بهتر بنویسیم
📌 #واژهشناسی و معناشناسی واژگان #خلاقیت_در_نویسندگی 9️⃣ 🍒 ما روزانه در گفتوگوها و نوشتنها از کل
📌#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع
#خلاقیت_در_نویسندگی 0⃣1⃣
💡گاهی ما آنقدر به زندگی عادیمان، عادت میکنیم که بزرگترین نعمتهایمان، غیرقابلدیدن میشود. در این صورت کافی است که ما فقط فضایی را بدون آن نعمت تصور کنیم؛ چه نتایجی به ذهنمان میآید‼️
💡همانها را بنویسیم، آنوقت میبینیم که در لابهلای کلمات سخت و بیجان و خطخطیهای بهظاهر بیخاصیت و تکراری، شکافهایی عمیق پدیدار میشود.
👈فقط یادتان باشد که تا میتوانید کنار چشمههای خلاقیت که پدید آمده، کاسههای کاغذی خود را بیاورید؛ جذابترین و جدیدترین ایدهها و سوژهها را با قلمتان استخراج کنید.
از نوشیدن آنهمه نوآوری و ایده، لذت ببرید و به خودتان ببالید که توانستهاید، اینهمه سوژه خلق کنید.
💡با این شیوه شما میتوانید یک سخنور خلاق هم باشید. چه بسیار از معلم قرآن و دلسوز کشورمان، حاجآقای قرائتی از این جنس عبارتپردازیها شنیدهایم که مثلاً اگر ابرو نداشتیم چه میشد، اگر پلک نمیزدیم چه میشد و... .
و این شیوه از ایشان نیست جز اینکه:
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم
🌸أ لَمْ تَرَ إِلى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَليلاً 🌸(فرقان/۴۵)
چه کسی حرکت «سایه» را یک نعمت میداند، حال اگر خدا میخواست که آن را ساکن قرار بدهد، چه پیش میآمد!!!
شما این شیوه پردازش را حتماً در فیلمهایی با قالبهای مختلف مثل طنز یا ترسناک دیدهاید؛ مانند فیلمهایی با موضوعات زیر:
🔺یک روز که همه فقط راست میگویند،
🔺فردی که بدو تولدش، همان دوران پیری اوست و هرچه عمر او بیشتر میشود، او جوانتر میشود تا روزی که به شکل یک نوزاد، از دنیا میرود.
🔺چگونگی روزگار اشخاصی که فقط در عالم خواب زندگی میکنند.
🔺خانمی که هیچوقت پیر نمیشود.
و... .
#تمرین
شما هم یک موضوعی را انتخاب کنید و آثار بود یا نبود (عکس حالت طبیعی) آن را توصیف کنید.
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع #خلاقیت_در_نویسندگی 0⃣1⃣ 💡گاهی ما آنقدر به زندگی عادیمان، عادت می
یادداشت زیر نمونهای از بهکارگیری این شیوه است به همراه مهارت ضرب عناصر #زاویه_دید و #جان_بخشی و #چهار_خ_خلاقیت:
❌درباره مهارت #ضرب عناصر خلاقیت، درآینده اشارهای خواهم کرد.
👇👇👇👇
هدایت شده از صریر
#مرواریدهای_مشکی6️⃣
🍭 از اینکه بر سر من و دوستانم روکشی نیست، تعجب نکنید. این تقصیر ما نیست. مدیریت کارخانهمان تصمیم گرفته که مدتی آبنباتهای چوبی کارخانه را بدون #روکش عرضه کند.
🍭 مدیران میگویند، این کار به خاطر جلب مشتریهایمان است. چون آبنبات بیشازحد در بازار زیاد شده، طبیعتاً در این رقابت، تنها کارخانهای موفقتر است که بتواند سرعت رسیدن مشتری را به طعم خوشمزه آبنبات، بیشتر کند.
🍭 الآن من در قفسه یک فروشگاه و بافاصلهای مشخص از دوستانم، روی پایه خودم ایستادهام.
🍭 مشتری زیاد میاید و بیشترشان من و دوستانم را لیس میزنند و طعم ما را امتحان میکنند. البته تعداد کمی از آنها ما را میخرند.
🍭 همه ما تقریباً شبیه هم هستیم. چشم و بینی و گونههایمان، مثل هم است، ولی نمیدانم چرا این مشتریها اصرار دارند، طعم همه ما را امتحان کنند. این خیلی بده.
🍭 بدتر اینکه با هر بار لیسیدنِ این گرسنهها، هم عمر من کم میشود و هم شانس خریده شدنم. جالب است!
🍭 این روزها همه کارخانههای آبنباتسازی، محصولاتشان را بدون روکش عرضه میکنند. جالبتر اینکه همه ما، لیسیده میشویم؛ چه آن آبنباتهایی که مثل من، فقط در ویترین، برای جلبتوجه مشتریها، لیسیده میشوند و چه آبنباتهای دیگر داخل جعبه؛ چون برخی از مشتریها از لیسیدن آبنبات چند بار لیسیده شده، بدشان میآید، ترجیح میدهند که از داخل جعبه موردی را بردارند و طعم دلخواه خودشان را امتحان کنند.
🍭 افسوس! گاهی صاحب فروشگاه از یک پیرزن که آبنبات محلی درست میکند، محصولاتی میآورد. گاهی حسودیام میشود، بااینکه آن آبنباتها، قیافههای معمولی و گاه نامیزانی دارند، ولی پیرزن روکشدارشان میکند و این باعث شده، مشتریهایی که به پاکیزگی اهمیت میدهند، فقط آنها را بخرند.
🍭
پرحرفی بس است، فعلاً منتظر یک خریدار واقعیام.✍️علی فراهانی #زاویه_دید #جان_بخشی #چهار_خ_خلاقیت #آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع #نویسندگی_خلاق #حجاب #مرواریدهای_مشکی @Fanus_AliFarahani
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۲: از سوژهیابی تا سوژهپردازی ❓چرا برای تحقق یک هدف
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۳.mp3
6.84M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
🎙 جلسه۳: ساختار کلی و اجزای اصلی یک یادداشت کوتاه
❓جمله موضوع چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
❓نقش جملههای پشتیبان در یک بند چیست؟
❓سه سبک اصلی بندنویسی کدامند؟
🎙استاد مرتضی رجایی
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#جمله_موضوع
#جمله_پشتیبان
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۳: ساختار کلی و اجزای اصلی یک یادداشت کوتاه ❓جمله مو
یادداشت نویسی در فضای مجازی، جلسه3.pdf
286.3K
متن جلسه سوم یادداشت نویسی در فضای مجازی
❓جمله موضوع چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
❓نقش جملههای پشتیبان در یک بند چیست؟
❓سه سبک اصلی بندنویسی کدامند؟
✍️استاد مرتضی رجایی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
"طوفان" یا "توفان" صحیح است؟
بعضی به گمان اینکه کلمۂ طوفان در اصل فارسی است آن را به صورت توفان می نویسند و حتی بعضی از فضلا توصیه کرده اند که صورت اخیر به کار رود.
اما اصل این دو کلمه و معنای آنها یکی نیست. "طوفان" کلمه عربی ( ظاهرا ریشهاش یونانی ) و به معنای « باد و باران بسیار شدید » است.
ولی واژه فارسی "توفان" صفت است و به معنای « غران، دمان » است و ربطی به « باد و باران بسیار شدید » ندارد. این واژه صفت فاعلی از مصدر توفیدن به معنای « فریاد بلند کشیدن» یا « غریدن و خروشیدن » است:
ز آوازِ گُردان بتوفید کوه
زمین شد ز نعل ستوران ستوه ( فردوسی )
واژه توفنده به معنای « غرنده و خروشنده » نیز از همین فعل مشتق شده است.
💠 با#بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۳: ساختار کلی و اجزای اصلی یک یادداشت کوتاه ❓جمله مو
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۴.mp3 1.mp3
5M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
🎙 جلسه۴: بندنویسی توصیفی
🎙استاد مرتضی رجایی
⚠️برای درک بهتر مطالب این فایل صوتی، متن مربوط به آن را پیش روی خود باز کنید:👇
متن جلسه چهارم یادداشت نویسی در فضای مجازی
❓روشهای پرکاربرد پشتیبانی از یک "جمله موضوع" و بسط یک یادداشت کدامند؟
❓روش مناسب برای بسط یک یادداشت به چه عواملی باید توجه کنیم؟
❓چگونه میتوان یک بند توصیفی دقیق و اثرگذار نوشت؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#بندنویسی_توصیفی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
«بسمالله»
✏️فقط #چمران میتواند،
طراح جنگهای نامنظمی باشد،
که در اوج نظم و آراستگی است!
اصلا عاشق که باشی،
مُحالها، سهل و آسان میشود.
برای عاشق فرقی ندارد که
در دانشگاه برکلی مشغول تحصیل فیزیک پلاسما،
یا در مصر برای آموزش چریکی و نظامی،
یا لبنان در میان نیازمندان و بیپناهان،
و یا در قلب پاوه، میان محاصره دشمنان باشد...
چون او هر کجا
که عقربهی دل نشان دهد،بی چون و چرا حاضر میشود...
به قول آقا مصطفی،
وقتی عقل عاشق شود،
عشق عاقل میشود،
و آنگاه شهید میشوی...
او به بهترینِ عالم دل داده بود،
برای همین به دنبال #بهترین شدن بود...
🙏🏻سالروز شهادت استاد مصطفی چمران گرامی باد.
پ.ن: در متن تصویر، از زاویهی دید #شهیدمصطفیچمران، هدف درس خواندن را مشاهده کنیم. راز چمران شدن، چمران زیستن است.
✍️#محمدجوادمحمودی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی 🎙 جلسه۴: بندنویسی توصیفی 🎙استاد مرتضی رجایی ⚠️برای درک به
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۵.mp3
5.92M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
جلسه۵: بندنویسی با روش مثالآوری
🎙استاد مرتضی رجایی
⚠️برای درک بهتر مطالب این فایل صوتی، متن مربوط به آن را پیش روی خود باز کنید:👇
متن جلسه پنجم یادداشت نویسی در فضای مجازی
❓انواع مثالهای قابل استفاده در نوشته کدامند؟
❓کدامیک از انواع مثال در بندنویسی مثالی به کار میروند؟
❓ویژگیهای یک مثال اثرگذار چیست؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#بندنویسی_مثالی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
"نشان" یا "نشانه"؟
📗این دو واژه همگوناند و معانی متعدد آنها تقریبا یکسان است و در اغلب موارد میتوان آنها را به جای هم به کار برد.
اهل و عیال
📗به معنای «زن و فرزند، اهل خانه». گاهی در نوشتهها این اصطلاح را بر اساس تلفظ عامیانه آن به صورت عهد و عیال میآورند که صحیح نیست. باید به صورت اهل و عیال نوشته شود.
💠 با#بهتر_بنویسیم، #غلط_ننویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع #خلاقیت_در_نویسندگی 0⃣1⃣ 💡گاهی ما آنقدر به زندگی عادیمان، عادت می
📌ابعاد مادی و باطنی موضوع
#خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣1️⃣
🌺اگر آنان را بهسوی هدايت دعوت كنيد، نمیشنوند و آنان را مىبينى كه بهسوی تو مینگرند، درحالیکه نمیبينند. (اعراف/۱۹۸)🌺
💠 توجه به بُعد مادی و باطنی موضوع در کنار هم، فضای عمیقی برای پردازش موضوع فراهم میکند.
✅اینکه فردی چشم مادی دارد و میتواند ببیند، ولی خداوند میفرماید او نمیبیند.
✅اینکه آمریکا کشوری قدرتمند دانسته میشود، ولی قدرت حمله نظامی ندارد.
✅اینکه کشوری جانی، قهرمان یک ملت را ترور میکند تا او را محو کند، ولی آن قهرمان، فراملی و سردار دلها میشود.
✅اینکه عنکبوت نامقدس، میخواهد چراغ تابان عصمت را کمنور کند، ولی برعکس، موانع تابشش را برمیدارد.
✳️ پس اگر یک هنرمند بتواند از ظاهر سخت سنگ، باطنی لطیف نمایش بدهد
یا از خندههای یک دیپلمات، دندانهایی خونآشام روایت کند،
🔆باید به او تبریک👏🏻 گفت؛ چون او بهحق #خلاق است.
👈نکته: در این نوع نگاه به موضوع، ضرورت ندارد که ظاهر و باطن موضوع ضد هم باشند؛
👌بنابراین مادری که از گوشتکوبیده دیشب و سیبزمینی با نعناعداغ دو روز پیش، کتلت امروز ظهر را آماده میکند، حقا یک خلاق است؛ چون ظاهر این غذا، کتلت و باطنش...☺️
👈نکته دوم: منظور ما از باطن، باطن حقیقی موضوعات نیست، بلکه ما هرآنچه را که در ورای ظاهر یک موضوع بتوان توصیف حسی یا غیر حسی کرد، باطن موضوع میدانیم.
تمرین: یک موضوع را انتخاب کنید و با توجه به ظاهر و باطن آن، یادداشتی بنویسید.
✍️علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#ابعاد_ظاهری_و_باطنی_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی جلسه۵: بندنویسی با روش مثالآوری 🎙استاد مرتضی رجایی ⚠️بر
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۶.mp3
6.01M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
جلسه۶: بندنویسی با روش استدلال
🎙 استاد مرتضی رجایی
⚠️برای درک بهتر مطالب این فایل صوتی، متن مربوط به آن را پیش روی خود باز کنید:👇
متن جلسه ششم یادداشت نویسی در فضای مجازی
❓انواع استدلال قابل استفاده در یک یادداشت کوتاه کدام است؟
❓بایستههای ارائه یک یا چند دلیل مناسب برای یک مدعا چیست؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#بندنویسی_استدلالی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۷.mp3
6.64M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
جلسه۷: جملهنویسی(۱): درستنویسی
🎙 استاد مرتضی رجایی
⚠️برای درک بهتر مطالب این فایل صوتی، متن مربوط به آن را پیش روی خود باز کنید:👇
متن جلسه هفتم یادداشت نویسی در فضای مجازی
📎 پیوستها:
۱. فهرست ۱۵۰ غلط املایی رایج
۲. فهرست ۱۵۰ واژه دارای چند صورت املایی
۳. فهرست ۱۸۰ مورد از واژههای متشابه
❓در یک نوشته چند نوع غلط ممکن است وجود داشته باشد؟
❓انواع غلطهای انشایی کدامند؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#درست_نویسی
#غلطهای_املایی
#غلطهای_انشایی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌آغازی برای #نویسندگی
💠نویسندگی چیست؟ نویسنده کیست؟
🔸مثل هر کار دیگری در هفتۀ اول باید بفهمیم که اصلاً نویسندگی چیست؟ نویسنده کیست؟ مراحل نویسنده شدن سخت است یا آسان؟ برای نویسنده شدن چه میزان عرق جبین و کد یمین لازم است؟
🔴 نویسنده کسی است که مینویسد! همین.
شاید تعریف رضا بابایی از نویسندگی یکی از زیباترین و راهگشاترین تعاریف باشد:
♦️ نویسنده کیست؟
«نویسنده کسی است که نوشتن برای او آسان است؛ اگر چه محصول کارش متوسط باشد.»
پس نویسنده، کسی است که از نوشتن نمیهراسد؛ بلکه آن را دوست دارد و از آن لذت میبرد. کسی که نوشتن برای او، بهآسانی و شیرینی گشتوگذار در طبیعت باشد، نویسنده است؛ حتی اگر آنچه مینویسد، چشمها را خیره نکند. این گمان که نویسنده، باید با هر نوشتۀ خود، خوانندهاش را شگفتزده کند و به تحسین و اعجاب وا دارد، دور از آبادی است. اگر کسی، به همان راحتی که میگوید، بنویسد، نویسنده است؛ اگر چه دیگران، به سختی و با رنج فراوان، بهتر از او بنویسند. (نقل از کتاب خارج از نوبت)
🗯 قانون طلایی نویسندگی به این شرح است:
راحتنوشتن + بسیارنوشتن = زیبایی و سنجیدگی
تصور میکنیم تاکنون جستهگریخته دست به قلم بردهاید، اما هنوز حرفهای نشدهاید. حالا در هفتۀ اول آغاز نویسندگیِ حرفهای چه باید بکنید؟
کمی دربارۀ تعریف نویسندگیِ حرفهای بدانیم:
یک تعریف نویسندگی حرفهای میگوید:
نویسندۀ حرفهای فردی است که جز نوشتن کار دیگری انجام نمیدهد.
تعریف دیگر میگوید:
نویسندۀ حرفهای کسی است که شغل او نویسندگی است و از راه دیگری امرار معاش نمیکند.
اما بیایید فعلاً تعریف زیر را به عنوان یک قرارداد مشترک بپذیریم:
✨نویسندۀ حرفهای کسی است که هر روز مینویسد.✨
این تعریف به ما کمک میکند که در ابتدای کار بهتر و منظمتر بنویسیم؛ و در این رهگذر عضلات نویسندگی خودمان را تقویت کنیم.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
در هفتۀ اول ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا نویسندگی آب و نان میشود یا نه؟
بر خلاف تصور عامه و کلیشههای جاافتاده که نویسندگی را تحمل فقر و بدبختی و بیچارگی میدانند، میتوان نظر متفاوتی داشت؛ با توجه به روندهای موجود در دنیای فعلی و توسعۀ تکنولوژی و رسانههای دیجیتال، نویسندگی جایگاه کاملاً متفاوتی یافته است.
قبل از راهاندازی اینترنت هیچ بعید نبود که نویسندۀ بینوا از فقر و تنگدستی به هزار کار عجیب و غریب دیگر روی بیاورد یا از سر استیصال خودکشی کند.
#چگونه_نویسنده_شویم
#مدرسه_نویسندگی
#بخش_اول
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
تفاوت چند تلفظ از کلمه "ملک"
📗 این کلمات را نباید با هم اشتباه کرد.
مَلَک، به فتح اول و دوم به معنای « فرشته » است ( در جمع : ملایک ) :
من مَلَک بودم و فردوس برین جایم بود
آدم آورد درین دیر خراب آبادم ( حافظ )
مَلِک، به فتح اول و کسر دوم، به معنای « شاه» یا « امیر » است ( در جمع: ملوک ) :
اگر ز باغ رعیّت مَلِک خورد سیبی
بر آورند غلامان او درخت از بیخ ( گلستان سعدی ، ۷۴ )
در رادیو و تلویزیون غالباً این کلمه را غلط تلفظ می کنند و مثلا « مَلِک حسین » را « مَلَک حسین» می خوانند.
📗ملِک از اسماء خداوند نیز هست و در قرآن کریم بارها به این معنی به کار رفته است ( از جمله سوره ناس آیه ۲)
درود مَلِک بر روان تو باد
بر اصحاب و بر پیروان تو باد ( سعدی، بوستان)
📗ملک، به ضم اول و سکون دوم، به معنای «سلطنت » و نیز « قلمرو سلطنت » یا « مملکت » است:
آیینه سکندر جام می است بنگر
تا بر تو عرضه دارد احوال مُلک دارا ( حافظ )
دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت
رخت بر بندم و تا مُلک سلیمان بروم ( حافظ )
و نیز به معنای « این جهان » است ( در مقابل ملکوت که « عالم مجرّدات » است ):
ز مُلک تا ملکوتش حجاب بر گیرند
هر آن که خدمت جام جهان نما بکند ( حافظ )
📗 اما مِلک ، به کسر اول و سکون دوم، یعنی « آنچه در تصرّف کسی باشد » خاصه « زمین زراعی» ( در جمع: اَملاک ) :
« آنجا شخصی ترسا دیدم که از متموّلان مصر بود چنانکه گفتند کشتیها و مال و مِلک او را قیاس نتوان کرد» ( سفرنامه ناصر خسرو،۶۹).
منبع: کتاب غلط ننویسیم
💠 با#بهتر_بنویسیم، #غلط_ننویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۸.mp3
4.36M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
جلسه۸: جملهنویسی(۲): استوارنویسی
🎙 مرتضی رجایی
❓آیا در زبان فارسی، چیزی به اسم "درستتر" هم داریم؟
❓انواع سستنویسی کدام است و راه رهایی از آنها چیست؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#استوارنویسی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔️ @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، جلسه8.pdf
335K
📚سومین دوره یادداشت نویسی در فضای مجازی
📎پیوست جلسه ۸: محتوای جلسه هشتم
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#استوارنویسی
💡اگر دوست دارید در این دوره شرکت کنید، بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌آغازی برای #نویسندگی 💠نویسندگی چیست؟ نویسنده کیست؟ 🔸مثل هر کار دیگری در هفتۀ اول باید بفهمیم که
📌تمرین هفتۀ اول:
🌸 ابزار اصلی کار نویسنده «کلمه» است. 🌸
❓کلمۀ مورد علاقۀ شما چیست؟ محبوبترین واژهای را که دوست دارید قاب کنید و بزنید روی دیوار اتاقتان.
🔍 این کلمه را در گوگل جستوجو کنید. سعی کنید تمام لینکهای صفحۀ اول را باز کنید و نگاهی به آنها بیندازید.
گزارشی ۵۰۰ کلمهای از جستجوی این واژه و مطالعۀ نتایجی که به آنها برخوردهاید، بنویسید.
چقدر با تصور شما متفاوت بود؟ آیا به ایدۀ جالبی برخورد کردید؟ آیا فکر نمیکنید فضای محتوای فارسی در وب فقیر است و جای زیادی برای رشد و دیده شدن دارید؟
با این تمرین علاوه بر دقت بیشتر روی فرایندهای گوگل، هوش کلامی خودتان را افزایش میدهید.
👈این تمرین به شما کمک میکند تا:
☑️روی کلمهها و اهمیت آنها حساستر شوید.
☑️با روندهای جاری تولید محتوا در اینترنت آشنا شوید.
☑️به کشف علایق اصلی و موضوعات مورد علاقۀ خودتان نزدیکتر شوید.
#چگونه_نویسنده_شویم
#مدرسه_نویسندگی
#بخش_دوم
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📌تمرین هفتۀ اول: 🌸 ابزار اصلی کار نویسنده «کلمه» است. 🌸 ❓کلمۀ مورد علاقۀ شما چیست؟ محبوبترین و
اصل این تمرین، تمرین گزارشنویسی است.
شکل دیگر این تمرین👇
شما میتونید یک شب بوستان بروید و گزارشی از وقایع و دورهمیهای داخل پارک بنویسید.
1⃣این گزارش را بار نخست به صورت جدی و بدون هیچگونه پردازشی، بنویسید.
2⃣بار دوم همان گزارش را با رویکرد طنز و با پردازشی همراه با اغراق بنویسید.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی جلسه۸: جملهنویسی(۲): استوارنویسی 🎙 مرتضی رجایی ❓آیا در
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۹.mp3
6.1M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
جلسه۹: جملهنویسی(۳): سادهنویسی
🎙مرتضی رجایی
❓برای یک نویسنده، سادهنویسی فضل است یا متکلف نویسی؟
❓مهمترین نکات مورد نیاز برای سادهنویسی کدامند؟
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#ساده_نویسی
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی جلسه۹: جملهنویسی(۳): سادهنویسی 🎙مرتضی رجایی ❓برای یک
یادداشت نویسی در فضای مجازی، جلسه9.pdf
329.6K
📚سومین دوره یادداشت نویسی در فضای مجازی
📎پیوست جلسه ۹: محتوای جلسه نهم
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#ساده_نویسی
💡یایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌جاذبهها و دافعههای موضوع
📌ترسیم شبکه ارتباط مفاهیم
#خلاقیت_در_نویسندگی 2️⃣1️⃣
🔰هر موضوعی را که انتخاب کنید، بهطبع شبکهای از ارتباطها را دربر دارد.
✔️ گاه با برخی از پدیدههای اطرافش همخوانی دارد؛ پس آنها را جذب میکند و
✔️ گاهی هم با برخی دیگر تضاد دارد؛ پس آنها را دفع میکند.
🔷 موضوع #حجاب را تصور کنید: ما مفاهیم #حیا، #عفت، #غیرت، #نجابت، #قداست، #متانت و #حرمت را با مفهوم حجاب همخوان میدانیم؛ یعنی حجاب، این مفاهیم گفتهشده را جذب میکند و از طرفی، ضد آن مفاهیم را دفع میکند.
🔮 دانستن این شبکه ارتباطی برای نویسنده ازاینرو بسیار مفید و کارامد است، چون:
✅ یک داستاننویس میتواند مثلاً مفهوم نجابت را محور شبکه ارتباطی خود قرار بدهد و البته بین این موضوع و برخی از مفاهیم گفتهشده مثل حجاب فاصله بدهد. حال نویسنده میتواند با خلق حوادث، جدالها و درامها روایتی بنویسد که نتیجهاش، جذب و اتصال این دو مفهوم بشود.
✅ یک یادداشتنویس میتواند درباره معماری یک خانه، ابتدا مفهوم حجاب را در نظر بگیرد؛ سپس با ترسیم شبکه ارتباطی میان مفاهیم گفتهشده و رعایت ابعاد مادی و معنوی آن، مفاهیم حیا، عفت، قداست و... را پیگیری کند. اینکه حیاط یک خانه علاوهبر داشتن حجاب و موانع دید، باید در نمایش لوازم خانه هم عفت داشته باشد.
از طرفی، خانهای که شبیه دخمه باشد، شاید حجاب و عفت را فراهم کند، اما متانت به معنای وقار را ندارد.
👈 ترسیم شبکه مفاهیم ذهن شما را در ارائه نظریات نو و استوار، بارور و خلاق میکند. قهر و آشتی بین کلمات، نزاع و صلح بین مفاهیم، شکستن و اتصال در ترکیبها، دنیایی از خلاقیت پیش روی شما باز میکند.
🖇 به شبکه مفاهیم که اطراف مفهوم خواب در 🌷سوره یوسف🌷 ترسیم شده، دقت کنید:
✨ عالم خواب در مقابل عالم واقعیت که با تأویل صحیح، منجر به رابطه جذب و ارتباط مستقیم میان آن دو میشود.
✨پدیده خوابهای پریشان در مقابل خوابهای صادق که درنتیجه منجر به اثبات علم تأویل خواب میشود؛
✨صداقت حضرت یوسف در مقابل دروغ زلیخا که درآخر منجر به رابطه جذب زلیخا به حضرت یوسف میشود؛
✨تصویر پاکی حضرت یوسف در مقابل حوادثی که او را متهم به ناپاکی میکند و پایان این جدال که غلبه پاکی را نمایش میدهد.
✨ظلم و جدال برادران یوسف با او که درنتیجه با رأفت حضرت یوسف منجر به رابطه جذب و خضوع برادران میشود.
🌱اینها گوشهای از شبکه مفاهیم موجود در سوره یوسف است.
درباره شبکه مفاهیم، جاذبهها و دافعههای موجود بین آنها و ارتباطشان با #خلاقیت، سخن بسیار است... .
✍️علی فراهانی
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
لاف از سخن چو دور توان زد
آن خشت بود که پر توان زد
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#جاذبهها_و_دافعههای_موضوع
#شبکه_ارتباط_مفاهیم
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
یادداشت نویسی در فضای مجازی، ج۱۰.mp3
5.25M
📚 سومین دوره یادداشتنویسی در فضای مجازی
جلسه۱۰: چگونه خواننده خود را در همان لحظه نخست میخکوب کنیم؟
🎙مرتضی رجایی
⚠️برای درک بهتر مطالب این فایل صوتی، متن مربوط به آن را پیش روی خود باز کنید:👇
متن جلسه دهم یادداشت نویسی در فضای مجازی
#یادداشت_نویسی_در_فضای_مجازی
#ترفندهای_جذب_اولیه_خواننده
💡بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
«در بیست سالگی» یا «در سن بیست»
📗 عبارت «در سن ... سالگی» صحیح نیست؛
باید یا کلمهی «سن» یا کلمهی «سالگی» را از آن حذف کرد.
مثلاً باید گفت:
«در بیست سالگی» یا «در سن بیست»؛ و نه در «سن بیست سالگی».
💠 با#بهتر_بنویسیم، غلط ننویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✏️«بسمالله»
🔸نوار اندیشه
با نوار مغز،
همان خطوط پر فراز و نشیب،
از وضعیت سلامت مغز آگاه میشویم...
کلمه نیز،
آن هندسهی پُر معنا که بر کاغذ نقش میبندد،
نوار اندیشهی ماست!
و «قلم»،
این پزشک ماهر،
افکار آدمی را از عمق قلبش میخواند،
و صادقانه بر صفحه مینگارد...
براستی اگر #قلم نبود،
چه کسی اینطور مادرانه
پای حرف دلمان مینشست؟!
💐روز قلم مبارک باد.
✍️#محمدجوادمحمودی
💠 با#بهتر_بنویسیم، غلط ننویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣1️⃣
📌 پاسخ به پرسشهای ششگانه
🌐 یک خبر وقتی عیار خبریاش کامل میشود که به شش سؤال
چی،
چرا،
چگونه و
کی،
کِی،
کجا،
پاسخ بدهد. این سؤالات برای این است که خواننده یا شنونده از فضای کامل آن رویداد آگاه شود.
🔰نویسنده خلاق همچون یک سخنران توانا، هرکدام از این سؤالات را دریچهای میداند برای سیر در اعماق موضوع دلخواهش.
او یک خبرنگار نیست که برای تکمیل خبرش، تنها در پی یک پاسخ منطقی برای این سؤالات باشد؛ بلکه گاهی به یک سؤال چند پاسخ میدهد و گاهی بین پاسخها پیوندی معنوی میدهد و گاهی هم آنقدر عمیق میشود که از قلب❤️ پاسخها، چندین سؤال استخراج میکند.
👍به همین دلیل او یک خبرنگار نیست، او یک کاوشگر است. کاوشگری که با نوشیدن یک لیوان پلاستیکی آب از کلمن بقالی سر کوچه، سیراب نمیشود، بلکه سطوح معنا را آنقدر حفر میکند تا از قلب آن، معانی پاکیزه و متعالی بجوشد.
⚠️ و صد البته او این مهم را میداند که کارش بافتن نیست، که کاویدن است.
در این چند یادداشت پیش رو، انشاءالله نقش پاسخ به سؤالات گفتهشده را در خلاقیت خواهیم گفت.
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#پرسشهای_ششگانه
#شبکه_ارتباط_مفاهیم
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
«تپش قلب» یا «طپش قلب»
📗 این واژه فارسی است و با حرف « ت » نوشته می شود و نه با « ط » و به صورت طپیدن. بنابراین بهتر است که همه مشتقات و ترکیبات آن را نیز با « ت » بنویسیم: تپش ، تپنده، تپاندن.
💠 با#بهتر_بنویسیم، غلط ننویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#خلاقیت_در_نویسندگی 4️⃣1️⃣
📌پرداخت به چراییها
نویسنده خلاق این مهم را میداند که کارش بافتن🧶 نیست که کاویدن🔎 است.
✅ او یک محقق است؛ پس باید بکاود، بیابد و بسازد. او دلّال کلمات نیست که بخواهد با بافتن چندتکه کلمه به هم، معنایی تکراری را با برچسب کلام نو، عرضه کند.
✅ او یک مطالعهگر حرفهای است؛ کتاب را هم بهخاطر کتاب میخواند و هم به خاطر کتابت، هم برای اندیشیدن و هم برای اعتلای اندیشه. نمیخواند برای بافتن رشته کتابها به هم، نمیخواند برای دراز کردن فهرست کتابهای خواندهشدهاش.
✅ او یک مطالبهگر حاذق است؛ خواهان حق است. پایش روی متانت حق میگذارد تا حق را بپا دارد؛ پس گامهایش نمیلغزد؛ چون میداند که هر چیزی که راحت بافته شود، راحت هم تافته میشود.
🌱🌱🌱🌱🌱
👈 یادداشت بالا👆، نمونهای است از یادداشت کوتاه به سبک استدلال. جمله موضوع را در خط نخست آوردهام و در ادامه با روش استدلالآوری، آن را پشتیبانی کردهام.
نحوه بهکارگیری من از خلاقیت در این یادداشت، آوردن چند پاسخ مختلف، برای پشتیبانی از چرایی آن جمله موضوع است.
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#پرسشهای_ششگانه
#پاسخ_به_چراییها
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✏️ این بود محصول قلم شکسته و پوک حقیر.
🌺 حال اعجاز امیر بیان، امیرمومنان، امیر دلها، امیر علمها، امیر قلمها و امیر خلاقیت را در حدیث زیر نگاه کنید و خاک سرد را بر نوشتههای من و امثال من بپاشید.
👇👇👇👇👇