eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
465 عکس
84 ویدیو
40 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻«غیرت دینی» برای «اصول انقلابی»: تغییر موضعِ آیت‌الله خامنه‌ای دربارۀ «مذاکره با دشمن»؟! مهدی جمشیدی [1]. خدا را شکر می‌کنم که در گفتگو، «سعۀ صدر» دارم و با هیچ حاشیه‌ای، باب «گفتگو» را مسدود نمی‌کنم و از «آزاداندیشی» و «مناظره» دفاع می‌کنم. هفتۀ پیش، با یکی از نیروهای ملی‌مذهبی که محکوم امنیتی و سیاسی بوده، مناظرۀ زنده داشتم، امّا به‌واقع مشاهده کردم او از بسیاری از اهل پژوهشِ اینجایی، «گشودگی» و «وسعت‌نظرِ» بیشتری دارد. او به تمام پیش‌فرض‌های من حمله کرد و من نیز به تمام پیش‌فرض‌های او حمله کردم. گفتیم و مخاطب نیز شنید و آنچه را که درست می‌انگاشت، برگرفت و رفت. این را گفتم برای آن‌که از مواجهۀ حوزویان با خویش در آن ماجرای طرّاحی‌شده سخن بگویم که همچنان طعنه‌ها و ملامت‌های‌شان ادامه دارد. [2]. آن بزرگوار گفته بودند: اوّلاً «جمهوری اسلامی با بسیاری از کشورها قهر است» و ثانیاً «بسیاری از مشکلات اقتصادی با ارتباطات خارجی، برطرف خواهد شد». در مقابل باید گفت: جملۀ نخست ایشان، خلاف‌واقع و تخریب چهرۀ نظام است؛ و جملۀ دوّم نیز، به معنی برون‌گرایی است. یکی «نظریۀ انزوای سیاسی» است و دیگری «نظریۀ وابستگی». گرۀ معیشت مردم، نه با «هضم‌شدن در هاضمۀ نئولیبرالیسمِ جهانی» گشوده می‌شود، نه با «تبدیل‌شدن به اقتصادِ پیرامونی و اقماری». هشت سال در این «بیراهه» روان بودیم و دست‌وپا زدیم که این‌چنین گرفتار و سرگشته شدیم. اکنون دوباره به همان «نسخۀ مجعول و معیوب» بازگردیم و دست گدایی به سوی «کدخدای جهان» دراز کنیم؟! هشت سال «عزّت‌فروشی» و «حقارت» و «ذلّت» کافی نبود؟! چه شد جز آنکه «وعده‌های کاغذی» خریدند و به مردم فروختند؟! [3]. ده روز، تمامیّتِ حوزه برخاست و ادبیّاتِ غلیظِ مرا به تعارض با دین و روحانیّت و مرجعیّت پیوند داد و از یک «نقدِ تند»، «نفیِ بنیاد» را نتیجه گرفت و بی‌رحمانه و خصمانه، بر اعتبار و دیانتِ من تاخت. امّا در این میان، یک «منصفِ شجاع» در حوزه نیافتم که بگوید «مادّۀ سخن» آن بزرگ، خطا بود و «صورتِ سخن» این کوچک؛ و بر این قیاس، باید به گونه‌ای دیگری موضع گرفت و از آن بزرگ گلایه کرد. این «تعصّبِ صنفی»، مرا به‌شدّت به حوزه، بدبین ساخت. در این غوغاهای مستبدانه، نه انصاف دیدم و نه اخلاق. دافعۀ عجیبی داشتند. البتّه من از فضای غالب و مسلّط سخن می‌گویم و نه از همۀ افراد؛ چنانکه از بدنه، آن نشنیدم که از رأس دیدم. [4]. عذرخواهی من از «الفاظ» بود و نه از «استدلال». بر سر سخنم هستم و به‌هیچ‌رو، عقب‌نشینی نمی‌کنم. در محکمه هم همین را خواهم گفت. نه دنیایی دارم که برای حفظ آن، «حقایق انقلاب» را نگویم و نطلبم و «غیرت دینی» نورزم؛ نه صنفی دارم که به حمایت برخیزند و با تقسیم‌کارِ پیشینی، روزانه ده‌ها بیانیه بدهند و خطابه بخوانند و حکم فسق و فساد بدهند. تعیّنِ حقیقت در متنِ تاریخی که در راه است، روشنگر و رسواکننده خواهد بود. [5]. عمل‌گرایی عبارت است از «آرمان‌ها/ ارزش‌های انقلابی» را در هنگامۀ تزاحم و تعارض، فدای «منافعِ مادّی/ محسوس» کردن، و یعنی سیّال/ ژله‌ای/ بی‌اصول‌ بودن و خود را در نسبت با موقعیّت‌ها تعریف‌کردن. آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید «عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر»، جزو اصول انقلاب است، و «زورگویی» دشمن را نباید تحمّل کرد، اما این‌که با دشمن «مذاکره/ صحبت/ تعامل» کنیم، یک حرف دیگر است؛ درحالی‌که کسانی این اصل را تضعیف می‌کنند و می‌گویند تسلیم شدن چه اشکالی دارد؟ پس اصل انقلابی از نظر ایشان، «تسلیم‌نشدن در برابر دشمن مستکبر» است، نه «مذاکره‌نکردن با دشمن مستکبر». به بیان دیگر، ذات «مذاکره»، تسلیم‌شدن نیست بلکه ممکن است مذاکره نیز صورت مطلوب و مشروع داشته باشد. پس محل اختلاف، «مقاومت» است نه «مذاکره»، و مذاکره به‌صورت ذاتی، نافیِ مقاومت نیست. اعتراض آیت‌الله خامنه‌ای به کسانی نیست که دعوت به مذاکره می‌کنند، بلکه ایشان می‌گوید کسانی معتقد به عبور از اصلِ انقلابیِ «عدم‌تسلیم در برابر دشمن مستکبر» هستند. این توصیه، عمل‌گرایی است. [6]. انتقادهای نیروهای انقلابی به جریان مذاکره در دولت اعتدال‌گرا، به چند دلیل بود: اوّلاً، مذاکره از «موضع ضعف و عجز» بود، نه «موضعِ عزّت‌مندانه و مقتدرانه»؛ ثانیاً، مذاکره مبتنی بر «اعتماد» به دشمن و «تکیه بر وعده‌های کاغذیِ» او بود؛ ثالثاً، مذاکره به معنی «راه‌حل اصلیِ گشایشِ معیشتی» مطرح شد و از «ظرفیّت‌های داخلی»، غفلت گردید؛ رابعاً، مذاکره از «مسألۀ هسته‌ای» فراتر رفت و به تعبیر حاج‌قاسم، «سه ضلعی» شد و «برجامِ منطقه‌ای» و «برجامِ موشکی» نیز مطرح شد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
1400.10.20.mp3
29.36M
🔈بشنوید 💠 ا~~~~~~~~~~ 💎 نکات ناب : 🔸فتنه ها که دامن گستر شد یکسری حاکمیت ها شروع می شود، حاکمیت ها که شروع شد مردم به رنگ حاکمان در می آیند پس اگر ما بخواهیم اخلاق جامعه را سامان بدهیم باید دست به گیرنده ی حکومت و دست به فتنه سازان ی که حلال و حرام را تغییر می دهند بزنیم. 🔹وقتی که ناخالصی ها در جامعه حاکم شد، خالص ها که عرضه بشود، کالایش خریدار ندارد. 🔸عالم اخلاق باید خیلی قرآنی باشد، خیلی حدیثی باشد والا یکجا می اندازد تو درّه. @keshtitoofanha
هدایت شده از بصائر
🔸«وَ جَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و پسرش را براى جهانيان نشانه ای (از قدرت خداوند) قرارداديم.»(انبیاء:۹۱) 🌸 میلاد بانوی دو عالم حضرت زهراء(س) و فرزندصالحش، حضرت امام خمینی(ره)مبارک باد! @basaer_fi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 از مبانی علم «مشاوره و روان‌شناسی» غفلت شده و می‌تواند خطرزا باشد 👤 علامه مصباح یزدی 🔸 آنچه از آن غفلت کرده‌ایم و می‌تواند خطرزا باشد، مبانی این علم (مشاوره و روان‌شناسی) است. ♨️ صرف این‌که بخش‌های مختلفی از روان‌شناسی و مشاوره را از غرب آموخته و رنگ و لعاب دینی نیز به آن بدهیم، مشکل را حل نمی‌کند؛ مشاوره باید بتواند مشکلات زندگی انسانی افراد را حل کند و بیماری‌های انسانی را علاج کند؛ لذا باید از نظر مبنایی، انسان را شناخته و به نقش انسان در این عالم آگاه بود. 🔻 گاهی بر اساس همین روان‌شناسی و مشاوره مبتنی بر نگاه مادی و غربی، به جای حل مشکلات بر مشکلات فرد، افزوده می‌شود، اما ما گاهی فکر می‌کنیم که نسخه معالجه اصلی همین است و لذا به جای منفعت، به دیگران ضرر می‌زنیم. 🔹 برای این‌که به این آفت مبتلا نشویم، باید مبانی را به دست آوریم و آن‌ها را ملاک سنجش سلامت مشاوره قرار دهیم؛ این است که راه درازی در پیش داریم که باید آن را قدم به قدم طی کنیم. 📌 متن و صوت کامل بیانات: Manahej.ir/post/Mesbah-Moshvere @Manahejj
🔸 یک انتصاب درست و عالمانه در وزارت ارشاد. دکتر "علیرضا معاف" به عنوان معاون قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب شد. 🔸 روحیه انقلابی، نوآورانه و تحول خواهانه، بعلاوه دانش و تجربه بالای ایشان در حوزه قرآن و نهج البلاغه، نویدبخش روزهای بسیار خوب در این حوزه است. 🔸 ان شاءالله با حضور ایشان، بخشی از مهجوریت قرآن در کشور ما مرتفع گردد و شاهد تحول اساسی در این حوزه باشیم. 🔸 تبریک به جامعه قرآنی... @basaer_fi
43.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 توصیه ها و نکات اخلاقی_عرفانیِ استاد برجسته اخلاق، حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر، در آستانه ورود به ماه رجب.
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. ♻️ چرا جمهوری اسلامی ایران ابرقدرت است 🔰 حمید رسایی: شاید شما هم با دیدن این تیتر، خورده بگیرید و بگویید: اغراق ممنوع. اما این تیتر اغراق نیست بل واقعیتی بدیهی است که از شدت بداهت، مورد انکار قرار می‌گیرد. انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال ۵۷ از همان ابتدا که وارد مرحله تشکیل ساختار سیاسی شده، تاکنون هجمه‌هایی را در قالب جنگ سرد، جنگ سخت، جنگ اقتصادی و جنگ نرم و رسانه‌ای در رویارویی با نظام سلطه تجربه کرده است. در مرحله جنگ نرم بعد از ناکامی در شیوه‌های مختلفی که نظام سلطه تجربه کرد، این سال‌ها مهمترین رویکردی که مورد استفاده دشمنان انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته، جنگ نرم در بستر «روایت» و جنگ روایت‌هاست؛ تاجایی که توانسته‌اند ادارک بخشی از جامعه نسبت به برخی واقعیت‌ها را تغییر بدهند. این نوع جنگ، شکل تکامل یافته‌تر و البته اثرگذارتر جنگ نرم و متکی بر زیر ساخت رسانه‌های نوین است که با ایجاد یک چینش ذهنی، به شناخت و ادراک افراد، مطابق خواست خود جهت می‌دهند البته بدون اینکه شخص متوجه تغییر باور و رفتار خود باشد و یا حتی به این فرآیند، شک کند. یکی از مصادیق هجمه‌های این جنگ، ایجاد تلقی ضعیف بودن جمهوری اسلامی در برابر نظام سلطه در ذهن مخاطب است. در این باورِ القاء شده، نظام سلطه خود را ابرقدرتی بلامنازع معرفی می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در برابر دسیسه‌های آن در آستانه فروپاشی قرار گرفته است و این درحالی است که داستان دقیقا برعکس است و در حقیقت، ابر قدرت بلامنازع در حال حاضر، ایدئولوژی انقلاب اسلامی و ساختار سیاسی آن یعنی جمهوری اسلامی ایران است و این نظام سلطه است که در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. چنین ادعایی شاید برای برخی از مخاطبان این یادداشت هم اغراق‌آمیز و شبیه به مزاح باشد. اگر شما هم از جمله آنها هستید، تعجب نکنید و با مطالعه ادامه این چندسطر و توجه به یک استدلال بدیهی که ۴۳ سال است در برابر چشمان ماست و به آن توجهی نداریم، این تصور غلط خود را به چالش بکشید. بله، نظام جمهوری اسلامی تا پایبند و متعهد به ایدئولوژی انقلاب اسلامی است، ابرقدرت بلامنازع دنیای امروز خواهد بود. توضیح آن روشن است: 🔹آیا شما هم قبول دارید ۴۳ سال است که چرخه مالی دنیا (دلار و یورو) در اختیار دشمنان انقلاب اسلامی وقدرت این چرخه مالی علیه جمهوری اسلامی ایران بکار گرفته شده است؟ 🔹آیا شما هم قبول دارید ۴۳ سال است که ظرفیت رسانه‌ای دنیا ازجمله صدها شبکه‌ تلویزیونی ورادیویی فارسی‌زبان، صدها هزار صفحه مجازی با پمپاژ شبهات اعتقادی، سیاسی، علمی، اخلاقی و... کانون ایدئولوژی انقلاب اسلامی را هدف گرفته‌اند وبرای فروپاشی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند؟ 🔹آیا شما هم قبول دارید ۴۳ سال است که با وجود پیشرفت‌های گسترده جمهوری اسلامی درصنعت دفاعی و نظامی، اما همچنان دشمنان انقلاب اسلامی در این صنعت، چند گام جلوتر از ما هستند و برخلاف نظام اسلامی کشور ما به هیچ یک از ضوابط اخلاقی و اعتقادی پایبند نیستند و برای همین، بارها شاهد جنایات آنها در اقصی نقاط دنیا و ازجمله در کشور خودمان بوده‌ایم تاجایی که در دوره هشت ساله دفاع مقدس، بخشی از این جنایات را تجربه کرده‌ایم و همچنان تهدید نظامی آنها در برابر نظام جمهوری اسلامی است؟ 🔹آیا شما هم قبول دارید ۴۳ سال است که سازمان‌ها و نهادهای حقوقی و بین‌المللی دنیا مثل سازمان ملل، سازمان انرژی اتمی، سازمان حقوق بشر و ... که درحقیقت ابزار سلطه‌گری نوین و در راستای حفاظت بیشتر از منافع مستکبران علیه منافع ملت‌های مظلوم هستند، تمام تلاششان را برای از بین بردن نظام سیاسی حاکم بر ایران، در خدمت سلطه‌گران گرفته‌اند؟ 🔹آیا شما هم قبول دارید ۴۳ سال است که نظام سلطه و سیستم‌های امنیتی در داخل نظام سیاسی کشور، نفوذ دارند وشبکه نفوذ آنها حتی تا عالی‌ترین سطح مدیریت اجرایی و نظامی و امنیتی راه یافته‌اند و ضربات سختی به پیکر این نظام وارد کرده‌اند و همچنان این شبکه در راستای به زمین‌زدن انقلاب اسلامی و تغییر باور و اعتماد مردم، فعال است؟ 🔸به عبارتی ۴۳ سال است که نظام مالی دنیا، انواع رسانه‌های دنیا، قدرت نظامی دنیا، نظام حقوقی حاکم بر دنیا و نفوذی‌های رخنه کردن در بدنه مدیریتی کشور که ابزار ابرقدرتی مدعیان است، بکار گرفته شده‌اند تا انقلاب اسلامی و ساختار سیاسی آن یعنی جمهوری اسلامی ایران زمین بخورد و نباشد، اما این نظام مستقر است ونه تنها مستقر که همه هویت نظام سلطه را به چالش کشیده است. به نظر شما قدرت چه کسی برتر است؟ «استقرار»، «بودن»، «سرپا ماندن» و حتی «سربلندشدن» نظام جمهوری اسلامی -با همه اشکالاتش که همه آنها قابل برطرف شدن است- در برابر همه توطئه‌ها به معنای برتری قدرت اوست، قدرتی که متکی بر قدرت برتر الهی است. 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir twitter.com/hamidrasaee
🔻 در این کتاب، «چگونه از انقلاب دفاع‌کردن» بیان شده است؛ این‌که باید چطور «استدلال‌پردازی» کرد و از چه «زوایه‌»ای به انقلاب نگریست و به اشکالات و ایرادات، چه «پاسخ‌ها»یی داد. برای «جهاد تبیین»، باید ذهن خویش را «منطقی» کنیم و بتوانیم در قالب «استدلال‌های حلّی و نقضی»، مخاطب را جذب کنیم... http://Poiict.ir/17202