#اعلام_برنامه
🔻تاملی بر مسئله اقتصاد
📖 ارائه فصل پنجم کتاب
" قدرت تخریب خلاق"
▫️با حضور: حجت الاسلام نجاتبخش
🔹 دوشنبه ۲۰ فروردین
🔸زمان: ساعت۱۵
📍سرای هنر و اندیشه
🖥 لینک پخش زنده
@behyaarstf_ir
@soha_sima
مسئله اقتصاد جلسه هفتم.mp3
35.8M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه هفتم
📖 ارائه فصل پنجم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
@soha_sima
⭕️ از روایت فتح تا روایت پیشرفت
🔻 یکی از انتقادهایی که شهید آوینی به نوع کارهای معمول صداوسیما در زمان جنگ وارد میکند، این است که با آن شیوه، عملاً کسی مسئولیت دفاع مقدس را قبول نمیکند. شهید آوینی مثال میزند، میگوید شما وقتی تصاویر کشتهشدگان دشمن، تانکهای سوخته و اینها را مرتب دارید نشان میدهید، این پیام را به آدمها میدهد که مساله تمامشده است و ما پیروز شدیم. لذا کسی عزم و همت اینکه وارد این ماجرا بشود را ندارد.
🔻البته مساله برای شهید آوینی، فقط این نیست که بیا تفنگی دست بگیر و مثلاً دفاع کن به آن معنا. دارد حیات معنوی که در جبههها پیش آمده است را در مقابل مخاطب میگذارد و او را به یک حیات و حضور دیگری (به تعبیری یک حضور تاریخی) دعوت میکند. آوینی معتقد است تا نتوانیم جایگاه تاریخی انسانها را به آنها نشان بدهیم، نمیتوانند احساس حیات بکنند. به نظرم ما در روایت پیشرفت هم به چنین مسالهای نیاز داریم. جنس حرفهایی که امروز در مساله روایت پیشرفت داریم میزنیم، بهاصطلاح رسیدن به نقاط پیروزی است؛ انگار که مسائل را همه جا حل کردهایم و وقتی اخبارش را پخش میکنیم، همه به یک نوعی احساس میکنند که ماجرا تمامشده است؛ لذا اینجا خیلی مهم است که فکر کنیم که زبان دعوت آوینی در روایت فتح، به کجا است و چه چیزی را مدنظر قرار میدهد.
🔻اگر این روایت فتح را همچنان مدنظر قرار دهیم، این سبک از روایت، ما را در یک عالم دیگری قرار میدهد و نسبت حضور دیگری در جهان میسازد. یک وقت است که ما میخواهیم مجموعهآی از گزارههای اخلاقی را در مقابل کسانی که در حوزه پیشرفت کار میکنند، بگذاریم که مثلا به فکر سود نباش و ... اما وقتی آن، به تعبیر بزرگان، مبادی میل انسان یک چیز دیگری شود، همهی اینها دود میشود و لازم نیست انسان با احساس تکلف، از مواهبی که برایش به دست میآید چشمپوشی کند؛ چون یک افق وسیعتری مقابلش قرار میگیرد که از آن آزاد میشود.
🔻باید بتوانیم نشان دهیم که در این حضور، چه چیزی بر انسان در حال پیشرفت میگذرد؟ بر طهرانی مقدم چه میگذرد؟ اینگونه شاید هر کسی بتواند جای خودش را در این صحنه بزرگ و ماجرا پیدا کند. روایتهایی از این جنس، خیلی با اینکه همه چیز را در دستاورد ببینیم، فرق میکند. ما نیاز به یک فکر عمیقتری داریم که نسبت جهان دینی خودمان را با جهان امروز درک کنیم. نمیتوانیم بدون توجه به پدیدههای مدرن موجود، بر اساس مبانی دینی، طراحی برای آینده بریزیم و بگوییم این تمدن نوین اسلامی است؛ این تمدن قطعا یک نسبتی با جهان امروز دارد.
📍 حجتالاسلام امیر نجاتبخش (دبیر سرای هنر و اندیشه اصفهان)؛ نشستهای همعزم در گفتمانسازی پیشرفت
@behyaarstf_ir
@daneshmand_mag
مسئله مجلس جلسه هشتم .MP3
48.76M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه هشتم
📖 ارائه فصل پنجم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
@behyaarstf_ir
مسئله اقتصاد جلسه نهم.mp3
47.74M
🎙...تاملی بر مسئله اقتصاد...
🔹 جلسه نهم
📖 ارائه فصل هفتم کتاب؛
" قدرت تخریب خلاق"
📆 دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
@behyaarstf_ir
.
#روایت_دیدار
🎙مرور و شرحِ بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان در رمضان ۱۴۴۵ قمری
👤با حضور حجتالاسلام
امیر نجات بخش
📆 سه شنبه، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
امشب بعد از نماز مغرب و عشا
📍مکان: سها (سرای هنر و اندیشه)
#دیدار_دانشجویی
#ماه_مبارک_رمضان
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@behyaarstf_ir
روایت دیدار.mp3
37.03M
🎙#روایت_دیدار
🔹مرور و گفت و گو بر
بیانات رهبر انقلاب با دانشجویان ١٤٠٣
👤با حضور حجتالاسلام
امیر نجات بخش
🔸جلسه اول
⏱زمان: ۹۶ دقیقه
📆 سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
#دیدار_دانشجویی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@behyaarstf_ir
دنیای علم - جلسه اول - 14030130.mp3
45.13M
🔹جلسه گفت و گو محور
جلسه اول
🔹*آینده ی علم*
🔹با حضور حجت الاسلام امیر نجات بخش
🔹پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه
@behyaarstf_ir
*آینده ی علم*
🔹دیدن آینده نیازمند یک نوع نگاه است، به عبارتی ما باید واجد یک نوعی نگاهی بشویم که در آن نگاه، آینده آشکار است. اگر ما نتوانیم به سمت این تحول نگاه حرکت کنیم و صرفا بخواهیم بر اساس آنچه که اکنون می بینیم از آینده خبر بگیریم شاید آن آینده دیگر، آینده نباشد. در واقع صورتش همین چیز هایی می شود که همین الان هم به آن مشغول هستیم.
🔹چون توجهی به آینده نداریم خیلی از فرصت های امروزی را می سوزانیم و چیزی از آینده نمی بینیم. اگر توجه به آینده باشد امکان های ما خودشان را ظاهر می کنند و قدر این فرصت ها و امکان ها دانسته می شود.
🔹ما امروز در مرحله ی اول درگیری که داریم این توجه به آینده پیش می آید. خیلی وقت ها پرسشی که داریم این است، آینده چگونه آینده ای است و در جواب به این سوال به دنبال ظاهر آن آینده هستیم. مثلا بیاییم حرف بزنیم که بیست سال دیگر چه محصولی در بازار است، شکل آن ابزار چگونه است و خودمان را اینجا نگه می داریم و چالش های ما حول این است. اینها مباحثی است که بیشتر در آینده پژوهی مطرح می شود، در آینده پژوهی چنین بحث هایی مطرح می شود که تکنولوژی های آینده چه می توان باشد که البته جایگاه خودش را دارد، ولی آنچه که بیشتر می شود بهش توجه کرد، درکی است که می تواند توجه به آینده داشته باشد، نه اینکه نقطه ی محصلی را برای خودش ترسیم کند و تمام درگیری را به سمت آن معطوف کند. مثلا چه چیزی ساخته خواهد شد. فلسفه تفاوتش با آینده پژوهی این است که فلسفه یک نگاه به آینده می دهد و ما می توانیم به یک آینده توجه کنیم.
حجت الاسلام نجات بخش در جلسه ی *آینده ی علم*
@behyaarstf_ir
امام خامنهای:
🔹برای دانشآموزان پیشرفتها را توضیح بدهید، نقاط مثبت را توضیح بدهید، چشماندازهای شوقانگیز را توضیح دهید.
🔹سعی کنید او را امیدوار کنید به آینده. این امید است که او را به حرکت خواهد درآورد در راه درست، پیش خواهد برد. این خدمت به آینده کشور است.
@behyaarstf_ir
بنیاد علم و فناوری بهیار صنعت
امام خامنهای: 🔹برای دانشآموزان پیشرفتها را توضیح بدهید، نقاط مثبت را توضیح بدهید، چشماندازهای شو
*چشم اندازهای شوق انگیز، امید و حرکت* در *نگاه ملی*
همانطور که رهبری مکرر می گویند، آیا می شود ما دعوت به یک حضور داشته باشیم؟ و بیشتر از آنکه بخواهیم یک مسئله را تمام شده بدانیم و بگوییم چه اتفاقاتی افتاده است و صرفا دست آورد ها را نشان دهیم، بگوییم: یک جایی باید باشید. اساس این نسبت انسانی همین جا است که باید در روایتمان، *دعوت به حضور انسان ها* کنیم. یعنی آنها متوجه شوند کسی آن ها را می خواهد و طلب می کند که جایی باشند. و خب این تفاوت دارد با فهم رایج که من نیازی به تو دارم که تو می توانی این نیاز را برطرف کنی. این دعوت به حضور و نگاه، غیر از این است. در یک استغنایی از همدیگر اما یک نسبتی را می خواهیم با یکدیگر برقرار کنیم. این همان عهد تاریخی است.
خیلی نمی خواهیم درباره ی اینکه چگونه این را گفت بگویم. چرا که این در نگاه شما پیش می آید. چیزی است که وقتی شما آن ها را می بینید، کامل متوجه می شوند که مسئله چیز دیگری است. در آن نگاه ها قضیه حاصل می شود.
آنچه که از کار فکری مدام داریم صحبت می کنیم، کجا بروز پیدا می کند و کجا دیده می شود؟ آن در محتوا بروز پیدا نمی کند. در نگاه های ما بروز پیدا می کند. به تعبیری شما یک مسیری را می روید با این مباحث مأنوس هستید و یک حرف هایی با هم می زنید و حاصل آن یک نگاه است. همان که می گوییم: *تفکر یک نگاه است*. همین می شود یک نگاه و چیزی بیرون از آن نیست. تجسم این تفکر در این نگاه است و آن نگاه را دانش آموز می بیند و این نیست که در چه محتوایی این حرف را بزنم این را بگویم یا آن را بگویم.
☘حجت الاسلام نجات بخش
@behyaarstf_ir
شوق روایت_حجت السلام نجات بخش.MP3
14.2M
*دعوت به حضور*
حجت الاسلام نجات بخش
در جمع راویان پیشرفت.
@behyaarstf_ir
✍ رهبر انقلاب: به دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید تا خودش را جزئی از اجزای حرکتدهنده مجموعه کشور بداند
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار معلمان:
معلّم فقط آموزندهی علم نیست بلکه پرورندهی هویّت دانشآموز است. شما دارید شخصیّت این جوان و نوجوان را میسازید. شما هویّتساز هستید. باید به او، هم علم بیاموزید که خب در درجهی اوّل هست، هم اعتمادبهنفس بدهید، هم همّت و انگیزه بدهید، هم شوق به کار و به درس بدهید، تا بتواند این ظرفیّتهایی که در او هست اینها را استخراج کند.
✏️ شما به این دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید. این دانشآموز خودش را جزئی از یک مجموعه، از یک کل احساس کند. این را به دانشآموز باید القا کرد. کلاس شما یک نقطهی جداافتادهی از مجموعه نیست. این یکی از اجزای مجموعه است که دارد با حرکت خود این ماشین عظیم را، که اسمش کشور است، اسمش جامعه است، اسمش نظام است، این حرکت دارد میدهد و پیش میبرد. ۱۴۰۳/۲/۱۲
@behyaarstf_ir
4_5879591309445961040.mp3
18.59M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار معلمان. ۱۴۰۳/۲/۱۲
@behyaarstf_ir
برادری در مسیر پیشرفت ایران.mp3
15.78M
🎧 #پادکست #برش_کوتاه
💠 برادری، تنها راه پیشرفت ایران
🎙 حجتالاسلام نجات بخش
⏱ دوازده دقیقه
@behyaarstf_ir
به نام خدا
آرشیو گزیده ای از جلسات مرتبط با علم، فناوری و اقتصاد که در مجموعه ی سها برگزار گردید.
💠 #فهرست شماره 1 [جلسات گفتگو]
🔻 سال ۱۳۹۹:
▪️ مینوتار جهانی (20 جلسه):
https://soha-sima.ir/3530
🔻 سال ۱۴۰۰:
▪️ سیر تجدد و علم جدید در ایران (6 جلسه):
https://soha-sima.ir/3555
▪️ علم در دهه های اخیر (2 جلسه):
https://soha-sima.ir/3559
▪️ زنده باد جهاد (4 جلسه):
https://soha-sima.ir/3563
▪️ راه قدس از کربلا می گذرد (2 جلسه):
https://soha-sima.ir/3571
🔻 سال ۱۴۰۱:
▪️ مبانی حکمی اقتصاد و معیشت (4 جلسه):
https://soha-sima.ir/3623
▪️ سه قدم از معلمی (5 جلسه):
https://soha-sima.ir/3609
▪️ عدالت و دانش بنیان (6 جلسه):
https://soha-sima.ir/3614
▪️ روایت مهندسی و جهاد (۷ جلسه):
https://soha-sima.ir/3604
🔻 سال ۱۴۰۲:
▪️ تفکر گمشده تشکل های دانشجویی:
https://soha-sima.ir/3786
▪️ گفتمان پیشرفت (4 جلسه):
https://soha-sima.ir/3745
🔻 سال ۱۴۰۳:
▪️ تاملی بر مساله اقتصاد:
https://soha-sima.ir/3768
@behyaarstf_ir
💠 #فهرست شماره 2 [تک جلسهایها]
🔻 سال ۱۴۰۰
▪️ گفتگو پیرامون دیدار رهبری با تولیدکنندگان
https://soha-sima.ir/3593
▪️ گفتگو درباره فیلم منصور
https://soha-sima.ir/3590
▪️ گفتگو به بهانه روز مهندس
https://soha-sima.ir/3587
🔻 سال ۱۴۰۱
▪️ تولید دانش بنیان (اردوگاه درچه):
https://soha-sima.ir/3809
▪️ انسان خلیفه الله بر زمین (اقتصاد دانش بنیان):
https://soha-sima.ir/3814
▪️ اقتصاد دانش بنیان اقتصاد آینده
https://soha-sima.ir/3811
▪️ با علوم انسانی در تاسیس شرکت های دانش بنیان
https://soha-sima.ir/3817
▪️ خاستگاه مساله خصوصی سازی چیست؟
https://soha-sima.ir/3822
▪️ دانش بنیان با حفظ عالم صفا و رفاقت و صداقت نوجوانی
https://soha-sima.ir/3826
▪️ دانش بنیان، صبر استقامت و برادری
https://soha-sima.ir/3829
▪️ جایگاه علم و فلسفه در دنیای امروز
https://soha-sima.ir/3832
▪️ سنگر مهم کار، سنگر حفظ هویت
https://soha-sima.ir/3835
▪️شرایط انتقال تکنولوژی در ایران
https://soha-sima.ir/3838
▪️ ایجاد گروه های مقاومت اقتصادی در منطقه
https://soha-sima.ir/3841
▪️جلسه مهندس نجات بخش با اهالی کرمان
https://soha-sima.ir/3845
▪️نظری به اقتصاد دانش بنیان در عالم طلبگی
https://soha-sima.ir/3849
▪️ نگاه با صفا و زلال به انسان ها، راه پیشرفت و آبادانی
https://soha-sima.ir/3852
▪️ وقتی راه گشوده شود...
https://soha-sima.ir/3855
▪️ چه نیاز به قصه؟ چه نیاز به روایت؟
https://soha-sima.ir/3858
▪️تاملی در بی عالمی بشر در جهان امروز
https://soha-sima.ir/3866
▪️مروری بر سخنان نوروزی رهبر انقلاب (1401)
https://soha-sima.ir/3887
▪️نسبت فلسفه و علم؛ جایگاه علم در جهان امروز
https://soha-sima.ir/3894
▪️کار، عامل بسط انسانیت انسان
https://soha-sima.ir/3900
▪️ گفتگو با محوریت بیانات امام خمینی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه
https://soha-sima.ir/3903
▪️ گفتگو با محوریت بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان
https://soha-sima.ir/3907
▪️ گفتگو با محوریت بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارآفرینان
https://soha-sima.ir/3910
▪️ گفتگو درباره فیلم موقعیت مهدی
https://soha-sima.ir/3913
▪️گفتگو؛ مسیر عقلانیت و خرد
https://soha-sima.ir/3919
@behyaarstf_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برادری_تنها_راه_پیشرفت...
بخشی از سخنرانی حاج قاسم
درباره شهدای رفسنجان
او آن روز بهانه نیاورد
او نگفت این فرمانده تدبیر دارد یا ندارد
او به من اشکال نگرفت
او به خاطر اشکال به من، جنگ را
و عملیات را دچار بحران نکرد!
و رفت
از میدان عبور کرد
روی لبه ی دژ
شهید شد
اینها غم دارد!
@behyaarstf_ir
45.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرکانس_۵۲
#گفت_و_گوی_ماندگار
☘خلاصه گفت و گو با مهندس نکویی، مدیر تولید بهیار صنعت (۱۲ دقیقه)
دست تقدیر مهدی نکویی را به راهی می رساند که در این راه می توان به نگاهی دیگر نسبت به آینده فکر کرد. نگاهی که در آن آینده از جهتی «هیچی» است. آینده «هیچی» را نخواستن است و این مزیت آینده است. اگر شما چیزی را بخواهید، نمی توانید راهی را بروید. «هیچی» را باید خواست. نقطه ای که به یک امری توجه کردید و امر متعینی را معین کردید برای رسیدن، همان جا نقطه فریب است، نقطه ای است که شما را از رسیدن به آن وعید می دهند و وعده های دیگر به شما می دهند. این چنین می شود که شما راه را نمی توانید بروید. ما تلاش کردن را در خواستن چیزی می بینیم، در حالی که تلاش کردن در خواستن «هیچی» است؛ مسئله این جا است؛ آیا ما می توانیم «هیچی» را بخواهیم؟
شاید بتوان گفت این گفت و گو از جنس آینده است و به همین جهت ماندگار است. مشاهده ی کامل این گفت و گو (به مدت حدود یک ساعت) لینک آپارات:
https://www.aparat.com/v/phtTw
@behyaarstf_ir
🔹چرا امروز وقتی می خواهید وارد یک کار اقتصادی شوید می بینید مجال حرکت برای آن کار اقتصادی نیست؟
🔹یک راهی است که وقتی انسان بتواند در این راه قرار بگیرد، آینده می تواند برایش آشکار شود و آینده را ببیند و امیدوار به آینده شود، در واقع مناسباتی است که در آن انسان آینده برایش آشکار می شود و می تواند حرکت جدی انجام دهد.
... نمایشگاه روایت پیشرفت ...
🔻با حضور مجموعهی دانشبنیان بهیارصنعت سپاهان
📆 22 لغایت 24 اردیبهشت ماه 1403
تهران- دانشگاه امیر کبیر
#روایت_پیشرفت
#یک_قدم_تا_شهر
#جهاد_تبیین
#نمایشگاه
#تهران
@behyaarstf_ir
☘مستند بهیار صنعت؛ *راهیان کربلا*
(٢٧ دقیقه)
📽 لینک مشاهده:
https://www.aparat.com/v/iaquq3l
🔹شهید آوینی: در نظام اسلامی کار هر کس مستقیماً بر اعتقادات و تمایزات کیفی و روحی افراد بنا میشود و آنچه انسانها را به کار وا میدارد نه پول، که عشق است. مؤمن تابع اعتقاد خویش است نه اقتصاد، و عمل او مستقیماً بر نیت اوست که بنا میشود. در سیستم کارخانهای، کارگر و کارمند پیوند اعتقادی خویش با کارش را از دست میدهد و بالاجبار، فقط برای امرار معاش دست بهکار میزند و از آنجا که همهی احتیاجات او با پول برآورده میشود، این پول است که غایت آمال و مبدأ و میزان همهی ارزشها میشود.
🔹در این بینش خشک و غیر انسانی، تنها انگیزهای که آدمها را بهکار وا میدارد «کسب پول بیشتر» است و «پیوند اعتقادی» انسانها با «کار»شان کاملاً منقطع شده است. اگر بخواهیم با همین بینش راهیان کربلا را، آنچنانکه عادت غربیهاست، به مثابه یک «پدیده» مورد بررسی قرار دهیم، گرایش وسیع مردم برای شرکت در صفوف راهیان کربلا و جانبازی برای اسلام اصلاً قابل ادراک نیست، چرا که هیچ «توجیه اقتصادی» ندارد.
@behyaarstf_ir
☘ارائه ی حجت الاسلام نجات بخش
پیرامون مسئله ی گفتمان پیشرف
☘۲۴ اردیبهشت
دانشگاه صنعتی شریف
ساعت ۱۵
📍مکان: دانشگاه صنعتی شریف، همکف ساختمان ابنسینا، دفتر بسیج دانشجویی
@behyaarstf_ir
فرکانس 52.mp3
33.43M
*امر نامرئی بهیار، حیات بهیار...*
☘دو روز پیش جمعی از خواهران مجموعه ی سها که در مدارس با دانش آموزان پیرامون مسئله ی پیشرفت صحبت می کنند، مجموعه ی بهیارصنعت، با آقای مهندس نکویی، گفت و گویی داشتند. در این صحبت آقای مهندس نکویی قصه ی بهیار را می گویند. با وجود آنکه قبلا هم صحبت های ایشان را شنیده بودیم، به نظرمان آنقدر آن صحبت ها گرم و مهم آمد که تصمیم گرفتیم گزیده هایی از آن را در بنیاد بهیار صنعت منتشر کنیم.
🔹از کسانی که این صوت ها را گوش می کنند درخواست داریم، در صورتی که این نگاه را برای پیشرفت و گفتمان پیشرفت و کسانی که می خواهند کاری را شروع کنند، مفید می دانند، لطفا در نشر آن سهیم باشند.
☘به راستی علت آنکه کار و فعالیت و شغل ما نمی تواند حیاتی داشته باشد و رشد و پیشرفت کند چیست؟ هزار امکان و تدبیر فراهم می آوریم، اما به آن امر نامرئی که حیات نام دارد، توجه نداریم.
☘گیاه را دیده ای وقتی سر از خاک بیرون می آورد و آرام آرام قد می کشد؟ آن عامل نامرئی که در بذر آن گیاه وجود دارد و *حیات* نام دارد را توجه داری؟ مسلما آن عامل نامرئی تحمیل اراده ی ما به آن گیاه نیست، چیزی خارج از توانایی ما است چرا که اراده ی ما نمی تواند گیاهی که حیات را از دست می دهد و خشک می شود را زنده کند.
حیات از هیچی بوجود می آید و به تعبیری هیچ امر محسوس و ملموسی نیست اما از جهتی همه چیز است.
آیا فکر کردن به این صحبت های مهندس نکویی نمی تواند چشم ما را به دیدن آن حیات و آن امر نامرئی باز کند؟
#فرکانس_۵۲
#گفت_و_گوی_ماندگار
@behyaarstf_ir