال» و «مصباح المتهجد» ذکر شده. اما در میان ادعیه‏ این ماه، مشایخ قوم به چند دعا عنایت ویژه داشته‏ اند؛ از جمله: ▫️دعای افتتاح در شب‏ها ▫️دعای امام سجاد(ع) معروف به دعای ابوحمزه‏ ثمالی در سحرها. ▫️همچنین مرحوم استاد سعادت‌پرور به نقل از مرحوم علامه، بر دعای مباهله (دعای سحر) تأکید می‌نمودند و می‌فرمودند که مناسب است این دعا در همه‏ سحرهای ماه مبارک خوانده شود، و اگر در قنوت نماز وتر و قبل از سایر دعاها خوانده شود بهتر است، زیرا در آن قسم به اسمائی است که قرین استجابت است. امام باقر(ع) در ارزش این دعا می‌فرمایند که اگر قسم بخورم که اسم اعظم الهی در آن پیچیده است، کلام حقی است و اگر مردم به ارزش این دعا آگاه بودند، برای یادگیری آن با شمشیر از هم سبقت می‏گرفتند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ...‏» 🔺و البته استاد می‌فرمود که در این دعا از دو جهت می‌توان به درگاه الهی مسئلت برد: اول آن‏که خداوند را به این اسماء قسم بدهیم و سپس دعاهای خود را بیان نماییم؛ چنان‏که از ظاهر دعا نیز این مطلب برمی‏ آید، و دوم آن‏که از درگاه الهی تلبس در تحت همین اسماء را درخواست نماییم. 👈 به نقل از: ادب حضور (دفتر سوم: اسرار ماه رمضان). ☑️نقل از کانال جلوه نور علوی (استاد محمدتقی فیاض‌بخش) 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
💠 ﴿ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ﴾ 💠 📚 دوره بصیرتی سی آیه سیاسی 🌹✒️📖🌹✒️📖🌹✒️📖🌹✒️📖 🔷 موضوع جلسه: دولت جوان حزب اللهی 🎙️ گفت‌وگو با آقای فیروزیان ✍🏻 ( استاد دانشگاه شریف دکتری تفسیری تطبیقی قرآن کریم مؤلف کتاب سی آیه سیاسی) 🔸 لینک جلسه: https://daneh.ir/demo2/course/view.php?id=1517 🕙 امشب ساعت ۲۲
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | لیاقت صحبت با خدا 🔺به مناسبت لیالی قدر پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR بخش هایی از صحبت های حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) در جمع خانواده ایشان را برای منتشر می کند. ➕ صوت قرائت دعای جوشن کبیر توسط حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 وقتی ، خلاف سیاستهای نظام را اجرا می کند: 🔸 "وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ؛ ﻭ ﺁن منافقان (ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺗﻮ) ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻣﺎ ﻣﻄﻴﻊ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭﻳﻢ، ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ جلسات شبانه ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻲ ﺗﺪﺑﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ." (نساء: ۸۱) @basaer_fi
🔸 رهبر انقلاب: بعضی از این حرفها (حرفهای بر علیه سردار سلیمانی و سیاستهای منطقه ای جمهوری اسلامی)، تکرار حرفهای خصمانه دشمنان و آمریکاست: 🔸 "اتَّخَذَهُمْ إِبْلِيسُ... وَ تَرَاجِمَةً يَنْطِقُ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ اسْتِرَاقاً لِعُقُولِكُمْ؛ آنان را... سخنگوى خود برگزيد تا عقلهای شما را بدزدد."(نهج البلاغه؛ خطبه ۱۹۲) @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش حاج محمود کریمی به سخنان ضدانقلابی ظریف: 🔸سرِ نیزه که رحل قرآن شد/ وقت تضعیف «مرد میدان» شد 🔸آخرین ضربه‌های مالک بود/ اشعری شیر شد، رجزخوان شد 🔸شر شد و فتنه شد، تلاطم‌شد/ امر مولا در این میان گم‌شد 🔸رشته افتاد دست جاسوسان/ اشعری، انتخاب مردم شد @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
✍گفتاری از آیت الله جوادی آملی/ هرگاه جامعه اسلامی دچار مشکلات شود، منافقان آن را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند. 🔰همين گروهي كه يا در اثر «نفاق» يا در اثر «ضعف ايمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در ميان گذاشتند، گاهي پيشنهاد مي‌دادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتي كه دفاع بر اينها واجب شد، مي‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادي! همين گروه، اگر فتح و پيروزي و عزّت و امثال‌ذلك نصيبشان بشود، مي‌گويند اين نعمتهايي است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گراني و قحطي و امثال‌ذلك برسد، براساس تطيّري كه رسم آنها بود، مي‌گفتند اين بدقدمي تويِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر مي‌زدند. يا آنها كه به اين خرافات معتقد نبودند، مي‌گفتند اين از سوء مديريت و ضعف رهبريِ توست، اين دوتا حرف را مي‌زدند. فرمود: 🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِكَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است»(نساء:79)؛ به تويِ پيامبر نسبت مي‌دهند، مشابه همان كاري كه پيروان موساي كليم داشتند. در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» از وضع پيروان موساي كليم اين‌‌چنين ياد مي‌كند، آيه 131 سورهٴ مباركهٴ «اعراف» اين است كه: 🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامي كه نيكي (و نعمت) به آنها ميرسيد ميگفتند به خاطر خود ماست! ولي موقعي كه بدي (و بلا) به آنها ميرسيد ميگفتند از شومي موسي و كسان او است!» «تطيّر»؛ بدقدمي، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولاً اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موساي كليم(سلام الله عليه) مي‌گفتند در اثر بدقدمي تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم. مشابه اين معنا را هم مسلمينِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌گفتند. ريشه‌اش هم در سورهٴ مباركهٴ «بقره» است كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهاي اينها يكي است، طرز تفكّر اين كافران و منافقان يكي است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اينها اگر خيري ببينند، مي‌گويند از طرف خداست و شرّي ببينند براساس بدقدمي رسول خدا ـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبري و مديريت او تكيه مي‌كنند و اسناد مي‌دهند. (جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء) 🔰پی نوشت: این آیه شریفه قرآن، حکایت امروز منافقانی است که روزی را هدیه و نعمت خدا می دانستند و امروز مشکلات اقتصادی ناشی از آن را متوجه رهبر انقلاب می نمایند که از ابتدا با آن مخالف بود. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸🔸
هدایت شده از تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ ان‌شاء‌الله در بیت‌المقدّس نماز خواهید خواند...!✊ ☘ كانال تبيين http://eitaa.com/joinchat/1033961472C8a1cc59c8c
🔰ببینید که سازش با دشمن، در طول سالیان دراز، چه بلایی بر سر آورده است. این نقشه👆، مصداق بارز این آیه شریفه است که می فرماید: 🔸 "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ؛ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻳﺪ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ عقب ﺑﺎﺯﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ و ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ." (آل عمران: ١٤٩) 🔰 تنها راه ، است و لاغیر... @basaer_fi
هدایت شده از بر پا
من 🌱«من خالص، ساخت ایرانم» بقیتون همه ساخته غرب و شرقید. من نژاد آریاییم. نژاد برترم. نژادی که به کوروش کبیر میرسد و حکومت مادها. من خیلی عالی ام. 🌱«من اگر تایید صلاحیت نشدم انتخابات مشروعیت ندارد» اینها خیلی مستبدند خودشون هم متهمند هم قاضی اند هم شاکی اند. منشا مشروعیت رو خودشون میدونند. من خوبم من منشا مشروعیت نظامم. فرعون علو در زمین میخواست من خاک پای مردمم. مشروعیت منم. علو منم. مرد منم. مردم منم. 🌱«یا احمدی یا هیچ احدی» آری یا من یا هیچ کس. سوپر من وارد میشود! رابینهود آمده حقوق پامال شده مردم ناتینگهام را بگیرد.زورو منم. رابینهود منم. سوپرمن منم. بقیه همه دزدند همه فاسدند.همه داروغه ناتینگهامند. 🌱«حلقه بسته مدیران حاکم شده» همش آدمهای تکراری. اون دوبار که من رای آوردم فقط کشور، ساز و کار انتخاباتش مشروعیت داشت و دایره بسته مدیران کمی باز شد. بعدش دوباره بسته شد. من تکراری نمیشوم بقیه تکراری اند. من خوبم. خیلی خوبم. 🌱«شما راه بهتری میشناسید که مردم اراده شان را نشان دهند به جز در قالب من» من مردمم. مردمسالاری یعنی احمدی سالاری. بیایید پول نفت را پخش کنم تقسیم کنم بینتان. پول میپاشم. البته نه مثل کروبی اون میخواست گدا پروری کنه ولی من نه من خوبم. 🌱«من مخالف شورای نگهبانم» اینها دوبار مرا تایید کردند اشتباهی، ولی بعدش تاییدم نکردند همونها تو اون چند سال شدند دیکتاتور. هاشمی و خاتمی و میرحسین همه با همند. همونها با شورای نگهبان و سپاه و سپاه قدس و قوه قضاییه و مقننه و مجریه و شوراهای شهر و روستا و حزب اللهی ها و اصول گرا ها و اصلاح طلبها و خلاصه همشون با همند. مقابل مردم. و من که البته خود مردمم. 🌱«من اگر تایید صلاحیت نشدم رای ندید» دور قبل گفتم سفید رای بدید ناجور شد. سفیدها خیلی کم بود.اما تو انتخابات مجلس دیدم رای نداده ها بیشترن حالا رای ندادن نماد منه. من مردمم. پ ن۱: ان فرعون علا فی الارض و جعل اهلها شیعا... فرعون در زمین برتری جویی میکرد و دو قطبی میساخت.... پ ن۲: تلک الدار الاخره نجعلها للذین لایریدون علوا فی الارض و لافسادا و العاقبه للمتقین راه شناسایی دنیاگرایان از آخرت جویان برتری طلبی آنها در زمین است و فساد. خوش عاقبت اهل تقوا هستند. پ ن۳: از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است.(سردار شهید) @ali_mahdiyan
تحلیل‌های راهبردی دربارۀ انتخاباتِ ریاستِ جمهوری-7 مردمی که از انتخابات گریزانند مهدی جمشیدی فضای اجتماعیِ معطوف به انتخاباتِ ریاستِ جمهوری، تا حدّ زیادی با دوره‌های قبلی متفاوت است و شاید مهمّ‌ترین جنبۀ تفاوت به این واقعیّت بازمی‌گردد که بخشِ درخورِ توجّهی از مردم، هنوز از انتخابات استقبال نکرده‌اند و تمایلِ چندانی به حضور و مشارکت ندارند. مسألۀ نخست این است که در ذهنِ آنها چه می‌گذرد و آنها بر اساسِ چه دلایلی، کناره‌گیری را ترجیح داده‌اند؟ و مسألۀ بعدی نیز این است که چنین وضعیّتی، چرا پدید آمده است؟ امّا برای حلِ مسألۀ نخست، تلاش کردم تا دریافت و برداشتم را از ذهنیّتِ پاره‌ای از مردم که رأی‌ندادن را ترجیح داده‌اند، در قالبِ مجموعه‌ای از مَثَل‌های عامیانه که در گفتارهای سیاسیِ آنها شنیده می‌شود، واکاوی و تحلیل کنم. [1]. سگِ زرد، برادرِ شغال است! مسأله، این شخص و آن شخص نیست؛ چون همۀ چهره‌های سیاسی، همانندِ یکدیگرند و کم‌و‌بیش، در خیانت به مردم، یکسان هستند. نباید فریب خورد و تصوّر کرد که اگر چهرۀ خاصی رئیس‌جمهور شود، امور نیز اصلاح و بسامان خواهند شد و وضع، تغییر خواهد کرد. همه، همچون یکدیگرند و لایقِ امیدبستن نیستند. [2]. خر، همان خر است، پالانش عوض شده است! حرف‌ها و شعارهای متفاوت و جدید، خبر از هیچ تحوّلی نمی‌دهند و هیچ اتّفاقِ خاصی در راه نیست؛ تمامِ نامزدها، جزئی از همین «ساختار» هستند و فقط برای انتخابات، «رنگ‌ولعاب» عوض کرده‌اند و می‌خواهند از این طریق، عوام‌فریبی کنند و خود را به دروغ، یک گزینۀ «منحصربه‌فرد» نشان بدهند، درحالی‌که تفاوت، فقط در «حرف‌ها» و «ظواهر» است، نه «واقعیّت‌ها» و «عملکردها». [3]. بول و قول‌شان یکی است! مدیرانِ جمهوریِ اسلامی، فقط «وعده‌پراکنی» می‌کنند و «شعار» می‌دهند و «حرف‌درمانی» می‌کنند، امّا دریغ از «عمل» و «اقدام». بنابراین، نباید فریبِ حرف‌ها و شعارها را خورد و اعتماد کرد. وعده‌ها و قول‌ها، هیچ ارزشی ندارند؛ چنان‌که تاکنون عمل نکردند و فقط حرف زدند. [4]. آب از سرچشمه گل‌آلود است! مسأله این نیست که چنانچه رئیس‌جمهور تغییر کند و یک فردِ صالح و کارآمد در قدرت مستقر شود، گره‌ها گشوده خواهند شد؛ زیرا «اصل» و «اساس»، مخدوش است و «ساختار»، فاسد است و جمهوریِ اسلامی دچارِ «فسادِ ساختاری» شده است. در «ساختارِ فاسد» نیز، کاری از «افرادِ صالح و باکفایت» ساخته نیست. بنابراین، باید در فکرۀ «چارۀ اساسی» بود و «ساختار» را دگرگون کرد. [5]. چاهِ ویل است! جمهوریِ اسلامی به نقطه‌ای از بحران و چالش رسیده است که دیگر «علاج‌پذیر» نیست و هیچ راه‌حلی نمی‌تواند آن را از مشکلات عبور دهد. هیچ نقطه‌ای، قابلِ تکیه نیست؛ «آشفتگی» و «درهم‌ریختگی»، در حدّ اعلاست و «فساد» و «خرابی» و «نابسامانی»، فراگیر شده است. هر کسی‌که رئیس‌جمهور شود، با انبوهی از «بحران‌ها» و «مصائب» روبرو خواهد شد و در عمل، نخواهد توانست پیشرفتی به دست آورد و شرایط را تغییر دهد. نظامِ سیاسی از یک نقطه به بعد، دیگر «علاج‌شدنی» و «اصلاح‌پذیر» نیست؛ چون حجم و تعدّدِ مشکلات، تمامیّتِ آن را دربرمی‌گیرند و تمامِ پنجره‌ها و دریچه‌های امید را می‌بندند. جمهوریِ اسلامی، اکنون در چنین نقطه‌ای قرار گرفته است. [6]. آب که از سر گذشت، چه یک وجب، چه صد وجب! هرچه که رخ بدهد، وضع از اینکه هست بدتر نخواهد شد. بدترین حالت، همین است که ما امروز در آن قرار گرفته‌ایم؛ چه اتّفاقِ تلخ و ناگوارِ دیگری ممکن است رخ بدهد؟! کدام عرصه از زندگی، باقی مانده است که امروز مایۀ دلخوشی باشد؟! هیچ! بنابراین، نباید تصوّر کرد که چنانچه در انتخابات شرکت نکنیم، وضع هم «بدتر» و «دشوارتر» خواهد شد. [7]. آب در هاون کوبیدن است! در ساختارِ سیاسیِ جمهوریِ ‌اسلامی، قدرت در اختیارِ «رئیس‌جمهور» نیست، بلکه رئیس‌جمهور، یک مقامِ «نمادین» و «ظاهری» است. «امکان‌ها» و «منابع» و «قدرت»، متمرکز در شخصِ رهبری و نهادهای انتصابی است و همین‌ها هستند که زمامِ امور را در دست دارند. به‌عبارت‌دیگر، «دولتِ پنهان» بر «دولتِ آشکار»، غالب است و این دولتِ پنهان است که سیاست‌گذاری می‌کند، بنابراین، رأیِ ما در انتخابات، هیچ تأثیری نخواهد داشت و چیزی را تغییر نخواهد داد. [8]. رفیقِ دزد و شریکِ قافله هستند! اگرچه چهره‌های سیاسی در ظاهر، وانمود می‌کند که «بیرون از ساختارِ قدرت» هستند و خود، نسبت به وضعِ موجود، منتقد و مخالفند و در شکل‌گیریِ این وضع، نقش و سهمی نداشته‌اند، امّا واقعیّت این است که این گزینه‌ها، هیچ‌یک بیرون از ساختارِ قدرت نبوده و همگی سر در یک آخور داشته‌اند. جمهوریِ اسلامی به هیچ گزینه‌ای بیرون از خود، مجالِ حضور نمی‌دهد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
تحلیل‌های راهبردی دربارۀ انتخاباتِ ریاستِ جمهوری-8 منطقِ مواجهه با موجِ تحریمِ انتخابات مهدی جمشیدی [1]. در، همیشه روی یک پاشنه نمی‌گردد! آری، در متنِ دشواری‌ها و تلخی‌ها گرفتاریم، امّا این‌طور نیست که «گزیر»ی نداشته باشیم و بنا باشد و همیشه این وضع «ادامه» داشته باشد. این دنیا، دنیای «تغییر» است و همچنان‌که خوبی‌ها و خوشی‌هایش «ماندگار» نیست، بدی‌ها و ناخوشی‌هایش نیز «همیشگی» نیستند. اوضاعِ دنیا «ثبات» نداشته و نخواهد داشت و همواره باید به «دگرگونی» و «تغییر»، خوش‌بین بود. [2]. از این ستون به آن ستون، فَرَج است! گاهی یک «جابجایی» که به نظر می‌آید بی‌اثر و بی‌حاصل باشد، «گشایش‌های بزرگ» پدید می‌آورد و وضع را به‌کلّی تغییر می‌دهد؛ کافی‌ست قدمی برداشت و تغییری را رقم زد؛ چه‌بسا همین امر، «نقطۀ آغازِ دگرگونی‌های کلان» باشد. ازاین‌رو، شاید هیچ‌گاه نباید «ناامید» بود و تصوّر کرد که تمامِ پنجره‌ها بسته شده‌اند و چاره‌ای جز «عقب‌نشینی» و «انفعال» و «بی‌تفاوتی» وجود ندارد. پس باید آن یک گامِ هر چند «کوچک» و «ناچیز» را برداشت تا اتّفاق‌های خوبِ بعدی از راه برسند. جابجاشدن و از این ستون به آن ستون پناه بردن، در اینجا عبارت است از یک انتخابِ خوب و عاقلانه که راهگشاست. [3]. هر سربالایی، سرازیری دارد! این دنیا، آمیزه‌ای از «دشواری‌ها» و «آسانی‌ها» و «تلخی‌ها» و «شیرینی‌ها»ست و این‌گونه نیست که همواره، «سختی» و «مصیبت» بر ما غالب باشد و وضعِ «ناگوار» و «ناخوشایند»، ادامه داشته باشند. این، طبیعتِ این عالم است که «افت» و «خیز» و «نشیب» و «فراز»، یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. امروز نیز شاید از پیِ این‌همه تنگنا و چالش، گشودگی و خوشی در پیش باشد. ما در انتهای سربالایی هستیم و فردا، سرازیری در پیش داریم. [4]. پایانِ شبِ سیه، سپید است! «ناکامی‌ها»، گره‌خورده با «کامیابی‌ها» هستند و از پیِ یکدیگر از راه می‌رسند؛ چنان‌که در عالمِ طبیعت نیز این‌گونه است. از دلِ «زمستان»، «بهار» سربرمی‌آورد و از پیِ «شبِ تاریک»، «صبحِ روشن» می‌رسد. وضعِ کنونیِ ما، همچون شبِ سیاه است که با انتخابِ خوبِ ما، به صبحِ سپید تبدیل خواهد شد. [5]. ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است! بهتر است «خطا» نکنیم، امّا اگر دچارِ خطا شدیم، نباید آن را «ادامه» بدهیم و همچنان در راستای آن حرکت کنیم یا «ناامید» بشویم ، بلکه هر گاه که تنبّه به دست آوردیم، باید از «راهِ رفته» بازگردیم. باید دوباره «شروع» کرد و از «تغییر»، مأیوس نشد. یک شروعِ عاقلانه و تجدیدنظرِ درست، بهترین انتخاب است؛ چون فردا نیز در میان است و می‌توان امروز، آن فردا را ساخت. [6]. تا ریشه در آب است، امیدِ ثمری هست! دشواری‌های ما، واقعی و جدّی هستند و نباید آنها را انکار کرد، امّا هیچ‌یک به معنیِ آن نیستند که «کار از کار گذشته» و «دیگر نباید امیدی داشت». آن‌گاه امید به ناامیدی تبدیل می‌شود که «ریشه‌ها» و «بنیان‌ها» آسیب ببینند، وگرنه، می‌توان به «شکوفاییِ دوباره» امیدوار بود. اصلِ انقلاب و نظام، درست بوده و هست و تنها برخی کارگزاران هستند که انحراف و لغزش دارند. پس ریشه‌های ما هنوز هم در آب هستند و نباید از «ثمردهیِ دوباره»، نامید بود. [7]. برای یک بی‌نماز، درِ مسجد را نمی‌بندند! درست که «چندین رئیس‌جمهور»، اهلِ خیر و صلاح نبودند و جفا کردند، امّا این امر، بدان معنی نیست که همگان این‌طور هستند و نباید در «انتخابات» شرکت کرد. «انتخابات»، همچون «مسجد» است که چند فردِ غیرصالح و بی‌کفایت واردِ آن شدند و اوضاع را آشفته و نابسمان کردند، امّا نباید به خاطرِ «خطاها و جفاهای اینان»، به «تحریمِ انتخابات» رو آورد. این «نتیجه» از آن «مقدّمه» برنمی‌آید و به آن ربطی ندارد. نباید «انحرافِ رؤسای جمهور» را به پای «انقلاب» و «نظام» نوشت و سازوکارِ «انتخابات» را نفی کرد، بلکه باید در «افراد»، تجدیدنظر کرد. [8]. خون را خون نمی‌شوید! اگر کسانی در قالبِ انتخابات، خودشان را در معرضِ انتخابِ مردم قرار دادند و انتخاب شدند، و آن‌گاه به جفاکاری و ندانم‌کاری پرداختند، نباید با تحریمِ انتخابات به آن پاسخ داد؛ چون «دروغ‌گویی در انتخابات» غلط است و هم «شرکت‌نکردنِ در انتخابات». تحریمِ انتخابات، نه «یک گام به پیش» است و نه حتّی «درجازدن»، بلکه «چندین گام به عقب رفتن» است. حاصلِ «رأی‌ندادن»، بهتر شدنِ اوضاع نیست، چون بهبودِ اوضاع، وابسته به «استقرارِ نیروی کارآمد» است، نه «بی‌رونق‌شدنِ انتخابات». سردیِ بازارِ انتخابات، یک «واکنشِ عصبی و منفعلانه» به رؤسای جمهور است که دردها و داغ‌ها را افزون خواهد کرد، بی‌آن‌که گِرهی را بگشاید و بر زخم‌ها مرهم بنشاند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔰محمود عباس گفته "امنیت" و "صلح" با "سلاح" به دست نمی آید. یاد این توییت افتادم. 🔸تَشَابَهَت قُلُوبُهُم... @basaer_fi