eitaa logo
پرسمان و بصیرت
156 دنبال‌کننده
7 عکس
2 ویدیو
22 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅0⃣5⃣ چرا در جهاد اجازه داده می شود دشمن کافر و انسان مانع خود عالی کشته شود؟ آیا با آزادی عقیده در تضاد نیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴اسلام دین هدایت است و ارشاد همه انسان ها حتی مشرکان و کفار را وظیفه و تکلیف خود می داند و در برخورد با همۀ دشمنان ابتدا از راه ارشاد و نصیحت و دعوت به سوی عدل و ایمان وارد می شود اگر دعوت را پذیرفتند و ایمان آوردند هیچ جنگی با آنان ندارد. حتی اگر ایمان نیاوردند و بر دین خود باقی ماندند اما شرایط اسلام را پذیرفتند که مانع تبلیغ اسلام نشوند، علیه مسلمانان توطئه نکنند و ...باز اسلام با آنان نبردی ندارد؛مانند همه غیر مسلمانانی که سالیان دراز در کنار پیامبر اسلام و خلفا با آرامش کامل تحت ذمه اسلام زندگی می کردند و از خدمات اسلام بهرمند بودند.  🔴جنگ اسلام با دشمنانی است که آشکار و نهان با اسلام اعلان جنگ داده اند. اسلام نبرد بین کفر و ایمان و حق و باطل را یک نبرد طولانی بلکه دائمی می داند، تا زمانی که کفر، نفاق، بت‏پرستی، ظلم، فتنه و.... بر صفحه جهان باقی نماند. ⬅️در حقیقت" اسلام" با کفر دو نوع پیکار دارد: 🎋یکی پیکارهای مقطعی است مانند غزواتی که پیامبر (ص) با دشمنان داشت که بعد از پایان هر جنگ شمشیرها به غلاف می‏رفت، و 🎋دیگر پیکار مستمری است که با" شرک و کفر و ظلم و فساد" دارد، و این امری است مستمر تا زمان گسترش حکومت عدل جهانی به وسیله حضرت مهدی (ع). 🔴نکته قابل توجه این که جنگ و نبرد اسلام با همه دشمنان خود یک نبرد جوانمردانه است که تمام اصول انسانی نظیر حقوق زنان، کودکان، بیماران، مناطق مسکونی،اسیران، حیوانات،کشتزارها و ...   در آن رعایت می شود. 🔴علاوه بر اینکه اسلام و عقل اجازه می دهد که در مقابل دشمن توطئه گر خشونت به خرج داده شود اما در موارد متعددی پیامبر اسلام (ص) در کمال قدرت از این حق خود و مسلمانان چشم پوشی می کردند و با رحمت و مهربانی دشمنی ها و ظلم ها و جنایات آنها را می بخشیدند و یک نمونه از این بخشش در حال قدرت در جریان پیروزی مسلمانان بر مشرکین و فتح مکه بود که سال ها از هیچ گونه آزار و اذیتی در حق پیامبر و مسلمانان کوتاهی نکرده بودند و عدۀ زیادی از مسلمانان را در جنگ ها به شهادت رسانده بودند و انتظار انتقامی سخت را داشتند اما نبی مکرم اسلام (ص) بعد از فتح مکه دستور داد تا مسلمانان ندا در دهند:" الیوم یوم المرحمه"، یعنی امروز روز گذشت و بخشش است. و همه مشرکان در کمال ناباوری دیدند که پیامبر همه کارهای گذشته آنان را نادیده گرفت و آنان را بخشید. ⬅️⬅️بنابراین برنامه جهاد اسلام با دشمنان و کافران (غیر از بت پرستان) برای مبارزه با دین و عقیده آنان نیست؛ چرا که اسلام این مبارزه را با منافقان هم دارد. ⬅️⬅️بلکه انگیزه و هدف جهاد از بین بردن توطئه ها و موانعی است که در مسیر پیشرفت اسلام ایجاد می کردند.  ⬅️⬅️ توحید از واقعیات زندگی است و به عبارتی جزء مسائل شخصی زندگی نیست. بنابراین هر چند نمی توان عقیده صحیح را تحمیل کرد؛ اما می توان موانع رسیدن به حقیقت را برداشت. 🔴از طرف دیگر می بینیم غیر مسلمانانی که شرایط اسلام را رعایت می کردند با همان عقیده خود آزادانه در پناه قدرت اسلام در کنار مسلمانان زندگی می کردند و در مواقع زیادی با پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) به سؤال و جواب و بحث و مناظره در باره مسائل دینی خود می پرداختند و بر دین خود باقی بودند. 🔴اما با توجه به این که بت پرستی مذهب و آئین نیست؛ بلکه انحطاط، خرافه، انحراف و بیماری است از این رو جهاد اسلام با این گروه علاوه بر این که برای از بین بردن توطئه ها و موانعی است که در مسیر پیشرفت اسلام ایجاد می کردند همجنین برای از بین بردن افکار منحط آنها نیز می باشد که به هر حال و به هر قیمت باید ریشه کن گردد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣5⃣ انتظار ظهور یعنی چه؟ اَفْضَلُ الْاَعْمالِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ یعنی چه؟ چه ارتباطی بین انتظار ظهور و مبحث هجرت و جهاد وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴بعضی خیال می كنند اینكه افضل اعمال انتظار فرج است، به این معناست كه انتظار داشته باشیم امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه) با عده ای كه خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده ای غیرخواص ظهور كنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی كامل را برقرار كنند، آن وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان! ) 🚫نه، ✳️انتظار فرج داشتن یعنی انتظار در ركاب امام بودن و جنگیدن و احیاناً شهید شدن، ✳️یعنی آرزوی واقعی و حقیقی مجاهد بودن در راه حق، 🚫نه آرزوی اینكه تو برو كارها را انجام بده، بعد كه همه ی كارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره گیری شد آن وقت من می آیم. ✳️انتظار فرج داشتن یعنی واقعاً در نیت ما این باشد كه در ركاب امام زمان و در خدمت ایشان دنیا را اصلاح كنیم. ⬅️ در زیارت اباعبداللّه علیه السلام می گوییم: «یا لَیْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوْزاً عَظیماً» (كه برای ما یك ورد شده و به معنای آن هم توجه نمی كنیم) یا اباعبداللّه! ای كاش ما با تو بودیم و رستگاری عظیم پیدا می كردیم. ✳️معنایش این است كه ای كاش ما در خدمت تو بودیم و شهید می شدیم و از راه شهادت، رستگاری عظیم پیدا می كردیم. ❓آیا این ادعای ما از روی حقیقت است؟ افرادی هستند كه از روی حقیقت ادعا می كنند ولی اكثر ما كه در زیارتنامه ها می خوانیم، لقلقه ی زبان است‼️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣5⃣ تكلیف افراد زمانی که شرایط جهاد بیرونی و شرایط هجرت مکانی وجود ندارد، چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است، تكلیف یك نفر مسلمان این است كه در نیت جدی و قصد واقعی او همیشه چنین چیزی باشد كه اگر وظیفه ای ایجاب كرد هجرت كند، اگر وظیفه ای ایجاب كرد جهاد كند: « مَنْ لَمْ یَغْزُ وَ لَمْ یُحَدِّثْ نَفْسَهُ بِغَزْوٍ ماتَ عَلی شُعْبَةٍ مِنَ النِّفاقِ آن كس كه جنگ نكرده یا فكر جنگ را در مغز خود نپرورانده است، وقتی بمیرد در شعبه ای از نفاق مرده است.» ⬅️ افرادی كه نیتشان چنین نیتی است كه اگر وظیفه ایجاب كرد هجرت و جهاد كنند، ممكن است به پایه ی مهاجرین و مجاهدین واقعی برسند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣5⃣ آیا می توان گفت امروز فرصت هجرت و جهاد بیرونی فراهم نیست و فقط باید در دل آرزوی جهاد داشته باشیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوند در سوره مبارکه الفرقان آیه ۵۲ می فرماید: 🌿فلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا﴿۵۲﴾  بنابر این از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما! ⬅️جهاد کبیر یعنی تبعیّت نکردن از دشمن. ⬅️امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است، لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده است. ✅رهبر انقلاب می فرماید: در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. 🔴 «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. 🔴اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. 🔴تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر». ⬅️ این تبعیّت نکردن آن‌قدر مهم است که خدای متعال پیغمبر خود را مکرّر به آن توصیه میکند. آیه‌ی تکان‌دهنده‌ی اوّل سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب: بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیم * یٰاَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکٰفِرینَ؛ [میفرماید] «اِتَّقِ اللهَ وَ لا تُطِعِ الکفِرین»! پیغمبر! تقوا داشته باش و از کافران تبعیّت نکن؛ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمًا حکیمًا. 🌿 ما می دانیم مشکلات تو را، ما می دانیم فشارهایی که بر تو وارد می کنند تا تو را وادار به تبعیّت کنند -تهدید می کنند، تطمیع می کنند- امّا شما مراقب امر و نهی الهی باش، اِتَّقِ اللهَ، حواست جمع باشد. وَ لا تُطِعِ الکٰفِرین؛ این اطاعت نکردن از کافرین، آن چیز بزرگ و مهمّی است که خدای متعال با این لحن با پیغمبرش حرف میزند.» ⬅️⬅️⬅️ جنگ نرم جهاد کبیر می طلبد. ✅در تفسير گرانسنگ الميزان ذيل آيه ۵۲ سوره فرقان قيد شده است كه منظور از جهاد كبير مبارزه و جهاد علمی و فكری است. ✅در تفسير نمونه نیز ذيل اين آيه جهاد كبير تلاش و مجاهده علمی و فرهنگی بيان شده است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣5⃣ اگر در اسلام در انتخاب دین اجباری نیست، پس چرا از اهل کتاب که مسلمان نشدند، جزیه گرفته می شود؟ و اگر باید جهاد کرد، چطور می شود كه اسلام به خاطر جزیه دست از جهاد برمی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴«جزیه چیست» ؟ شك نیست كه قرآن یك تفاوتی میان اهل كتاب با مشركان- یعنی بت پرستان رسمی كه هیچ كتاب آسمانی ندارند- قائل شده است؛ 🎋برای مشركین هیچ جا نگفته بجنگید تا جزیه بدهند و اگر جزیه دادند دیگر با آنها نجنگید، (زیرا امیدی به هدایت آنها وجود ندارد) 🎋ولی درباره ی اهل كتاب می گوید اگر حاضر شدند جزیه بدهند دیگر با اینها نجنگید. (چون دین توحیدی دارند و به طور نسبی به حقیقت رسیده اند. اسلام با این گروه مدارا می کند.) ✅فلسفه جزیه چیست؟ جزیه در واقع همان مالیات و پولی است که دولت از اهل کتاب می گیرد و به ازای آن خدمات دولتی ارائه می دهد. (می توان گفت به جای خمس و زکات است.) ❇️در مورد لغت جزیه دو معنی گفته شده است: ۱- از ریشه جزا: به معنای پاداش ۲- از ریشه گزیت: به معنای مالیات 🎋اگر دولت در مقابل جزیه تعهدی می سپارد و خدمتی به آنها می كند پس پاداش است. 🎋اما اگر بدون هیچ پاداشی پول می گیرد باج است. یكوقت است اسلام می گوید از اهل كتاب جزیه بگیرید ولی در مقابلش هم هیچ تعهدی ندهید، فقط پول از آنها بگیرید، پول بگیرید برای اینكه با آنها نمی جنگید. این همان باج است. باج گرفتن یعنی حق زور گرفتن، یعنی اینكه یك زورمند به كم زورتر از خود می گوید فلان مبلغ بده تا مزاحم تو نشوم، از سر راهت برخیزم، امنیتت را سلب نكنم. یكوقت می گوید تعهدی در مقابل شما می كنم و در مقابل این تعهد جزیه می گیرم. مفهوم جزیه در این صورت پاداش است. ❇️جزیه برای آن عده از اهل كتاب است كه در ظلّ دولت اسلامی زندگی می كنند، رعیت دولت اسلامی هستند. دولت اسلامی وظایفی بر عهده ملت خودش دارد و یك تعهداتی در برابر آنها. وظایف این است كه اولاً باید مالیاتهایی بدهند كه بودجه دولت اسلامی اداره بشود. آن مالیاتها اعم است از آنچه كه به عنوان زكات گرفته می شود و آن چیزهایی كه به عناوین دیگری گرفته می شود. به عنوان مثال، خراج یا مقاسمه یا مالیاتی كه دولت اسلامی طبق مصالح اسلامی وضع می كند باید مردم بدهند و اگر ندهند قهراً دولت اسلامی مختل می ماند. هیچ دولتی نیست كه بودجه نداشته باشد و قسمتی یا تمام بودجه خود را به شكلی از مردم نگیرد. دولت بودجه می خواهد، بودجه هم باید از همین مالیاتهای مستقیم یا غیرمستقیم وصول شود. و ثانیاً مردم باید تعهداتی از نظر سربازی و فداكاری در برابر دولت داشته باشند. ممكن است خطری پیش بیاید، افراد همین مردم باید به دفاع بپردازند. ⬅️⬅️⬅️ پس باج گیری به ازای مسلمان نشدن آنها نیست که بگوییم چون مسلمان نشده اند باید باج بدهند. ⬅️⬅️⬅️ اسلام می خواهد با اهل کتاب همزیستی مسالمت آمیز داشته باشد. (اما با مشرکان هرگز!) ⬅️⬅️⬅️ اسلام جهاد را برای تحمیل عقیده نمی خواهد، برای مانع از میان برداشتن می خواهد. وقتی طرف می گوید با تو جنگ ندارم، بنابراین دیگر مانعی برای تبلیغ عقیده ایجاد نمی كند، وقتی كه مانعی برای تبلیغ عقیده ایجاد نمی كند او هم باید سرسختی نكند به حكموَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها اگر خضوع كردند و اگر بال سلم و صلح را جلو آوردند تو دیگر سرسختی نكن، نگو خیر، من صلح نمی كنم و می جنگم؛ حالا كه آنها آماده اند كه همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند تو هم باید این را اعلام كنی، منتها حالا كه آنها می خواهند با شما و در ظلّ شما زندگی كنند و حال اینكه آنها قهراً مالیات اسلامی نمی دهند و سرباز هم نمی فرستند و شما هم به سربازهای آنها اعتماد ندارید، در مقابل، یك مالیات سرانه از آنها بگیرید به نام جزیه. 🍃🌾🍂 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣5⃣ در آیه مبارکه سوره توبه که می فرماید: «قاتلوا الذین ...حَتَّىٰ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ» واژه «صاغرون» و «عن ید» به چه معناست؟ چرا کسانی که ایمان نمی آورند باید با ذلت جزیه بدهند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅پاسخ سوال: 🔴صاغرون: 🎋از ریشه صغر (بر وزن عنب): كوچكى. 🎋از ریشه صغار: ذلت و خوارى. 🎋صاغر: ذليل. 🔴 آن در آيه ظاهرا، به معناى خضوع و طاعت است. شيخ طوسى رحمه اللَّه آن را خاضع و مطيع فرموده است. ❇️ فلسفه صاغرون: 🔴 حكومت اسلامى بايد از چنان قدرتى برخوردار باشد كه ديگران تسليم او شوند.  🔴اقلّيت‌هاى مذهبى بايد در برابر نظام اسلامى خاضع باشند.  ⬅️غرض دین در این قانون این بوده که حق و شیوه عدالت و کلمه تقوی را غالب، و باطل و ظلم و فساد را زیر دست قرار دهد، تا در نتیجه نتواند بر سر راه حق عرض اندام کند و هوی و هوس در تربیت صالح و مصلح دینی راه نیابد و با آنان مزاحمت نکند. ⬅️در نتیجه یک عده پیرو دین و تربیت دینی و عده ای دیگر پیرو تربیت فاسد هوی و هوس نگردند و نظام بشری دچار اضطراب و تزلزل نشود. ⬅️در عین حال اکراه هم در کار نیاید، یعنی اگر فردی و یا اجتماعی نخواستند زیر بار تربیت اسلامی بروند و از آن خوششان نیامد مجبور نباشند، و در آنچه اختیار می کنند و می پسندند آزاد باشند. 🔴اما بشرط اینکه اولاً توحید را دارا باشند و به یکی از سه کیش یهودیت، نصرانیت، مجوسیت معتقد باشند. 🔴در ثانی تظاهر به مزاحمت با قوانین و حکومت اسلام ننمایند. ⬅️مانند ساير جوامع نمى توانند در برابر جامعه اسلامى صف آرائى و عرض اندام كنند، و آزادانه در انتشار عقايد خرافى و هوى و هوس خود به فعاليت بپردازند، و عقايد و اعمال فاسد و مفسد جامعه بشرى خود را رواج دهند، بلكه بايد با تقديم دو دستى جزيه همواره خوار و زير دست باشند. ⬅️پس آيه شريفه ظهور دارد در اينكه منظور از (صغار ايشان ) معناى مذكور است، نه اينكه مسلمين و يا زمامداران اسلام به آنان توهين و بى احترامى نموده و يا آنها را مسخره كنند، زيرا اين معنا با سكينت و وقار اسلامى سازگار نيست، هر چند بعضى از مفسرين آيه را بدان معنا كرده اند. 🔴كلمه (يد) به دو معناست: 🎋 دست آدمى است 🎋به قدرت و نعمت نيز اطلاق مى شود. 🔴عن ید: 🎋 اگر منظور از آن در آيه شريفه معناى اول باشد، قهرا معناى آيه اين مى شود: (تا آنكه جزيه را به دست خود بدهند) 🎋 اگر منظور از آن معناى دوم باشد، معناى آيه اين مى شود: (تا آنكه جزيه را از ترس قدرت و سلطنت شما به شما بدهند، در حالى كه ذليل و زير دست شمايند و در برابر شما گردن فرازى نمى كنند). ⬅️⬅️⬅️ معنای کلی آیه: با اهل كتاب كارزار كنيد، زيرا ايشان به خدا و روز جزا ايمان نمى آورند، ايمانى كه مقبول باشد و از راه صواب منحرف نباشد، و نيز آنها محرمات الهى را حرام نمى دانند، و به دين حقى كه با نظام خلقت الهى سازگار باشد نمى گروند، با ايشان كارزار كنيد، و كارزار با آنان را ادامه دهيد تا آنجا كه ذليل و زبون و زير دست شما شوند، و نسبت به حكومت شما خاضع گردند، و خراجى را كه براى آنان بريده ايد بپردازند، تا ذلت خود را در طرز اداى آن مشاهده نمايند، و از سوى ديگر با پرداخت آن حفظ ذمه و خون خود و اداره امور خويشتن را تامين نمايند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣5⃣ ملاک مقدس بودن دفاع چیست؟ شهید به چه کسی می گویند؟ آیا کشته های دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی شهید محسوب می شوند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴هر چند، استعمال واژه "شهید" به نوعی کشتگان در راه خدا را به یاد می ­آورد و به همین دلیل نیز، احکامی که در فقه برای شهید در نظر گرفته شده، ناظر به همین گروه است، اما الزاماً انحصاری به آنان نداشته و می ­توان برای گروه­های دیگری که در روایات به آنها اشاره شده و نیز تمام افراد با ایمان، این عنوان را اطلاق نمود و درجاتی از ثواب کشتگان در راه خدا را نیز برایشان در نظر گرفت. 🔴افرادی که کشته می­ شوند، دارای خصوصیات و انگیزه ­های متفاوتی هستند و در هر مورد باید جداگانه قضاوت نمود که به برخی از آنها اشاره می ­نماییم: 🎋فرد با ایمانی که تنها جهت کسب رضایت خداوند و بدون هیچ چشم داشت مادی، با دشمنان جهاد نموده و در این راه کشته شده باشد، که در شهید بودن او شکی نیست، بلکه از بالاترین مقام های شهادت برخوردار است و نزد خدایش روزی می­ خورد. 🎋فرد با ایمانی که جهت دفاع از منافع برحق خود؛ مانند جان و مال و آبرو در برابر افراد ستمگری چون دزدان و راهزنان به مقاومت برخاسته و کشته شده که او را نیز می­توان در درجه پایین­تری از شهدا جای داد. 🌿هرچند توصیه شده که شخص مؤمن، برای مقدار اندکی از مال، جان خود را به خطر نیندازد. 🎋اگر فردی در قلمرو اسلام نباشد، در قلمرو كفار باشد و آن محیطی كه او در قلمرو آن است مورد هجوم یك دسته ی دیگر از كفار قرار بگیرد به طوری كه خطر تلف شدن او نیز كه در میان آنهاست وجود داشته باشد (مثلاً فردی در فرانسه است، بین آلمان و فرانسه جنگ در می گیرد)، در اینجا وظیفه دارد كه جان خودش را به هر شكل هست حفظ كند، و اگر بداند كه حفظ جانش موقوف به این است كه عملاً باید وارد جنگ شود و اگر نشود جانش در خطر است، نه برای همدردی با آن محیطی كه در آنجا هست بلكه برای حفظ جان خودش باید بجنگد، و اگر كشته شد اجرش مانند اجر شهید است. 🎋اگر فردی در سپاه مسلمانان بوده، ولی با انگیزه ­های غیر الاهی؛ مانند خودنمایی یا وطن پرستی و ... به جنگ با آنان بپردازد و در این راه نیز کشته شود، چنین شخصی نه تنها شهید به شمار نمی ­آید، بلکه شاید دچار عذاب الاهی نیز شود! 🎋اشخاصی که در سپاه کافران و بر ضد مسلمانان می­ جنگند و کشته می ­شوند که در دوزخی بودن آنان جای هیچ شک و شبه ه­ای نیست. 🔴گروه بسیاری از افراد نیز وجود دارند که کشته ­شدن آنان با مرگ طبیعی متفاوت نبوده و اگرچه به قتل رسیده­ اند، اما از لحاظ ارزش­ گذاری معنوی (چه در بعد مثبت و چه در بعد منفی) همانند افرادی هستند که به دلایل دیگر، جان خود را از دست داده ­اند که از جمله آنان می­توان به این افراد اشاره نمود: 🎋افراد مسلمانی که بدون آن که در صحنه نبرد حضور داشته باشند، ناخواسته طی جنگ ها و درگیری­ها کشته می­شوند؛ مانند افرادی که در بمباران و موشک باران شهرها جان می­ بازند. این افراد هر چند از لحاظ قانونی شهید به شمار می­ آیند و همان گونه که بیان شد، از مقام شهادتی که برای تمام مسلمانان و مؤمنان وجود دارد، نیز برخوردارند، اما نمی­توان با آنان همانند شهیدی که در میدان نبرد کشته شده برخورد نمود. 🎋افراد غیر مسلمانی که به همین ترتیب و ناخواسته و یا در درگیری­های نظامی که هر دو طرف نبرد، غیر مسلمان­، و بدون انگیزه ­های الاهی­ اند و برای دفاع از خود و وطنشان کشته می ­شوند، بر این افراد نیز عنوان "شهید" تطبیق  نمی کند، بلکه حداکثر، آنان تنها در مورد کشته شدنشان بی گناه بوده و در درگاه الاهی مؤاخذه نخواهند شد، اما باید در برابر سایر رفتار و کردارشان؛ از جمله ایمان نیاوردنشان؛ پاسخ گو باشند و از این لحاظ، با دیگر کافرانی که با حوادث دیگر از دنیا رفته­اند، تفاوتی نخواهند داشت. ⬅️⬅️⬅️خلاصه این قسمت از پاسخ آن است که؛ معیار مهم در صدق واژه شهادت، انگیزه افراد است، نه صرف کشته شدن. بر همین اساس است که می­ توان، مؤمنان واقعی که با مرگ طبیعی از دنیا رفته­ اند را با اندک تسامحی شهید نامید، اما اشخاصی که بدون داشتن هیچ انگیزه خداپسندانه به قتل رسیده ­اند را از جمله آنان ندانست. ⬅️⬅️⬅️از این رو می بینیم در قرآن وقتی که از کشته شدگان در جنگ ها سخن به میان می آید، بلافاصله به دنبال آن، عبارت فی سبیل الله (در راه خدا) را می آورد که نشان می دهد تنها انگیزه ای که مورد پسند خداوند است این است که انسان در راه خدا جهاد کند و با خدا معامله نماید. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣5⃣ اگر ملاک برای اطلاق شهید، صرفا ً«انگیزه الهی» است، آیا کشته های داعشی که با نیت خالص و برای خدا می جنگند هم شهید محسوب می شوند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 درست است که باید انگیزه الهی باشد، اما عامل مهم دیگر هم «دفاع از حق، حقوق انسانیت و آزادی» است. 🔴شهادت دو ركن دارد: 🎋 یكی اینكه در راه خدا و فی سبیل اللّه باشد؛ هدف، مقدس باشد و انسان بخواهد جان خود را فدای هدف نماید. 🎋 دیگر اینكه آگاهانه صورت گرفته باشد. 🌿معمولاً در مورد شهادت، جنایت هم هست؛ یعنی عملی كه از جهت انتسابش به مقتول شهادت است و مقدس است، از جهت انتسابش به قاتل جنایت و پلیدی است. 🌿شهادت به حكم اینكه عملی آگاهانه و اختیاری است و در راه هدفی مقدس است و از هرگونه انگیزه ی خودگرایانه منزه و مبراست، تحسین انگیز و افتخارآمیز است. ⬅️⬅️⬅️پس شهادت، قداست خود را از اینجا كسب می كند كه فدا كردن آگاهانه ی تمام هستی خود است در راه هدف مقدس. 🔴 چنانچه قبلاً عنوان شد (سوال2⃣2⃣، دینی) تنها یک صراط مستقیم و راه حقیقت وجود دارد. 🔴 امکان دستیابی به این حقیقت واحد از طریق رسول درونی (فطرت) و رسول بیرونی (انبیاء و امامان) وجود دارد. ⬅️⬅️پس هر کس واقعا اهل تفکر و به دور از نفاق باشد با استعانت از عقل و وحی قطعا به حقیقت واحد جهان خواهد رسید؛ 🍃وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا🍃 ⬅️⬅️⬅️ افرادی که عضو داعش می شوند و راه را گم کرده اند، قطعا در جایی از مسیر زندگی به ندای فطرت خود پاسخ نداده اند و قدرت تشخیص حق از باطل را از دست داده اند. ⬅️⬅️⬅️ یادمان باشد جای شهید و جلاد را عوض نکنیم❗️ 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣5⃣ مقصود از قتال اهل بغی چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴اگر در میان مسلمین جنگ داخلی در بگیرد و یك طایفه بخواهد نسبت به طایفه ی دیگر زور بگوید، اینجا وظیفه ی سایر مسلمین در درجه ی اول این است كه میان اینها صلح برقرار كنند، میانجی بشوند، كوشش كنند كه اینها با یكدیگر صلح كنند، و اگر دیدند یك طرف سركشی می كند و به هیچ وجه حاضر نیست صلح كند بر آنها واجب می شود كه به نفع آن فئه ی مظلوم علیه آن فئه ی سركش وارد جنگ بشوند. این نصّ آیه ی قرآن است: «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ اِقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی اَلْأُخْری فَقاتِلُوا اَلَّتِی تَبْغِی حَتّی تَفِی ءَ إِلی أَمْرِ اَللّهِ. »  🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣5⃣ در چه مواردی طبق فقه شیعه«جهاد اصغر» واجب می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🎋جهاد ابتدایی: یعنی جهاد بر مبنای اینكه اگر دیگران [غیرمسلمان باشند و] مخصوصاً اگر مشرك باشند، اسلام اجازه می دهد كه مسلمین ولو اینكه سابقه ی عداوت و دشمنی هم با آنها نداشته باشند به آنها حمله كنند برای از بین بردن شرك. شرط این نوع جهاد این است كه افراد مجاهد باید بالغ و عاقل و آزاد باشند، و انحصاراً بر مردها واجب است نه بر زنها. و در این نوع جهاد است كه اذن امام یا منصوب خاص امام شرط است. از نظر فقه شیعه این نوع جهاد جز در زمان حضور امام یا كسی كه شخصاً از ناحیه ی امام منصوب شده باشد جایز نیست؛ 👈 البته ماهیت جنگ ابتدایی باز هم«دفاع» است و نه تجاوز. دفاع از ارزش های انسانی و دفاع از حق توحید. 🎋جهاد دفاعی: جهاد آن جایی است كه حوزه ی اسلام مورد حمله ی دشمن قرار گرفته؛ یعنی جنبه ی دفاع دارد، به این معنا كه دشمن یا قصد دارد بر بلاد اسلامی استیلا پیدا كند و همه یا قسمتی از سرزمینهای اسلامی را اشغال كند، یا قصد استیلای بر زمینها را ندارد، قصد استیلای بر افراد را دارد و می خواهد بیاید یك عده افراد را اسیر كند و ببرد، یا حمله كرده و می خواهد اموال مسلمین را به شكلی برباید. در اینجا بر عموم مسلمین اعمّ از زن و مرد و آزاد و غیر آزاد واجب است كه در این جهاد شركت كنند، و در این جهاد اذن امام یا منصوب از ناحیه ی امام شرط نیست. 🎋مورد سوم جهادی كه همه ی احكامش مثل جهاد نیست، اجرش مثل اجر جهاد است، فردش شهید است؛ و آن این است كه اگر فردی در قلمرو اسلام نباشد، در قلمرو كفار باشد و آن محیطی كه او در قلمرو آن است مورد هجوم یك دسته ی دیگر از كفار قرار بگیرد به طوری كه خطر تلف شدن او نیز كه در میان آنهاست وجود داشته باشد (مثلاً فردی در فرانسه است، بین آلمان و فرانسه جنگ در می گیرد) ، یك آدمی كه اساساً جزء آنها نیست در اینجا چه وظیفه ای دارد؟ وظیفه دارد كه جان خودش را به هر شكل هست حفظ كند، و اگر بداند كه حفظ جانش موقوف به این است كه عملاً باید وارد جنگ شود و اگر نشود جانش در خطر است، نه برای همدردی با آن محیطی كه در آنجا هست بلكه برای حفظ جان خودش باید بجنگد، و اگر كشته شد اجرش مانند اجر شهید است.  🎋قتال اهل بغی:اگر در میان مسلمین جنگ داخلی در بگیرد و یك طایفه بخواهد نسبت به طایفه ی دیگر زور بگوید، اینجا وظیفه ی سایر مسلمین در درجه ی اول این است كه میان اینها صلح برقرار كنند، میانجی بشوند، كوشش كنند كه اینها با یكدیگر صلح كنند، و اگر دیدند یك طرف سركشی می كند و به هیچ وجه حاضر نیست صلح كند بر آنها واجب می شود كه به نفع آن فئه ی مظلوم علیه آن فئه ی سركش وارد جنگ بشوند. 🎋یكی از مواردش آن جایی است كه مردمی بر امام عادل زمان خودشان خروج كنند. چون او امام عادل و بحق است و این علیه او قیام كرده، فرض این است كه حق با اوست نه با این، پس باید كه له او و علیه این وارد جنگ شد. 🎋مسأله ی قیام خونین برای امر به معروف و نهی از منكر است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣6⃣ آیا می توان هجرت و جهاد را دو مکانیسم کارآمد موثر جهت تضمین برخورداری انسانها از آزادی اجتماعی و آزادی معنوی دانست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اسلام دو هجرت و دو جهاد دارد: 🎋۱-هجرت مکانی و جهاد با دشمن بیرونی که برای رسیدن به آزادی اجتماعی است. 🎋۲- هجرت و دوری از گناهان و جهاد با نفس درون که برای رسیدن به آزادی معنوی است. 👈جهاد با نفس در جای خود محفوظ است، هجرت از سیئات همچنین. اما هجرت عملی چیزی است كه هجرت از سیئات جای آن را پر نمی كند. جهاد با دشمن هم چیزی است كه جهاد با نفس جای آن را پر نمی كند و جهاد با دشمن هم جای جهاد با نفس را پر نمی كند. این است كه اسلام هر دو را در كنار یكدیگر قرار می دهد. ⬅️⬅️⬅️ هجرت و جهاد دو مکانیسم کارآمد برای تامین آزادی اجتماعی و آزادی معنوی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣6⃣ آیا لازمه هر هجرت مادی و مکانی که برای نجات ایمان صورت می گیرد یک هجرت معنوی و درونی نیست؟آیا اصولاً می توان هجرت درونی داشت، ولی به هیچ وجه هجرت مادی و معنوی انجام نداد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴تا در بند خویشتن و هواهای نفسانی باشیم، نمی توانیم جهاد فی سبیل الله و دفاع از حریم الله نماییم. 🔴روایت «جاهدوا أهواءكم كما تجاهدون أعداءكم» یک اصل است.  ما با دشمن بزرگ یا بزرگتر یا دشمن کوچک و بزرگتر درگیر هستیم، حال اگر دشمن بزرگ را کوبیدیم بر دشمن کوچک هم غالبیم. 🔴اساساً از نظر معنوی و روحانی هم یك درجاتی هست كه آن درجات را جز از همین پلكان نمی شود بالا رفت. امكان ندارد كه انسانی میدان جهاد را ندیده باشد ولی درجه ی مجاهد را پیدا كند و یا انسانی هجرت نكرده باشد ولی درجه ی مهاجر را پیدا كند. 🔴روان انسان این طور است؛ بعضی عوامل هستند كه تا انسان كلاس آن را طی نكند آن پختگی مخصوصی را كه باید پیدا كند، پیدا نمی كند. 🔴عواملی كه در تربیت انسان مؤثر است، هر كدام به جای خود مؤثر است؛ هیچ كدام جای دیگری را نمی گیرد. هجرت و جهاد هم عواملی هستند كه چیز دیگری جای آنها را نمی گیرد. ⬅️جهاد با نفس در جای خود محفوظ است، هجرت از سیئات همچنین. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣6⃣ چرا جهاد اکبر سخت تر از جهاد اصغر است؟ چرادشمن درون، ضررش سنگین تر از دشمن بیرون است و مبارزه با آن دشوارتر از دشمن بیرون است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴جهاد اصغر، جهاد با دشمن برون است. امّا جهاد اکبر مبارزه با دشمن درون (نفس امّاره) است که خطرش بیشتر از خطر دشمن خارجی است؛ زیرا دشمن (برونی) پیدا است، امّا دشمن درونی ناپیدا.  🔴جهاد اصغر با دشمن برونی است و زمان مشخّصی دارد، برخلاف جهاد و مبارزه با دشمن درونی که هرگز محدودیت ندارد. و در کودکی، جوانی، پیری، در گرفتاری، خوشحالی، در هر زمان و شرایطی مطرح است. 🔴در جنگ با دشمن بیرون، مبارزه جمعی است و ممکن است یکی از طرفین برای همیشه شکست بخورد و یا عقب نشینی کند؛ ولی نفس امّاره دشمنی است که هرگز نابود نمی شود و به عبارت دیگر در جهاد اصغر، آتش بس وجود دارد، ولی در جهاد اکبر مبارزه وقفه ای ندارد و همیشگی است. 🔴دشمن خارجی ممکن است که نقاط ضعف و راههای نفوذ را نداند؛ ولی دشمن درونی راههای نفوذ و نقاط ضعف انسان را می داند. 🔴دشمن خارجی جان را هدف قرار می دهد و دشمن درونی جسم و جان و شخصیت و کمالات انسانی را. 🔴با دشمن خارجی می توان کنار آمد؛ ولی با دشمن درونی نمی توان سازش کرد مگر با تسلیم شدن. 🔴در جنگ با دشمنان خارجی حمایت جمعی، و کسب امتیاز مطرح است؛ ولی در جنگ با هوس و دشمن درون، تنها سرمایه وامکانات مبارزه انسان ایمان است و ممکن است در ظاهر حمایت و امتیازی مطرح نباشد. 🔴در جهاد اصغر از نظر عُدِّه و وسیله می توان قبل از جنگ آمادگی لازم را داشت و ابزار دفاعی رافراهم نمود. امّا جهاد اکبر محدود به ابزار خاصّی نیست و نمی توان پیش بینی لازم را کرد. 🔴از نظر عِدّه و نیرو در جهاد اصغر قسمتی از مردم شرکت می کنند، امّا در جهاد اکبر تمام مردم باید شرکت کنند. 🔴اهمیت جهاد بستگی به میزان قدرت دشمن است، اگر جنگ با یک دشمن ضیعف باشد آسان تر است تا جنگ با دشمن قوی و هر قدر دشمن قوی تر باشد، جنگ با آن مشکل تر و با اهمیت تر است و جهاد با نفس از آن نظر جهاد اکبر است که نیرویش از دشمن برون بیشتر است. 🔴جهاد اکبر از حیث نتیجه هم، مشکل تر است؛ زیرا در جهاد با دشمن خارجی یا پیروزی است یا شهادت که هر کدام باشد پیروزی محسوب می شود امّا در جهاد اکبر یا پیروزی عقل و ایمان است یا شکست و سقوط در دام شهوات. ⬅️به بیان دیگر: 🎋در جهاد بیرونی با دشمن کوچک و بیگانه، سه حالت وجود دارد؛ یا "پیروز" یا "شهید" یا "اسیر" می شود که این احوالش روشن است. 🎋در جهاد درون هم همین سه شرط است؛ اگر کسی بخواهد با نفس و غرور و هوی که او را به سمت گناه می کشد مبارزه کند ــ که از مهمترین جهادهاست ــ همین سه حالت را دارد که انسان یا "فاتح" یا "شهید" یا "اسیر" می شود. 🎋در جهاد اصغر و جهاد بیرونی اگر اسیر شد آن دشمن حداکثر مال و جان را می گیرد و کاری با دین ندارد؛ 🎋اما در جهاد درونی اگر کسی اسیر شد دین را باخته است. 🔴در جهاد اصغر ممکن است انسان از دشمن دور باشد و کمتر آسیب ببیند برخلاف نفس که دشمن همخانه است. 🔴فرار از دست دشمن در جهاد اصغر ممکن است؛ ولی در جهاد اکبر ممکن نیست. 🔴دشمنی دشمن در جهاد اصغر برای همگان پذیرفته شده است بر خلاف جهاد اکبر. 🔴در جهاد اصغر، ضربات دشمن انگیزه را در انسان تقویت می کند به خلاف جهاد اکبر. 🔴در جهاد اصغر، ضربات دشمن محسوس است؛ اما در جهاد اکبر محسوس نیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣6⃣ آیا سفر کردن در اسلام توصیه شده است یا خیر؟ با توجه به هجرت های ظاهری، آیا سفر بهتر است یا حضر؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴در اسلام به طوركلی سفر ستوده شده است. اگرچه سیاحت به آن معنا كه در دوران گذشته بوده به طوری كه افرادی اساساً مقرّ و جایگاهی نداشته و همیشه از اینجا به آنجا مسافرت می كردند (اگر تشبیه درستی باشد به اصطلاح ما نظیر كولی ها) امر مطلوبی نیست، ولی اینكه انسان در همه ی عمر در یك ده زندگی كند و از ده خود بیرون نیاید و یا در یك شهر زندگی كند و از آن شهر خارج نشود، در كشوری زندگی كند و به كشورهای دیگر سفر نكند نیز روح انسان را ضعیف و زبون بار می آورد. 🔴اگر انسان توفیق پیدا كند كه به مسافرت برود، خصوصاً با سرمایه ای علمی كه در حضر كسب كرده است (زیرا اگر انسان، خام به سفر برود استفاده ای نخواهد كرد) و نادیده ها را ببیند و برگردد، بسیار مؤثر خواهد بود. آن اثری كه سفر روی روح انسان می گذارد، آن پختگی ای كه مسافرت و هجرت از وطن در روح انسان ایجاد می كند، هیچ عامل دیگری ایجاد نمی كند حتی كتاب خواندن. 🔴اگر انسان مثلاً در كشورهای اسلامی نرود و بگوید به جای اینكه به اینهمه كشور بروم و مطالعه كنم، كتاب می خوانم، به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید. شك نیست كه كتاب خواندن خیلی مفید است ولی كتاب خواندن هرگز جای مسافرت را- كه تغییر جوّ و محیط دادن و از نزدیك مشاهده كردن است- نمی گیرد. 🔴 در قرآن آیاتی داریم كه امر به سیر در ارض كرده است:  🌿«قُلْ سِیرُوا فِی اَلْأَرْضِ» یا «أَ وَ لَمْ یَسِیرُوا فِی اَلْأَرْض»ِ  👈*مفسرین تقریباً اتفاق نظر دارند كه مقصود، مطالعه ی تاریخ است ولی قرآن برای مطالعه ی تاریخ، به خواندن كتابهای تاریخی توصیه نمی كند؛ بلكه دعوت به مطالعه ی آثار تاریخی می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣6⃣ فواید سفر کردن چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴در سفر پنج فایده نهفته است: 1. تَفَرُّجُ هَمٍّ. همّ و غم، اندوهها از دلت برطرف می شود، تفرّج پیدا می كنی. انسان تا وقتی كه در محیط است، با سوابقی كه در زندگی دارد، خاطراتْ همیشه برای او یادآور غم و اندوه و غصه و گرفتاریهاست. مسافرت كردن و از دروازه ی شهر بیرون رفتن، به طور طبیعی همان است و غم و غصه ها در شهر ماندن همان. 2. وَاكْتِسابُ مَعیشَةٍ. اگر باهوش باشید می توانید با مسافرت، كسب معیشت كنید. 3. وَ عِلْمٍ. غیر از كسب معیشت، كسب علم كنید. هر عالِمی یك دنیایی است. ممكن است در شهر شما عالمهای بزرگ و درجه ی اولی باشند ولی هر گلی بویی دارد. 4. وَ آدابٍ. همه ی آداب و اخلاقها آداب و اخلاقی نیست كه مردم شهر یا كشور تو می دانند. وقتی به جای دیگری سفر می كنید، با یك سلسله آداب دیگر برخورد می كنید و احیاناً متوجه می شوید كه برخورد و عادتهای آنها بهتر از عادات مردم شماست. 5. وَ صُحْبَةِ ماجِدٍ. غیر از مسئله ی كسب علم، صحبت است. صحبت یعنی همنشینی. در سفر، به همنشینی با مردمان بزرگ توفیق پیدا می كنید. گاهی صحبت با افراد بزرگ، به روح شما كمال می دهد (نه صحبتِ تعلیم و تعلّم است، بلكه منظور همنشینی با آنهاست). 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣6⃣ تعرب بعد از هجرت چیست و چرا از گناهان کبیره است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴هجرت در مقابل تعرّب استعمال می شود و تعرّب یعنی بادیه نشینی. (بادیه جایی است که در آن خبر از معارف دین نیست و مردم آنجا نه اطلاع کافی از دین دارند و نه عزمی در آن ها وجود دارد که بر طبق احکام دین عمل کنند.) 🔴 علیهذا هجرت برای این است كه انسان در جهالت و بی خبری دفن نشود و محیط، او را در بی خبری مدفون نسازد. 🌿 چنانچه در نهج البلاغه، اواخر خطبه ی قاصعه (خطبه ی 190، ج 3، ص 43) آمده است : و اعلموا انكم صرتم بعد الهجرة اعراباً و بعد الموالاة احزاباً، ماتتعلقون من الاسلام الاّ باسمه و لاتعرفون من الایمان الاّ رسمه ... 🔴 بنابراین افرادی که به بلاد کفر، صرفا برای تفریح و زندگی راحت مهاجرت می کنند، مصداق«تعرب بعد از هجرت» هستند. 🔴طبعاً هر عزیمتى به بلاد کفر, تعرّب پس از هجرت و هر ماندنى در دار الاسلام عدم تعرّب نمی باشد. مثل افرادی که به صورت گروهی مهاجرت می کنند با هدف گسترش اسلام در بلاد کفر. 🔴در احادیث شریفه وارد است که جمیع ارض از امام‏‎ ‎‏است و غیر شیعیان غاصب آن هستند.‏‎ (اصول کافی، ج 2، ص 266، «کتاب الحجّة»، روایات «بابُ اَنَّ الاَْرْضَ کُلَّهٰا لِلاِْمام»). 🔴امام خمینی این روایت را چنین توضیح می دهند: «اهل معرفت ولیّ امر را مالک‏‎ ‎‏جمیع ممالک وجود و مدارج غیب و شهود دانند و تصرّف کسی را در آن بی اذن‏‎ ‎‏امام روا ندارند.‏» از این روایت می توان دریافت که: ‏‏⬅️⬅️⬅️ابلیس لعین عدوّاللّه غاصب است و تصرّفات او و هر تصرّف‏‎ ‎‏ابلیسی در عالم طبیعت جائرانه و غاصبانه است؛  ⬅️⬅️⬅️سالک الی اللّه اگر‏‎ ‎‏خود را از تحت تصرّفات آن پلید بیرون کرد، تصرّفش رحمانی گردد و مکان و‏‎ ‎‏ملبس و مطعم و منکح او مباح و پاکیزه شود. (این همان جهاد اکبر است.) ⬅️⬅️⬅️ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای گرفتن زمین از غیر شیعیان و ابلیسیان است. ⬅️⬅️⬅️هر حاکمی روی زمین بدون اذن امام زمان غاصب است. ⬅️⬅️⬅️هر کس به نحوی در خدمت حاکمان غاصب باشد، پول و درآمدی که به دست آورد شبهه ناک است. ⬅️⬅️⬅️ اگر سفر به بلاد کفر جهت تقویت حکومت ظالمان باشد، اشکال شرعی دارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣6⃣ با توجه به اینکه مبحث برده داری تمام شده لزومی دارد باز هم به این موضوع بپردازیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴مسائل دو گونه هستند: 🎋 مسائلی که مربوط به قبل بوده است. 🎋 مسائلی که موضوع سوال روز است. 🎋 مسائلی که عملا منسوخ شده ولی از جنبه نظری موضوع بحث است. ⬅️با توجه به اینکه هنوز مسیحیان به اسلام ایراد وارد می کنند که چرا در اسلام برده داری به طور کلی منسوخ نشد، لازم است پرداخته شود. ⬅️از طرفی اگر در آینده مجدد مطرح شد، باید ببینیم نگاه اسلام به موضوع برده داری چیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣6⃣برده داری نهادینه کردن نظام ظالمانه است و با تساوی انسان ها در تعارض است. چرا اسلام اجازه داد برده داری در جامعه همچنان ادامه داشته باشد؟ چرا می گوییم برده داری در اسلام دالان تربیت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 در باب بردگی باید در چند جهت بحث کرد: 🎋 تاریخچه برده داری چه بوده است؟ 🎋ماهیت برده داری در اسلام چه بوده است؟ 🎋موجبات برده داری چه بوده است؟ 🎋 هدف از برده داری چه بوده است؟ ↪️ ✅🎋 تاریخچه برده داری: هیچ ملتی در جهان نبوده که در سابقه او برده داری نبوده باشد. همه ملتها در امپراطوری خود سابقه برده داری دارند و ملت های مظلوم همیشه برده بوده اند، پس این طور نیست که فقط مربوط به اسلام باشد. ⬅️در پیشانی بشریت لکه ننگی تا ابد برده داری غرب است؛ گلادیاتور ها و سیاه پوست ها نمونه هایی است که در تاریخ ثبت شده است. بعد همان ها مدعی هستند چرا اسلام برده داری داشته است⁉️ برده داری از دوران ماقبل تاریخ و دوران امپراطوری و بعد از آن همواره بوده است. ↪️ ✅🎋 ماهیت برده داری: بردگی مالکیت رقبه است؛ همان طور که ایجار و استیجار انسان مالکیت کار اوست. برده از خود اختیار ندارد و باید مطیع امر سید باشد، همان طور که فرزند باید مطیع پدر که ولی اوست، باشد. بردگان از حقوقی برخوردار بودند و بین آنها و سایر افراد مساوات برقرار بود و از کرامت انسانی برخوردار بودند. ↪️ ✅🎋موجبات برده داری: در همه جای دنیا ظلم و زور قدرتمندان، اقتضای استثمار می کرد که از توان جسمی بردگان بهره برداری کند. 🔴اقسام موجبات برده داری در دنیا: مالی: کسی که بدهکار می شد و توان پرداخت مالی نداشت، به عنوان برده گرفته می شد. مذهب: کسی که به مذهب و آیین دیگری بود به عنوان برده گرفته می شد. نژاد: هر کس از نژاد سیاه و سرخ بود به عنوان برده گرفته می شد. ارسطو معتقد بود برخی انسان ها ذاتا برده به دنیا می آیند، مثل سیاه پوست ها و سرخ پوست ها. جرم: جریمه برخی جرایم این بود که شخص به عنوان برده گرفته می شد. جنگ: اسرای جنگی به عنوان برده گرفته می شدند. ⬅️ اسلام فقط یک نوع برده داری را قبول کرد همان برده داری در جهاد است، به جای اینکه کافر حربی در جنگ کشته شود برای تربیت به خانواده ای سپرده می شود. 🔴آنچه كه از نظر اسلام موجب رقیت می شود كافر حربی بودن است، یعنی اینكه خون شخص مباح باشد و اسلام فقط به خاطر عقیده احترامی برای خون احیاناً قائل نمی شود نه به خاطر زور و جنگ و یا به واسطه ی ابوت یا زوجیت كه در دنیای قدیم معمول بوده است. ⬅️چرا ذهنیت ما قبیح است؟ چون یاد برده داری اروپا و آمریکا می افتیم ⬅️زشتی عمل اروپا را اسلام نفی می کند. ⬅️در اسلام برده گرفتن به نوعی قرارداد است که برای بردگان حقوقی تعیین شده و احکامی در نظر گرفته شده است. ⬅️اسلام توصیه کرده برده را بعد از این که در جامعه اسلامی آوردید و کار و سرمایه به او دادید بعد رها کنید. ↪️ ✅🎋 هدف و فلسفه برده داری چیست؟ چرا اسلام برده داری دالان تربیت است؟ ⬅️در جهاد تبیین کردیم مانع حیات طیبه انسانی باید برداشته شود؛ انسان اگر نمایی از گرگ شد، باید کشته شود.اگر انسانی از مسیر انسانیت خارج شد و مانع حرکت انسان ها شد، باید مانع را برداریم. ⬅️اگر چنین انسانی اسیر شد، به جای آنکه کشته شود، به او تخفیف داده می شود و اگر شرایط مناسب باشد، برای تربیت به خانواده ای سپرده می شود. ⬅️فلسفه تربیت، حرکت دادن انسان با شرایط خاص از خود دانی (از مانع حرکت) به رشد تربیتی است. ⬅️ما می توانیم انسان هایی را به استخدام بکشیم که تربیت شوند و آزادی انسانی و اجتماعی پیدا کنند. 🔴اسلام، مسلمان شدن برده را كافی برای آزاد شدن او نمی داند و حتی فرزند بردگان را برده می داند با اینكه فرزند با فطرت اسلام به وجود آمده است. از نظر ما علت بردگی تربیت اسلامی یافتن است، لهذا آزاد كردن برده ی كافر ثواب [ندارد] و شاید صحیح نیست. ⬅️بسیاری از اسیران جنگی که برده شدند تحت تربیت اسلامی دراومدند و بعد حتی به مقام فرماندهی جنگ رسیدند. ⬅️⬅️⬅️در اسلام بردگی دالان تربیت است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣6⃣ نتیجه برده داری در اسلام چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴مادر چند نفر از امامان از میان بردگان بودند. 🔴وزرا و امرای زیادی از بردگان بودند. 🔴امام سجاد تا دو هزار برده آزاد کردند. 🔴مهم ترین شاگردان امام باقر و امام صادق از موالی (بردگانی که آزاد شدند) بودند. 🔴 بسیاری از فرماندهان سپاه از موالی بودند. 🔴 اگر بردگان در برده داری ظلم دیده بودند، قطعا وقتی بردگان سردار و حاکم شده بودند، اسلام را نابود کرده بودند؛ اما: ⬅️بیشترین پیشروی به دست موالی و سرداران بوده که قبلاً برده بودند. ⬅️ بیشترین پیشروی علمی در اسلام نیز توسط موالی صورت گرفت. ⬅️⬅️ نتیجه برده داری در اسلام ارتقای دانش و انسانیت و دالان تربیت است. در حالی که در غرب لکه ننگ بشریت و آفت انسانیت است. ⬅️⬅️بردگی در اسلام، بردگی امیال بشر برای تربیت و به فعلیت رسیدن خود عالی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣6⃣ نتیجه برده داری در جهان چیست؟ آیا امروز در جهان برده داری منسوخ شده است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امروز برده داری نه تنها منسوخ نشده، بلکه شکل آن عوض شده است. 🔴 برده به فردی گفته می شود که بدون اینکه خودش بخواهد، از کار او و از وجود او استفاده کنند. ⬅️آمار برده داری نوین در جهان بسیار تکان دهنده است❗️ 🎋 اشکال مختلف سوء استفاده جنسی از کودکان و استثمار جنسی آنها وجود دارد. 🎋 کودکان زیادی قربانی قاچاق می شوند. 🎋 بسیاری در واردات و صادرات کودکان و زنان کارگر جنسی فعالیت دارند. 🎋 پدیده توریسم جنسی یکی از معضلات حقوق بشری در دودهه اخیر است. 🎋 بسیاری از مهاجرین ابتدا داوطلبانه رفته اند، اما بعداً تحت شرایط استثمارگرانه قرار گرفته اند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌿 بسم الله الرحمن الرحیم🌿 با سلام خدمت عزیزان از آن جایی که یکی از اهداف این کانال ایجاد نظام فکری است، توصیه می شود برای مطالعه از اولین مطلب شروع بشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🌿آغاز مباحث کتاب 🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m