1_55591002.pdf
1.23M
🔆پاسخی علمی به یک #شایعه_تکراری
⭕️جریانات معاند در طول تاریخ انقلاب و پیش از آن شعاری ثابت داشته و دارند:«هدف وسیله را توجیه میکند.»
این جریانات به دلیل ضعف علمی و اخلاقی و همچنین قوت شخصیتهای انقلابی روشی ثابت برای تخریب چهرههای دینی و ملی داشته و دارند:« #تهمتزنی ».
چندی پیش فردی که از طرفداران طیف صادق قطبزاده محسوب میشد؛ کتاب خاطراتی چاپ کرد که حاوی مطالب خلاف فراوانی علیه امام خمینی قدس سره؛ مرحوم شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی و همچنین یار امام قدس سره حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی بود که ایشان بنا بر #تعهد_تاریخنگاری خود در سه مقاله علمی به نقد فنی آن کتاب پرداختند؛ هرچند مطالب خلاف کتاب آنقدر گسترده بود که پاسخ جزئی به آن خود به کتابی مفصل بدل میشد.
◀️چند روز پیش نیز یکی از #معاندان_خارجنشین به استناد همین کتاب و خاطرات مخدوش آن؛ تهمتهای سابق را بازگو کرد که نشان دهنده ضعف دانش تاریخی و یا ضعف منش اخلاقی ایشان بوده است.
🔵بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به منظور اطلاع مخاطبان حقیقتجو به بازنشر نقد علمی خاطرات سیدصادق طباطبایی؛ که حاوی افترائاتی در مورد شخصیت بزرگ امام قدس سره و یاران ایشان است؛ پرداخت تا از این پس افرادی که حداقلهای علمی و اخلاقی پژوهش تاریخی را ندارند وارد این عرصه نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️جهانپهلوان شهید
🎥این روزها با اکران فیلم جهان پهلوان تختی عدهای با اغراض گوناگون از هنرمند سطح اول و پسر خارجنشین #شهید_تختی تا برخی تاریخنگارها؛ همنوا با گفتار آمیخته به کذب #پهلویها به دنبال این هستند که وانمود کنند تختی خودکشی کرده؛ عنوان شهادت ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است.
⁉️اما اصل ماجرا چیست؟
استاد برجسته تاریخ،حجت الاسلام سید حمید روحانی در دفتر دوم نهضت امام خمینی(ره) صفحات ۴۳۱ تا ۴۴۶ به این جعل تاریخی پاسخ دادهاند که ما گزیدهای از آن را به اشتراک میگذاریم:
⚫️«ملت ایران در روز دوشنبه 18 دی1346 به طور ناگهانی خبر درگذشت تختی را شنید و #روزنامه های_وابسته به رژیم با تیتر درشت و تکان دهنده به دروغ نوشتند«غلامرضا تختی خود را کشت» و طبق دیکته ساواک علت خودکشی را« اختلاف خانوادگی» وانمود کردند.
...تنها کافی است که گزارش کیهان در روز دوشنبه 18 دی ماه46 درباره جریان شهادت تختی را بیاوریم تا تناقضات آشکار شود.
مسؤول هتل می گفت:«..غلامرضا تختی در روزشنبه 16 دی وارد هتل شده و تا امروز کسی ندید از اتاقش خارج شود..» چند سطر بعد مدیر هتل گفت : «عصر همان روزی که تختی وارد هتل شد از اتاق بیرون آمد و کاغذ و مداد خواست و یکی از خدمتگزاران هتل مداد و دسته ای از کاغذهای هتل را به او داد و تختی بعد از گرفتن کاغذ و قلم به اتاقش رفت و در را بست..»
◀️چند سطر بعد«..مدیر هتل امروز به خبرنگار ما گفت:
« غلامرضا تختی سه شب قبل با اتومبیل به هتل مراجعه کرد و به تقاضای او اتاقی در هتل در طبقه ی دوم در اختیارش گذاشتیم. او صبح پریروز از اتاقش خارج شد و از هتل بیرون رفت. ساعت ده ونیم شب بود که دوباره بازگشت؛ اما از ساعت 11 پریشب که وارد اتاق خود شد دیگر بیرون نیامد و ساعت 11 صبح امروز جسدش پیدا شد..».
✖️ همچنین در روزنامه های دیگر آمده است:
«.. از قرار معلوم تختی که از سه روز قبل ناپدید شده بود، به عنوان یک ناشناس در این هتل اقامت کرد..»(کیهان ورزشی)
«..خانم زری امیری اضافه کرد: ساعت 8 بعدظهر روزیکشنبه تختی به دفتر هتل مراجعه کرد و قلم و کاغذ خواست و.. فردا صبح به دستور خودش ساعت 7 صبح که من طبق دستور خودش برایش صبحانه بردم، با وضع غیر عادی مواجه شدم. صورت تختی باد کرده بود و کبود شده بود و از گوشه لبانش شیار باریکی از خون به روی متکا خشکیده بود..»(آیندگان)
❓چرا تختی شهید شد؟
جدا از اینکه حکومت دیگر یارای تحمل مخالفین را نداشت با توجه به اینکه در ظرف آن دوره، رژیم اجازه عرض اندام به مخالفین خود را نمی دهد چند سئوال بی پاسخ همچنان اذهان را تحریک میکند:
❓۱. تختی برای خودکشی چرا هتل آتلانتیک که لوکسترین هتل و یکی از مراکز ساواک و از پشت به حیاط یکی از ادارات ساواک راه داشته است را انتخاب نمود؟ آیا او در ویلای شمال و... نمی توانست سم بخورد؟
🔸۲. گزاراشات و اخبار ضد و نقیض کشته شدن تختی توسط روزنامه ها چنان مبهم وشک آفرین بود که بدتر به سوءظن و #ناباوری_مردم دامن زد. آیا رسانه های دولت نمی توانستند گزارش جامعی ارائه کنند تا بتواند شک و تردید مردم را برطرف کند؟
❓۳. چرا رژیم پیش از اعلام رسمی خبر خودکشی تختی ، برنامه خاکسپاری او را با شتاب اجرا نمود؟و جسد را حتی به خانواده او نداد؟و حتی از نشان دادن جسد او به آنان خودداری کرد؟
🔸۴. عده ای از آنان که جسد تختی را در غسالخانه دیده بودند، نقل کردند که پشت سر تختی شکاف برداشته و در بدنش آثار ضرب و جرح نمودار بوده است.(قهرمان ملی جهان پهلوان تختی،ص55)
❓۵. چرا ساواک در دستوری رسمی پس از گذشت حدود سه سال از شهادت وی دستور به جمع آوری عکس وی در سالن ورزشی دانشگاه شیراز می دهد.
◀️بی شک بابک تختی آن روزها را به یاد نمی آورد ولی اذهان ملت ایران هیچ وقت دستان جنایتکاری که قهرمانان فراوان این مرز و بوم را از ما گرفتند از خاطر نخواهد برد.
#جهان_پهلوان_شهید
#شهید_غلامرضا_تختی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️تعامل مخفیانه مصدق با رژیم صهیونیستی
🔸با رسیدن ۲۹ اسفند، بار دیگر مدافعان افکار #دکتر_مصدق و جبهه ملی عرصه را محلی برای بیان دوباره شعارهای خود دیدند و ادعا میکنند که وی عمرش را در دفاع از ارزشهای آزادیطلبانه و مقابله با استعمارطلبی انگلستان کرده؛ مدافع حقوق کشورش بوده و در این راه جانفشانی هم نموده است.
🔆اما آنچه در گوشهکنار تاریخ این مرز و بوم به رشته تحریر در آمده است حکایت از #تعاملات_پنهانی دولت وی و جریان ملیگرا با رژیم صهیونیستی دارد که نشان میدهد این جریان؛ برخلاف ادعای مبارزه با استعمار بر اساس اغراضی سیاسی یا اغراضی دیگر حاضر به همراهی مخفیانه با آن رژیم سفاک نیز بوده است؛ این در حالی است که در همان زمان کنسولگری ایران در فلسطین اشغالی تعطیل شده بود و این تعاملات گرم و البته پنهان نشان از #تحرکات_نفاقگونه دکتر مصدق و دولت او دارد.
🔵نمونهای از این تعاملات مخفیانه را در مقاله علمی استاد سید حمید روحانی تاریخنگار معاصر میبینیم:
«وزیر اقتصاد دولت مصدق در تاریخ۳۱/۱۱/۳ در نامهای به وزیر امور خارجه [نامهای نوشت که حاکی از روابط اقتصادی میان دولت مصدق و رژیم صهیونیستی بود.]
این نامه وزیر اقتصاد دولت مصدق نیز گویای این واقعیت است که به رغم بستن کنسولگری ایران در فلسطین اشغالی مذاکره و گفتگو میان دولت ایران و رژیم صهیونیستی برقرار بوده و طرفین با دست باز با یکدیگر داد و ستد میکردند.»
❌ افشای این معاملات؛ وجهه بینالمللی ایران را زیر سؤال میبرد:
«همچنین قرار داد سری بازرگانی میان دولت مصدق و رژیم صهیونیستی یکی از روزنامههای آن رژیم از روی این معامله پرده برداشت و قرارداد پنهانی مصدقی ها با صهیونیست ها را بر ملا کرد.
در پی اعلام این خبر از سوی یکی از روزنامه های رژیم صهیونیستی، موجی از نگرانی،آزردگی و آشفتگی در میان ملت های عرب و مسلمان پدید آمد.نخست یکی از روزنامه های فرانسه این معامله را منتشر کرد. کاردار آن روز ایران در پاریس در گزارشی به وزارت خارجه اعلام داشت:
«روزنامه Agence Economique etfineciere چاپ پاریس به تاریخ ۱۲ ژوئن۱۹۵۳ خبری از تل آویو منتشر نموده مبنی بر اینکه بین اسرائیل و ایران یک قرارداد پرداخت به مبلغ پانصد هزار دلار برای مبادله جنس ( من جمله نفت) منعقد گردیده است، خواهشمند است از صحت و سقم این خبر این سفارت را مستحضر فرمایند..»
◀️این در حالی بود که همزمان آمار رسمی گمرک اردن اعلام میکند که بازرگانان و شرکت های صهیونیستی مقیم ایران کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی را از راه ایتالیا، فرانسه و انگلستان به ایران صادر می کنند و با تغییر آرم به دیگر کشورها ارسال می کنند و تاکید کرد که در گمرک مراقبت شود که اینگونه کالاها از ایران به اردن وارد نشود!»
(منبع: دولت مصدق،جبهه ملی و رژیم صهیونیستی «فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد دوره سوم ،سال چهارم، ش ۱۳» ص ۷۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️وقتی جبهه ملی نامی از مصدق نمیبرد⭕️
پس از گذشت ۲۹ اسفند و ملی شدن صنعت نفت به پیشوایی روحانیت و قدرت مردمی؛ طرفداران مصدق تلاش داشتند از ایشان اسطورهسازی کنند و پس از فوت ایشان نیز از نام او بهره ببرند. اما آیا جبهه ملی و نهضت آزادی به عنوان مدعیان سرسخت جناب مصدق برای او یاری شجاع بودند و صادقانه پای نام او ایستادند؟
🔆روایتی از روزهای پس از فوت دکتر مصدق:
◀️«به دنبال در گذشت دکتر مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۶ ، #روحانیون_مبارز درصدد بر آمدند که از این فرصت برای ضربه زدن به رژیم استفاده شود..و اعلامیه مشترکی با اعضای #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی و حزب ملت صادر نمایند.
برای این منظور میان من(سیدحمید روحانی) و آقای ربانی شیرازی و داریوش فروهر ملاقاتی به عمل آمد..آقای فروهر پیشنهاد هرگونه اعلامیه ای را بکلی رد کرد و اظهار داشت :
چون در شرایط فعلی ساواک آماده است که هرگونه واکنشی را بشدت سرکوب کند، جبهه ملی و نهضت آزادی هم به این نتیجه رسیده اند که نیروهای خود را نباید به خاطر صدور اعلامیه از دست بدهند.
🔶.. بنابراین در درگذشت مصدق کوچکترین واکنشی از طرف هواداران (آنان) نشان داده نشد.نه مراسم تشییع و فاتحه برای او برگزار کردند و نه اعلامیه ای به مناسبت در گذشت او منتشر ساختند. تنها در چهلمین روز درگذشت مصدق مراسمی از طرف بازماندگان او در احمد آباد برگزار شد. در این مراسم شماری از اعضای «جبهه ملی» «نهضت آزادی» «حزب ملت ایران» شرکت داشتند، لیکن آنچنان مرعوب و وحشت زده بودند که حتی به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بیاورند! حتی اعلام هم نکردند که این مراسم به چه مناسبتی برگزار شده است!
🔹..در این مراسم از روحانیون آقای شجونی و من شرکت کرده بودند..ساواک هم برای شناسایی و تعقیب نگارنده هنگام بازگشت از مراسم احمد آباد، به طور سری عکسی گرفته و در پرونده من بایگانی کرده است .(سند ش۱۲۹)»
(نهضت امام خمینی،دفتر دوم،ص۳۰۷ و ۳۰۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️ خدشهدار کردن سرمایههای ملی؛ ترفند استکبار
🔆یکی از ترفندهای استکبار برای #هویتزدایی از ملتها؛ خدشهدار کردن سرمایهها و میراث ملی آنهاست.
شهید غلامرضا تختی بیشک یکی از این سرمایههاست که چندی قبل ناجوانمردانه #تهمتهای_پهلوی از جانب برخی افراد علیه ایشان تکرار شد.
دفاع از سرمایههای ملی و دینی وظیفه ماست. در ابتدای عید نوروز با هشتگ #جهان_پهلوان_شهید از آن شهید بزرگوار تقدیر میکنیم و اجازه نمیدهیم چهره منحوس پهلوی تطهیر شده؛ جای جلاد و شهید بار دیگر عوض شود:
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/186
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/187
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/187
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/189
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/190
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/191
▶️ https://eitaa.com/bonyadtarikh/192
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/۱🔆
«شاه به دنبال تاجگذاری که خود را امپراتوری بیهمتا میدید، به پایهای از غرور رسیده بود که به خود اجازه میداد هرکسی را به هر جرمی، به هر نحوی که بخواهد، از پا درآورد و از میان بردارد و سر به نیست کند. خواه به وسیله صحنه تصادف ساختگی در خیابان باشد... و با مسموم کردن در هتل به اسم #خودکشی»(نهضت امام؛ سیدحمید روحانی، ج۲ ص۴۳۲)
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/۲
«به دنبال شهادت تختی به دست آدمکشان ساواک، رسانههای گروهی به ویژه روزنامههای وابسته درصدد آمدند که با فوت و فن روزنامهنگاری، جنایت وحشتناک ساواک را در مورد کشتن تختی پوشیده دارند...لکن با وجود مهارت روزنامهنگاری آنچنان وحشتزده و مضطرب شده بودند و شتابزده عمل کردند که نه تنها نتوانستند دروغ ساواک را به مردم بقبولانند، بلکه با گزارشهای ضد و نقیض رسوایی ساواک را بیشتر آشکار ساختند.»(نهضت امام؛ سیدحمید روحانی ج۲ ص۴۳۳)
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/۳🔆
« تختی خود را برای کارهای عمیقتری آماده میکرده است؛ چون بدون شک تطور سیستم مبارزه از پارلمانی به انقلابی که در ده سال گذشته به شدت خود رسیده، حتما تختی مبارز را نیز تحت تأثیر قرار داده است.» (نهضت امام، سیدحمید روحانی ج۲ ص۴۳۶ به نقل از کتاب قهرمان ملی)
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/۴🔆
«در ساعت ۵ بعد از ظهر پلیس تهران جنازه تختی را #شتابزده در آمبولانس گذارده روانه گورستان کرد. در محل خروجی پزشک قانونی، هجوم مردم به طرف آمبولانس چنان شدید بود که آمبولانس را از حرکت بازداشت... در ابن بابویه نیز مأموران انتظامی، از نزدیک شدن مردم به غسالخانه و دیدن جنازه جلوگیری کردند. در هنگام دفن نیز پافشاری مأموران برای بازداشتن مردم از دیدن جنازه شدید بود.»
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/۵🔆
«طبق اظهار نظر آقای امیری نامهرسان جمعیت شیر و خورشید، همسر تختی را در آرامگاه آن شهید دیده که میگفته: تختی عزیز به تو گفته بودم اینها بالاخره تو را میکشند...
عدهای از روحانیان به مسجد جامع آمده بودند، شیخ نجات اظهار داشت: خانم من با چند نفر زن به مجلس ترحیم تختی رفته بودند، زن تختی در حالی که گریه میکرد گفت:
چندی قبل تختی گفت به من پیشنهاد شده که از عقیده خود دست بردارم یا مرا از بین خواهند برد.» (نهضت امام، سیدحمید روحانی، ج۲ ص۴۳۹)
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/۶🔆
«دانشجویان دانشکده صنعتی پلیتکنیک تهران نیز با پخش اعلامیهای «از دست دادن غلامرضا تختی را به عموم طبقات» تسلیت گفته بودند و با آوردن شعری شهادت تختی به دست رژیم را گوشزد کرده بودند:
هر شب ستارهای به زمین میکشند و باز
این آسمان غمزده غرق ستارههایت »(نهضت امام، سیدحمید روحانی، ج۲ ص۴۴۰)
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆جهان پهلوان شهید/آخر🔆
«روز شنبه که مصادف با هفتمین روز شهادت تختی بود، جمعیت انبوهی در آرامگاه ابنباویه اجتماع کردند و برای روح آن شهید، طلب آمرزش نمودند و نشان دادند که دروغپراکنیهای ساواک و دستگاه تبلیغاتی وابسته به رژیم شاه، نتوانسته مردم را بفریبد و به آنان بباوراند که تختی خودکشی کرده است. مردم در این مراسم یکصدا فریاد میزدند:
دروغ شاخدار سال
خودکشی قهرمان»(نهضت امام، سیدحمید روحانی، ج۲ ص۴۴۱-۴۴۲)
#جهان_پهلوان_شهید
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢وقتی تحریفکننده انقلاب نامزد جایزه هنر سال انقلاب میشود💢
⚫️اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری در انتخاب هدایتالله بهبودی به عنوان کاندیدای سال هنر انقلاب
در سالی که گذشت از کتابی رونمایی شد که علی رغم حضور سیاسیون در مراسم رونمایی آن و دریافت جوایز دولتی مثل کتاب سال یا احراز رتبه برگزیده بخش مستندنگاری جایزه جلال آل احمد؛ نظرات مخالفی را میان منتقدین برانگیخت که در مطالب قبلی به آن اشارهای گذرا کردیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
نویسنده این کتاب هدف خود را معرفی شخصیت برجسته امام خمینی قدس سره معرفی میکند امّا کتاب او کتابی ابهامزا و دید نادرستی از شخصیت امام خمینی قدس سره را به مخاطب منتقل میکند :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
سیر تأمل برانگیز احراز رتبههای دولتی و رسمی این کتاب؛ از انتخاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و برگزیده مستندنگاری جلال آلاحمد شروع شد و حوزه هنری نیز همان مسیر را ادامه داد و هدایتالله بهبودی را به خاطر «الف لام خمینی» به عنوان کاندیدای هنر سال انقلاب معرفی کرد. مسئلهای که کتاب مذکور را به مرور زمان به کتاب رسمی جمهوری در معرفی شخصیت امام خمینی قدس سره تبدیل میکند که به خاطر نواقص فنی و تخصصی این کتاب مخاطرات فراوانی را ایجاد میکند.
از همین رو؛ بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برشهای تفصیلی از نقد این کتاب را به صورت روزانه به مخاطبان حقیقتجو و هوشمند ارائه میکند تا سدی باشد در برابر پروژه خطرناک #تحریف_امام .
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️ آیا تحریف کننده انقلاب شایسته عنوان هنرمند سال هست؟
❓ آیا مسؤولان محترم حوزه هنری ؛ نظر جدی منتقدان «الف لام خمینی» را دیدهاند؟
❓ آیا پروژه #تحریف_امام با اهدای جوایز دولتی به هدایتالله بهبودی و کتاب تحریفگر او وارد فاز جدیدی شده است؟
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۱⭕️
هر کتابی که چهرهای تاریک و تحریفشده از امام خمینی قدس سره نوشته شود در جای خود خطرات بسیار زیادی را خواهد داشت اما اگر یک اثر در پی دریافت نشانهای دولتی به کتاب رسمی جمهوری اسلامی در معرفی امام انقلاب بدل شود این خطر بسیار بیشتر خواهد بود؛ وضعیتی که در خصوص «الف لام خمینی» بسیار محسوس است.
◀️از همین رو در پی هشدارهای سابق به نقد مستمر و تفصیلیتر این کتاب خواهیم پرداخت و در مطلب امروز به فهرست اجمالی تحریفات این کتاب نسبت به شخصیت امام خمینی قدس سره میپردازیم. گفتنی است که نقد جزء به جزء به این کتاب خود به کتابی قطور بدل خواهد شد که در جای خود لازم به پیگیری از جانب تاریخنگاران صادق و متعهد است.
📝فهرست برخی از اشکالات و تحریفات الف لام خمینی:
🔸۱. تکرار آثار سابق در خصوص امام و نهضت؛ بدون تحقیق و بررسی
🔹۲.استفاده بدون تحقیق و وارسی از اسناد مخدوش ساواک و اعتباربخشی به آن
🔸۳. استفاده از شایعات گفتاری یا نوشتاری علیه امام قدس سره
🔹۴.استفاده نکردن از ملاکهای عقلانی و خردمندانه در نقد نقلها و خاطرات
🔸۵. استفاده سلیقهای و حذف گزینشی روایات تاریخی
🔹۶. بیاعتنایی به اصول و مبانی تاریخنگاری
🔸۷.تحریف اندیشههای سیاسی امام (مثال: ادعای عدم مخالفت امام قدس سره با لوایح ششگانه و همنوا نشان دادن امام قدس سره با نهضت آزادی و جبهه ملی در این زمینه)
🔹۸. تأثیرپذیری از جریانهای غربگرا (مثال: حذف و سانسور موضعگیریهای انقلابی و حماسی امام قدس سره)
🔸۹. خدشهدار کردن چهره پراقتدار امام
🔹۱۰. ایجاد تردید در مرجعیت قطعی ایشان (مثال: ادعای ناشناس بودن مرجعیت امام قدس سره نزد رژیم پهلوی)
🔸۱۱. وارونهنویسی و تحریفات (مثال: ادعای اینکه امام در زندان پادگان عشرتآباد در سلول انفرادی نبودند بلکه در یک اتاق بزرگ در حیات عشرتآباد ساکن بودند.)
🔹۱۲. عدم تشخیص و تمییز خاطرات با داستانهای خیالآمیز(مثال: خلافگویی در خصوص شب دستگیری امام قدس سره 15 خرداد)
🔸۱۳. ایجاد سؤال و ابهام در خصوص زندگی روشن امام قدس سره (ابهامزایی جانبدارانه در خصوص علل عدم تبعید ایشان و نشان ندادن پشتیبانی فراوان و حماسی مردم از ایشان در آن زمان)
🔹۱۴. اتهامزنی به امام (مثال: اتهام زد و بند با مأموران امنیتی رژیم در روز آزادی از عشتآباد با وجود سخنان فراوان و صریح امام قدس سره در ردّ این مطلب)
🔸۱۵. آوردن دادههای نادرست به بهانه ارائه گزارشی نو از زندگی امام قدس سره
🔹۱۶.ارائه چهرهای لیبرال و مجاملهکار از امام قدس سره (مثال: ادعای مخالفت امام قدس سره با قیام عشایر/حذف بخشهای حماسی سخنان امام قدس سره با حسنعلی منصور)
🔸۱۷. ارائه چهرهای ترسو در برابر مردم از امام قدس سره (ترس از مقابله با بخش مهمی از انجمنهای ایالتی و ولایتی به خاطر برداشت غلط مردم)
🔹۱۸. ارائه چهرهای ترسو در برابر دولت از امام قدس سره (ترس از خواندن خطبه عقد برای دو جوان به خاطر احتمال دستگیری از جانب دولت!!)
🔸۱۹. عدم اطلاع دقیق از پیشینه کتب منتشر شده در خصوص امام قدس سره
🔹۲۰. ابهامزایی و تاریکنمایی در خصوص دیدارهای امام با مأموران رژیم پهلوی(مثال: از یکرو متن اظهارات پاکروان در محضر امام قدس سره را بیان میکند ولی در ادامه ادعا میکند آنچه میان آنان گذشته روشن نیست.)
🔸۲۱. ضد و نقیضگویی درون متن
🔹۲۲. نسبت ناروا به امام قدس سره (مثال: نسبت وفاداری به شاه، اظهار پشیمانی از آنچه ضد رژیم پهلوی انجام داده و نادیده گرفتن مبارزه امام با انقلاب سفید شاه و لوایح ششگانه و استعمار و رژیم صهیونیستی، محدود کردن اختلاف ایشان با رژیم پهلوی به تصویبنامه انجمنایالتی و ولایتی)
✅با یاری خداوند متعال در روزهای آینده به هرکدام از این موارد؛ مستند و تفصیلی خواهیم پرداخت.
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔶وظیفه مهم🔶
«کمکهای مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصه امداد و جبران خسارتها وظیفه مهمی است که میتواند گوشهای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند.»
🔵پیام مقام معظم رهبری مدظلهالعالی در پی وقوع سیل در استانهای گلستان و مازندران:
«بسمه تعالی
حادثهی سیل ویرانگر در استانهای گلستان و مازندران که خسارتهای سنگین به خانهها و مزارع وارد ساخته و لطمهی سختی به شهرها و روستاها بویژه آققلا وارد ساخته است موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب شد. کمکهای مردمی و ورود دستگاههای عمومی به عرصهی امداد و جبران خسارتها وظیفهی مهمی است که میتواند گوشهای از آلام آن مردم عزیز را برطرف کند.
مردم عزیز خوزستان نیز همچنان درگیر بسیاری از مشکلات ناشی از سیل چندی پیش میباشند. همه وظیفه داریم به کمک سیلزدگان در همهی استانهای کشور بشتابیم. خداوند متعال به مردم عزیز ما بویژه کسانی که در معرض این امتحانات دشوار قرار دارند صبر دهد و با لطف خود سختیها را جبران فرماید.
سیّدعلی خامنهای
۳ فروردین ۱۳۹۸ »
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️به مناسبت حادثه دلخراش گلستان و مازندران⚫️
چند ماهی قبل از وقوع انقلاب اسلامی؛ در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ زلزلهای با قدرت ۷/۷ شهرستانهای جنوب خراسان به ویژه طبس را لرزاند و حادثهای جانکاه را رقم زد اما در آن زمان ارتش و سپاه و بسیجی نبود که به یاری مردم بشتابد و #حکومت_سلطنتی وقت نیز از این حادثه یا مشغول بهرهبرداری سیاسی بود یا سرگرم سوء استفاده اقتصادی. نکتهای که در پیام امام خمینی قدس سره، که دو روز بعد از این حادثه صادر شد به خوبی آشکار است:
« بسم اللَّه الرحمن الرحیم
⬛️این جانب از واقعه اسفناکى که موجب مرگ عده کثیرى از برادران و خواهران ما شد، در سوگ هستم. زلزله طبس هر انسانى را متأثر و متألم مىکند. مسلمین غیرتمند لازم است مستقیماً به برادران خود کمک کنند و چیزى به دست عمال دولت ندهند که باز راه براى #چپاولگران باز شود. لکن در این موقع حساس آنچه لازم است به ملت شریف ایران تذکر دهم آن است که دولت و بوقهاى تبلیغاتى شاه از فرصت استفاده کرده و به اغفال مردم دست زدهاند.
◀️آنهایى که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را دیروز بىرحمانه قتل عام کرده و ملتى را به عزا نشانده اند، امروز براى انحراف اذهان به تعزیهسرایى پرداخته و اشک تمساح براى زلزله زدگان مىریزند و عزاى ملى اعلام مى کنند.
◀️آنهایى که مسلمانان عزیز و پیرو قرآن کریم را با رگبار مسلسل درو کردند، و از قرار معروف از #سربازان_اسرائیلى براى کشتار مردم شجاع و بىپناه تهران- که تعداد کشتگان را بیش از چهار هزار نفر نقل مى کنند- کمک گرفته و پس از قتل عام، آنان را کمونیست و مارکسیست خوانده اند، امروز دلسوز ملت شده اند.
◀️دیروز گفتند مشتى خرابکار از خارج با گذرنامه جعلى آمده اند و خرابکارى کرده اند و ملت را خارجى معرفى کردند. امروز تظاهرکنندگان شعار ضد دیکتاتورى سراسر کشور را که دادهاند و از شاه جنایتکار اظهار تنفر کردهاند، مشتى مارکسیست و کمونیست خواندهاند. ملت ایران از روحانى تا سیاسى، از تجار و کسبه تا کارگر و دهقان چون شعارشان «مرگ بر شاه» است، کمونیستند!! و فقط شاه و مفتخواران اطراف او که با ملت مسلمان آن کردند و مى کنند که چنگیز نکرد، مسلمانند و ایرانى!!
🔴ملت مسلمان ایران! بیدار باشید و زلزله و سیل و سایر عوامل، شما را از مسیر خود منحرف نکند؛ و به تبلیغات اغفال کننده دستگاه شاه گوش ندهید و نهضت اسلامى را ادامه دهید، و تا برچیده شدن #دستگاه_قلدرى و استبداد، از قیام خود دست نکشید. روحانیون معظم در این موقع حساس که شاه زلزله را بهانه قرار داده و دست به بهره بردارى زده است، وظیفه الهى و سنگین خود را عمل فرمایند و به مردم هشدار دهند. سیاسیون و روشنفکران و دانشگاهیان وظیفه اسلامى و ملى خود را به جا آورند و نگذارند نهضت را به وسیله تبلیغات پر سر و صدا منحرف کنند. دولت به پشتیبانى شاه، با اینکه صریحاً اعلام مى کند که عهدهدار کشتار بىرحمانه سراسر ایران است، امروز دست به تبلیغات مضرى زده است، ولى ملت ایران گول این تبلیغات را نخورده و از او انتقام خواهد کشید. ملت بزرگ مسلمان ایران باید از اعلام پشتیبانى غارتگران تاریخ، ترس و سستى به خود راه ندهند، که نمى دهند و با اتکا به خداى بزرگ و حقانیت خود مطمئن باشند که پیروزند.
⬅️اکنون که برادران ما در کشتار سراسر ایران و مناطق زلزله زده بى خانمان و بى سرپرست شده اند، اکنون که شهر از گِل ساخته شده طبس بر سر برادران ما خراب شده است، اکنون که مجروحین تظاهرات سراسرى ایران از بىدارویى و بىغذایى در رنجند، بر برادران ایمانى لازم است هر چه بیشتر به سرپرستى بازماندگان و تهیه وسایل آسایش براى آنان بشتابند، و به جار و جنجال دولت اکتفا نکنند و به صندوق اعانه آنان کمک نکنند که جز زراندوزى براى مجریان امور هیچ حاصلى نمى تواند داشته باشد. و پیام تأثربار این جانب را در تسلیت مصیبت بزرگ، به بازماندگان آنان برسانند. از خداوند تعالى آزادى و استقلال کشور و صلاح حال مسلمین را خواستار است. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.
روح اللَّه الموسوی الخمینى »(تاریخ پیام: ۲۷/شهریور/۱۳۵۷ - صحیفه امام، ج۳، ص: ۴۷۴ و ۴۷۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆آنچه بود؛ آنچه شد🔆
کم و کاستیها در حوادث دلخراش همواره بوده و هست و مسؤولان نظارتی موظفاند با مجریان قاصر و مقصر برخورد کنند. اما آنچه پس از سیل گلستان و مازندران مشاهده میکنیم حضور مسؤولین لشکری و کشوری در سطوح بالا برای کمک به سیلزدگان و آسیبدیدگان است.
❓سؤالی که مطرح است اینکه آیا پیش از انقلاب اسلامی نیز وضعیت به همین صورت بوده است؟
مرور خاطرات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون سیل ایرانشهر گوشهای از واقعیتهای تلخ #عصر_پهلوی در مواجهه با بلایای طبیعی را روشن خواهد کرد:
◀️«سیل سال ۵۷ در ایرانشهر
آن زمانی که بنده در ایرانشهر تبعید بودم، به مناسبتهای مختلف، با مسؤولان ارتباط پیدا میکردیم. آن وقت به بنده گفتند که یک معاونِ استاندار تا حالا به ایرانشهر نیامده است!
در سال ۵۷ در ایرانشهر سیل آمد و هشتاد درصد شهر قطعاً خراب شد؛ یعنی من یک به یک تمام مناطق شهر را با پای خودم رفتم و دیدم. پنجاه روز ما امداد و پشتیبانی میکردیم. یک نفر از مرکز که هیچ، از زاهدان هم یک نفر آدم برجستهی متشخص به ایرانشهر نیامد که بگوید چه خبر است اینجا!
به صورت ظاهری هدایایی به وسیلهی «شیر و خورشید» فرستادند که اولاً اگر به دست مردم میرسید، یکدهم نیازهایی که مردم داشتند و یکدهم آنچه که ما تبعیدیها برای مردم فراهم کرده بودیم، نمیشد؛ ثانیاً همان را هم نمیدادند و از آن هدایای ناچیز، مبالغی هم برای خودشان لازم داشتند تا بخورند.»(رهبر معظم انقلاب ۱۳۸۱/۱۲/۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔹الف لام تحریف/۲🔹
🔻کتاب الف لام و پنج اشکال کلی
◀️درباره این کتاب و نویسنده آن چند نکته بایسته شرح و بیان است:
🔸۱. بیشتر مطالبی که در کتاب الف لام خمینی آمده، گردآوری نوشتهها و گفتههایی است که در چهار دهه گذشته و پیش از آن در دوران نهضت و مبارزه امام انتشار یافته است و جز تکرار آن نوشتهها و گفتهها، مطالب دیگری در آن کمتر توان یافت.
🔹۲. منابع و دستمایههای اصلی این کتاب سندها و گزارشهایی است که از #ساواک به جا مانده یا خاطراتی است که غالبا با خطا و اشتباه و اغراق و گاهی با دروغ و #تحریف همراه است و نویسنده محترم بیچون و چرا و بدون وارسی و راستآزمایی از آن اسناد و این خاطرات بهره گرفته و به گزارشهای خلاف واقع ساواک و دیگر گزارشهای مقامات دولتی اعتبار بخشیده است در صورتی که بیتردید هرگونه سند و مدرکی خواه محرمانه و سری یا آشکار، دولتی و غیردولتی، بدون بررسی و ارزیابی و رعایت اصول سندشناسی نمیتواند از اعتبار لازم برخوردار باشد. گفتنی است گزارشهای مقامات ساواک نیز گاهی دور از واقعیت بوده که اشتباهکاریها و بیدقتی گزارشگران را میرساند.
🔹۳. شایعات دور از واقعیت درباره امام که بر سر زبانها بوده یا در نوشتهای آمده از سوی نویسنده محترم بدون درنگ روی درستی یا نادرستی آن، مورد بهرهبرداری قرار گرفته و اعتبار یافته است.
باید دانست که یکی از ترفندهای #تحریفگران_تاریخ ضد نامآوران تاریخساز، شایعهسازی است. به طور مثال شایعهسازی ضد سیدجمالالدین اسدآبادی تا آن پایه گسترده است که امروز برای یک پژوهشگر که بر آن است درباره اهداف و اندیشههای او تحقیق کند گذر از پیچ و خم شایعات در خصوص او بسیار مشکل و دستنایافتنی شده است.
🔸۴. نویسنده الف لام خمینی در جای جای کتاب خود، برخی از رویدادهای تاریخی پیرامون امام را ابهامآمیز و تاریک مینمایاند که به نظر میرسد ریشه در ناتوانی او در تحقیق و تحلیل مسائل و جریانهای تاریخی دارد و شاید بتوان گفت که نویسنده در غبارآلود نشان دادن چهره امام بیانگیزه نباشد.
🔹۵. نویسنده به رغم اینکه از بیطرفی در تاریخنگاری قلم زده است در جای جای کتاب نه تنها نتوانسته بیطرف باشد، بلکه باید گفت از غرضورزیها نیز دور نمانده است. او بیشتر روایتهای تاریخی دوران نهضت امام را -افزون بر گزارشهای ساواک- از کتابها و منابعی گرفته که با نویسنده آن مشکلی نداشته است و عمده آوردههای دیگر نویسندگان را نادیده انگاشته و در واقع از روایتهای گوناگون و متفاوت به صورت گزینشی استفاده کرده است.
🔆ادامه نقد تفصیلی «الف لام خمینی» در روزهای آینده.
🔗پیوند مطالب گذشته:
🔸مقاله نقد الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/153
🔸قطعهفیلم نقد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/167
🔸آیا تحریفگر انقلاب شایسته عنوان هنرمند سال انقلاب است؟
https://eitaa.com/bonyadtarikh/197
🔸فهرست بخشی از اشکالات و تحریفات الف لام:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/202
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۳⭕️
🔻کتاب الف لام و ضعف خردورزی در نقل روایات تاریخی
◀️یکی از اشکالات نویسنده الف لام خمینی به کار نبردن ملاک #عقلانیت در نقل روایات تاریخی است و ایشان در کتاب خود به گزارشهایی اعتنا کرده که با اندک خردورزی کنار گذاشته میشود. به طور مثال در گزارشی که آقای بهبودی آن را نقل کردهاند آمده:
🔸« آقای(!) خمینی در آخرین ساعات شب عاشورا، تک و تنها در خیابان باریک بهار، نزدیک پل آهنچی دیده شد. آیا از خانه آیتالله مرعشی که همان نزدیکیها بود میآمد؟ کسی نمیداند. ساعاتی پیش از آن، او در حسینیه چهلاختران بود. استقبال اهالی آن محل به اندازهای بود که نتوانسته بود وارد خانه حاج علی چهلاخترانی شود. در حسینیه روی سکویی نشسته بود و با عزاداری مردم همراهی کرده بود و در پایان با زحمت از میان مردم گذشته، داخل خودرو شده بود.»(الف لام، ص ۳۰۹-۳۱۰)
🔵اگر نویسنده محترم با خواندن آن گزارش لحظهای با خود تأمل میکرد که چگونه شدنی است امام در شب عاشورای سال ۴۲، که در اوج محبوبیت است و مردم به او عشق میورزند،آن هم در شب عاشورا که مردم تا اذان صبح در هر کوی و برزن سیلآسا رواناند و به عزاداری سرگرماند و خود نویسنده هم به جمعیت فوقالعاده مردم در آن شب اذعان کرده، چگونه میتواند تک و تنها آن هم در خیابان بهار قم دیده شود؟!
🔹به علاوه چگونه ممکن است که امام با آن محبوبیت فوقالعاده وارد مجلسی شود ولی مردم آنگونه به او بیاعتنایی کنند که راه را برای او باز نکنند و مجبور شود تک و تنها روی سکویی بنشیند و بعد هم برود؟!
🔵همچنین در گزارشهای گوناگون دیگری نیز فراوان آمده که در آن روزها هرگاه امام در اجتماع دیده میشد، استقبالاو به گونهای بود که او را به طور کلی از حرکت باز میداشت:
◀️«در طول خیابان آذر تا کوچه حکیم، مردم از شور حضور خمینی در میان خودشان چه شادیها میکردند. به گونهای که آقای خمینی در عرض ۲۵ دقیقه توانست در میان مردم فقط ۵۰ متر جلو برود.»(مکتب مبارز نشریه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، بهار و تابستان ۱۳۴۹)
⁉️حال باید دید گوینده این گزارش و آقای هدایتالله بهبودی چه غرضی از آوردن این داستان دارند؟ آیا از روی #سادهاندیشی این گزاره دروغ آورده شده یا انگیزه دیگری همچون زیر سؤال بردن #پشتوانه_مردمی امام و انقلاب مد نظر بوده است؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.