eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
116 عکس
9 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ زبان و هدایت/ یکی از اساسی ترین زیرساخت های هدایت جامعه متوقف بر زبان،بیان و اصول حاکم بر آن است. اهمیت زبان و نقشش در هدایت به این است که زیرساخت ارتباط انسانی است و هدایت از درون روابط انسانها با هم زاییده می‌شود. حال کسی که تسلط بر زبان یک جامعه پیدا کند، توان تربیت و مدیریت آن جامعه را نیز پیدا کرده. بی دلیل نیست که هرجا وارد شدند تا توانستند بر روی زبان آن مرز و بوم تمرکز کردند و حتی آنرا کاملا تغییر دادند. نمونه اش تغییر زبان مردم شبه قاره هند از فارسی به انگلیسی و تغییر زبان بسیاری از کشورهای آفریقایی بوسیله فرانسه و کشورهای آمریکای لاتین توسط اسپانیا است.در جاهایی هم که توان اینکار را نداشتند تلاش کردند خودشان آن مملکت را بنویسند.نمونه اش کتاب تاریخ ادبیات ایران نوشته ی ادوارد براون انگلیسی که هم اکنون جزء منابع معتبر ادبیات فارسی ایران است. بر این اساس آشنایی و تسلط به زبان تمدن و فرهنگ حقیقی قرآنی یعنی زبان عربی، برای هر فرد و مجموعه ای تمدنی ضروری می نمايد. یکی از اساسی ترین زیرساخت های تمدن اسلامی، نشر دانش به زبان اسلامی قرآنی است. فراموش نکنیم که امام تمدن و هدایت،صادق آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: تَعَلَّمُوا اَلْعَرَبِيَّةَ فَإِنَّهَا كَلاَمُ اَللَّهِ اَلَّذِي تَكَلَّمَ بِهِ خَلْقَهُ (كتاب الخصال ج١ ص ٢٥٨).زبان عربی را بیاموزید چرا که زبانی است که خداوند با آن با خلقش سخن گفته. کانال عربی بسلام آمنین در تلگرام / در ايتا @besalamen_amenin
۲۷ مرداد۱۴۰۰ ! مهم ترین هشدار قرآن در زمینه ی دشمن شناسی، درباره ی نسبت میان یهود و جبهه ی ایمان است.خداوند متعال به صراحت هشدار داده که هر مصیبتی برای جبهه ی حق حادث شود، اولین و اصلی ترین متهم یهود است(۸۲ مائده). آیا عجیب و البته حزن انگیز نیست که محرم ها می آید و می رود اما حتی یکبار در مورد اصلی ترین متهم حادثه ی عاشورا سخنی به میان نمی آید؟ گروهی که به تعبیر صریح کلام الله، قلبشان بسیار سخت تر از سنگ است؟(بقره ۷۴) گروهی که خداوند آنها را لعن کرده، شعله ی جنگ هارا آنها روشن می‌کنند و برای ایجاد فساد در زمین در تلاش دائم اند(۶۴ مائده). شاید مهم ترین بلا این است که ما تقسیم بندی های بنیادین قرآن را مربوط به همان زمان گذشته می دانیم .مثلا مفاهیم قرآنی با توجه به مسئله ی محوری و بر پایه ی سه گانه کفر، نفاق و ایمان بنا شده. یعنی تمامی مفاهیم قرآن کریم از انسان شناسی، از تاریخ، سیاست، تزکیه، علم...همه و همه بر پایه ی این سه گانه بنا شده. در صورتی که انسان‌ عصر حاضر به تعبیر عمیق شهید آوینی: با زنجیر هایی از تمدن غرب به دنیا می آید و عملا و در همه ی عرصه ها با شاخص گذاری های ضد قرآنی مدرنیته تربیت میشود. ما تمام عالم را با شاخص محوری و بر اساس سه گانه جهان اول و دوم و سوم تحلیل میکنیم و می فهمیم و عملا ارتباطمان با قرآن قطع است.ما خود را کشوری در حال توسعه می دانیم نه کشوری در حال هدایت که اگر این بود سازمان های جهانی را ابزارهای مدرن یهود در تخریب و تضعیف جبهه ی ایمان می دانستیم و تکلیفمان با پروتکل های پیشنهادی آنها کاملا روشن بود. چرا که صریحا در حال مدیریت حداکثری ضد ایمانی جهانند. @besalamen_amenin
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ آقای پناهیان اینطرف هم هنوز انقلاب نشده!! خاطرم هست چند سال پیش استاد پناهیان عزیز در مقام نقد سینما "وَما يَتَعَلّقُ بِه" می‌گفتند: این طرف هنوز انقلاب نشده! یعنی از لحاظ محتوا، شکل و قالب فیلم‌ها، انگار در سینمای دهه ی چهل شمسی سیر می کنیم. این چند شب که در و در چهار مجلس از بزرگترین مجالس محرم این شهر حضور پیدا کردم، حقيقتا فهمیدم که اینطرف هم هنوز انقلاب نشده! و اتفاقا چون اینجا انقلاب نشده، هنوز در سینمای دهه ی چهل نفس می کشیم. مهم ترین مجالس قم یعنی مهمترین مجالس شیعه در جهان. درحالیکه للأسف، هنوز هم محور اصلی این سخنرانی ها همان خرده رفتارهای فردی است و "خواهرم گیسو بر باد مده تا ندهی بر بادم"! اصلا انگار نه انگار که بعد چهارده قرن خون دل خوردن و دعوت، چهل و پنج سال از لبیک انقلاب می گذرد و معارف شیعی صاحب حاکمیت و قدرت اجرایی شده و از حاشیه به متن آمده. تقریبا در ۹۵ درصد منابر سخن از دعوت مردم به تقواست اما کجاست یک که از نسبت میان نظام اقتصادی موجود و تقوا سخن بگوید، یا از تاثیر مستقیم اصول حاکم بر نظام تغذیه ی کشور و صالح شدن مردم خطبه بخواند. آنگاه پس از ده شب سخنرانی، مجموعه ای از اقدامات کاربردی جایگزین و استنباط شده از معارف شیعه را به حکومت پیشنهاد دهد، تا در اثر اجرای آن راه حل های دینی، مردم شیعه شوند و پیرو مولا. سیل بنیان کن آپارتمان سازی ضد حیا و خانواده را رها کرده ایم، گردباد مسموم نظام تعلیم و تربیت سکولار را وانهاده ایم، نظام تغذیه محرک شهوت را نمی بینیم و کماکان در خواهرم گیسوانت و برادرم چشمانت سیر می کنیم. البته که این موضوعات هم پر اهمیت است اما سخن در اولویت ها و علاج سرچشمه های آلوده و زیرساخت هاست. @besalamen_amenin
۳۹ ۲ شهریور ۱۴۰۰ پیرامون نظریات نقشه الگوی پیشرفت (درآمدی بر مباحث فقه البیان_ شماره اول) باتوجه به اینکه در حال حاضر مجموعه ای از نظریات الگوی پیشرفت اسلامی در حال طرح در محافل نخبگانی مختلف است، تصمیم گرفتم در چند یادداشت به برخی از اصول روشی حاکم بر نحوه استنباط و استخراج این نظریات فقهی(فقه البیان) اشاره کنم. باب بیان مبتنی بر مُکث یکی از ابواب ۹ گانه فقه البیان است. تبویب هر نظریه در قالب الگوی ساخت،  عصاره ی آن چیزی است که در این باب مورد دقت قرار می گیرد و از سه بخش تشکیل شده: ۱. : در این مرحله تعریف فقهی مختارمان را از موضوع مورد بررسی ارائه می دهیم. ۲. : در این بخش به بیان فواید آن تعریف برای زندگی مخاطب می پردازیم. ۳. : با ارائه اقدامات کاربردی به شرح چگونگی تحقق تعریف و تصویر در عالم واقع می پردازیم. به عنوان مثال در مقابل مقررات ملی ساختمان که به محوریت مصالح و استحکام آن خانه را تعریف کرده میکند، ما خانه را به زیرساخت تنظیم روابط انسانی تعریف میکنیم. در مرحله ی دوم به بیان ده فایده ی مترتب بر ساخت خانه ی اسلامی و یا به تعبیر روایت دار واسعه می پردازیم و در مرحله ی سوم نیز مجموعه اقدامات لازم برای عملیاتی شدن تعریف و تصویرمان را شرح می دهیم. تصمیماتی مانند مسئله بسیار مهم احیای زمین های موات. @besalamen_amenin
۴۰ ۶ شهریور ۱۴۰۰ دومین یادداشت پیرامون حاکم بر نحوه ی استنباط نظریات الگوی پیشرفت در این شماره به شرح مختصر باب بیان مبتنی بر ، به عنوان یکی دیگر از ابواب فقه البیان می پردازیم. عرض شد یک نظریه در صورتی منجر به هدایت می‌شود که شامل تعریف،تصویر و تصمیم باشد(باب بیان مبتنی بر مُکث). حال می‌خواهیم بگوییم سازه های سه گانه ی مذکور در هر نظریه، بر روی ساختار سه وجهی ، و بنا می‌شود(باب بیان مبتنی بر تأمل). به بیان دیگر هر نظریه برای تفاهم منجر به هدایت، نیاز به وجود این سه گانه هم دارد. توضیح بیشتر اینکه اساس شخصیت آدمی از سویی، و مسئله هدایت از دیگر سوی بر اختیار آدمی بنا شده. این یعنی دعوت به خدا و پیامبر و هدایت الهی بدون وجود رضایت قلبی فرد، هیچ فایده ای نخواهد داشت. بنابراین در مقام تبیین نظریات فقهی الگوی پیشرفت، همیشه به محوریت یک سوال به ارائه بحث می پردازیم. چرا که ایجاد سوال جدید و زنده کردن آن در قلب مخاطب، یعنی ایجاد طلب و خواهش برای دریافت، یعنی اتکا بر ابزار غير جبری برای انتقال معارف به دیگران که حضرت فرمودند: أَلاَ إِنَّ مِفْتَاحَ اَلْعِلْمِ اَلسُّؤَالُ (ر.ک بحارالانوار ج ۳۶ ص۳۵۸). گویی وجود انسان بسته است و کلید ورود به آن زنده کردن یک پرسش در قلب مخاطب است و بعد از ایجاد سوال مشترک می‌توان به ارائه بحث پرداخت و انتظار همراهی دیگران را داشت. اما اینکه سوال خوب چیست و چه ارکانی دارد در یادداشت بعدی به آن می پردازیم، همینطور بررسی جایگاه اصطلاحات و ارجاعات در یک نظریه. ان شاالله @besalamen_amenin
۴۱ ۸ شهریور ۱۴۰۰ ۲۰۳۰_در_سریال_گاندو جبهه أشدّ العداوه ی یهود در پوشش سازمان ملل، برنامه کردن جهان را در ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی طراحی کرده و با قدرت در حال پیاده سازی آن است. عنوان هدف ۵ از سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار  که امشب به خوبی مورد اشاره سریال گاندو قرار گرفت این است: که البته برای کاهش حساسیت ها در ایران به عدالت جنسیتی ترجمه شد! بند اول این هدف میگوید: پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا! در این منظر باید به تمامی چهارچوب های حکیمانه ی اسلام در زمینه خانواده و در رأسشان مسئله ی مادری پایان داد. چرا که بسیاری از این احکام به مقتضای فطرت زن و مرد وضع شده و اساسا عدالت در اینجا یعنی هماهنگی احکام با همان تفاوت‌های فطری. اما تمدن منحوس صهیونیستیم برای سیطره بر عالم و دگرگون جهان به دنبال نابودی خانواده است و این را از طریق شعار زیبای تساوی جنسیتی پیگیری می‌کند. و این یعنی پایان دادن به زن بودن، به مرد بودن و پایان دادن به خانواده.(توجه بی سابقه ی مجامع مثلا بین المللی به جنبش های همجنس بازی در یکی دو سال اخیر هم در همین راستا ارزیابی می‌شود). لازم به ذکر است مدل اجرای سند ۲۰۳۰ ابدا قانون محور نیست که مجلس شورای اسلامی بخواهد با حق تحفظ مانع اجرایش شود یا شورای نگهبان سد راهش باشد. مدل اجرای ۲۰۳۰ پنج مرحله ایست و کاملا فکر محور که در بیانیه ی اینچئون دوماه قبل از ۲۰۳۰ به تصویب رسیده. و این یعنی هجوم نرم و حداکثری اسناد بین المللی به هویت شیعه. @besalamen_amenin
۴۲ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ : تقویت سیستم ایمنی یا تقویت سیستم ایمنی!! تمامی پروتکل های سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر قطع زنجیره ی انتقال بیماری و کنترل از بیرون است. پروتکل هایی که بی اثر بلکه مضر بودنش به مرور آشکار می‌شود. از الکل پاشی تمامی خیابان ها و خانه ها و بیمارستان ها در ابتدای کرونا گرفته تا اشتباه بودن انتقال بیماری از سطوح تا پروتکل مضر پلاستیک کشی های داخل مدارس و ادارات تا بی‌فایده بودن تست پی سی آر. پروتکلهای که میلیونها نفر را در جهان بیکار کرده، اقتصاد خیلی از کشورها را دچار انحطاط کرده، ميلياردها زباله ی کرونایی از جمله ماسک را وارد طبیعت مظلوم کرده، سطح افسردگی مردم را به آمپر تحمل رسانده، میزان سرچ فحشا و پورن را در جهان بالا برده و بسیاری از فجایع دیگر. حال در مقابل این دستگاه، یک دستگاه علمی حقیقی وجود دارد که مبتنی بر آيات و روایات الهی معتقد است باید بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن از درون متمرکز شویم. دراینصورت به جای یک کرونا هزار ویروس دیگر هم بیاید قدمش بر چشم! امری که مورد اشاره صریح رهبری عزیز انقلاب قرار گرفت(۱۳۹۹/۲/۱۷)اما در دیکتاتوری هوشمند رسانه ای وزارت بهداشت والبته غفلت حزب الله به خاک سپرده شد. این پروتکلهای علمی که هم اکنون زندگی بسیاری از انسانها را از بن بست پروتکل های کرونایی نجات داده، هیچ کدام از عوارض تلخ و سنگین بالا را ندارد و بسیار هم کارآمد است. پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا مبتنی بر آيات و روایات در سه بخش پروتکلهای های ایمنی ساز قلب به عنوان أمير الجوارح، طبایع چهارگانه و عضو درگیر بیماری تنظیم شده است. @besalamen_amenin
۴۳ ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ همانطور که در یادداشت های پیشین عنوان شد، تمامی نظریات فقهی مطرح در اولین نقشه راه الگوی اسلامی پیشرفت، مبتنی بر ساختار سه وجهی سوال، اصطلاح و ارجاع است. یکی از زیر شاخه های نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری است که این نظریه در مقابل بخش سوم سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار ارائه شده. بر این اساس در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا هفت پرسش بنیادین مطرح شده است: ۱. روش تحقیق مطلوب در حوزه سلامت چگونه است؟ ۲. بنابر مباحث الگوی فقهی تحلیل بیماری(پاتولوژی فقهی) بیماری چگونه تعریف می‌شود و چگونه به وجود می آید ۳.با توجه به پرسش دوم، کرونا چگونه به وجود می آید؟ ۴. پروتکل های فقهی مدیریت کرونا کدامست؟ ۵. پروتکل های تسهيل کننده تنفس و علائم حاد کرونا کدام است؟ ۶. پروتکل های تعديل کننده طبایع در کرونا چیست؟ ۷. پروتکل های تقویت قلب برای بهبود کرونا کدامست؟ از نظر اصطلاحات نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: روش تحقیق مبتنی بر اشراف، تعدیل طبایع، وحدت ترکیبی اعضا، امیر الجوارح، تقویت و تضعیف قلب، دفع اخلاط، نزله، سعوط، تلبینه، آب فاتر، تسهیل تنفس و موارد متعدد دیگر. لازم به ذکر است که در این سخنرانی به هشتاد و چهار منبع ارجاع داده شده که معظم آنها، استنادات به آيات و روایات گرانقدر اسلامی است. دریافت نسخه کامل سخنرانی از اینجا @besalamen_amenin
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ !! قریب دو سه سال است بصورت روزانه مشغول بحث و گفت و گو با دوستانیم که به هزار و یک دلیل نمیتوان به بازی جدید بهداشت جهانی اعتماد کرد و به پروتکل هایش عمل. یک نمونه اش منبع تامین مالی این نهاد صهیونیستی است. سوال: چه کسی داعش را ایجاد و تامین مالی کرد؟ پاسخ: آمریکا و شرکا سوال: چه کسی بزرگترین ضربه ی جمعیتی را به تنها مملکت شیعه ی جهان زد؟ پاسخ: آمریکا و شرکا با محوریت بهداشت جهانی. سؤال: چه کسی بهداشت جهانی(تابع سازمان ملل) را ایجاد کرد و تامین مالی هم میکند؟ پاسخ: آمریکا و شرکا. طبق این گزارش آمریکا با ۸۹۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ بزرگترین حامی مالی بهداشت جهانی با حدود هفت هزار کارمند در سراسر جهان است. جالب اینجاست که موسسه بیل و ملیندا گیتس هم در صدر مموّلین بهداشت جهانی در بخش خصوصی است. عرصه ازین واضح تر؟ اینکه عده‌ای پروتکل های دائم الاشتباه را عین می خوانند ریشه در مبانی معرفتی بریده از قرآن و روایات آنها دارد. @besalamen_amenin
۴۵ ۲ مهر ۱۴۰۰ ! شاید خیلی ها در جهان نام قتلگاه صبرا و شتیلا را شنیده باشند، برایش خون گریه کرده و هرچه لعن و نفرین داشته را نثار رژیم حیوانی اسرائیل کرده اند. ۳۹ سال از کشتار فلسطینیان بیگناه ساکن در دو اردوگاه صبرا و شتیلا می‌گذرد. کشتاری که آمار شهدای آنرا تا سه هزار نفر هم ذکر کرده اند. اما همین چند ماه پیش هم در یک قتلگاه داشتیم با ۱۲۰۰ کشته بیگناه! برایشان نه اشکی ریختند و نه یادواره ای برگزار. عاملشانش نه تنها محکوم و مجازات نشدند بلکه صاحبان آن تفکر وابسته مسموم پساظریف، کماکان در صدر هستند و میلیون میلیون از بیت المال حقوق میگیرند و میلیارد میلیارد برای های مورد تایید مرکز عملیاتشان_سازمان بهداشت جهانی_می پردازند. طنز تلخ این است که اگر نخواهی کورکورانه و کبک وار چشم بر جنایت‌های مثلا علمی شان بگذاری متهم به ضد ولایت فقیه میشوی! آری از کشتار ۱۲۵۳ نفره ی کارآزمایی بالینی مشترک!! وزارت بهداشت با سازمان کشتار جهانی سخن می‌گوییم. نهادی که موسسان و حامیان مالی داعش تاسیسش کرده اند و حمایت مالی. هیچگاه دکتر ملک زاده و دوستانشان پاسخ ندادند که به چه حقی از ۱۱ هزار بیمار یا به عبارت بهتر موش آزمایشگاهی در سراسر جهان، باید ۳۵۰۰ نفرشان ایرانی باشند که بعد هم با افتخار اعلام کنند ۱۲۵۳ نفر در این کارآزمایی جان خود را از دست دادند و داروها هم بی‌فایده بود ولی در عوض شاگرد اول بهداشت جهانی شده ایم!! کاش یک هزارم این هزینه ها برای کارآزمایی بالینی با محوریت پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا انجام شده بود @besalamen_amenin
۴۶ ۳ مهر ۱۴۰۰ !!!!!! باید گفت به همان میزانی که وزارت بهداشت در مدیریت کرونا ضعیف عمل کرده، در مدیریت و روایت جملات راهبردی امام جامعه درباره ی کرونا عالی و فنی وارد عمل شده! جملات مهمی از رهبری را حتی به دوستداران ایشان نشان می‌دهیم و باورشان نمی‌شود که این را حضرت آقا فرموده باشند، چرا؟ چون وزارت بهداشت خواست که تمام فرمایشات مهم ایشان در خجالت کشیدن از ماسک نزدن بعضی ها خلاصه شود. مثلا آقا در تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال گفتند: "من میخواهم این را بگویم که تولید را میتوان به و دفاعی بدن تشبیه کرد؛ این روزها که مسئله‌ی کرونا هم مطرح است، نقش سیستم دفاعی بدن در مواجهه‌ی با ویروس‌ها، با میکروب‌ها و مهاجمهای ضدّسلامت نقش خیلی مهمّی است. همین ویروس کرونا بلاشک وارد خیلی از بدنها شد، لکن آنها مریض نشدند؛ چرا؟ به خاطر اینکه یک سیستم دفاعی سالمِ خوبی داشتند که توانست دفاع کند و امنیّت بدن را تأمین بکند". خیلی خب! مگر حرف اطبای اسلامی چیزی جز تلاش برای تقویت سیستم ایمنی است که رهبری آنرا توصیف میکنند؟ مگر حرفی غیر از تقویت و پیشگیری از درون به جای قرنطینه و فاصله و پیشگیری ناشدنی از بیرون دارند؟ در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا، خواسته ی خیلی مهم رهبری عزیزمان درباره ی چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن به تفصیل عنوان شده. دریافت متن سخنرانی از اینجا / نمودار سخنرانی اینجا و خلاصه بحث از اینجا @besalamen_amenin
۴۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ! پیامبری و امامت یک جامعه وابسته به میزان ارتباط با مردم آن جامعه است و مهم ترین رکن ایجاد کننده ی ارتباط، ارائه ی راه حل برای مشکلات مردم است که فرمود: وَ يَضَعَ عَنْهُمْ إِصرَهم وَالأَغلالَ التي كانَتْ عَلَيْهِم (اعراف/ ۱۵۷). امام و پيامبر حقیقی کسی است که مردم برای رفع مشکلات خود به راه حل های او عمل میکنند. با این نگاه باید اعتراف کرد کسانی مانند بیل گیتس پیامبران عصر جدید ما هستند. او مانند پیامبری که حوزه علمیه معرفی می‌کند سکولار نیست و از قضا با همه چیز و همه کس کار دارد و برای اهدافش هم برنامه. پيامبر بیل گیتس با سخاوتی ستودنی آنهم در عصری که برای نفس کشیدن هم باید پول بپردازی، تمامی مردم جهان را تحت پوشش واکسیناسیون رایگان خود قرار داده که فرمود: لا أَسْئَلكم عَلَيْهِ أَجْرا ( هود آیه ۵۱). از طرفی در سطح افراد _نه دولتها_ بیشترین کمک های مالی را به سازمان منجی جهانی (WHO) اهدا کرده. او که اکنون مالک بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی آمریکاست، گام دوم حرکت برای حکومت جهانی واحد را آغاز و برای نجات زمین از قحطی و گرسنگی!! اقدام به تولید کرده که از دغدغه‌های های هر پیامبری مدیریت تغذیه جامعه بود: يُحِلّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وًيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ(اعراف ١٥٧). ازین واگویه های تلخ که بگذریم امیدواریم وقتی گوشتهای مصنوعی بیل گیتس به بازار ایران رسید، حوزه علمیه نگوید: رفع گرسنگی واجب است و خوردن این گوشت‌ها از باب مقدمه واجب، واجب است و حلال! حوزه برای بازگرداندن جامعه به مسیر امامت أهل بیت علیهم السلام نیاز به ارائه راه حل برای مشکلات مردم بر پایه قرآن و سنت دارد، نظیر آنچه در شاخصه های فقهی ارزیابی غذا می بینیم @besalamen_amenin
۴۸ ۲۳ مهر۱۴۰۰ از مسائلی که طبق معمول به دلیل عدم استمداد علمی از آیات و روایات الهی تبدیل به معضلی برای حکومت شده، موضوع باستانگرایی و دمیدن هرچه بیشتر به دوگانه ی اسلام و ایران است. امری که تقریبا می‌توان گفت از جانب حوزه علمیه به عنوان پشتیبان فکری نظام، تاکنون برنامه ای برای مدیریتش ارائه نشده و نظام مظلوم و دست خالی هم در بهترین حالت، به اقدامات امنیتی برای مدیریتش تمسک جسته! منگنه ای که نظام در آن قرار گرفته این است که اجازه ی ارائه ی روایت نادرست دیگران را نمی دهد، اما خودش هم ساختار و محتوایی جایگزین برای روایت ندارد. نباید این را ترویج دهید، بسیار خب! چه چیزی را ترویج دهیم؟ نمی دانم! پاسخ مسئله روشن است: انسانها به گذشته خود علاقه دارند و اگر نظام اسلامی روایتی قرآنی، فقهی و با محوریت موضوع از گذشته گان ارائه ندهد، بدیهی است که طبق معمول سازمان صهیونیستی ملل و یونسکو پیشقدم خواهند شد و به نفع خویش و بر ضد هدایت به روایت گذشته گان خواهند پرداخت. حقيقتا این میزان از بی توجهی به کتاب الله العظیم دل را می می‌راند که از سویی اینهمه قرآن و روایات در مورد نحوه ی روایت گذشتگان هدایتگری دارند و از دیگر سوی دست خالی حوزه و نظام در روایت گذشته. نشست تخصصی الگوی فقهی روایت که به زودی در قم برگزار خواهد شد، آغازی است برای ارائه ی نگرشی جدید از ظرفیت‌های میراث فرهنگی با تکیه بر مبانی دینی و ارائه ی روایتی هدایت محور از گذشته گان. @besalamen_amenin
۴۹ ۳ آبان ۱۴۰۰ ! همه ی عزیزان، نخبگان، حوزه، دانشگاه و..... همه و همه را شدیدا توصیه میکنم که سخنرانی روز گذشته آیه الله العظمی امام خامنه ای را با شاه بیت "ادای حق جامعیت اسلام" بارها و بارها و بارها بخوانید و مباحثه کنید و از خود بپرسید: چرا نباید داشته باشیم؟ در مورد بیانات امام المسلمین، جریان طب اسلامی نه تنها بدهکار بلکه خود را مطالبه گر جدی فرمایشات ایشان می داند. دریافت سخنرانی حضرت آقا از اینجا @besalamen_amenin
۵۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ! چند روز پیش از کنار پل ۱۵ خرداد قم رد میشدم که بنر بزرگ شهرداری توجهم را جلب کرد. یک بنر بزرگ با عکس چند اتوبان و پل بزرگ و این چیزها، وسط هم عکس حرم بی بی جانمان سلام الله علیها! دو روز پیش هم تهران بودم و همین مدل معرفی شهر را دیدم! شهر پر بود از بنرهایی که کنارش نوشته بود: تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام! شما بخواهید مدل معرفی شهرهایی مثل دبی، نیوریورک، لندن و... را هم ببینید دقیقا همین است یعنی عکس برجها، پل‌های بزرگ، اتوبوبانها و یعنی همین! یعنی هیچ نسبتی میان اسلام و شهر وجود ندارد حال آنکه رهبری معظم انقلاب در سخنرانی اخیر با شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام، محدود کردن اسلام به عقاید فردی و ذهنی را خواست و هدف قدرت‌های مادی دنیا عنوان کردند. افسوس که حوزه علمیه و نخبگان حزب الله با بی توجهی تمام از کنار این سخنرانی تاریخی هم عبور کردند. پرسش هایی ازین قبیل که مولفه های معرفی یک شهر از نگاه اسلام چیست؟ اساسا هدف مدیریت شهر در اسلام چه مسئله ای است؟ چه نسبتی میان ساختار و کالبد شهر و تربیت اسلامی وجود دارد؟ به نوع روابط انسانی تعریف و ساخته می‌شود یا به محوریت برج و بارو و سازه ها؟ نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور تلاشی است برای پاسخ به این پرسش ها. دریافت متن نظریه از اینجا @besalamen_amenin
۵۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ! به تازگی یکی از نشریات محیط زيستی آمریکایی گفته تا کنون حدود ۸ میلیون تن زباله ی کرونایی در جهان تولید شده و تازه فهمیده ایم که کرونا تنها زندگی انسان‌ها را به چالش نکشانده بلکه با این زباله‌ها موجب نابودی حیات بسیاری از حیوانات دریایی هم شده. هشت میلیون تن زباله فقط در حدود ۲ سال! که قاعدتا حجم اصلی زباله ها بسیار بیشتر از این است. اینکه می‌گوییم ما داریم یعنی همین. چرا که مهم ترین ویژگی فقه به معنای مجموعه ی عظیم آيات و روایات این است که برآمده از الهی است؛ به همین دلیل است که تنها قرآن می‌تواند به راه محکم و استوار هدایت کند (سوره اسراء آیه ۹). انسانی که به خودش اشراف ندارد و نسبت به محیط اطراف و میلیون ها و ميلياردها پدیده ی پیچیده مرتبط با هم، به طریق اولی هزاران برابر کم احاطه تر و بی اطلاع تر است، بدیهی است که تمامی تصرفات خودبنیادش منجر به تالی فاسدهای ‌گسترده خواهد شد. می خواهد یک جا را اصلاح کند، ده جا را خراب می‌کند. تازه این گوشه ی کوچکی از فجایع مدیریتی تمدن ناقص بین و مدعی غرب در موضوع کرونا است. حال آنکه اگر به پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا توجه میشد، حجم این تالی فاسدهای کمر شکن، بسیار بسیار تقلیل می یافت. افسوس که به فرموده ی امام خمینی: ما به این زودی ها از شر تربیت یافتگان شرق و غرب خلاص نخواهیم شد.البته که روی اصلی این سکه کسانی اند که نمی خواهند به فرموده روشن امام خامنه‌ای در لبیک گویند! @besalamen_amenin
۵۲ ۷ آذر ۱۴۰۰ مناظره شیخ یوسف قرضاوی و دکتر عزم درباره الجزیره اینکه مجاب شدم درباره ی این مناظره تقریبا قدیمی بنویسم، تازه بودن کماکان پرسش ها و استدلال های طرفین بود. شیخ قرضاوی آيات فراوان قرآن را مثال می آورد که اسلام جامع است و می‌تواند اداره کننده امور باشد و دکتر عزم هم میگفت پس کو؟ کجاست نظام های اداره کننده برآمده از اسلام شما؟ از نکات خیلی جالب مناظره، بحث طرفین در مورد ایران بود. دکتر عزم میگفت اسلام نمی تواند اداره کننده امور باشد نمونه اش هم ایران! عده ای که در قم درس می‌خوانند و خود را آیه الله می نامند، حال که به حکومت رسیده اند تمامی ارکان حکومت خود را از غرب وام گرفته اند. آنگاه در مقام مثال میگفت: کجا در اسلام انتخابات داریم؟ کجا قانون اساسی داریم کجا رئیس جمهور داریم و... . آنچه به ذهن می رسد این است که تاکنون معظم اندیشمندان مسلمان معتقد به جامعیت اسلام، دنبال اثبات این موضوع در بوده اند، حال آنکه منکران پاسخ خویش را در می طلبند و حق هم همین است.  بنظر می رسد در ایران هم چهل سال بحث ذهنی کم فایده برای اثبات جامعیت اسلام کفایت می‌کند اگر نگوییم زیاده بر حاجت بوده. کاش شیخ قرضاوی به جای خواندن اینهمه آیه و روایات در مورد جامعیت اسلام، یکی از مدل‌های تولیدی اسلامی را برای اداره جامعه ارائه می داد. این روش بسیار قابل تفاهم تر است. فهرست برخی نظریات اسلامی تولید شده از اینجا @besalamen_amenin
۵۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰ هزینه تبلیغ در بیلبوردهای اتوبان تهران قم! سه روز پیش داشتم از تهران برمیگشتم. چند کیلومتر بعد از عوارضی چشمم به شماره موبایل سفارش تبلیغات یکی از بیلبوردهای کوچک روی جاده_ نه بیلبوردهای بزرگ سمت راست و چپ جاده_ افتاد. زنگ زدم! گفتم ببخشید ما یک کتاب داریم میتونیم برای تبلیغش اقدام کنیم؟ با مکث جواب داد، حس کردم در شرف شاخ در آوردن بود از سفارش تبلیغ یک کتاب! گفت بله میتونید. پرسیدم هزینش چقد میشه؟ گفت برای یک ماه چهل میلیون تومن!!!!!!!!!!!! باید دانست که تبلیغات گسترده کنونی، فرزند مشئوم و ناخلف نظام اقتصاد سرمایه داری غربی است که به دلیل همین خاصیت متمرکز بودن، قاعدتا انحصاری و هم هست و در مرتبه ی بعد بدیهی است که محصولات یک یا چند کارخانه ی محدود در یک کشور پهناور، نیاز به تبلیغات حداکثری کنونی هم دارد. اوج کاری هم که بعد از انقلاب برای اسلامی سازی تبلیغات بازرگانی انجام داده ایم این بوده که برخلاف غربی ها، سر زنان زیبای ابزار تبلیغات، حجاب پوشانده ایم، همانطور که بانک حرام ربوی برپا کرده ایم و انصارش نام نهاده ایم و یا مجتمع های مسکونی ضد هدایت لوکوربوزیه را به جان مردم انداخته ایم و نامش را مجتمع پيامبر و صلوات و ....گذاشته ایم! در چهلواره ی دوم انقلاب بیش از همه نیازمند گفت‌و گوهای تفصیلی در مورد طرحهای اصیل زندگی دینی هستیم.مانند تلاشی که در کتاب فقه المکاسب صورت گرفته است. دریافت کتاب از اینجا @besalamen_amenin
۵۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ بهترین روش دفاع از امام علیه السلام چیست؟ شاید مهم ترین نیاز بشر، امان و آرامش باشد. اهل بیت علیهم السلام در معارف تشيع، پاسخِ به این نیاز بنیادین معرفی شده اند. آنهم نه فقط برای انسان‌ها بلکه برای تمام أهل زمین. حضرت نبی الله الاعظم میفرمایند: اَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ(بحارالانوارج۲۳ص۱۹). بنظر می رسد تمرکز تشیع بر روی مفهوم محوری مطلق بودن أهل بیت علیهم السلام، بسیار برّان تر و رساتر از روش‌های کنونی خواهد بود. چرا که این مفهوم قابلیت تفاهم حداکثری با تمام ابنای بشر را دارد. از أهل سنت و مسیحی گرفته تا وهابی و بودایی و ملحد، زیرا محال است کسی بگوید آرامش جسم و جانم برایم مهم نیست! الان ما اثبات میکنیم بر حقیم، کما اینکه آنها هم حقانیت مذهب خودشان را اثبات میکنند. اما اگر روی انحصاری و برآمده از اشراف امام علیه السلام که منشا امان است تمرکز کردیم و پاسخ نیازها و مشکلات اساسی بشر را دادیم، آیا جایی برای امامت دیگران باقی خواهد ماند؟ ائمه ای که با علم ناقص و بخشی خود، منشا ایجاد نا امنی و ظهور فساد در برّ و بحر هستند. به فضل الهی در جلسه ۱۱ دی ماه در دانشگاه علم و صنعت، جدول فقهی تسخیر ارائه خواهد شد. جدولی که با تکیه بر روایات گرانقدر أهل بیت علیهم السلام، حدود ۲۰۰ شی پرکاربرد موجود در طبیعت را برای پاسخ به مشکلات بنیادین انسان معرفی میکند. و حال یک سوال: جلوه ای کوچک از امام ما، ارائه راه حل برای حدود ۲۰۰ نیاز مهم زندگی انسان است. راه حل امام شما چیست؟ @besalamen_amenin
۵۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ حاج آقا مواد بخوای ده دقیقه ای مهیاست! دو سه روز پیش برای بررسی وضعیت یکی از محلات تقریبا محروم شهر رفته بودم. جمعه بود و شلوغ و شاید حدود ۵۰، ۶۰ نفر زیر ۱۵ سال روی ریل قطار در دسته های مختلف نشسته و طواف قلبی بر گرد کعبه ی موبایل و کلیپ و ناکجا آباد و...  . رفتم پارک محل و از دو سه نوجوان در مورد وضعیت مواد مخدر محل پرسیدم. یکیشان با خنده گفت بچه های اینجا از هر ۱۰ نفر ۱۱ نفرشان سیگاری هستند و اگر بخواید میتونید تو همین پارک، ده دقیقه ای مواد مخدر هم پیدا کنید! حال نمیخواهم بگویم هرچه آن نوجوان گفت صد در صد درست است ولی چندان هم دور از واقعیت نیست، چرا که اساس تربیت عمومی_ و نه فردی_ صحیح یا تنظیم روابط انسانی و یا هدایت، متوقف بر ساختار معماری و کالبد است که در معماری مدرن هر دو حذف و به محوریت سود اقتصادی باز تعریف شده اند. آپارتمان بی حیاط، حیاتی ندارد و ذاتا ضد تربیت است. ذاتا ضد بازی کودکان است و باید پذیرفت که شاخ های مسموم اینستاگرامی، دیر یا زود قلب تربیت تمام بچه های آپارتمانی را خواهند درید. اوج کار فرهنگی ما هم این خواهد بود که هنوز هم فقط بگوییم برادرم چشمانت! خواهرم حجابت! در نظریه مدیریت شهری محله محور(دریافت) با توجه به وضعیت خانه ها و کالبد محله ها، سه نوع محله مستقل، وابسته و اضطراری تعریف شده است و بسته ی حمایتی از خانواده نیز در نُه گروه تعریف شده. @besalamen_amenin
۵۶ ۸ دی ۱۴۰۰ شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟! یکی از کتاب‌های گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور می‌کند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟ اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت  مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق  قرار گرفت. ازین سوی نیز می‌توان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاش‌های نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده می‌شود. @besalamen_amenin
۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰ ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری! شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل و تاکید بر آن، در آيات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است. چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط. حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای. کتاب‌ها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای. یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد. از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، دانش آموز است،و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت ، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟ اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که  نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است. @Besalamen_amenin
۵۸ ۲۵ دی ۱۴۰۰ آیا کسی در حوزه نیست تا آهن تفتیده به بودجه نویسان نشان دهد؟! گاهی با تمام وجود آخرالزمان را احساس میکنم. اینکه در زمانه ای هستیم که به فرموده ی حضرت پدر: وَلُبِسَ الاِْسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً(نهج البلاغه خطبه ۱۰۷) اسلام همچون پوستین وارونه پوشیده خواهد شد! و چه وارونگی ازین بالاتر که بارها بر منبرهایت از آهن داغ و تفتیده مولا بگویی، اما چهل سال بعد از انقلاب، نه تنها هیچ طرح و مدلی اسلامی برای تقسیم بیت المال(بودجه) نداری، بلکه به احتمال زیاد با خود می‌گویی: بودجه مملکت چه ربطی به منِ حوزه و حوزوی دارد؟ کدام وارونگی ازین بالاتر که در قرآن به صراحت بخوانی مدیریت مالی صحیح، ابزار برپا ماندن، قوام و قدرت یک جامعه است.بخوانی که مبادا این امر خطیر را به دست سفها بسپارید که جامعه را فلج و نابود خواهند کرد(سوره نساء آیه ۵) اما در بزرگترین و مهم ترین رویداد کشور(بودجه ریزی) کمترین دخالتی نداشته باشی. ازین سوی و در غیاب حداکثری حوزه علمیه، کسانی مانند دکتر محمد کردبچه تکنوکرات تحصیل کرده انگلیس، نزدیک نیم قرن است که یکی از محوری ترین افراد در پخش و تقسیم بیت المال مملکت هستند. جالب اینجاست که دکتر کردبچه از ۳ سال قبل از انقلاب تا همین یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه بوده. شریان حیاتی قوام جامعه اسلامی در دست تحصیل کردگان و ذاتا مسموم غربی است و بسته جامع اصلاح نظام برنامه ریزی کشور یکی از آغازین گام ها برای بازپس‌گیری این عرصه فوق استراتژیک، از تفکر پوسیده و ضد هدایت غربی است. @besalamen_amenin
۵۹ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ بهترین راه حفظ جایگاه مادری، ساخت خانه ی حیاط دار است! یا چه نسبتی است میان معماری و مادری؟ شاید بدترین نوع دفاع از اسلام، همین مدل جاری ما باشد: یک نکته را گفتن و هزار نگفتن! نمونه بارزش تمرکز بیش از حد بر روی حجاب است و غفلت از ده‌ها ی موثر بر آن. مادری هم از آن مفاهیم مظلوم است که در ميان امواج سهمگین مدرنیته ی ظلمانی، یکه و تنها بدون مفاهیم پشتیبان و زیرساختی در حال تضعیف است.مثلا از مهمترین مسائل موثر بر تقویت و تضعیف ، نظام معماری شهرهاست!. چرا که مادر به عنوان قلب حیات طیبه ی جامعه، نیاز به ده‌ها عامل بنیادین برای انجام صحیح وظیفه اش دارد. از واضح ترین آنها وجود آرامش و فضای کافی برای تربیت کودکان است. و البته که حکایت آپارتمان و فضای تربیتی آرام، حکایت جن و بسم الله است. بدیهی است که وقتی مادری، بستر ظهور نداشته باشد رفته رفته تضعیف و معدوم خواهد شد.در این زمینه بسته ی قوانین فقهی ساختمان در اسلام، قدمی است برای تقویت جایگاه مادری، تربیت و بازگشت آرامش به جامعه. حال علاوه بر تَبَر زهرآگین آپارتمان، ده‌ها اَبَر متغیر دیگر هم وجود دارد که شجره طیبه ی مادری را هدف گرفته اند. از آموزش و پرورشی که خانواده و مادر در آن جایگاهی ندارد تا نظام اقتصاد قارونی که مادری را به هيچ گرفته،تحقیر می‌کند و دائما می‌گوید: چرا زنان که نصف جامعه اند باید بیکار باشند؟!!! تا نظام غذایی مسمومی که چند میلیون زن را عقیم و نابارور کرده و... ‌. @besalamen_amenin
۶ بهمن ۱۴۰۰ لطفا این یادداشت را دقیق تر بخوانید! آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟ چند پرسش برای روشن شدن موضوع: ۱.از ارزش‌های انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت می‌کند یا تضعیف؟ ۲. از دیگر ارزشهای انسانی در اسلام، چشم نداشتن به داشته های دیگران است. سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. حال ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، خودنمایی است یا کتمان؟ ۳. مورد بسیار مهم دیگر در مسئله هدایت انسان ها، رعایت ظرفیت مخاطبان است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. حال با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟ ۴.قلب، مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟ ۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام است. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟ ۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟ اینها و ده‌ها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟ @besalamen_amenin