eitaa logo
رضا برنجکار| استاد فلسفه و کلام
1.1هزار دنبال‌کننده
602 عکس
94 ویدیو
9 فایل
🔅 کانال استاد رضابرنجکار 🔅 ▫️ استاد تمام دانشگاه تهران و عضو گروه فلسفه و کلام ▫️مدرس درس خارج کلام در حوزه علمیه ▫️اطلاع رسانی و انتشار دروس و نشست‌های علمی در حوزه‌ی کلام، عقاید، معارف و فلسفه ▫️آدرس سایت 👇 https://berenjkar.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد برنجکار (۲): 🔸ملاحظه اول: اساس حکمت عملی، بایدها و نبایدهاست. اگر این باید و نباید عقلی و قطعی نباشد دیگر حکمت عملی معنا ندارد و اگر عقلی و قطعی باشد باید مبدا برهان واقع شود، در حالی که در فلسفه مبدا جدل است و نه برهان. مراد از حکمت، علم قطعی به واقعیات است. علامه حلی و آیت الله سبحانی نیز گفته اند که باید و نباید نیز جزء مدرکات عقل است و اگر حسن و قبح عقلی نباشد هیچ چیزی را نمی توان اثبات کرد. حسن و قبح را نمی توان مربوط به جامعه عقلائی دانست بلکه حتی اگر جامعه ای نباشد باز هم حسن عدل و قبح ظلم قابل ادراک است. از طرفی، اینکه گاهی امری حسن و گاهی قبیح است، به دلیل تزاحم است و این تزاحم باعث غیر عقلی شدن آن نیست. 🔸ملاحظه دوم: اینکه گفته شد ما به وحی دسترسی نداریم، باید گفت که بر اساس علم اصول، ضوابطی وجود دارد که با رعایت آنها می توان به مقصود متکلم رسید. مباحث پیچیده معارفی نیز نیازمند اجتهادی بر اساس موازین اصولی است. خبر واحد نیز به لحاظ خود ظنی است ولی به لحاظ ادله، یقینی هستند. 🔸ملاحظه سوم: اینکه گفته شد با نصوص اعتقادی به قطع رسیده نمی شود، نادرست است بلکه با رعایت قواعد کل نگرانه می توان در بسیاری موارد اعتقادی به قطع رسید. ✍🏻 حجّت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی خیّاط‌زاده
هدایت شده از مدرسه علوم عقلی
✅ استاد بایگی (۳): 🔸ملاحظه اول: هم عقل نظری و عملی داریم و هم حکمت عملی و نظری. حکمت عملی و نظری از محصولات عقل نظریه هستند. باید و نباید عقلی هم داریم ولی این دو با حسن و قبح کلامی متفاوتند و نباید این دو را یکی گرفت. اما عقل عملی از سنخ ادراک نیست بلکه ناظر به اعمال مدرکات عقل نظری بر قوای پایین تر است. 🔸 ملاحظه دوم: نگفتیم که در اعتقادات، یقین نداریم بلکه گفته شد که نص قطعی کم داریم. 🔸ملاحظه سوم: دلیل حجیت ظهور، بناء عقلاست ولی بناء عقلا بر آن نیست که با یکدیگر درباره امور غیبی سخن بگویند. موضوع کلام عقلا، تدبیر عالم طبیعت و شئون آن است و در همین حیطه نیز اخذ به ظهور کلام یکدیگر می کنند. بنابراین، نمی توان به صرف بناء عقلا برای حجت ظواهر در امور غیبی و ما ورائی استدلال کرد. از طرفی، شارع، مخاطب را به جهل نمی اندازد، بلکه در مورد حقائق ماورائی با همین الفاظ سخن گفته است. بله اگر اثبات شود که سنخ وجودی امور غیبی از همان سنخ امور محسوس است می توان به این ظواهر اخذ کرد. این مساله نیز بر عهده عقل است و نه شرع. اما اگر اثبات کردیم که سنخ امور غیبی متفاوت از عالم طبیعت است، پس نمی توان به ظهور اخذ کرد. دلیل اینکه شارع با الفاظ عرفی از آن حقائق سخن گفته است، آن است که الفاظ به روح معنا اشاره دارند و این نظریه نیز ناظر به وضع واضع نیست، بلکه از باب ارتباط وجودی بین خزائن الهی و مراتب نازل آن است. این ارتباط باعث می شود که لفظ وضع شده برای امور نازل را برای خزائن آن نیز بکار برد، البته با سلب لوازم نقصی آن مرتبه و این از باب استعمال مجازی نیست. ✍🏻 حجّت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی خیّاط‌زاده
✅ استاد برنجکار (۳): 🔸ملاحظۀ اول: اینکه عقل نظری را بر دو قسم دانستند، اصطلاحی دیگر و غیر مشهور است. در این اصطلاح، عقل عملی همان اراده است. بر اساس اصطلاح مشهور، عقل قوه مدرک است، نه اراده. 🔸ملاحظۀ دوم: اینگونه نیست که بناء عقلا عالم تنها درباره امور محسوس باشد، بلکه انبیا نیز جزء همین عقلا بوده و درباره امور غیبی سخن گفته اند و مردم نیز فهمیده اند. کلام انبیا هم برخی نص و برخی ظاهر است. ظاهر هم اگر همراه با قرائن شود تبدیل به نص می شود. پس با روش کل نگری می توان ظهورهای روایی را تبدیل به نص کرد. بنابراین، بناء عقلا بر اصالت ظهور است و ظهور هم در امور دنیوی حجت است و هم در امور اخروی. 🔸ملاحظۀ سوم: نظریه روح معنا نیز اولا فاقد دلیل است و ثانیا نمی تواند همه موارد را توضیح دهد. نیازی نیز به علم هرمونتیک مبتنی بر قبض و بسط نداریم و با همان اصول خودمان می توان به اجتهاد در معارف پرداخت. 🔸ملاحظۀ چهارم: اینکه گفته شد برای اخذ به این ظهور باید سنخیت بین عوالم را پذیرفت نیز مقبول نیست. 🔸ملاحظۀ پنجم: گفته شد: شهود از سنخ علم حضوری است و ملاک آن نیز باید علم حضوری باشد. از سوی دیگر گفته شد ملاک شهودات شهود پیامبر ص است و این شهود نیز در اختیار ما نیست، بلکه تنها الفاظی به ما رسیده است و علم به آنها نیز حصولی است. آیا این جمله تناقض نیست؟ ✍🏻 حجّت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی خیّاط‌زاده
گزارش تصویری از برنامه های استاد برنجکار در مدرسه تابستانی دارالعلم. ۷ و ۸ مرداد ۱۴۰۳
💠 دریافت نرم افزار اندرویدی مجموعه آثار دارالحدیث از کافه بازار ↙️ ویژه: 🔹آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث 🔹و مرکز همایش های علمی و پژوهش های آزاد ↙️ مشتمل بر 284 عنوان در ۵۴۶ جلد کتاب 🔸 قابل استفاده در تلفن همراه ◀️ لینک دانلود از کافه بازار👇 https://cafebazaar.ir/app/com.darolhadith.reader ◀️ لینک دانلود از نورسافت👇 https://noorsoft.org/fa/software/View/74153 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث 👇👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
❇️مدرسه علمی_پژوهشی «روابط متقابل حدیث و کلام» (حضوری) ویژه اساتید، طلاب و دانشجویان (برادران) با اعطای: 🔹گواهی معتبر برای شرکت‌کنندگان 🔹امتیاز ویژه برای اساتید حوزه 📆زمان برگزاری: ۲۴ و ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ¶چهارشنبه (صبح و بعد از ظهر) ¶پنجشنبه (صبح) 📌مکان: مشهد مقدس، مدرسه علوم دینی حضرت ولی‌عصر علیه‌السلام ⌛️آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ 💢ظرفیت محدود 🖇لینک ثبت‌نام: https://maaref.org/hadith_school/ 📲پل‌های ارتباطی: 📱@Valiasr_mt_admin 📱@hadith_maaref_admin 📞05132252636 📞09916062695 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔@valiasr_mt 🆔@hadith_maaref ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
نقش احادیث در پاسخگویی....mp3
15.92M
فایل سخنرانی استاد برنجکار در مدرسه علمی پژوهشی "روابط متقابل حدیث و کلام" ، تحت عنوان: " نقش احادیث در پاسخگویی به مسائل جدید کلامی " مکان: مشهد. مدرسه علوم دینی حضرت ولی عصر عج زمان: چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ @berenjkar_ir
چکیده تاریخ فلسفه یونان.mp3
15.5M
دوره فشرده نسبت فلسفه مسلمانان با فلسفه یونان و اسلام جلسه اول: خلاصه فلسفه یونان از قرن ۶ قبل از میلاد تا قرن۳ بعد از میلاد زمان: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ مکان: مشهد مدرسه علوم دینی حضرت ولی عصر عج @berenjkar_ir
فلسفه فلوطین و فارابی.mp3
25.99M
دوره فشرده نسبت فلسفه مسلمانان با فلسفه یونان و اسلام جلسه دوم: فلسفه نو افلاطونی و چگونگی اقتباس فلسفه مسلمین از آن؛ و مقایسه این فلسفه با عقاید دینی زمان: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ مکان: مشهد مدرسه علوم دینی حضرت ولی عصر عج @berenjkar_ir
اشکالات نظریات فلاسفه مسلمان در باب علم الهی.mp3
17.85M
دوره فشرده نسبت فلسفه مسلمانان با فلسفه یونان و اسلام جلسه سوم: اشکالات نظریه علم الهی فلاسفه مسلمان زمان: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ مکان: مشهد مدرسه علوم دینی حضرت ولی عصر عج @berenjkar_ir
حسن و قبح عقلی و معلل بودن افعال الهی به اغراض.mp3
15.65M
دوره فشرده نسبت فلسفه مسلمانان با فلسفه یونان و اسلام جلسه چهارم(آخر): حسن و قبح عقلی و معلل بودن افعال الهی به اغراض زمان: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ مکان: مشهد مدرسه علوم دینی حضرت ولی عصر عج @berenjkar_ir
گفت و گوی استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار دربارهٔ شخصیت و روش کلامی علامه مجلسی 🎙علامه مجلسی رحمه الله معتقد است که حقیقت دینی، با عقل و وحی با هم به دست می‌آید و اگر عقل به تنهایی می‌توانست ما را به حقیقت برساند که دین لازم نبود. عقل در کنار وحی را علامه مجلسی قبول دارد، عقل منقطع از وحی و عقلی که نورانی نشده است با وحی، عقلی که سکولار است به قول امروزی‌ها یعنی غیر دینی است و کاری به دین ندارد و شعار استقلال سر می‌دهد را قبول ندارد... 📎متن کامل مصاحبه در پایگاه معارف اهل بیت علیهم السلام 📎کلیپ کامل مصاحبه در آپارات معارف اهل بیت علیهم السلام 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
55.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸علامه مجلسی یک اسلام شناس جامع است ▫️ایشان در همه علوم اسلامی مثل کلام، فقه، اخلاق، تفسیر، حدیث و... تسلط دارد و واقعاً یک مجتهد در همه عرصه‌های شناخت دین است. 🪑خلاصه ای از گفت و گوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس انجمن کلام حوزه با موضوع «شخصیت و روش کلامی علامه مجلسی رحمه الله» 📡 انتشار به مناسبت سی‌ام مردادماه، روز بزرگداشت علامه مجلسی رحمه الله صدای حوزه | جامعة الزهراء | تشکل حوزوی سعداء | انجمن کلام حوزه | معاونت پژوهش جامعة الزهرا سلام الله علیها | 📎متن کامل مصاحبه در پایگاه معارف اهل بیت علیهم السلام 📎کلیپ کامل مصاحبه در آپارات معارف اهل بیت علیهم السلام 🌐https://maaref.org 🆔@Maaref_org تلگرام اینستاگرام آپارات
💠 به مناسبت سومین سالگرد ارتحال مرحوم علامه محمدرضا حکیمی رحمه الله تعالی در ۳۱ مرداد زندگی و تحصیلات وی متولد ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ شمسی (۱۳۵۴ قمری) در مشهد است. پدرش عبدالوهاب، که از یزد به مشهد مهاجرت کرده بود، از معتمدین و محترمین بازار مشهد بود. حکیمی در سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز کرد. در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان(مدرسه نواب) شد و تا ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم، تقویم گذراند. محمد تقی ادیب نیشابوری، شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سید محمدهادی میلانی، احمد مدرس یزدی، اسماعیل نجومیان، حاج سید ابوالحسن حافظیان و حاجی‌خان مخیری از مهمترین اساتید وی بودند. او علوم غریبه، رمل و اوفاق را نزد ابوالحسن حافظیان و شیخ مجتبی قزوینی آموخت. و اجازه اجتهاد را از آقا بزرگ تهرانی در سال ۱۳۴۸ شمسی دریافت کرد. بازپخش چند سخنرانی و مصاحبه👇
هدایت شده از رضا برنجکار
الاهیات الهی و بشری.mp3
14.9M
فایل صوتی سخنرانی الاهیات الهی و الاهیات بشری در نشست واکاوی اندیشه های علامه محمدرضا حکیمی 👇👇👇👇👇 @berenjkar_ir
مقام عقل و... .mp3
14.01M
فایل سخنرانی استاد برنجکار در نخستین سالگرد درگذشت علامه حکیمی با موضوع مقام عقل و جداسازی معارف وحیانی از شناخت های بشری میبد موسسه امام صادق ع ۱۴۰۱/۶/۱۱ @berenjkar_ir
رضا برنجکار: کار بزرگ حکیمی مبارزه با تحریفات و وارونه‌های فکری معاصر بود – موسسه فرهنگی هنری الحیاة https://alhayat.ir/conversation/%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD/
🏴 صلی الله علیک يا ابا عبدالله الحسین علیه السلام 🏴 فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش بر تمامی شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد‌. @berenjkar_ir
📣💠 انتصاب معاون جدید توسعه مدیریت و منابع سازمانی پژوهشگاه 🔹 در طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، آقای محمدرضا فقیهی برای مدت دو سال به عنوان "معاون جدید توسعه مدیریت و منابع سازمانی پژوهشگاه" منصوب شد. ✍️در بخشی از این حکم آمده است؛ ضروری است ضمن توجه ویژه به حفظ و کرامت اعضای هیات علمی، پژوهشگران و کارکنان، با استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود، وفق قوانین و مقررات در جهت اجرای برنامه ها و مأموریت ها و نیز نیل به اهداف عالیه و سیاست های پژوهشگاه قرآن و حدیث گام های مؤثری بردارید. ◀️ ادامه خبر 👇 https://www.riqh.ac.ir/post/77103 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith
🏴 فرارسیدن سالروز رحلت غم بار پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت، عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بر همه مسلمانان و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. 🌐 اطلاع رسانی اخبار و برنامه های پژوهشگاه قرآن و حدیث👇 http://www.riqh.ac.ir @quran_hadith