🐝 #زنبورعسل باشیم نه مگس:
✅قطعا #انتقادبجا و دلسوزانه می تواند در رفع و کاهش مشکلات و در نتیجه #پیشرفت و رشد کشور موثر واقع شود.
👈بنابراین هیچ کس نمی تواند مخالف #انتقادسازنده، دلسوزانه و منطقی باشد.
👈اما همین انتقاد، آنگاه که بدون توجه به #ریشه و علل واقعی بروز مشکلات و موجه یا غیر موجه بودن آنها.
👈و در نتیجه بر اساس #قضاوتهای_یکجانبه و غیر مستند و بی پایه و اساس شکل بگیرد.
👈یا از روی #لجاجت و تعصب کور به بازتاب القائات هدفمند دشمنان منتهی شود.
👈یا خدای ناخواسته از روی #بغض و کینه و #تصورات_غیرواقعی و یا برداشتهای غلط ما شکل بگیرد،
⚠نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه بر #مشکلات_جامعه خواهد افزود،
⚠بی شک در چنین مواردی ما هم در بروز #ناهنجاریهای ناشی از این رفتار سهیم خواهیم بود و لذا باید در دنیا و آخرت پاسخگوی کار خود باشیم.
👈با بررسی رفتار #زنبورعسل و مگس، در پاره ای از موارد حدفاصل #انتقادسازنده و #غیرسازنده را می توان به رفتار این دو موجود تشبیه کرد.
ادامه دارد....
✅مثبت #بیندیشیم و مثبت #عمل_کنیم
⚠⚠⚠⚠⚠⚠
مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇
@beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🗳در #انتخابات تکلیف گرا باشیم نه #مصلحتاندیش:👇 🔰تجربه یکی دو دهه اخیر نیز نشان داده که این نوع #مص
🗳در #انتخابات تکلیف گرا باشیم نه #مصلحتاندیش
🔰بخش #پایانی
🌹به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ « #تکلیف_گرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب براساس #تکلیف_عمل و از کارهای ضدتکلیف و نامشروع پرهیز کند.
✅انسانی که برای رسیدن به نتیجه براساس #تکلیف عمل میکند، اگر به نتیجه مطلوب هم نرسد، احساس #پشیمانی و #خسارت نمیکند. #تکلیفگرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.»
🌹رهبر معظم انقلاب در موارد مختلف از جمله در جریان دیدار تاریخ ۶/۵/۹۲ دانشجویان دانشگاهها با ایشان، ضمن اشاره به جمله معروف امام خمینی (ره) در این رابطه (جمله بالا) مجدداً میفرمایند:
❌« #تکلیف گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.»❌
⭕کلام آخر این که؛ بیان این نکات به معنای نفی مطلق #مصلحتاندیشی نیست، زیرا گاهی با شرایطی مواجه میشویم که #مصلحتاندیشی اجتناب ناپذیر است،
✅اما به مصداق ضرب المثل برگرفته از شعر حافظ که میگوید؛
❌«هر #سخن جایی و هر #نکته مکانی دارد»
💯قطعاً #مصلحت_اندیشی نمیتواند در همه موارد کاربرد داشته باشد.
#انتخابات
#مصلحتاندیش
🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳
مارابه دوستان خودمعرفی کنید👇
@beha_togham_alfaraez
🔰هدف از #قرآن به سر گرفتنمان چه چیزی باشد، بهتر است؟
🔹اگر قرآن به سر مى گذاريم، هدف تنها اين نباشد كه خدا #گناهان ما را بيامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد.
💢اينها ريخت و پاش سفره #شب_قدر است. وقتى يك دوستى سفره اى پهن مى كند، مائده الهى و مَأدبة الهى چيد، #مهمانهاى خود را به بهترين وجه پذيرايى مى كند.
✅وقتى مهمان ها برخاستند، سفره برچيده مى شود، آن ريزه هاى سفره را مى ريزند؛ مرغ ها آن #ريزههاى سفره را مى چينند.
🔹ريزه سفره #شب_قدر اين است كه كسى نسوزد، به #جهنم نرود. اينها شب قدر نيست.
🔷#شب_قدر آن است كه انسان طيّار گونه دست هزارها نفر را بگيرد و به بهشت ببرد.
✅در دنيا رفتار او، گفتار او، سيرت او، سريرت او، سنّت او آموزنده باشد.
✅هزارها نفر را زنده كند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد.
👈اگر ما بتوانيم در كنار #سفره_الهى و دولت قرآن بنشينيم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگيريم به دنبال آن ريزه هاى سفره تكان ها باشيم كه از سفره ی تكانده شده چيزى به ما برسد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇
@beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🌹 شرح #حکمت4 💠 قسمت #دوازدهم 🌹امیر المومنین علی علیه السلام در پایان حکمت چهارم می فرمایند: « و چ
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت5
💠 قسمت #اول
🌹امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۵ نهج البلاغه سه اصل و قاعده و ضابطه برای حیات حرفه ای و مؤثر بیان فرموده اند که عبارتند از : علم، آداب و تفکر.
✅ می فرمایند : « #دانش میراثی گرانبهاست و آداب زینتهای همیشه نو و تفکر آیینه ای صاف و شفاف است».
👈بنابراین در سه مقوله #دانش، آداب و تفکر باید از نهج البلاغه با هم گفتوگو کنیم.
🔷1. #دانش:
در نهجالبلاغه شریف مطالب بسیار جالب و بدیع پیرامون علم و دانش آمده است که در چند سطح عرضه می گردد:
🔹1.1 #ارزش_وجایگاه_علم:
🌹حضرت در حکمت ۱۵۴ معتقدند کسی که با علم عمل میکند، مثل رونده ای است که در جاده ای واضح حرکت میکند و میفرمایند: « آنکه از روی #آگاهی_وعلم عمل می کند مانند رهرویی است که در جاده روشن قدم برمیدارد پس باید بنگرد که به پیش میرود یا به عقب بر می گردد».
🔻 همچنین در حکمت ۱۴۷ در مقایسه ای جالب بین #دانش_ومال برای جناب کمیل میفرمایند:
💢« ای کمیل #دانش بهتر از مال است، زیرا دانش تو را #حفظ میکند در حالی که #مال را تو باید حفظ کنی.
💢مال با خرج کردن #کاهش می یابد ولی دانش با استفاده کردن #افزایش مییابد.
💢آنکه ساخته و پرداخته مال و ثروت است با #زوال و نابودی مال او هم نابود میشود و از بین می رود در حالی که #دانشمندان حقیقی تا دنیا دنیا هست هستند و باقی هستند.»
🔻 لذا حضرت در حکمت ۱۱۳ معتقدند شرافتی بالاتر از #علم نیست « شرافتی چون دانش نباشد».
♻️خود همین عبارت حکمت ۵ هم یکی از بهترین بیانات برای اثبات ارزش و برتری علم است که فرمود: « الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ ».
❎همانطور که می دانید #ارث و میراث عبارت است از آن اندوخته ارزشمندی که زحمت و تلاش آن را پیشینیان کشیدهاند و رایگان به دست ما رسیده است .
🔆لذا حضرت می فرمایند که: «علم آن ارث و میراث ارزشمند است» قطعاً ارث و میراثی بالاتر از علم هم نیست.
🔻در حکمت ۴۵۷ در یک استعاره بسیار جالب #ارزش_علم را بیان می کنند و نسبت آن را با کسی که دنبال دنیا است به زیبایی بیان میکنند و فرمودند:
❇️« دوگرسنه هستند که هرگز #سیر نمی شوند، یکی طالب علم و دیگری طالب دنیا».
🔰در حکمت ۲۰۵ هم می خوانیم: « هر ظرفی با آنچه در او ریخته میشود تنگ می شود غیر از #ظرف_علم که هرچه در آن بریزید وسیعتر و پهناور تر میشود».
✅با این نگاه حضرت معتقد هستند که اگر خیر حقیقی بخواهد به کسی روی بیاورد عبارت است از توفیق علم.
✅در حکمت ۹۴ می فرمایند: «خیر آن نیست که #دارایی و فرزندت زیاد شود بلکه خیر آن است که #علمت_افزون وحلم و بردباری ات بیشتر شود».
♻️با این نگاه و به خاطر ارزش و اهمیت استثنایی و منحصر به فردی که دانش در نزد امیرالمؤمنین دارد حضرت توصیه می کنند به #مؤمنین که حکمت را که اصیل ترین نوع دانش است هر جا که هست بروید و فرا بگیرید.
♻️در حکمت ۸۰ میفرمایند: «حکمت گمشده #مؤمن است پس آن را به دست آورید هرچند از اهل نفاق باشد».
♻️و در حکمت ۷۹ می فرمایند: « حكمت را هر كجا كه باشد فراگير، گاهی #حكمت در سينه منافق است و بی تابی كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مومن آرام گيرد. »
🎙 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘
مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇
@beha_togham_alfaraez
🌈 امروز سهشنبه
💐 ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🎊 ۲۱ رمضانالمبارک۱۴۴۲
🌲 ۴ می ۲۰۲۱
🌸کانال بها تقام الفرائض
در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇:
Sapp.ir/beha_togham_alfaraez
Igap.net/beha_togham_alfaraez
Ble.ir/beha_togham_alfaraez
Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
🍃آیه ی روز 🍃
🔸سوره توبه، آیه ٨٨:
لَـكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَأُوْلَـئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
⚡️ ترجمه کوتاه :
ولى (در مقابلِ منافقانِ رفاه طلب وگريزان از جنگ،) پيامبر و مؤمنانِ همراه او، با اموال و جانهايشان جهاد كردند واينانند كه همه ى خيرات ونيكى ها براى آنان است و همانانند رستگاران.
💥توضیح آیه :
منافقان مپندارند با نيامدنشان به جهاد، اسلام بى ياور مى ماند.
🔴تنها ايمان به پيامبر كافى نيست، همراهى با او نيز لازم است.
✅ جهاد با مال و جان، مايه ى نزول خيرات و بركات الهى، و عامل رستگاری است.
#آیه_روز
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇
@beha_togham_alfaraez
🏴ناله کن اى دل به عزاى #على
گریه کن اى دیده براى #على
🏴کعبه ز کف داده چو #مولودخویش
گشته سیه پوش عزاى على
🏴ماه دگر در دل شب نشنود
صوت #مناجات و دعاى على
🏴واى امیر #دوسرا کشته شد
خانه غم گشته،سراى على
🏴شهادت مولای مظلوم #عدالت ، تسلیت و تعزیت باد
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇
@beha_togham_alfaraez
🌺نگاهی به دعای روز بیست و یکم ماه رمضان :🌺
🍂 اَللَّـهُمَّ اجْعَلْ لي فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ دَليلاً، وَلا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فيهِ عَلَيَّ سَبيلاً، وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لي مَنْزِلاً وَمَقيلاً، يا قاضِيَ حَوآئِـجِ الطّالِبينَ.
1⃣خدایا دلیل و راهنمایی برایم قرار ده تا مرا بسوی آنچه که رضای توست راهنمایی کند.
2⃣خدایا شیطان، مانع بزرگی بر سر راه رسیدن به رضای توست. مرا از شرش پناه ده و برایش راهی بسوی من قرار مده.
3⃣خدایا اگر موفق به کسب رضای تو گردم و شیطان نتواند در این مسیر مانعم شود، آنگاه امید به ورود به بهشتت را دارم.
پس بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده.
🍃ای برآورنده حاجات درخواست کنندگان، فقط تو میتوانی مرا به این خواسته ها برسانی.🍃
#دعای_روزهای_ماه_رمضان
@beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🐝 #زنبورعسل باشیم نه مگس: ✅قطعا #انتقادبجا و دلسوزانه می تواند در رفع و کاهش مشکلات و در نتیجه #پیش
🐝 #زنبورعسل باشیم نه مگس:
✅قطعاً نمیتوانیم منکر برخی #مشکلات محسوس و نامحسوسی باشیم که جامعه ما بهخصوص در سالهای اخیر با آن دست به گریبان شده است و یا مدعی شویم که همه مشکلات حاصل #توطئههای مستمر دشمنان است.
✅البته این یک واقعیت است که کشور ما به خاطر شرایط خاص خود، با #مشکلات مضاعف ناشی از #عنادوکینه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی مواجه است و لذا وجود برخی از مشکلات طبیعی و اجتنابناپذیر است، اما برخی از مشکلات نیز وجود دارد که صرفاً ناشی از ناتوانی و #سوءمدیریت و بعضاً خیانت و فرصتطلبی برخی از مدیران و مسئولین است.
🔰بنابراین؛ نباید انتظار داشت که هیچگونه انتقادی وجود نداشته باشد،اماهمانگونه که رهبرمعظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) بارها و بارها متذکر شدهاند، #انتقاد باید مستند و قابل دفاع، واقعی و #منصفانه، سازنده و مؤثر و با در نظر گرفتن مصالح مردم و منافع کشور باشد، چرا که در غیر اینصورت میتواند به سیاهنمایی و #ناامیدکردن مردم و در نتیجه افزایش مشکلات و تشدید تهدیدات منجر شود.
در واقع انتقاد کردن.....
⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠
مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇
@beha_togham_alfaraez
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح #حکمت5 💠 قسمت #اول 🌹امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۵ نهج البلاغ
🌹 شرح #حکمت5
🔰 قسمت #دوم
🔹1.2تقسیم بندی #علم:
🔻حضرت گاهی #علم رابه علم فطری وعلم اکتسابی تقسیم میکنند و گاهی به علم نافع و غیر نافع. ببینیم این ها نسبت و رابطه شان به همدیگر چیست؟
🔸1.2.1 #نافع_بودن یانبودن علم:
🔹درحکمت ۳۳۸میخوانیم:
✅«دانش بر دو قسم است:
🔻 #دانش_فطری ((که در نهاد انسان قرار داده شده است))
🔻 #دانش_شنیدنی ((که از استاد و کتاب و چیزهای دیگر ما یاد می گیریم)) #دانش_شنیدنی هر گاه با دانش و فطری هماهنگ نباشد سودی نمی دهد ».
✅بنابراین مسئله مهم این است که آیا علمی که ما می آموزیم نافع هست یا نافع نیست؟
✅در مورد #علم_نافع و علم غیرنافع حضرت دوملاک ومعیارمعرفی فرمودند:
❓یک اینکه آیا به آن علم عمل میشود یا نه؟
❓دوم اینکه آیا آن علم تبدیل میشود به #ایمان_قلبی یا نه ؟
❌درباره عمل به علم مطالب بسیار جالبی در نهج البلاغه است در حکمت ۹۲ میخوانیم:
💢« #پست_ترین دانش آن است که تنها بر سر زبانها باشد و بالاترین دانش آن است که در اعضای بدن انسان آشکار می گردد».
⭕یا در حکمت ۳۶۶ می فرمایند: «دانش در کنار عمل است پس هر کس که بداند عمل میکند و علم ، عمل را فرا می خواند اگر عمل اجابت کرد علم میماند و گرنه کوچ میکند و میرود».
🔻 در حکمت۱۰۷ نهج البلاغه کار به جایی میرسد که حضرت می فرمایند:
💢«چه بسا انسان عالمی که جهلش او را کشته است».
❓چرا در حالی که عالم است جاهل است؟!
❌می فرمایند:« علمی که داشته همراهش بوده اما سودی نبرده».
💢یعنی به آن علم عمل نکرده است. با این نگاه حضرت در حکمت ۲۷۴ به ما توصیه می فرمایند:
⭕«دانش خود را #نادانی و یقین خود را شک قرار ندهید».
✅یعنی با وجود اینکه علم دارید مثل نادانها عمل نکنید و به علم خود عمل کنید.
✅و در حالی که #یقین دارید اینقدر وسواس نداشته باشید و مثل انسان هایی که شک دارند متوقف و متحیر نشوید.
💢در ادامه می فرمایند: «هر گاه دانستید به دنبال عمل باشید و چون یقین پیدا کردید اقدام کنید».
🌹در نظرحضرت علی علیه السلام عالم بی عمل پست ترین موجود است.
❌مثلا در خطبه ۱۱۰ میخوانیم :
⚠« #عالمی که به دانش خود عمل نکند مانند #جاهل سرگردانی است که از نادانیش بیدار نمی شود بلکه حجت و برهان علیه عالم بی عمل نسبت به جاهل بزرگتر و حسرت و اندوه او پیوسته تر است و او است که نزد خدا از همه بیشتر سرزنش میشود».
❌یا درباره کسانی که #ادعای علم می کنند درحالی که واقعا عالم نیستند در خطبه ۸۷ آنها را حیوان های عالم نما معرفی می فرماید و میفرمایند:
«بنده ی دیگری است که عالم نامیده میشود، اما عالم نیست، پس چهره چنین کسی چهره انسان ولی قلب او قلب حیوان است.
💢نه راه رسیدن به #هدایت را می شناسد تا به دنبال آن برود و نه راه رسیدن به گمراهی را میداند تا از آن روی برگرداند پس انسانی با این صفات مرده ای است درمیان زندگان ».
🔻با این توصیفات حضرت به جابر بن عبدالله انصاری در حکمت ۳۷۲ اینگونه بیان می کنند که :
❌«عالمی که به #علمش عمل میکند یکی از چهار ستون برقراری دین و دنیا است.
❌می فرمایند: « ای جابر دین و دنیا به چهار کس پایدار است عالمی که به علم خویش عمل میکند، نادانی که از آموختن ننگ ندارد، بخشنده ای که از بخشش به جا #دریغ نکند و فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد. پس اگر عالم به علم خویش عمل نکند نادان هم از آموختن سرباز میزند ».
❓چرا ؟ چون #جاهل میگوید اگر این علم فایدهای داشت چرا خود اهل علم به آن عمل نمیکند .
🔻نکته دیگری که درباره عمل به علم به عنوان نافع شدن علم بیان فرمودند در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی سلام الله علیها فرمودند:
✅«بدان که دردانشی که نافع نیست، خیری هم نیست وآموختن دانشی که سزاوار نیست سودی هم ندارد ».
✅پس معیار اول در نوع بودن علم این است که به آن علم عمل شود. علمی که به آن عمل شود نافع است و علمی که به آن عمل نکنیدنافع نیست.
🔸1.2.2 #دانش_وایمان:
❓آیا این علم از ذهن به قلب هم سرایت کرده است؟
❓به تعبیر دینی آیا این علم از مرحله دانش به ایمان تبدیل شده است یا نه؟
✅اگر به #ایمان تبدیل شد آن موقع حتماً نافع است.
حضرت در خطبه ۱۵۶ میفرمایند:« به وسیله ایمان علم آبادمی شود».
🎙 حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
#نهج_البلاغه
📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘
@beha_togham_alfaraez