eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
994 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‌ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ "‌23/بقره" 🌱واگر در آنچه بر بنده‌ى خود (از قرآن) نازل كرده‌ايم، شكّ داريد، اگر راست مى‌گوييد (لااقل) يك سوره همانند آن را بياوريد و گواهان خود را غير از خداوند بر اين كار دعوت كنيد. 🔷✨اين آيه، معجزه بودن قرآن را مطرح مى‌كند. پيامبران، يك دعوت دارند كه هدايت به سوى خداست و با استدلال و موعظه و جدال نيكو انجام مى‌دهند و يك ادّعا دارند كه از سوى خدا براى هدايت مردم آمده‌اند وبراى آن معجزه مى‌آورند. پس معجزه براى اثبات ادّعاى پيامبر است، نه دعوت او. 👌برحقّانيت قرآن به قدرى يقين داريم كه اگر مخالفان، يك سوره مثل قرآن نيز آوردند به جاى تمام قرآن مى‌پذيريم. «بِسُورَةٍ» 🔷✨ از آنجا که نفاق و کفر گاهی از عدم درک محتوای نبوت و اعجاز پیامبر صلّی اللّه علیه و اله سر چشمه می‌گیرد، در اینجا انگشت روی معجزه جاویدان «قرآن» می‌گذارد می‌گوید: «اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم، شک و تردید دارید لا اقل سوره‌ای همانند آن بیاورید» (وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ). 🔷✨و به این ترتیب قرآن همه منکران را دعوت به مبارزه با قرآن و همانند یک سوره مانند آن می‌کند تا عجز آنها دلیلی باشد، روشن بر اصالت این وحی آسمانی در رسالت الهی آورنده آن، سپس می‌گوید: تنها خودتان به این کار قیام نکنید بلکه «تمام گواهان خود را جز خدا دعوت کنید (تا شما را در این کار یاری کنند) اگر در ادّعای خود صادقید که این قرآن از طرف خدا نیست» (وَ ادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ). 🔷✨کلمه «شُهَداءَ» در اینجا اشاره به گواهانی است که آنها را در نفی رسالت پیامبر صلّی اللّه علیه و اله کمک می‌کردند، و جمله «مِنْ دُونِ اللَّهِ» اشاره به این است که حتی اگر همه انسانها جز «اللَّهِ» دست به دست هم بدهند، برای اینکه یک سوره همانند سوره‌های قرآن بیاورند قادر نخواهند بود. 📚تفاسیر نور و نمونه
🌸🤲سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ، رَبُّنا وَ رَبُّ الْمَلاَّئِكَةِ وَالرُّوحِ. سَبَقَتْ رَحْمَتُكَ غَضَبَكَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ، اِنِّى ظَلَمْتُ نَفْسى، فَاغْفِرْ لى وَارْحَمْنى وَ تُبْ عَلَىَّ اِنَّكَ اَنْتَ التّوّابُ الرَّحيمُ 💞بسیار منزّه و مقدّس است پروردگار فرشتگان و روح، پیش گرفته رحمتت بر غضبت، معبودی جز تو نیست، منزّهی تو، من به خود ستم کردم، مرا بیامرز و به من رحم کن و توبه‌ام را بپذیر، به راستی که تو، توبه پذیر و مهربانی 💫مفاتیح الجنان 💫 ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
📆 تقویم اسلامی نجومی سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ هجری شمسی ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۳ هجری قمری ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی 🗓 روزشمار: ▪️10 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️20 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️27 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🌸 اذکار سه شنبه : - یا اَرحَمَ الرّاحِمین ( 100مرتبه ) - یا اللهُ یا رَحمانُ - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت 🌸 امروز برای امور زیر نیک است: 🔹مباشرت 🔹فروش جواهرات 🔹آغاز معالجات 🔹کودک به گهواره نهادن 🔹ازدواج 🔹جابجایی 🔹طلب حوائج 🔹دیدار با رییس 🔹انواع تجارت ها 🔹و سفر سود و خیر دارد. 👧 نوزاد روحیات پاکی دارد و با خیالی آسوده، خوشبخت زندگی کند. 👩‍❤️‍👨 مباشرت امشب: مباشرت و عروسی مکروه است. 💇‍♂ طبق روایات، (سر و صورت) باعث روبراه شدن امور است. 💉 یا #فصد انداختن در این روز، از ماه قمری باعث شادی دل است. ✂️ سه شنبه برای ، روز بد است، باید بر هلاکت خود بترسد. 👕 بریدن و دوختن خوب نیست، یا آن لباس در آتش می سوزد، یا سرقت می شود و یا به روایتی در آن می میرد. 🚫 این سه شنبه برای (رفع موهای بدن با نوره) خوب است. از فواید نوره: نوره کشیدن موجب درمان بیماریهای پوستی می شود. ✅ وقت در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لینک کانال. در ایتا👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج) 🌺🍀🌺🍀🌺🍀
🌷فرازی از وصیت‌نامه شهید سیدجواداسدی ✍[خداوندا] ما سربازان ولایت، افتخار مشترڪمان حضور در دانشگاه امام حسین‌(ع) است کہ سربازان عاشورایی خمینی ڪبیر در آن پای نهاده بودند و ما در آن جهاد و شهادت را از بزرگان مڪتب ایثار و شهامت آموختیم. ▫️اکنون کہ توفیق درڪ سربازی نائب امام زمان(عج) را یافته‌ام و در اردوگاه منتظران ظهورش حضور دارم در ردای سبز سربازان امام خامنه‌ ای با تو عهد و پیمان می‌بندم، عهدی عاشقانه و میثاقی حسینی، عاشورایی باشیم و حسینی بمانیم و خود و فرزندانمان را در میدان حسینی گری پرورش دهیم.💔 اللهم‌عجل‌لولیك‌الفرج‌به‌حق‌خون‌پاك‌شهدا 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 💠اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُك ِ🌹 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ️⃣2️⃣ هرروز ۱۰۰ صلوات و یک آیه الکرسی هدیه به روح مطهر یکی ازشهدا داریم.🌷 هدیه امشب را تقدیم میکنیم به روح مطهر شهید 👈جاویدالاثرمحسن‌جاویدی🌷
400-08-14 mohamadi ahkam pak konandegi baran~1.mp3
530.9K
📖 🔘 احکام پاک کنندگی باران ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🔷🔸💠🔸🔷
400-08-15 mohamadi ahkam ezdevaj va khastegari~1.mp3
486.8K
📖 🔘 احکام ازدواج وخواستگاری ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🔷🔸💠🔸🔷
لینک کانال. در ایتا👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج) 🌺🍀🌺🍀🌺🍀
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» مسئله‌ی وحدت بین مسلمان‌ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئله‌ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک‌سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است. معنای وحدت این است: با هم نزاع نکنند به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله می‌کند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی است، حرام است. به فتوای همه‌ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده‌ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست. تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است. وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است. بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، اشکالی ندارد. حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد. هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسده‌ای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد. گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبی‌ها. ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهم‌السلام و امامزاده‌ها، اشکالی ندارد. ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد. اهل سنت مسلمانند و هم‌سفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است. کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است. 📚 امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژه‌نامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج‌2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج‌4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج‌2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج‌6،س 1632
400-08-11 mohamadi ahkam goftane jaye najes.mp3
2.69M
📖 🔘 گفتن جای ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🔷🔸💠🔸🔷
400-08-05 mohamadi ahkam negah be film va aks namahram~1.mp3
425K
📖 🔘احکام نگاه به فیلم وعکس نامحرم 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🔷🔸💠🔸🔷
400-08-04 mohamadi ahkam namaz jama'at~1.mp3
579.7K
📖 🔘 🔹حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🔷🔸💠🔸🔷
400-08-09 mohamadi rah'haye tobeh dar kam kari.mp3
2.34M
📖 🔘 احکام ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی 🔷🔸💠🔸🔷
400-08-08 mohamadi vazayef valedayn nesbat be tarbiyat farzandan.mp3
2.47M
📖 🔘 ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱8 آبان 1400 🔷🔸💠🔸🔷
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: اگر هنگام غسل کردن باد معده از ما خارج شود، آیا غسل ما باطل است؟ مرجع: سیستانی. 📤پاسخ: از نظر آیه الله سیستانی، اگر در بین غسل، باد معده خارج شود یا ادرار شود، لازم نیست غسل را از نو شروع کنید، بلکه می‌توانید همان غسل را کامل کنید، ولی برای نماز و سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، باید وضو بگیرید. نظر مراجع نسبت به بروز حدث اصغر در بین غسل:👇 ✍آیات عظام: خمینی، خامنه ای، سیستانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی: لازم نیست غسل را مجددا شروع کند، بلکه می‌توانید همان غسل را کامل کنید، ولی برای نماز و سایر کارهایی که نیاز به طهارت دارد، باید وضو بگیرید.[1] ✍آیات عظام: گلپایگانى، فاضل، صافى: مى تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ ولی بهتر است به قصد آن چه بر ذمّه او است، غسل را احتیاطاً از سر بگیرد؛ اما در هر صورت وضو بعد از غسل برای نماز و سایر کارهایی که مشروط به طهارت است، واجب می باشد. ✍آیه الله بهجت: به قصد وظیفه واقعی غسل را مجددا شروع کند و بنا بر احتیاط براى نماز و کارى که وضو لازم دارد، وضو بگیرد. ✍آیه الله مکارم شیرازی: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد.[2] ✍آیه الله وحیدخراسانی: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد و یا اینکه غسل را تمام کرده و اعاده نماید و وضو هم بگیرد.[3] 📚منبع: ۱. توضیح المسائل (محشی)، ج1، ص230، سؤال 185؛ منتخب المسائل، ص 22، م 43. ۲. توضیح المسائل (محشی)، ج1، ص230، سؤال 185. ۳. منهاج الصالحین 1386، ج 2، ص 62، م 205.
🍂حکم بودن 🍂 📤پرسش کاربر در گروه: اگر کسی بعد از وضو بفهمد، مانعی در اعضای وضو به اندازه سر سوزن بوده است و مطمئن نیست برای قبل از وضو است یا بعد از وضو، وظیفه چیست ؟ مرجع: مکارم شیرازی. 📤پاسخ: وضوی شما صحیح است، زیرا از نظر آیه الله مکارم شیرازی اگر مانع بسیار کوچک( به اندازه دو میلیمتر) باشد، وضو صحیح است و لازم نیست دوباره وضو بگیریید؛ ولی اگر مانع بزرگتر از دو میلیمتر باشد، باید مانع را برطرف کنید و دوباره وضو بگیرید. نظر مراجع عظام نسبت به دیدن مانع در اعضا بعد از وضو:👇 اگر ندانیم در هنگام وضو مانع بوده است یا بعدا ایجاد شده است، نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: سیستانی، صافی، بهجت و گلپایگانی: وضو صحیح است. ✍آیات عظام: وحید و زنجانی: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، باید دوباره وضو بگیرد. ✍بقیه مراجع عظام: اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد از آن ایجاد شده، وضو صحیح است ولی اگر در وقت وضو به مانع توجه نداشته است، بنابر احتیاط واجب دوباره وضو بگیرد. اما اگر بدانیم در هنگام وضو مانع بوده است: ✍مکارم شیرازی: اگر مانع کوچک و به اندازه عدس است، وضو صحیح است و در غیر این صورت باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد. ✍بقیه مراجع عظام: باید مانع را برطرف و دوباره وضو بگیرد. 📚منبع: توضیح المسائل ۱۶مرجع، ج ۱، م
🌹راه تشخیص منی از ترشحات طبیعی زنانه🌹 📥 سوال: چگونه می توان متوجه شد رطوبتی که از یک زن یا دختر خارج می شود، منی است یا ترشحات طبیعی زنانه؟ 📤پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر رطوبت خارج شده از زن همراه با اوج لذت جنسی باشد، منی است و زن جنب شده است و غسل جنابت بر او واجب می شود، در غیر این صورت حکم به منی بودن رطوبت ها نمی شود و پاک می باشند. ✍ بقیه مراجع غیر از آیات بهجت و نوری: خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. ✍آیت الله بهجت: خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن ها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است. ✍آیه الله نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی(اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می شود و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است. ✅ تبصره: اوج لذت جنسی حالتی است، که شخص در آن حال از خود بی خود می شود و لذت زیادی می برد و ارضا می شود. بعد از تمام شدن آن حالت، زن احساس تخلیه شدن و ارضای جنسی می کند. معمولا حالت تحریک آمیزی را که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر ندارد. 📚منابع: 1. توضیح المسائل مراجع، مسأله346 وحید، توضیح المسائل، مساله352 سیستانی، تعلیقات علی العروة، ج ۱، غسل الجنابة، الاول. خامنه ای، اجوبة الاستفتاءات، سوال171 صافی، هدایة العباد، ج1، مسأله2. 175توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶         
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام برخی مواقع اگر بلافاصله بعد از نزدیکی غسل جنابت انجام شود، بعد از نزدیکی ترشحاتی خارج می شود که شک داریم که منی شوهر است یا ترشحات طبیعی زنانه، آیا باید دوباره غسل کنیم؟ آیا بلافاصله غسل کردن در این مواقع اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم غسل کردن بلافاصله بعد از نزدیکی هیچ اشکال شرعی ندارد. از طرفی چون شک دارید در اینکه ترشحات طبیعی است یا منی، حکم کنید به اینکه ترشحات طبیعی زنانه است و پاک هستید و غسل لازم نیست. اما اگر یقین پیدا کردید که منی همسر است، باز هم غسل مجدد لازم نیست و فقط با توجه به نجس بودن منی، باید خود را پاک کنید. توضیحات بیشتر:👇 ترشحاتی که بعد از غسل جنابت از زنان خارج می شود، چند صورت دارد: ۱. یقین دارید ترشح خارج شده، منی همسر است: غسل واجب نیست، اما باید خود را تطهیر کرد. ۲. یقین دارید ترشح خارج شده،ترشحات عادی زنانه است: پاک است و غسل ندارد. ۳. شک دارید که ترشحات، منی همسر است یا ترشحات عادی زنانه: پاک است و غسل هم ندارد. ۴. یقین دارید که ترشح خارج شده، منی خودتان است: غسل واجب است. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص211.
🌺 حیض🌺 📤پرسش کاربر در گروه: من ۶ روز خون دیدم و بعد دو روز کاملا پاک بودم و دوباره روز نهم لک دیدم، وظیفه من چیست؟ مرجع: رهبر. 📤پاسخ: نظر مراجع عظام در مورد این دو روز پاکی متفاوت است. اکثریت مراجع عظام می گویند: پاکی این وسط هم حیض است و برخی نظرشان این است که در این مدت پاکی، جمع بین حیض و پاکی کند و نظر سوم این است، که در حد فاصل بین خون بینی مدتی را که فرد خون نمی بیند، پاک می باشد. از نظر رهبر باید همه روزها را حتی پاکی ها را حیض قرار دهید، بنابراین شما تا نه روز حیض بوده اید و باید بعد از لک دیدن در روز نهم اگر پاک شدید، غسل حیض کنید. نظر مراجع عظام نسبت به پاکی وسط حیض:👇 ✍️ همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): باید همه روزها حتى پاکى وسط را حیض قرار دهد. [۱] ✍️آیةاللّه مکارم: تنها باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهاى پاکى (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد و با مشاهده خون در روز نهم و پاک شدن بعد از آن دوباره باید غسل حیض کند.[۲] ✍️ آیات عظام سیستانى و صافى: باید روزهایى را که خون دیده، حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب بعد از پاک شدن اول، غسل کند و عبادات خود را تا روز هشتم به جا آورد؛ آن گاه اگر لکه اى از خون مشاهده کرد و پاک شد، دوباره باید غسل حیض کند.[3] 📚 منابع: ۱. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴، وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۰ ۲. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴. ۳. توضیح المسائل مراجع، م ۴۴۴.
🌺 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام زمانی که در ساعت ۳ صبح روز یکشنبه حیض شده باشیم، ده روز چه زمانی کامل می شود؟ 📤پاسخ: سلام علیکم یک روز شما غروب آفتاب روز یک شنبه کامل می شود و غروب آفتاب روز دوشنبه، دو روز کامل می شود و همینطور شمارش را ادامه دهید تا ده روز کامل شود. به عبارت دیگر غروب آفتاب روز دهم، یعنی روز سه شنبه هفته بعد ده روز کامل می شود. توضیحات بیشتر: اگر شروع حیض زن، از مغرب تا طلوع فجر یا طلوع شمس باشد: ✍️اکثریت مراجع عظام: تا غروب روز همان روز یک روز حیض او کامل می شود و غروب آفتاب روز دهم‌، حیض او پایان می یابد. ✍️آیه الله زنجانی: هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود، بنابراین تا فردا همان ساعت شروع خون، یک روز کامل می شود. اما اگر شروع خون دیدن در طول روز یعنی از اذان صبح تا غروب آفتاب باشد، از نظر همه مراجع عظام هر ۲۴ ساعت یک روز کامل می شود و حداقل زن باید ۷۲ ساعت پشت سر هم آلوده به خون حیض باشد، تا حیضش محقق شود به عنوان مثال اگر ساعت ده صبح خون ببیند باید تا ده صبح روز چهارم این خون ادامه یابد تا سه روز او کامل شود و حیض محقق شود و ساعت ده صبح روز یازدهم ده روز او کامل می شود. 📚منابع: توضیح المسائل مراجع، م 443؛ توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، م 446.
👶حکم 👶 📤 پرسش کاربر در گروه: سلام. اگر جنینی که ناقص است ودکتر مجوز سقطش را داده است، سقط کنیم، گناه دارد؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: از نظر اکثریت مراجع عظام، همچنین رهبری سقط جنين به خاطر ناقص الخلقه بودن، جایز نیست. نظر مراجع عظام نسبت به سقط جنین ناقص الخلقه:👇 ✍️آيه اللّه مكارم شیرازی: اگر در مراحل ابتدايى جنين باشد و به صورت انسان كامل در نيامده و هنوز روح در آن دميده نشده باشد و تولدش باعث مشقت و سختی شديد براى پدر و مادرش گردد، اشكال ندارد و بنابر احتياط ديه را هم بايد بدهند[1]. ✍️آيه اللّه فاضل لنکرانی: سقط جنین ناقص الخلقه جايز نيست مگر در موارد ضرورت.[2] ✍️بقیه مراجع عظام: سقط جنين بخاطر ناقص الخلقه بودن جنین جایز نیست.[3] 📚منابع: ۱. مكارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۴۸۷. ۲. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۷۱. ۳. خامنه اى، اجوبه، س ۱۲۶۱؛ سيستانى، سايت، سقط جنين؛ بهجت، استفتائات پزشكى، سقط جنين، ص۴۳؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۴۱۰؛ دفتر: وحيد و نورى.