eitaa logo
بهتر بنویسیم
1.5هزار دنبال‌کننده
317 عکس
36 ویدیو
53 فایل
💡خیلی از ما نویسنده‌ایم؛ فقط باید تمرین کنیم تا #بهتر_بنویسیم. ارتباط با مدیر: @Pourjam
مشاهده در ایتا
دانلود
کدام شیوه نویسندگی می‌تواند ابزاری برای پرورش و تعالی انسان باشد؟ کدام قلم می‌تواند در تغییر و بهبود جامعه نقشی ایفا کند؟ 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
اسلام و نویسندگی: فراتر از کلمات در جهان‌بینی اسلامی، نویسندگی نه تنها ابزاری برای تبیین حقیقت و هدایت جامعه است، بلکه فعالیتی مقدس و عبادت‌گونه محسوب می‌شود. قرآن کریم، با آیاتی همچون "ن والقلم و ما یسطرون" (ن، سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند)، به اهمیت والای قلم و نویسندگی اشاره می‌کند. نویسندگان بزرگی همچون جلال‌الدین محمد بلخی (مولانا) با مثنوی معنوی خود و سعدی شیرازی با گلستان و بوستان، نمونه‌های بارزی از نویسندگانی هستند که با تکیه بر اصول خدا محوری، حقیقت‌جویی و مسئولیت اجتماعی، آثاری ماندگار و تأثیرگذار خلق کرده‌اند. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
غرب و نویسندگی: آینه فردیت و جامعه فلسفه نویسندگی در غرب، با تکیه بر فردگرایی، خلاقیت و انتقاد اجتماعی، فضایی برای بیان عقاید شخصی و نقد و بررسی مسائل اجتماعی فراهم کرده است. نویسندگان بزرگی همچون ویلیام شکسپیر با نمایشنامه‌های جاودانه‌اش، ویکتور هوگو با رمان بینوایان و جین آستین با رمان غرور و تعصب، نمونه‌هایی از نویسندگان غربی هستند که با تکیه بر اصول فردگرایی، خلاقیت و انتقاد اجتماعی، آثاری ماندگار و تأثیرگذار خلق کرده‌اند. این آثار، بازتابی از فردیت، جامعه و دغدغه‌های اجتماعی نویسندگان خود هستند. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
شرق و نویسندگی: سفری به درون فلسفه نویسندگی در شرق، بر خلاف غرب، کمتر بر فردگرایی و بیشتر بر وحدت وجود و ارتباط انسان با کائنات تأکید دارد. نویسندگان بزرگی همچون لائوتسه با کتاب دائو ده جینگ، کنفوسیوس با مجموعه آثار خود و رابیندرانات تاگور با اشعار و داستان‌هایش، نمونه‌هایی از نویسندگان شرقی هستند که با تکیه بر اصول سادگی، فروتنی، آرامش و طبیعت‌گرایی، آثاری عمیق و الهام‌بخش خلق کرده‌اند. این آثار، خواننده را به سفری درونی به سوی خودشناسی و کشف حقیقت دعوت می‌کنند. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
رسالت نویسنده تربیتی، یک رسالت خطیر و چندبعدی است که با هدف هدایت و پرورش انسان‌ها به سوی کمال و سعادت انجام می‌شود. نویسنده تربیتی، با تبیین و ترویج معارف تربیتی اسلام، الگوسازی، نقد و بررسی چالش‌های تربیتی، توجه به نیازهای مخاطبان و بهره‌گیری از روش‌های نوین تربیتی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تربیتی جامعه و تربیت نسلی متعهد، مسئولیت‌پذیر و اخلاق‌مدار ایفا کند. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نویسنده تربیتی، با تکیه بر آموزه‌های دینی و اخلاقی، می‌تواند نقش مهمی در تربیت نسلی آگاه، متعهد و مسئولیت‌پذیر ایفا کند و به این ترتیب، به ساختن جامعه‌ای سالم، پویا و متعالی کمک کند. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
"هر نویسنده‌ای در ابتدا یک خواننده است. پس هرگز از خواندن دست نکشید. کتاب‌ها، معادن ارزشمندی از کلمات، ایده‌ها و الهامات هستند که می‌توانند به شما در مسیر نویسندگی کمک کنند." 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
با تواضع تمام بگویم، ادبیات که از چشم و جان خواننده به نظر زندگی‌بخش و دلنشین می‌آید، در جاری شدنش از جان و دست نویسنده، بسی که جان‌فرسا و هلاکت‌بار است. دست‌ِ‌کم در تجربه شخصی می‌توانم بگویم آنچه مرا از پای درمی‌آورد، ناممکن بودن نوشتن است. ...گاهی به صرافت می‌افتم که دورش بریزم یا که بسوزانمش! اما عمری که در پای آن ریخته‌ام چه می‌شود؟ بنابراین با بی‌رحمی به جراحی و تراشیدن و ساییدن همانچه می‌پردازم که در لحظات نوشتن، شوقی جان‌سوز به آن همه داشته‌ام... 📖 سلوک ✍️ محمود دولت‌آبادی 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
در دنیای نویسندگی، ابزارهای متعددی برای جان بخشیدن به داستان و شخصیت‌هایتان در اختیار دارید. یکی از این ابزارهای قدرتمند، "مونولوگ" یا "تک‌گویی" است. مونولوگ، گفتاری است که یک شخصیت به‌تنهایی انجام می‌دهد، بدون اینکه مخاطب دیگری حضور داشته باشد و به او پاسخ دهد؛ گویی شخصیت با خود یا با دنیای اطرافش در حال راز و نیاز است. اما مونولوگ صرفاً به معنای پر کردن صفحه با کلمات نیست. این فرصتی است برای غواصی در اعماق وجود شخصیت، آشکار کردن افکار و احساسات پنهان او، و برقراری ارتباطی عمیق با خواننده یا مخاطب. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
❓ چرا مونولوگ بنویسیم؟ ▫️ دلایل متعددی برای استفاده از مونولوگ در داستان وجود دارد: 1️⃣ شخصیت را عمیق‌تر می‌کند: مونولوگ‌ها می‌توانند پنجره‌ای به دنیای درونی شخصیت باز کنند و به خواننده اجازه دهند تا افکار، احساسات، انگیزه‌ها و درگیری‌های او را از نزدیک ببینند. 2️⃣ داستان را پیش می‌برد: مونولوگ‌ها می‌توانند برای ارائه اطلاعات به خواننده در مورد وقایع گذشته، شخصیت‌های دیگر یا دنیای داستان استفاده شوند. 3️⃣ تنش و هیجان ایجاد می‌کند: مونولوگ‌ها می‌توانند لحظات نفس‌گیر و پرالتهابی را در داستان رقم بزنند؛ به‌خصوص زمانی که شخصیت در حال تقلا با یک تصمیم دشوار یا روبرو شدن با خطر باشد. 4️⃣ خواننده را مجذوب می‌کند: مونولوگی که خوب نوشته شده باشد می‌تواند خواننده را مجذوب خود کند و او را به سفری در دنیای ذهن شخصیت ببرد. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
🔻 نکاتی برای نوشتن مونولوگ: 1️⃣ هدف خود را مشخص کنید: قبل از شروع نوشتن، از خود بپرسید که می‌خواهید با این مونولوگ به چه چیزی دست پیدا کنید. آیا می‌خواهید افکار درونی شخصیت را آشکار کنید؟ اطلاعاتی به خواننده بدهید؟ تنش ایجاد کنید؟ 2️⃣ صدای شخصیت را پیدا کنید: هر شخصیت لحن و شیوه بیان منحصر به فرد خود را دارد. سعی کنید لحنی را پیدا کنید که با شخصیت و پیشینه او مطابقت داشته باشد. 3️⃣ از زبان و لحن مناسب استفاده کنید: زبان و لحن مونولوگ باید با حال و هوای داستان و موقعیتی که شخصیت در آن قرار دارد، هم‌خوانی داشته باشد. 4️⃣ از کلیشه‌ها پرهیز کنید: مونولوگ‌های کلیشه‌ای و تکراری نه‌تنها خواننده را جذب نمی‌کنند، بلکه می‌توانند به شخصیت شما نیز آسیب بزنند. 5️⃣ آن را ویرایش و بازنویسی کنید: مانند هر نوشته دیگری، مونولوگ شما نیز به ویرایش و بازنویسی نیاز دارد. از خواندن آن با صدای بلند و دریافت بازخورد از دیگران نترسید. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
🔻 انواع مونولوگ: ↙️ دو نوع اصلی مونولوگ وجود دارد: 1️⃣ مونولوگ درونی: در این نوع مونولوگ، شخصیت با خود صحبت می‌کند و افکار و احساسات خود را به زبان می‌آورد. خواننده یا تماشاگر می‌تواند افکار شخصیت را بشنود، اما شخصیت‌های دیگر داستان آن‌ها را نمی‌شنوند. 2️⃣ مونولوگ بیرونی: در این نوع مونولوگ، شخصیت با مخاطب دیگری صحبت می‌کند، اما این مخاطب حضور فیزیکی ندارد. این مخاطب می‌تواند یک شخص واقعی، یک شخصیت خیالی، یا حتی یک شیء بی‌جان باشد. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
اصول اولیه نویسندگی شخصیت‌پردازی (قسمت اول) شخصیت‌ها، قلب تپنده هر داستان هستند. آن‌ها باعث می‌شوند خواننده با داستان ارتباط برقرار کند، با آن‌ها همذات‌پنداری کند و در ماجراجویی‌هایشان غرق شود. اما چگونه می‌توان شخصیت‌هایی خلق کرد که واقعی و باورپذیر باشند؟ در این قسمت، به برخی از اصول اولیه شخصیت‌پردازی می‌پردازیم: ۱. پیشینه: به گذشته شخصیت خود فکر کنید. او کجا بزرگ شده است؟ چه تجربیاتی داشته است؟ این موارد بر شخصیت او تأثیر می‌گذارند. ۲. انگیزه: هر شخصیت باید انگیزه‌ای برای انجام کارهایش داشته باشد. این انگیزه می‌تواند عشق، انتقام، ترس یا هر چیز دیگری باشد. ۳. نقاط ضعف و قوت: هیچ شخصیتی کامل نیست. شخصیت‌های شما باید نقاط ضعف و قوت داشته باشند تا واقعی به نظر برسند. ۴. تغییر و تحول: شخصیت‌های شما باید در طول داستان تغییر کنند و رشد کنند. این تغییر می‌تواند در نتیجه تجربیات آن‌ها یا تعامل با شخصیت‌های دیگر باشد. ۵. گفتار و کردار: نحوه صحبت کردن و رفتار شخصیت‌های شما باید با شخصیت آن‌ها هماهنگ باشد. یک شخصیت خجالتی و درونگرا نباید با صدای بلند و پرشور صحبت کند. ۶. ظاهر: ظاهر شخصیت‌های شما می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها به خواننده بدهد. به لباس، مدل مو، حالت چهره و زبان بدن آن‌ها توجه کنید. در قسمت‌های بعدی، به بررسی تکنیک‌های پیشرفته‌تر شخصیت‌پردازی و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در داستان‌های مختلف خواهیم پرداخت. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
آیا هنوز قلم به دست نگرفته‌اید؟ شاید بارها به خود گفته‌اید "وقتی بیشتر یاد گرفتم، شروع می‌کنم به نوشتن"، یا "هنوز آماده نیستم، باید بیشتر بخوانم و تمرین کنم". اما حقیقت این است که هیچ‌وقت زمان کاملی برای شروع وجود ندارد. نویسندگی، مهارتی است که با تمرین و ممارست به دست می‌آید. منتظر آموختن تمام فوت و فن‌های نویسندگی نباشید. بهترین راه برای یادگیری، نوشتن است. با نوشتن، می‌توانید سبک خود را پیدا کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و به مرور زمان پیشرفت کنید. پس همین حالا یک دفترچه بردارید و شروع کنید به نوشتن. یک پاراگراف، یک صفحه، یک داستان کوتاه... مهم نیست چقدر می‌نویسید، مهم این است که شروع کنید. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
زندگی پر از جرقه‌های الهام‌بخشی است که می‌توانند به خلق آثاری بی‌نظیر منجر شوند. این جرقه‌ها را در هر لحظه و هر کجا می‌توان یافت: در یک کافه شلوغ، در یک پیاده‌روی آرام، یا حتی در رویاهای شبانه. همیشه آماده باشید تا این ایده‌های ارزشمند را ثبت کنید. یک دفترچه یادداشت یا اپلیکیشن در دسترس داشته باشید تا بتوانید این لحظات گذرا را به دام بیندازید. حتی چند کلمه یا جمله کوتاه می‌تواند سرآغاز یک شاهکار باشد. به یاد داشته باشید، نویسندگی یک سفر است، نه یک مقصد! پس از هر فرصتی برای نوشتن استفاده کنید و از این سفر لذت ببرید. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
"چشمان تیزبین، ذهن خلاق را تغذیه می‌کنند. هر آنچه در اطرافتان می‌بینید، می‌تواند سرآغاز یک داستان باشد. خوب دیدن، اولین قدم برای خوب نوشتن است." 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
. قلم را برداشت و آغاز کرد: به نام او که برای لحظه‌ای تنهایم نگذاشته... به همین سادگی! 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
بهتر بنویسیم
. قلم را برداشت و آغاز کرد: به نام او که برای لحظه‌ای تنهایم نگذاشته... به همین سادگی! #نویسندگی
"به نام او که برای لحظه‌ای تنهایم نگذاشته..." شروع‌های ساده، گاهی عمیق‌ترین و تأثیرگذارترین شروع‌ها هستند. این جمله کوتاه، دریایی از احساسات و معانی را در خود جای داده است. سپاسگزاری، توکل، عشق و وابستگی، همگی در این چند کلمه موج می‌زنند. شروع داستان یا نوشته با نام خداوند، سنتی دیرینه در ادبیات ماست. این کار، علاوه بر معنویت و زیبایی، می‌تواند به خواننده آرامش و اطمینان خاطر ببخشد. شروع‌های ساده را دست کم نگیرید. گاهی یک جمله کوتاه، می‌تواند کلید ورود به دنیایی شگفت‌انگیز باشد. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
📝 حشو یا زائدنویسی را بشناسیم ⚪️ از واژه‌هایی که هیچ تأثیری در نوشته و مفهوم متن‌تان ندارد دوری کنید. این واژه‌ها و حتی حروف اضافه، نه‌تنها باعث زیبایی متن نمی‌شود بلکه حوصله خواننده را هم سر می‌برد. ❌ مثلاً به‌جای اینکه بگویی: «داشتم می‌رفتم کتابی بخرم که مسعود را سرکوچه دیدم» ✅ اینگونه بنویس: «می‌رفتم کتابی بخرم که مسعود را دیدم.» 🔸 همان‌طور که مشاهده کردید، هیچ تغییری در معنای جمله اتفاق نیفتاد؛ فقط واژه‌ها و افعال اضافی حذف شد. 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
. سلام به همه نویسندگان عزیز و همراهان همیشگی کانال! 😊👋 امروز روز نوشتن است، روزی برای خلق داستان‌ها، شعرها، و جملاتی که از اعماق وجودتان برمی‌خیزند. بیایید با هم به اشتراک بگذاریم: امروز چه نوشته‌اید؟ چه چیزی در ذهن دارید که می‌خواهید بنویسید؟ چه چالش‌ها و موفقیت‌هایی در مسیر نویسندگی داشته‌اید؟ منتظر خواندن نوشته‌ها، ایده‌ها و تجربیات شما هستیم. ✨ 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
. 📝 نظر شما درباره برگزاری دوره آموزشی نویسندگی در کانال چیست؟ 🎯 ✍️ به نظر شما از چه سطحی شروع کنیم؟ مقدماتی، متوسط یا پیشرفته؟ ✍️ چقدر زمان برای شرکت در این دوره دارید؟ ✍️ آیا دوره به صورت کارگاهی (با تمرین و رفع اشکال) باشد یا به صورت آزاد (فقط ارائه مطالب آموزشی)؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم دوره ای متناسب با نیازها و علایق شما طراحی کنیم. 😊 🆔 @behtarbenevisim محفل تضارب آراء 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2345402427C9c718687c3
هدایت شده از کِلک صافی 🪶
یکهو وارد اتاق شد، دستگیره در هم نامردی نکرد و در آن سکوت عصرگاهی رایج در ادارات، از آن شترق‌های کلاشینکف واری کرد که مرده و زنده آدم را جلو چشمش می‌آورد. چنان از جا پریدم که هنوز مهره چهار و پنجم تیر می‌کشند. خواستم در حال چرخشی تاکتیکال به سمت در کمی از ادبیات شیوای کوچه بازاری بارش کنم که خدارا شکر قبل از جاری شدن کلمات، مغزم تحلیل درستی از آنچه نصفه نیمه می‌دید ارائه کرد. بزرگواری بود که رودربایستی داشتم با سر تا پای دیلاقش. با همان لبخند ملیح و به غایت بلاهت بار همیشگی و چنان که انگار تازه با موفقیت از مناظره‌ای بیرون آمده، پرسید: گلیم‌باف دیگه؟ (اسامی در جهت حفظ حریم شخصی تغییر داده شده، هیچ‌یک و به هیچ‌وجه حقیقی نیستند!) و خودش را ول داد روی صندلی. گفتم (یا حداقل می‌خواستم بگویم): البته مسئله این نیست، بلکه... که حرفم را با حسرتی خاص و لحنی پدرانه که انگار برای فرزند کوته‌فکرش دلسوزی می‌کند قیچی کرد: پس خلیلی... و به گشتن در کشوها به دنبال شیئ موهومی ادامه داد. گفتم: ببخشید، چیز درخوری برای پذیرایی نداریم. دستش را در هوا تکان داد که (ان شاء الله) یعنی فدای سرت. ادامه دادم حضرت آقا فرموده‌اند اولویت اول... درحالی که تخمه‌ای که ته کشو یافته بود را زیر دندان می‌فشرد با سر و دست اشاره کرد و احسنت مبهمی گفت و باز قیچیمان کرد که: اصلح آقا! انتخاب اصلح! اصلا گیریم خلیلی صالح باشد ولی گلیم‌باف اصلح است و همه آنچه درباره فسادش گفته‌اند از حقد و حسد و کینه بوده و فقط ببین چه بزرگانی اعلام حمایت کردند و در شرایط حساس کنونی کشور مجری با سابقه مشخص میخواهد و... خلاصه تلیتمان کرد. مغز من هم خسته تر از آن بود که تقلایی برای نجات جانش از این مهلکه کند لذا به لبخندی از روی ناچاری بسنده کرد. خوب که کوبید، رو کرد به بغلدستی و گفت شما که دیگه... و بغلدستی قیچیش کرد: دکتریان! بهتش زد، آمادگیش را نداشت انگار که با مخالف روبرو شود. بعد مکثی طویل رو کرد به من: گفتی خوراکی چیزی ندارید؟ و بدون آنکه منتظر جواب بماند بلند شد و رفت. در را هم پشت سرش بست، البته اینبار به آرامی. بغلدستی رو کرد به من که: نباید بحث کرد، و هرجا از بحث خسته شدی کلید نجات همین است. درست می‌گفت، دست را درست بر آن نقطه باید گذاشت که طرفت باید به آن بیندیشد، ولی نمی‌خواهد. پ.ن. به تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۳ قلمی شد تا آیندگان بدانند چه کشیدیم از خودی‌ها در انتخابات پسا شهیدی. ⚜️ @kelkesafi
هدایت شده از دیمزن
امروز از بچه ها خواستم چشمهایشان را ببندند. بروند توی بیابان کربلا بایستند و قبل از رسیدن کاروان امام حسین هرکاری که بلدند بکنند. شاید تاریخ جور دیگری رقم خورد. کاغذهای مربعی کوچک را پخش کردم بین شان. تا آنها مسیر تاریخ را تغییر بدهند، برای خودم چای ریختم. بعضی ها هنوز دست به قلم نشده بودند و بعضی با ولع می نوشتند. وقت تمام شد. به ردیف خواستم که برایم بخوانند. ـ من یک تابلوی بزرگ قبل از کربلا می زدم و می نوشتم: «ورود هر گونه کاروان به کربلا ممنوع است. مخصوصا آنها که زن و بچه همراهشان باشد.» ـ من زمین را می کندم و داخلش کلی قمقمه و کلمن پر از آب قایم می کردم. کاروان که می رسید، راهنمایی شان می کردم خیمه بچه ها را در آن قسمت برپا کنند. ـ من توی غذای لشکر حر پودر لباسشویی می ریختم که همه شان مسموم شوند و نتوانند امام حسین را مجبور کنند که توی کربلا بایستد. با شنیدن این جمله تخیل خودم هم شروع به کار کرد. ایستادم کنار اسب حر. چکمه های خاکی اش را بوسیدم. التماسش کردم. گفتم من که نقطه ضعفت را بلدم. نگاهی عصبانی به من انداخت که یعنی مردجنگی چه نقطه ضعفی می تواند داشته باشد. گفتم: «‌سردار! آن که می خواهی معطلش کنی تا سپاه ابن زیاد برسد و با او درگیر شود پسر فاطمه است. کمی به جمله ام فکر کن.» گرهی به ابروهایش افتاد و اسبش را هی کرد. من هم یک قلپ از چایم را نوشیدم. کاش آدم ها تصمیم های درستشان را قبل از این که دیر شود، می گرفتند. دیمزن دنیای یک مادر زائر نویسنده https://eitaa.com/dimzan https://ble.ir/dimzan