.
🔸«اعترافات غلامان» حکایت سفر #امام_رضا علیهالسلام از مدینه به مرو و اقامت ایشان در آن سرزمین است. راویان این داستان، غلامان مامون هستند. آنها مامور اجرای نقشه شومی شدهاند؛ اما ماموریتشان با شکست روبهرو میشود.
✍ نویسنده: حمیدرضا شاهآبادی
📚 ناشر: بهنشر
📃 تعداد صفحات: ۱۴۰ صفحه
👨 مخاطب: نوجوانان ۱۳ سال به بالا و بزرگسالان
✅ ویژگیها
1⃣ اثر برگزیده جوایز متعدد از جمله جشنواره سلام، کتاب سال رضوی، جشنواره قصههای قرآنی و جایزه کتاب سال شهید غنیپور
2⃣ توجه همزمان به سیره فردی، سیاسی و اجتماعی امام رضا علیهالسلام
3⃣ پرداختن به مفاهیم دینی به صورت غیرمستقیم
4⃣ وفاداری به تاریخ در عین پرداخت داستانی
5⃣ نثر جذاب و گیرا
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت احساس محبت به امام رضا علیهالسلام
2⃣ افزایش مهارت انتخابگری و تصمیمگیری درست
3⃣ تبیین زشتی زیرپا گذاشتن اصول انسانیت به خاطر رسیدن به دنیا و مادیات
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب با تخفیف ۴۰درصدی به اینجا و برای خرید نسخه الکترونیک کتاب به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 9⃣1⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹ما میخواهیم عقل بچهها رشد کند. مصداق بزرگ عقل، «راستگویی» و «امانتداری» است. یعنی وقتی به بچه امانت دادید و او برای حفظ امانت تلاش کرد، عقل این بچه رشد میکند. یک مطلبی به بچه بگویید و بگویید بدون دخل و تصرف، آن را منتقل کند. یعنی امانتداری کند.
🔸مالی را به او بدهید و از او بخواهید به دیگری برساند. از او بخواهید واقعهای را ببیند و شرح بدهد. با این کار راستگویی او معلوم میشود. وقتی انسان به راستگویی و امانتداری پرورش پیدا کرد، عقلش جان میگیرد.
🔹علامت جان گرفتن عقل این است که «سؤال» مطرح میکند. وقتی مطرح کرد، با سؤالاتی که از او میکنید به او کمک کنید که خودش جواب را کشف کند. وقتی انسان خودش دنبال پاسخ سؤالها و برطرف کردن شبههها رفت، نیروی عقلش زیاد میشود.
🔸نظافت و حیا، آثار پیدایش عقل است. عقل معتادها بعد از مدتی تعطیل میشود؛ مخصوصاً وقتی آنها را زندان کنند بدتر میشوند. چون نان مفت به آنها می دهند. نان مفت، عقل را تعطیل میکند. انسان باید نان را در مقابل کار به دست بیاورد. کار خلاقانه انجام بدهد. مثلاً نقاشی کند، نجاری کند و نان دربیاورد؛ ابتکار کند و نان دربیاورد...
🔸بچهها را به نوعی رشد بدهیم که خودشان به فکر خودشان باشند. این علامت عقل است. این که برود در فضای مجازی و همهاش به فکر بازی باشد و هیچ خروجی نداشته باشد، نتیجهاش این میشود که مثل معتادها شود.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۹۴ و ۱۹۵
💡#تربیت_عقلانی 1⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
☀️ «آقای خورشید مهربان» داستان دختری به نام فاطمه در شهر مرو است. مدتی است شهر مرو دچار خشکسالی شده است. فاطمه و خانوادهاش چیزی برای خوردن ندارند. آنها باخبر میشوند که قرار است #امام_رضا(ع) نماز باران بخوانند. فاطمه با پدرش در مراسم نماز باران شرکت میکند. او با دیدن امام رضا(ع)، نام «آقای خورشید مهربان» را برای ایشان انتخاب میکند. در نهایت بعد از نماز، باران میبارد و فاطمه به همین خاطر اسم خواهر تازه به دنیا آمدهاش را باران میگذارد.
✍️ نویسنده: سیده نرگس میرفیضی
📚 ناشر: زائر رضوی (وابسته به معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی)
📄 تعداد صفحات: ۱۸ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۱ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ استفاده از لحن و شخصیت دخترانه
2️⃣ اثر برگزیده جشنوارهی تصویرگری رضوی
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت احساس محبت به امام رضا(ع)
2⃣ تقویت روحیه توسل به اهلبیت برای حل مشکلات
📖 #معرفی_کتاب_کودک 8⃣1⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
آقای خورشید مهربان.pdf
3.4M
.
آستان قدس رضوی نسخه الکترونیک کتاب "آقای خورشید مهربان" را به صورت رایگان در اختیار خانوادهها قرار داده است.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏴 عرض تسلیت به مناسب شهادت ابالحسن، علیبنموسیالرضا علیهالسلام.
🔸قال الرضا عليهالسلام: إِذا وَعـَدْتُمُ الصِّبـْيانَ فَفـُوا لَهـُمْ فَإِنَّهُمْ يَرَوْنَ أَنَّكُمُ الَّذينَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَيْسَ يَغْضِبُ لِشَىْ ءٍ كَـغَضَبِهِ لِلنِّسآءِ وَ الصِّبـْيانِ.
🔹امام رضا عليهالسلام: هرگاه به كودكان وعدهاى مىدهيد، آن را برايشان عملى كنيد؛ زيرا آنان مىپندارند شما همان كسانى هستيد كه روزىشان مىدهيد. بىگمان خداوند به اندازهاى كه براى [رعايت نكردنِ حقوق] زنان و كودكان خشمناك مىشود، براى چيز ديگرى خشمناك نمىشود.
📚 الكافى، جلد۶، صفحه ۵۰
📜 #احادیث_تربیتی 1⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔰 مربی با زیرکی سؤالها را در درون افراد میکارد و در آنها طلب را سبز میکند و آنها را به چرخ میاندازد و آنگاه به آنها روش برداشت از مطالعه و تدبر و تفکر را میآموزد...
🔰 تفکر وسیع و آماده به مواد فکری زیادتری نیاز دارد و ناچار با تفکرات وسیع، مطالعات باید از محدودهی دفتر و کاغذ آزاد شود و به وسعت هستی راه بیابد و از هر حادثه درسها و برداشتها و اعتبارها آغاز گردد.
✅ انسان برای رسیدن به برداشتها و تصویرها و تفکرها به چند اصل نیاز دارد:
1⃣ احتمال اینکه در هر حادثه میتواند درسی باشد و در هر تصادف نظمی.
2⃣ نگرش و عینکی که حادثه را در یک لحظه محبوس نکند...چون هر حادثه ارتباطی با گذشته دارد و جریانی در آینده.
3⃣ فراغت و خلوتی که حادثهها را در خود بگیرد و آنها را هضم کند...فراغت و خلوت به وسعت برداشتها کمک میکند. ذهن خسته و مشغول و شلوغ، برداشتی ندارد...
🔰 در اینجا نقش رهبر؛ رهبری که طرز تدبر را، حتی در حادثههای کوچک به ما نشان بدهد، ضروری است. یک رهبر آگاه با یک برداشت که از صحنههای پیشپاافتادهی زندگی من میکند در من نیرویی به وجود میآورد که از هر آب صافی کره بیرون بیاورم.
🔰 ما خیال میکنیم برای تدبر باید به جنگل خلوت یا غار سوت و کوری رفت که انسان بتواند توجهی داشته باشد و لذا از تدبرها محروم شدهایم...
🔰 رهبر آگاه از شلوغترین مسائل من و از سطحیترین آنها، آرامترین و عمیقترین برداشتها را برایم آماده میکند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۹۱ الی ۹۳ و ۱۰۷
💡#تربیت_عقلانی 2⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
May 11
.
📚 در دسترس بودن کتاب
📔 کتاب باید در دسترس و در معرض دید متربی باشد تا هر زمانی که فراغت پیدا کرد، بتواند به آسانی مشغول مطالعه آن شود. یکی از علل استفاده زیاد از فضای مجازی همین سهولت و در دسترس بودن آن است.
📘 با توجه به این نکته، بستن محیط کتابخانه یا ایجاد محدودیتهای زیاد برای مطالعه و به امانت بردن کتابها، کار درستی نیست.
📗 پیشنهادی که میتواند دسترسی به کتاب را در کانونها و مدارس، بسیار آسان کند، پخش کردن کتابها در چند نقطه از محیط است.
📕 نگرانی نسبت به این مساله که ممکن است متربیان کتابها برده و برنگردانند، چندان درست نیست. میتوان در کنار هر نقطهای که کتابها گذاشته شدهاند، این تذکر را به صورت مکتوب اعلام کرد که برگرداندن کتابها فراموش نشود.
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 8⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 سعی کنیم فرزندانمان خودکفا شوند. خودکفایی یعنی اینکه انسان در درون خودش، مربی و معلمی داشته باشد. خداوند عقل و فهمی به انسان داده که این عقل و فهم، انسان را تربیت میکند...
💠 در روایت داریم:«مَنْ لَمْيَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظَاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْتُغْنِي عَنْهُ شَيْئاً» هر کس که از درون خود واعظی نداشته باشد، موعظه دیگران برای او نتیجه ندارد؛ یعنی اول باید واعظ مربی و معلمی در درون انسان فعال شود تا موعظه دیگران بر او مؤثر باشد. تربیت یعنی احیای این واعظ و معلم.
💠 برای اینکه واعظ درونی شاگرد فعال شود از او «نظرخواهی» کنید. وقتی که از او نظرخواهی میکنید واعظ درونیاش فعال میشود؛ چون میخواهد استاد خودش را نقد کند؛ میخواهد...نمره بدهد. این نمره دادن شاگرد به استاد، خیلی مهم است... هم استاد توانایی خودش دستش میآید و هم موجب میشود مدیریت درونی شاگرد، مدیریت بیرونیاش را اداره کند.
💠 وقتی که شاگرد احساس میکند من روی مدیرم تأثیر دارم، احساس مسئولیتش بیشتر می شود؛ چون احساس آزادی میکند و احساس آزادی و احساس مسئولیت، با هم تواماند. شما هر اندازه که آزادی را از طرف مقابل سلب کنید، احساس مسئولیت را از او سلب کرده اید.
💠 از جمله چیزهایی که واعظ درونی را در فرد فعال میکند، «مشورت» با اوست؛ چون وقتی که میخواهد نظر بدهد ناچار است استارت ماشینش را بزند و موتور فکرش را روشن کند تا بتواند بهترین جواب را به شما بدهد.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد،جلد۱،صفحات۱۶۵، ۱۹۲ و ۱۹۳
💡#تربیت_عقلانی 3⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹مسئله دیگر که باز مربوط به تربیت عقلانی است این است که قضاوتهای مردم درباره انسان نباید برای او ملاک باشد. اینها یک بیماریهای عمومی است که اغلب افراد کموبیش گرفتارش هستند.
🔸اینکه انسان در مسائلی که مربوط به خودش است تحت تأثیر قضاوت دیگران قرار بگیرد [صحیح نیست] و به ما گفتهاند هرگز تحت تأثیر قضاوت و تشخیص دیگران نسبت به خودتان قرار نگیرید...
🔹قرآن با مسئله- بهاصطلاح امروز- «سنتگرایی» یعنی پذیرفتن آنچه درگذشته بوده است، با این حالت گوسفندصفتی در انسان و با پیروی کورکورانه از آباء و اسلاف و نیاکان فقط به دلیل اینکه آنها آباء و نیاکان هستند، سخت مبارزه کرده است...
🔸این حالت تسلیم در مقابل گذشتگان یک حالت ضد عقل است. قرآن میخواهد که انسان راه خودش را بهحکم عقل انتخاب کند. پس مبارزه قرآن با تقلید و بهاصطلاح «سنتگرایی» مبارزهای است بهعنوان حمایت از عقل...
🔹مسئله دیگر مسئله عدد است...قرآن [معیار قرار دادن] کثرت را مذمّت میکند و میگوید کثرت معیار نیست....
🔸اگر اکثر مردم را پیروی کنی تو را گمراه میکنند؛ چون اکثر مردم تابع عقل نیستند، تابع گمان و تخمیناند، همینکه چیزی در خیالشان پیدا میشود دنبالش میروند. چون اکثر اینجور هستند، پس به اکثر اعتماد نکن. این هم خودش نوعی دیگر استقلال بخشیدن به عقل است و دعوت به اینکه عقل باید معیار باشد...
✍ #شهید_مطهری | اسلام و تعلیم و تربیت، صفحات ۳۸ و ۱۹۲ و ۱۹۳
💡#تربیت_عقلانی 4⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🟢پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «انّى لا اخافُ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» چه جمله عالى و بزرگى! مى فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است.
🟢خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساسا عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمی کردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی (ع) آنها را ریاکار نمی دانست...می گوید اینها کج فهم و کج اندیش بودند.
✍ #شهید_مطهری | پانزده گفتار، صفحه 67 و 68
💡#تربیت_عقلانی 5⃣2⃣
📜 #احادیث_تربیتی 2⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔶 فكر انسان همانند يك قطبنما مىتواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اينكه يك قطبنما تحت تأثير كششها و جاذبهها قرار نگرفته باشد...آنها كه با تفكراتى مغشوش و گرفتار حركت مىكنند، خيلى گمراهتر از آنهايى هستند كه هرگز تفكراتى ندارند و كارى را آغاز نكردهاند.
🔷 تفكر انسان چهبسا كه تحت تأثير عادتها، تقليدها، منافع، غريزهها و تعصبها قرار بگيرد و در نتيجه، اين تفكر فقط به همينها منتهى مىشود نه به حق و همينها را نتيجه مىدهد نه حق را...انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند...
🔶 انسان چگونه مىتواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنماید؟...
نيروى حقيقتطلبى، انسان را از هواها، سودها و تعصبها آزاد مىنمايد.
🔷 اما عادتها و تقليدها، اين دو به وسيلهى رشد شخصيت و ايجاد شخصيت از بين مىروند. تقليد لازمهى نبود شخصيت است و هنگامىكه در انسان شخصيتى راه يافت، تقليد و عادت كنار مىروند.
عواملى كه بتواند شخصيت را در انسان زياد كند و او را بزرگ سازد متعدد است. تلقين، مقايسه، رقابت، بزرگداشت و احترام، مىتواند به رشد شخصيت كمك كند...
🔶 به وسيلهى عوامل زهد و آزادى و شناختهايى كه از تعليم و آموزش بدست مىآيد مىتوانيم به آزادىهاى زيادترى برسيم.
شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنجها و شناخت مرگ،ما را به آزادىهاى عظيمتر و متنوعترى مىرساند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی،صفحات ۷۳الی۷۵و۷۹الی۸۰
💡#تربیت_عقلانی 6⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 «آشنایی با ادبیات داستانی کودک و نوجوان»
🔹مربی باید آشنایی لازم با ادبیات داستانی کودک و نوجوان و جریانهای مختلفی که در این فضا فعالیت میکنند، داشته باشد. همچنین باید کتابهای مناسب و نامناسب کودک و نوجوان را بشناسد، تا بتواند کتابهای مناسب را معرفی کرده و با رعایت اصول تربیتی، از مطالعه کتابهای نامناسب جلوگیری کند.
🔸در همین راستا یکی از کارهای مربی، رصد مستمر کتابهای جدید و بهروز بودن اطلاعاتش در این زمینه است. میتوان از فهرستها و جوایز کتاب در این زمینه استفاده کرد؛ اما نکته مهم این است که مربی نباید به این موارد اعتماد کامل و اکتفا کند.
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 9⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸پیاز تند🔸
🔷 با یکی از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بودیم، او به پیاز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. کودکی که در آنجا بود مقداری از آن پیاز را در دهان گذاشت، اشکش سرازیر شد و زبانش سوخت و آن را رها کرد. دوستم خندید، خندهای پربار و پر از برداشت؛ که عدهای به خاطر جهتی از چیزهایی میگذرند اما عده دیگر، همان چیز را به همان خاطر میخواهند. آن تیزی و تندی که کودک را فراری کرده، مرا به سوی خود کشانده است. و سپس ادامه داد: در برابر سختیها و ناراحتیها عدهای به همان خاطر که ما فرار میکنیم به استقبال میروند و از سختیها بهره میگیرند. همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد، همانها به عنوان پا، عامل حرکت و پیشرفت و ورزیدگی عدهای میشود...
🔷 هر تصادف و هر صحنهاى پيامى دارد و حرفى دارد و مغزى و تو نمىتوانى از اين پيام و از اين حرف و از اين مغز به زودى بگذرى بلكه آن را زير و رو مىكنى و در آن تدبر مىكنى و آن را ارزيابى مىنمايى. و اين ارزيابىهاى وسيع و مرتب به سازمان فكرى وسيعى منتهى مىشود و در درون تو چشمههايى را مىكارد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۰۹ الی ۱۱۱
📝 #خاطرات_تربیتی 1⃣1⃣
💡 #تربیت_عقلانی 7⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🐑 «گوسفندی که خیلی کوچک بود»
داستان کتاب درباره گوسفندی به اسم فرفری است که از گوسفندهای دیگر کوچکتر است. فرفری که بهخاطر این کوچک بودن مسخره میشود، تلاش میکند با کارهای مختلف خودش را بزرگ نشان بدهد؛ اما هربار شکست میخورد. تا اینکه یک روز گرگی به گله حمله میکند و بهخاطر کوچک بودن فرفری، او را نمیبیند. فرفری هم از این فرصت استفاده کرده و با شجاعت گرگ را فراری میدهد. در پایان، گوسفندها که بخاطر فرفری، از دست گرگ نجات پیدا کردهاند، از او تشکر کرده و دیگر مسخرهاش نمیکنند.
✍️ نویسنده: راب لویس، مترجم: هوشنگ آزادیور
📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
📄 تعداد صفحات: ۳۲ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۶ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ متن ساده، روان و کوتاه
2⃣ نسخه چاپی کتاب، برای کودکان کمبینا مناسبسازی شده است.
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت اعتماد به نفس؛ به خصوص در کودکانی که از نظر جسمی ضعفهایی دارند.
2⃣ تقویت روحیه شجاعت
3⃣ تقویت روحیه بخشش و کمک به دیگران
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب به اینجا و تهیه نسخه الکترونیک آن به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_کودک 9⃣1⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
قصه صوتی گوسفندی که خیلی کوچک بود.mp3
1.9M
.
قصه صوتی این کتاب، توسط مرکز آفرینشهای فرهنگی_هنری کانون پرورش فکری، منتشر شده است.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 اول چیزی که بر ملت لازم است و بر دانشگاهها لازم است و بر دانشکدهها لازم است و بر همه ملت لازم است این است که این مغزی که حالا شده است یک مغز اروپایی یا یک مغز شرقی، این مغز را بردارند، یک مغز انسان خودمانی، انسان ایرانی_اسلامی[بنشانند]
💠 همانطور که آنها شستشو کردند مغزهای ما را، مغزهای بچههای ما را و به جای مغز خودشان مغز دیگری نشاندند، ما هم حالا عکسالعمل نشان بدهیم و شستشو کنیم مغز خودمان و بچههای خودمان را و یک مغز اسلامی- انسانی جایش بنشانیم، تا از این وابستگی فرهنگی و وابستگی فکری بیرون بیاییم.
💠 اگر ما از وابستگی فکری بیرون بیاییم، همه وابستگیها تمام میشود. اینکه ما وابسته شدیم، در اقتصاد وابسته هستیم، در فرهنگ وابسته هستیم، در همه چیز وابسته هستیم، مبدا این همین است که در فکر وابسته هستیم. فکرمان نمیتواند بِکشد این را که ما خودمان هم فرهنگ داریم؛ خودمان هم فرهنگمان غنی است؛ خودمان هم همه چیز داریم، یک مملکت غنیای ما داریم...
💠 آنها میخواستند نگذارند که شما استفاده فرهنگی خودتان را بکنید؛ استفاده اقتصادی خودتان را بکنید. همه چیزمان را به هم زدند تا اینکه دست ما همیشه دراز باشد، یک دستمان طرف امریکا دراز باشد؛ یک دستمان طرف شوروی دراز باشد، از این بخواهیم و از آن بخواهیم. همه هستی ما را آنها ببرند و ما نفهمیم.
🎙 #امام_خمینی | سخنرانی در دیدار با عشایر آذربایجان شرقی، ۲۸ شهریور ۱۳۵۸
💡#تربیت_عقلانی 8⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏴 عرض تسلیت به مناسب شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام
🔹امام عسكرى عليهالسلام:
مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ.
🔸امام حسن عسكرى عليهالسلام: هر كه برادرش را در خلوت پند دهد، او را آراسته است و هر كس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشكسته كرده است.
📚 تحفالعقول، صفحه ۴۸۹
📜 #احادیث_تربیتی 2⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاقآموزى در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل میشود.
🔸یاد دادن دانش؛ محتواى کتابها و محتواى علوم و مانند اینها که باید بچّههاى ما - مردان و زنان آیندهى کشور ما - اینها را یاد بگیرند. این، یک کار است.
🔹کار دوّم که از این مهمتر است، یاد دادن تفکّر است. کودک ما فرابگیرد که فکر کند - فکر صحیح، فکر منطقى - و براى فکر کردن درست راهنمایى بشود؛ سطحىنگرى، سطحىآموزى در مسائل زندگى یک جامعه را زمینگیر میکند، در بلندمدّت بدبخت میکند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد.
🔸لذا شما ببینید که ما مثلاً از شهید مطهّرى که نام مىآوریم، فقط به علم شهید مطهّرى اهمّیّت نمیدهیم، به تفکّر شهید مطهّرى اهمّیّت میدهیم. اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب میشود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند.
🔹اگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیرهى دانشى که در اختیار او است، دهها و صدها مسئلهى جدید مطرح میکند و پاسخ میگیرد. پس استفادهى از علم با تفکّر ممکن است.
🎙 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با معلمان سراسر کشور، ۱۳۹۳/۲/۱۷
💡#تربیت_عقلانی 9⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌼 انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که میشود به آن دست یافت که برای رسیدن به آن عاقبت بایستی تلاش کند.
🌼 ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعهی مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازهای که در وسع و قدرت ما است، به جامعهی مهدوی نزدیک کنیم.
🌼 جامعهی مهدوی، جامعهی قسط است، جامعهی معنویّت است، جامعهی معرفت است، جامعهی برادری و اخوّت است، جامعهی علم است، جامعهی عزّت است.
🎙#مقام_معظم_رهبری | سخنرانی تلویزیونی به مناسبت میلاد #امام_زمان (عج) ۱۳۹۹/۱/۲۱
❇️ #تربیت_مهدوی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💵 «مت میلیونر»
«مت» پسری یتیم و باهوش است که یک بازی کامپیوتری ساخته است. این بازی به طور اتفاقی مورد توجه قرار گرفته و پول زیادی را برای «مت» به ارمغان می آورد. او که پیش از ساخت بازی، فقیر بوده، ناگهان میلیونر شده و سرگرم خرید وسایل مختلف می شود. خریدهای او از دوچرخه آغاز شده و تا ماشین آخرین مدل ادامه پیدا میکند. پس از مدتی این خریدها برای «مت» تکراری میشود و او احساس میکند که دیگر از پولداری خود خوشحال نیست. اینچنین است که پسرک درمییابد که تنها با پولدار بودن نمیتوان خوشبخت بود.
✍ نویسنده: اندرو نوریس، مترجم: زهره فرنیا
📚 ناشر: سروش
📃 تعداد صفحات: ۱۸۱ صفحه
👨 مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال
✅ ویژگیها
1⃣ پرداختن به یک موضوع مهم و جدید
2⃣ داستان روان و جذاب
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت مهارت «تفکر» و «تجزیه و تحلیل منطقی»
2⃣ تبیین ضرورت تفکر و مشورت پیش از انجام کارها
3⃣ پرورش روحیه «دور اندیشی»
4⃣ پرورش روحیه «خودباوری»
5⃣ آگاهی بخشی درباره نقش نداشتن ثروت در رسیدن انسان به آرامش
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
💡 #تربیت_عقلانی 0⃣3⃣
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 9⃣1⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مىدهد؛ چون انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست و شناخت، از تفكر مايه مىگيرد. و سؤال فكر را به جريان مىاندازد.
🔸مادام كه سؤالهايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مىگيرى و نه از تفكرات ديگران؛ چون كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد.
🔹به دوستى كه سؤالش را فراموش كرده بود گفتم: اگر خواستى فقط يك مسأله را بپرسى، از اينجا شروع كن كه چگونه سؤال كنم...
🔸آن روزها که...در نزديكى زمستان، مادرم لباسهاى ما را آماده مىكرد و آنها را مىشكافت و دوباره مىبافت؛ گاهى براى شكافتن از خود ما كمك مىگرفت.
🔹براى شكافتن لباس، ما مدتها سَرِ هر نخى را مىكشيديم، امّا به جايى نمىرسيديم تا اين كه سرِ نخ اصلى پيدا مىشد و يا اين كه به دستمان مىدادند... در اين لحظه باز شدن هر گره، گرههاى ديگر را هم، باز مىكرد... و چقدر راحت و شيرين، صدا مىداد.
🔸من از آن روزها اين تجربه را به يادگار دارم كه اگر سؤالها درست مطرح بشوند و از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشكل، سؤالها و گرههاى ديگر هم باز مىشوند.
🔹ما در طرح سؤال از آخر شروع كردهايم، درست مثل كسى كه مىخواست لباس را از آن طرف بشكافد... پيداست كه گره گره، يك عمر صرف مىشد و عاقبت هم، نخها تكه تكه و بريده بريده، به دست مىرسيد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | روش نقد، ج۱، ص۶۷
📝 #خاطرات_تربیتی 2⃣1⃣
💡#تربیت_عقلانی 1⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 «آشنایی کامل با روحیات، علائق و مشکلات متربیان»
📙 یکی از مهمترین اصول جذب به کتابخوانی، معرفی کتاب جذاب بر اساس علاقهی مخاطب است. از همین رو مربی باید بداند متربیاش به کدام موضوع و قالب نوشتاری بیشتر علاقه دارد تا بتواند کتاب متناسب با سلیقهی متربی را به او معرفی کند. مثلا ممکن است یک متربی به کتابهای طنز علاقه داشته باشد؛ ولی متربی دیگر شیفته داستانهای تاریخی باشد. یک نوجوان به قالب شعر علاقهمند است و نوجوان دیگری به رمان و داستان.
📗 همچنین حل مشکلات و مسائل متربی با کمک داستان هم نیازمند آگاهی مربی است. به طور مثال اگر مربی اطلاع داشته باشد که متربیاش در خانواده با چه مشکلاتی روبهرو است، میتواند داستانهای متناسب با این مسائل را به او معرفی کند.
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 🔟
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 از آنجا كه فكر تحت تأثير عوامل محيط، تربيت، وراثت، تلقين و تقليد و تاريخ قرار مىگيرد، ضرورت نقد و سنجش و تعقل نمودار مىگردد...نيرويى كه اين سنجش و نقادى را عهدهدار است مىتوانيم عقل بناميم و اين سنجش را مىتوانيم تعقّل بخوانيم...
💠 با نظارت عقل به ملاكها مىرسيم كه اصلًا خوبى چيست؟ تو بايد دنبال چه چيزى باشى؟
در برابر اين سؤال، به اين ملاك مىرسيم كه خوبى، همان است كه كسرىهاى من را پر كند...
💠 دوست خوب، هدف خوب، راه خوب، مكتب خوب آن دوست و آن هدفى است كه من را بارور كند. به من بدهد. از من نگيرد.
با اين ملاك، خوبى از خوشى جدا مىشود. و با اين نظارت آنچه از محيط و وراثت و تلقين و تقليد و ... در من رخنه كرده، كنار مىرود...
💠 هنگامى كه خوبى از خوشى مشخص شد، انسان مىتواند به خاطر رسيدن به خوبىها از خوشىهايش بگذرد. چون اين خواستهى دل ما و نياز غريزهى بهتر طلبى ماست، نه يك حكم خشك عقلى و نه يك شعار خشن اخلاقى.
💠 با اين توضيح، هماهنگى فكر و عقل و دل، علم و عقل و عشق، آشكار مىشود. و با اين هماهنگى است كه شناختها به عمق و اصالت مىرسند و از محكوميت محيطها و عادتها و از جبرهاى گوناگون آزاد مىگردند؛ همانطور كه از محدوديت و سطحىنگرى و يكبعدى ماندن هم آزاد مىشوند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۲۱ الی ۱۲۶
💡#تربیت_عقلانی 2⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat