eitaa logo
پرسمان و بصیرت
166 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅9⃣2⃣ آیا آیه مبارکه «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ » با حکم ارتداد در تعارض نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال:  🔴فرد مرتد تا جایی که به اظهار و تبلیغ عقاید خود نپرداخته است و تنها در فضای اندیشه و فکر خود از عقاید اسلامی رو گردانده و به عقاید الحادی گراییده است، تنها به لحاظ کلامی (علم کلام) مرتد شده است.  🔴وقتی که فرد مرتد به ابراز و اظهار عقاید الحادی خود می پردازد، علاوه بر ارتداد کلامی، به ارتداد فقهی نیز دچار شده است و بدین لحاظ مشمول نواهی فقهی قرار می گیرد. 🔷حکم فردی که ارتداد خود را اظهار کند این است که باید 🌿 ابتدا او را فرا بخوانند و کتاب را در اختیار او قرار بدهند؛ 🌿 عالم دینی با او بحث نماید و او را ارشاد کند؛ ⬅️ اگر پس از این مراحل مشخص شد که او بر اثر لجاجت و عناد و دیگر مسائل غیر استدلالی و غیر اندیشه ای اصرار بر اعلام و تبلیغ بر ارتداد دارد در آن صورت حکم ارتداد او، اعدام است. ✅ دلیل حکم در این مرحله برای ارتداد این است که خداوند برای تکامل بشریت ۱۲۴۰۰۰ پیامبر فرستاد تا پله پله بشر رشد کند و از مقطع دبستان وارد دبیرستان و دانشگاه (خاتمیت) شود، حال اگر کسی در کلاس آخر به این بهانه که هدف همه انبیاء یکی است و فرقی ندارد کسی در دین یهودیت باشد یا مسیحیت یا اسلام و بخواهد برگردد به مقطع دبستان، مدیر حکیم اجازه ارتجاع و بازگشت نمی دهد؛ زیرا این عمل ضایع کردن کل غایت و هدف مجموعه است. ⬅️ارتداد به منزله از دست دادن حیات انسانی است و ارتجاع و بازگشت از تکامل بشریت است. ✅ از آنجایی که فرد مرتد با تبلیغاتی که می کند مایه اضلال و گمراهی انسان های دیگر است و به عنوان مانعی در سر راه آزادی معنوی انسان ها محسوب می شود، باید این مانع از سر راه برداشته شود و اعدام شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣3⃣ چرا بهاییان در ایران حقوق بسیار بسیار کمی دارند؟ مگر آنان چه کار کردند؟ آیا آنان کافر هستند؟ اگر هم کافر باشند، گناه آن جوانان چیست که خود نقشی در تعیین بهایی بودن خود نداشتند و از حقوق کمی برخوردارند و بسیار نسبت به ایشان تبعیض قایل هستند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🌿شرط آزادی عقیده: داشتن منشأ فکری و عقلانیت 🌿شرط آزادی بیان: بیان صریح تفکر بدون نفاق 🌿تنها مرز آزادی بیان: اقدام مسلحانه علیه حکومت 🌿شرط جاری شدن حکم ارتداد: تبلیغ توسط فرد مرتد شده ⬅️⬅️در مورد فرقه بهائیت: 🎋 بهائیت مبنای عقلانی ندارد. 🎋 وابستگی این فرقه به اسرائیل محرز شده که نشان می دهد قصد فریبکاری دارد. 🎋 این فرقه مجاز به تبلیغ و ترویج مبانی غلط فکری خود نیستند. 🎋در مواردی که اعضای این فرقه اقدامات غیر قانونی بر علیه نظام و جامعه اسلامی مرتکب شوند، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و محاکم قضایی رسیدگی و با متخلفان برخورد می نمایند. 🔴بر اساس آموزه های دین مبین اسلام و اصول قانون اساسی، فرقه بهائیت ضاله شناخته شده و رسمیت ندارد؛ از این رو در انجام امور مربوط به مذهب و مرام خویش و یا تبلیغ عقاید و اعتقادات خود آزادی ندارد و بسیاری از حقوق و امتیازاتی که در مورد سایر ادیان رسمی وجود دارد در مورد این فرقه وجود ندارد؛  🔴بر اساس اصول اسلامی، انسانی و قانون اساسی، افراد این قبیل فرقه ها، علی رغم فساد عقیده و رسمیت نداشتن از یکسری حقوق مانند حق حیات، تأمین امنیت، شغل، مسکن، آموزش و پرورش رایگان، تأمین اجتماعی، دادخواهی، حق انتخاب وکیل و نظایر آن، برخوردارند. و تا زمانی که مرتکب جرایم قانونی و اخلال در نظم و امنیت جامعه نشده اند و یا دست به توطئه چینی بر علیه مذهب و نظام اسلامی نشده اند، از حقوق فوق برخوردار می باشند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣3⃣بشر در چه چیزهایی باید آزاد باشد و در چه چیزهایی نمی تواند آزاد باشد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴1⃣اموری مانند ایمان که قابل اجبار نیست: یكی از چیزهایی كه خودش طبعا زور بردار نیست و چون زور بردار نیست موضوع اجبار در آن منتفی است ایمان است. آنچه كه اسلام از مردم می خواهد ایمان است نه تمكین مطلق اعم از آن كه ایمان داشته باشند یا ایمان نداشته باشند، آن به درد نمی خورد، نمی تواند پایدار بماند، تا زور هست باقی است، زور كه رفت آن هم منتفی می شود به انتفاء علت خودش. ⬅️محبت، دوستی، ایمان و تصدیق از موضوعاتی است که اصلاً قابل اجبار نیست. 🔴2⃣اموری كه اجبار بردار است ولی كمال مطلوب با اجبار حاصل نمی شود یك سلسله مسائل دیگر است كه در آنها می شود مردم را اجبار كرد ولی آن كمالی كه در آن كار می خواهند، به اجبار پیدا نمی شود. ⬅️اخلاقیات مثل راستی، درستی، امانت، آنوقت برای بشر فضیلت و كمال است كه به صورت یك تربیت و ملکه روحی درآید؛ نه صرف این كه فقط عمل و اجرا شود. این گونه مسائل هم به این شكل قابل اجبار نیست. 🔴3⃣رشد اجتماعی یكی دیگر از مسائلی كه بشر باید در آن آزاد باشد، نه از نظر این كه اصلا قابل اجبار نیست بلكه از جنبه های دیگری، رشد بشر است. بشر اگر بخواهد رشد پیدا كند باید در كار خودش آزاد باشد، در انتخاب خودش آزاد باشد. بسیاری از مسائل اجتماعی است كه اگر سرپرستهای اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نكنند گمراه می شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت (تا چه رسد به این كه سوء نیت داشته باشند) به بهانه این كه مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی فهمند آزادی را از آنها بگیرند، این مردم تا ابد بی لیاقت باقی می مانند. ⬅️در تربیت و رشد - چه فردی، چه اجتماعی - آنچه مهم است، هدایت توأم با آزاد گذاشتن شخص متربی است؛ لذا اجبار در آن مقبول نیست. 🔴4⃣رشد فكری از جمله اموری كه باید بشر را در آنها آزاد گذاشت رشد فكری است. همین طور كه برای شناگری باید مردم را آزاد گذاشت، از نظر رشد فكری هم باید آنها را آزاد گذاشت. اگر به مردم در مسائلی كه باید در آنها فكر كنند از ترس این كه مبادا اشتباه كنند، به هر طریقی آزادی فكری ندهیم یا روحشان را بترسانیم كه در فلان موضوع دینی و مذهبی مبادا فكر كنی كه اگر فكر كنی و یك وسوسه ی كوچك به ذهن تو بیاید به سر در آتش جهنم فرو می روی، این مردم هرگز فكرشان در مسائل دینی رشد نمی كند و پیش نمی رود. ⬅️ دینی كه از مردم در اصول خود تحقیق می خواهد (و تحقیق یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفكر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قائل است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣3⃣مبنای رویکرد اروپا که معتقدند عقیده بشر باید به طور کلی آزاد باشد، چیست؟ این دیدگاه را تحلیل و نقد کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🍁 طرح غلط آزادی عقیده در اروپا ریشه تاریخی و فلسفی دارد: 🔴محکمه تفتیش عقاید:  این آزادی عقیده به این حد افراط كه شما امروز در دنیای اروپا می بینید، بخشی از آن عكس العمل یك جریان بسیار شدید و سختی است كه در دنیای اروپا بوده و آن محكمه ی تفتیش عقاید است. اینها قرنها در چنگال تفتیش عقاید بودند. كلیسا می آمد تجسس و جست و جو می كرد ببیند آیا كسی در مسائلی كه كلیسا درباره آن اظهار نظر كرده است- ولو راجع به فلكیّات باشد- اعتقادی بر خلاف نظر كلیسا دارد یا نه؟ !  تاریخ اروپای قرون وسطی را بخوانید [و آن را با تاریخ مشرق زمین مقایسه كنید، آنگاه می بینید] در این جهت مشرق زمین نظیر ندارد. از نظر فجیع بودن جنایت، ما هرچه كه مشرق زمین را توصیف كنیم و هرچه كه منبریها در منابر راجع به بنی امیه و بنی العباس و حتی حجّاج بن یوسف ثقفی حتی مبالغه كنند، مشرق زمین هرگز به پای اروپاییهای قرون وسطی نمی رسد، به پای اروپایی امروز هم نمی رسد.  ⬅️قهرا عكس العمل آن تشدیدها این خواهد بود كه بگویند هر جا پای مذهب در كار بیاید، هر جا كه نام دین و مذهب باشد، مردم آزادند هر عقیده ای را می خواهند داشته باشند ولو بخواهند گاو را پرستش كنند. 🔴دین امری مربوط به وجدان شخصی فرد است: دین امری است مربوط به وجدان شخصی هر فرد؛ یعنی هر فردی در وجدان خودش نیازمند است كه یك سرگرمی به نام مذهب داشته باشد! همین طور كه در مسئله هنر هم این حرف را می زنند: انسان نیازمند به یك سرگرمی هنری مثلا سرگرمی شعری است. مسائلی كه مربوط به وجدان شخصی هر فرد است اصلا خوب و بد ندارد، راست و دروغ ندارد، حق و باطل ندارد؛ حق و باطل و راست و دروغش بستگی به پسند شما دارد، هرچه را كه شما بپسندید آن خوب است. ⬅️ دین مثل رنگ لباس سلیقه ای است. 🔵تحلیل و نقد دیدگاه غرب از منظر اسلام: 🎋ما می گوییم طرز تفكر شما در باب دین غلط است. آن دینی كه تو می گویی عقیده به آن دین آزاد است، اصلا من قبولش ندارم. من دین را به عنوان یك راه واقعی برای سعادت بشر معتقدم. در راه واقعی برای سعادت بشر نباید گفت عقیده یك انسان ولو آن عقیده بر مبنای تفكر نباشد آزاد است. 🌿 مثلاً آیا شما در مسئله بهداشت و یا در مسئله فرهنگ هرگز می گویید كه عقیده آزاد است؟ آیا شما هرگز این حرف را می زنید كه اعتقاد هر مردمی راجع به بهداشت آزاد است؟! اما در باب دین و مذهب این حرف را نمی زنند، برای این كه چنین فرض كرده اند كه بهداشت یا فرهنگ یك واقعیتی است و سعادت بشر در این واقعیت است اما دین یك سلیقه فردی و شخصی است، یك احتیاج درونی است، مثل یك عطشی است كه انسان پیدا می كند كه باید به وسیله ای تسكین پیدا كند. به قول آنها انسان نیاز به پرستش پیدا می كند، یك وقت در خودش احساس می كند كه باید پرستش كند. این نیاز خودش را با یك پرستشی باید رفع كند، هرچه را پرستش كند فرق نمی كند، یك تقدیس و پرستشی باید بكند، هرچه شد. اینجاست كه می گویند عقیده محترم است و فرقی میان عقیده و تفكر نمی گذارند. 🎋بنابراین در اینجا دو ایراد وارد است: 1⃣یكی این كه دین را نباید به عنوان یك مسئله سلیقه ای وجدانی شخصی از قبیل انتخاب رنگ لباس در نظر گرفت. 2⃣ثانیا انتخاب دین با انتخاب رنگ لباس فرق می كند؛ اگر بشر یك عقیده ضد عقل انتخاب كند، آن عقیده دیگر به عقل و فكرش مجال فعالیت و پیشرفت نمی دهد. ⬅️⬅️مغالطه ای که در دنیای امروز وجود دارد در همین جاست. از یك طرف می گویند فكر و عقل بشر باید آزاد باشد، و از طرف دیگر می گویند عقیده هم باید آزاد باشد؛ بت پرست هم باید در عقیده خودش آزاد باشد، گاوپرست هم باید در عقیده خودش آزاد باشد، اژدهاپرست هم باید در عقیده خودش آزاد باشد؛ هر كسی هر چه را كه می پرستد، هر چیزی را به عنوان عقیده برای خودش انتخاب كرده باید آزاد باشد، و حال آن كه این گونه عقاید ضد آزادی فكر است. همین عقاید است كه دست و پای فكر را می بندد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣3⃣ تفاوت یک فرد مسیحی و یک فرد مسلمان که هر دو از طریق آباء و اجداد و به صورت تقلیدی دین خود را پذیرفته اند، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اسلام می گوید اصول عقاید را جز از طریق تفكر و اجتهاد فكری نمی پذیرم. یعنی جنابعالی باید موحد باشی، خداشناس باشی؛ اما چرا خداشناس باشم، به چه دلیل؟ می گوید دلیلش را خودت باید بفهمی، این یك مسئله علمی است، یك مسئله فكری و عقلی است.  🔴 در مسیحیت، درست مطلب برعكس است؛ یعنی اصول دین مسیحی، ماورای عقل و فكر شناخته شده است. اصطلاحی هم خودشان وضع كردند كه «اینجا قلمرو ایمان است نه قلمرو عقل» یعنی برای ایمان یك منطقه قائل شدند و برای عقل و فكر منطقه دیگری. گفتند: حساب عقل و فكر كردن یك حساب است، حساب ایمان و تسلیم شدن حساب دیگری است؛ تو می خواهی فكر كنی، در قلمرو ایمان حق فكر كردن نداری، قلمرو ایمان فقط قلمرو تسلیم است، در این جا حق فكر كردن نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣3⃣ آیا اسلام ما ایرانی ها که به زور و بعد از حمله اعراب به ایران بوده قابل قبول است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ⭕️ متاسفانه ما چون تاریخ را به خوبی مطالعه نکردیم، خیلی راحت مورد هجمه شبهات واقع می شویم؛ لازم است بدانیم: 🔴در زمان حمله اعراب به ایران، ایرانی ها از تبعیض و ظلم حاکمیت آن زمان منزجر بودند. اندک توجهی به جایگاه امپراطوری ایران در مقابل اعراب نشان می دهد که شکست ایرانیان از اعراب، بیش از آنکه متاثر از عامل خارجی باشد، متاثر از عامل داخلی بوده است. یعنی نارضایتی مردم ایران از وضعیت آن زمانشان، سبب شد که تعداد کمی از اعراب بتوانند امپراطوری ایران را نابود کنند. 🔴منابع تاریخی این مطلب را ثابت می کند که ایرانیان قبل از حمله اعراب مسلمان به ایران با این دین آشنا شده بودند و تعداد زیادی از ایرانیان اسلام آورده بودند. ⬅️طبق گواهی تاریخ پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خودشان پس از چند سالی که از هجرت گذشت نامه‏ هایی به سران کشورهای جهان نوشتند و پیامبری خود را اعلام و آنها را به دین اسلام دعوت کردند، یکی از آن نامه‏ ها نامه‏ ای بود که به خسرو پرویز پادشاه ایران نوشتند و او را به اسلام دعوت کردند. خسرو پرویز تنها کسی بود که نسبت به نامه آن حضرت اهانت کرد و آن را پاره کرد. این خود نشانه فسادی بود که در اخلاق دستگاه حکومتی ایران راه یافته بود، هیچ شخصیت دیگر از پادشاهان و حکام و امپراطوران چنین کاری نکرد، بعضی از آنها جواب نامه را با احترام و توأم با هدایایی فرستادند. 🔴 همه ایرانی ها بلافاصله بعد از حمله اعراب مسلمان نشده اند؛ گفته شده در صد سال اول ۸٪ مسلمان شده اند و ۴۰۰ سال بعد از فتح ایران ۸۰٪ ایرانی ها مسلمان شده اند. 🔴 این نشان می دهد ایرانی ها هیچ گاه به زور اعراب مسلمان نشده اند؛ بلکه به خاطر ذات خود اسلام، علیرغم وجود ادیان دیگر در ایران، اسلام رونق می گیرد. 🔴تا مدتها بعد از تصرف ایران توسط عربها، همچنان آتشکده ها برپا بوده و به مرور زمان از تعداد آن ها کم می شده و با مسلمان شدن مردم، آتشکده ها از رونق می افتاده است. و کسانی نیز سالها پس از تصرف ایران اسلام می آورند و تنها اتشکده هایی تخریب میشد که در ان شهر و دیار دیگر زرتشتی نمانده بود و همه مسلمان شده بودند و به دلیل مقدس بودن اتشکده ها کاربری ان ها به مسجد تغییر می کرد. ⬅️⬅️اینها همه مى‏ رساند که -چنانکه گفتیم- ایرانیان تدریجا اسلام را پذیرفته ‏اند و اسلام تدریجا و مخصوصا در دوره‏ هاى استقلال سیاسى ایران بر کیش زرتشتى غلبه کرده است. ⭕️ضمن اینکه، اسلام هیچ کس اگر در مورد اصول دینش تحقیق نکرده باشد، قابل قبول نیست❗️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣3⃣ «اندیشه مطلق است در جایگاه اندیشه»، به چه معناست؟ روش مقابله درست با عقاید نادرست در جامعه چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هر مکتبی که به ایدئولوژی خود باور داشته باشد ناچار باید طرفدار آزادی اندیشه باشد. و به عکس، هر مکتبی که به خود ایمان ندارد، جلو آزادی تفکر را می گیرد.  🔴آنکس که نظر مخالف دارد باید دعوت شود در «جایگاه اندیشه» قبل از آنکه جای دیگری بخواهد صحبت کند. (مانند واکسن که با وارد کردن میکروب ضعیف از بروز بیماری پیشگیری می کند.) 🔴 در صورتی که جایگاهی باشد که به صورت مناظره و یا کرسی های آزاداندیشی برگزار شود، در این صورت همه عقاید می توانند آزادانه نظراتشان را در صورتی که در مبنای فکری باشد، بیان کنند. 🔴اسلام دین و مکتبی است که به منطق خود ایمان دارد، بنابراین ابایی از نظرات مخالف ندارد؛ زیرا اگر کسی کار کند و اسلام را به خوبی بشناسد، می تواند به خوبی پاسخ سوالات و شبهات وارد شده را بدهد. 🔴 شهید مطهری می گوید: «من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند متاثر که نمی شوم هیچ ، از یک نظر خوشحال هم می شوم. چون می دانم پیدایش اینها سبب می شود که چهره اسلام بیشتر نمایان شود . یک دین زنده هرگز از اینگونه حرفها بیم ندارد. اصلا این چنین بوده که اسلام توانسته باقی بماند.» 🔴«من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه صریح و روشن با آنها» 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣3⃣ «کرسی آزاد اندیشی» چیست؟ چگونه می توان در خانواده کرسی آزاد اندیشی ایجاد کرد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 نشستی است که در آن افراد با یکدیگر به صورت نظام‌مند، منطقی و عالمانه به اظهار نظر، تبادل آراء و گفتگو در موضوعی خاص می پردازند. 🔴آزاد اندیشی به معنای نبود مانع در راه ترقی و تکامل انسان است و عقیده ای در نظام اسلامی آزاد است که مبنایش تفکر باشد و از روی تسلیم به جهالت شدن و تقلید و وراثت نباشد. ⬅️ آزاد اندیشی به عبارت ساده یعنی توان بیان آزادانه، منطقی و آرام حرف و نظر خود بدون ترس از ساختارهای رایج و ژست های روشنفکری 🔴 اهداف آن عبارتست از: ✅نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو ✅ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آراء، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه از دیدگاه ها و با رویکردهای مختلف دیگر (مانند: بهداشت ودرمان،امور سلامت، آموزش پزشکی) و آگاهی از نظرات دیگران ✅تقویت روحیه حقیقت‌جویی، آزادگی و قانون‌گرایی ✅سامان‌دهی مباحثات و گفتگوها با صبغه علمی ✅ایجاد فضای مناسب برای طرح و بیان اندیشه‌های نو، تفکر خلاق و فرهنگ نوآور 🔴 روش اجرا: کرسی های آزاد اندیشی ، در یکی از قالب های زیر قابل اجراء است: 1-کرسی مناظره 2- کرسی نقد و نظر 3- کرسی پرسش و پاسخ به شبهات 🔴 فرآیند برگزاری کرسی مناظره: ✅ابتدا یک موضوع که مورد اختلاف چند نفر از اعضای خانواده است، انتخاب می شود. (مثلاً اجباری بودن حجاب) ✅چند نفر موافق حجاب اجباری و چند نفر مخالف حجاب اجباری انتخاب می شوند تا در زمان مشخص دلایل خودشان را ارائه دهند. ✅از یک نفر متخصص این موضوع ترجیحاً از اقوام و یا دوستان دعوت می شود تا به عنوان مجری حاضر شود. ✅پس از ارائه نظرات موافق و مخالف، مجری مطالب را جمع بندی می کند. 🌿در این روش لزومی ندارد همه افراد تخصص داشته باشند و هر کس آزاد است استدلال خود را بگوید⬅️⬅️⬅️ بهترین روش کرسی آزاد اندیشی در فضای خانواده است. 🔴 فرآیند برگزاری کرسی نقد و نظر: ✅نظریه‌ها و اندیشه های جدید توسط فرد متخصص ارائه می شود ،نقد و داوری این نظریه ‌ها در فضایی تخصصی توسط افراد متخصص صورت می گیرد. (شاید در محیط خانواده افراد متخصص زیاد نباشند و اجرای این مدل کرسی در خانواده عملی نباشد.) 🔴 فرآیند برگزاری کرسی پرسش و پاسخ: ✅از یک متخصص دعوت می شود تا به شبهات افراد پاسخ دهد. (اجرای این روش هم در خانواده مناسب است، اما امکان بحث و تبادل نظر و مباحثه برای همه افراد ایجاد نمی شود.) 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣3⃣ «هجرت» در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ اهمیت هجرت از چه جهت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هجرت در لغت یعنی دوری گزیدن، و در اصطلاح یعنی حركت كردن، كوچ كردن از وطن، از یار و دیار، همه را پشت سر گذاشتن، برای نجات ایمان. 🌿معلوم است كه چنین چیزی نمی تواند از نظر منطق اسلام محدود به یك زمان معین و به یك مكان معین باشد ولی البته شرایطی دارد. ⬅️⬅️ هجرت یعنی دور شدن از امر دانی، به خاطر امر و هدف عالی. 🔴 هجرت را می توان از دو جهت بررسی کرد: 🎋 نگاه با اهمیت کمتر: ✅هجرت در نظر اغلب ما صرفاً یك حادثه ی تاریخی است كه در صدر اسلام صورت گرفته است، همان هجرتی كه رسول خدا با اصحابش از مكه به مدینه هجرت كردند و مبدأ تاریخ هجری شد. و البته این، حادثه ی بزرگی در تاریخ اسلام است و ارزش تاریخی فوق العاده ای دارد، اما یک نگاه دیگر هم هست که مهم تر است. 🎋نگاه با اهمیت بیشتر:   ✅ از این منظر اهمیت هجرت هم مانند خود ایمان و جهاد است(اَلَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا) همان هجرت از سیئات است. یعنی دور شدن از خواهش های نفسانی و خودخواهی و دانی و رفتن به سمت اخلاقیات عالی. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣3⃣ «جهاد» در لغت و اصطلاح به چه معناست؟ اهمیت جهاد از چه جهت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد در لغت یعنی تلاش برای رفع مانع و در اصطلاح یعنی تلاش برای از بین بردن اشخاص و یا تفکراتی که مانع رشد و حرکت انسان ها هستند. ⬅️⬅️جهاد یعنی برداشتن موانع دانی از سر راه خود عالی. 🔴جهاد را از دو جهت می توان بررسی کرد: 🎋 نگاه با اهمیت کمتر: ✅ مربوط به جنگ های صدر اسلام و متعلق به آن زمان است. 🎋 نگاه با اهمیت بیشتر: ✅ از بعد اجتماعی: برنامه ریزی دفاعی باید مبتنی بر نگاه جهادی باشد و مبارزه با دشمن باشد. ✅ از بعد فردی: افراد باید روحیه دشمن ستیزی داشته باشند، اشداء علی الکفار، رحماء بینهم باشند. ⬅️ایمان افرادی قابل است که حتی اگر شرایط جهاد فراهم نباشد، در دل آرزوی جهاد در جبهه حق را داشته باشند؛ برای همین در زیارت عاشورا می خوانیم: یا لیتنی کنت معکم ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣3⃣ انواع هجرت و جهاد را نام ببرید: 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴انواع هجرت: 🎋هجرت اجتماعی: مانند سفر برای کسب علم 🎋هجرت معنوی: دور شدن از خودخواهی و رفتن به سمت جنبه های اخلاقی 🔴انواع جهاد: 🎋جهاد فردی: جهاد اکبر: تلاش برای رفع موانع درونی، روحی و اخلاقی است. واجب است انسان مبارزه کند تا موانع را بردارد. 🎋جهاد اجتماعی: جهاد اصغر: تلاش برای رفع مانع و دشمن بیرونی است. 🔴 دو نوع جهاد اجتماعی داریم: 🎋جهاد ابتدایی: یعنی خودمان شروع کننده جنگ باشیم. در این مورد بین علما اختلاف نظر هست. ✅ برخی می گویند در زمان غیبت جهاد ابتدایی جایز نیست. ✅ ولی برخی معتقدند امروز کل بشریت در یک مجموعه و دهکده جهانی هستند. بنابراین جهاد ابتدایی معنا ندارد. اگر کسی برای دیگری مانع ایجاد کرد باید برای رفع مانع دفاع کرد، دفاع از مظلوم واجب است... بحث سرزمین مطرح نیست فلسطین میانمار و ... ، بحث سر دفاع از مظلوم است. تا زمانی که قدرت برای رفع ظلم دارد، باید برای رفع موانع تلاش و جهاد کند. 🎋جهاد دفاعی: همه علما معتقدند اگر دشمن بیرونی به مال، جان و یا سرزمین ما تعرض کرد، واجب است برای دفاع از خود جهاد کنیم. باید آمادگی همیشگی برای دفاع داشته باشیم و تا می توانیم نیرو جمع کنیم. «و أعدوا لهم مااستطعتم من قوة» یعنی باید أشداء علی الکفار رحماء بینهم باشیم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣4⃣ چه رابطه ای بین هجرت و جهاد و آزادی انسان وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود. دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ جهاد می کند و مانع را برمی دارد. 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ هجرت می کند و مانع را دور می زند. همانند امام خمینی، وقتی دیدند حکومت شاهنشاهی با سیاست هایش مانع آزادی خود عالی مردم است، اول هجرت کرد، قدرت کسب کرد نیروهای مردمی را جذب کرد، بعد برگشت و مانع را از سر راه خودش و مردم برداشت. ⬅️⬅️هجرتی خوب است که همراه با کسب قدرت باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. 🌿در قرآن هم هر وقت خداوند از هجرت صحبت کرد، بلافاصله اسم جهاد را آورد... ✅الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ( توبه آیه۲۰) 🍃🌾🍂 ✅إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ.  ✅وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا. ✅وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ.  ✅ و الَّذِينَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولئِكَ مِنْكُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ ( انفال، آیات ۷۲ تا ۷۵) 🍃🌾🍂 ✅إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ.» (بقره، 218) 🍃🌾🍂 ✅«ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذینَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ.» (نحل، 110) 🍃🌾🍂 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣4⃣ چرا هجرت و جهاد اهمیت دارد و دو پایه دین محسوب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 طبق آیات فراوانی که در قرآن آمده، از جمله آیه ۲۰ سوره توبه 🌿الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ⬅️هجرت و جهاد هم سطح ایمان است. به عبارتی ایمان پایه هجرت و جهاد است. ⬅️همانطور که لازمه سعادت بشری ایمان به خدا است تا در مسیر هدایت گام بردارد، لازم است اگر در مسیر هدایت مانعی وجود داشت، هجرت و جهاد کند تا به مقصد عالی هدایت شود و سعادتمند شود. (و اولئک هم الفائزون) ⬅️ هدف غایی هجرت و جهاد، حفظ دین و ایمان و تقویت خود عالی افراد و جامعه است. 🔴 لازمه هر هجرت و جهادی شکستن تعلقات و مبارزه با موانع درونی و بیرونی است و همین امر باعث اهمیت موضوع می شود. ⬅️شرط مقدس بودن هجرت و جهاد، ایمان به خدا و با نیت خالص و فی سبیل الله بودن است. 🔴 هجرت و جهاد دو عامل تربیتی جهت احیاء و پرورش شخصیت انسان است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣4⃣ چه رابطه ای بین هجرت و جهاد و تربیت اسلامی وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تربیت اسلامی عبارت است از پرورش استعدادهای نهفته و تبدیل شدن استعدادهای بالقوه به بالفعل. ⬅️ تربیت گامی در جهت کامل شدن انسان ناقص است. 🔴هر گاه انسان مومن در مسیر حرکت به سمت غایت خود عالی با مانع مواجه شود، اگر ضعیف باشد، مجبور است مانع را دور بزند و هجرت کند. 🔴از آنجایی که طبق تعالیم اسلامی هجرتی خوب است که به منظور کسب قدرت و برای جهاد باشد، مجبور است تا می تواند قدرت کسب کند. ⬅️⬅️انسان نباید اسیر عرف‌ها باشد. آدم باید تابع منطق باشد. ... بنابراین اسلام هجرت را در زندگی انسان‌ها یک اصل می داند. معنایش چیست؟ احیا و پرورش شخصیت انسان، مبارزه با یکی از اساسی‌ترین عوامل زبونی و اسارت انسان، ای انسان، اسیر محیطی که در آن متولد شده‌ای نباش، اسیر خشت و گل نباش. انسان باید برای خود این مقدار آزادی و حریت و استقلال قائل باشد که نه خود را اسیر و زبون منطقه و آب و گل کند و نه اسیر و زبون عادات و عرفیات و اخلاق زشتی که محیط به او تحمیل کرده است، باشد. ... هجرت یعنی جدا شدن از زشتی‌هایی که بر انسان احاطه پیدا کرده، آزاد کردن خود از پلیدی‌های مادی و معنوی که بر انسان احاطه پیدا کرده است. پس نتیجه می‌گیریم که هجرت خود یک عامل تربیتی است. ⬅️⬅️جهاد یعنی درگیری حتی در تعبیر معنوی آنکه جهاد با نفس است. انسان با موانع و مشکلات روبرو می‌شود. آیا انسان باید همیشه اسیر و زبون موانع باشد؟ نه، همین طور که انسان نباید اسیر و زبون محیط خود باشد، اسیر و زبون موانع نیز نباید باشد، ای انسان تو برای این آفریده شده‌ای که بدست خود موانع را از سر راه خویش برداری».  ⬅️⬅️خدا انسان را مسخر هیچ موجودی قرار نداده است. آنچنان آزادی و حرّیتی به انسان داده که اگر بخواهد می‌تواند خود را از همه چیز آزاد کند و بر همه چیز مسلط باشد ولی درگیری می‌خواهد، انسان با خود نیز باید درگیری داشته باشد. مسلماً اگر درگیری نداشته باشد، محکوم است امر دایر است میان یکی از این دو تا: 🌿 درگیری با نفس اماره و برده کردن و اطاعت خود در آوردن، 🌿 یا درگیر نشدن و اسیر و زبون آن گردیدن. 🌿 النفس اِن لم تشغَلهُ شَغَلتُکَ خاصیت نفس اماره این است که اگر تو او را وادار و مطیع خود نکنی، او تو را مشغول و مطیع خود خواهد ساخت. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣4⃣ آیا هر کس در جبهه حق بجنگد و کشته شود، شهید محسوب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد اسلامی، صِرف شمشیرزدن و با دشمن اسلام جنگیدن نیست. [جنگیدن ] در راه خدا و به قصد رضای خدا جهاد است [چنین فردی اگر کشته شود، شهید محسوب می شود.] 🌿 و الاّ ممكن است كسی در صفوف مسلمین هم باشد، از سربازهای دیگر هم بیشتر حرارت به خرج بدهد، بیشتر هم گرد و خاك كند اما اگر توی دلش را بشكافید، مثلاً شهرت، نام، افتخار، اسمم زیاد برده شود، عكسم چاپ شود، اسمم در تاریخ ثبت شود یا به هدفهای دیگر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣4⃣ قرآن می گوید: مهاجرانی كه از خانه ی خودشان خارج می شوند و در خلال مهاجرت مرگشان فرا می رسد، اجر اینها با خداست. برخی از علما طالبان علم را نیز مشمول این آیه دانسته اند. آیا هر کسی برای کسب علم به کشورهای غربی سفر کرد نیز مهاجر الی الله محسوب می شود. آیا منظور از علم صرفاً علوم دینی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 این آیه شامل حال غریبانی است كه از وطنها و شهرهای خودشان دور شده اند برای آموزش علم و دانش، و هدفشان از آموزش علم و دانش رفع نیازهای اسلامی است و كارشان برای خداست. 🔴حتی لزومی ندارد كه چنین انسانی فقط برای آموزش معارف خاص اسلامی رفته باشد كه عقاید اسلامی، تفسیر، احكام اسلامی و. . . بیاموزد. ⬅️اگر كسی یك رشته ی دیگر را انتخاب كند [و هدفش رفع یك نیاز اسلامی باشد نیز مصداق این آیه است. ] مثلاً شخصی رشته ی پزشكی را انتخاب كرده است، برای این احساس كه جامعه ی اسلامی احتیاج به پزشك مسلمان دارد. دنبال پزشكی رفته است نه برای اینكه جیبش را پر كند، نه برای اینكه تیتر دكتری روی اسمش بیاید، بلكه برای اینكه این فریضه ی كفایی، این واجب كفایی دنیای اسلام را كه اسلام نیاز دارد به یك عده پزشك به قدری كه كافی باشند و مسلمین رفع نیازشان بشود و بیماریهایشان معالجه بشود، انجام دهد. چنین شخصی هم مهاجر الی اللّه و رسوله است.  🎋(وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اَللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ اَلْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اَللّهِ. )  ⬅️⬅️چنین افرادی هم اگر در خلال این مهاجرت بمیرند، برادر كوچك شهدا هستند، چون مهاجر برادر كوچك مجاهد است و مجاهد برادر بزرگ مهاجر. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣4⃣ شهید مطهری طبق آیه ۱۰۰ سوره مبارکه نساء هجرت را از شهری به شهر دیگر، برای کسب ایمان و جلوگیری از دست رفتن آن می داند؛ ولی ایشان از برخی متصوفه نقل می کند که گفته اند، لازم نیست از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشور دیگر هجرت کرد. کدام یک از این تفاسیر صحیح است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 نمونه هجرت از مکانی به مکان دیگر، هجرت مسلمانان به حبشه و مدینه است. خصوصاً هجرت به مدینه که سرآغاز فصل نوینی از تاریخ اسلام گشت و در مدینه حکومت اسلامی تشکیل شد و زمینه جهانی شدن دین اسلام فراهم شد. اگر مسلمانان به فرمان پیامبر (ص) دست به چنین هجرتی نمی زدند، نه تنها اسلام از محیط مکه فراتر نمی رفت بلکه ممکن بود در همان جا دفن و فراموش شود. 🔴برای افرادی که یک نوع تصوف های افراطی دارند حتی سوءتفاهم به وجود آمده به این معنی که آیه را به طور دیگری معنی کرده اند، آیه می گوید: هر کس از خانه خودش بیرون رود در حالی که به سوی خدا و پیامبرش کوچ کرده است... می گویند درست است که مبدأ را خانه خودش ذکر می کند ولی مقصد را خدا و پیامبر ذکر می نماید و این مربوط به قلب انسان است مربوط به اخلاق انسان است، به سوی خدا مسافرت کردن یعنی سیر و سلوک قلبی و معنوی داشتن، مراتب اخلاص را طی کردن بالا رفتن به مقام قرب احتیاج ندارد که انسان خانه اش را رها کند، انسان می تواند زیر کرسی بنشیند در عین حال نفس خودش را تهذیب و تصفیه کند. 🔴 ولی این مطلب درست نیست و قرآن در این آیه به هر دو هجرت اشاره کرده است. اعجاز بیانی قرآن در این است که ابتدای هجرت را خانه ذکر میکند، همین خانه را نه خانه نفس را، همین خانه گلی که انسان در آن زندگی می کند ولی قرآن می گوید: ای کسی که می خواهی به خانه ای دیگر هجرت کنی، هدفت از این هجرت، فقط باید خدا باشد. مهاجرت مخلصانه توأم با سلوک الی الله، انسان هم می تواند مهاجر باشد و هم عارف سالک، اسلام هجرت جسمی و روحی را با هم میخواهد. انسان هم جسمش باید از شهری به شهر دیگر منتقل شود و روحش از مرحله انانیت به مرحله اخلاص ترقی کند و بالا برود، عهده دار، اجر چنین مهاجری، خداست. 🔴 درست است مهاجر واقعی باید از گناهان هجرت نماید، «المهاجر من هجرالسیئات». افرادی مانند فُضیل بن عیاض و بشر حافّی کسانی بودند که از گناهان دست کشیدند. 🔴اشتباه و انحراف در این است که بعضی به بهانه اینکه هجرت همان هجرت از گناهان است و جهاد همان جهاد با نفس است، هجرت جسمانی و ظاهری و جهاد با دشمن خارجی را بوسیدند و کنار گذاشتند. 🔴اسلام دو هجرت دارد نه یک هجرت، دو جهاد دارد نه یک جهاد، اولیاء دین، رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ، علی ـ علیه السّلام ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ به هر دو معنی مهاجر بودند. پس هجرت عملی و رفتاری چیزی است که هجرت از گناهان آن را پر نمی کند. ⬅️⬅️ شهید مطهری منحصر کردن هجرت را به هجرت درونی نادرست می دانند و نظر متصوفه را مردود می شمارد و نظر خویش را مطابق قرآن و روایات بیان می دارد. ✅این نکته به راحتی از سیره ی علمی و عملی پیامبران و امامان به دست می آید که هم به هجرت بیرونی باور داشته اند و هم به هجرت درونی. ✅قرآن شریف نیز به هردوی آن اشاره دارد و به آن اهتمام بخشیده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣4⃣ این فرمایش حضرت علی علیه السلام به چه معناست؟ «اَلْهِجْرَةُ قائِمَةٌ عَلی حَدِّهَا الْاَوَّل»ِ (هجرت به حكم و وضع اول خودش باقی است.)  🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴هجرت به حكم و وضع اول خودش باقی است. یعنی هجرت اختصاص به یك زمان معین و مكان معین نداشته است كه چون پیغمبر اكرم از مكه به مدینه هجرت فرمودند، پس در آن وقت وظیفه ی هجرت به تبع پیغمبر بر دیگران لازم و واجب شد و آنها كه همراه و در خدمت ایشان به مدینه آمده بودند، «مهاجر» خوانده می شدند و دیگر بعد از زمان پیغمبر، هجرت موضوع و معنی ندارد. علی علیه السلام می فرماید نه، اَلْهِجْرَةُ قائِمَةٌ عَلی حَدِّهَا الْاَوَّلِ. 🌿در مورد جهاد نیز همین طور است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣4⃣ جنگ بهتر است یا صلح؟ اسلام جنگ طلب است یا صلح طلب؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴یکی از نقاط ضعفی که مسیحیت بر اسلام گرفته است: مسئله جهادهای اسلامی است. آنها می گویند اسلام دین جنگ است نه دین صلح. 🔴دین البته باید طرفدار صلح باشد. قرآن هم می‌گوید: و الصلح‌ خیر؛ صلح بهتر است، اما بایستی طرفدار جنگ هم باشد؛ ⬅️یعنی در آنجا که طرف ‏حاضر به همزیستی‌ شرافت‌مندانه نیست و طرف به ‌حکم اینکه ظالم است و می‌خواهد به‌شکلی شرافت انسانی را پایمال کند، ما اگر تسلیم بشویم، ذلت را متحمل شده‏ایم و بی‏شرافتی را به‌شکل دیگری متحمل شده‏ ایم. ⬅️ اسلام می‌گوید صلح، در صورتی که طرف آماده و موافق با صلح باشد، اما جنگ، در صورتی که طرف می‌خواهد بجنگد. ⬅️بر این اساس، در روابط با غیرمسلمانان،‌ اصالت با صلح است، نه جنگ. در نتیجه، باید گفت اسلام دین ستیزه‌جویی و خون‌ریزی و قتل و غارت نیست. 🌿 نتیجه آنکه: ⬅️ صلح مهم تر است به شرطی که ذیل عدالت باشد. ⬅️جنگ برای شکستن مانع برای رسیدن به صلح عادلانه است. ⬅️البته باید توجه شود، ظلم پذیری غیر از صلح دوستی است. ⬅️جنگ هم به معنای تهاجم به افراد دیگر برای تصرف سرزمینشان و ربودن اموالشان بی شک بد است. ⬅️ولی هر جنگی تجاوز نیست , ممکن است جوابگویی به تجاوز باشد. چون جواب تجاوز را گاهی باید با زور داد. 🔴یک دین اگر دین جامعی باشد باید فکر آن روز را کرده باشد که اگر مورد تجاوز قرار گرفتند چه کنند؟ برای اینجا باید قانون جنگ و جهاد مقرر کنند. صلح خوب است، ماهم قبول داریم، اما تسلیم و ذلّت چه طور؟ ⬅️ اسلام نه صلح را به معنی یك اصل ثابت می پذیرد كه در همه ی شرایط [باید] صلح و ترك مخاصمه [حاكم باشد] و نه در همه ی شرایط جنگ را می پذیرد و می گوید همه جا جنگ. صلح و جنگ در همه جا تابع شرایط است، یعنی تابع آن اثری است كه از آن گرفته می شود. مسلمین چه در زمان پیغمبر، چه در زمان حضرت امیر، چه در زمان امام حسن و امام حسین، چه در زمان ائمه ی دیگر و چه در زمان ما، در همه جا باید دنبال هدف خودشان باشند، هدفشان اسلام و حقوق مسلمین است؛ باید ببینند كه در مجموع شرایط و اوضاع حاضر اگر با مبارزه و مقاتله بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند و اگر احیاناً تشخیص می دهند كه با ترك مخاصمه بهتر به هدفشان می رسند آن راه را پیش بگیرند. اصلاً این مسأله كه جنگ یا صلح؟ هیچ كدامش درست نیست. هر كدام مربوط به شرایط خودش است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣4⃣ آیا با وجود آیاتی که به طور مطلق امر به جهاد می کند، باز هم می توان گفت اسلام دین صلح است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴با بررسی آیات قرآن، روشن می‌شود که دسته‌ای از آیات از جنگ با کفار و مشرکان سخن می‌گوید. در مقابل، شماری از آیات، صلح با مشرکانی که ستیزه‌جویی ندارند را جایز شمرده است: 🎋الف) آیات جنگ می‌توان آیات جهاد با مشرکان و اهل کتاب را به اعتبار شمول و گستردگی حکم، به آیات مطلق و آیات مقید دسته‏ بندی کرد. ❇️آیات مطلق آن دسته از آیات قرآن هستند که در آن‏ها، جنگ با همه‌ی مشرکان و اهل کتاب، واجب شده است: 🌿«فَإِذَا انْسَلَخَ اْلاَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلوا الْمُشْرِکینَ حَیثُ وَجَدْتُموهُم...(توبه: 5) 🌿«وَ قاتِلوهُمْ حَتّی لا تَکونَ فِتْنَة وَ یکونَ الّدینُ لِلّه...»(بقره: 193) ❇️در مقابل، آیات مقید، آیاتی‏ اند که در آن‏ها جنگ با گروهی از مشرکان و اهل کتاب واجب شده است. این گروه کسانی ‏اند که یا با مسلمانان سر ستیز دارند یا مانع تبلیغ و دعوت اسلامی‏ اند یا به عده‏ای ضعیف ستم می‏ کنند. نمونه‏ هایی از این آیات مقید جهاد، از قرار ذیل است: 🌿«وَ قاتِلوا فی سَبِیلِ اللّهِ الّذینَ یقاتِلونَکُمْ وَ لا تَعْتَدوا إِنَّ اللّهَ لا یحِبُّ الْمُعْتَدینَ»(بقره: 190) 🌿«اُذن لِلَّذین یقاتَلُونَ بأنَّهم ظُلِموا وَ إنَّ اللَّه عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ»(حج: 39) 🌿«وَمَا لَکمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هذِهِ الْقَرْیةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا...»(نساء: 75) 🔴به باور همه‌ی علمای اصول، در جایی که دو دلیل مطلق و مقید داشته باشیم، دلیل مطلق باید حمل بر مقید گردد. ⬅️به همین دلیل، آیات دسته‌ی اول را باید مقید به حالتی بدانیم که ستیزه‌جویی در روابط غیرمسلمانان با مسلمانان مشهود است. ⬅️ «قاعده‌ اقتضا می‌کند که مطلق را حمل بر مقید بکنیم؛ یعنی بگوییم‏ آنجا هم که مطلق را ذکر کرده، مقصود همین مقید بوده است.» 🎋ب)‌ آیات صلح 🔴بخشی از آیات قرآن کریم از صلح و آشتی و حالتی غیرخصمانه در روابط مسلمانان با غیرمسلمانان (اعم از مشرکان و اهل کتاب) سخن گفته است؛ به‌طور کلی، آیات صلح را می‏ توان چنین دسته‏ بندی کرد: 1. پذیرش پیشنهاد غیرمسلمانان برای صلح؛ خداوند در این رابطه می‌فرماید: 🌿«وَ إنْ جَنَحوُا لِلسَّلْم فَاجْنَح لَها وَ تَوَکَّل عَلَی اللّه...»(انفال: 61) همچنین در سوره‌ی مبارکه‌ی نساء می‌فرماید:‌ 🌿«فِإنْ إِعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یقاتِلوُکُمْ وَ أَلْقَوا إِلَیکُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیهِم سَبیلاً...»(نساء: 90) 2. مهرورزی با غیرمسلمانان؛ به این معنا که اگر غیرمسلمانان با شما سر ستیز ندارند، خداوند از نیکی به آن‌ها نهی نکرده است: 🌿«لاینْهاکُمُ اللّهُ عَنِ الّذینَ لَمْ یقاتِلُوکُمْ فِی الدّینِ وَ لَمْ یخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیهِمْ إِنَّ اللّه یحِبُّ الْمقْسِطینَ»(ممتحنه: 8) ج) مناظره با غیرمسلمانان 🔴بخشی از آیات قرآن کریم نیز بر مناظره و گفت‏ وگوی منطقی با غیرمسلمانان و تکیه بر عقاید مشترک با اهل کتاب تأکید می ‏ورزد. آیات زیر گواه بر این حقیقت‌اند:‌ 🌿«فَإِن حاجّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهی لِلّهِ وَ مَنْ اتَّبعنِ وَ قُلْ لِلَّذینَ اوُتوا الکتابَ والامیینَ ءَأسْلَمْتُمْ...»(آل‌عمران: 20) 🌿«وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکتابِ إِلاّ بِالّتی هِی أحْسَن إِلاّ الذینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنّا...»(عنکبوت: 46) 🌿«قُلْ یا أهْلَ الکتابِ تَعَالَوْا إِلی کَلَمَةً سَواءٍ بَینَنَا وَ بینَکُمْ ألاَّ نعبُدَ إلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِه شَیئاً و لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أرْباباً مِنْ دُونِ اللّه فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنّا مُسْلِمونَ»(آل‌عمران: 64) ⬅️⬅️با مرور آیات قرآن و دیدگاه‌های موجود،‌ مشاهده می‌شود دیدگاه آن دسته از فقیهان که قائل به اصالت صلح هستند، بر قائلان به اصالت جنگ، برتری دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣4⃣ مگر نه اینکه خدا در قرآن می فرماید: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ » ، پس چرا اسلام اجازه داده است با کشورهایی که حکومت ضد دینی دارد بجنگیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴آزادی هر کس تا جایی محترم است که حریم آزادی عالی و معنوی مورد تعارض قرار نگیرد. 🔴اگر حاکمیتی به آزادی عالی تعارض کرد جهاد برای رفع مانع است، اما مردم نباید به زور دینی را انتخاب کنند. ⭕️ وقتی عده ‏ای در کشور کفری که حکومتی ضد دین در آنجاست زندگی می‏ کنند، چون آن حکومت وسیله ‏ای است برای به زنجیر کشیدن مردم و جلوی هر ایدئولوژی را می‏ گیرد، چنین وضعی اجبارپذیر است که با شمشیر موانع را بردارند تا زمینه ‏ای برای تبلیغ آزاد دین وجود پیدا کند. ⬅️این است که در عین اینکه برای قبول دین داریم: «لا اکْراهَ فِی الدِّینِ»، یعنی دین اجباربردار نیست، ولی در عین حال بایستی خرطوم ابوجهل‏ها و ولید بن مغیره‏ ها را زد. 🌿 مگر می ‏شود با وجود آنها در مکه، دین پیشروی کند⁉️ در این موارد بایستی با شمشیر زنجیرها را زد تا بعد از رفع موانع، از راه تبلیغ، مردم محاسن دین را بفهمند؛ و مسئله جهاد همین است. ❇️ جهاد از دو اصل ناشی می‏شود. 🎋یکی این که حقیقتی است مانند بهداشت، حقیقتی است مؤثر در پیشبرد اسلام؛ 🎋 دیگر مسئله مسئولیت انسانها در مقابل انسانهای دیگر، مانند مسئولیت علم و بهداشت داشتن.   🔴ممکن است تصور شود جهاد ابتدایی با این آیه در تضاد است. این تصور نیز ناشی از بدفهمی این آیه است. جهاد ابتدایی این نیست که مسلمین به سرزمین کفار حمله کنند، و آنها را مجبور به پذیرش اسلام نمایند، بلکه منظور این است که اگر در سرزمینی، حکام کافر مانع از رسیدن ندای اسلام به گوش مردم آن سرزمین هستند، با آن حکومت مبارزه شود تا این مانع برداشته شود. ⬅️جهاد در اسلام هم برای بار کردن عقیده بر دیگران نیست. جهاد برای از بین بردن بازدارنده هاست. بازدارنده های آزادی فکری و اجتماعی را از بین می برد. مسلمانان با حکومتهای زورگو می ستیزیدند و دولتها را که سد و بازدارنده آزادی مردم بودند, از میان بر می داشتند و پس از آن مردم را آزاد می گذاشتند, اگر اسلام را می پذیرفتند, مانند دیگر مسلمانان با آنها رفتار می شد و اگر مسلمان نمی شدند, برابر قانون اسلام درباره اهل ذمه, از آنان بدون هیچ گونه آزار و اذیت و سخت گیری مالیات می گرفتند. 🌿🌾🌿
🌾🍃🌾 ✅0⃣5⃣ چرا در جهاد اجازه داده می شود دشمن کافر و انسان مانع خود عالی کشته شود؟ آیا با آزادی عقیده در تضاد نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴اسلام دین هدایت است و ارشاد همه انسان ها حتی مشرکان و کفار را وظیفه و تکلیف خود می داند و در برخورد با همۀ دشمنان ابتدا از راه ارشاد و نصیحت و دعوت به سوی عدل و ایمان وارد می شود اگر دعوت را پذیرفتند و ایمان آوردند هیچ جنگی با آنان ندارد. حتی اگر ایمان نیاوردند و بر دین خود باقی ماندند اما شرایط اسلام را پذیرفتند که مانع تبلیغ اسلام نشوند، علیه مسلمانان توطئه نکنند و ...باز اسلام با آنان نبردی ندارد؛مانند همه غیر مسلمانانی که سالیان دراز در کنار پیامبر اسلام و خلفا با آرامش کامل تحت ذمه اسلام زندگی می کردند و از خدمات اسلام بهرمند بودند.  🔴جنگ اسلام با دشمنانی است که آشکار و نهان با اسلام اعلان جنگ داده اند. اسلام نبرد بین کفر و ایمان و حق و باطل را یک نبرد طولانی بلکه دائمی می داند، تا زمانی که کفر، نفاق، بت‏پرستی، ظلم، فتنه و.... بر صفحه جهان باقی نماند. ⬅️در حقیقت" اسلام" با کفر دو نوع پیکار دارد: 🎋یکی پیکارهای مقطعی است مانند غزواتی که پیامبر (ص) با دشمنان داشت که بعد از پایان هر جنگ شمشیرها به غلاف می‏رفت، و 🎋دیگر پیکار مستمری است که با" شرک و کفر و ظلم و فساد" دارد، و این امری است مستمر تا زمان گسترش حکومت عدل جهانی به وسیله حضرت مهدی (ع). 🔴نکته قابل توجه این که جنگ و نبرد اسلام با همه دشمنان خود یک نبرد جوانمردانه است که تمام اصول انسانی نظیر حقوق زنان، کودکان، بیماران، مناطق مسکونی،اسیران، حیوانات،کشتزارها و ...   در آن رعایت می شود. 🔴علاوه بر اینکه اسلام و عقل اجازه می دهد که در مقابل دشمن توطئه گر خشونت به خرج داده شود اما در موارد متعددی پیامبر اسلام (ص) در کمال قدرت از این حق خود و مسلمانان چشم پوشی می کردند و با رحمت و مهربانی دشمنی ها و ظلم ها و جنایات آنها را می بخشیدند و یک نمونه از این بخشش در حال قدرت در جریان پیروزی مسلمانان بر مشرکین و فتح مکه بود که سال ها از هیچ گونه آزار و اذیتی در حق پیامبر و مسلمانان کوتاهی نکرده بودند و عدۀ زیادی از مسلمانان را در جنگ ها به شهادت رسانده بودند و انتظار انتقامی سخت را داشتند اما نبی مکرم اسلام (ص) بعد از فتح مکه دستور داد تا مسلمانان ندا در دهند:" الیوم یوم المرحمه"، یعنی امروز روز گذشت و بخشش است. و همه مشرکان در کمال ناباوری دیدند که پیامبر همه کارهای گذشته آنان را نادیده گرفت و آنان را بخشید. ⬅️⬅️بنابراین برنامه جهاد اسلام با دشمنان و کافران (غیر از بت پرستان) برای مبارزه با دین و عقیده آنان نیست؛ چرا که اسلام این مبارزه را با منافقان هم دارد. ⬅️⬅️بلکه انگیزه و هدف جهاد از بین بردن توطئه ها و موانعی است که در مسیر پیشرفت اسلام ایجاد می کردند.  ⬅️⬅️ توحید از واقعیات زندگی است و به عبارتی جزء مسائل شخصی زندگی نیست. بنابراین هر چند نمی توان عقیده صحیح را تحمیل کرد؛ اما می توان موانع رسیدن به حقیقت را برداشت. 🔴از طرف دیگر می بینیم غیر مسلمانانی که شرایط اسلام را رعایت می کردند با همان عقیده خود آزادانه در پناه قدرت اسلام در کنار مسلمانان زندگی می کردند و در مواقع زیادی با پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) به سؤال و جواب و بحث و مناظره در باره مسائل دینی خود می پرداختند و بر دین خود باقی بودند. 🔴اما با توجه به این که بت پرستی مذهب و آئین نیست؛ بلکه انحطاط، خرافه، انحراف و بیماری است از این رو جهاد اسلام با این گروه علاوه بر این که برای از بین بردن توطئه ها و موانعی است که در مسیر پیشرفت اسلام ایجاد می کردند همجنین برای از بین بردن افکار منحط آنها نیز می باشد که به هر حال و به هر قیمت باید ریشه کن گردد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣5⃣ انتظار ظهور یعنی چه؟ اَفْضَلُ الْاَعْمالِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ یعنی چه؟ چه ارتباطی بین انتظار ظهور و مبحث هجرت و جهاد وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴بعضی خیال می كنند اینكه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست كه انتظار داشته باشیم امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه) با عده ای كه خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده ای غیرخواص ظهور كنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی كامل را برقرار كنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان! ) 🚫نه، ✳️انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در ركاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، ✳️یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، 🚫نه آرزوی اینكه تو برو كارها را انجام بده، بعد كه همه ی كارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من می آیم. ✳️انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد كه در ركاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح كنیم. ⬅️ در زیارت اباعبداللّه علیه السلام می گوییم: «یا لَیْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً» (كه برای ما یك ورد شده و به معنای آن هم توجه نمی كنیم) یا اباعبداللّه! ای كاش ما با تو بودیم و رستگاری عظیم پیدا می كردیم. ✳️معنایش این است كه ای كاش ما در خدمت تو بودیم و شهید می شدیم و از راه شهادت، رستگاری عظیم پیدا می كردیم. ❓آیا این ادعای ما از روی حقیقت است؟ افرادی هستند كه از روی حقیقت ادعا می كنند ولی اكثر ما كه در زیارتنامه ها می خوانیم، لقلقه ی زبان است‼️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣5⃣ تكلیف افراد زمانی که شرایط جهاد بیرونی و شرایط هجرت مکانی وجود ندارد، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است، تكلیف یك نفر مسلمان این است كه در نیت جدی و قصد واقعی او همیشه چنین چیزی باشد كه اگر وظیفه ای ایجاب كرد هجرت كند، اگر وظیفه ای ایجاب كرد جهاد كند: « مَنْ لَمْ یَغْزُ وَ لَمْ یُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ آن كس كه جنگ نكرده یا فكر جنگ را در مغز خود نپرورانده است، وقتی بمیرد در شعبه ای از نفاق مرده است.» ⬅️ افرادی كه نیتشان چنین نیتی است كه اگر وظیفه ایجاب كرد هجرت و جهاد كنند، ممكن است به پایه ی مهاجرین و مجاهدین واقعی برسند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣5⃣ آیا می توان گفت امروز فرصت هجرت و جهاد بیرونی فراهم نیست و فقط باید در دل آرزوی جهاد داشته باشیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوند در سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲ می فرماید: 🌿فلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا﴿۵۲﴾  بنابر این از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما! ⬅️جهاد کبیر یعنی تبعیّت نکردن از دشمن. ⬅️امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است، لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده است. ✅رهبر انقلاب می فرماید: در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. 🔴 «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. 🔴اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. 🔴تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر». ⬅️ این تبعیّت نکردن آن‌قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرّر به آن توصیه میکند. آیه‌ی تکان‌دهنده‌ی اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب: بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیم * یٰاَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکٰفِرینَ؛ [میفرماید] «اِتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرین»! پیغمبر! تقوا داشته باش و از کافران تبعیّت نکن؛ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حکیمًا. 🌿 ما می دانیم مشکلات تو را، ما می دانیم فشارهایی که بر تو وارد می کنند تا تو را وادار به تبعیّت کنند -تهدید می کنند، تطمیع می کنند- امّا شما مراقب امر و نهی الهی باش، اِتَّقِ اللهَ، حواست جمع باشد. وَ لا تُطِعِ الکٰفِرین؛ این اطاعت نکردن از کافرین، آن چیز بزرگ و مهمّی است که خدای متعال با این لحن با پیغمبرش حرف میزند.» ⬅️⬅️⬅️ جنگ نرم جهاد کبیر می طلبد. ✅در تفسير گرانسنگ الميزان ذيل آيه ۵۲ سوره فرقان قيد شده است كه منظور از جهاد كبير مبارزه و جهاد علمی و فكری است. ✅در تفسير نمونه نیز ذيل اين آيه جهاد كبير تلاش و مجاهده علمی و فرهنگی بيان شده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m