هدایت شده از پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔸 کتاب "وجود شناسی و معنا شناسی اسما و صفات الهی" تألیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
📖معرفی کتاب:
✍️ کتاب حاضر سعی کرده است ضمن توجه به همه دیدگاه های مهم درباره اسما و صفات الهی، با به کارگیری عقل و وجدان از یک سو و بررسی کل گروانه و اجتهادی آیات و احادیث از سوی دیگر، دیدگاه جامعی را درباره مباحث اسما و صفات الهی عرضه کند.
✍️ بحث اصلی کتاب حاضر مباحث وجودشناختی و معناشناختی صفات الهی است، هرچند در فصل اول کتاب برخی از مهم ترین مباحث لفظ شناختی مورد بررسی قرار گرفته است.
✍️ در این کتاب بحث معرفت شناختی صفات در ضمن مباحث معناشناختی بررسی شده است.
✍️ پژوهش حاضر در سه فصل و هفده گفتار سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:
1️⃣ فصل اول: کلیات
2️⃣ فصل دوم: وجودشناسی اسما و صفات الهی
3️⃣ فصل سوم: معناشناسی اسما و صفات الهی
◀️ ادامه خبر 👇
https://www.riqh.ac.ir/post/77222
🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇
http://www.riqh.ac.ir
@quran_hadith
قاعده دفع ضرر ۴۸.mp3
15.32M
.
خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل
جلسه ۴۸
۱۴۰۳/۸/۶
@berenjkar_ir
.
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری
💠مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه، پژوهشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند.
🔶 پیش نشست:
🔸جایگاه معرفت فطری در نظام فکری امامیه
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
📆 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ - ۱۸
ا—————
🔶 نشست اول:
🔸رابطه معرفت فطری و معرفت عقلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد
🎙دکتر امداد توران
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰
🔸متعلق معرفت فطری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین جواد مروارید
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲
🔸نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی
🎙دکتر علی افضلی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
ا————
🔶 نشست دوم:
🔸معرفت فطری در اندیشه فلسفهی صدرایی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد ابوترابی
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰
🔸معرفت فطری در اندیشه میرزامهدی اصفهانی
🎙حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد بنی هاشمی
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد بیابانی اسکویی
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲
🔸معرفت فطری و شهود عرفانی
🎙دکتر محمد فنایی اشکوری
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
📌 قم، صفاییه، کوچه۲۱، فرعی اول سمت چپ، مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
🧾ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🆔@maarefins_admin
🌐https://maaref.org
🆔 @Maaref_org
تلگرام اینستاگرام آپارات
قاعده دفع ضرر ۴۹.mp3
12.55M
.
خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل
جلسه ۴۹
۱۴۰۳/۸/۱۲
@berenjkar_ir
.
قاعده دفع ضرر ۵۰.mp3
10.86M
.
خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل
جلسه ۵۰
۱۴۰۳/۸/۱۳
@berenjkar_ir
.
قاعده دفع ضرر ۵۱.mp3
11.93M
.
خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل
جلسه ۵۱
۱۴۰۳/۸/۱۹
@berenjkar_ir
.
1_14839191240.docx
20.8K
گزارش تفصیلی سخنرانی استاد برنجکار با عنوان نسبت معرفت فطری و رویت قلبی، در مدرسه پائیزه فطرت
۱۴۰۳/۸/۱۷
@berenjkar_ir
هدایت شده از مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
حجه الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار در نشست نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی ابتدا به تبیین مفهومی این دو اصطلاح پرداختند.
به گفته ایشان معرفت فطری یک نوع دانش مستقیم را افاده می کند که از ابتداء در ما بوده و اکتسابی نیست و خداوند آن را در وجود ما قرار داده است. پس فطرت خدادادی است. معرفت فطریِ خدا، معرفتی است نسبت به خدا که مفهومی و استدلالی نیست بلکه اعطایی است، نه اکتسابی.
رویت یعنی دیدن. دیدن در امور حسی به کار میرود و در مورد خدا یعنی شناخت مستقیم و بی واسطه مانند دیدن آتش نه استنباط وجود آتش با دیدن دود. قلب هم آن ساحتی از انسان است که معرفتهای شهودی و مستقیم را دریافت میکند.
نسبت بین معرفت فطری و رؤیت قلبی
بنا به یک دیدگاه نسبت معرفت فطری و رویت قلبی تساوی است؛ چرا که هر دوی اینها مواجهه مستقیم است. به دیگر سخن از این سو مفهوم، استدلال و واسطهای در کار نیست؛ و از سوی دیگر خدا داده است و هر دو مربوط به قلب است. بنابراین این دو به یک حقیقت اشاره دارد.
دیدگاه دیگر که به نظر دقیق تر هم هست، روایات معرفت فطری و رؤیت قلبی را در سه ساحت تحلیل میکند:
1) خداوند در یک ساحتی (میثاق، ذرّ) بلکه ساحتهایی، خودش را معرفی کرده یا معرفتی از خودش به ما داده است که تعبیر شده است به رویت و معاینه.
2) ساحت دوم که در تعبیر روایات با عبارت نسیان یا فراموشی از آن یاد شده است: فانساهم. این بدین معنی است که ما در ساحت دوم در وضعیت غفلت هستیم. در این ساحت معرفت فطری هست ولی رؤیت نیست.
ادامه در فرسته ی بعدی
هدایت شده از مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام
3) ساحت سوم: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ (الغاشية: 21) یادآوری همان معرفت اول. در برخی از تعابیر روایات رؤیت الله در این جهان نیز به برخی از انسان ها نسبت داده شده است. مانند تعبیر امیرمومنان (ع): لم اعبد ربا لم اره. در این ساحت ممکن است برای برخی رویت حاصل شود و برای برخی حاصل نشود.
طبق این نظریه در این سه حالت معرفت فطری وجود دارد. در ساحت اول رویت همان معرفت است و معاینه، شدیدتر است. در حالت دوم که رویت و معاینه فراموش شده اما معرفت هست؛ به تعبیر روایات: فانساهم المعاینه و اثبت المعرفه فی قلوبهم. در حالت سوم که متذکر میشویم معرفت یکنواخت نیست. ممکن است کسی نماز بخواند و متذکر بشود به درجه ضعیف و کسی به درجه بالاتر، مانند امیر مومنان که میفرماید وقتی نماز میخوانم خدا را رویت میکنم. به همه این درجات میتوان گفت معرفت. پس معرفت فطری همه این سه ساحت را شامل میشود ولی به همه این سه ساحت رویت گفته نمی شود. در اولی رویت است، در دومی نیست، در سومی میتواند باشد میتواند نباشد.
🏴السلام علیک ایتها الصدیقة الشهيدة فاطمة الزهرا🏴
▪️السلام علیک یا فاطمةُ الزَّهرَاءُ یا بنتَ محمدٍ یا قرَّةَ عینِ الرَّسول یا سیدتنا و موْلاتنا إنا توَجهنا وَ استشفعنا وَ توَسلنا بکِ إلى اللَّه و قدَّمناک بین یدیْ حاجاتنا یا وَجیهةً عندَ اللَّه اشفعی لنا عندالله
🏴فرا رسیدن ایام سوگواری و شهادت بزرگ بانوی مدافع ولایت و اولین شهیده ولایت و امامت، ام ابیها حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@berenjkar_ir
قاعده دفع ضرر ۵۲.mp3
10.32M
.
خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل
جلسه ۵۲
۱۴۰۳/۸/۲۰
@berenjkar_ir
.