eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
694 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/3 ◀️ فاصله طبقاتی ما 🔸خوب فکر کنید دختری که این گونه زندگی کرده است چگونه زن طلبه‌ای می‌شد که از نظر معیشتی به اصطلاح هشتش گرو نه بود ... دختری که با آن روش پرورش یافته است با طلبه‌ای از قصبه دور افتاده خمین کجا و تهران کجا! ... بالاخره مسئله خواستگاری طرح شد، آقا یعنی امام سیدی بود ساده و بی‌آلایش، دارای عمامه با نعلینی کهنه و لباسی از کرباس، قیافه معمولی و لاغر ( اول بار او را این‌گونه دیدم ) آمده بود تا دختری با آن خصوصیات را که اشاره کردم ببیند و بپسندد.(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۲۸-۲۴) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
عامل شکست حرکت (ع)نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. 🔹بنده در قضایاى تاریخ اسلام این مطلب را مکررا گفته‌ام که، چیزى که امام حسن مجتبى علیه‌السلام را شکست داد، نبودن در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسى نداشتند. 🔸چیزى که فتنه‌ خوارج را به‌وجود آورد و امیرالمؤمنین علیه‌السلام را آن‌طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن‌گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسى در مردم بود والا همه‌ى مردم که بى‌دین نبودند. تحلیل سیاسى نداشتند. یک شایعه دشمن مى‌انداخت؛ فورا این شایعه همه جا پخش مى‌شد و همه آن را قبول مى‌کردند! 🔹بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت "روز ملى مبارزه با استکبار " 1372/8/12 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شیخ قاسم اسلامی و نقد جریان اسلام منهای آخوند 🔴سالگرد قمری شهادت شیخ قاسم اسلامی 🔹زبان و قلم اسلامی در مواجهه با دکتر ، زبان و قلمی تند و ستیزناک بود؛ زيرا وی گذشته از این‌که معتقد به وجود خبط‌ها و اشتباهاتِ متعدد و به‌زعم وی بنیادین و غیرقابل‌اغماض در افکار و آثار دکتر شریعتی در موضوعات گوناگون بود،شریعتی را طراحِ و منادی اندیشۀ خطرناک اسلام منهای روحانیت در عصر خویش می‌انگاشت و حتی بین مندرجات این آثار با مندرجات آثار امثال ، مشترکات بسیاری را حس می‌کرد و به همین دلیل هم وظیفۀ شرعی و اجتماعی خود را در مخالفت با وی می‌دید. 🔸تأسیس ، به‌ویژه در اوایل امر که روحانیت با آن همکاری داشت، بین علما امیدهایی را برانگیخت و تا مدت‌ها تصور می‌شد که بحمدالله نسل جوان مسلمان کشور در برابر کاخ‌جوانان‌ها، پناه‌گاهی یافته است، اما خالی شدن حسینیه از حضور روحانیون فاضل و شناخته شده از یک سو و طرح مسائل شبهه‌ناک اعتقادی و تاریخی توسط دکتر از سوی دیگر، بر نگرانی‌ها دامن زد و خصوصاً حمله و توهین دکتر در کتاب‌های خویش به چهره‌ای برجسته و خدوم تشیع نظیر ، ، و...کسانی چون شیخ قاسم اسلامی را به این نتيجه رساند كه مجدداً با جریانی از سنخ کسروی‌گری روبرو هستیم که البته این بار، نقاب حمایت از تشیع راستین را بر چهره زده بود، اما در کلیت و نهایت، همان مقصد را دنبال می‌کند. 🔹در اوایل امر که دکتر شریعتی کارش را در حسینیۀ ارشاد آغاز کرد و سخنان وی که در قالب جزوات و کتب در سطحی وسیع منتشر مي‌شد، نگرانی‌هایی را در بین علما و متدینین ایجاد کرده بود، جلسه‌ای مشترک از علما و ایشان كه در تهران برگزار شد، من هم حضور داشتم. هدف از تشکیل آن مجلس این بود که علما با دکتر گفتگو كنند و با بیان موارد اشتباه در افکار و آثار وی، موجب تنبه او شوند تا عقاید و اظهاراتش را اصلاح کند. مقداری که صحبت شد، من از نوع برخورد او با آقایان علما و حرف‌های انان و آنچه در وجناتش خواندم، به این نتیجه رسیدم که او گوشش بدهکار این انتقادات و اصلاحات نیست و به قول معروف، آب ما با او در یک جو نمی‌رود؛ لذا از تفاهم با او و اصلاح کار وی مأیوس شدم و تکلیف شرعی خود را مخالفت با او دانستم، یأس من در آن مجلس از تغییر فکر و رفتار او در حدی بود که ادامۀ حضور خود در آن اتاق را بی‌فایده دانستم و در حالی که هنوز بحث‌ها ادامه داشت، به اتاق دیگري رفتم و مشغول نماز قضا شدم!» 🔸او در خاتمه مي‌گويد: «خطری را که شما و همگان در حال حاضر با پیدا شدن گروه‌هایی مثل و اینها احساس می‌کنید، برای من از مدت‌ها قبل، روشن بود و سوز و گدازی نیز که در نقد اظهارات دکتر شریعتی داشتم و دارم، برای پیشگیری از پیدایش همین جریانات و حوادث بود و بدانید که رسوبات افکار او در ذهن جوانان مسلمان، حتی آنهایی را که بر ضد روحانیت، دست به سلاح نمی‌برند، به شکل‌های دیگر، به معارضه با اسلام و روحانیت واخواهد داشت».(غوطه زد به خون فرهاد: شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی؛ زمان، اندیشه، تکاپو علی ابو الحسنی (منذر)،ص ۳۸۱) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/4 🔸... خواستگاری ده ماه طول کشید. من در این مدت خواب‌های بسیار دیدم که به شرح سه خواب می‌پردازم ... خواب دیدم در خانه‌ای کوچک اتاقی است که سه مرد در آن نشسته‌اند و روبروی ان نیز اتاقی که من و یک زن کامل که چادر مخصوصی داشت در آن بودیم... زن کامل... به سوال‌های من که از پشت شیشه اتاق‌مان مشغول نگاه کردن به مردها، در اتاق روبرو بودم، جواب می‌داد. 🔹پرسیدم این‌ها چه کسانی هستند؟ گفتند« روبرویی پیغمبر (ص) است که عمامه مشکی دارد، در کنارش امیرالمومنین (ع) که شال سبز بر سر بسته است و طرف دیگر امام حسین (ع) که او هم عمامه مشکی دارد. من شدیداً خوشحال شدم و با همان حال پرسیدم پس اینان پیغمبر و امامان من هستند؟ با تلخی گفت؟ «تو که اینان را قبول نداری»! در حالی که مشت بر سینه‌ام می‌زدم با تشر پاسخ دادم : چه می‌گویی؟ آنان را شدیداً دوست دارم و خود را از امت آنان می‌دانم و هرچه گفته‌اند گوش داده‌ام و به هرچه بگویند گوش می‌دهم. 🔸در همان حال از خواب بیدار شدم... صبح آن شب خواب را تعریف کردم. خانم مخصوص گفت: دختر جان از قسمت نمی‌توان بگریزی، سیدی است واقعی و آدم با حقیقتی است و مخالفت همه ما باعث شده است تا آنها را در خواب ببینی و واسطه شوند که قبول کنی. آنان به‌وسیله آن زن کامل توانسته‌اند به تو بفهمانند که دوری از سید روح الله دوری از آنان است و اضافه کرد که من تصمیم گرفته‌ام دیگر حرفی در مخالفت نزنم.... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ص 39-41) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂حوزه علمیه و حکمی‌زاده‌های امروز ◀️مقاله «زمینه‌های نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمی‌زاده» /جدیدترین شماره فصلنامه 15خرداد 🔹علی‌اكبر كتاب را در شهريور 1322با ادبياتی بسيار سخيف در نقد آموزههای دينی شيعه، با كمك كسروی منتشر ساخت. 🔸اين كتاب جنجال زيادی به پا كرد و جوابيه‌های مختلفی بر اين كتاب نوشته شد و نشريات مختلفی به پاسخگويی به آن كتاب مشغول شدند. مهمترين جوابيه كتاب كشف اسرارنوشته بود كه در فروردين 1323منتشر گرديد و به طور مبسوط و مستند به پاسخگويی به شبهات كتاب حكمی‌زاده و پرداخت و به عنوان پاسخ رسمی حوزه قم به آن شبهات منتشر شد. 🔹پاسخ‌های امام كه در آن زمان از مدرسين برجسته و جوان بودند، به قدری قوی و محكم بود كه حكمی‌زاده و كسروی هيچ واكنشی به آن نشان ندادند. 🔸حكمی‌زاده بعد از نوشتن كتاب اسرار هزارساله و جنجالی كه در فضای جامعه به پا كرد، برای هميشه منزوی شد و ازكارهای فكری كناره گرفت و در خفا به فعاليتهای اقتصادی روی آورد و ازكارهای افراطی دوران جوانی اش فاصله گرفت و سال‌ها بدون حاشيه به فعاليت‌های اقتصادی پرداخت و تا بعد از پيروزی انقلاب اسلامی هم زنده بود ولی كمتر كسی از سابقه او اطلاع داشت تا اين‌كه در سال 1366در تهران درگذشت. 🔹از آن جايی كه زمينه‌های ورود امام به در پاسخ به افكار انحرافی حكمی‌زاده دركتاب كشف اسرار متجلی است بازخوانی زمينه‌های ظهور اين جريان برای فهم بخش مهمی از تاريخ تحولات سياسی اجتماعی ايران اهميت دارد...(چکیده مقاله زمینه‌های نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمی‌زاده، میثم عبداللهی، فصلنامه 15خرداد شماره62) ✅متن کامل: 🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/1385 ◀️پی‌نوشت: رسانه‌های معاند و امپراتوری رسانه‌ای غرب با سوءاستفاده از شیوع کرونا در ایران به طرح شبهات عقیدتی پرداخته و تلاش کردند از این آب گل‌آلود برای خود ماهی بگیرند. امید است حوزه علمیه قم به عنوان قلب تپنده جهان اسلام به مقابله جدی و مؤثر با این جریانات پرداخته تا حکمی‌زاده‌های امروز که بعضا از پشتوانه دولتی نیز برخوردارند دست از شبهه‌افکنی بردارند و بیش از این با عقاید جوانان و عموم مردم بازی نکنند. 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
زمینه‌های کشف اسرار.pdf
769.6K
📂متن کامل مقاله «زمینه‌های نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمی‌زاده» 🖊به قلم میثم عبداللهی، انتشار یافته در فصلنامه 15خرداد شماره 62 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام(۵) ✳️ خواب‌های بیدار کننده (۲) 🔸خواب دیگر... دیدم مرد عربی دهانه شتر را در مقابل منزل‌مان گرفته است، من از منزلمان بیرون آمده و بر شتر - که به حال نشسته بود – سوار شدم و آن مرد عرب شتر را بلند کرد و حرکت کردیم در حالی که افسار شتر دست مرد عرب بود. همه فامیل: مادر، مادربزرگ، عمه، خاله و بقیه همه مرا بدرقه کردند... 🔹 خواب سوم: ... حضرت زهرا را خواب دیدم که امام حسین (ع) را به دستم داد و بسیار با مهربانی با من برخورد کرد و کاسه‌ای از شربت برایم آورد که مادر بزرگم در تعبیر این خواب نیز باز گفت: عروس زهرا شدی ...(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام )ص42-41) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطرات خودنگاشت همسر امام(۶) ◀️سکوت، علامت رضا 🔹 ... صبح بود، در زدند، آقاجانم بود، بدون اطلاع آمده بود، خیلی گرفته و ناراحت. من و خانم مامانی (مادربزرگم) با خوش‌رویی از ایشان استقبال کردیم. بعد از کمی استراحت شروع کرد به اینکه آقا #سیداحمد_لواسانی از قم آمده است، برای بار پنجم ... نه ماه است که این جوان را معطل کرده‌اید و بلاتکلیف گذاشته‌اید. 🔸سید روح الله گفته است که از این مورد بگذرد. دیگر ازدواج نخواهد کرد ... او عکس داماد را هم با خودش آورده بود. آخر یکی از حرف‌ها این بود که ما داماد را ندیده‌ایم... عکس را دست من داد ... پس از حرف‌های پدرم من به خاطر شرم و احترامی که از پدرم می‌گرفتم هیچ نگفتم و سرم را زیر انداختم و مادر بزرگم ساکت ماند. 🔹... آقاجانم دست دراز کرد و شیرینی که برایش آورده بودم قطعه کوچکی از گز را در دهان گذاشت و رو به مادر بزرگم کرد و گفت: به خاطر رضایت شما دهنم را شیرین می‌کنم. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص44-43) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام ، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر می‌کند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران می‌شود، چیست؟» 🔸از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت ، می‌پرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. نیز در نامه‌ای مفصل پاسخ می‌دهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بوده‌ام و زیاده‌روی در این امر را مایه‌ی خرابی دین و دنیای مسلمانان می‌دانم و از اهتمام شما در تهیه‌ی دفع آن‌ها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضل‌الله نیز این را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر می‌کند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴) 🔻پی نوشت: رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت این فتوا می گویند: همه می‌‌‌دانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمی‌‌‌دانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ‌‌‌کس از سرجنبان‌ها و اهل قلم و اهل سیاست و روشن‌‌‌فکران کمکشان نکرد!(۱۳۷۰/۱۲/۱۴) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ عامل پیروزی در برابر استبداد در بیان رهبر معظم انقلاب ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ به خصوص در دویست سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و پدید آمد و سیاست‌ها عوض شد و دولت‌های اروپایی وارد میدان شدند و به تعرض کردند. 🔸هرگاه ما عالِم دین و تقیّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل و داشتیم، از شر دشمن محفوظ می‌ماندیم و برنده بودیم؛ ولی آن‌جا که قدری غفلت و ناآگاهی در کار بوده است، ضرر می‌کردیم، که آن ضرر، به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمی‌شد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعه‌ی اسلامی را تحت فشار قرار می‌داد. دیگر نباید تسلیم ناآگاهی‌ها شویم. باید آگاهی و را در خودمان تقویت کنیم.(۱۳۶۸/۰۴/۲۰) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
◀️تمجید سعودی از پهلوی به خاطر جدایی بحرین 🔹جدا شدن بخشی از کشور در اثر جنگ و هجوم خارجی در طول تاریخ سابقه داشته است اما این‌که پادشاه یک کشور با دست خود بخشی از کشورش را بذل و بخشش کند کم‌تر اتفاق افتاده است. 🔸جدایی بحرین از ایران یکی از نمادهای بی‌غیرتی پهلوی دوم است. او بخشی از کشور را از دست داد که سندی از این اقدام ننگین را مشاهده می‌کنید. 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.