eitaa logo
بصائر
1.2هزار دنبال‌کننده
410 عکس
74 ویدیو
30 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | «گدایی خالصانه» ▪️بیانات مرحوم آیت الله مصباح (قدس سره) در باب مقام و جایگاه سلام الله علیها 💻 @mesbahyazdi_ir
🔻 «آتش‌به‌فرمان» باش! مهدی جمشیدی [1]. رهبر انقلاب به دانشجویان می‌گوید «افسرانِ جنگ نرم» هستید و «آتش‌به‌اختیار» باشید، امّا آقایان می‌گویند «آتش‌به‌فرمان» باش! و فرمان‌شان نیز چیزی نیست جز «محافظه‌کاری» و «بی‌خاصیّتی» و «انفعال» و «وادادگی»! اگر با «هنجارهای غیرانقلابی»‌شان همخوان نباشی، «نابهنجار» خواهی بود، چون اینانند که هنجارساز و قاعده‌پردازند و تعیین می‌کنند که چگونه باید بود و چه باید گفت! در پیِ «اخته‌سازیِ تئوریکِ انقلابی‌ها» هستند و می‌خواهند قلمِ نقاد و شجاع را بشکنند! به نام «علم» و «ادب» و «اخلاق»، به جان «سخن حقّ» افتاده‌اند و برای «حقّ‌گویی» و «حقّ‌نویسی»، مجازات تعیین می‌کنند! آقایان! علم، «بی‌طرفی» نیست! ادب، «دوپهلونویسی» نیست! اخلاق، «هراس» نیست! «آقایان»! به گمانم از یاد برده‌اید که شما معیار نیستید! «آقا»، معیار است! [2]. چه کنیم؟! به روبرو بنگریم که نیروهای سکولارِ حوزوی و دانشگاهی صف کشیده‌اند و رجزهای تجدّدی و برجامی می‌خوانند، یا خنجرِ زهرآلودی که اینان از پشت بر پهلوی‌مان نشانده‌اند را بیرون بکِشیم؟! به روی «دشمنانِ صریح»، شمشیر بزنیم یا «دوستان محافظه‌کار» را نصیحت کنیم؟! نگفتن، فضیلت نیست! به روی همه لبخند زدن، شیعه‌گی نیست! در میدان نبودن، بزرگی نیست! [3]. امّا انقلابی، در زنجیر نمی‌ماند. انقلابی، «پرندۀ قفس‌شکن» است، نه مرغِ خانگی که در بند آب و دانه باشد. «فاضلانِ زمین‌نشین»، نمی‌دانید که انقلابی، سبکبار است و سودای «پرواز» دارد؟! «زمین» از آنِ شما، امّا با «آسمان» چه می‌کنید؟! آن که رسم «پریدن» می‌داند، از تنگ‌ترشدنِ حلقۀ محاصره، نمی‌هراسد! [4]. از نهج‌البلاغه بگویم. خطبۀ یکصدوسی‌ام. سخنان علی – علیه‌السلام- خطاب به ابوذر: يَا أَبَاذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ لِلَّهِ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَهُ ابوذر! همانا تو براى خدا به خشم آمدى، پس اميد به كسى بند كه به خاطر او، خشم گرفتى. إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وَ خِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ فَاتْرُكْ فِي أَيْدِيهِمْ مَا خَافُوكَ عَلَيْهِ وَ اهْرُبْ مِنْهُمْ بِمَا خِفْتَهُمْ عَلَيْهِ اين مردم بر دنيای خود از تو ترسيدند، و تو بر دين خويش از آنان ترسيدى. پس آن را كه به خاطرش از تو ترسيدند، بديشان واگذار، و با آنچه از آنان بر آن ترسيدى، رو به گريز درآر. فَمَا أَحْوَجَهُمْ إِلَى مَا مَنَعْتَهُمْ وَ مَا أَغْنَاكَ عَمَّا مَنَعُوكَ وَ سَتَعْلَمُ مَنِ الرَّابِحُ غَداً وَ الْأَكْثَرُ حُسَّداً بدان‌چه آنان را از آن بازداشتى، چه بسيار نياز دارند، و چه بى نيازى تو بدانچه از تو باز مى‌دارند. به زودى مى‌دانى فردا سودبرنده كيست، و آن‌كه بيشتر بر او حسد برند، چه كسى است. وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً اگر آسمان‌ها و زمين بر بنده‌اى ببندد، و او از خدا بترسد، براى وى ميانِ آن دو، برون‌شوى نهد. لَا يُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ جز حقّ، مونس تو مباشد، وَ لَا يُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ و جز باطل، تو را نترساند. فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْيَاهُمْ لَأَحَبُّوكَ وَ لَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لَأَمَّنُوكَ اگر دنياى آنان را مى‌پذيرفتى، تو را دوست مى‌داشتند، و اگر از آن به وام مى‌گرفتى، امينت مى‌انگاشتند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
✅رهبر انقلاب : سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ⚠️ 💯پس از دوسال تلاش و تحقیق؛ اثر پژوهشی پیرامون شخصیت، افکار و مکتب حاج قاسم سلیمانی( ۸۰۰ صفحه) ⬅️ به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج کتاب رونمایی میگردد. ♨️ بررسی ۴۰ شاخص مکتب حاج قاسم سلیمانی 💯به احترام سردار بزرگ اسلام با معرفی و تبلیغ کتاب بین دوستان و آشنایان و یا نشر این پیام در گروه های شبکه های اجتماعی، میتوانید در ترویج و فهم مکتب حاج قاسم سلیمانی ما را یاری رسانید. 📚سفارش کتاب از طریق آیدی روابط عمومی مجموعه شناخت رهبری در ایتا ↙️ 👉 @Rahro_e_khamenei ⭕️ @shenakhte_rahbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تیزر مستند «آن زمستان» روایت بی‌واسطه‌ی یک فصل از زندگی آیت‌الله مصباح یزدی 🔸مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده روایتی بی واسطه فصلی از زندگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را نمایش می‌دهد. 🔹️اکران‌های مردمی این مستند در آستانه سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 🔸️مساجد، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، نهادها و سازمان‌ها برای اکران این مستند سینمایی می‌توانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ یا با مراجعه به سایت ammaryar.ir هماهنگی لازم را به عمل آورند. 🔹️تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی متفاوت و دیده‌نشده از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه می‌دهد. 💻 @mesbahyazdi_ir
✍️وقتی خداوند به احترام زهرا (سلام الله علیها)، نامی از «حورالعین» نمی برد! 🔸«إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً * عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً * يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى نوشند كه با عطر خوشى آميخته است * از چشمهاى كه بندگان خاص خدا از آن مى نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى مى سازند! * آنها به نذر خود وفا مى كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است مى ترسند * و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند، به «مسكين» و «يتيم» و «اسير» مى دهند! * (و مى گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى خواهيم!» (9- 5) طبق روایات متعدد، آیات ابتدایی سوره مبارکه انسان در شأن اهل بیت (علیهم السلام) و به دنبال بخشیدن غذای خود به مسکین و یتیم و اسیر در سه روز متوالی نازل شده است. خداوند پس از این آیات، به نعمت های بهشتی که خداوند برای این «ابرار» در نظر گرفته است اشاره می فرماید. نعمت هایی همچون: «تخت هایی که ابرار در زیر سایه درختان بر آن تکیه می زنند»، «میوه های بهشتی»، «نوشیدنیهای بهشتی»، «جامهایی از طلا که پسران زیبارو نوشیدنیهای بهشتی را در آن جامها به ابرار می نوشانند» و ... . مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیات و فارغ از توجه به نزول این آیات در شأن اهل بیت (علیم السلام)، می فرمایند: 🔰«اين را هم بايد دانست كه در آيات مورد بحث نعمت زنان بهشتى يعنى «حور العين» را جزو نعمتهاى بهشتى ذكر نكرده با اينكه در كلام مجيد خداى تعالى هر جا سخن از نعيم بهشت شده، حور العين جزو مهمترين آنها ذكر شده است. ممكن است از ظاهر جريان چنين فهميده شود كه علت آن اين بوده كه در بين ابرار مورد نظر آيات، كسى از طايفه زنان بوده (و خداى تعالى براى رعايت حرمت او سخن از حور العين به ميان نياورده است).» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج20، ص131) ایشان در ادامه می فرمایند: 🔰«تفسير روح المعانى (از تفاسیر اهل سنت) همين معنا را از لطايف قرآن دانسته و گفته: «در صورتى كه آيات در باره اهل بيت (ع) نازل شده باشد، ذكر نشدن حور العين از لطيفترين نكات خواهد بود، آرى اگر تصريح به «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» كرده و نامى از «حور العين» نبرده، به خاطر رعايت احترام بتول و قرة العين رسول بوده.» (آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني؛ ج15، ص174) ⚫️ شهادت حضرتش تسلیت باد. جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 صلی الله علیک یا فاطمة الزهرا(س) 👤 علامه مصباح(ره): معلوم نیست که دیگه من زنده بمونم، بزار این رو به شما بگم... 🏴 آجرک الله یا بقیة الله. . . 🆔 @Sollam
پاسخ به اشکال‌های مرکز پژوهش‌های مجلس.pdf
95.3K
🔻پاسخ به اشکال‌های مرکز پژوهش‌های مجلس دربارۀ «طرح حمایت از حقوق کاربران» ،،،،،،،،،،،،،،، 📎بر هر موضع‌گیری، یک هزینه بار می‌شود و دشمنی نیز ساخته. آن‌گاه، خصومت‌ها و عنادها، بیشتر و بیشتر می‌شوند تا آنجا که خویش را در محاصرۀ انبوهِ دشمنانت می‌بینی. سپس، تو می‌مانی و مرگ در این معرکۀ دل‌انگیز. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 چقدر به این مرد بزرگ تهمت زدند و گفتند او اعتقادی به رای مردم ندارد. نگاه عمیق و توحیدی او به رای و انتخاب مردم را در این فیلم‌ دو دقیقه ای ببینید. @basaer_fi
✍️تبیینی قرآنی از بیانات تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله علیه) در باب امتحان خداوند از مردم در حکومت اسلامی (بخش اول) 🔰 خداوند متعال در آیه مهمی از قرآن کریم می فرماید: 🔸«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِی أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ ما هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو مى‏كرد (و طرحى براى پيش برد اهداف الهى خود مى‏ريخت) شيطان القائاتى در آن مى‏كرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مى‏بَرَد. سپس آيات خود را استحكام مى‏بخشد و خداوند عليم و حكيم است.» (حج: 52) خداوند در این آیه شریفه به یکی از سنت های اجتماعی- سیاسی خود اشاره می فرماید و آن اینکه، با وجود برنامه و قانون صحیح و متقن از یک سو و رهبران الهی از سوی دیگر، همه آرزوها، آرمان ها، طرح ها و برنامه ریزی های ولیّ خدا برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی، «بلافاصله» محقق نمی شود؛ بلکه خداوند برای «شیطان» در این عالَم، این زمینه را فراهم نموده است تا بتواند با کمک جنود و حزب خود، که همان «منافقین داخلی» و «دشمنان خارجی» نظام اسلامی هستند، در مسیر پیشرفت مادّی و معنوی حکومت اسلامی مانع ایجاد نماید. 🔰 هرچند طبق وعده الهی، به یاری خداوند و تلاش مؤمنین انقلابی، در نهایت همه موانعی که شیطان ایجاد کرده، برداشته خواهد شد و درنهایت، آرزوها و برنامه ریزی های رهبران الهی تحقق خواهد یافت، اما سؤال این است که چرا خداوند این اجازه را به شیطان و دشمنان داخلی و خارجی داده است تا اینگونه عمل کنند؟ چرا از همان ابتدا و بلافاصله و بدون مانع، رهبران الهی را به اهداف و آرمان هایشان نمی رساند؟ پاسخ این سؤال در آیات بعد داده شده است: 🔸«لِيَجْعَلَ ما يُلْقِی الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِی شِقاقٍ بَعِيدٍ * وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ؛ هدف اين بود كه خداوند القاى شيطان را آزمونى براى آنها كه در قلبشان بيمارى است و آنان كه سنگدل اند قرار دهد، و ظالمان در عداوت شديدى دور از حق قرار گرفته‏اند * و نيز هدف اين بود که كسانى كه به آنان علم داده شده است، بدانند اين حقى است از سوى پروردگار تو، تا در نتيجه به آن ايمان آورده و دلهايشان در برابر آن خاضع گردد و خداوند كسانى را كه ايمان آوردند به سوى صراط مستقيم هدايت مى‏كند.»(حج: 54-53) طبق فرمایش این آیه شریفه، موانعی که «شیطان» با کمک جنود و حزب خود و به «اذن تکوینی» خداوند، در مسیر حرکت حکومت اسلامی ایجاد می نماید، برای «آزمایش» مردم است؛ هم آزمایش عموم مردم و هم خواصّ جامعه؛ و در متن این طرّاحیِ خداوند است که گروه های مختلف معرفتی، اخلاقی و سیاسی شکل می گیرند: «بیماردلان» (الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ)، «مرده دلان» (الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ) و «اهل علم و بصیرت و معرفت» (الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ). 🔰 درواقع باید گفت علاوه بر «قانون الهی» و «رهبر الهی»، مؤلّفه سومی هم در مسیر پیشرفت مادی و معنوی جامعه اسلامی تأثیرگذار است و آن «مردم»(اعمّ از توده مردم و خواصّ سیاسی و نخبگان و اندیشمندان) و میزان «صبر» و «بصیرت» آنهاست. «مردم» در حکومت ولیّ خدا، از سوی خداوند دچار «فتنه» و «آزمایش» می شوند، و تا زمانیکه هم با «قانون الهی» و هم با «رهبر الهی» همراهی نکنند و رفتارها و اندیشه هایشان را با ولیّ خدا تنظیم نکنند، و با صبر و استقامت از فرامین ولیّ خدا تبعیت ننمایند، مسیر تحقق آرمان ها، کُند خواهد بود. @basaer_fi
✍️تبیینی قرآنی از بیانات تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله علیه) در باب امتحان خداوند از مردم در حکومت اسلامی (بخش دوم) 🔰 امام امیرالمؤمنین(ع) پس از پذیرش خلافت، پیرامون امتحان شدن و غربال شدن مردم در حکومت خود فرمودند: 🔸«أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ (ص) وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَ‏ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا؛ آگاه باشيد آزمون هاى شما درست همانند روزى كه خداوند پيامبرش را مبعوث ساخت، بازگشته است! به خدايى كه پيامبر(ص) را به حق فرستاده سوگند، كه همه شما به هم مخلوط و غربال مى‏شويد و همچون محتواى ديگ به هنگام جوشش، زير و رو خواهيد شد؛ آن گونه كه افراد پايين‏نشين، بالا و بالانشينان، پايين قرار خواهند گرفت؛ و آنان كه در اسلام پيشگام بوده‏اند و بركنار شده بودند، بار ديگر سركار خواهند آمد و كسانى كه با حيله و تزوير پيشى گرفتند، كنار زده خواهند شد!» (نهج البلاغه؛ خطبه16) 🔰بنابراین، با وجود بهترین قانون و تدبیرحکومتی و با وجود رهبری همچون امیرالمؤمنین(ع) در رأس حکومت اسلامی نیز، اگر «مردم» نخواهند و همراهی نکنند، هیچ پیشرفت قابل توجّهی اتفاق نخواهد افتاد. به همین دلیل است که امام امیرالمؤمنین(ع) از مردم زمانه خود که با سیاست ها و تدابیر حکیمانه او همراهی نمی کردند، بارها و بارها شِکوِه و شکایت نمودند؛ (برای نمونه رجوع کنید به: نهج البلاغه؛ خطبه های 27، 29، 34، 35، 39، 69، 71، 97، 108و121) ایشان در خطبه معروف به «خطبه جهاد»، پس از نکوهش مردمی که در برابر تجاوزات معاویه به مال و ناموس مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، سکوت نموده و دعوت امام خود برای جهاد و مقاومت در برابر دشمن را نمی پذیرند، فرمودند: 🔸«وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَیَّ رَأْيِی بِالْعِصْيَانِ وَ الْخِذْلَانِ؛ و برنامه¬ام را (برای تدبیر جامعه اسلامی)، با نافرمانی و یاری نکردن، تباه ساختید.»( نهج البلاغه؛ خطبه 27) و درعبارت کوتاه و پرمعنای دیگری در همان خطبه، به این نکته اشاره می فرمایند که بهترین برنامه ها و تدابیر از سوی بهترین رهبران، بدون همراهی و اطاعت مردم، به سرانجام نخواهند رسید: 🔸«وَ لَكِنْ لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا يُطَاعُ؛ ولی برای کسی که فرمانش را نمی برند، رأی و برنامه ای کارساز نیست.» (نهج البلاغه؛ خطبه 27) 🔰 به عنوان نمونه، یکی از مهم ترین و تاریخ سازترین امتحانات خداوند از مردم زمان امیرالمؤمنین(ع)، زمانی بود که در جنگ صفّین، هنگامی که معاویه در آستانه شکست قطعی بود، برای فریب سپاهیان امیرالمؤمنین(ع)، به یارانش دستور داد تا قرآن ها را بر سر نیزه کنند و به امیرالمؤمنین(ع) پیشنهاد صلح و مذاکره بر اساس معیارهای قرآنی داد. او توانست با این پیشنهاد، با کمک منافقان و نفوذی های خود در سپاه امیرالمؤمنین(ع)، مردم را دچار تفرقه کند و نهایتاً مردم فریب خورده نیز این صلح فریبکارانه را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کردند. آنان همچنین علی رغم میل امیرالمؤمنین(ع)، «ابوموسی اشعری»(یک مقدس نمایِ اَشرافیِ سازشکار) را برای مذاکره با «عمروعاص» برگزیدند. @basaer_fi
✍️تبیینی قرآنی از بیانات تازه انتشار یافته آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله علیه) در باب امتحان خداوند از مردم در حکومت اسلامی (بخش سوم) 🔰 زمانیکه از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند که چرا برای انجام مذاکرات حکمیّت، مدّت زمانی تعیین فرمودید؟ در پاسخ فرمودند: 🔸«وَ أَمَّا قَوْلُكُمْ لِمَ جَعَلْتَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ أَجَلًا فِی التَّحْكِيمِ فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ وَ يَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يُصْلِحَ فِی هَذِهِ الْهُدْنَةِ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ لَا تُؤْخَذَ بِأَكْظَامِهَا فَتَعْجَلَ عَنْ تَبَيُّنِ الْحَقِّ وَ تَنْقَادَ لِأَوَّلِ الْغَیّ؛ اما اين كه مى‏گوييد: چرا ميان خود و آنها (حَكَم‏ها) مدّتى براى حكميّت تعیین نمودی؟ اين تنها به خاطر آن بود كه (در این مدّت) خواستم آن که حق را نمی داند، بررسی کند تا برایش روشن شود و آنکه حق را می داند، در عقیده اش راسخ تر گردد و شاید خداوند در این مدّت صلح و آرامش، کار امّت را اصلاح نماید و مردم در تنگنا نباشند تا پیش از شناخت حقّ، شتاب کنند و تسلیم نخستین فکر گمراه شوند.» تعبیر «لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ» در این بیان حضرت، نشان می دهد که درواقع امام(ع) با این کار، به مردم «فرصت تجربه» دادند تا خود بفهمند که نباید با دشمن خبیث و عهدشکنی که در آستانه شکست قطعی است، مذاکره نمود. اتفاقاً پیش بینی امام(ع) به وقوع پیوست و مردم به چشم خود آن سوی چهره فریبکار و عهدشکن معاویه را دیدند و برخی از همان افرادی که حضرت را مجبور به قبول صلح کردند، به فاصله کوتاهی پس از پذیرش حکمیت، از کار خود پشیمان شدند. 🔰نتیجه آنکه، در تحلیل شرایط هر جامعه ای، از زمان امیرالمؤمنین(ع) تا زمان حاضر، علاوه بر «آرمان ها» و «اهداف» و «ایده آل ها»، باید «واقعیّاتی» را هم درنظر گرفت؛ که یکی از مهمترین این واقعیّات، «امتحان خداوند از مردم جامعه» است (چه عموم مردم جامعه و چه خواصّ و نخبگان جامعه)؛ و به دلیل همین امتحانات و فتنه هاست که ممکن است جامعه اسلامی در مسیر پیشرفت، دچار کندروی ها یا حتی توقف هایی شود؛ و بیشترین انرژی و وقت ولیّ خدا در اداره جامعه نیز صَرف این می شود که مردم از این امتحانات الهی، سربلند بیرون بیایند و فریب منافقان داخلی و دشمنان خارجی را نخورند. این امتحانات هرچند در کوتاه مدت ممکن است آسیب هایی به همراه داشته باشد، امّا بی تردید در بلندمدّت، باعث پختگی بیشتر و افزایش معرفت و بصیرت مردم خواهد شد. @basaer_fi
. ♻️ چرا برخی می‌خواهند ۹ دی فراموش شود 🔰حمید رسایی: چرا عده ای از کنار حادثه تاریخ ساز ۹ دی با سکوت می گذرند، چرا در رسانه های خود درباره این روز نمی نویسند و به آن نمی پردازند حتی از بزرگداشت آن عصبانی اند و تلاش می کنند این روز فراموش شود؟! برای پی بردن به ریشه این عصبانیت، چاره ای نیست جز اشاره به یک واقعه تاریخی! 🔸در تاریخ اسلام حادثه شادی آفرینی مانند میلاد النبی اتفاق افتاده و در مقابل نیز حادثه تلخی همچون ارتحال نبی مکرم اسلام دلها را آزرده کرد اما همه شاهدیم، آنها که پس از ارتحال پیامبر ، انحرافی بزرگ در راه ایشان ایجاد کردند، هر ساله چند روز را به جشن و سرور برای میلاد النبی اختصاص می دهند و بر روی منابر و در رسانه های خود این روز را پاس می دارند ولی همین جماعت وقتی به بیست و هشتمین روز ماه صفر - که سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام است – می رسند، در هیچ یک از منابر و مساجد و رسانه های خود، نام و یادی از پیامبر اکرم برده نمی شود. در حقیقت در میان چند میلیارد مسلمانی که در این کره خاکی زندگی می کنند، این تنها شیعیان هستند که علاوه بر میلاد النبی، در سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام با تمام وجود از پیامبرشان و راه ایشان یاد می کنند. اما چرا؟ 🔸علت مشخص است ، وقتی بر روی منابر از ارتحال پیامبر سخن بگویند، قطعا مردم از علمای خود می پرسند که آیا پیامبر ما برای اداره جامعه اسلامی بعد از خود، مدلی تعیین نکرده است؟ آیا پیامبر اسلام در باره جانشین خود سخنی نفرموده؟ و صدها سئوال دیگر که در طول تاریخ بعضا اذهان مسلمانان را آزرده است. طبعا پرداختن به این روز یعنی پرداختن به این سئوالات، اگر بیست و هشتم صفر یادآوری شود، باید به حوادث قبل از ارتحال پیامبر نیز پرداخته شود، از ممانعتی که برخی صورت دادند و نگذاشتند پیامبر اسلام وصیت خود را مکتوب کند و در سخنی توهین آمیز، وقتی رسول خدا قلم و کاغذ طلب کردند تا وصیتی بنویسند که عمل به آن، جامعه اسلامی را از گمراهی باز می داشت، ادعا کردند که پیامبر خدا تب دارد و هذیان می گوید و ادعا کردند که قرآن برای ما کافی است!؟ 🔸با همین مقدمه روشن خواهد شد که چرا برخی از شخصیت ها و خواص بی بصیرت و مردود فتنه سال ۸۸ از یادآوری یوم الله ۹ دی ناراضی ، ناراحت و عصبانیند. بزرگداشت این روز یعنی یادآوری نامه های بدون سلام والسلام، یادآوری دعوت مردم به خیابانها برای اغتشاشگری در زیر پل کالج، یاداوری به اتش کشیدن هیات حسینی و مسجد لولاگر، یادآوری ضرب و شتم و به شهادت رساندن بسیجی و نیروی انتظامی، یادآوری راه اندازی ستاد اصولگرایان حامی موسوی، یادآوری تبریک به موسوی در روز انتخابات، یادآوری اموال دانشگاه آزاد که برای شعله ورتر کردن آتش فتنه سوخت، یادآوری نماز جمعه ای که دختر و پسر دست در دست هم نماز خواندند و برخی از آنها با کفش قامت بستند، یادآوری حمایت دشمنان امام و انقلاب از جبهه ای که برخی در راس آن بودند و نتوانستند خود را بیرون بکشند، یادآوری عملکرد آقازاده فراری ای که بیش از دو سال است به انگلیس پناهنده شده و ... 🔸بدون تعارف برخی نمی خواهند مقدمات کودتای سال ۸۸ به مردم یادآوری شود، چون خودشان در این کودتای شکست خورده نقش داشتند. برخی نمی خواهند یوم الله ۹ دی به مردم یادآوری شود، چرا که ۹ دی یعنی یادآوری مواضع دوپهلوی این جماعت، ۹ دی یعنی یادآوری سکوت این جماعت، ۹ دی یعنی یادآوری محافظه کاری این جماعت و سواری دادن اینها به فتنه گرانی که مسجد را سوزاندند، پایگاه بسیج را به آتش کشیدند، به عزای حسینی حمله کردند و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر دادند! 🔸يريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَي اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ / آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمی خواهد که نور خود را کامل کند ، هر چند کافران ناخشنود باشند! (سوره توبه 32) 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
🔹پنجشنبه ۹ دی‌ماه | ساعت ۲۳ | شبکه یک 🔹شنبه ۱۱ دی‌ماه | ساعت ۲۱ | شبکه افق 🔹یکشنبه ۱۲ دی‌ماه | ساعت ۲۰:۴۵| شبکه مستند @basaer_fi
مصباح مردم ♐️♐️ مستند تلاش می کرد برای مخاطب، این ذهنیت را بشکند که آقای مصباح یعنی سیاست و خشونت و ... 🌾او آرام است،‌ خیلی آرام در کوران انتخابات، آرامش عجیبی دارد. دوست داشتنی است و دیگران را هم خیلی عجیب دوست دارد لبخند ملیحی اکثر مواقع روی لبانش هست. گفت و گوها و رابطه صمیمی ای با خانواده اش دارد. 🌾خیلی ساده زندگی می کند خیلی ساده، بیش از آنچه که تصور کنید. اما برای بنده گفت و گوی ایشان با یک بنده خدایی که معتقد بود که التزام به رای مردم برای جمهوری اسلامی هزینه ساز شده و ما را عقب می اندازد، جالب بود. 🌾خیلی صریح آقای مصباح گفتند اشتباه می کنید و دو مطلب بسیار مهم گفتند که به نظرم از مبانی مردم سالاری دینی است. یکی اینکه سبک هدایت و مدیریت خداوند بر اساس زمینه سازی برای امتحان و انتخاب خود مردم است. جوری صحنه را خداوند طراحی می کند که انتخاب گری انسان نفی نشود. 🌾نکته دیگر برخوردی است که خداوند با حضرت یونس(صاحب الحوت)‌می کند. قرار بوده که بر قوم ایشان، عذاب نازل شود، یونس قومش را قبل از نزول عذاب و بدون اذن خداوند ترک می کند. خداوند او را مواخذه می کند که چرا مردم را رها کردی؟! بر او سخت گرفت و سالها در شکم ماهی ماند برای این ترک اولی. 🌾یعنی نباید از مردم حتی آنهایی که بناست عذاب الهی برشان نازل شود، جدا شد و این ماجرا را هر شب در نماز غفیله باید یادآور شویم وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنادى‏ فِي الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمين‏ 🌾چقدر تلاش کردند که این مرد را مقابل مردم و مخالف مردم سالاری قرار بدهند. غافل از اینکه یک موحد اساسا نمی تواند مردمی و مردم سالار نباشد. @tamardom
🔰 یادتان هست بعضی ها می خواستند با دوستی و اتصال به کدخدا در دل مردم عزیز و محبوب شوند و خود را قهرمان ملت معرفی کنند: 🔸«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ؛ (منافقان) همانانی هستند كه كافران را، بجاى مومنان، دوست خود بر مى‏گزينند، آيا اينان مى‏خواهند از آنان كسب عزت و آبرو كنند؟» (نساء: 139) 🔰امّا قانون عالَم این است که هرکس با همه وجود متصل به خدا و منقطع از کدخدا شود، خداوند او را عزیز و محبوب و قهرمان مردم می کند: 🔸(ادامه آیه قبل) «... فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً؛ درحالیکه همه عزتها برای خدا است!(و او به هرکس بخواهد می دهد)» (نساء: 139) @basaer_fi
✍️شهید سلیمانی، چگونه به چهره ای ملی و محبوب تبدیل شد؟ 🔰واقعیت این است که در قواعد الهی عالَم، کسانی می توانند محبوبیت پایدار و همیشگی داشته باشند که اولاً زیست مردمی داشته باشند، در میان مردم باشند، دغدغه مردم داشته باشند و خلاصه، به تعبیر قرآن کریم، «از جنس مردم» باشند: 🔸«لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ؛ رسولى از جنس خود شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است، و نسبت به (هدايت و رفع مشکلات شما) حریص است و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.» (توبه: 128) و ثانیاً به تکلیف و وظیفه الهی اش عمل نماید، حتی اگر دشمنان و طواغیت عالم خوششان نیاید: 🔸«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند، خداوندِ رحمن محبت آنها را در دلها مى‏افكند.» (مریم: 96) و این همان مضمون بیان امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه است که فرمود: 🔸«مَنْ‏ أَصْلَحَ‏ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ هرکس که رابطه میان خود و خداوند را اصلاح نماید، خداوند رابطه میان او با مردم را اصلاح می¬کند.»(نهج البلاغه؛ حکمت 89) 🔰آری! منافقان و بیماردلان، عزت و محبوبیت ملّی را در اتصال و دوستی با کدخدا و قدرتمندان عالَم جستجو می کنند: 🔸«الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً؛ (منافقان) همانانی هستند كه كافران را، بجاى مومنان، دوست خود بر مى‏گزينند، آيا اينان مى‏خواهند از آنان كسب عزت و آبرو كنند با اينكه همه عزتها مخصوص خدا است؟!» (نساء: 139) 🔸«وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا؛ آنان غير از خدا معبودانى براى خود انتخاب كردند تا مايه عزتشان باشند.» (مریم: 81) شهید سلیمانی، درست در نقطه مقابل، عزت را در اتصال به «خدا» و «ولایت» و «مردم» جستجو می کرد و خداوند هم او را به چهره ای ملی و محبوب تبدیل کرد: 🔸«وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ؛ عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‏دانند.» (منافقون: 8) @basaer_fi
‌ احتمالا اولین بار دبستان یا راهنمایی بودم که نامش به گوشم خورد، آن موقع خیلی از مسایل سیاسی سر در نمی آوردم. هیچ وقت آن موقع تصور نمی کردم که علامه محمد تقی مصباح یزدی یکی از معدود نفرات موثر در زندگی ام شود، فقط همینقدر می دانستم که یک نفری هست که هرچه شبهه اعتقای و سیاسی وجود دارد را پاسخ می دهد و البته سخت مورد هجمه و تخریب است. بعدها که بزرگتر شدم و به قول معروف کمی وارد گود شدم، فهمیدم جنسش با بقیه خیلی فرق دارد. شجاعت و صراحت کلامش به شدت جذبم کرد، شیفته این روحیه اش شده بودم که از «هزینه دادن» باکی نداشت و مثل کوه در برابر تخریب ها استوار بود. کم کم که وارد دانشگاه شدم با خودم عهد کردم بیشتر درباره اش بخوانم، لذا متن بسیاری از سخنرانی هایش را به دقت خواندم. هر چه بیشتر خواندم بیشتر شیفته اش شدم. از منطق، قدرت استدلال، صراحت، شجاعت و هزینه دادنهایش لذت می بردم و البته درک مظلومیتش برایم مضاعف می شد. وقتی با افکارش مانوس شدم، به طور محسوسی احساس کردم خیلی از شبهات دیگر برایم معنا ندارد. پاسخ خیلی از سوالاتم را گرفته بودم و به طور متفاوتی شبهات دیگران را در دانشگاه پاسخ می دادم. «مصباح» به معنی واقعی کلمه مثل چراغ بود و «فرمول» فکر کردن، استدلال کردن و پاسخ دادن به خیلی از شبهات را برای من و بسیاری از هم نسلان ام ارائه می داد. در فتنه سال 88 نیز مثل همیشه یک تنه به میدان آمد، هزینه داد و علیه جریان هاشمی و التقاط سنگ تمام گذاشت. بعد از آن نیز شجاعانه با "اصولگرایان مدعی و قلابی" مرزگذاری کرد و به ما آموخت افراد و جریان های سیاسی را نه با برچسب هایشان بلکه با مواضع و عملکردشان بشناسیم. ‌حتی زمانی که احمدی نژاد به آرمانها و شعارهای اولیه اش پشت کرد، هیچگاه به خاطر اینکه قبلا از او حمایت کرده بود با او از در تسامح و تساهل وارد نشد، اشتباهات او را توجیه نکرد و با همان شجاعت، صراحت و آزادگی خاص خودش با او مرزگذاری کرد و خطر انحرافات او را بیان کرد. ‌بعدها نیز که دولت روحانی سر کار آمد، یک‌ پای ثابت افشاگری علیه بنیان های فکری التقاطی او و دولتش بود، با هیچ کس و در هیچ سطحی تعارف نداشت، "اسلام" برایش مهمترین چیز بود و در این مسیر همه زندگی و آبروی خود را فدا کرد، هرچند دشمنان مغرض و مخالفان کم مایه اش با کلیشه های دروغین مانند "مصباح گفته اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست!" یا "مصباح با رای مردم مخالف است!" تمام تلاش شان را کردند تا نور او را خاموش کنند، اما "والله متم نوره ولو كره الكافرون..." ‌ خدایش بیامرزد که یک الگوی واقعی برای سیاست ورزی مومنانه بود... https://www.instagram.com/p/CYPheNHghpM/?utm_source=ig_web_copy_link @Sabeti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | عالم مجاهد و پارسا 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به عنوان شخصیتی دارای علم و بصیرت و صفا ارادت خاصی داشته‌ و در بیانات مختلف از ایشان تجلیل کرده‌اند که این موارد در این اطلاع‌نگاشت متحرک مرور می‌شود. 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| توصیفات جالب حضرت آیت الله مصباح یزدی از ویژگی های شخصیتی رهبر انقلاب👆 @basaer_fi
✍️ رفاه طلبی، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)، از دیدگاه حضرت زهرا(سلم الله علیها) خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند: ✳️«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ‏ إِلَى‏ الْخَفْضِ‏، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص230) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
چند گزاره اخلاقی مفید از حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر، استاد برجسته اخلاق. @basaer_fi