eitaa logo
باور
4.4هزار دنبال‌کننده
424 عکس
41 ویدیو
8 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔸«اعترافات غلامان» حکایت سفر علیه‌السلام از مدینه به مرو و اقامت ایشان در آن سرزمین است. راویان این داستان، غلامان مامون هستند. آنها مامور اجرای نقشه شومی شده‌اند؛ اما ماموریت‌شان با شکست روبه‌رو می‌شود. ✍ نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی 📚 ناشر: به‌نشر 📃 تعداد صفحات: ۱۴۰ صفحه 👨 مخاطب: نوجوانان ۱۳ سال به بالا و بزرگسالان ✅ ویژگی‌ها 1⃣ اثر برگزیده جوایز متعدد از جمله جشنواره سلام، کتاب سال رضوی، جشنواره‌ قصه‌های قرآنی و جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور 2⃣ توجه همزمان به سیره فردی، سیاسی و اجتماعی امام رضا علیه‌السلام 3⃣ پرداختن به مفاهیم دینی به صورت غیرمستقیم 4⃣ وفاداری به تاریخ در عین پرداخت داستانی 5⃣ نثر جذاب و گیرا 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت احساس محبت به امام رضا علیه‌السلام 2⃣ افزایش مهارت انتخاب‌گری و تصمیم‌گیری درست 3⃣ تبیین زشتی زیرپا گذاشتن اصول انسانیت به خاطر رسیدن به دنیا و مادیات 🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب با تخفیف ۴۰درصدی به اینجا و برای خرید نسخه الکترونیک کتاب به اینجا مراجعه فرمایید. 📖 9⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹ما می‌خواهیم عقل بچه‌ها رشد کند. مصداق بزرگ عقل، «راست‌گویی» و «امانت‌داری» است. یعنی وقتی به بچه امانت دادید و او برای حفظ امانت تلاش کرد، عقل این بچه رشد می‌کند. یک مطلبی به بچه بگویید و بگویید بدون دخل و تصرف، آن را منتقل کند. یعنی امانت‌داری کند. 🔸مالی را به او بدهید و از او بخواهید به دیگری برساند. از او بخواهید واقعه‌ای را ببیند و شرح بدهد. با این کار راست‌گویی او معلوم می‌شود. وقتی انسان به راست‌گویی و امانت‌داری پرورش پیدا کرد، عقلش جان می‌گیرد. 🔹علامت جان گرفتن عقل این است که «سؤال» مطرح می‌کند. وقتی مطرح کرد، با سؤالاتی که از او می‌کنید به او کمک کنید که خودش جواب را کشف کند. وقتی انسان خودش دنبال پاسخ سؤال‌ها و برطرف کردن شبهه‌ها رفت، نیروی عقلش زیاد می‌شود. 🔸نظافت و حیا، آثار پیدایش عقل است. عقل معتادها بعد از مدتی تعطیل می‌شود؛ مخصوصاً وقتی آنها را زندان کنند بدتر می‌شوند. چون نان مفت به آنها می دهند. نان مفت، عقل را تعطیل می‌کند. انسان باید نان را در مقابل کار به دست بیاورد. کار خلاقانه انجام بدهد. مثلاً نقاشی کند، نجاری کند و نان دربیاورد؛ ابتکار کند و نان دربیاورد... 🔸بچه‌ها را به نوعی رشد بدهیم که خودشان به فکر خودشان باشند. این علامت عقل است. این که برود در فضای مجازی و همه‌اش به فکر بازی باشد و هیچ خروجی نداشته باشد، نتیجه‌اش این می‌شود که مثل معتادها شود. ✍ | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۹۴ و ۱۹۵ 💡 1⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ☀️ «آقای خورشید مهربان» داستان دختری به نام فاطمه در شهر مرو است. مدتی است شهر مرو دچار خشکسالی شده است. فاطمه و خانواده‌اش چیزی برای خوردن ندارند. آن‌ها باخبر می‌شوند که قرار است (ع) نماز باران بخوانند. فاطمه با پدرش در مراسم نماز باران شرکت می‌کند. او با دیدن امام رضا(ع)، نام «آقای خورشید مهربان» را برای ایشان انتخاب می‌کند. در نهایت بعد از نماز، باران می‌بارد و فاطمه به همین خاطر اسم خواهر تازه به دنیا آمده‌اش را باران می‌گذارد. ✍️ نویسنده: سیده نرگس میرفیضی 📚 ناشر: زائر رضوی (وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی) 📄 تعداد صفحات: ۱۸ صفحه 🙎‍♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۱ سال ✅ ویژگی‌ها 1️⃣ استفاده از لحن و شخصیت دخترانه 2️⃣ اثر برگزیده جشنواره‌ی تصویرگری رضوی 🪴 اثرات تربیتی 1⃣ تقویت احساس محبت به امام رضا(ع) 2⃣ تقویت روحیه توسل به اهل‌بیت برای حل مشکلات 📖 8⃣1⃣ 📚 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
آقای خورشید مهربان.pdf
3.4M
. آستان قدس رضوی نسخه الکترونیک کتاب "آقای خورشید مهربان" را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار داده است. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🏴 عرض تسلیت به مناسب شهادت ابالحسن، علی‌بن‌موسی‌الرضا‌ علیه‌السلام. 🔸قال الرضا عليه‌السلام: إِذا وَعـَدْتُمُ الصِّبـْيانَ فَفـُوا لَهـُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَيْسَ يَغْضِبُ لِشَىْ ءٍ كَـغَضَبِهِ لِلنِّسآءِ وَ الصِّبـْيانِ.  🔹امام رضا عليه‌السلام: هرگاه به كودكان وعده‌اى مى‌دهيد، آن را برايشان عملى كنيد؛ زيرا آنان مى‌پندارند شما همان كسانى هستيد كه روزى‌شان مى‌دهيد. بى‌گمان خداوند به اندازه‌اى كه براى [رعايت نكردنِ حقوق] زنان و كودكان خشمناك مى‌شود، براى چيز ديگرى خشمناك نمى‌شود. 📚 الكافى، جلد۶، صفحه ۵۰ 📜 1⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔰 مربی با زیرکی سؤال‌ها را در درون افراد می‌کارد و در آنها طلب را سبز می‌کند و آنها را به چرخ می‌اندازد و آن‌گاه به آنها روش برداشت از مطالعه و تدبر و تفکر را می‌آموزد... 🔰 تفکر وسیع و آماده به مواد فکری زیادتری نیاز دارد و ناچار با تفکرات وسیع، مطالعات باید از محدوده‌ی دفتر و کاغذ آزاد شود و به وسعت هستی راه بیابد و از هر حادثه درس‌ها و برداشت‌ها و اعتبارها آغاز گردد. ✅ انسان برای رسیدن به برداشتها و تصویرها و تفکرها به چند اصل نیاز دارد: 1⃣ احتمال اینکه در هر حادثه می‌تواند درسی باشد و در هر تصادف نظمی. 2⃣ نگرش و عینکی که حادثه را در یک لحظه محبوس نکند...چون هر حادثه ارتباطی با گذشته دارد و جریانی در آینده. 3⃣ فراغت و خلوتی که حادثه‌ها را در خود بگیرد و آنها را هضم کند...فراغت و خلوت به وسعت برداشت‌ها کمک می‌کند. ذهن خسته و مشغول و شلوغ، برداشتی ندارد... 🔰 در اینجا نقش رهبر؛ رهبری که طرز تدبر را، حتی در حادثه‌های کوچک به ما نشان بدهد، ضروری است. یک رهبر آگاه با یک برداشت که از صحنه‌های پیش‌پاافتاده‌ی زندگی من می‌کند در من نیرویی به وجود می‌آورد که از هر آب صافی کره بیرون بیاورم. 🔰 ما خیال می‌کنیم برای تدبر باید به جنگل خلوت یا غار سوت و کوری رفت که انسان بتواند توجهی داشته باشد و لذا از تدبرها محروم شده‌ایم... 🔰 رهبر آگاه از شلوغ‌ترین مسائل من و از سطحی‌ترین آنها، آرام‌ترین و عمیق‌ترین برداشت‌ها را برایم آماده می‌کند. | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۹۱ الی ۹۳ و ۱۰۷ 💡 2⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 📚 در دسترس بودن کتاب 📔 کتاب‌ باید در دسترس و در معرض دید متربی باشد تا هر زمانی که فراغت پیدا کرد، بتواند به آسانی مشغول مطالعه آن شود. یکی از علل استفاده زیاد از فضای مجازی همین سهولت و در دسترس بودن آن است. 📘 با توجه به این نکته، بستن محیط کتابخانه یا ایجاد محدودیت‌های زیاد برای مطالعه و به امانت بردن کتاب‌ها، کار درستی ‏نیست. 📗 پیشنهادی که می‌تواند دسترسی به کتاب را در کانون‌ها و مدارس، بسیار آسان کند، پخش کردن کتاب‌ها در چند نقطه از محیط است. 📕 نگرانی نسبت به این مساله که ممکن است متربیان کتاب‌ها برده و برنگردانند، چندان درست نیست. می‌توان در کنار هر نقطه‌ای که ‏کتاب‌ها گذاشته شده‌اند، این تذکر را به صورت مکتوب اعلام کرد که برگرداندن کتاب‌ها فراموش نشود. 🧩 📚 8⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 سعی کنیم فرزندانمان خودکفا شوند. خودکفایی یعنی اینکه انسان در درون خودش، مربی و معلمی داشته باشد. خداوند عقل و فهمی به انسان داده که این عقل و فهم، انسان را تربیت می‌کند... 💠 در روایت داریم:«مَنْ لَمْ‌يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظَاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ‌تُغْنِي عَنْهُ شَيْئاً» هر کس که از درون خود واعظی نداشته باشد، موعظه دیگران برای او نتیجه ندارد؛ یعنی اول باید واعظ مربی و معلمی در درون انسان فعال شود تا موعظه دیگران بر او مؤثر باشد. تربیت یعنی احیای این واعظ و معلم. 💠 برای اینکه واعظ درونی شاگرد فعال شود از او «نظرخواهی» کنید. وقتی که از او نظرخواهی می‌کنید واعظ درونی‌اش فعال می‌شود؛ چون می‌خواهد استاد خودش را نقد کند؛ می‌خواهد...نمره بدهد. این نمره دادن شاگرد به استاد، خیلی مهم است... هم استاد توانایی خودش دستش می‌آید و هم موجب می‌شود مدیریت درونی شاگرد، مدیریت بیرونی‌اش را اداره کند. 💠 وقتی که شاگرد احساس می‌کند من روی مدیرم تأثیر دارم، احساس مسئولیتش بیشتر می شود؛ چون احساس آزادی می‌کند و احساس آزادی و احساس مسئولیت، با هم توام‌اند. شما هر اندازه که آزادی را از طرف مقابل سلب کنید، احساس مسئولیت را از او سلب کرده اید. 💠 از جمله چیزهایی که واعظ درونی را در فرد فعال می‌کند، «مشورت» با اوست؛ چون وقتی که می‌خواهد نظر بدهد ناچار است استارت ماشینش را بزند و موتور فکرش را روشن کند تا بتواند بهترین جواب را به شما بدهد. ✍ | راه رشد،جلد۱،صفحات۱۶۵، ۱۹۲ و ۱۹۳ 💡 3⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹مسئله دیگر که باز مربوط به تربیت عقلانی است این است که قضاوت‌های مردم درباره انسان نباید ‏برای او ملاک باشد. این‌ها یک بیماری‌های عمومی است که اغلب افراد کم‌وبیش گرفتارش ‏هستند.‏ 🔸‏اینکه انسان در مسائلی که مربوط به خودش است تحت تأثیر قضاوت دیگران قرار ‏بگیرد [صحیح نیست] و به ما گفته‌اند هرگز تحت تأثیر قضاوت و تشخیص دیگران نسبت به ‏خودتان قرار نگیرید...‏ 🔹قرآن با مسئله- به‌اصطلاح امروز- «سنت‌گرایی» یعنی پذیرفتن آنچه درگذشته بوده است، ‏با ‏این حالت گوسفندصفتی در انسان و با پیروی کورکورانه از آباء و اسلاف و نیاکان فقط به ‏دلیل ‏اینکه آن‌ها آباء و نیاکان هستند، سخت مبارزه کرده است... 🔸این حالت تسلیم در مقابل گذشتگان یک حالت ضد عقل است. قرآن می‌خواهد که انسان ‏راه ‏خودش را به‌حکم عقل انتخاب کند. پس مبارزه قرآن با تقلید و به‌اصطلاح «سنت‌گرایی» ‏مبارزه‌ای است به‌عنوان حمایت از عقل.‏.. 🔹مسئله دیگر مسئله عدد است...قرآن ‏‏[معیار قرار دادن] کثرت را مذمّت می‌کند و می‌گوید کثرت معیار نیست.‏... 🔸اگر اکثر مردم را پیروی کنی تو را گمراه می‌کنند؛ چون اکثر مردم تابع عقل نیستند، تابع گمان ‏و ‏تخمین‌اند، همین‌که چیزی در خیالشان پیدا می‌شود دنبالش می‌روند.‏ چون اکثر این‌جور هستند، پس ‏به اکثر اعتماد نکن.‏ این هم خودش نوعی دیگر استقلال بخشیدن به عقل است و دعوت به اینکه عقل باید معیار ‏باشد.‏.. ✍ | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحات ۳۸ و ۱۹۲ و ۱۹۳ 💡 4⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🟢پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است. 🟢خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساسا عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمی کردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی (ع) آنها را ریاکار نمی دانست...می گوید اینها کج فهم و کج اندیش بودند. ✍ | پانزده گفتار، صفحه 67 و 68 💡 5⃣2⃣ 📜 2⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔶 فكر انسان همانند يك قطب‏نما مى‏تواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اين‏كه يك قطب‏نما تحت تأثير كشش‏ها و جاذبه‏ها قرار نگرفته باشد...آن‏ها كه با تفكراتى مغشوش و گرفتار حركت مى‏كنند، خيلى گمراه‏تر از آن‏هايى هستند كه هرگز تفكراتى ندارند و كارى را آغاز نكرده‏اند. 🔷 تفكر انسان چه‌بسا كه تحت تأثير عادت‏ها، تقليدها، منافع، غريزه‏ها و تعصب‏ها قرار بگيرد و در نتيجه، اين تفكر فقط به همين‏ها منتهى مى‏شود نه به حق و همين‏ها را نتيجه مى‏دهد نه حق را...انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصب‏ها، عادت‏ها و تقليدها خود را خلاص كند... 🔶 انسان چگونه مى‏تواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنماید؟... نيروى حقيقت‌طلبى، انسان را از هواها، سودها و تعصب‏ها آزاد مى‏نمايد. 🔷 اما عادت‏ها و تقليدها، اين دو به وسيله‏ى رشد شخصيت و ايجاد شخصيت از بين مى‏روند. تقليد لازمه‏ى نبود شخصيت است و هنگامى‏كه در انسان شخصيتى راه يافت، تقليد و عادت كنار مى‏روند. عواملى كه بتواند شخصيت را در انسان زياد كند و او را بزرگ سازد متعدد است. تلقين، مقايسه، رقابت، بزرگداشت و احترام، مى‏تواند به رشد شخصيت كمك كند... 🔶 به وسيله‏ى عوامل زهد و آزادى و شناخت‏هايى كه از تعليم و آموزش بدست مى‏آيد مى‏توانيم به آزادى‏هاى زيادترى برسيم. شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنج‏ها و شناخت مرگ،ما را به آزادى‏هاى عظيم‏تر و متنوع‏ترى مى‏رساند. | مسئولیت و سازندگی،صفحات ۷۳الی۷۵و۷۹الی۸۰ 💡 6⃣2⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat