eitaa logo
بسته فرهنگی
3.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
591 ویدیو
974 فایل
بسته فرهنگی؛ سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب ادمین: @abastefarhangi 🌐 bastefarhangi.ir 🆔 eitaa.com/bastefarhangi 🆔 ble.im/bastefarhangi 🆔 sapp.ir/bastefarhangi 🆔 telegram.me/bastefarhangi 🆔 aparat.com/bastefarhangi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Ebtela-Tawbah-Shaban-Modaresi.pdf
347.9K
📡 آیت الله سید محمد رضا عضو محترم شورای نگهبان به مناسبت حلول ماه مبارک و تبریک اعیاد با سعادت شعبانیه ✅ و عزّ و جلّ 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
هدایت شده از خط حزب الله
#انسان_۲۵۰ساله به‌مناسبت میلاد با سعادت امام حسین و امام سجاد(ع) 🔰هرچه حضور در #مبارزه بیشتر، #مناجات هم بیشتر 🔻عجیب این است که اگرچه از همه‌ی ائمه علیهم‌السّلام تقریباً دعاهایی مأثور است و ادعیّه‌ای به ما رسیده است، اما بیشترین و معروف‌ترین دعاها از سه امام است، که هر سه درگیر مبارزات بزرگِ مدّتِ عمر خودشان بودند: 1️⃣یکی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است که دعاهایی مثل #دعای_کمیل و دعاهای دیگر از آن بزرگوار رسیده است. 2️⃣بعد ادعیه‌ی مربوط به امام حسین علیه‌السّلام است، که همین #دعای_عرفه مظهر آنهاست. 3️⃣بعد هم امام سجاد علیه‌السّلام است که فرزند و #پیام‌آور_عاشورا و مبارز در مقابل کاخ ستم یزید است. @Khattehezbollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از امیربیان تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 دیدنی | همه‌ی پاسداران انقلاب 👈پرستاران هم انقلابند 📲یه پیامک بده، یه تماس بگیر 👌تشکر کن، خدا قوت بگو 🌸میلاد ارباب مبارک🌸 حجت الاسلام وکیل پور موسسه خطابه امیر بیان تهران 🆔 @amirebayan_tehran 🌐 t-amirebayan.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میلاد قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز مبارک باد 🌹❤️🌹❤️🌹 بوسه زده ست، حضرت مولا به دست تو پس آن کجا و بوسه‌ی ما‌ها به دست تو! در این جهان برای علمداری آمدی رحمت بر آنکه داد، علم را به دست تو من نوکر حسین و اباالفضلیِ توام من را سپرده حضرت زهرا به دست تو
1_254141743.mp3
4.6M
🎙 📻 | # غواصان دریادل 🔹روایتگر:حجت الاسلام والمسلمین رضا آبیار (عضو مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب) 🌹اخبار راوی روحانی🌹 🆔 @ravayatgarnews 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
امروز دل اهل ولایت شاد است میلاد سعید اشرف ایجاد است آن قدر به درگاه خدا کرد سجود معروف از آن به سید سجاد است 🌺🌺میلاد امام سجاد (علیه‌السلام) مبارک🌺🌺 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم جستارهایی در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بحران ویروس کرونا در ایران منتشر کرد. کرونا به همه چیز در جهان سرعت داده و همان طور که خودش به سرعت و به آزادی همه مرزها را در نوردیده و مرزی نمی‌شناسد، اطلاعات و دانش و فرهنگ را دچار دسترسی همگانی کرده است. این کتاب آماده است و قابل خواندن. قانونی و رایگان دانلود کنید🔻 https://www.msrt.ir/fa/news/53863 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
💥 یک و فرضیه این است که اشاعۀ بیماری در جهان، با هدفِ عبور دادنِ ملت‌ها از نظم فعلیِ تمدنی به‌سمتِ حکمرانیِ بلامنازع مجازی باشد. 💥 جوانانِ آتش‌به‌اختیار بستر تأیید یا رد این قبیل فرضیه‌ها را فراهم کنند. 💥 ویروس کرونا برخلاف همۀ طراحی‌ها، می‌تواند ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. 🔵 آیت‌الله میرباقری: بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی. ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است. امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است. به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که عرض شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است. دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد. در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است. این طراحی‌ها ممکن است توسط دست‌های پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت_ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریقِ شبکۀ سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند. می‌دانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگ‌ها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید ده‌ها میلیون کشته‌های خاموش داده‌اند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگ‌ها را هدایت می‌کردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرت‌های برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیب‌پذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند. علی‌ایّ‌حال، همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد مهیا کند. @mirbaqeri_ir ص ۱ از ۲ ⬇️
ص ۲ از ۲ ⬆️ این دورکاری‌ها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از به و ایجاد بستر برای پذیرشِ حل‌و‌فصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر به‌ویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومت‌ها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنه‌ای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد. این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند. به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیه‌ها، به‌خصوص احتمالات و و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامه‌ریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیه‌های بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکل‌دهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد. به نظر می‌رسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی می‌کرد، امروز می‌توانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای ، و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامه‌های خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگ‌های بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیه‌ها هم توجه کنند. اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی به‌سمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیت‌هایی در لایه‌های مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف به‌صورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد. شکی نیست که تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس می‌تواند برخلاف همۀ طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس می‌تواند به ظهور شکاف‌ها و ضعف‌های فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بی‌رقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضع‌گیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحی‌های غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد. راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. (۱۳۹‌۹/۱/۱۰) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | طلبه‌هایی که برای ما آشنا هستند! 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکاتی درباره تبلیغ امسال در وضعیت کرونا احمد کوهی.pdf
337.1K
🔰نکاتی درباره تبلیغ امسال در 📝 حجت الاسلام دکتر احمد کوهی (آینده پژوه و نویسنده کتاب آینده دین در ایران) 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
🌐مدیر حوزه های علمیه در نامه ای به پاپ : 🔹مقابله با بحران‌های معاصر مستلزم همفکری بین‌المللی است. ✔️آیت الله اعرافی با ارسال نامه ای به پاپ فرانسیس پاپ واتیکان ضمن ابزار همدردی با قربانیان بیماری کرونا در سرتاسر جهان، برای همکاری و تبادل تجربیات حوزه علمیه با مراکز علمی و دینی و رهبران ادیان اسمانی جهان اعلام آمادگی کرد. 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan 👇👇
🌐آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه ایران همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان با ارسال نامه ای به پاپ فرانسیس پاپ واتیکان ضمن ابزار همدردی با قربانیان این بیماری در سرتاسر جهان و تاکید بر وظیفه رهبران دینی و روحانیون در این شرایط حساس جهانی، برای همکاری و تبادل تجربیات حوزه علمیه با مراکز علمی و دینی و رهبران ادیان آسمانی جهان اعلام آمادگی کرد. ✍متن نامه بدین شرح است: 👇👇 عالی جناب پاپ فرانسیس رهبر گرانقدر کاتولیک‌های جهان 🔹با سلام و احترام و با حمد و ثنای الهی و با سلام و صلوات بر انبیاء عظام الهی و حضرت عیسی مسیح علیه السلام و حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و خاندان مطهرش؛ 🔹حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان ، عالمان و اندیشمندان شده است. 🔹حوزه های علمیه و بزرگان دین در قم و ایران ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان و آسیب دیدگان از پیروان همه ادیان و همه ملت های جهان، آرزوی دوری همه بلاها و نابسامانی ها از جهان ورحمت الهی برای جانباختگان و شفای عاجل برای بیماران را از خداوند منان دارد واز عالیجناب و همه تلاشگران برای حل این مشگل ورسیدگی به مبتلایان و نیازمندان تشکر وبرای آنان دعا می کند و نیز بر اهمیت تنظیم همه امور و برنامه ها براساس دیدگاه ها و توصیه های کارشناسان و متخصصان و دانشمندان تاکید داشته و در این زمینه پیشگام و همراه و هماهنگ بوده است . 🔹حوادث و بلایای طبیعی در منطق ادیان آسمانی پدیده هایی هشداردهنده برای آزمون بشر، زمینه ساز تکامل و تعالی انسان، مایه بصیرت نسبت به مبدا و معاد، فرصتی برای سنجش و تجلی خصلت‌های انسانی و اجتماعی و شکوفایی روح همدلی، ایثار و فداکاری است . 🔹تبیین صحیح، عقلانی و حکیمانه این گونه حوادث و چگونگی مواجهه با آن، پرهیز از دوقطبی غیرواقعی علم و دین، توسعه پژوهشهای ناظر به معالجه آسیب ها و معضلات اجتماعی، استمرار شور و نشاط اجتماعی و اقتصادی، تقویت همبستگی اجتماعی و تحکیم امید ، عزم ، اراده ، ارامش ، مهربانی و خلاقیت در جامعه، وظیفه ای سترگ بر عهده همه نخبگان ، فرهیختگان و مسئولان است و در این میان به ویژه رهبران و عالمان دینی مسئولیت مضاعفی دارند و لازم است با تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت تزکیه ی نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری ها و آلودگی ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال ، اهتمام به دعا و تضرع در پیشگاه خداوند را ترویج کنند و بدون تردید انجام این مهم نیازمند همدلی و همکاری همگانی همه مراکز و مجامع علمی دینی و رجوع به سرمایه بی نظیر تعالیم وحیانی پیامبران آسمانی با رویکردی جامع وعقلانی است . 🔹مقابله با این چالش و سایر بحران های معاصر مانند بی عدالتی، تبعیض های ناروا ، تحریم های غیر انسانی ، بحران زیست محیطی ، جنگ ، تروریسم ، تولید و نگهداری WMD ها ، مستلزم همفکری و همکاری های بین المللی و مقابله همه جانبه با سیاست های غیرمسئولانه برخی کشورهای سلطه جو و قوانین یک جانبه گرایانه و مبارزه همه جانبه با جریان های فساد وتبعیض و تحریم و ضدعدالت و اخلاق و معنویت و پایبندی صادقانه به آموزه های مشترک انسانی ، عقلانی و دینی و تحکیم مبانی محبت و عدالت و صلح و همبستگی انسانی است . 🔹رهبران راستین الهی همواره بر ارادت و پیمان خود با خداوند و پیامبران الهی و انسانیت ایستاده اند و خواهند ایستاد . این روزها در جمهوری اسلامی ایران شاهد جلوه های وصف ناشدنی از حرکت های داوطلبانه و همدلی ها و همکاری های گسترده دولت و ملت و مردم از همه گروه ها و ادیان و مذاهب و پرستاران و پزشکان و کادر درمان و جوانان و دانشجویان و نخبگان دانشگاهی وروحانیت و حوزه های علمیه وبزرگان دین و طلاب علوم دینی وجوانان امدادگر با هدایت مراجع دینی ورهبری معظم انقلاب اسلامی هستیم و بر این پیوند آسمانی افتخار می کنیم . 🔹از این فرصت بهره می گیرم و اعلام می نمایم که حوزه های علمیه وبزرگان و استادان و طلاب آن آمادگی دارند ضمن تبادل تجارب علمی ، پژوهشی ، فرهنگی و امدادی به ویژه در عرصه مجازی ، فصل جدیدی از هم فکری ها و همکاری ها را با مراکز علمی بین المللی، دانشگاه ها ، مراکز دینی ،رهبران ادیان آسمانی و کشورهای دنیا و نهاد مسیحیت کاتولیک آغاز نمایند تا با این حوار و تعامل صف واحد ادیان الهی درخدمت بشریت شکل گیرد. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه 📚مجمع مدرسان گفتمان اسلام ناب @mmodarresan
شیخ الهام.pdf
413.7K
📌درخواست مجمع تشکل های بین الملل از فعالان فرهنگی و اجتماعی برای انعکاس رسانه‌ای 🔰در پی دستگیری حجت الاسلام حاج الهام علی اف سرپرست حزب اسلام آذربایجان 📌 ثبت نام در کمپین حمایت از آزادی حجت الاسلام حاج الهام علی اف 🌐freehajjilham.com @daawat
«باسمه تعالی» ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به اطلاع مبلّغین گرامی می رساند؛ جهت دریافت بسته محتوای تبلیغی ، تولیدات و مستندات می توانید به کانال در شبکه های اجتماعی ایتا، سروش، بله، تلگرام و سایت بسته فرهنگی مراجعه نمایید. جهت برقراری ارتباط با معاونت آموزش و پژوهش تشکل فراگیر می توانید با شماره ۰۲۵۳۲۴۰۰۳۶۰ داخلی ۳ تماس حاصل نمایید. معاونت آموزش و پژوهش تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب سامانه بسته فرهنگی 🌐 https://bastefarhangi.ir 🆔 https://eitaa.com/bastefarhangi 🆔 https://ble.im/bastefarhangi 🆔 https://sapp.ir/bastefarhangi 🆔 https://telegram.me/bastefarhangi
🔰 بسته محتوایی «اضطـــــرار» ویژه نیمه شعبان میلاد با سعادت حضرت بقیة‌الله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 📚بسته فرهنگی 🌐 bastefarhangi.ir 🆔 @bastefarhangi
🌿 اضطرار به ولیّ استاد علی صفایی حائری تعبيرى است از حضرت فاطمه (س) در مورد رسول خدا كه می فرمايند: «انّا فَقدناكَ فَقْدَ الْارْضِ وابِلَها»؛ مثل اين كه زمين بارش بی امانش را از دست داده باشد، تا چنين و از دست دادنى را احساس نكنيم، به ولايت ولى نخواهيم رسيد. و تنها جمعى است كه مى‏ آيد و مى‏ رود، اما راهى به ولى پيدا نمى‏ كند. خلاصه اين كه اگر اين مجموعه‏ ها بخواهد، حاصل جمع مطلوب و غنيمت مطلوبى را دارا باشد، بايد به اين سمت و سو راه پيدا كند. ✅نكته‏ ى اساسى در مساله‏ ى ولايت و وحى و توحيد همين نكته است. بحث از اثبات خدا و رسول و نبى و ولى نيست كه صحبت از به ولى و احتياج به خداست. من نياز به رسول و وصى او دارم. اگر فرضم بر اين باشد كه در اين زندگى با اين شرائط موجود، مى‏ توانم مسائل را خودم حل و فصل كنم ديگر به خدا چه نيازى دارم؟! بر فرض هم كه خدا باشد به رسول او چه احتياجى دارم؟! به ولىّ او چه احتياجى؟! اما وقتى اين معنا در انسان شكل مى‏ گيرد كه هم وجودش محدود است و هم امكاناتش ناتمام و ناقص هستند و حتى علم و تجربه و عقل و فلسفه و قلب و عرفانش كفاف او را نمى‏ دهند. اينجاست كه خدا و رسول و ولى ضرورت پيدا مى‏ كنند و اضطرار به آنها مطرح مى‏ شود. و با اين معنا از اضطرار و ، مسأله شكل جديدى به خود مى‏ گيرد. ✅اين از يك طرف، نكته‏ ى ديگر اينكه؛ حقيقت ولايت در اولويت ولى و رسول نسبت به من است. و اين بر اساس تعبيرى از حضرت رسول است كه در غدير مطرح مى‏ كنند؛ كه: «أَلَسْتُ اوْلى‏ بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ». اين اساس ولايت است؛ يعنى رسول و وصى از من به من سزاوارترند. چرا؟ چون هم از من به من نزديك‏تر و هم مهربان‏تر و هم آگاه‏ترند. و اينجاست كه تو رسول و وصى را انتخاب مى‏ كنى. اين معناى از ولايت، نه با نفى تو همراه است و نه با هويت و انسانيت تو در تعارض؛ چون با انتخاب تو همراه بوده است. چرا؟ چون به آگاهى بيشتر، به رحمت واسعه‏ ى حق و محبت و عنايت و بينه‏ ای روشن او دست يافته‏ اى. کتاب روزهاى فاطمه(س)، ص: ۲۶_۲۷ 📚سامانه بسته فرهنگی 🌐 bastefarhangi.ir 🆔 @bastefarhangi