eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
122 عکس
11 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۱ خرداد ۱۴۰۲/ سال سوم أیام الله سازمان بهداشت جهانی، گرامیداشت روز حجامت!!!! و جای خالی روز جهانی عبرت و ارکان آن، یکی از زیرساختهای هدایت جوامع بشری، (سوره حشر آیه۲) و مهم تاریخ و دعوت به تفکر در آن، یکی از ابزارهای مدیریتی عبرت آفرینی است(سوره ابراهیم آیه ۵). این شگردی است که با قدرت تمام در دستور کار سازمان صهیونیستی ملل و زیرمجموعه های آن قرار گرفته است. آنها برای بسیاری از امور حیاتی، روز خاصی را معین کرده و از طریق مجموعه کارهایی که از مبدا آن روز انجام می دهند، به امامت فکری دنیا در آن موضوع می پردازند. یک نمونه آن، مسئله فوق استراتژیک تغذیه است. از حدود شصت سال پیش(۱۹۶۳) سازمان بهداشت جهانی و فائو یک کمیسیون مشترک تحت عنوان تشکیل داده و برای تمام دنیا و تمام غذاها شاخص گذاری و هدایت‌گری میکنند که غذای خوب چیست و غذای بد کدام است؟ جالب اینجاست که آنها برای روز جهانی غذای سالم، (۳۰ خرداد) را انتخاب کرده اند که یکی از مهمترین زمانهای مورد توصیه روایات برای حجامت است(مکارم الاخلاق ج۱ص۷۵) . نکته مهم این مهم این است که این شاخص ها هیچ تناسبی با نظام پیشرفته شاخص‌های قرآنی روایی ما ندارد. نه خبری از مفهوم است، نه موضوع حیاتی تناسب و نه مسئله ی بنیادین که در قرآن عظیم حداقل بیست بار مورد تأکید صریح خداوندگار هدایت قرار گرفته(سوره مومنون آیه۵۱). چقدر خوب میشد اگر در حوزه علمیه قم، روزی را به نام روز جهانی نامگذاری میکردیم و باقی کارها... . کتاب الگوی فقهی ارزیابی غذا، یکی از آغازین کارها در این زمینه است. 🌺 متن عربی یادداشت 🌺 متن انگلیسی یادداشت @besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت جدید کانال ایام الله سازمان بهداشت جهانی، گرامیداشت روز حجامت و جای خالی روز جهانی طیبات ۱. متن فارسی https://eitaa.com/besalamen_amenin/312 ۲. متن عربی https://eitaa.com/amenin_en_ar/7 ۳. متن انگلیسی https://eitaa.com/amenin_en_ar/8
۲۹ خرداد ۱۴۰۲/ سال سوم پرسش های حاکم بر جدول فقهی تغییر! جدول فقهی تغییر در کنار جدول فقهی تسخیر، زینت، بنیاد،خصلت و... یکی از جداول ده گانه توصیف اشیاء در آیات و روایات گرانقدر اسلام است. این جداول ده گانه همگی ذیل عنوان ، به عنوان یکی از ارکان اربعه فقه هدایت جانمایی می شوند. پرسش های اصلی حاکم بر جدول فقهی تغییر عبارتند از: ۱. دلیل ظهور فساد حداکثری در برّ و بحر در شرایط کنونی چیست؟ به عبارتی سبب اصلی فساد ها و هلاکت ها درعرصه ، و انسان را در کجا باید جست ؟(تغییرات فساد زا) ۲. اشیاء عالم تا چه حدی قابل تغییرند؟ بر اساس فرمایش گرانمایه حضرت آقا امام صادق علیه السلام: ایجاد تغییر در اشیاء تا حدی که جوهره آن تغییر نکند ممکن است اما تغییر جوهری اشیاء تنها به اذن الهی است(کتاب شریف توحید صدوق ج۱ص۶۸/اعراف۱۰۷/بقره۶۰). ضمن اینکه ، یکی از ویژگیهای هفت گانه تمام اشیاء عالم است(کتاب کافی ج۱ص۱۴۹). ۳. تغییرات مطلوب و مسموح در خلقت الهی چیست؟ باتوجه به اینکه ظهور فساد حداکثری در عالم، ناشی از تغییرات ، و مبتنی بر آزمون و خطاهای بی پایان است، استفاده از طبیعت و تصرف در آن باید بر مبنای برآمده از اشراف(قرآن و روایات)و باشد. توضیحات بیشتر اینجا متن عربی یادداشت @besalamen_amenin
۱۸ تیر ۱۴۰۲/سال سوم مسجد کوفه یا سازمان ملل؟! سرگرمی های بد و مضر را با سرگرمی های خوب و مفید باید پاسخ داد، را با رواج ارزان و در دسترس می توان از دور خارج کرد(سوره اعراف آیه ۱۵۷). همین قاعده نیز در مواجهه با یک نقشه ی جامع شیطانی وجود دارد. بسیار جالب است که یهود و نصاری به پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) می گفتند: اگر میخواهید هدایت شوید! به دین ما درآیید. خداوند متعال هم در مقابل طرح آنها، نقشه جامع را روی میز می گذارد(سوره بقره۱۳۵). بر این اساس: در مواجهه تمدنی با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰، که اغتشاشات و طراحی های سال گذشته، تنها گوشه ای از هدف پنجم () آن بود، وجود یک نقشه جامع مبتنی بر آیات صراط مستقیم، اولین و ضروری ترین اقدام است. یهود از طریق سازمان ملل و دانشگاه های متعددی که از جمله در همین منطقه ما دارد(ر.ک: دانشگاه های آمریکا در منطقه) بصورت ساختاری مشغول تربیت مدیران آینده جهان و منطقه مقاومت است. مدیران مسلمانی که قبله واقعی شان سازمان ملل است و نگاهشان به غرب👈 هرچه آن خسرو کند شیرین بود! از اسلام هم در بهترین حالت ریشی دارند و نماز و روزه ای. اولویت های تمدنی دوازده گانه(دریافت) تولید شده در شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، پاسخی است حجیت یافته، کاربردی و جامع برای حمایت فکری جبهه مقاومت در مواجهه با نقشه کلان دشمن. مقصد نهایی این اولویت های تمدنی، گره زدن انسان به علم امام و هدایت بشریت به سمت است. سجده گاه عظیم الشأنی که بر اساس روایات، محل حکومت حضرت صاحب العصر والزمان خواهد شد.(بحارالانوار ج۱۰۰ ص۴۳۶). @besalamen_amenin
۲۸ تیر ۱۴۰۲ / سال سوم گفت و گو با آن پسر جوان گوشواره دار! مهمترین اصول تبلیغ دین، ارتباط گیری مخاطب با محتوایی است که مبلغ ارائه می دهد. وقتی مخاطب با آنچه که می گویید ارتباط نمی گیرد، عمیق ترین و بنیادی ترین مطالب هم ابتر و بی فایده می شود. اساسا تبلیغی صورت نگرفته و هدایتی هم به افراد ابلاغ نشده . حال پرسش محوری این است که مخاطب با چه چیزی ارتباط می گیرد و نه فقط با گوش بلکه با قلب خود پذیرای کلام شما می‌شود؟ به عبارتی کلام چیست؟ بگذارید داستانی تعریف کنم. چند روز پیش مهمان یکی از اقوام بودم. از آپارتمان که بیرون آمدم، جوان همسایه (حدود۲۵ سال) را دیدم که ایستاده و منتظر کسی بود. اولین بار بود که پسر جوان گوشواره! دار می دیدم. صورتش جوش زده و روی گونه هایش هم خال خال قرمز بود. فهمیدم خون بدنش ناسالم است. بلافاصله با لبخند گفتم: سلام داداش، اهل هستی؟ اول شوکه شد! انتظار چنین برخوردی را نداشت. چرا که غالب طلبه ها، تنها شان نماز و روزه است که آنهم (معمولا) برای این قشر، محلی از اعراب ندارد.( که نباشد، ارتباطی شکل نمی گیرد و طلبه به صورت ساختاری منزوی می‌شود). جوان همسایه با تردید و تعجب گفت: نه تا حالا حجامت نرفتم. نزدیک شش هفت دقیقه برایش مفصل سخنرانی کردم، از چیستی حجامت (تعریف)، فوایدش (تصویر) و معرفی یک مرکز خوب برای حجامت (تصمیم). چون جوانْ مشهدی بود، چند روایت از امام رضا علیه السلام در مورد حجامت برایش گفتم(نقطه مشترک). از آنجاییکه و مثل همه ما برایش اهمیت داشت، سراپا گوش بود و نهایتا قرار شد برود حجامت. با هم رفیق شدیم و خیلی هم تشکر کرد. خواستم بگویم هر فرد و جامعه‌ای مهمترین است و بهترین گام برای ، دست گذاشتن روی نقاط مشترک.(اعراف۱۵۷/ آل عمران ۶۴). بعد از شناسایی نیاز مخاطب، باید کلام را به سه بخش تقسیم کرد: تعریف، تصویر(نظام فوائد) و تصمیم. مثلا یکی از مهمترین ، موضوع سلامتی انسانهاست. هیچ کس نمی تواند بگوید سلامتی برایم مهم نیست. نام این مدل سه وجهی، الگوی ساخت است(دریافت)، الگوی ساخت نظامات اجتماعی و ایجاد تغییر در نظم موجود به نفع دستگاه ایمان و اسلام. مطلب مشابه: آقای پناهیان، این طرف هم هنوز انقلاب نشده (اینجا) @besalamen_amenin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چند سوال و جواب تمدنی و استثنایی از مصاحبه هفته نامه آمریکایی با امام روح الله/ ۹ آذر ۱۳۵۸ صحیفه ج۱۱ ص۱۶۰
۱۸ مرداد ۱۴۰۲/ سال سوم یکی از تحریف های بزرگ کتابهای درسی! سانسور ساختاری ایران، سرزمین پیامبران یکی از نقاط بسیار بارز نقص اندیشه ما، بی توجهی به گذشته و تاریخ پیشینیان است. عجیب تر اینکه در و عظیم الشأن، تاکید بسیار فراوانی درین خصوص وارد شده. در این میان اما نوع روایت تاریخی ایران پیش از اسلام، در ما بسیار عجیب است. با این که بر اساس پژوهش های صورت گرفته حداقل سی نفر از انبیای بزرگ الهی در ایران مدفون هستند، اما کمترین اثر و نشانه ای از این اولیای الهی که زندگی بشرند، در کتاب های درسی ما و بالتبع در ذهنیت ایرانی وجود ندارد. روی دیگر این سانسور ساختاری، روایتی است که از میراث فرهنگی ایران ارائه می دهد. نتیجه اینکه نام و راه انبیاء علیهم السلام به صورت ساختاری متروک و مهجور مانده و از دیگر سو، دوگانه باطل اسلام و ایران ایجاد شده. به خاطر دارم زمانی که در دبیرستان بودم، یکی از رنج‌های همیشگی ام آمدن اسلام به ایران بود و از دست رفتن آن شکوه(طاغوتی ظالمانه) پیش از اسلام!!! باید بدانیم ایران پیش از اسلام، روایتی کاملا متفاوت از آنچه که در ذهن های ماست دارد. روایت گذشته به محوریت تاریخ سازی و مدیریت انبیاء علیهم السلام یا به محوریت پادشاهان و طاغوتان؟ این یکی از مهمترین پرسش ها و اولویت های تمدنی(دریافت) پیش روی ماست. روایت «الذين من قبلهم» به محوریت سه گانه ایمان،کفر، نفاق و با مدیریت انبیاء علیهم السلام یا اینکه فلان طاغوت چند سال حاکم بود و پس از آن چه کسی آمد؟ اهمیت روایت تاریخی در این است که زندگی گذشته، پل و مسیر آیندگان است. روشی که نامه گرانقدر ۳۱ نهج البلاغه بر اساس آن نوشته شده. مطالب مشابه: قرآن و تخت جمشید(اینجا) حیات القلوب علامه مجلسی یا تاریخ تمدن ویل دورانت (اینجا) @besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم یک سال دیگر هم تمام شد...🌺🌹 از عشق کوروش، شریعتی و شجریان تا شیخ صدوق و کلینی از ساحل دریای مازندران تا ساحل بحارالانوار👇 https://eitaa.com/besalamen_amenin/162
۲۴مرداد ۱۴۰۲/ سال سوم جملات شگفت انگیز امام خمینی ره در نبرد تمدنی با انتحار اندیشه ها! پیش از جسم ها، اندیشه ها انتحار می کنند و قبل از باز شدن رگبار بمب ها و اسلحه ها، ها قفل می شوند(سوره مبارکه محمد صلوات الله علیه آیه ۲۴). در این میان بدترین نوع شکست و خسران این است که راه ضلالت را طی کنی و پنداری که در مسیر هدایتی(اعراف۳۰/ کهف۱۰۴). یا که در انقلاب عظیم الشأن اسلامی ایران، مجری باشی و غافل از مصدر واحد آن اسناد و انتحاری های شاهچراغ! در شناخت مدعیان تمدن و تجدد، حضرت امام خمینی ره جملاتی استثنایی دارند. نکته حائز اهمیت اینکه فرمایشات آن چراغ پر فروغ مربوط به سال۱۳۱۴شمسی است. اوج زمانی که رضاخان ملعون، بسیاری از ریشه های سبک زندگی غربی را به صورت وارد ایران کرد. «ای برادر روحانی و دوست عقلانی: بپرهیز و برحذر باش ازین اشباح مدعی تمدن و تجدد که آنان رمیده، درنده و شیاطینی انسان نما هستند که از حیوان گمراه تر و از شیطان پست ترند. قسم به جان حقیقت که میان آنان و تمدن آنچنان فاصله دوری است که اگر به شرق روند، تمدن به غرب گریزد و چون به غرب روی آوردند تمدن به شرق برود. بدان که ضرر ایشان بر بنی آدم از بیشتر است(صحیفه امام ج۱ ص۱۱). آخرین نسخه تلاش این شیاطین برای مدیریت و بشر(بقره۲۰۵)، سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار در هفده هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی است. همانطور هم که امام خامنه ای فرمودند: در این نبرد تمدنی به دو عامل اساسی نیاز داریم: و بر اساس آن(۱۳۷۹/۱۴/۷). بسته اولویت های تمدنی دوازده گانه(دریافت) یکی از مهمترین مصادیق لبیک به فرمایش امام و رهبری در تولید فکر و راه حل های دینی برای اداره جامعه است. : قم یا هاروارد؟ دانشگاه های آمریکا در منطقه (اینجا) @besalamen_amenin
۲۸ مرداد ۱۴۰۲/ سال سوم کلاس کودتای سبک زندگی را پایین نیاورید! اتاق بازرگانی از رضاخان تا مرعشی و سلاح ورزی! بعضی ها در تبیین دشمنی با صهیونیسم بین الملل بیشتر از دو سه خط توضیح ندارند در حالی که آن پیر رهنمای فرمود: جهانخواران علیه ما، از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره، برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسائل و اقدامات خود از آنان بگیریم(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۹۰). بنابراین دلایل نزاع تمدنی ما با استکبار جهانی و به عبارتی گستره ، به اندازه تمام عرصه های پاسخگویی و جامعیت اسلام عزیز است. حادثه ۲۸ مرداد۳۲، تثبیت کودتایی بود که از دهه ها قبل برای حرکت دادن ایران در مسیر شروع شده بود. از مهمترین قطعه های آن کودتای ساختاری، الگوهای مدیریت اقتصادی جامعه بود، چرا که نظام سرمایه داری بیش از آنکه سیاسی فرهنگی باشد، اقتصادی است. یکی از یادگارهای شوم دوره رضاخان است(تاسیس ۱۳۰۵).نهادی که ثمره طبیعی حرکت به سمت تولید صنعتی و کارخانه ای متمرکز است. از نظر اسلام عزیز ( سوره حشر آیه۷) ساز و کارهای اقتصادی نباید منجر به انباشت و چرخش ثروت در دست عده ای معدود شوند و مدل تولید متمرکز، دقیقاً همین مفسده بنیادین را ایجاد می کند. وقتی تولیدْ کارخانه ای شد، قاعدتاً عده ی بسیار معدودی توان راه اندازی، مدیریت و تولید در قالب کارخانه را دارند و همین آغاز تشکیل شکاف طبقاتی و ایجاد یک طبقه فوق ثروتمند و قدرتمند در جامعه می شود. از ثمره تولید متمرکز است که فردی در برنامه زنده تلویزیونی رجز می خواند که من به اندازه چندین نماینده مجلس و وزیر قدرت دارم و اگر را بردارید، به راحتی یک برانداز دیگر را جایگزین می کنیم. مصیبت اینجاست که تقریبا هیچ دولتی هم یارای مقابله با این طبقه را ندارد. : مدل تولید در اسلام (اینجا) اجرای سند۲۰۳۰ از زمان رضاخان شروع شد (اینجا) @besalamen_amenin
۱ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم ژنو، وین،امامت اکونومیست! کوفه، قدس،امامت سوره انجیر! مهمترین مسئله حیات انسان است و امام، اصلی ترین و محوری ترین شخصیت زندگی هر فرد. امام است که پیشاپیش حرکت می کند، ایده می دهد و در نتیجه چند و چون زندگی ها و جوامع را تعیین می کند. این است که در قیامت هر کسی را با فرا می خوانند(اسراء آيه٨٢/قصص۴۱/سجده۲۴). بر این اساس برای هدایت مردم به سمت نار توسعه، ساختارهای امامت مختلفی _از جمله موارد زیر را _طراحی کرده اند: ۱. برای هدایت و ایده دهی جهانی به هنرمندان به ویژه در عرصه فیلم و سینما. ۲. : برای هدایت جامعه علمی جهانی در ۲۲رشته! ۳. برای هدایت و ایده پردازی جهانی در شش عرصه فیزیک شیمی پزشکی اقتصاد ادبیات و صلح. اصل حاکم بر همه این ساختارها یک چیز است: آنچه در جهت تقویت منافع و سیطره باشد، تشویق، تکریم، مشهور و به عنوان امام و الگو به همه شناسانده می شود و بالعکس. آنقدر عیان و مفتضح که حتی به اوباما و شیمون پرز هم جایزه صلح نوبل داده اند. همین داستان در موضوع معرفی برترین شهرهای جهان نیز وجود دارد که هر ساله از طریق مجله اکونومیست انجام می شود. اسلام عزیز در این سوی، برای تمامی این عرصه ها برنامه و امام دارد، لکن باتوجه به معیارهایی الهی و کاملا متفاوت از شاخص های توسعه انسانی سازمان ملل. مثلا حضرت آقا رسول الله سلام الله علیه می فرمایند: خداوند از هر چیز_ از جمله شهرها_ چهار مورد برتر را انتخاب کرده است. آنگاه (تین) را تلاوت فرمودند و گفتند: منظور از تین مدینه است، زیتون بیت المقدس است، طور سینا کوفه است و بلد امین هم مکه(کتاب شریف خصال ج۱ص۲۲۵). اما : اولین شهری است که بر ولایت حضرت آقا امیرالمومنین علیه السلام سبقت جست و به همین دلیل میزبان پیکر مطهر آن حضرت شد(نجف ملحق به کوفه است/بحار ج۲۷ص۲۶۲). مسجد سهله در شهر کوفه، خانه و محل سکونت امام زمان علیه السلام در عصر ظهور است(کافی ج۳ص۴۹۵). خود مسجد کوفه هم خانه حضرت آدم و ادریس علیهما السلام بوده است. همین طور خانه ی حضرت نوح علیه السلام (سوره نوح آیه ۲۸). در این مسجد بوده که جناب نوح نبی کشتی ساخت. تنوری که آب از آن جوشید(سوره هود آیه۴۰) در این مسجد بوده. آب طوفان نوح از این مسجد بیرون آمد و درین مسجد فرو رفت. هیچ پیامبری نبوده مگر اینکه در این مسجد نماز خوانده. این مسجد مصلای حضرت ابراهیم و خضر علیهما السلام بوده. مسجد کوفه مرکز حکومت امام زمان علیه السلام خواهد شد و آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: روزی حجر الاسود را در این مکان نصب خواهند کرد، البتّه زمانى چنين خواهد شد كه اينجا نمازگاه مهدى از فرزندان من گردد و محلّ‌ نماز هر مؤمنى. منابع: تهذيب الاحکام ج٦ص٢٢/ كامل الزيارات ج١ص٣٨/ التفسير للعیاشی ج ۲، ص ۱۴۷/من لا یحضره الفقیه ج۱ص۲۳۱. : الگوی فقهی روایت میراث فرهنگی (اینجا) طرح محله امام رضا علیه السلام (اینجا) @besalamen_amenin
۷ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم عمود یک هزار و چهارصد و عِلْم علیه السلام به روایت حضرت آقا امام صادق علیه السلام درباره اصطلاح در قرآن، (چاه متروک/سوره حج آیه۴۵) مهمترین و در عین حال متروک ترین عمود طی نشده ی بی زائر، است(بحارالانوار به نقل از تفسیر قمی ج۲۴ص۱۰۱). این است غربت حقیقی امام در میان ده ها میلیون زائر مشتاق. به همین دلیل شاید بتوان گفت که اصلی ترین اقدام برای تکمیل و ارتقای حرکت تمدنی اربعین، شناساندن جایگاه حقیقی امام علیه السلام در زندگی بشریت است. امام محمدباقر علیه السلام در این زمینه می فرمایند: مردم، نم و رطوبت را می مَکَند و رودخانه ی زلال عظیم علوم ما اهل بیت_ علیهم السلام _ را رها می کنند(الکافی ج۱ص۲۲۲). حال که به برکت خون هزاران هزار شهید، جمهوری اسلامی به بار نشسته و در بالاترین سطح قدرت تاریخی و نبرد تمدنی خود با قرار دارد، به فرموده آقا امام رضا علیه السلام، تنها وظیفه اش نشر دانشهای متروک و بر زمین مانده خاندان علم است که «لَوْ عَلِمَ النّاسُ مَحاسِنَ كَلامِنا لَاتَّبَعونا».(معانی الاخبار ج۱ص۱۸۰). بر این اساس، تکمیل و ارتقای تجمع حداکثری اربعین، وابسته ی به رجوع حداکثری به علم امام است. برای تک تک مسائل و گره های زندگی باید به امام علیه السلام رجوع کرد (نمونه). امامی در جایگاه حقیقی خود: تنها دانشمند و دانشگاه حقیقی عالم. محل نگارش: کربلاء المقدسة @besalamen_amenin
۱۰ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم بانکها چه فراوانند و عبرت پذیران اندک! دقیقا سال پیش در چنین روزی، قانون عملیات بانکی تصویب شد. اینکه انقلاب نونهال اسلامی در همان آغازین سالهای جوانه زدن، به دنبال حذف بسیج مردم برای جنگ با خدا (ربا/ ۲۷۹ بقره) بوده، بسیار مبارک و قابل تأمل است. لکن ریشه یابی آنچه که این قانون را بعد از چهل سال تجربه، به ای تمام عیار مبدل کرده است می تواند بسیار قابل تأمل تر و مبارک تر باشد. فی المثل اهدافی مانند: استقرار نظام پولی و بانکی بر مبنای حق و عدل(ماده ۱)/ حفظ ارزش پول (ماده ۴) و اعطای وام و اعتبار بدون ربا و بهره (ماده ۹) از تلخ ترین و عبرت انگیز ترین مواد این قانونند. حال پس از چهل سال تجربه شکست خورده به عنوان یکی از مهمترین مصادیق تلفیق اسلام و ساختارهای مدرن، و از میان پرسش های متعدد در بررسی موضوع شناسانه بانک و این قانون، صرفا به طرح دو پرسش زیر می پردازیم. ۱. یکی از ویژگی های مهم این قانون، پذیرش پول به عنوان یک است. حال آیا پول، صرفا ابزار مبادله است که در هر عصر و زمانی به شکلی درآید و نظر اسلام نسبت به همه آنها علی السویه باشد، یا اینکه پول یکی از مهمترین مکانیزم های است؟ ۲. از منظر قرآن عظیم، پول و ثروت از عوامل اصلی قوام، سرپایی و استحکام حیات انسانی است. به عبارتی انسان بی پول، فلج است و زمین گیر(سوره مبارکه نساء آیه ۵). به همین دلیل خداوند متعال از اعطای مدیریت پول به سفها نهی می کند. در فرض پذیرش که عملا ارزش پول در دست شما نیست، چگونه می توان به این آیه گرانسنگ و پر از حکمت عمل کرد؟ محتوای تکمیلی: پول اعتبار زیرساخت کفر است(اینجا) پول اعتباری و طرح جایگزین (اینجا) @besalamen_amenin
۱۵ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم دستگاه کارشناسی جاهلیت تو را نجس نکرد! یکی از اوصاف مهم حضرت آقا امام حسین علیه السلام در این است که «جاهلیت» نتوانست تو را با نجاست هایش آلوده کند(تهذیب الاحکام ج۶ص۱۱۳). معنایی بسیار گسترده تر از تصور حداقلی ما دارد. حضرت آقا امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه ۵۰ سوره مائده می فرمایند: به صورت کلی فقط دو نوع وجود دارد: حکم خدا و حکم جاهلیت(کافی ج۷ص۴۰۷/تهذیب ج۶ص۲۱۷). به بیان دیگر همان‌قدر که دستگاه حکومت خداوند متعال جامع و گسترده است، دستگاه جهل و جاهلیت نیز. از دیگر سوی حضرت آقا امیرالمومنین علیه السلام در شرح جاهلیت می فرمایند: جاهلیتی که در آن وجود نداشت(خطبه۹۳نهج البلاغه). و در فرمایشی دیگر: مانند ستم کاران نباشید که در دین نمی کردند(خطبه۱۶۶نهج البلاغه). بنابراین تفقه در دین و هدایت بنیان بودن سبک زندگی، شاخصه ی اصلی زندگی الهی عقل محوراست در مقابل جاهلیت. ثمره تفصیلی زندگی عاقلانه مطهر و زندگی جاهلانه نجس کننده نیز در حدیث شگفت انگیز جنود عقل و جهل آمده است(المحاسن ج۱ص۱۹۶/الکافی ج۱ص۲۰). دستگاه کارشناسی عقل بینان(قرآن بنیان)، هفتاد و پنج خاصیت خیر برای بشر دارد و دستگاه کارشناسی جهل محور نیز هفتاد و پنج خاصیت شر. مثلا بی عدالتی و فقر از جنود اصلی جهل هستند. بنابراین نظام اقتصاد مدرن که با مدل تولید و بازار ، پمپاژ بی‌عدالتی و فقر می کند، نظامی جاهلیت محور، نجس کننده و دور از صراط مستقیم امام حسین علیه السلام است. یا مثلاً عفت و حیا از جنود و ثمرات عقل است و هتک حریم از جنود جهل. بنابراین مدل معماری که بسترساز عفاف و حیاست، مدلی فقیهانه، طاهرانه و الهی است و آپارتمان که بستر ساز هتک حریم خصوصی افراد است، مربوط به عصر جاهلیت و نجس کننده زندگی ها. در یک نگاه کلی می توان گفت که سند۲۰۳۰توسعه پایدار، نجس کننده ترین مجموعه از به روز شده حکمرانی جاهلیت است و در مقابل، بسته اولویت های تمدنی دوازده گانه(دریافت)، تلاشی است برای سوق دادن زندگی ها به سمت طهارت عقل و بنیان گذاری بر اساس تفقه قرآنی. @besalamen_amenin
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹 کتاب تاریخ معاصر ایران/ دکتر موسی نجفی ص۳۳
۲۱ شهریور ۱۴۰۲/سال سوم چرا قرآن برایمان تکراری و کم محتواست؟ ۹ گونه حرف زدن خدا! شما را نمی دانم اما بنده بارها! هر وقت که در اثنای بحث به آیه ای از کلام الله اشاره کرده ام، مخاطب با شگفتی پرسیده که آیا واقعا این آیه در قرآن است؟ چقققدر جالب،به روز و متناسب. آنگاه مستأصل پرسیده: پس چرا ما چیزی از قرآن برداشت نمی کنیم، جز آیاتی تکراری که دائما می گوید خوب باشید و گرنه عذاب می شوید! پاسخ در اصول حاکم بر زبان شارع نهفته است. ، یک ساختار تاسیسی جدید است که در اصول ۹ گانه فقه البیان تشریح شده است. فی المثل اصل دوم فقه البیان می گوید: با توجه به اینکه هر کدام از آیات قرآن، گنجینه های علم و دانش است(الکافی ج۲ص۶۰۹) و از دیگر سوی هر چیزی در عالم کلید و مفتاحی دارد(الکافی ج۴ص۹) و کلید علم هم پرسش خوب است(بحارالانوار ج۳۶ص۳۵۸) بنابراین: اگر میخواهیم از دریای لایتنهایی علوم قرآن، صیدی نورانی رزق ما بشود، باید خود را مجهز به قلّاب «» کنیم. کسی که سوالی ندارد، جوابها را هم نخواهد دید ولو اینکه خدا با لسان عربی مبین برایش شرح دهد. وقتی قرآن شفاست(سوره اسراء آيه۸۲) باید از این طرف دردی وجود داشته باشد. بگذارید مثالی بزنم: من روستایی ام و تمام آباء و اجدادمان كشاورز. یکی از مشکلاتی که هر ساله داریم، سرما زدن محصولات است. نکته جالب اما در این است که برخلاف تصور ابتدایی ما، هرجایی که باغی در مکانی مرتفع احداث شده از سرما در امان است. با اینکه سرما در ارتفاع بیشتر است.حال چه باغ انگور باشد، چه گردو یا دیگر محصولات. حالا آیه۲۶۵ بقره را ببینید: خداوند متعال برای توضیح وضعیت متعالی انسان هایی که مالشان را انفاق میکنند، به باغی مثال می زند که در واقع شده و محصول بسیار خوبی می دهد. حال چرا این آیه در کنار دهها آیه ی دیگر که خداوند متعال درباره و و...صحبت کرده است، اساسا به چشم بعضی ها نمی آید؟ پاسخ در این است که این گروه اساسا سوال های کشاورزی شان را از خدا و امام علیه السلام نمی پرسند!(شرحش بماند) در این سوی اما اولویت های تمدنی دوازده گانه، یکی از مصادیق کاربردی پرسش حداکثری از قرآن و روایات است. نماینده یک بسته جامع سبک زندگی اسلامی (دریافت) و لبیکی به فرمایش رهبر معظم انقلاب در باب (دریافت). اصول ۹ گانه فقه البیان (دریافت) @besalamen_amenin
یادداشتی که برای حضرت سلام الله علیه نوشته بودم👇 https://eitaa.com/besalamen_amenin/226 💐🌹🌺💐🌺🌹💐🌺🌹💐 مقتدا و بودن مطلقه ی ایشان(نساء آیه۸۰/قلم آیه۴/احزاب آیه۲۱)، یعنی که حضرتشان بر قله ی همیشگی سنگین ترین، پیچیده ترین و طاقت فرساترین نبردهای تاریخ حق ‌و باطل ایستاده اند که فرمود: ِلكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمّٰا عَمِلوُا( سوره انعام آیه۱۳۲). در این منظر، حتی نفس کشیدن های رسول الله هم برایمان مهم میشود که ایشان، فرمانروای همیشه زنده تمامی تاریخند، نه انسانی صرفا خوب و محترم که تاریخش گذشته و گاه و بیگاه مریضی شفا میدهد و شرح حالش مناسب درس اخلاق های فردی سکولار است.
IMG_20230915_010156.jpg
4.09M
بسم الله الرحمن الرحیم نمودار بسیار مهم: 💐 هدایت، امری صرفا ذهنی نیست و قاعدتاً ضلالت نیز... برای هدایت یافتگی یک جامعه، حداقل نیاز به ۹ دسته دانش برآمده از قرآن و روایات داریم....
۲۸ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم من، تنها معلم مدرسه خانگی مان و دخترم تنها دانش آموز اولین سال مدرسه دخترم است و می خواهم بنابر طراحی اسلام عزیز، معلمش بشوم و خانه را حوزه علمیه کنم. همانطور که میدانید: یکی از پر رمز و راز ترین مسائل در خلقت الهی، موضوع قدر، اندازه و کاملا استثنایی هر چیز است(حجر۲۱/ أعلی۳). بنابراین، یکی از نارساترین حالت های تعلیم این است که مثلا بیست نفر با شرایط و ظرفیت کاملا متفاوت را در کلاسی جمع کنی و به همه آنها، محتوای یکسانی آموزش دهی. بدتر اینکه از همه دانش آموزان یک نتیجه بخواهی آنهم در زمان یکسان و با معلمی که مجبورند در کلاسش باشند و خودشان نقشی در انتخابش نداشته اند. مبتنی بر مسئله قدر و ظرفیت اختصاصی هر فرد، بهترین معلم، آشناترین آنها به دانش آموز است و چه کسی آشناتر از پدر؟ که در سیره بسیاری از علما میخوانیم اولین معلم پدرشان بوده. ملحق به مسئله بنیادین ظرفیت، موضوع میان استاد و شاگرد، یکی دیگر از ارکان اساسی انتقال علم به قلب دانش آموز_نه برگه امتحانی_ است. و باز هم چه کسی بهتر از پدر؟ سومین دلیل اینکه کریم نه به عنوان یک شعار، بلکه به معنای حقیقی کلمه، تنها محتوای علمی مفیدی است که انسان را به سرمنزل مقصود در دنیا و نتیجتا آخرت خواهد رساند(إسراء۹/ نساء٨٢) و حاوی تمامی علوم و معارف مورد نیاز بشریت است(أنعام۵۰/نحل۸۹/أنعام۳۸/الکافي ج١ص۲۲۲/ الكافي ج١ص٥٩). این در حالی است در نظام کنونی آموزش و پرورش، قرآن کریم و معارف امام علیه السلام، موضوعی حاشیه ای و کم اهمیت است و به عبارت دیگر: نظام محتوایی آموزش و پرورش در طی بیش از ساااااال، رسوخ دهنده حقیقی سکولاریسم و انواع محرومیت ها به قلب و عمل فرزندان ماست. با توجه به مسائل مذکور، در طراحی پیشرفته نظام آموزشی اسلام، با یک مدل غیرمتمرکز، رفق محور، ظرفیت پایه، بسیار ارزان و مبتنی بر علوم نافعه الهیه مواجهیم که پدر، اولین و مهمترین معلم فرزندان است که فرمود: از حقوق اصلی فرزند این است که پدر، قرآن را به او تعلیم دهد(نهج البلاغه حكمت٣٩٩). در یادداشت بعدی به موضوع مدرک، آینده شغلی، تکلیف خانواده هایی که چنین امکانی ندارند و دروسی که برای آموزش به دخترم انتخاب کرده ام خواهم پرداخت. @besalamen_amenin