eitaa logo
پرسمان و بصیرت
156 دنبال‌کننده
7 عکس
2 ویدیو
22 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅0⃣2⃣ آیا در نظام اسلامی باید هر کتابی چاپ و منتشر شود؟! یا این که احتیاج به ممیزی و نظارت دارد؟  🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️همان طور که گفته شد در جامعه اسلامی باید آزادی عقیده وجود داشته باشد و کتاب هایی که از روی صداقت و بدون دروغ و اغفال تألیف شده باشد، اجازه نشر یابند. هر چند که کتابی مخالف دین و خدا باشد. شهید مطهری می گوید:«من کتاب ها را از ابتدا دو دسته کردم: یکی کتاب هایی که ولو ضد دین، ضد اسلام و ضد خدا هستند، ولی بر یک منطق و یک طرز تفکر خاص استوارند. یعنی واقعاً کسی به یک طرح و یک فکر خاص رسیده و با نوشتن کتاب، آن طرز فکر خود را عرضه کرده ... راه مبارزه با این گروه، ارشاد است و هدایت و عرضه کردن منطق. اما کتاب هایی که مملو از فریب و دروغ و شایعه است، هر چند که مخالف خدا و دین نباشد، نباید چنین کتاب هایی اجازه نشر یابند. آیا اگر ما جلوی دروغ و اغفال را بگیریم، مرتکب سانسور شده ایم؟! حرف ما این است که دروغ را و خیانت را باید سانسور کرد و نباید اجازه داد به نام آزادی فکر و عقیده، آزادی دروغ در میان مردم رایج بشود». 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣2⃣ اسلام دین شادی است یا غم؟ چرا این همه عزاداری می کنیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️ همانطور که گفتیم، انسان دو خود دانی و عالی دارد. انسان چه موقع می تواند شاد باشد؟ وقتی اصل وجود او و خود عالی او شاد باشد و لو این که وجود دانی او اشک بریزد. 🎋آیا می شود با اشک ریختن شاد شد؟ نشان شادی چیست؟ 🌿آرامش نشان شادی است، اگر وجود انسان آرامش پیدا کرد، شاد واقعی است. حتماً برای شما هم پیش آمده بعد از زیارت احساس سبکی و آرامش کرده اید. به این دلیل است که خود عالی شما برای رسیدن به هدف و کمالش «آزادانه» پیش رفته و شادمان است. هدف از گریه برای امام حسین علیه السلام هم رسیدن به آزادی روح و آرامش روح است و هدف رسیدن به شادی واقعی روح است. اشک می تواند هم نشان شادی باشد، هم ماتم. 🎋بلعکس می بینیم فردی که در مجلس گناه شرکت می کند، در پایان مراسم و فردای آن، آنقدر خسته است که گویی کوه کنده است، علتش این است که او با گناه روح خودش را زندانی و در بند کرده است و این روح اوست که نشاط ندارد و گریه کرده است. 🍃مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک🍃 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣2⃣ برخی معتقدند حقیقت و دین واحدی وجود ندارد(پلورالیسم دینی)، پس هیچ کس نمی تواند مدعی شود به عقیده صحیح دست یافته است. پس هر کسی به هر عقیده ای برسد درست است و باید احترام گذاشته شود. آیا از نظر اسلام هم درست است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️روشن است که پلورالیسم و کثرت گرایی دینی پیش فرض خود را تکثر ادیان و تنوع حق قرار می دهد ولی استاد شهید مرتضی مطهری در موارد متعدد تاکید می کند که از نظر قرآن تنها یک دین داریم: «در سراسر قرآن اصرار عجیبی است که دین، از اول تا آخر جهان، یکی بیش نیست و همه ی پیامبران، بشر را به یک دین دعوت کرده اند. در سوره ی مبارکه ی شوری آیه ی 13 چنین آمده است: «خداوند برای شما دینی قرار داد که قبلا به نوح توصیه شده بود و اکنون بر تو وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی نیز توصیه کردیم». قرآن در همه جا نام این دین را که پیامبران از آدم تا خاتم مردم را بدان دعوت می کرده اند «اسلام» می نهد.» ایشان با استمداد از مباحث فلسفی ثابت می کنند که تنها یک بزرگراه و خط سیر به سوی سعادت فراروی انسان ها گشوده شده است: «از نظر قرآنی سیر تکاملی جهان و انسان و اجتماع یک مسیر هدایت شده و هدف دار است و بر روی خطی است که «صراط مستقیم» نامیده می شود و از لحاظ مبدا و مسیر و منتها مشخص است. انسان و اجتماع، متحول و متکامل است ولی راه و خط مسیر مشخص و واحد و مستقیم است: (و ان هذا صراطی مستقیماً فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله)» ⬅️راه بشر یک راه مشخص و مستقیم است و همه ی پیامبران با همه ی اختلافاتی که در راهنمایی و دادن نشانی بر حسب وضع و موقع زمانی و مکانی دارند، به سوی یک مقصد و یک مسیر هدایت می کنند. ⬅️ حقیقت واحدی در جهان وجود دارد و همه باید به آن دست یابند و آن زندگی توحیدی است. ⬅️ امکان دستیابی به این حقیقت واحد از طریق رسول درونی (فطرت) و رسول بیرونی (انبیاء و امامان) وجود دارد. ⬅️ اسلام تکامل یافته مکاتب توحیدی دیگر است؛ بنابراین می توان گفت آن مکاتب نیز مقداری از حقیقت را دربردارند. ⬅️⬅️پس هر کس واقعا اهل تفکر و به دور از نفاق باشد با استعانت از عقل و وحی قطعا به حقیقت واحد جهان خواهد رسید؛ 🍃وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا🍃 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣2⃣ از دیدگاه غرب چه چیزهایی آزادی را محدود می کند؟ حدود آزادی در غرب چه تفاوتی با حدود آزادی در اسلام دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴الف) محدوده آزادی در غرب: 🌿فقط مرزهای مادی دارد: ۱- مانع آزادی دیگران نباشد. ۲- طبق قانون عمل شود. ۳- به حقوق دیگران لطمه وارد نشود. (توهین و ... ممنوع) ۴- اخلاق و عفت عمومی خدشه دار نشود. (فلسفه ایجاد دیسکو) ۵- امنیت کشور تهدید نشود. 🔵اصول حاکم بر آزادی عقیده در غرب: ۱- اصل احترام انسان. ۲- اصل شخصی بودن دین. ۳- اصل این که تحمیل عقیده بر دیگران ترجیح بلامرجح است. ۴- طرح سوال و تحقیق در مورد برخی حوزه‌های اصلی دین مسیحیت، اصلا جایز نیست. 🍃🌾🍂 🔴ب) محدوده آزادی در اسلام: 🌿علاوه بر مرزهای مادی، مرزهای معنوی هم دارد: ۱- بر طبق قانون عمل شود. ۲- به امنیت کشور لطمه وارد نشود. ۳- آزادی خود عالی محدود نشود. ۴- به غایت خلقت لطمه وارد نشود. 🔵اصول حاکم بر آزادی عقیده در اسلام: ۱- فضایل روحی و نفسانی وقتی فضیلت محسوب می شود که انسان با اراده و اختیار انتخاب کرده باشد. ۲- محبت و عقیده از قلمرو اجبار خارج است. ۳- اسلام در اصول دین طرفدار تفکر آزاد است. ۴- دین شخصی و سلیقه ای نیست و از مسائل اساسی انسان است. ۵- بیان و عقیده ای قابل قبول است که مبتنی بر اندیشه و تفکر و به دور از فریبکاری و نفاق باشد. 🍃🌾🍂 ⬅️آزادی» در عالم غرب و اسلام، معانی متفاوتی یافته است. در غرب، ریشه و منشأ «آزادی» را تمایلات و خواهشهای انسانی می دانند. آزادی به این معنا، نوعی حیوانیت رها شده است و تنها در صورتی که با تمایلات دیگر انسان ها در تداخل باشد، محدود می گردد. اما «آزادی» در اسلام در نقطه مقابل «آزادی» غربی است به این صورت که «آزادی» در امیال و شهوات خلاصه نمی شود بلکه «آزادی» اسلامی براساس تکامل انسانی است؛ یعنی، حقی است که از استعدادهای انسانی ناشی می گردد. «آزادی» اسلامی؛ یعنی، انسانیّت رها شده. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣2⃣ آیا این ضرب المثل صحیح است که بگوییم: «عیسی به دین خود، موسی به دین خود»؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️آنچه از این ضرب المثل فهمیده می شود «بی تفاوت بودن نسبت به همه عقاید و مذاهب» است؛ 🎋اولا باید بگوییم که این ضرب المثل یک ضرب المثل اشتباه است؛ زیرا که دین حضرت عیسی (علیه السلام) با دین حضرت موسی (علیه السلام) در یک راستا هستند. چنانکه در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از قول حضرت عیسی (علیه السلام) آمده که: «برادرم موسی (علیه السلام) می فرمود: قسم دروغ نخورید، ولی من می گویم سوگند راست هم نخورید.» (بحار، ج14، ص331) 🎋و در ثانی با برخی از آیات قرآن در تضاد است؛ ما در قرآن فریضه ای به اسم امر به معروف و نهی از منکر داریم که اشتباه بودن این ضرب المثل را فریاد می کشد.  🎋اگر بنا را بر این ضرب المثل بگذاریم، فلسفه بعثت انبیاء زیر سوال می رود؛ زیرا پیامبران آمدند و برخلاف مفاد ضرب المثل مورد مناقشه، مردم را به راهی مشخص که همان راه توحید باشد رهنمون کنند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
✅5⃣2⃣آیا آزادی جنسی مانع تجاوز و جنایت می شود؟ یا به عبارتی «الانسان حریص علی ما منع» صحیح است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️از نظر اسلام برای آرامش غریزه دو چیز لازم است: 🌿یکی ارضاء غریزه در حدّ حاجت طبیعی و 🌿دیگر جلوگیری از تهییج و تحریک آن. 🎋انسان از لحاظ حوائج طبیعی مانند چاه نفت است که تراکم و تجمع گازهای داخلی آن خطر انفجار را به وجود می آورد. در این صورت باید گاز آن را خارج کرد و به آتش داد ولی این آتش را هرگز با طعمه ی زیاد نمی توان سیر کرد. تحریک و تهییج بی حساب غریزه ی جنسی عوارض وخیم دیگری نظیر بلوغهای زودرس و پیری و فرسودگی نیز دارد. 🎋اما اینکه می گویند: «الانسان حریص علی ما منع منه» مطلب صحیحی است ولی نیازمند به توضیح است. انسان به چیزی حرص می ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوی آن تحریک شود، به اصطلاح، تمنای چیزی را در وجود شخصی بیدار کنند وآنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امری اصلًا عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود. ⬅️⬅️نه حبس و نه اختلاط، بلکه حریم 🎋حقیقت این است که اشباع غریزه و سرکوب نکردن آن یک مطلب است و آزادی جنسی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگر... . پرورش دادن استعداد ها غیر از پر دادن به هوس ها و آرزو های پایان ناپذیر است. اسلام می گوید: نه حبس و نه اختلاط، بلکه حریم. سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی شده اند، ولی همواره اصل «حریم» رعایت می شده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
❌❌علت تاسیس و معرفی کانال پرسمان و بصیرت: 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 با عرض سلام خدمت اعضای کانال: هرانسانی در روی کره زمین پیرو مکتب و عقایدی است. هر مکتب و ایدئولوژی ، برگرفته از جهان بینی خاصی است. جهان بینی دو گونه است: ۱)الهی ۲) غیرالهی در جهان بینی الهی و خدایی ، مکتب و ایدئولوژی برگرفته از آن مکتب عزیز اسلام است. در جهان بینی غیرالهی ، مکاتب متعددی وجود دارد مانند ماتریالیست ها یعنی مادی گرایان، پوزیتیویسم ها یعنی تجربه گرایان و انواع مکاتب دیگر که خدا و دستوراتش جایگاهی در آن ندارد. 🔴هر مکتبی برای خود اصول و قواعدی دارد : ما مسلمانان ایرانی و غیر ایرانی به حکم مسلمانی، باید به درستی اسلام عزیزمان را بشناسیم تا بر مبنای اصول و قواعد اسلامی حرکت نماییم و به سعادت ابدی دست یابیم ان شالله. ما پیرو هر جهان بینی و ایدئولوژی که باشیم، باید کاملا منطبق بر مبنای قواعد همان مکتب حرکت کنیم . متاسفانه امروزه چنین نیست و با اینکه مکتب و مذهبمان در گذرنامه،نیز هنگام ثبت نام در مدارس و در دانشگاه، مسلمان ثبت شده اما به واقع به مرور زمان از اسلام راستین و دستورات و الگوهای اسلامی فاصله دو چندان گرفته ایم . بر پیشانی هایمان مهر مسلمانی دیده میشود، اما در زندگی حقیقی، ناخواسته خلاف مکتب مان حرکت میکنیم. حال به نظر شما : ✅چگونه باید به اصلاح بپردازیم⁉️ ✅به چه معیاری نیاز داریم تا عقاید و اصول زندگیمان بر مبنای درست حرکت نماید⁉️ ⭕️با دادن آگاهی و شناخت لازم و کافی در رابطه با تمام ریزه کاری های مربوط به اسلام عزیز در رابطه با بحث دینداری به مردم ان شالله می توانیم چنین امری را محقق نماییم و جامعه و جهان را آماده پذیرش وجود مبارک امام زمان مهدی موعود(عج) نماییم. این کانال بر ترویج و شناساندن مبانی اسلامی با روش کاملا عقلانی در جهت شکل گیری نظام فکری منظم برای مسلمانان، بنابر دوره های می پردازد. پس از مطالعات لازم و کسب اطلاعات نظام بندی شده در این کانال، شما در برابر انواع شبهات به راحتی پاسخ لازم را هم برای خود هم برای دیگران به دست خواهید آورد و دیگر افراد مجذوب شبهات بی اساس نخواهند شد. ☘با تشکر از تمام عزیزانی که ما در این اقدام خداپسندانه و خیرخواهانه یاری می نمایند. با سپاس از توجه شما التماس دعای خیر 🍃🌾🍂 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣2⃣ چه رابطه ای بین «آزادی» و «لا اکراه فی الدین» وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️ آیه ی لا اِكْراهَ فِی الدّین تأیید آزادی است؛ مقصود قسمت بعد آیه است: قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ:  ⬅️ می گوید به دلیل این كه راه از چاه روشن است احتیاجی به اجبار نیست و انسان ها با اختیار خود آزادند دین را انتخاب کنند. چرا؟ 🎋 دین امری قلبی است. دین در قلمرو ایمان و اعتقادات قلبی است. اصل و اساس دین بر مبنای حب است و قابل اجبار نیست. 🎋 منظور از دین فقط پیروی عملی نیست. خدا عمل را همراه ایمان می خواهد. ⬅️ در اسلام دین کسی بدون تحقیق و تعقل پذیرفته نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣2⃣ مگر نه اینکه خدا در قرآن می فرماید: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ »، مگر نه اینکه اسلام دینی است که بدون تعقل و تفکر پذیرفته نیست؟! پس چرا عمل به احکام تقلیدی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️✅ اسلام دو بخش می شود: 🔴 اصول دین⬅️تنها با تعقل و استدلال پذیرفته است. 🔴 فروع دین و احکام⬅️🔵یا باید انسان مجتهد شود؛ 🔵یا باید از مجتهد تقلید کند؛ 🔶اصل این است که انسان خود به منابع شناخت اسلام (قرآن، سنت و ...) مراجعه کند و با استفاده از استنباط، احکام خود را به دست آورد. 🔶براى شناخت احكام شرعى، آگاهى هاى فراوانى، از جمله: فهم آيات و روايات، شناخت حديث صحيح از غير صحيح، كيفيت تركيب و جمع روايات و آيات و ده ها مسئله ديگر لازم است كه آموختن آنها، نيازمند سال ها تلاش جدى است تا به نقطه مطلوب برسد. 🔶 این نوع تقلید، تقلید ابتدایی یا کورکورانه نیست؛ بلکه تقلید از عقل و با دیده باز است؛ چون عقل برهانی است که می گوید اگر انسان نتوانست در همه رشته ها متخصص شود، باید در علوم مورد نیاز خود به متخصصان آن رشته رجوع نماید و اگر این موارد مورد نیاز با حیات ابدی او مرتبط باشد، بیشتر باید دقت کند. 🔶قرآن دستور می‌دهد: اگر نمى ‏دانید از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید. «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ » (النحل‏ / 43) 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣2⃣ الف) آیا حجاب موجب سلب آزادی نیست؟ ب) مگر نه اینکه خدا در قرآن می فرماید: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ » ، پس چرا برخی قوانین در جامعه اسلامی از جمله حجاب اجباری است؟ اگر کسی نخواهد در جامعه از آزادی معنوی برخوردار شود، آیا می توان به زور آزادی معنوی ایجاد کرد؟ (آیا می توان به زور مردم را بهشت برد؟) 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️الف) برای این که بدانیم آیا حجاب موجب سلب حق آزادی می شود یا نه، باید اول بپرسیم کدام آزادی و برای رسیدن به کدام هدف؟ اگر مقصود آزادی خود دانی است، می بینیم که واقعا حجاب دست و پا گیر است و برای خود دانی انسان محدودیت هایی ایجاد می کند، پس می توان گفت بله حجاب موجب سلب حق آزادی دانی می شود. اما از دیدگاه انسان شناسی اسلامی، اصل و حقیقت وجود انسان خود عالی و روح معنوی اوست که باید به کمال برسد. با در نظر گرفتن آزادی خود عالی می بینیم که محدود کردن خود دانی با حجاب، وسیله ای است برای رشد و تکامل خود عالی برای رسیدن به هدف عالی قرب الهی. ⬅️⬅️با این دیدگاه نه تنها حجاب سلب آزادی نمی کند، بلکه وسیله ای برای آزادی معنوی انسان است. ⭕️ب) لا اکراه فی الدین: یعنی دین امری قلبی است و اجبار بردار نیست. یعنی نمی توان به زور این عقیده را تحمیل کنیم که حجاب خوب است ... خدا بلافاصله بعد از لا اکراه فی الدین گفته: 🌿 قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ. یعنی چی؟ یعنی به دلیل این كه راه از چاه روشن است احتیاجی به اجبار نیست. ❇️اما آیا در اسلام می توان به زور اجبار کنیم کسی باحجاب شود⁉️ 🎋اجبار در مرحله عقیده نیست؛ ولی در مرحله از بین بردن موانع آزادی هست، یعنی اجبار برای ایجاد كردن آزادی معنوی هست. مانند پزشکی که برای بهبود بیمار خوردن دارو را اجبار می کند. 🍁پس در جامعه اسلامی وظیفه حاکم شرع هست که موانع آزادی را در سطح جامعه بردارد. (البته کاری به حجاب خانم ها در اماکن شخصی ندارد.) 🍁 یکی از معانی مولا آزاد کننده است. ⬅️⬅️ ولی فقیه باید آزاد کننده مردم باشد و به عبارتی به آنان آزادی معنوی بدهد. 🍁لا اکراه فی الدین درباره اصل و اساس دین است؛ ولی در قوانین و ضوابط دینی اکراه و اجبار می باشد و لازم است افراد به آن تمکین کنند؛ زیرا مصلحت جامعه اقتضا می‌کند قوانین رعایت شود، تا آن جامعه بتواند پایدار بماند. هر چند گروهی برخی قوانین را دوست نداشته باشند. 🌿«مجبور نیستید» به معنای «مجاز هستید» نمی‌باشد و عقاب دنیوی و اخروی نیز برای همین منظور وضع شده است. 🌿 قوانین اسلامی دو دسته اند: 🔴فردی: در ارتباط با خود شخص و خدای اوست: (نماز، قرآن و ...) ⬅️ اگر برای این قوانین جریمه در نظر گرفته شود، مطلوب نیست. 🔴 اجتماعی: در ارتباط با افراد جامعه است: (قتل، سرقت و ...) ⬅️لازم است برای حفظ جامعه و به منظور ضمانت اجرایی، برای این قوانین جریمه در نظر گرفته شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣2⃣ آیا آیه مبارکه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ » با حکم ارتداد در تعارض نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال:  🔴فرد مرتد تا جایی که به اظهار و تبلیغ عقاید خود نپرداخته است و تنها در فضای اندیشه و فکر خود از عقاید اسلامی رو گردانده و به عقاید الحادی گراییده است، تنها به لحاظ کلامی (علم کلام) مرتد شده است.  🔴وقتی که فرد مرتد به ابراز و اظهار عقاید الحادی خود می پردازد، علاوه بر ارتداد کلامی، به ارتداد فقهی نیز دچار شده است و بدین لحاظ مشمول نواهی فقهی قرار می گیرد. 🔷حکم فردی که ارتداد خود را اظهار کند این است که باید 🌿 ابتدا او را فرا بخوانند و کتاب را در اختیار او قرار بدهند؛ 🌿 عالم دینی با او بحث نماید و او را ارشاد کند؛ ⬅️ اگر پس از این مراحل مشخص شد که او بر اثر لجاجت و عناد و دیگر مسائل غیر استدلالی و غیر اندیشه ای اصرار بر اعلام و تبلیغ بر ارتداد دارد در آن صورت حکم ارتداد او، اعدام است. ✅ دلیل حکم در این مرحله برای ارتداد این است که خداوند برای تکامل بشریت ۱۲۴۰۰۰ پیامبر فرستاد تا پله پله بشر رشد کند و از مقطع دبستان وارد دبیرستان و دانشگاه (خاتمیت) شود، حال اگر کسی در کلاس آخر به این بهانه که هدف همه انبیاء یکی است و فرقی ندارد کسی در دین یهودیت باشد یا مسیحیت یا اسلام و بخواهد برگردد به مقطع دبستان، مدیر حکیم اجازه ارتجاع و بازگشت نمی دهد؛ زیرا این عمل ضایع کردن کل غایت و هدف مجموعه است. ⬅️ارتداد به منزله از دست دادن حیات انسانی است و ارتجاع و بازگشت از تکامل بشریت است. ✅ از آنجایی که فرد مرتد با تبلیغاتی که می کند مایه اضلال و گمراهی انسان های دیگر است و به عنوان مانعی در سر راه آزادی معنوی انسان ها محسوب می شود، باید این مانع از سر راه برداشته شود و اعدام شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣3⃣ چرا بهاییان در ایران حقوق بسیار بسیار کمی دارند؟ مگر آنان چه کار کردند؟ آیا آنان کافر هستند؟ اگر هم کافر باشند، گناه آن جوانان چیست که خود نقشی در تعیین بهایی بودن خود نداشتند و از حقوق کمی برخوردارند و بسیار نسبت به ایشان تبعیض قایل هستند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🌿شرط آزادی عقیده: داشتن منشأ فکری و عقلانیت 🌿شرط آزادی بیان: بیان صریح تفکر بدون نفاق 🌿تنها مرز آزادی بیان: اقدام مسلحانه علیه حکومت 🌿شرط جاری شدن حکم ارتداد: تبلیغ توسط فرد مرتد شده ⬅️⬅️در مورد فرقه بهائیت: 🎋 بهائیت مبنای عقلانی ندارد. 🎋 وابستگی این فرقه به اسرائیل محرز شده که نشان می دهد قصد فریبکاری دارد. 🎋 این فرقه مجاز به تبلیغ و ترویج مبانی غلط فکری خود نیستند. 🎋در مواردی که اعضای این فرقه اقدامات غیر قانونی بر علیه نظام و جامعه اسلامی مرتکب شوند، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و محاکم قضایی رسیدگی و با متخلفان برخورد می نمایند. 🔴بر اساس آموزه های دین مبین اسلام و اصول قانون اساسی، فرقه بهائیت ضاله شناخته شده و رسمیت ندارد؛ از این رو در انجام امور مربوط به مذهب و مرام خویش و یا تبلیغ عقاید و اعتقادات خود آزادی ندارد و بسیاری از حقوق و امتیازاتی که در مورد سایر ادیان رسمی وجود دارد در مورد این فرقه وجود ندارد؛  🔴بر اساس اصول اسلامی، انسانی و قانون اساسی، افراد این قبیل فرقه ها، علی رغم فساد عقیده و رسمیت نداشتن از یکسری حقوق مانند حق حیات، تأمین امنیت، شغل، مسکن، آموزش و پرورش رایگان، تأمین اجتماعی، دادخواهی، حق انتخاب وکیل و نظایر آن، برخوردارند. و تا زمانی که مرتکب جرایم قانونی و اخلال در نظم و امنیت جامعه نشده اند و یا دست به توطئه چینی بر علیه مذهب و نظام اسلامی نشده اند، از حقوق فوق برخوردار می باشند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣3⃣بشر در چه چیزهایی باید آزاد باشد و در چه چیزهایی نمی تواند آزاد باشد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴1⃣اموری مانند ایمان که قابل اجبار نیست: یكی از چیزهایی كه خودش طبعا زور بردار نیست و چون زور بردار نیست موضوع اجبار در آن منتفی است ایمان است. آنچه كه اسلام از مردم می خواهد ایمان است نه تمكین مطلق اعم از آن كه ایمان داشته باشند یا ایمان نداشته باشند، آن به درد نمی خورد، نمی تواند پایدار بماند، تا زور هست باقی است، زور كه رفت آن هم منتفی می شود به انتفاء علت خودش. ⬅️محبت، دوستی، ایمان و تصدیق از موضوعاتی است که اصلاً قابل اجبار نیست. 🔴2⃣اموری كه اجبار بردار است ولی كمال مطلوب با اجبار حاصل نمی شود یك سلسله مسائل دیگر است كه در آنها می شود مردم را اجبار كرد ولی آن كمالی كه در آن كار می خواهند، به اجبار پیدا نمی شود. ⬅️اخلاقیات مثل راستی، درستی، امانت، آنوقت برای بشر فضیلت و كمال است كه به صورت یك تربیت و ملکه روحی درآید؛ نه صرف این كه فقط عمل و اجرا شود. این گونه مسائل هم به این شكل قابل اجبار نیست. 🔴3⃣رشد اجتماعی یكی دیگر از مسائلی كه بشر باید در آن آزاد باشد، نه از نظر این كه اصلا قابل اجبار نیست بلكه از جنبه های دیگری، رشد بشر است. بشر اگر بخواهد رشد پیدا كند باید در كار خودش آزاد باشد، در انتخاب خودش آزاد باشد. بسیاری از مسائل اجتماعی است كه اگر سرپرستهای اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نكنند گمراه می شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت (تا چه رسد به این كه سوء نیت داشته باشند) به بهانه این كه مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی فهمند آزادی را از آنها بگیرند، این مردم تا ابد بی لیاقت باقی می مانند. ⬅️در تربیت و رشد - چه فردی، چه اجتماعی - آنچه مهم است، هدایت توأم با آزاد گذاشتن شخص متربی است؛ لذا اجبار در آن مقبول نیست. 🔴4⃣رشد فكری از جمله اموری كه باید بشر را در آنها آزاد گذاشت رشد فكری است. همین طور كه برای شناگری باید مردم را آزاد گذاشت، از نظر رشد فكری هم باید آنها را آزاد گذاشت. اگر به مردم در مسائلی كه باید در آنها فكر كنند از ترس این كه مبادا اشتباه كنند، به هر طریقی آزادی فكری ندهیم یا روحشان را بترسانیم كه در فلان موضوع دینی و مذهبی مبادا فكر كنی كه اگر فكر كنی و یك وسوسه ی كوچك به ذهن تو بیاید به سر در آتش جهنم فرو می روی، این مردم هرگز فكرشان در مسائل دینی رشد نمی كند و پیش نمی رود. ⬅️ دینی كه از مردم در اصول خود تحقیق می خواهد (و تحقیق یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفكر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قائل است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣3⃣مبنای رویکرد اروپا که معتقدند عقیده بشر باید به طور کلی آزاد باشد، چیست؟ این دیدگاه را تحلیل و نقد کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🍁 طرح غلط آزادی عقیده در اروپا ریشه تاریخی و فلسفی دارد: 🔴محکمه تفتیش عقاید:  این آزادی عقیده به این حد افراط كه شما امروز در دنیای اروپا می بینید، بخشی از آن عكس العمل یك جریان بسیار شدید و سختی است كه در دنیای اروپا بوده و آن محكمه ی تفتیش عقاید است. اینها قرنها در چنگال تفتیش عقاید بودند. كلیسا می آمد تجسس و جست و جو می كرد ببیند آیا كسی در مسائلی كه كلیسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكیّات باشد- اعتقادی بر خلاف نظر كلیسا دارد یا نه؟ !  تاریخ اروپای قرون وسطی را بخوانید [و آن را با تاریخ مشرق زمین مقایسه كنید، آنگاه می بینید] در این جهت مشرق زمین نظیر ندارد. از نظر فجیع بودن جنایت، ما هرچه كه مشرق زمین را توصیف كنیم و هرچه كه منبریها در منابر راجع به بنی امیه و بنی العباس و حتی حجّاج بن یوسف ثقفی حتی مبالغه كنند، مشرق زمین هرگز به پای اروپاییهای قرون وسطی نمی رسد، به پای اروپایی امروز هم نمی رسد.  ⬅️قهرا عكس العمل آن تشدیدها این خواهد بود كه بگویند هر جا پای مذهب در كار بیاید، هر جا كه نام دین و مذهب باشد، مردم آزادند هر عقیده ای را می خواهند داشته باشند ولو بخواهند گاو را پرستش كنند. 🔴دین امری مربوط به وجدان شخصی فرد است: دین امری است مربوط به وجدان شخصی هر فرد؛ یعنی هر فردی در وجدان خودش نیازمند است كه یك سرگرمی به نام مذهب داشته باشد! همین طور كه در مسئله هنر هم این حرف را می زنند: انسان نیازمند به یك سرگرمی هنری مثلا سرگرمی شعری است. مسائلی كه مربوط به وجدان شخصی هر فرد است اصلا خوب و بد ندارد، راست و دروغ ندارد، حق و باطل ندارد؛ حق و باطل و راست و دروغش بستگی به پسند شما دارد، هرچه را كه شما بپسندید آن خوب است. ⬅️ دین مثل رنگ لباس سلیقه ای است. 🔵تحلیل و نقد دیدگاه غرب از منظر اسلام: 🎋ما می گوییم طرز تفكر شما در باب دین غلط است. آن دینی كه تو می گویی عقیده به آن دین آزاد است، اصلا من قبولش ندارم. من دین را به عنوان یك راه واقعی برای سعادت بشر معتقدم. در راه واقعی برای سعادت بشر نباید گفت عقیده یك انسان ولو آن عقیده بر مبنای تفكر نباشد آزاد است. 🌿 مثلاً آیا شما در مسئله بهداشت و یا در مسئله فرهنگ هرگز می گویید كه عقیده آزاد است؟ آیا شما هرگز این حرف را می زنید كه اعتقاد هر مردمی راجع به بهداشت آزاد است؟! اما در باب دین و مذهب این حرف را نمی زنند، برای این كه چنین فرض كرده اند كه بهداشت یا فرهنگ یك واقعیتی است و سعادت بشر در این واقعیت است اما دین یك سلیقه فردی و شخصی است، یك احتیاج درونی است، مثل یك عطشی است كه انسان پیدا می كند كه باید به وسیله ای تسكین پیدا كند. به قول آنها انسان نیاز به پرستش پیدا می كند، یك وقت در خودش احساس می كند كه باید پرستش كند. این نیاز خودش را با یك پرستشی باید رفع كند، هرچه را پرستش كند فرق نمی كند، یك تقدیس و پرستشی باید بكند، هرچه شد. اینجاست كه می گویند عقیده محترم است و فرقی میان عقیده و تفكر نمی گذارند. 🎋بنابراین در اینجا دو ایراد وارد است: 1⃣یكی این كه دین را نباید به عنوان یك مسئله سلیقه ای وجدانی شخصی از قبیل انتخاب رنگ لباس در نظر گرفت. 2⃣ثانیا انتخاب دین با انتخاب رنگ لباس فرق می كند؛ اگر بشر یك عقیده ضد عقل انتخاب كند، آن عقیده دیگر به عقل و فكرش مجال فعالیت و پیشرفت نمی دهد. ⬅️⬅️مغالطه ای که در دنیای امروز وجود دارد در همین جاست. از یك طرف می گویند فكر و عقل بشر باید آزاد باشد، و از طرف دیگر می گویند عقیده هم باید آزاد باشد؛ بت پرست هم باید در عقیده خودش آزاد باشد، گاوپرست هم باید در عقیده خودش آزاد باشد، اژدهاپرست هم باید در عقیده خودش آزاد باشد؛ هر كسی هر چه را كه می پرستد، هر چیزی را به عنوان عقیده برای خودش انتخاب كرده باید آزاد باشد، و حال آن كه این گونه عقاید ضد آزادی فكر است. همین عقاید است كه دست و پای فكر را می بندد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣3⃣ تفاوت یک فرد مسیحی و یک فرد مسلمان که هر دو از طریق آباء و اجداد و به صورت تقلیدی دین خود را پذیرفته اند، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اسلام می گوید اصول عقاید را جز از طریق تفكر و اجتهاد فكری نمی پذیرم. یعنی جنابعالی باید موحد باشی، خداشناس باشی؛ اما چرا خداشناس باشم، به چه دلیل؟ می گوید دلیلش را خودت باید بفهمی، این یك مسئله علمی است، یك مسئله فكری و عقلی است.  🔴 در مسیحیت، درست مطلب برعكس است؛ یعنی اصول دین مسیحی، ماورای عقل و فكر شناخته شده است. اصطلاحی هم خودشان وضع كردند كه «اینجا قلمرو ایمان است نه قلمرو عقل» یعنی برای ایمان یك منطقه قائل شدند و برای عقل و فكر منطقه دیگری. گفتند: حساب عقل و فكر كردن یك حساب است، حساب ایمان و تسلیم شدن حساب دیگری است؛ تو می خواهی فكر كنی، در قلمرو ایمان حق فكر كردن نداری، قلمرو ایمان فقط قلمرو تسلیم است، در این جا حق فكر كردن نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣3⃣ آیا اسلام ما ایرانی ها که به زور و بعد از حمله اعراب به ایران بوده قابل قبول است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️ متاسفانه ما چون تاریخ را به خوبی مطالعه نکردیم، خیلی راحت مورد هجمه شبهات واقع می شویم؛ لازم است بدانیم: 🔴در زمان حمله اعراب به ایران، ایرانی ها از تبعیض و ظلم حاکمیت آن زمان منزجر بودند. اندک توجهی به جایگاه امپراطوری ایران در مقابل اعراب نشان می دهد که شکست ایرانیان از اعراب، بیش از آنکه متاثر از عامل خارجی باشد، متاثر از عامل داخلی بوده است. یعنی نارضایتی مردم ایران از وضعیت آن زمانشان، سبب شد که تعداد کمی از اعراب بتوانند امپراطوری ایران را نابود کنند. 🔴منابع تاریخی این مطلب را ثابت می کند که ایرانیان قبل از حمله اعراب مسلمان به ایران با این دین آشنا شده بودند و تعداد زیادی از ایرانیان اسلام آورده بودند. ⬅️طبق گواهی تاریخ پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خودشان پس از چند سالی که از هجرت گذشت نامه‏ هایی به سران کشورهای جهان نوشتند و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند، یکی از آن نامه‏ ها نامه‏ ای بود که به خسرو پرویز پادشاه ایران نوشتند و او را به اسلام دعوت کردند. خسرو پرویز تنها کسی بود که نسبت به نامه آن حضرت اهانت کرد و آن را پاره کرد. این خود نشانه فسادی بود که در اخلاق دستگاه حکومتی ایران راه یافته بود، هیچ شخصیت دیگر از پادشاهان و حکام و امپراطوران چنین کاری نکرد، بعضی از آنها جواب نامه را با احترام و توأم با هدایایی فرستادند. 🔴 همه ایرانی ها بلافاصله بعد از حمله اعراب مسلمان نشده اند؛ گفته شده در صد سال اول ۸٪ مسلمان شده اند و ۴۰۰ سال بعد از فتح ایران ۸۰٪ ایرانی ها مسلمان شده اند. 🔴 این نشان می دهد ایرانی ها هیچ گاه به زور اعراب مسلمان نشده اند؛ بلکه به خاطر ذات خود اسلام، علیرغم وجود ادیان دیگر در ایران، اسلام رونق می گیرد. 🔴تا مدتها بعد از تصرف ایران توسط عربها، همچنان آتشکده ها برپا بوده و به مرور زمان از تعداد آن ها کم می شده و با مسلمان شدن مردم، آتشکده ها از رونق می افتاده است. و کسانی نیز سالها پس از تصرف ایران اسلام می آورند و تنها اتشکده هایی تخریب میشد که در ان شهر و دیار دیگر زرتشتی نمانده بود و همه مسلمان شده بودند و به دلیل مقدس بودن اتشکده ها کاربری ان ها به مسجد تغییر می کرد. ⬅️⬅️اینها همه مى‏ رساند که -چنانکه گفتیم- ایرانیان تدریجا اسلام را پذیرفته ‏اند و اسلام تدریجا و مخصوصا در دوره‏ هاى استقلال سیاسى ایران بر کیش زرتشتى غلبه کرده است. ⭕️ضمن اینکه، اسلام هیچ کس اگر در مورد اصول دینش تحقیق نکرده باشد، قابل قبول نیست❗️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣3⃣ «اندیشه مطلق است در جایگاه اندیشه»، به چه معناست؟ روش مقابله درست با عقاید نادرست در جامعه چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هر مکتبی که به ایدئولوژی خود باور داشته باشد ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه باشد. و به عکس، هر مکتبی که به خود ایمان ندارد، جلو آزادی تفکر را می گیرد.  🔴آنکس که نظر مخالف دارد باید دعوت شود در «جایگاه اندیشه» قبل از آنکه جای دیگری بخواهد صحبت کند. (مانند واکسن که با وارد کردن میکروب ضعیف از بروز بیماری پیشگیری می کند.) 🔴 در صورتی که جایگاهی باشد که به صورت مناظره و یا کرسی های آزاداندیشی برگزار شود، در این صورت همه عقاید می توانند آزادانه نظراتشان را در صورتی که در مبنای فکری باشد، بیان کنند. 🔴اسلام دین و مکتبی است که به منطق خود ایمان دارد، بنابراین ابایی از نظرات مخالف ندارد؛ زیرا اگر کسی کار کند و اسلام را به خوبی بشناسد، می تواند به خوبی پاسخ سوالات و شبهات وارد شده را بدهد. 🔴 شهید مطهری می گوید: «من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند متاثر که نمی شوم هیچ ، از یک نظر خوشحال هم می شوم. چون می دانم پیدایش اینها سبب می شود که چهره اسلام بیشتر نمایان شود . یک دین زنده هرگز از اینگونه حرفها بیم ندارد. اصلا این چنین بوده که اسلام توانسته باقی بماند.» 🔴«من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه صریح و روشن با آنها» 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣3⃣ «کرسی آزاد اندیشی» چیست؟ چگونه می توان در خانواده کرسی آزاد اندیشی ایجاد کرد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 نشستی است که در آن افراد با یکدیگر به صورت نظام‌مند، منطقی و عالمانه به اظهار نظر، تبادل آراء و گفتگو در موضوعی خاص می پردازند. 🔴آزاد اندیشی به معنای نبود مانع در راه ترقی و تکامل انسان است و عقیده ای در نظام اسلامی آزاد است که مبنایش تفکر باشد و از روی تسلیم به جهالت شدن و تقلید و وراثت نباشد. ⬅️ آزاد اندیشی به عبارت ساده یعنی توان بیان آزادانه، منطقی و آرام حرف و نظر خود بدون ترس از ساختارهای رایج و ژست های روشنفکری 🔴 اهداف آن عبارتست از: ✅نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو ✅ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آراء، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه از دیدگاه ها و با رویکردهای مختلف دیگر (مانند: بهداشت ودرمان،امور سلامت، آموزش پزشکی) و آگاهی از نظرات دیگران ✅تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی ✅سامان‌دهی مباحثات و گفتگوها با صبغه علمی ✅ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه‌های نو، تفکر خلاق و فرهنگ نوآور 🔴 روش اجرا: کرسی های آزاد اندیشی ، در یکی از قالب های زیر قابل اجراء است: 1-کرسی مناظره 2- کرسی نقد و نظر 3- کرسی پرسش و پاسخ به شبهات 🔴 فرآیند برگزاری کرسی مناظره: ✅ابتدا یک موضوع که مورد اختلاف چند نفر از اعضای خانواده است، انتخاب می شود. (مثلاً اجباری بودن حجاب) ✅چند نفر موافق حجاب اجباری و چند نفر مخالف حجاب اجباری انتخاب می شوند تا در زمان مشخص دلایل خودشان را ارائه دهند. ✅از یک نفر متخصص این موضوع ترجیحاً از اقوام و یا دوستان دعوت می شود تا به عنوان مجری حاضر شود. ✅پس از ارائه نظرات موافق و مخالف، مجری مطالب را جمع بندی می کند. 🌿در این روش لزومی ندارد همه افراد تخصص داشته باشند و هر کس آزاد است استدلال خود را بگوید⬅️⬅️⬅️ بهترین روش کرسی آزاد اندیشی در فضای خانواده است. 🔴 فرآیند برگزاری کرسی نقد و نظر: ✅نظریه‌ها و اندیشه های جدید توسط فرد متخصص ارائه می شود ،نقد و داوری این نظریه ‌ها در فضایی تخصصی توسط افراد متخصص صورت می گیرد. (شاید در محیط خانواده افراد متخصص زیاد نباشند و اجرای این مدل کرسی در خانواده عملی نباشد.) 🔴 فرآیند برگزاری کرسی پرسش و پاسخ: ✅از یک متخصص دعوت می شود تا به شبهات افراد پاسخ دهد. (اجرای این روش هم در خانواده مناسب است، اما امکان بحث و تبادل نظر و مباحثه برای همه افراد ایجاد نمی شود.) 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣3⃣ «هجرت» در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ اهمیت هجرت از چه جهت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هجرت در لغت یعنی دوری گزیدن، و در اصطلاح یعنی حركت كردن، كوچ كردن از وطن، از یار و دیار، همه را پشت سر گذاشتن، برای نجات ایمان. 🌿معلوم است كه چنین چیزی نمی تواند از نظر منطق اسلام محدود به یك زمان معین و به یك مكان معین باشد ولی البته شرایطی دارد. ⬅️⬅️ هجرت یعنی دور شدن از امر دانی، به خاطر امر و هدف عالی. 🔴 هجرت را می توان از دو جهت بررسی کرد: 🎋 نگاه با اهمیت کمتر: ✅هجرت در نظر اغلب ما صرفاً یك حادثه ی تاریخی است كه در صدر اسلام صورت گرفته است، همان هجرتی كه رسول خدا با اصحابش از مكه به مدینه هجرت كردند و مبدأ تاریخ هجری شد. و البته این، حادثه ی بزرگی در تاریخ اسلام است و ارزش تاریخی فوق العاده ای دارد، اما یک نگاه دیگر هم هست که مهم تر است. 🎋نگاه با اهمیت بیشتر:   ✅ از این منظر اهمیت هجرت هم مانند خود ایمان و جهاد است(اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا) همان هجرت از سیئات است. یعنی دور شدن از خواهش های نفسانی و خودخواهی و دانی و رفتن به سمت اخلاقیات عالی. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣3⃣ «جهاد» در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ اهمیت جهاد از چه جهت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد در لغت یعنی تلاش برای رفع مانع و در اصطلاح یعنی تلاش برای از بین بردن اشخاص و یا تفکراتی که مانع رشد و حرکت انسان ها هستند. ⬅️⬅️جهاد یعنی برداشتن موانع دانی از سر راه خود عالی. 🔴جهاد را از دو جهت می توان بررسی کرد: 🎋 نگاه با اهمیت کمتر: ✅ مربوط به جنگ های صدر اسلام و متعلق به آن زمان است. 🎋 نگاه با اهمیت بیشتر: ✅ از بعد اجتماعی: برنامه ریزی دفاعی باید مبتنی بر نگاه جهادی باشد و مبارزه با دشمن باشد. ✅ از بعد فردی: افراد باید روحیه دشمن ستیزی داشته باشند، اشداء علی الکفار، رحماء بینهم باشند. ⬅️ایمان افرادی قابل است که حتی اگر شرایط جهاد فراهم نباشد، در دل آرزوی جهاد در جبهه حق را داشته باشند؛ برای همین در زیارت عاشورا می خوانیم: یا لیتنی کنت معکم ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣3⃣ انواع هجرت و جهاد را نام ببرید: 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴انواع هجرت: 🎋هجرت اجتماعی: مانند سفر برای کسب علم 🎋هجرت معنوی: دور شدن از خودخواهی و رفتن به سمت جنبه های اخلاقی 🔴انواع جهاد: 🎋جهاد فردی: جهاد اکبر: تلاش برای رفع موانع درونی، روحی و اخلاقی است. واجب است انسان مبارزه کند تا موانع را بردارد. 🎋جهاد اجتماعی: جهاد اصغر: تلاش برای رفع مانع و دشمن بیرونی است. 🔴 دو نوع جهاد اجتماعی داریم: 🎋جهاد ابتدایی: یعنی خودمان شروع کننده جنگ باشیم. در این مورد بین علما اختلاف نظر هست. ✅ برخی می گویند در زمان غیبت جهاد ابتدایی جایز نیست. ✅ ولی برخی معتقدند امروز کل بشریت در یک مجموعه و دهکده جهانی هستند. بنابراین جهاد ابتدایی معنا ندارد. اگر کسی برای دیگری مانع ایجاد کرد باید برای رفع مانع دفاع کرد، دفاع از مظلوم واجب است... بحث سرزمین مطرح نیست فلسطین میانمار و ... ، بحث سر دفاع از مظلوم است. تا زمانی که قدرت برای رفع ظلم دارد، باید برای رفع موانع تلاش و جهاد کند. 🎋جهاد دفاعی: همه علما معتقدند اگر دشمن بیرونی به مال، جان و یا سرزمین ما تعرض کرد، واجب است برای دفاع از خود جهاد کنیم. باید آمادگی همیشگی برای دفاع داشته باشیم و تا می توانیم نیرو جمع کنیم. «و أعدوا لهم مااستطعتم من قوة» یعنی باید أشداء علی الکفار رحماء بینهم باشیم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣4⃣ چه رابطه ای بین هجرت و جهاد و آزادی انسان وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود. دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ جهاد می کند و مانع را برمی دارد. 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ هجرت می کند و مانع را دور می زند. همانند امام خمینی، وقتی دیدند حکومت شاهنشاهی با سیاست هایش مانع آزادی خود عالی مردم است، اول هجرت کرد، قدرت کسب کرد نیروهای مردمی را جذب کرد، بعد برگشت و مانع را از سر راه خودش و مردم برداشت. ⬅️⬅️هجرتی خوب است که همراه با کسب قدرت باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. 🌿در قرآن هم هر وقت خداوند از هجرت صحبت کرد، بلافاصله اسم جهاد را آورد... ✅الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ( توبه آیه۲۰) 🍃🌾🍂 ✅إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ.  ✅وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا. ✅وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ.  ✅ و الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ ( انفال، آیات ۷۲ تا ۷۵) 🍃🌾🍂 ✅إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ.» (بقره، 218) 🍃🌾🍂 ✅«ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذینَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ.» (نحل، 110) 🍃🌾🍂 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣4⃣ چرا هجرت و جهاد اهمیت دارد و دو پایه دین محسوب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 طبق آیات فراوانی که در قرآن آمده، از جمله آیه ۲۰ سوره توبه 🌿الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ⬅️هجرت و جهاد هم سطح ایمان است. به عبارتی ایمان پایه هجرت و جهاد است. ⬅️همانطور که لازمه سعادت بشری ایمان به خدا است تا در مسیر هدایت گام بردارد، لازم است اگر در مسیر هدایت مانعی وجود داشت، هجرت و جهاد کند تا به مقصد عالی هدایت شود و سعادتمند شود. (و اولئک هم الفائزون) ⬅️ هدف غایی هجرت و جهاد، حفظ دین و ایمان و تقویت خود عالی افراد و جامعه است. 🔴 لازمه هر هجرت و جهادی شکستن تعلقات و مبارزه با موانع درونی و بیرونی است و همین امر باعث اهمیت موضوع می شود. ⬅️شرط مقدس بودن هجرت و جهاد، ایمان به خدا و با نیت خالص و فی سبیل الله بودن است. 🔴 هجرت و جهاد دو عامل تربیتی جهت احیاء و پرورش شخصیت انسان است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣4⃣ چه رابطه ای بین هجرت و جهاد و تربیت اسلامی وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تربیت اسلامی عبارت است از پرورش استعدادهای نهفته و تبدیل شدن استعدادهای بالقوه به بالفعل. ⬅️ تربیت گامی در جهت کامل شدن انسان ناقص است. 🔴هر گاه انسان مومن در مسیر حرکت به سمت غایت خود عالی با مانع مواجه شود، اگر ضعیف باشد، مجبور است مانع را دور بزند و هجرت کند. 🔴از آنجایی که طبق تعالیم اسلامی هجرتی خوب است که به منظور کسب قدرت و برای جهاد باشد، مجبور است تا می تواند قدرت کسب کند. ⬅️⬅️انسان نباید اسیر عرف‌ها باشد. آدم باید تابع منطق باشد. ... بنابراین اسلام هجرت را در زندگی انسان‌ها یک اصل می داند. معنایش چیست؟ احیا و پرورش شخصیت انسان، مبارزه با یکی از اساسی‌ترین عوامل زبونی و اسارت انسان، ای انسان، اسیر محیطی که در آن متولد شده‌ای نباش، اسیر خشت و گل نباش. انسان باید برای خود این مقدار آزادی و حریت و استقلال قائل باشد که نه خود را اسیر و زبون منطقه و آب و گل کند و نه اسیر و زبون عادات و عرفیات و اخلاق زشتی که محیط به او تحمیل کرده است، باشد. ... هجرت یعنی جدا شدن از زشتی‌هایی که بر انسان احاطه پیدا کرده، آزاد کردن خود از پلیدی‌های مادی و معنوی که بر انسان احاطه پیدا کرده است. پس نتیجه می‌گیریم که هجرت خود یک عامل تربیتی است. ⬅️⬅️جهاد یعنی درگیری حتی در تعبیر معنوی آنکه جهاد با نفس است. انسان با موانع و مشکلات روبرو می‌شود. آیا انسان باید همیشه اسیر و زبون موانع باشد؟ نه، همین طور که انسان نباید اسیر و زبون محیط خود باشد، اسیر و زبون موانع نیز نباید باشد، ای انسان تو برای این آفریده شده‌ای که بدست خود موانع را از سر راه خویش برداری».  ⬅️⬅️خدا انسان را مسخر هیچ موجودی قرار نداده است. آنچنان آزادی و حرّیتی به انسان داده که اگر بخواهد می‌تواند خود را از همه چیز آزاد کند و بر همه چیز مسلط باشد ولی درگیری می‌خواهد، انسان با خود نیز باید درگیری داشته باشد. مسلماً اگر درگیری نداشته باشد، محکوم است امر دایر است میان یکی از این دو تا: 🌿 درگیری با نفس اماره و برده کردن و اطاعت خود در آوردن، 🌿 یا درگیر نشدن و اسیر و زبون آن گردیدن. 🌿 النفس اِن لم تشغَلهُ شَغَلتُکَ خاصیت نفس اماره این است که اگر تو او را وادار و مطیع خود نکنی، او تو را مشغول و مطیع خود خواهد ساخت. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣4⃣ آیا هر کس در جبهه حق بجنگد و کشته شود، شهید محسوب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد اسلامی، صِرف شمشیرزدن و با دشمن اسلام جنگیدن نیست. [جنگیدن ] در راه خدا و به قصد رضای خدا جهاد است [چنین فردی اگر کشته شود، شهید محسوب می شود.] 🌿 و الاّ ممكن است كسی در صفوف مسلمین هم باشد، از سربازهای دیگر هم بیشتر حرارت به خرج بدهد، بیشتر هم گرد و خاك كند اما اگر توی دلش را بشكافید، مثلاً شهرت، نام، افتخار، اسمم زیاد برده شود، عكسم چاپ شود، اسمم در تاریخ ثبت شود یا به هدفهای دیگر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m