eitaa logo
رضا برنجکار| استاد فلسفه و کلام
1.1هزار دنبال‌کننده
598 عکس
94 ویدیو
9 فایل
🔅 کانال استاد رضابرنجکار 🔅 ▫️ استاد تمام دانشگاه تهران و عضو گروه فلسفه و کلام ▫️مدرس درس خارج کلام در حوزه علمیه ▫️اطلاع رسانی و انتشار دروس و نشست‌های علمی در حوزه‌ی کلام، عقاید، معارف و فلسفه ▫️آدرس سایت 👇 https://berenjkar.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
قاعده دفع ضرر ۴۴.mp3
6.91M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۴۴ ۱۴۰۳/۷/۲۲ @berenjkar_ir .
قاعده دفع ضرر ۴۵.mp3
9.36M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۴۵ ۱۴۰۳/۷/۲۸ @berenjkar_ir .
قاعده دفع ضرر ۴۶.mp3
8.29M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۴۶ ۱۴۰۳/۷/۲۹ @berenjkar_ir .
💠 در نشست علمی تبیین شد: ناملایمات زندگی؛ نگاه ها و کنش ها 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست علمی "ناملایمات زندگی؛ نگاه ها و کنش ها" از نخستین نشست از سلسله جلسات و نشست های "دین و چالش های روز" ویژه "چهارشنبه های اعتقادی" از فصل دوم، در تبیین موضوع نشست گفت: 🔸هدف از بحث امروز این است که ببینیم بر اساس نگاه‌ها و جهانبینی‌های مختلف چه کنش یا واکنشی نسبت به ناملایمات زندگی انجام خواهد شد. به این منظور پنج جهانبینی را مطرح می‌کنیم. 🔹جهانبینی اول، جهان بینی الحادی (Atheism) است که خدا را قبول ندارد و یا اگر قبول دارد قائل به دخالت خدا در جهان نیست (Deism). 🔸افراد دارای این بینش در مقابل ناملایمات سعی و تلاش می کنند آن را به حداقل برسانند و در نهایت یا ناملایمات موجود را تحمل می کنند یا دچار بی معنایی و سرخوردگی و یأس و حتی خودکشی می‌شوند. 🔹بر اساس جهان بینی دوّم، جهان و هر آنچه در آن هست به اقتضای ضروری ذات خدا صادر شده است و نه خدا می‌تواند کاری غیر از آنچه هست انجام دهد و نه انسان. 🔸بر اساس این بینش، افراد در برابر ناملایمات نباید هیچ اعتراضی داشته باشند. زندگی این افراد یک زندگی مکانیکی و ماشینی است و هیچ کس در هیچ موردی مقصر نیست و همه چیزی جبری است. 🔹الهیات پویشی و الهیات گشوده به عنوان سومین جهان بینی مطرح است براساس این جهانبینی، خداوند علم مطلق و قدرت مطلق نیست و هر ... ◀️ ادامه خبر 👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77232 🌐اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
قاعده دفع ضرر ۴۷.mp3
8.42M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۴۷ ۱۴۰۳/۷/۵ @berenjkar_ir .
بیانیه جمعی از اساتید و فضلای حوزه‌ قم در محکومیت تجاوز بزدلانه رژیم غاصب صهیونیستی || صفحه ۱ از ۲ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم رژیم خبیث صهیونیستی در امتداد جنایات وحشیانه در غزه و لبنان، با همکاری و هماهنگی کامل آمریکای جنایتکار، خاک کشور عزیزمان ایران اسلامی را مورد تهاجم بزدلانه قرار داد. دلاورمردان بیدار پدافند به دفاع جانانه از حریم مقدس کشورمان پرداختند و در این راه عزیزانی از ارتش قهرمان به شهادت رسیدند. ملت عزیز ایران مستحضرند که با توجه به جرأت و جسارت دشمن در تجاوز به خاک ایران و مخصوصا تهران و با توجه به ابعاد گسترده و استمرار جنایات خون‌بار تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی به غزه و لبنان، لازم است پاسخی متناسب به متجاوزان داده شود تا مبادا این باند کودک‌کش دچار خطای در تحلیل شود و خدای ناکرده پیام ضعف دریافت کند. عادی‌انگاری و ساده‌سازی مسئله این تلقی باطل را در دشمن ایجاد خواهد کرد که می‌توان با انواع عملیات‌های فریب، قوه تصمیم‌گیری و دستگاه محاسباتی کشور را با اخلال یا خطای محاسباتی مواجه و زمین‌گیر کرد. دشمن در حال آزمودن آستانۀ حساسیت ملت و حاکمیت است و اگر تحرکات خصمانه دشمن در همین مرحله متوقف نشود، آنان با خیال آسوده پیش‌روی کرده و به عبور از خطوط قرمز دیگر خواهند پرداخت. اکنون هر اقدام لازم و بهنگام و بازدارنده، برای پیشگیری از تکرار تجاوز به تهران، امری ضروری‌ست. ما امضا کنندگان بيانيهٔ زیر ضمن تشکر از فرماندهان نظامی و پدافند هوایی و با اعتماد به کاردانی و شجاعت و شهادت‌طلبی رزمندگان بدون مرزمان و ضمن تقدیر از دو عملیات غرورانگیز وعده صادق ۱و۲ تأکید می‌کنیم که بهترین فرصت برای کشیدن دندان‌های سگ هار آمریکا فراهم شده و هر نوع تعلل یا اقدام عجولانه و سست موجب از بین رفتن فرصت تاریخی تنبیه متجاوز خواهد شد. ضمن گرامی‌داشت یاد امام خمینی کبیر و همه فرماندهان و رزمندگان شهید محور مقاومت، با تأکید بر اجرای دقیق فرامین رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای عزیز و هشدار نسبت به فعالیت‌ خط نفوذ و خط سازش، تأکید می‌کنیم که نباید پاسخ به این تجاوز آشکار نظامی به اما و اگرهای دیپلماتیک موکول گردد، چرا که احساس امنیت در داخل و عزت و بازدارندگی در سطح بین‌المللی با هیچ چیز قابل معاوضه نیست. با امید به پیروزی قریب‌الوقوع جبهه حق و رهایی مردم مظلوم فلسطین و لبنان، تحت عنایات ویژه امام عصر(عج)، آماده جانفشانی و آرزومند شهادت در راه آزادی قدس شریف و زمینه‌سازی برای طلوع خورشید ولایت عظما هستیم.انشا الله. ❇️اسامی امضا کنندگان: ۱.علی مصباح|| عضو هیئت امنا و هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ۲.حسین مظفری|| نماینده مردم شریف قزوین در مجلس خبرگان رهبری و استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۳.رضا برنجکار|| استاد درس خارج کلام حوزهٔ قم ۴.محمدتقی سبحانی‌نیا|| مدیر مجتمع حوزوی مشکات ۵.محتبی مصباح|| عضو هیئت امنا و هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ۶.سیداکبر حسینی قلعه بهمن|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۷.محمدجواد یاوری|| استاد حوزه و دانشگاه ۸.رسول رضوی || عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث ۹.صفدر الهی‌راد|| عضو هئیت علمی مؤسسهٔ امام خمینی(ره) ۱۰.محمد رمضانی|| مدرس سطوح عالی حوزهٔ قم ۱۱.حمیدرضا رمضانی|| استاد مؤسسهٔ امام خمینی(ره) ۱۲.مهدی کریم‌خانی|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۱۳.داود فاضل|| عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ۱۴.احمد نظری|| استادحوزهٔ علمیه قم ۱۵.ابوالفضل کمالی نسب|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۱۶.علی عسگری|| استادحوزه و مؤسسهٔ امام خمینی (ره) ۱۷.محمدحسن فاطمی‌نیا|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۱۸.مجتبی نوری کوهبنانی|| استاد مؤسسهٔ امام خمینی (ره) ۱۹.سیدحجت‌الله فقیهی|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۲۰.عیسی معلم|| استاد مؤسسهٔ امام خمینی(ره) ۲۱.داود اسفندیاری|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۲۲.حمید باقرزاده || طلبهٔ درس خارج حوزهٔ قم و استاد طرح ولایت ۲۳.سیدمحمد ظهیرالاسلام|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۲۴.سیدمصطفی میرباباپور|| استادحوزه و دانشگاه ۲۵.مهدی امیدی|| استاد حوزه و دانشگاه ۲۶.امیر خواص|| عضو هیئت علمی مؤسسهٔ امام خمینی( ره) ۲۷.محمد جعفری هرندی || استاد حوزه و عضو هیئت علمی مؤسسهٔ امام خمینی(ره) ۲۸.محمد سالاری|| استاد سطوح عالی حوزهٔ قم ۲۹.جواد گلی|| عضو هیئت علمی مؤسسهٔ امام خمینی( ره) ۳۰.حمید عاشوری|| استاد حوزه و دانشگاه ادامه اسامی امضاکنندگان: https://eitaa.com/rozaneebefarda/16087 @rozaneebefarda 🆔 @Andyshedini
🔸 کتاب "وجود شناسی و معنا شناسی اسما و صفات الهی" تألیف حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖معرفی کتاب: ✍️ کتاب حاضر سعی کرده است ضمن توجه به همه دیدگاه های مهم درباره اسما و صفات الهی، با به کارگیری عقل و وجدان از یک سو و بررسی کل گروانه و اجتهادی آیات و احادیث از سوی دیگر، دیدگاه جامعی را درباره مباحث اسما و صفات الهی عرضه کند. ✍️ بحث اصلی کتاب حاضر مباحث وجودشناختی و معناشناختی صفات الهی است، هرچند در فصل اول کتاب برخی از مهم ترین مباحث لفظ شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. ✍️ در این کتاب بحث معرفت شناختی صفات در ضمن مباحث معناشناختی بررسی شده است. ✍️ پژوهش حاضر در سه فصل و هفده گفتار سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد: 1️⃣ فصل اول: کلیات 2️⃣ فصل دوم: وجودشناسی اسما و صفات الهی 3️⃣ فصل سوم: معناشناسی اسما و صفات الهی ◀️ ادامه خبر 👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77222 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
قاعده دفع ضرر ۴۸.mp3
15.32M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۴۸ ۱۴۰۳/۷/۶ @berenjkar_ir .
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری 💠مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه، پژوهشگاه قرآن و حدیث و پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌کند. 🔶 پیش نشست: 🔸جایگاه معرفت فطری در نظام فکری امامیه 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 📆 چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ - ۱۸ ا————— 🔶 نشست اول: 🔸رابطه معرفت فطری و معرفت عقلی 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن طارمی راد 🎙دکتر امداد توران 📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰ 🔸متعلق معرفت فطری 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🎙حجت الاسلام والمسلمین جواد مروارید 📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲ 🔸نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی 🎙دکتر علی افضلی 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 📅 پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰ ا———— 🔶 نشست دوم: 🔸معرفت فطری در اندیشه فلسفه‌ی صدرایی 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد ابوترابی 📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۸ - ۱۰ 🔸معرفت فطری در اندیشه میرزامهدی اصفهانی 🎙حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد بنی هاشمی 🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد بیابانی اسکویی 📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ - ۱۲ 🔸معرفت فطری و شهود عرفانی 🎙دکتر محمد فنایی اشکوری 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰ 📌 قم، صفاییه، کوچه۲۱، فرعی اول سمت چپ، مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام 🧾ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🆔@maarefins_admin 🌐https://maaref.org 🆔 @Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
قاعده دفع ضرر ۴۹.mp3
12.55M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۴۹ ۱۴۰۳/۷/۱۲ @berenjkar_ir .
قاعده دفع ضرر ۵۰.mp3
10.86M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۵۰ ۱۴۰۳/۷/۱۳ @berenjkar_ir .
قاعده دفع ضرر ۵۱.mp3
11.93M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۵۱ ۱۴۰۳/۷/۱۹ @berenjkar_ir .
1_14839191240.docx
20.8K
گزارش تفصیلی سخنرانی استاد برنجکار با عنوان نسبت معرفت فطری و رویت قلبی، در مدرسه پائیزه فطرت ۱۴۰۳/۸/۱۷ @berenjkar_ir
حجه الاسلام و المسلمین دکتر برنجکار در نشست نسبت معرفت فطری و رؤیت قلبی ابتدا به تبیین مفهومی این دو اصطلاح پرداختند. به گفته ایشان معرفت فطری یک نوع دانش مستقیم را افاده می کند که از ابتداء در ما بوده و اکتسابی نیست و خداوند آن را در وجود ما قرار داده است. پس فطرت خدادادی است. معرفت فطریِ خدا، معرفتی است نسبت به خدا که مفهومی و استدلالی نیست بلکه اعطایی است، نه اکتسابی. رویت یعنی دیدن. دیدن در امور حسی به کار می‌رود و در مورد خدا یعنی شناخت مستقیم و بی واسطه مانند دیدن آتش نه استنباط وجود آتش با دیدن دود. قلب هم آن ساحتی از انسان است که معرفت‌های شهودی و مستقیم را دریافت می‌کند. نسبت بین معرفت فطری و رؤیت قلبی بنا به یک دیدگاه نسبت معرفت فطری و رویت قلبی تساوی است؛ چرا که هر دوی این‌ها مواجهه مستقیم است. به دیگر سخن از این سو مفهوم، استدلال و واسطه‌ای در کار نیست؛ و از سوی دیگر خدا داده است و هر دو مربوط به قلب است. بنابراین این دو به یک حقیقت اشاره دارد. دیدگاه دیگر که به نظر دقیق تر هم هست، روایات معرفت فطری و رؤیت قلبی را در سه ساحت تحلیل می‌کند: 1) خداوند در یک ساحتی (میثاق، ذرّ) بلکه ساحت‌هایی، خودش را معرفی کرده یا معرفتی از خودش به ما داده است که تعبیر شده است به رویت و معاینه. 2) ساحت دوم که در تعبیر روایات با عبارت نسیان یا فراموشی از آن یاد شده است: فانساهم. این بدین معنی است که ما در ساحت دوم در وضعیت غفلت هستیم. در این ساحت معرفت فطری هست ولی رؤیت نیست. ادامه در فرسته ی بعدی
3) ساحت سوم: فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ (الغاشية: 21) یادآوری همان معرفت اول. در برخی از تعابیر روایات رؤیت الله در این جهان نیز به برخی از انسان ها نسبت داده شده است. مانند تعبیر امیرمومنان (ع): لم اعبد ربا لم اره. در این ساحت ممکن است برای برخی رویت حاصل شود و برای برخی حاصل نشود. طبق این نظریه در این سه حالت معرفت فطری وجود دارد. در ساحت اول رویت همان معرفت است و معاینه، شدیدتر است. در حالت دوم که رویت و معاینه فراموش شده اما معرفت هست؛ به تعبیر روایات: فانساهم المعاینه و اثبت المعرفه فی قلوبهم. در حالت سوم که متذکر می‌شویم معرفت یکنواخت نیست. ممکن است کسی نماز بخواند و متذکر بشود به درجه ضعیف و کسی به درجه بالاتر، مانند امیر مومنان که می‌فرماید وقتی نماز می‌خوانم خدا را رویت می‌کنم. به همه این درجات می‌توان گفت معرفت. پس معرفت فطری همه این سه ساحت را شامل می‌شود ولی به همه این سه ساحت رویت گفته نمی شود. در اولی رویت است، در دومی نیست، در سومی می‌تواند باشد می‌تواند نباشد.
🏴السلام علیک ایتها الصدیقة الشهيدة فاطمة الزهرا🏴 ▪️السلام علیک یا فاطمةُ الزَّهرَاءُ یا بنتَ محمدٍ یا قرَّةَ عینِ الرَّسول یا سیدتنا و موْلاتنا إنا توَجهنا وَ استشفعنا وَ توَسلنا بکِ إلى اللَّه و قدَّمناک بین یدیْ حاجاتنا یا وَجیهةً عندَ اللَّه اشفعی لنا عندالله 🏴فرا رسیدن ایام سوگواری و شهادت بزرگ بانوی مدافع ولایت و اولین شهیده ولایت و امامت، ام ابیها حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همه شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد. @berenjkar_ir
قاعده دفع ضرر ۵۲.mp3
10.32M
. خارج کلام : قاعده وجوب دفع ضرر محتمل جلسه ۵۲ ۱۴۰۳/۷/۲۰ @berenjkar_ir .
🍁مدرسه پاییزه معرفت فطری 💠پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز تخصصی عارف اهل بیت علیهم السلام، انجمن کلام اسلامی حوزه و پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌کنند. 🔶 نشست دوم 🔹معرفت فطری در اندیشه فلسفه‌ی صدرایی 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی سبحانی 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی 📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ / ساعت ۸ - ۱۰ 🔸معرفت فطری در اندیشه میرزامهدی اصفهانی 🎙حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد بنی هاشمی 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمد بیابانی اسکویی 📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ / ساعت ۱۰ - ۱۲ 🔹معرفت فطری و شهود عرفانی 🎙دکتر محمد فنایی اشکوری 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 📅 پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ / ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰ 📌 قم، صفاییه، کوچه۲۱، فرعی اول سمت چپ، مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام 🧾ثبت نام و اطلاعات بیشتر: 🆔@maarefins_admin 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇 https://www.riqh.ac.ir @quran_hadith