eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
467 عکس
86 ویدیو
41 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | عالم مجاهد و پارسا 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به عنوان شخصیتی دارای علم و بصیرت و صفا ارادت خاصی داشته‌ و در بیانات مختلف از ایشان تجلیل کرده‌اند که این موارد در این اطلاع‌نگاشت متحرک مرور می‌شود. 💻 @Khamenei_ir
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| توصیفات جالب حضرت آیت الله مصباح یزدی از ویژگی های شخصیتی رهبر انقلاب👆 @basaer_fi
هدایت شده از بصائر
✍️ رفاه طلبی، اصلی ترین عامل انحراف خواص پس از رحلت پیامبر(ص)، از دیدگاه حضرت زهرا(سلم الله علیها) خطبه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، پس از مصائب دردناکی که برای ایشان به وقوع پیوست، بی شک یکی از مهمترین منابع معرفتی و سیاسی شیعه به شمار می رود. خطبه ای که مملو از معارف عمیق اعتقادی، تضمین های قرآنی بی نظیر و تحلیل های سیاسی و روان شناختی عمیق است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بخشی از این خطبه بی نظیر، علت اصلی مخالفت با امر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و در نتیجه کتمان حقیقت غدیر و حقانیت علی(علیه السلام) را راحت طلبی، تن آسایی و رفاه طلبی خواص جامعه می دانند. ایشان پس از طرح این سؤالات از اصحاب که: «پس چرا امروز بعد از اقرار و اعتراف سرگردان شدید؟ و پس از آشکار کردن عقیده امروز پنهان کاری دارید؟ و بعد از آن پیشگامی و پیشرفت به عقب بر می گردید؟و بعد از ایمان مشرک شدید؟» می فرمایند: ✳️«أَلَا قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ‏ إِلَى‏ الْخَفْضِ‏، وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ، وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ، فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ، وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ، فَ: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ»؛ آگاه باشید که جز این نیست که به تن آسایی خو کرده اید و امام واقعی خود را از زمامداری دور کرده اید و با رفاه و آسایش خلوت کرده اید و از سختی زندگی به راحتی و خوشگذرانی رسیده اید. به همین سبب آنچه را حفظ کرده بودید، از دست دادید و آنچه را که فرو بردید بالا آوردید پس بدانید که «اگر شما و هر که در زمین است کافر شوید، خداوند بی نیاز از همگان است.»» (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص230) ارتباط با مدیر کانال: 👈👈 @basaer_admin جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
چند گزاره اخلاقی مفید از حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر، استاد برجسته اخلاق. @basaer_fi
🔻«غیرت دینی» برای «اصول انقلابی»: تغییر موضعِ آیت‌الله خامنه‌ای دربارۀ «مذاکره با دشمن»؟! مهدی جمشیدی [1]. خدا را شکر می‌کنم که در گفتگو، «سعۀ صدر» دارم و با هیچ حاشیه‌ای، باب «گفتگو» را مسدود نمی‌کنم و از «آزاداندیشی» و «مناظره» دفاع می‌کنم. هفتۀ پیش، با یکی از نیروهای ملی‌مذهبی که محکوم امنیتی و سیاسی بوده، مناظرۀ زنده داشتم، امّا به‌واقع مشاهده کردم او از بسیاری از اهل پژوهشِ اینجایی، «گشودگی» و «وسعت‌نظرِ» بیشتری دارد. او به تمام پیش‌فرض‌های من حمله کرد و من نیز به تمام پیش‌فرض‌های او حمله کردم. گفتیم و مخاطب نیز شنید و آنچه را که درست می‌انگاشت، برگرفت و رفت. این را گفتم برای آن‌که از مواجهۀ حوزویان با خویش در آن ماجرای طرّاحی‌شده سخن بگویم که همچنان طعنه‌ها و ملامت‌های‌شان ادامه دارد. [2]. آن بزرگوار گفته بودند: اوّلاً «جمهوری اسلامی با بسیاری از کشورها قهر است» و ثانیاً «بسیاری از مشکلات اقتصادی با ارتباطات خارجی، برطرف خواهد شد». در مقابل باید گفت: جملۀ نخست ایشان، خلاف‌واقع و تخریب چهرۀ نظام است؛ و جملۀ دوّم نیز، به معنی برون‌گرایی است. یکی «نظریۀ انزوای سیاسی» است و دیگری «نظریۀ وابستگی». گرۀ معیشت مردم، نه با «هضم‌شدن در هاضمۀ نئولیبرالیسمِ جهانی» گشوده می‌شود، نه با «تبدیل‌شدن به اقتصادِ پیرامونی و اقماری». هشت سال در این «بیراهه» روان بودیم و دست‌وپا زدیم که این‌چنین گرفتار و سرگشته شدیم. اکنون دوباره به همان «نسخۀ مجعول و معیوب» بازگردیم و دست گدایی به سوی «کدخدای جهان» دراز کنیم؟! هشت سال «عزّت‌فروشی» و «حقارت» و «ذلّت» کافی نبود؟! چه شد جز آنکه «وعده‌های کاغذی» خریدند و به مردم فروختند؟! [3]. ده روز، تمامیّتِ حوزه برخاست و ادبیّاتِ غلیظِ مرا به تعارض با دین و روحانیّت و مرجعیّت پیوند داد و از یک «نقدِ تند»، «نفیِ بنیاد» را نتیجه گرفت و بی‌رحمانه و خصمانه، بر اعتبار و دیانتِ من تاخت. امّا در این میان، یک «منصفِ شجاع» در حوزه نیافتم که بگوید «مادّۀ سخن» آن بزرگ، خطا بود و «صورتِ سخن» این کوچک؛ و بر این قیاس، باید به گونه‌ای دیگری موضع گرفت و از آن بزرگ گلایه کرد. این «تعصّبِ صنفی»، مرا به‌شدّت به حوزه، بدبین ساخت. در این غوغاهای مستبدانه، نه انصاف دیدم و نه اخلاق. دافعۀ عجیبی داشتند. البتّه من از فضای غالب و مسلّط سخن می‌گویم و نه از همۀ افراد؛ چنانکه از بدنه، آن نشنیدم که از رأس دیدم. [4]. عذرخواهی من از «الفاظ» بود و نه از «استدلال». بر سر سخنم هستم و به‌هیچ‌رو، عقب‌نشینی نمی‌کنم. در محکمه هم همین را خواهم گفت. نه دنیایی دارم که برای حفظ آن، «حقایق انقلاب» را نگویم و نطلبم و «غیرت دینی» نورزم؛ نه صنفی دارم که به حمایت برخیزند و با تقسیم‌کارِ پیشینی، روزانه ده‌ها بیانیه بدهند و خطابه بخوانند و حکم فسق و فساد بدهند. تعیّنِ حقیقت در متنِ تاریخی که در راه است، روشنگر و رسواکننده خواهد بود. [5]. عمل‌گرایی عبارت است از «آرمان‌ها/ ارزش‌های انقلابی» را در هنگامۀ تزاحم و تعارض، فدای «منافعِ مادّی/ محسوس» کردن، و یعنی سیّال/ ژله‌ای/ بی‌اصول‌ بودن و خود را در نسبت با موقعیّت‌ها تعریف‌کردن. آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید «عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر»، جزو اصول انقلاب است، و «زورگویی» دشمن را نباید تحمّل کرد، اما این‌که با دشمن «مذاکره/ صحبت/ تعامل» کنیم، یک حرف دیگر است؛ درحالی‌که کسانی این اصل را تضعیف می‌کنند و می‌گویند تسلیم شدن چه اشکالی دارد؟ پس اصل انقلابی از نظر ایشان، «تسلیم‌نشدن در برابر دشمن مستکبر» است، نه «مذاکره‌نکردن با دشمن مستکبر». به بیان دیگر، ذات «مذاکره»، تسلیم‌شدن نیست بلکه ممکن است مذاکره نیز صورت مطلوب و مشروع داشته باشد. پس محل اختلاف، «مقاومت» است نه «مذاکره»، و مذاکره به‌صورت ذاتی، نافیِ مقاومت نیست. اعتراض آیت‌الله خامنه‌ای به کسانی نیست که دعوت به مذاکره می‌کنند، بلکه ایشان می‌گوید کسانی معتقد به عبور از اصلِ انقلابیِ «عدم‌تسلیم در برابر دشمن مستکبر» هستند. این توصیه، عمل‌گرایی است. [6]. انتقادهای نیروهای انقلابی به جریان مذاکره در دولت اعتدال‌گرا، به چند دلیل بود: اوّلاً، مذاکره از «موضع ضعف و عجز» بود، نه «موضعِ عزّت‌مندانه و مقتدرانه»؛ ثانیاً، مذاکره مبتنی بر «اعتماد» به دشمن و «تکیه بر وعده‌های کاغذیِ» او بود؛ ثالثاً، مذاکره به معنی «راه‌حل اصلیِ گشایشِ معیشتی» مطرح شد و از «ظرفیّت‌های داخلی»، غفلت گردید؛ رابعاً، مذاکره از «مسألۀ هسته‌ای» فراتر رفت و به تعبیر حاج‌قاسم، «سه ضلعی» شد و «برجامِ منطقه‌ای» و «برجامِ موشکی» نیز مطرح شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
1400.10.20.mp3
29.36M
🔈بشنوید 💠 ا~~~~~~~~~~ 💎 نکات ناب : 🔸فتنه ها که دامن گستر شد یکسری حاکمیت ها شروع می شود، حاکمیت ها که شروع شد مردم به رنگ حاکمان در می آیند پس اگر ما بخواهیم اخلاق جامعه را سامان بدهیم باید دست به گیرنده ی حکومت و دست به فتنه سازان ی که حلال و حرام را تغییر می دهند بزنیم. 🔹وقتی که ناخالصی ها در جامعه حاکم شد، خالص ها که عرضه بشود، کالایش خریدار ندارد. 🔸عالم اخلاق باید خیلی قرآنی باشد، خیلی حدیثی باشد والا یکجا می اندازد تو درّه. @keshtitoofanha
هدایت شده از بصائر
🔸«وَ جَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و پسرش را براى جهانيان نشانه ای (از قدرت خداوند) قرارداديم.»(انبیاء:۹۱) 🌸 میلاد بانوی دو عالم حضرت زهراء(س) و فرزندصالحش، حضرت امام خمینی(ره)مبارک باد! @basaer_fi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده و می‌تواند خطرزا باشد 👤 علامه مصباح یزدی 🔸 آنچه از آن غفلت کرده‌ایم و می‌تواند خطرزا باشد، مبانی این علم (مشاوره و روان‌شناسی) است. ♨️ صرف این‌که بخش‌های مختلفی از روان‌شناسی و مشاوره را از غرب آموخته و رنگ و لعاب دینی نیز به آن بدهیم، مشکل را حل نمی‌کند؛ مشاوره باید بتواند مشکلات زندگی انسانی افراد را حل کند و بیماری‌های انسانی را علاج کند؛ لذا باید از نظر مبنایی، انسان را شناخته و به نقش انسان در این عالم آگاه بود. 🔻 گاهی بر اساس همین روان‌شناسی و مشاوره مبتنی بر نگاه مادی و غربی، به جای حل مشکلات بر مشکلات فرد، افزوده می‌شود، اما ما گاهی فکر می‌کنیم که نسخه معالجه اصلی همین است و لذا به جای منفعت، به دیگران ضرر می‌زنیم. 🔹 برای این‌که به این آفت مبتلا نشویم، باید مبانی را به دست آوریم و آن‌ها را ملاک سنجش سلامت مشاوره قرار دهیم؛ این است که راه درازی در پیش داریم که باید آن را قدم به قدم طی کنیم. 📌 متن و صوت کامل بیانات: Manahej.ir/post/Mesbah-Moshvere @Manahejj