📒تحلیل داستان کوتاه(یک زن خوشبخت)
🖌نویسنده: بزرگ علوی
🔸این داستان دربارهی زندگی غمبار زنی به نام اقدسخانم است که به خواستگاری پزشک خانوادهی خود جواب رد میدهد و با مردی به نام امیرخان ازدواج میکند، اما امیر مردی عیاش و زنباره از آب درمیآید که نهایتا باعث خودکشی اقدس میشود.
راوی در ابتدای داستان لازم میبیند این
توضیح را دربارهی رابطه ادبیات و واقعیت
به خواننده بدهد:
( از این یادداشتهایی که در عرض پنج_شش ماه از زمان فوت اقدس خانم جمع کردهام، میشد داستان شیرینی درست کرد. تمام مقتضیات لازم برای تدوین یک داستان در ضمن واقعهای که در عالم خارج نه در تصور من رخ داده، وجود دارد.
عشق و دسیسه و رقیب و بعد هم مرگ.
میتوانستم با سخنان دلفریب از عشق اقدسخانم گفتوگو کنم؛ سپس روابط او را با شوهرش توضیح دهم؛ آن وقت پزشک خانواده را که مرد دانشمند و فهمیدهای است و به راستی اقدسخانم را دوست داشت و به او احترام میگذاشت، بشناسانم و بالاخره با کمی استفاده از فن نویسندگی حوادثي را که منتهی به مرگ دلخراش این دخترک ناکام شد؛ نقل کنم. اما عیش این بود که بالاخره داستان از آب درمیآمد و رنگ جلای واقعی آن میرفت. مختصر اینکه تصویری بود از زندگی اما خود زندگی نبود، از همین جهت تصمیم گرفتهام که عین یادداشتهای خود را منتشر کنم. ) (بزرگ علوی)
روای واقف که داستان رمانتیک ویژگیهایی دارد:(عشق و دسیسه، رقیب و مرگ) و تعلیق و کشش قوی دارد.
نویسنده رئالیست باور دارد اگر داستان بنویسد رنگ واقعی ندارد و خود زندگی نیست.
رئالیستها واقعی بودن داستان برایشان از همهچیز مهمتر است و نویسنده فقط یک گزارشگر بیطرف است.
📒کتاب داستان کوتاه در ایران/ جلد اول/ حسین پاینده
#ادامهدارد
🆔 @bibliophil
زنان طوس بجای تو خواهری کردند
خدا نخواست ببینی غــم برادر را...
#یا_معصومه
🆔 @bibliophil
وقت کردید از این فیلمسینمایی که درباره زندگی حضرت معصومه است حمایت کنید.
خیلی از تهیهکنندگان بهخاطر درآمد نداشتن این نوع فیلمها روی آن سرمایهگذاری نمیکنند. سعی کنیم وقتی خالی کنیم و با خانواده به سینما بریم.
این فیلم متاسفانه تا امروز فروشخوبی نداشته و بین فیلمهای امسال جایگاه ۳۵ام داشته.
جایگاههای اول برای فیلمهای طنز
پس تهیهکنندهها حق دارند فیلمهای
طنز آبکی بسازند چون فروش داره
🆔 @bibliophil
فاطمه دوست داشت که اختالرضا
خطابش کنند آن قدر که به نسبتش
با علیبنموسیالرضا مباهات میکرد.
خودش این لقب را به خود داده بود.
📒کتاب بهسپیدی یک رویا
🖌 فاطمه سلیمانی
🦋زندگی داستانی حضرت معصومه
#یامعصومه
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
02.Baqara.194.mp3
1.35M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت صد و نود و چهار | سوره بقره | الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 7min
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
🖌 سبکشناسی داستانهای کوتاه ایرانی
📒قسمت دوم/ مکان در داستان رئالیستی
دوربین عکاسی در سال ۱۸۳۹ اختراع شد و نهایت آرزوی رئالیستها در هنر و ادبیات ثبت واقعیت مثل دوربین عکاسی بود. وفاداری به ثبت مکان و زمان با جزئیات عینی.
راوی داستان کوتاه (بیابانی) نوشته محمود دولتآبادی مکان داستان(روستا آفرین) آنقدر با جزئیات توصیف میکند که خیال میکنیم در حال ديدن عکسی از روستا هستیم.
( آفرین ده کوچکی بود با چند کوچه، یک آسیاب، و یک میدانچه که هم بازار حساب میشد و هم مرغوبترین محل ده، قصابی، سلمانی، دوچرخهسازی، نانوایی و کنارش یک قهوهخانهی دراز و پابهگود، مثل سردابه، کنار هم قطار شده بودند.
از پیش چشم دکان جوی آب میگذشت و بین جوی و ستونهای چوبی در قهوهخانه میز و صندلیهایی گوش در گوش هم چیده شده بودند. (دولتآبادی)
#ادامهدارد
📒کتاب داستانکوتاهدرایران/ پاینده
🆔 @bibliophil
ــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دلتنگی ما بهر حرم هر شب جمعه
یك رسم قدیمیست، به ما ارث رسیده
#آقایاباعبدالله
🆔 @bibliophil
02.Baqara.195.mp3
827.1K
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت صد و نود و پنج | سوره بقره | وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 4min
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
🖌 سبکشناسی داستانهای کوتاه ایرانی
📒 قسمت سوم/ زاویهدید در داستانرئالیستی
داستاننویس رئالیست وسواس خاصی در انتخاب زاویه دید دارد. برای باورپذیر کردن و واقعی بودن آن از زاویه دید سوم شخص یا دانایکل و اول شخص استفاده میکنند.
در هر دو این زاویهدید کسی گزارشگر و مشاهدهگر رویدادها است.
نمونه این زاویهدید عینی در قصهی اول کتاب عزادارانبیل غلامحسینساعدی استفاده شده است:
(کدخدا که از خانه آمد بیرون، پاپاخ، سگاربابی، از روی دیوار باغ شروع کرد به وق وق و پرید توی کوچه. سگهای دیگر که روی بامهای کوتاه بیل خوابیده بودند سرشان را بلند کردند و خرناسه کشیدند و کدخدا را دیدند که با هیکل دراز توی مهتاب راه میرود. سرشان را گذاشتند رو پاهاشان و دوباره خوابیدند.)
#ادامهدارد
📒 کتاب داستان کوتاهدرایران/ پاینده
🆔 @bibliophil
🖌 سبکشناسی داستانهایکوتاه ایرانی
👇برگرفته از کتاب دکتر حسینپاینده
📒 قسمت اول/ داستان رئالیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2376
📒قسمت دوم/ مکان در داستان رئالیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2386
📒 قسمت سوم/ زاویهدید در داستان رئالیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2393
📒 قسمت چهارم/ شخصیت
https://eitaa.com/bibliophil/2401
📒قسمت پنجم/ توصیف
https://eitaa.com/bibliophil/2417
📒 قسمت ششم/ پیرنگ
https://eitaa.com/bibliophil/2426
📒قسمت هفتم/ زمان
https://eitaa.com/bibliophil/2435
📒 قسمت هشتم توصیف
https://eitaa.com/bibliophil/2443
📒قسمت نهم/ داستان ناتورالیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2501
📒 قسمت دهم/ درونمایه داستان ناتورالیستی و نمونه داستانی
https://eitaa.com/bibliophil/2510
📒قسمتیازدهم/ نمونه داستان کوتاه رئالیستی و ناتورالیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2519
📒قسمت دوازدهم/ تاریخچه داستان مدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2529
📒 قسمت سیزدهم/ ویژگیهای داستانمدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2601
📒 قسمت چهاردهم/ روایت در داستانمدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2608
📒قسمت پانزدهم / پیرنگ در داستان مدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2663
📒 قسمت شانزدهم/شخصیت داستانمدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2674
📒 قسمت هفدهم / نمونه چند داستان کوتاه مدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2683
📒 قسمت هجدهم/ تحلیل داستان کوتاه نقشبندان هوشنگ گلشیری
https://eitaa.com/bibliophil/2715
📒قسمت نوزدهم/ داستان کوتاه امپرسیونیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2749
📒قسمت بیستم/ زاویه دید داستان امپرسیونیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2765
📒قسمت بیست و یکم/ پیرنگ داستان امپرسیونیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2781
📒قسمت بیست و دوم/ نمونه داستان مدرن و امپرسیونیستی
https://eitaa.com/bibliophil/2790
📒قسمت بیست و سوم/ داستان پسامدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2802
📒قسمت بیست و چهارم/ ویژگیهای داستان پسامدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2819
📒قسمت بیست و پنجم/ بررسی داستان پسامدرن پلکان از ابوتراب خسروی
https://eitaa.com/bibliophil/2889
📒 قسمت بیست و ششم/ پیرنگ داستان پلکان ابوتراب خسروی
https://eitaa.com/bibliophil/2896
📒قسمت بیست و هفتم/ شخصیت در داستان پلکان
https://eitaa.com/bibliophil/2928
📒قسمت بیست و هشتم/ زبان در داستان پلکان
https://eitaa.com/bibliophil/2934
📒قسمت بیست و نهم/ ویژگیهای داستان پسامدرن
https://eitaa.com/bibliophil/2968
📒 قسمت سیام(آخر)/ نمونه داستان پسامدرن
https://eitaa.com/bibliophil/3040
🆔 @bibliophil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 شهید آرمان عزیز؛ دعای مادر...
🆔 @bibliophil
02.Baqara.196.mp3
3M
🎧 تفسیر صوتی قرآن کریم
🌺 قسمت صد و نود و شش | سوره بقره | وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ
🎤 آیتالله قرائتی
👇هر روز تفسیر قرآن: 15min
#قرآن
#تفسیر_قرآن_صوتی
#کتاب
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
🆔 @bibliophil
اگر باید که نانم را از دست بدهم
اگر باید که پیراهن و بسترم را بفروشم
اگر باید که سنگ تراشی کنم
یا نان را از میان زباله ها بجویم
یا از گرسنگی بمیرم و تمام شوم
ای دشمن انسان
سازش نمی کنم،
و تا پایان می جنگم ..
آخرین تکه خاکم را هم بگیر
جوانانم را به زندان ها بینداز
و کتاب هایم را بسوزان
به سگ هایت در ظرف های من غذا بده
دام ترس و وحشت را بر سر بام های دهکده ام بگستر
ای دشمن انسان ،
سازش نمی کنم،
و تا پایان می جنگم .. "
شاعر: سمیحقاسم
#فلسطین
#بغض_قلم
🆔 @bibliophil
🖌 سبکشناسی داستان کوتاه ایرانی
📒 قسمت چهارم/ شخصیت در داستان رئالیستی
نویسنده رئالیست علاوه بر اینکه زمان و مکان داستان را به دقت و با ذکر جزئیات فراوان شرح میدهد، شخصیتها را نیز به گونهای معرفی میکند که خواننده بتواند آنها را به سهولت تصور کند.
نقل زیر از داستان(بیابانی) محمود دولتآبادی نمونهای از توصیف رئالیستی شخصیت را به نمایش میگذارد:
( گروهبان مرد سیاهچردهای بود و قد و قوارهای در حدود خود ذوالفقار داشت، استخوانهای دوش و کفچههای شانهاش از زیر بلوز زیتونی رنگش بیرون زده بود و پوتینهای ناهنجارش به پاهایش سنگینی میکرد.)
📒کتاب داستانکوتاهدرایران/ حسین پاینده
#ادامهدارد
🆔 @bibliophil