eitaa logo
پرسمان و بصیرت
170 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅8⃣6⃣ با توجه به مفهوم تقوا، آیا نمی توان گفت به نوعی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا نیست ، است . فرق است بین محدودیت و مصونیت . اگر هم نام آن را محدودیت‌ بگذاریم محدودیتی است که عین مصونیت است. 👈 انسان پای خود را در کفش و سر خود را در کلاه و تن خود را به انواع جامه‌ها محصور می‌کند و می‌پیچد و البته به وسیله‌ همین کفش و کلاه و جامه است که نظافت خود را حفظ می‌کند، جلو سرما و گرما را می‌گیرد. حالا نام این را چه باید گذاشت؟ آیا می توان تأسف کرد که پا در کفش و سر در کلاه و تن در پیراهن زندانی شده و آرزوی‌ آزاد شدن اینها را از این زندانها کرد؟ 👈 آنوقت می‌توان نام روی چیزی گذاشت که انسان را از و سعادتی کند ، اما چیزی که را از انسان می‌کند و انسان را از مخاطرات می‌کند ، او مصونیت است نه محدودیت ، و تقوا چنین چیزی‌ است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣6⃣ چه رابطه ای بین و و وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امیرالمؤمنین علیه السلام نه تنها تقوا را محدودیت‌ و نمی‌داند، بلکه علت و را می‌شمارد. 👈 در خطبه 228 می‌فرماید: «تقوا درستی و اندوخته روز قیامت است؛ است از قید هر رقیت؛ نجات است از هر بدبختی . 🔴 در درجه اول و به طور مستقیم از ناحیه و به انسان‌ می‌دهد و او را از قید رقیت و هوا و هوس آزاد می‌کند ، رشته‌ حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش برمی‌دارد؛ 🔴 ولی به طور غیر مستقیم در زندگی هم آزادیبخش انسان است.   🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣7⃣ در سوره مبارکه‌ اعراف آیه 26 بعد از آنکه نامی از جامه‌های تن می‌برد می‌فرماید: « و لباس‌ التقوی ذلک خیر ». از این آیه چه مفهومی استفاده می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یعنی تقوا که است، بهتر و لازمتر است. ⬅️ همان طور که برای این که آسیب نبیند نیاز به و محافظ دارد، خود عالی نیز باید به وسیله #تقوا محافظت شود. ⬅️ همان طور که باید مراقب سالم ماندن لباس باشیم تا به خوبی از ما محافظت کند، باید مراقب نیز باشیم تا از آسیب به دور باشد و در نتیجه محافظ خوبی برای و ما باشد. 🔴  تقوا هم هر اندازه عالی باشد به نوبه خود خطراتی دارد. آدمی‌ در عین اینکه باید در حمایت و زندگی کند باید خود حافظ و بوده باشد و این ، به اصطلاح " دور " نیست. 👈 مانعی ندارد که‌ یک چیز وسیله حفظ و نگهداری ما باشد و در عین حال ما هم موظف باشیم او را حفظ کنیم. ⬅️ درست مثل همان که در آیه مذکور به آن اشاره شده است. 🔴 امیرالمؤمنین (ع) در یک جمله به هر دو اشاره کرده آنجا که می‌فرماید : «أَلاَ فَصُونُوهَا وَ تَصَوَّنُوا بها» یعنی تقوا را حفظ کنید و هم به وسیله او خودتان را حفظ کنید . 🔴 در نهج البلاغه می خوانیم: اوصیکم عبادالله بتقوی الله فانها حق الله علیکم ، و الموجبة علی الله حقکم و ان تستعینوا علیها بالله ، و تستعینوا بها علی الله » . یعنی شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم‌ ، تقوا حق الهی است بر عهده شما و موجب ثبوت حقی است از شما بر خدا ، و اینکه از خدا برای رسیدن به تقوا کمک بخواهید و از تقوا برای رسیدن به‌ خدا کمک بگیرید . 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣7⃣ آیه مبارکه زیر متضمن چه نکاتی است؟ 🌿«لیس علی الذین آمنوا و عملو الصالحات جناح فی ما طعموا اذا ما اتقوا و آمنوا و عملوا الصالحات ثم اتقوا و آمنوا ثم اتقوا و احسنوا و الله یحب المحسنین؛ 🌿بر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند، درباره ی آنچه (پیش از حکم تحریم) خورده اند گناهی نیست، به شرط آن که پرهیزکار و مومن گردند و کارهای شایسته کنند، سپس (از محرمات) پرهیز نمایند و (به تحریم آن) مومن باشند، سپس (با جدیت) پرهیز کاری و نیکوکاری پیشه کنند که خداوند نیکوکاران را دوست می دارد» (مائده/ 93).🌿 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 این آیه کریمه متضمن دو نکته عالی از معارف قرآنی است: 🎋 یکی درجات و مراتب ایمان و تقوا و 🎋 دیگر، فلسفه حیات و حقوق انسان. 👈 می خواهد بفرماید: نعمتها برای انسان است و انسان برای ایمان و تقوا و عمل. انسان آنگاه مجاز است از نعمتهای الهی بهره مند گردد و آنگاه این نعمتها به مورد مصرف خواهد شد که خود انسان در مسیر تکاملی خودش که خلقت او را در آن مسیر قرار داده حرکت کند؛ یعنی مسیر ایمان و تقوا و عمل شایسته. 👈 علمای اسلامی با الهام از این آیه و سایر تصریحات و اشارات متون اسلامی، مراتب تقوا را به تقوای ، تقوای ، تقوای اصطلاح کرده اند. 👈 تقوای مجاهدین تقوای پاکباختگی است، شهیدان تمام مایملک خود را در طبق اخلاص گذاشته و به حق تسلیم کرده اند، آنان این جامه از جامه های تقوا را بر تن کرده اند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣7⃣ چه رابطه ای بین تقوا و ایمان وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 رابطه و : یک علوّ و و استحکام دیگرى دارد و در حقیقت تنها روى پایه دین است که مى‌توان تقوایى و با مبنا به وجود آورد و جز بر مبناى محکم ایمان به خدا نمى‌توان بنیانى مستحکم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد. 🌿«أَ فَمَنْ أَسَّسَ‌ بُنْیانَهُ عَلى‌ تَقْوى‌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ‌ بُنْیانَهُ عَلى‌ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فی‌ نارِ جَهَنَّمَ ـ آیا آن کس که بنیان خویش را بر مبناى تقواى الهى و رضاى او بنا کرده بهتر است یا آن که بنیان خویش را بر پرتگاهى سستِ مشرف بر آتش قرار داده است؟» (توبه/109)🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣7⃣ اگر تقوا لازمه انسانیت است، چه نیازی به تقوای دینی و الهی است؟ چه ارتباطی با تقوای فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 و الهی یعنی اینکه انسان خود را از آنچه از نظر و که دین در زندگی معین کرده ، خطا و گناه و پلیدی و زشتی شناخته شده ، و صیانت کند و مرتکب آنها نشود. 👈 انسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد؛ یعنی طبق اصول و خاصی زندگی کند و خط مشی خاصی برای خودش داشته باشد و در این صورت یک مشخص دارد و در مشخصی حرکت می کند. 👈 حال اگر در جهت دین و برای رسیدن به مقصد حرکت کند و خود را در این مسیر حفظ کند، یک قداست و استحکامی به خود می گیرد که همان تقوای دینی است. 👈 در زمان ما می بینیم که تقوای و اصطلاح کرده اند. چیزی که هست تقوای دینی یک علو و و استحکام دیگری دارد و در حقیقت تنها روی پایه است که می توان تقوایی مستحکم و با مبنا به وجود آورد و جز بر مبنای محکم ایمان به خدا نمی توان بنیانی مستحکم و اساسی و قابل اعتماد به وجود آورد. ⬅️ به همین دلیل حضرت علی علیه السلام می فرماید: چنانچه دین داری و تقوای الهی نمی بود، هر آینه سیاست مدارترین افراد بودم.(دین و تقوا مانع سیاست بازی می شود). ⬅️ تقوای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جدای از تقوای دینی نیست. ⬅️ قلمرو تقوا و مبنای تقوا چه سیاسی، چه اجتماعی، چه اقتصادی «دینداری» و «اخلاق دینی» است. ⬅️⬅️⬅️ بنابراین: 🎋 تقوای ؛ یعنی هر کس بین خود و خدا سعی کند از جاده‌ی صلاح و حق تخطی نکند و پا را کج نگذارد. 🎋 تقوای ؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. 👈 سیاست به معنای پشت هم اندازی و فریب و گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست. سیاست یعنی اداره‌ی درست جامعه؛ این جزو دین است. 👈 تقوای ، یعنی انسان در میدان سیاست، عمل کند. 🎋 تقوای ؛ یعنی اگر هر کس برای گذران زندگی و ضمنا آباد کردن محیط خود مجبور است اقتصادی داشته باشد، راه درست را انتخاب کند. (امروز درست ترین راه، است). 👈 کردن، ، دست‌اندازی به مال دیگران - بخصوص به اموال عمومی - از دستاورد عمومی مردم به نفع جیب خود استفاده کردن و احیانا زرنگیهایی که علی‌الظاهر در چارچوب قانون هم می‌گنجد، اما خود انسان می‌داند که باطن آن چقدر فاسد و تباه است، اینها خلاف تقوای است. 🎋 تقوای ؛ یعنی برخورد با مردم در محیطهای مختلف - چه محیط کسب، چه محیط معاشرت، چه محیط خانواده، چه محیط مدرسه و دانشگاه، چه محیط اداری - همراه با و خدا ترسی و امانت و صداقت باشد. ⬅️ اگر این نمونه‌ها در جامعه تحقق پیدا کند و عملی شود، اکثر مشکلات مادی و معنوی مردم برطرف خواهد شد. ⬅️ تقوا و پرهیزکاری، یعنی گستره‌ی وسیع عملهای خوب، اقدامهای خوب، فعلهای خوب و ترکهای خوب. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣7⃣ مفهوم را با مبحث و مقایسه کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود: دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ می کند و را . 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ می کند و را . ⬅️⬅️هجرتی خوب است که همراه با کسب باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. 👈 لذا میتوان را مشابه دانست... 👈 را مشابه 👈 همین طور می توان گفت تقوا ثمره ی هجرت و جهاد است.... 👈 و همین طور می توان گفت برای حفظ تقوا هجرت و جهاد لازم است... (مثل لباس که هم ما باید حفظش کنیم، هم لباس ما را از سرما حفظ می کنه) 👈 هجرت مقدمه جهاد است. ⬅️ بعد از هجرت و کسب قدرت آماده جهاد می شویم. 👈 مقدمه است. (خود نگهداری دور از محیط) ⬅️ بعد از دوری از گناه و کسب قدرت آماده تقوای قوت می شویم. (خود نگهداری در محیط) شهید مطهری: تقوا آنوقت محسوب می‌شود که انسان بدون عملی و با داشتن اسباب‌ و آلات کار از گناه و معصیت پرهیز کند. 👈 باید مجاهدت کرد تا آن معنا و حقیقت تقوا پیدا شود. ⬅️⬅️ جهاد تقوا است. ⬅️⬅️ جهاد نیز، تقوا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣7⃣ برخی از آثار تقوا را نام ببرید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 و تقوا: 🎋: 👈 تقوا است از هر و است. 🎋 و : 👈 تقوا دوای بیماری دلهای شما و شفای‌ مرض بدنهای شما ، درستی خرابی سینه‌های شما و مایه پاک شدن نفوس شما است. 👈 آدم متقی که به حد خود و حق خود قانع و راضی است روحی مطمئن‌تر و اعصابی آرامتر و قلبی سالمتر دارد ، دائما در فکر نیست کجا را ببرد و کجا را بخورد و کجا را ببلعد ، ناراحتیهای عصبی او را به زخم روده و زخم معده مبتلا نمی‌سازد ، افراط در شهوت او را ضعیف و ناتوان نمی‌کند ، عمرش طولانی‌تر می‌شود . سلامت تن و سلامت روح و سلامت اجتماع همگی بستگی دارد به تقوا. 🎋 و : 👈 رسول اکرم می فرماید: «اگر زیاده روی در گفتن شما ، و هرزه چرانی در شما نبود هر چه‌ من می‌بینم شما می‌دیدید و هر چه می‌شنوم می‌شنیدید». 🎋 : 👈 اینکه در آثار دینی وارد شده که تقوا عقل را روشن می‌کند و دریچه حکمت‌ را به روی انسان می‌گشاید - همچنانکه لحن خود آنها دلالت دارد - همه مربوط به عقل عملی است ، یعنی در اثر تقوا انسان بهتر درد خود و دوای خود و راهی که باید در زندگی پیش بگیرد می‌شناسد ، ربطی به عقل نظری ندارد. 🔆 عقل نظری همان است كه مبنای علوم طبیعی و ریاضی و فلسفه ی الهی است.  🔆 عقل عملی همان است كه مفهوم خوبی و بدی و حسن و قبح و باید و نباید و امر و نهی و امثال اینها را خلق می كند. 💢 علم و اندیشه انسان را عقل نظری رهبری می نماید و عمل و انگیزه انسان را عقل عملی؛ 💢 کنترل طغیان های علمی مانند وهم، خیال، قیاس و گمان، با عقل نظری است، ولی رام کردن لغزش های شهوت و غضب، کار عقل عملی است. 🎋 👈 آدم پلید و آلوده هر اندازه قدرت هوش و ذکاوتش زیاد باشد، از درک لطفهای معنوی و روحی عاجز است و نمی‌تواند آنطور معانی لطیف و رقیق که در سخنان بعضی دیده می‌شود ابداع کند. 🎋 👈 گرفتاریها و شدائد در پیدا می‌شود، تاریکی غبار معاصی و گناهان و هواها و هوسها. وقتی که تقوا پیدا شد راه از چاه تمیز داده می‌شود و انسان کمتر گرفتار می‌شود و اگر گرفتار شد در روشنی تقوا بهتر روزنه بیرون‌ رفتن را پیدا می‌کند. 🎋 حفظ : 👈 گذشته از همه اینها تقوا و خود نگهداری سبب می‌شود که انسان نیروهای‌ ذخیره وجود خود را در راههای و لهو و حرام هدر ندهد ، همیشه نیروی‌ ذخیره داشته باشد . بدیهی است که آدم نیرومند و با و با بهتر تصمیم می‌گیرد و بهتر می‌تواند خود را بدهد. 🎋 از آن تقواست: 👈 تقوا و صبر و پاکی و نزاهت در این جهان گم نمی‌شود، آدمی را از حضیض‌ ذلت به اوج عزت می‌رساند. 🌿«انه من یتق و یصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین»🌿 👈 مثل اینست که قرآن کریم نتیجه داستان یوسف را در این یک‌ جمله خلاصه کرده است که عاقبت از آن تقوا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣7⃣ چه رابطه ای بین تقوا و وجود دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تقوا دشمن دشمن عقل، هوا و هوس و خرافات است. 👈 فکر و عقل نور است، ⬅️ وقتی موانع را کنار بگذاریم خودبخود می بینیم. ⬅️ تقوا مواظبت بر نور است. 🔴 حضرت علی علیه السلام: اگر در مى اندیشیدند و همچنین در فراوانى هاى حق تأمّل مى کردند به راه راست برگشته و از عذاب سوزان مى ترسیدند.  ⬅️ تفکر به انسان قدرت از آتش و خودنگهداری در می دهد. ⬅️ به انسان قدرت می دهد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣7⃣ تقوا را نام ببرید: 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ارکان عبارت است از: 🎋 ترس از مقام خداوند نه از خود خداوند 🎋 کناره گیری از گناه 🎋 قصد قربت 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣7⃣ درجات تقوا را بیان کنید. 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 از قرآن این مطلب استفاده می شود که تقوا و مراتب دارد. 🎋 تقوای : نازل‌ترین مرتبه تقوا آن است که انسان از گناهان کبیره و اصرار بر صغیره اجتناب می کند. 🎋 تقوای : درجه بالاتر این است که خود را از گناهان صغیره و حتی مکروهات حفظ کند. 🎋 تقوای : بالاترین مرتبه آن است که انسان حتی مباح هم ممکن است انجام ندهد و فقط به واجبات و مستحبات می پردازد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣7⃣ بر اساس کلمات حضرت امیر المومنین علیه السلام، مطیع هوا و هوس بودن چه لوازم سوئی دارد و در مقابل چه آثاری بر تقوا مترتب است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 «مَثَل خلافكاری و زمام را به كف دادن مَثَل اسبهای سركش و چموشی است كه لجام را پاره كرده و اختیار را تماماً از كف آن كه بر او سوار است گرفته و عاقبت آنها را در آتش می افكنند، 🔴 و مَثَل مَثَل مركبهایی رهوار و مطیع و رام است كه مهار آنها در اختیار آن كسانی است كه بر آنها سوارند و آنها را وارد بهشت می سازند.» 👈 در اینجا درست و با صراحت كامل، تقوا یك حالت روحی و كه ما از آن به ضبط نفس و یا مالكیت نفس تعبیر می كنیم معرفی شده. 👈 ضمناً در اینجا حقیقت بزرگی بیان شده، آن اینكه لازمه ی مطیع هوا و هوس بودن و عنان را به نفس سركش واگذاردن زبونی و و بی شخصیت بودن است. 👈 انسان در آن حال نسبت به اداره ی حوزه ی وجود خودش مانند سواره ی زبونی است كه بر اسب سركشی سوار است و از خود و اختیاری ندارد. 👈 و لازمه ی تقوا و ضبط نفس افزایش قدرت اراده و شخصیت معنوی و عقلی داشتن است، مانند سوار ماهر و مسلطی كه بر اسب تربیت شده ای سوار است و با قدرت فرمان می دهد و آن اسب با سهولت اطاعت می كند. ⬅️⬅️⬅️ آن كس كه بر مركب چموش هوا و هوس و شهوت و حرص و طمع و جاه طلبی سوار است و تكیه گاهش این امور است زمام اختیار از دست خودش گرفته شده و به این امور سپرده شده، دیوانه وار به دنبال این امور می دود، دیگر عقل و مصلحت و مآل اندیشی در وجود او حكومتی ندارد؛ ⬅️⬅️⬅️ و اما آن كه تكیه گاهش تقواست و بر مركب ضبط نفس سوار است، عنان اختیار در دست خودش است و به هر طرف كه بخواهد در كمال سهولت فرمان می دهد و حركت می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m