تا آفرید گفت: جهان بر مدار اوست
معیار سنجش همگان با عیار اوست
تا قبل از آفرینش او گل نمی شکفت
با او بهار آمده یا که بهار اوست؟
از عرش و فرش و جن و ملک تا ابوالبشر
از هست و نیست، در طَبَق اختیار اوست
نقش و نگار نیست بیفتد در آینه
نور است و آیِنه پِیِ نقش و نگار اوست
از بعدِ ننگ زنده به گوری دختران
در خانه ی پیمبرمان افتخار اوست
او بی نیاز وزن و ترازوست روز حشر
وقتی یمین حسین و حسن در یسار اوست
دنیا اگر چه دار و ندارش برای اوست
اما فقط علی ست که دار و ندار اوست
پس در دفاع از همه دار و ندار خویش
دل می زند به آن چه که در انتظار اوست
...
سرد است سال هاست که آتش ولی هنوز
دیوار و میخ و کوچه و در داغ دار اوست
یک روز می رسد که در انگشت های ما
تسبیح تربتی ست که خاک مزار اوست
✔فرزانه شفیعی از اصفهان
#جایزه_ویژه_مردمی
#شعر_منتخب_مخاطبان
#هجده_سال_نوری
#نهمین_کنگره_ملی_شعر_فاطمی
#مجمع_شاعران_اهل_بیت_علیهم_السلام
✅سفارش موکد اسلام به خواندن قران در ایات الهی.👇👇
پروردگارت مى داند که تو و گروهى از آنها که با تو هستند نزدیک دو ثلث از شب یا نصف یا ثلث آن را به پا مى خیزید. (و به عبادت و تلاوت قرآن مى پردازید) خداوند شب و روز را اندازه گیرى مى کند.
او مى داند که شما نمى توانید مقدار آن را (به دقت براى عبادت کردن) اندازه گیرى کنید، پس شما را بخشید. اکنون آنچه براى شما میسّر است قرآن بخوانید. او مى داند بزودى گروهى از شما بیمار مى شوند، و گروهى دیگر براى به دست آوردن فضل الهى (و کسب روزى) به سفر مى روند، و گروهى دیگر در راه خدا جهاد مى کنند (و از تلاوت قرآن باز مى مانند)،
👌 پس آنچه براى شما ممکن است از آن تلاوت کنید و نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و به خدا «قرض الحسنه» دهید (در راه او انفاق نمایید) و (بدانید) آنچه از کارهاى نیک براى خود از پیش مى فرستید آن را نزد خدا به بهترین وجه و بزرگترین پاداش خواهید یافت. و از خدا آمرزش بطلبید که خداوند آمرزنده و مهربان است.
(مزمل/20)
✅در این که منظور از جمله فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ: آنچه از قرآن براى شما میسر است بخوانید چیست؟
👌مفهوم آیه این است: هر مقدارى که انسان به زحمت نمى افتد از قرآن بخواند.
بدیهى است منظور از تلاوت قرآن در اینجا تلاوتى است به عنوان درس و فراگیرى براى خودسازى و پرورش ایمان و تقوا.
💥قابل توجه این که: سه نوع عذر در آیه مورد بحث ذکر شده:
⭕️یکى جنبه جسمانى دارد (بیمارى)،
⭕️دیگرى جنبه مالى (مسافرت براى کسب و کار)
⭕️و سومى جنبه دینى (جهاد فى سبیل اللّه)
👌لذا بعضى گفته اند: از این آیه استفاده مى شود: تلاش براى معاش، هم ردیف جهاد فى سبیل اللّه است!.
💥در پایان این آیه اشاره کرده، و برنامه خودسازى ارائه شده را به این وسیله تکمیل مى کند، مى فرماید:
👌نماز را بر پا دارید،
👌زکات را ادا کنید،
👌و از طریق انفاق هاى مستحبى به خداوند قرض الحسنه دهید،
و بدانید آنچه را از کارهاى خیر براى خود از پیش مى فرستید آن را نزد خداوند به بهترین وجه، بزرگترین، پاداش خواهید یافت.
👌و استغفار کنید، و از خداوند آمرزش بطلبید که خداوند غفور و رحیم است (وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ).
💥این چهار دستور (نماز، زکات، انفاق هاى مستحبى، و استغفار) به ضمیمه دستور تلاوت و تدبر در قرآن که در جمله هاى قبل آمده بود،
👌 مجموعاً یک برنامه کامل خودسازى را تشکیل مى دهد که در هر عصر و زمان به خصوص در آغاز اسلام تأثیر انکارناپذیرى داشته و دارد.
نکته:
👌تکیه روى این دستورات به خاطر آن است که تصور نشود اگر تخفیفى درباره قیام شبانه و تلاوت قرآن قائل شده، به سایر برنامه ها و دستورات دینى نیز سرایت مى کند بلکه آنها همچنان به قوت خود باقى است.(1)
✅تلاوت قرآن همراه با تفکر .👇👇
از روایات اسلامى به خوبى استفاده مى شود: فضیلت تلاوت قرآن در زیاد خواندن آن نیست، بلکه در خوب خواندن و تدبّر و اندیشه در آن است.
جالب این که: در ذیل آیه فوق که دستور مى دهد: آنچه از قرآن براى شما میسر است بخوانید (فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنْهُ) روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) آمده است که از جدش چنین نقل مى فرماید: ما تَیَسَّرَ مِنْهُ لَکُمْ فِیهِ خُشُوعُ الْقَلْبِ وَ صَفاءُ السِّرِّ!: آن مقدار بخوانید که در آن خشوع قلب و صفاى باطن و نشاط روحانى و معنوى باشد !. (2)
چرا چنین نباشد در حالى که هدف اصلى تلاوت، تعلیم و تربیت است.
1 ـ تفسیر المیزان ، جلد ۲٠، صفحه ۱۵۶.
2 ـ مجمع البیان ، جلد ۱٠، صفحه ۳۸۲.
▪️صلی الله علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
یکباره آتش شعله زد عالم سراسر سوخت
وقتیکه پیش چشم مردم ناگهان در سوخت
نامردمان مزد رسالت را عجب دادند
از ظلمشان، بعد از نبی، قرآن و کوثر سوخت
هم غنچهای از بوستان فاطمه افتاد
هم روح مابین دوپهلوی پیمبر سوخت
شد سورۀ کوثر سراسر شعلهور از کین
یعنی "فَصَلِّ" با "لِرَبِّک" سوخت "وَانْحَر" سوخت
وقتیکه آتش در سرای مرتضی افتاد
گویی که قرآن هم از اول تا به آخر سوخت
هم روی بانوی دو عالم شد کبود از ظلم
هم در میان آتش از او موی و معجر سوخت
در با لگد وا شد بهپا شد محشر کبری
روضه چه جانکاه است و کوتاه است: مادر سوخت
زهرا سپاه مرتضی بود و علمدارش
آری، علمداری که پیش میر لشکر سوخت
در حملۀ ظلم و نفاق و لشکر شیطان
افتاد از پا حیدر و محبوب داور سوخت
هر بیت آتش دارد از این داغ عالمسوز
از سوز آه فاطمه دیوان و دفتر سوخت
#محمدتقی_عارفیان، ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
#فاطمیه
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٣»
روز پنجشنبه، ١۴٠٠/١٠/١۶
مناسبت روز: امروز سالروز شهادت مظلومانه بیبی دوعالم، حضرت فاطمه زهرا (س) است، لذا با عرض تسلیت و تعزیت به محضر قطب عالم امکان، حضرت صاحبالزمان (عج) و نایبالامام حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) و تمامی پیروان و محبین اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، سخن امروز را آغاز مینمائیم؛
همانطور که مستحضرید در ایام فاطمیه، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف» به عنوان یکی از «صفات الگو» در شخصیت ارزشمند حضرت زهرا (س) آغاز نمودیم و ابتدا ادله نقلی این فریضه الهی را از دیدگاه آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت عصمت و طهارت (ع) بیان کرديم؛
انشاالله امروز نیز در ادامه این مبحث به ادله عقلی «حجاب و عفاف» براساس دیدگاه عقل و منطق بشری، میپردازیم؛
✍️ در مکتب حیاتبخش اسلام، عقل دارای جایگاه رفیع و بلندی است، چنانچه علامه طباطبائی (ره) در تفسیر المیزان میگوید: «عقل شریفترین نیرو در وجود انسان است و خداوند متعال در قرآن کریم بیش از سیصد بار انسانها را به استفاده و بهرهجستن از این نیروی خدادادی دعوت کرده است...» [المیزان، ج ۵، ص ٢۵۵]
جایگاه تعقل و تفکر در اسلام آنچنان رفیع است که پذیرش اصول دین، بدون استدلال عقلانى مورد قبول اسلام نبوده و فرد مسلمان، موظف به تحقیق و تفکر در رابطه با پذیرش اصل دین شده است!
در مسئلهی «حجاب و عفاف» نیز که بهعنوان یکی از ضروریات دین مطرح میباشد، علمای اسلام علاوه بر دلایل نقلی و استفاده از آیات و روایات، با استدلالهای عقلانی نیز، ضرورت این فریضه الهی را به اثبات رساندهاند؛ که سخن امروز را به این مبحث اختصاص میدهیم؛
✅ در مقدمه این مبحث باید بدانیم که هرچند در عالم هستی، خلقت انسان بهعنوان اشرف مخلوقات با خلقت موجودات دیگر متفاوت است و آدمی بهگونهای آفریده شده که ذاتاً از «برهنگی و بیحیایی» پرهیز دارد و فطرتاً به دنبال «حیا و عفت» درونی و ظاهری است! چنانچه قرآن دربارۀ «حضرت آدم و حوا (ع)» اولین مخلوقات بشری، فرموده: «آنگاه که از آن درخت (ممنوعه) خوردند و برهنگى آنان برایشان نمایان شد! شروع کردند به پوشش خود با برگ درختان!» (طه، ۱۲۱)
اما باید بپذیریم که انسان فطرتاً و بر اساس اصول عقلی خود، با هرگونه محدودیت و هر چیزی که آزادی او را سلب نماید، نیز مخالف است و مسلماً «حجاب و پوشش» ولو در ظاهر برای آدمی محدویت ایجاد مینماید لذا بدیهی است که در نگاه اولیه و بر اساس اصل «آزادی فردی» و خارج از نگاه دینی، انسان این محدودیت را نپذیرد! اما توجه به این نکته ضروری است که آدمی تا زمانی به دنبال آزادیهای فردی است که بر اساس اصول عقلی او، این آزادیها، ضرری برای او و دیگران ایجاد نکند، لذا اگر به صورت منطقی و عقلی به او اثبات شود که عملی آزادانه دارای آثار منفی فردی و اجتماعی بسیار است، و یا عملی با اینکه محدودیتی ایجاد مینماید، دارای آثار و برکات و سود فراوان برای او و دیگران است، با طيبِ خاطر، آن عمل به اصطلاح آزادانه را ترک کرده و عمل محدودکننده را میپذیرد! لذا در مسئله «حجاب و عفاف»، علاوه بر رویکرد تعبدی و استفاده از ادله نقلی و بیان آیات و روایات و نظر شرع مقدس، نیاز به اقناع فکری و عقلی جامعه، مخصوصاً نسل جوان میباشد که امیدواریم در طول ایام فاطمیه، به برکت «اسوهی حجاب و عفاف» بتوانیم بخشی از ادله عقلی این فریضه الهی را تقدیم شما نمائیم:
1️⃣ «آزادی فکر و اندیشه و تقویت قدرت تعقل»
وقتی انسان، بهصورت تلفنی با کسی صحبت میکند، خط تلفن او اشغال شده و کس دیگری نمیتواند با او تماس بگیرد! فکر و اندیشه آدمی هم اگر مشغول مطلبی گردد، نمیتواند به موضوعات دیگر توجه نماید!
یکی از چیزهایی که فکر آدمی را مختل نموده و قدرت تفکر و تعقل را از او میگیرد، تبرج و برهنگی و تظاهر به فساد و آلودگیهای شهوانی است! چنانچه روانشناسان، «شهوت» را یکی از عوامل بزرگ تضعیف عقل و فکر دانسته و اذعان کردهاند که هر چه این خصوصیت، قوی شود، بههمان اندازه، عقل آدمی تضعیف میگردد؛ تاآنجاکه ممکن است انسان در اوج شهوت به جنایات فجیعی دست زند! لذا حجاب و پوشش کامل، مانع از تضعیف عقل در شخص و باعث رونق عقلمداری و امنیت در جامعه میشود!
بنابراین هرچند که «حجاب و پوشش»، آزادی ظاهری انسان را مقداری محدود مینماید! اما در عوض، باعث آزادی فکر و اندیشه و افزایش قدرت تعقل در انسان میگردد!
✍️ این مبحث ادامه دارد...
📚 برداشتی از کتاب «زیباتر از گل» نوشته حضرت آیتالله سید ابوالحسن مهدوی (دام عزه)
Mehdi Rasoli - Yekami Harf Bezan (128).mp3
3.67M
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🎧🎼#کلیپ_صوتی
🔺مداحی #فاطمیه پاشو اینجوری منو نده عذاب کلمینی
پیشنهاد دانلود✌️
⏰( ۳دقیقه و ۴۷ثانیه)
📌 مهدی رسولی
🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا ،
🏴 سلام الله علیها را ،
🏴 به شما دوستان و همراهان عزیزم
🏴 و به خانواده محترمتون ،
🏴 و به امام زمان عجل الله فرجه الشریف ،
🏴 تسلیت عرض می کنیم .
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلَالًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْجِبَالِ أَكْنَانًا وَجَعَلَ لَكُمْ سَرَابِيلَ تَقِيكُمُ الْحَرَّ وَسَرَابِيلَ تَقِيكُمْ بَأْسَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْلِمُونَ
▪️خدا برای راحتیتان، از آفریدههایش سایه و سایهبان پدید آورد و برای اُتراقتان در دل کوهها، پناهگاههایی آفرید و کاری کرد که بتوانید برای حفظ خودتان از سرما و گرما لباسهایی نازک و ضخیم تهیه کنید. همچنین، برای حفظ خودتان در برابر تیر و ترکش، زره و جلیقه بسازید. خدا نعمتهایش را اینطور برایتان کامل میکند تا تسلیم فرمانهایش شوید.
(نحل۸۱)
┏━━━━━━━━🌺🍃