🔻اطلاعیه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت احمد جبرئیل
🔹احمد جبرئیل از رهبران نسل اول فلسطین در مصاف و هماوردی لاینقطع و پر استقامت در جبهه ضد صهیونیستی بود.
🔸اگرچه هم قطاران او در ابتدای این راه، درگیر دستهبندیها و مرزبندیهای فکری متعدد و متنوعی بودند ولی او به سرعت و بصیرت راه خود را در همراهی با انقلاب اسلامی در ایران و پیروی از حضرت امام (ره) و خلف صالح ایشان دید و تا آخرین لحظات از عمر سراسر مجاهدت خود به این اصل متعهد ماند و حتی در زمانیکه بحران سوریه در صف مقاومت ریزشهای غیرقابل باوری را به خود دید، #احمد_جبرئیل با هدف پایبندی به آرمان آزادی قدس شریف، در فتنه پر تب و تاب سوریه، راه صواب یافت و #جبهه_مقاومت را ترک نکرد.
🔹با سازش ناپذیری، ایثار، اخلاص و جدیت در قاموس فکر و رفتار احمد جبرئیل، شاخص و معیاری به نسل جدید از جوانان انتفاضه و سنگ عرضه شد که همانا آزادی قبله اول بوسیله مردان بیادعا رقم خواهد خورد و نه سیاستبازانی که قدس و آزادی آن تضمین حیات دنیوی و تمتع مادی آنها است.
🔸نسل آینده جوانان فلسطینی نوید دهنده پرورش رادمردانی چون احمد جبرئیل با یک هدف مقدس است. و گوارا باد #آزادی_قدس بدست این مردان.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
روشنفکران غربزده؛ همگامان رضاشاه در جنایت کشف حجاب
🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
🔹یکی از راههای آمادهسازی مردم برای #کشف_حجاب در ایران نشر افکار اروپایی بود و این کار از راههای مختلفی صورت میگرفت. گاه غربیها در نوشتههای خود انتقاداتی از حجاب مینمودند و گاه ایرانیانی که به شکلهای مختلف به غرب علاقهمند میشدند اندیشههای غربیان را در میان ایرانیان مطرح میکردند.
🔸رژیم شاه ماحصل تلاشهای #منورالفکران_تندرو پس از مشروطه بود. آنان به دنبال اجرای برخی شیوههای حکومت غربی شامل سکولاریسم و قضاوت بر اساس معیارهای دنیای مدرن بودند و چنین حاکمیتی با سلطنت پهلوی در ایران انجام پذیرفت و غربزدگان و استعمارگران را به آرزوی خود رساند.
🔹حکومت با هرگونه گرایش مذهبی مخالف بود و برخی از مقامات مسئول نیز مخالف اسلام بودند؛ #عبدالحسین_تیمورتاش، #علیاکبر_داور و #نصرتالدوله_فیروز از جمله افراد بیاعتقادی بودند که همگام با رضاخان مقدمات کشف حجاب را فراهم میکردند.
کار مهمتری که تیمورتاش درصدد آن بود و آمدن پادشاه افغانستان راه آن را هموار میکرد، قبولاندن کشف حجاب زنان و تغییر لباس مردان به رضاشاه بود. در این کار به سخنان مخبرالسلطنه و دیگران که از واکنش مردم مسلمان و معتقد نگران بودند وقعی نمینهاد. شاه هم کمکم داشت نرم میشد.
🔸امور فرهنگی از جمله مشغولیات مهم تیمورتاش بود.برپا داشتن کنسرتی عمومی که برای نخستینبار زنی در آن با لباس باز بخواند، برپاداشتن گاردن پارتیها و مجالس جشن، سینما و اپرتها از جمله این اقدامات بود. در این کار تنها زنی که وی را همراهی میکرد ایران دخترش بود که بیپروا گیسوان خود و لباسهای خوشدوخت خود را به نمایش گذاشته بود و در مراسم رسمی حضور مییافت.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلامستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص227-226)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ویروس غربی ضدیت با حجاب از چه طریقی وارد ایران شد؟!
🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
🔹بحث از آزادی زنان و کشف حجاب، پیش از آنکه در ایران مطرح شود، در #مصر مطرح شد و به تدریج در سایر کشورهای عربی نفوذ کرد. دلیل این امر چنان بود که مصر زودتر از دیگر مردمان شرق اعم از عرب و ایرانی، با غرب بهویژه با افکار فرانسویها آشکار شد.
🔸از راههای نشر اندیشههای مربوط به کشف حجاب ورود اندیشههایی از #هند به ایران بوده است که از طریق نشریاتی از قبیل «حبلالمتین» که حاوی مقالاتی درباره لزوم کشف حجاب بود، صورت میگرفت.
🔹علاوه بر آن کشف حجاب در #افغانستان در سال 1307 ه.ش. نیز زمینههای گرایش متجددان را به این موضوع فراهم میکرد. با مسافرت امانالله خان، امیر افغانستان به ایران سیاست فرهنگی جدید علنیتر گردید. امانالله خان به دنبال سفر اروپایی خود همراه با همسرش و هیأت همراه با لباس اروپایی و بدون چادر در مهمانیهایی در ایران شرکت میکردند و در بازگشت به افغانستان نیز با لباس و کلاه اروپایی از شهرهای ایران عبور کردند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلامستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص228-227)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴زمینهسازی کشف حجاب
🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
🔹از مدتها قبل از آغاز رسمی کشف حجاب رضاخان، عوامل وی اقداماتی برای زمینهسازی آن انجام داده شده بودند و به دنبال سفر #ترکیه آن اقدامات جنبه جدیتری به خود گرفت.
🔸یکی از نمایشهایی که با همین هدف در 17 تیر 1305 از سوی « #جمعیت_تمدن_نسوان » اجرا شد. تئاتری با عنوان «تمدن نسوان» بود که دستاندرکاران آن قصد داشتند تا زیر پرده اینگونه نمایشها، حضور زنان در مجالس عمومی را عادی جلوه داده و آنان را برای بیحجابی ترغیب کنند که البته چاپ خبر اجرای این نمایش در روزنامهها باعث شد تا علمای عالیقدری چون سیدحسن مدرس، محمد بهبهانی، میرزا هاشم آشتیانی، نامه اعتراضآمیزی به رئیسالوزرا « #مستوفیالممالک » نوشته خواستار جلوگیری از پخش نمایش شدند.
🔹در سال 1313 با اجازه رضاشاه « #کنگره_اتحاد_زنان_شرق» با حضور نمایندگان ده کشور از جمله #ژاپن، #ترکیه، #هند، #سوریه و #مصر در #تالار_مسعودیه (تالار وزارت فرهنگ) تشکیل شد. در این کنگره درباره پیشرفتهای زنان اروپایی، محرومیت زنان در کشورهای اسلامی و لزوم انجام اقداماتی از سوی زنان روشنفکر بحث و گفتگو شد. مخبرالسلطنه درباره آثار این کنگره مینویسد:
پس از تشکیل کنگره نسوان شرق، متأسفانه پرده کنگره را دریدند و سراسیمه در میدان هوا و هوس دویدند، مسکری نماند که نخوردند و منکری نماند که نکردند.»(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلامستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص229-228)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش مخرب علیاصغر حکمت در کشف حجاب
🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
🔹با روی کار آمدن #فروغی به جای #مخبرالسلطنه از 21 شهریور1312 سیاستهای تجددگرایانه با سهولت بیشتری دنبال شد. نه ماه بعد از آن سفر رضاخان به ترکیه صورت گرفت.
رضاشاه در ادامه از علیاصغر حکمت، وزیر معارف، میخواهد که اقداماتی در زمینه کشف حجاب انجام دهد:
🔸سابقا به کفیل معارف دستور دادم برای رفع رو پوشیدن زنان اقدام نماید. اما او نخواست یا نتوانست و کاری نکرد. حالا باید شما در این کار با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید که این رسم دیرین، که برخلاف تمدن است، از میان برداشته شود.
🔹حکمت در اردیبهشت 1314 تعدادی از بانوان تحصیلکرده را گرد هم آورد و با تشکیل « #کانون_بانوان » قدم دیگری در اجرای کشف حجاب برداشته شد. در جلسات آن کانون که اغلب با حضور #شمس و #اشرف_پهلوی تشکیل میشد مشکلات مربوط به عدم پذیرش ترک حجاب از سوی جامعه مورد بررسی قرار گرفت.
بدرالملوک بامداد یکی از اعضای کانون بانوان در کتاب خود مینویسد:
🔸در 22اردیبهشت1314 به اشاره اعلیحضرت رضاشاه کبیر و با دعوت وزیر معارف وقت آقای علیاصغر حکمت، عدهای از زنان فرهنگی انتخاب و به محل دارالمعلمات در کوچه #ظهیرالاسلام دعوت شده به آنها گفته شد که مأموریت دارند تا جمعیتی تشکیل بدهند و اساسنامه آن را به وزیر معارف برسانند و با حمایت دولت پیشقدم نهضت آزادی زنان ایران باشند. این جمعیت در جلسات بعد نام «کانون بانوان» را برای خود اختیار کرد.
🔹برنامههای علیاصغر حکمت، وزیر معارف دوران رضاشاه، از مخربترین برنامهها در راه اسلامستیزی بود. وی طرحهایی که شامل برپایی جشن در مدارس دخترانه و ایراد سخنرانی در آن جشن ها، حضور وزرا و مقامات در مجالسی با شرکت بانوان در شهرستانها، تأسیس کانون بانوان و فعالیت زنان تحصیلکرده در آن کانونها و مختلط نمودن مدارس ابتدایی بود، پس از موافقت رضاشاه به اجرا درآورد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلامستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص230-229)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
از قلم حکمت تا تفنگ رضاخان
#بازنشر به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضاشاه- مثلاً علی اصغر حکمت- در قضیه کشف حجاب نقش استعماری ایفا کردند، رضاشاه تفنگ دستش بوده و اینها فکرمیساختند و به او جهتگیری میدادند که تفنگ را کجا به کار ببرد.»۹۶/۰۱/۰۸
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ترکیهزدگی رضاخان از عوامل مؤثر در کشف حجاب
🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
🔹از مهمترین عوامل حرکت مقامات کشور به سوی کشف حجاب #تحولات_ترکیه بود. اخبار تجددگرایی در ترکیه و به قدرت رسیدن تجددگرایان به داخل کشور میرسید و رضاشاه تأثیرات بسیاری از آن میگرفت. در سال 1313 رضاخان به ترکیه مسافرت کرد، وی تا سال 1314 اقدامات وسیع تبلیغاتی به منظور فراهم نمودن زمینههای کشف حجاب انجام داد.
🔸رضاشاه در جریانات [بهاصطلاح] اصلاحی اجتماعی خود، خود را پیوسته در عمل با #آتاتورک مقایسه میکرد. زمانی که به دیدن ترکیه رفت، با احساس اسف از واپسماندگی ایران برگشت و به اقدامات تند و تیزی برای وارد کردن شاپو و برداشتن چادر اقدام نمود، روش هیأت حاکمه ترکیه حتی در زمان قاجار نیز تأثیر زیادی در روش هیأت حاکمه ایران داشت.
🔹 #عیسی_صدیق با تأکید بر اینکه عاملی که رضاشاه را مصمم به اقدام جهت کشف حجاب کرد، سفر ترکیه بود، درباره عکسالعمل وی و اظهاراتش به #مستشارالدوله_صادق (سفیر ایران در ترکیه) راجع به مشاهداتش در ترکیه یعنی حشر و نشر مرد و زن در آن کشور و اشتغال زنان ترک مینویسد:
🔹شبی بعد از ضیافت رسمی، وقتی شاه به محل اقامت خود مراجعت کرد تا پاسی از شب نخوابید و قدم میزد و فکر میکرد... و به مستشارالدوله گفت:
من تصور نمیکردم ترکها تا این اندازه ترقی کرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا میبینم که ما خیلی عقب هستیم، مخصوصا در تربیت دختران و بانوان و فورا باید با تمام قوا به پیشرفت سریع مردم مخصوصا زنان اقدام کنیم.
در نشریات خارجی نیز اشارتی به تأثیرپذیری رضاشاه از اقدامات آتاتورک و تحولات ترکیه شده است. نشریه #بیرمنگام_پست در تاریخ 29مه1935 (7خرداد1314) مینویسد:
🔸شاه ایران به پیروی از ترکیه تجدد و اصلاحات را در کشور خود آغاز کرده است.
🔹نشریه « #نیوز_ریویو » در تاریخ 5 اوت1937 (14مرداد1316) اشاره مستقیمی به پیروی رضاشاه از اقدامات آتاتورک میکند:
با آنکه رضاشاه خواندن و نوشتن نمیدانست به همسایه خود آتاتورک اعتقاد عجیبی داشت و با دیده تحسین به او مینگریست.
کاتم درباره تأثیرات آتاتورک بر رضاشاه مینویسد:
🔸ناسیونالیسم رضاخان به ناسیونالیسم آتاتورک شباهت داشت و این دو رژیم از بسیاری جهات همانند بودند. رضاخان عمیقا دیکتاتور ترکیه را تحسین میکرد و بسیاری از اصلاحات انجام شده در ترکیه را عینا در ایران پیاده کرد.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلامستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توهین وقیحانه رضاشاه به حجاب اسلامی
🔻به مناسبت سالگرد فاجعه گوهرشاد و روز حجاب و عفاف
🔹محمود جم (نخستوزیری که کشف حجاب رسمی در زمان او صورت گرفت) درباره دستورات رضاشاه در مورد آن میگوید:
... اعلیحضرت روبروی من ایستاده و فرمودند: این چادر چاقچورها را چطور میشود از بین برد؟ دو سال است که این موضوع فکر مرا به خود مشغول داشته: از وقتی که به #ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که #پیچه و #حجاب را دور انداخته و دوش به دوش مردها کار میکنند دیگر از هرچه زن چادری بود بدم آمده است. اصلا چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم ما است، درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد.
🔸محمود جم پیشنهاد میکند که در روز افتتاح #دانشسرای_مقدماتی_تهران ملکه و دختران شاه بدون حجاب در کنار وی حضور یابند و بانوان وزرا و رجال نیز به همین شکل در آن مراسم حاضر شوند.
🔹برای برداشتن حجاب بانوان مجالس جشن و سخنرانی ابتدا در تهران و شهرهای شمال ایران و سپس به تدریج در سایر شهرها برقرار میگردید ولی پیشرفت زیادی نداشت و اکثریت مردم نه تنها استقبالی نمیکردند بلکه با نظر تنفر مینگریستند.(مقاله کشف حجاب تمدن بیگانه یا اسلامستیزی شاهانه، فصلنامه تخصصی 15خرداد، ش14 صص232-231)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️پنج ویژگی مثبت رساله ولایتفقیه آیتالله سیدمصطفی خمینی به روایت خبرگزاری فارس
🔻معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایتفقیه آیتالله سیدمصطفی خمینی در خبرگزاری فارس
🔹١. بهرهگیری حداکثری از منابع چهارگانه استنباط در عین اختصار و ایجاز
🔸٢. ارائه بهترین تقریرها از ادله و شبهات مخالفان ولایت سیاسی فقها و پاسخ به آن
🔹٣. ارائه شاکلهای تازه به مباحث مربوط به «ولایت فقیه»
🔸۴. اثبات ضرورت حکومت و لزوم تصدیگری سیاسی- حاکمیتی فقیهان با نگاهی تیزبینانه و کلاننگر به همه ابواب فقه از یکسو و تحلیلی جامع و عمیق به مناسبات اجتماعی و ملزومات حیات بشری از سوی دیگر
🔹۵. تبیین مسئله «تزاحم فقها با ولی فقیه»
معرفی «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری فارس
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✴️بازتاب انتشار کتاب #ولایتفقیه_و_حکمرانی؛ ترجمه وتعلیقه بر رساله ولایت فقیه آیتالله سیدمصطفی خمینی-به همت سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی - در پایگاههای خبری-حوزوی رسا
🔹مباحث ولایت فقیه آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی در کوران مبارزات امام خمینی در نجف و در لبیک به دعوت نخبگانی و همگانی امام پیرامون تئوریپردازی در زمینه حکمرانی دینی نوشته شده که نمادی از حضور فعال آیتالله سیدمصطفی خمینی در عرصه مبارزات سیاسی و تکاپوی تئوریک در جهت تحقق حکومت دینی بهشمار میرود. شوربختانه باید گفت تاکنون در زمینه استفاده محافل علمی حوزوی و دانشگاهی از این اثر گرانسگ، توجه شایانی صورت نگرفته و بسیاری از علاقهمندان از وجود چنین کتابی اطلاع ندارند.
🔸گفتنی است مترجمان این اثر گرانسنگ علاوه بر ارائه ترجمهای روان؛ سه ضمیمه مهم به کتاب افزودهاند که هر کدام حاوی نکاتی خواندنی است؛ ضمیمه نخست با عنوان «مروری بر زندگانی آیتالله شهید سید مصطفی خمینی»، به بازخوانی زندگانی آیتالله شهید خمینی پرداخته، ضمیمه دوم با عنوان «پیشینه بحث ولایت فقیه در نهضت امام خمینی» است که اجمالاً روند تحولات مربوط به درسهای ولایت فقيه امام و پیامدهای آن را بررسی میکند و نهایتاً ضمیمه سوم با عنوان «بررسی تطبیقی نوشتار حاضر با سایر رسائل ولایت فقیه»، رساله حاضر را با 20 رساله مهم دیگر در باب ولایت فقیه مقایسه و تطبیق کرده و به تبیین و تحلیل نقاط افتراق و اشتراک پرداخته است...
متن خبر انتشار
معرفی کتاب در رسا
🔹 علاقهمندان برای تهیه کتاب میتوانند به آدرسهای «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ و قم تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبهروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه کنند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘سیدابراهیم رئیسی در مصاحبه با سیدحمید روحانی: زندگی سیاسی من بهطور جدی وقتی آغاز شد که به قم رفتم...
#انتشار_برای_اولین_بار
مصاحبه منتشر نشده مورخ انقلاب اسلامی حجت الاسلام سید حمید روحانی با ریاست محترم جمهوری جناب حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سال ١٣٧٢_بخش اول
#تاریخ_شفاهی #سید_ابراهیم_رئیسی #سید_حمید_روحانی #بنیاد_تاریخ_پژوهی_و_دانشنامه_انقلاب_اسلامی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db