eitaa logo
بیت المهدی علیه السلام
32 دنبال‌کننده
687 عکس
465 ویدیو
71 فایل
mahdi313
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 لذت دعا کردن چه وقت به اوج خود می‌رسد؟‌ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از  احکام شرعی کاربردی
♦️ورود یک میلیون و ۲۵۰هزار خودرو به مازندران/ ۱۵۰هزار خودرو همچنان در این استان حضور دارند! سرهنگ قدمی، رئیس پلیس راه مازندران: 🔹یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو از ابتدای طرح نوروزی ( از ۲۵ اسفند تاکنون) وارد مازندران شده اند و یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو هم تاکنون از استان خارج شده‌اند. 🔹۱۵۰هزار دستگاه خودرو هم اکنون در داخل استان بوده و اگر خروج آن‌ها مدیریت نشود واقعا ترافیک نگران کننده خواهد بود. 🔹راه‌های استان برای این تعداد خودرو که در داخل استان هستند برای یک یا ۲ روز جوابگوی عبور آنها نخواهد بود. @AkhbareFori خدا لعنتشون کنه که نیمه ی شعبان راه جمکران رو بستند خدا لعن و خارشون کنه که گیر به حرم ها و مساجد میدن خدا ذلیل شون کنه
⛅ غروب جمعه ها را همراه با منتظران در انتظار یار می نشینیم 🤲 هم نوا با زیارت آل یاسین 🎙️سخنران: استادگنجی 🕕 شروع برنامه: ساعت ۱۸ رسمی 🕌 بیت المهدی علیه السلام
هدایت شده از احکام حرم
🦋 ۱۰۰ صلوات شب و روز جمعه را برای تعجیل در فرج و سلامتی آقای عالمیان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فراموش نفرمایید 🦋 🌸 الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم ولعن اعدائهم اجمعین 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح جمعه سرود دسته جمعی امام زمان علیه السلام در اتوبوس در راه مشهد
هدایت شده از  احکام شرعی کاربردی
16.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️ نکاتی کوتاه و قابل توجه و بسیار مهم
هدایت شده از احکام حرم
🌷بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏🌷 🌹 و مقایسه آن با 💎 و💰 🎙️ بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مسجد اعظم، جلسه هشتم ⚙️ معارف اقتصاد اسلامی برخی واژه ها و اصطلاحات در اقتصاد اسلامی قرار دارد که اقتصاد غربی با آن واژه ها کاملا بیگانه است. شناخت این معارف و معتقد شدن به آن، دیدگاه انسان را نسبت به رزق و روزی به طور کامل دگرگون می سازد. برخی از معارف اقتصادی اسلام عبارتند از: ۱. کسب حلال در فرهنگ اقتصادی اسلام درآمدها به حلال و حرام تقسیم می شود. همان طور که مشاغل نیز به شغل های حلال و حرام تقسیم می شود. یک مسلمان مجاز نیست هر شغلی را انتخاب و یا هر درآمدی را کسب کند، چرا که خداوند متعال روزی انسان را از حلال مقدر نموده و فرموده است: وَ رَزَقَكُمْ مِنَ‏ الطَّيِّباتِ‏ لَعَلَّكُمْ‏ تَشْكُرُون‏. انفال/ 26. و از روزي هاى حلال و پاك شما را بهره‌مند ساخت تا شايد شكر نعمتش را بجای آوريد. 💠 امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: هر کس از مال حرام استفاده کند به همان اندازه از روزی حلالش کم می شود. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: لَيْسَ مِنْ نَفْسٍ إِلَّا وَ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَهَا رِزْقَهَا حَلَالًا يَأْتِيهَا فِي عَافِيَةٍ وَ عَرَضَ لَهَا بِالْحَرَامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ فَإِنْ هِيَ تَنَاوَلَتْ شَيْئاً مِنَ الْحَرَامِ قَاصَّهَا مِنَ‏ الْحَلَالِ الَّذِي فَرَضَ لَهَا وَ عِنْدَ اللَّهِ سِوَاهُمَا فَضْلٌ كَثِيرٌ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِه‏. وسائل الشيعة ؛ ج‏17 ؛ ص45. خداوند براى هر كسى روزى حلالى مقرّر داشته كه به سلامت به او خواهد رسيد . از طرف ديگر، روزىِ حرام را نيز در دسترس او قرار داده است، كه اگر انسان روزى خود را از آن حرام به دست آورد، خداوند در عوض، روزىِ حلالى را كه براى او مقدّر كرده بود از وى باز ستاند و غير از اين دو روزى (حلال مقدّر و حرام در دسترس) روزى هاى فراوان ديگرى نيز نزد خداوند هست. ۲. رزق معین و مقسوم در فرهنگ اقتصادی اسلام، روزی هر انسانی از جانب خداوند متعال معین شده و مقدار آن بنا به مصالح اشخاص کم یا زیاد تعیین می شود، و البته هر شخص باید با تلاش خود آن را تحصیل کند. اعتقاد به این موضوع آرامش خاصی به انسان می دهد. 💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر انسانی تا آخرین سهمیه روزی خود را دریافت و مصرف نکند از دنیا نمی رود. 💠 امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: گاهی اوقات خداوند متعال به افراد نادان و احمق روزی فراوانی می دهد تا افراد زیرک گمان نکنند با زرنگی و زیرکی می توان روزی خود را زیاد نمود. عن رسول الله صلی الله علیه و آله: لَا تَمُوتُ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقَهَا و قَالَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى وَسَّعَ فِي أَرْزَاقِ الْحَمْقَى لِيَعْتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا لَيْسَ يُنَالُ مَا فِيهَا بِعَمَلٍ وَ لَا حِيلَةٍ. الكافي؛ ج‏5 ؛ ص83. به یک نادان چنان روزی رساند که صد دانا در آن حیران بماند. ۳. برکت یکی از مهم ترین معارف اقتصادی اسلام، برکت است. برکت مربوط به کیفیت رزق و روزی است نه کمیت آن و به معنای فایده ثابت و ماندگار، فزونی و نیک بختی است. چه بسا درآمد کم اما با برکت فراوان که کارایی بیشتری دارد، اما بالعکس مال و ثروت بسیار، ولی بدون برکت که کارایی چندانی ندارد. از نشانه های مال حرام آن است که برکت نداشته و در راه معصیت مصرف می شود. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: ‏ إِذَا رَأَيْتَ الرَّجُلَ يُخْرِجُ مِنْ مَالِهِ فِي طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ‏ مِنْ‏ حَلَالٍ‏ وَ إِذَا أَخْرَجَهُ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاعْلَمْ أَنَّهُ أَصَابَهُ مِنْ حَرَامٍ. الكافي؛ ج‏5 ؛ ص311. اگر دیدی مردی مالش را در مسیر طاعت خدای عزوجل خرج می کند، بدان که از راه حلال به دست آورده است و اگر دیدی در مسیر معصیت و نافرمانی خداوند خرج می کند، بدان که از راه حرام به دست آورده است. 🌴 عوامل افزایش برکت 👈 برخی عوامل افزایش برکت، عبارت است از: راضی و قانع بودن به روزی خدا، صدقه دادن، مدارا با مشتری، جنس را به نفع مشتری سنگین تر وزن کردن و... 👈 نتیجه آشنایی با معارف اقتصادی اسلام، بهبود وضعیت اقتصادی فرد و جامعه است، همان گونه که عمل نمودن به نسخه های اقتصادی غرب، تأثیر فراوانی در ایجاد مفاسد اقتصادی دارد. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
هدایت شده از  احکام شرعی کاربردی
14.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ منطقی و بسیار مهم روحانی کاروان مشهد به مردم عزیز ایران و رسانه ها ی داخلی و خارجی. شما نیز در نشر این کلیپ سهیم باشید.
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از مصادیق حرام خواری، خوردن مال یتیم است که در آیات قرآن و روایات فراوان به شدت مذمت شده است. خوردن مال یتیم یا به صورت آشکار است و یا پنهان و در یک مورد هم تصرف در مال یتیم با رعایت موازین شرعی و اخلاقی صحیح است. انواع خوردن مال یتیم 1. آشکار برخی افراد مانند بازماندگان میت که برادر یا خواهر صغیر دارند به راحتی اموال یتیم را از آن خود کرده و مصرف می کنند یا برخی اقوام یتیم مانند پدربزرگ یا عمو ها یا دیگر نزدیکان با توجه به آن که یتیم مصلحت خود را نمی داند، به راحتی اموال او را مصرف می کند و گاهی افراد بی تقوا به راحتی مال یتیم را چون صاحب ندارد مصرف می کنند. خداوند متعال در قرآن می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكلُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا(نساء/10). آنان كه از روى ظلم اموال يتيمان را مى‏خورند، آتش را در شكم خود وارد مى‏كنند و به زودى در آتش شعله‏ور خواهند افتاد. قال الصادق علیه السلام: شَرَّ الْكَسْبِ كَسْبُ الرِّبَا وَ شَرَّ الْمَأْكَلِ‏ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْما. أمالی صدوق، ص: 488 بدترين درآمدها ربا خوارى و بدترين خوردنی ها خوردن مال يتيم از روی ظلم و ستم است. امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی كه این آيه نازل شد هر كه يتيمى نزد خود داشت او را بيرون كرد و از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم کسب تکلیف نمودند، و خداوند تبارک و تعالى این آیه را نازل فرمود: ِ وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتامى‏ قُلْ إِصْلاحٌ‏ لَهُمْ خَيْرٌ وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ (بقره/220). و از تو درباره يتيمان مى‏پرسند. بگو: اصلاح كار آنها بهتر است، و اگر با آنها معاشرت كنيد، آنها برادر شما هستند و خداوند فسادگر را از اصلاح‏كننده مى‏شناسد و اگر خدا مى‏خواست شما را به زحمت مى‏انداخت؛ زيرا او توانا و حكيم است. بحار الأنوار ، ج‏72، ص 3.
2 . پنهان ممکن است بسیاری از مومنین با توجه به آن که از آثار سوء مصرف مال یتیم آگاهی کامل دارند به صورت آشکار تعرضی به مال یتیم نداشته باشد اما بدون توجه به صورت پنهان از اموال یتیم استفاده می کنند. مانند آن که اقوام میت از ماشین شخصی او که در حال حاضر متعلق به فرزندان صغیر میت است استفاده نموده و خسارت‌هایی را وارد می سازند خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَ آتُوا الْيَتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبيثَ بِالطَّيِّبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبيراً (نساء/2). مال يتيمان را به خودشان بدهيد و حرام را به حلال تبدیل نكنيد. و اموال آنها را همراه با اموال خويش نخوريد، كه اين گناهى بزرگ است. شان نزول: شخصى از قبيله بنى غطفان برادر ثروتمندى داشت كه از دنيا رفت، و او به عنوان سرپرستى از يتيمان برادر اموال او را به تصرف درآورد، و هنگامى كه برادرزاده به حد رشد رسيد، از دادن حق او امتناع ورزيد، موضوع را به خدمت پيامبر عرض كردند آيه نخست نازل گرديد، و مرد غاصب بر اثر شنيدن آن توبه كرد و اموال را به صاحبش بازگرداند و گفت: اعوذ باللَّه من الحوب الكبير: به خدا پناه مي برم از اين كه آلوده به گناه بزرگى شوم. تفسير نمونه، ج‏3، ص249. 3.تصرف صحیح با توجه به آن که ناگزیر از رفت و آمد با ایتام هستیم به ویژه اگر در میان اقوام خودمان باشند، لازم است این رفت و آمد به نفع صغیر باشد نه به زیان او خداوند متعال در قرآن می فرماید: وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ‏ إِلاَّ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً (اسراء/34). و هرگز به مال يتيم نزديك نشويد مگر آن كه راه خير و طريق بهترى به نفع يتيم منظور شود تا آن كه به حدّ بلوغ و رشد برسد و همه به عهد خود بايد وفا كنيد که از عهد و پيمان‏ سؤال مى‏شود. نحوه معاشرت با ایتام امام صادق علیه السلام فرمودند: مردى نزد پيامبر اکرم آمد صلی الله علیه و آله و سلم و گفت: يا رسول الله برادرم از دنیا رفت و چند فرزند يتيم دارد و دام دارند. استفاده از دام آن ها براى من چه مقدار حلال است؟ آن حضرت فرمودند: اگر حوض آبشان را تعمير كنى و حیوانات فراريشان را برگردانى و از آنها نگهدارى كنى می توانی از شير دامشان‏ بنوشی نه دوشيدن کامل و زيان رسان به بچه آنها، و خدا تباه كننده را از اصلاح کننده می شناسد. بحار الأنوار، ج‏72، ص: 11 و نیز از امام صادق علیه السلام پرسیدند: برادر ما به سرپرستى چند كودك يتيم پرداخته است. وقتی ما وارد خانه آنان مى‏شويم تا برادر خود را ببینيم، روى فرش ايتام مى‏نشينيم و از آب آنان مى‏آشاميم و خادم آنان به ميزبانى ما مى‏پردازد و چه بسا ناهار و شام را با برادر خود تناول مى‏كنيم، درحالى‏كه خرج برادر ما با مخارج ايتام مخلوط و درهم است. در اين رفت ‏و آمدها ما چه کنیم؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر رفت‏وآمد شما براى ايتام، سودى داشته باشد، مانعى ندارد، ولى اگر موجب ضرر و خسارت باشد، روا نيست. سپس اين آيات را تلاوت فرمودند: «بَلِ‏ الْإِنْسانُ‏ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ(قیامة/14) و آدمى از باطن و نيّت خود آگاه است»، پس چيزى بر خود شما پوشيده نيست. و خداى بزرگ فرموده است: «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ‏ المصلح‏ من المفسد(بقره/220) خدا مى‏داند چه كسى سامان بخش است و چه كسى تباه کننده». الكافي، ج‏5، ص: 129
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به استاد موسوی توسط یک بچه طلبه پایه دو
꧁༼﷽༽꧂ 🎥 رو بببینید☝️ 🔴 زن و مرد لــبــاس یکدیگر هستند! @pasokhg00 @pasokhg00