شبح جنگ، بازی مذاکره.pdf
216.4K
مقاله «شبح جنگ، بازی مذاکره و عکسالعمل ترسوها» نوشته دکتر مظفر نامدار، فصلنامه 15 خرداد، شماره 56، تابستان97.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢پیوند تاریخی دانشگاه با آرمانهای امام (قدس سره)💢
❇️گرچه #ملت_ایران از ابتدای نهضت امام خمینی (قدس سره) با این حرکت عظیم همراه بودند امّا #قشر_دانشجو در آن زمان نیرویی ویژه برای نهضت محسوب میشد. با نگاهی به تاریخ معاصر کشورمان میبینیم که دانشجویان حقطلب و شجاع از روزهای آغازین نهضت همراه قیام بودند و امروز نیز با همان حرارت و با عمق بیشتر یار صادق انقلاباند.
خواندن روایت تاریخی زیر از 14 خرداد 1342 گویای همین مطلب است:
❇️« یازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نکرده بود که مسجد شاه آکنده از جمعیت شد و دنباله جمعیت تا قسمتهایی از بازارهای اطراف مسجد کشیده شد. تظاهرات آغاز گردید. شعارهای روز پیش:
خمینی، خمینی...
خمینی بتشکن...
خمینی تو فرزند حسینی... و....
در فضای مسجد و بازار طنینافکند. تظاهرکنندگان به حرکت درآمدند و از طریق خیابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خیابان فردوسی شدند. در مقابل #سفارت_انگلیس یکی از بازاریان به نام مجاهدی روی کرسی قرار گرفت و نطق پرشور و جالبی ایراد کرد... پس از پایان نطق او، راهپیمایی و تظاهرات مردم با شور و هیجان بیشتری ادامه یافت. تظاهرکنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگی بازار و دانشگاه، به سوی دانشگاه رفتند و تقریبا ساعت 12 به دانشگاه رسیدند. دانشجویانی که در کلاسها بودند، با شنیدن فریاد رعدآسای «خمینی، خمینی» از کلاسها بیرون ریختند و به استقبال تظاهرکنندگان شتافتند.
با پیوستن هزاران دانشجو به دهها هزار توده انقلابی، تظاهرات شور و هیجان تازهای به خود گرفت. فریاد خمینی بتشکن... هرچه محکمتر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گرهخورده دانشجو و پیشهور جنوب تهران با هم به حرکت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پرحرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانی و پیشهور و کارگرد در مقابل درب دانشگاه با هم #پیمان بستند که در راه امام تا آخرین نفس از پای ننشینند و از مبارزه باز نایستند و #پرچم_انقلاب_خمینی را هماره در آسمان ایران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشکل، #راه_خمینی را دنبال کنند و برای او و در راه او از هیچ فداکاری دریغ نورزند. اینجا بود که ناگهان فریاد «تا مرگ دیکتاتورها نهضت ادامه دارد»، محیط دانشگاه را به لرزه درآورد...»(نهضت امام خمینی ج1 ص474-473)
◀️این روایت مربوط به حدود 54 سال پیش بود و وقایع 23 اردیبهشت 98 دانشگاه تهران نیز نشان داد که دانشجویان بر عهد خود همچنان وفادارند و استکبار جهانی و نفوذیهای داخلی نمیتوانند از آنان برای اهداف خود استفاده کنند و این ویژگی است که اکثریت دانشجویان دانشگاههای ایران دارند. اما سؤال اساسی اینجاست که مسؤولین مربوطه در زمان تحصیل خود دانشجوی کدام کشور بودهاند که امروز توان یا اراده برخورد با مفاسد آشکار اخلاقی در مجموعههای آموزش عالی را ندارند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴غارتگری؛ از شاهدوستی دیروز تا غربزدگی امروز🔴
⚫️فروردین 1342 فیضیه به دست مأموران وحشی #پهلوی به خاک و خون کشیده شد و حتی مجروحان هم از این بیرحمی بینصیب نماندند و از بیمارستانها اخراج شدند. شاه گمان میکرد نقش امام با همین حمله پایان یافته و دیگر اثری از نهضت باقی نخواهد ماند. او در اینگونه افکار و خیالات سست و ارتجاعی غوطهور بود که ناگهان اعلامیه طوفانی امام صادر شد:
« شاهدوستی یعنی غارتگری، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمین و تجاوز به مراکز علم و دانش، شاهدوستی یعنی ضربهزدن به پیکر قرآن و اسلام، سوزاندن نشانههای اسلام و محو آثار اسلامیت، شاهدوستی یعنی تجاوز به احکام اسلام و تبدیل احکام قرآن، شاهدوستی یعنی کوبیدن روحانیت و اضمحلال آثار رسالت»(نهضت امام ج1 ص297-296)
امام که در آن زمان #مرجع_تقلید و زعیم دینی مردم بود وظیفه اسلامی خود را با صدور این اعلامیه انجام داد و مقابل شاه ایستاد. اما امروز...
در زمانه ما به برکت #قیام_امام دیگر پهلوی نیست اما آئین پهلوی هنوز زنده است و آئین و مسلک پهلوی چیزی نبود جز « #غربزدگی » و حوادث تلخ دانشگاه تهران نشان داد که متأسفانه هنوز غربزدگی زنده است و نشان داد:«غربزدگی یعنی غارتگری، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمین و تجاوز به مراکز علم و دانش»
پهلوی رفت امّا روح خبیث او در پیکر اندک افراد #لیبرالمسلک بیدار؛ و البته این آئین ارتجاعی پهلوی در حال احتضار است.
اکنون ملت مؤمن ایران منتظر اعلامیه طوفانی دیگر از حوزه علمیه قم است:«غربزدگی یعنی غارتگری، هتک اسلام...»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مادر دوازده امام علیهم السلام
⚫️«این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه #ترویج_اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختىها و آن مشکلات طاقتفرسا [شد] که یکىاش همین مسئلهى شِعب ابىطالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختىهایىکه این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت...
حالا شما میگویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى.»(رهبر معظم انقلاب اسلامی 1395/10/2)
🔳 بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی وفات أم المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کند.
#حضرت_خدیجه
#أمالائمه
#أمالمؤمنین
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢وظایف فقیه؛ از رسالهنویسی تا اداره جهان بشریت
با نگاهی به صحنه امروز حوزه علمیه قم اقلیتی از حوزویان را میبینیم که سقف فعالیتهای فقیه را پرداختن به فقه فردی میدانند و بر خلاف سنّت مراجع عظام فعلی حفظهمالله و گذشتگان از علمای صالح سلف، با وجود آنکه مراجع مسلم در قید حیاتاند دست به #چاپ_رساله و پاسخ به استفتائات و تلاش برای تصدّی #پست_و_مقام مرجعیت میزنند.
ورای اهداف و آثار ناپسند این فعالیتها؛ آیا واقعا سقف انتظاراتی که اسلام از فقها دارد چاپ رساله و پاسخ به استفتاء است؟ اساسا #هویت_حقیقی_فقیه از دیدگاه اسلام چیست؟ پاسخ به این سؤال را از نامه مجاهد فقید؛آیتالله #ربانی_شیرازی رحمهالله میخوانیم. نامهای که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامی توسط امام، برای حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی نوشته و دیدگاههای خود را درباره حکومت اسلامی و جایگاه فقیه در این حکومت بیان داشتند.همچنین این نامه تفاوت سطح فکری یاران امام با حوزویان غیرانقلابی مشخص میکند. بخشی از این نامه را مرور میکنیم:
📜«... #فقیه_کیست؟ آیا ولایت و حکومت جهانی اسلام برای همین فقهایی است که ذکر شده [است]؟ نه. فقیه در کتاب و سنت و در صدر اسلام به معنی امروزی نیست.
«تفقه فی الدین» صرف دانستن احکام و از لحاظ حقوقی نیست، تفقه در دین، فهم در دین به معنی وسیع کلمه است. دینی که میخواهد نه به کره زمین بلکه بر سایر کرات فرمانروایی کند، فهم این دین از لحاظ ایدئولوژی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و بالجمله تمام شئونی که بر جامعه از حیث اخلاق، معارف، سیاست، روابط اجتماعی، اقتصاد و غیر حکومت میکند، فهم این شئون تفقه در دین است، عالم به این شئون فقیه است، العلماء ورثة الانبیاء الفقها خلفاء الرسول ...
اگر بخواهیم بگوییم فقیه [صرفا یک] حقوقدان [است]، آن هم این حقوقدانهایی که میشناسیم، زعامت اسلام را کوچک کردهایم، حکومت اسلامی را به صورت کدخدایی درآوردهایم، یک حقوقدان نمیتواند بر جامعه کوچکی چه برسد به جامعه بزرگی که یک جزئش کره ارض است ...حکومت کند، بلکه جهانبینی میتواند حکومت کند. رئیس جمهور آمریکا با اعوان، انصار و و متخصصین، نقشه کره زمین را بررسی میکند و امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را تجزیه و تحلیل میکند. حاکم اسلامی باید جهانبینی داشته باشد و بتواند امور جهان را تجزیه، تحلیل و تدبیر نماید، پس اول شرط حاکم جهانبینی است و فقیهی حاکم است که جهانبین باشد.
فقیه علاوه بر جهانبینی شرط است جهانگیر باشد، چون مأمور به تشکیل #حکومت_اسلامی در زمین است و کلیه حکومتها را غاصب و باطل میداند و در قرآن و سنت اشارات زیادی به این شرط است « و زاده بسطة فی العلم و الجسم ».
فقیه باید به فنون جهانداری آشنا باشد و عدالت جزئی از این شرط است. پس ما حصل شرایط حاکم در همین سه شرط دور میزند:
1. جهانبینی
2. جهانگیری
3. جهانداری.»(نهضت امام خمینی ج2 ص755-747)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️مرجعیت جهانی امام؛ ستیزها و گریزها❇️
پس از درگذشت مرحوم آیتالله #حکیم در سال 1349 این هراس در دل رژیم پهلوی و نظام استکبار زنده شده که مقلدان آن مرحوم در بسیاری از کشورهای منطقه به امام خمینی (قدس سره) رو آورند. از این رو تمام تلاش خود را کرد که اولا از #مرجعیت_جهانی ایشان جلوگیری کند و ثانیا مراجع مورد نظر خود مثل #سیدکاظم_شریعتمداری یا افراد دیگری غیر از امام را به عنوان مرجع شیعیان معرفی کند. در کنار رژیم پهلوی، گروههای دیگر هم با اغراض مختلف به مقابله با مرجعیت جهانی امام (قدس سره) پرداختند، از سیدموسی صدر در جنوب لبنان تا حزبالدعوة عراق و حتی روزنامههای مزدور پهلوی در پاکستان. امّا مواجهه امام در برابر سیاست بینالمللی علیه مرجعیت جهانی او چه بود؟ سیره ایشان همان سیره پس از رحلت مرحوم آیتالله بروجردی بود: مرجعیتگریزی و پرهیز از دنیاطلبی و مقامخواهی.
🗞«خبرگزاری رویترز نیز به دنبال درگذشت آقای حیکم، بیدرنگ خبر دروغی را برای پیشگیری از مرجعیت جهانی امام، به سراسر جهان مخابره کرد و آن این بود که «آیتالله #سید_ابوالقاسم_خویی به عنوان مرجع شیعیان تعیین شدند.» تا از این راه شیعیانی را که در گوشه و کنار و در نقاط دوردست جهان زندگی میکنند، فریب داده، از تقلید امام بازدارند!
🎙«حزبالدعوة» که در آن روز حقد و کینه ویژهای نسبت به امام داشت نیز تمام نیروی خود را برای مرجعیت آقای خویی به کار انداخت و تبلیغات گستردهای به منظور معرفی او به عنوان «مرجع اعلم» انجام داد و عناصری از اعضا و هواداران حزب را برای تبلیغات به نفع آقای خویی به بسیاری از کشورهای اسلامی از قبیل پاکستان، افغانستان، هند و... گسیل داشت. در لبنان و کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی نیز افراد «حزبالدعوة» در مبارزه با امام تا آنجا پیش رفتند که مقلدین او را مورد نکوهش و سرزنش قرار میدادند و تلاش میکردند که با برچسب ناچسب و نسبتهای ناروا به امام، مقلدین او را متزلزل کنند و به تقلید آقای خویی وادارند...
🔸آقای سیدموسی صدر نیز به دنبال درگذشت آقای حکیم، طی کنفرانسی در مجلس اعلای شیعیان در لبنان، آقای خویی را به عنوان مرجع رسمی شیعیان جهان معرفی کرد و از آقایان #شریعتمداری، سیدمحمدباقر صدر و خمینی به ترتیب به عنوان مراجع طراز دوم نام برد!
🔸#ارتجاع_نجف نیز با وجود کشمکشهای دیرینهای که بر سر گرفتن مسند، با یکدیگر داشتند، در برابر امام، موضع یگانهای گرفتند و آقای خویی را به عنوان اعلم معرفی کردند و تمام نیروی خود را برای ضربه زدن به امام و دور کردن مردم عراق از او به کار گرفتند. غافل از آنکه روح آراسته و بزرگ امام، کوچکترین توجهی به این #بازیهای_کودکانه ندارد و آنچه برای تنگنظران کوردل و از خدا بیخبر با ارزش است، به نظر امام بیارزش است.
◀️آنگاه که امام بر آن شد که برای آقای حکیم مجلس بزرگداشتی برپا کند، اولا صبر کرد که همه علمای طراز اول و طراز دوم نجف مجالس و مراسم یادبود برگزار کردند و تقریبا آخرین نفری بود که برای آن فقید مراسمی برگزار کرد و ثانیا دستور داد که برای اعلام مجلس مزبور از طرف او، اسم او را بدون هیچ القابی ببرند؛ و از این رو، وقتی بلندگوی صحن مطهر حضرت علی (علیهالسلام) در اعلام مجلس یادبود، از طرف امام، بدون هیچ القابی با عنوان «سیدخمینی» از او نام آورد! مورد اعتراض بسیاری از روحانیان و مردمی که در صحن مطهر بودند، قرار گرفت و وقتی دریافتند که امام شخصا دستور داده است که اینگونه از او نام ببرند، شگفتزده شدند.» (نهضت امام خمینی ج2 صص811-809)
پینوشت:
این سیره قطعی امام خمینی (قدس سره) حاوی دو نکته است:
1. تکتک حوزویان و طلاب موظف به دنیاگریزی و پرهیز از نزدیک شدن به مقامطلبی و دنیاپرستی هستند.
2. معدود #نوشریعتمداریها که احیانا به قصد دنیاپرستی تلاش میکنند با سایت و کانال مجازی به مرجعیت برسند بدانند، نظام مرجعیت تقلید در قاموس تشیع با این قبیل اقدامات به دست نخواهد آمد؛ که اگر قرار بود پروپاگاندا و تبلیغات رسانهای کسی را به مرجعیت قابل اعتنایی برساند، کسی مثل #سیدکاظم_شریعتمداری با پشتیبانی پهلوی باید به جایی میرسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵جلوهای از مرجعیتگریزی امام خمینی (قدس سره)
« روز سهشنبه 12 خرداد 1349 [آیت الله العظمی] حاج سیدمحسن حکیم در یکی از بیمارستانهای بغداد چشم از جهان فروبست و جهان تشیع را عزادار ساخت.
نکتهای را که باید خاطرنشان کنم آنکه به دنبال بستری شدن او در بیمارستان بغداد، علما و روحانیان عالیمقام #نجف یکی پس از دیگری به بغداد رفته از او عیادت کردند، لیکن هرچه به امام پیشنهاد شد وو روی آن اصرار و پافشاری به عمل آمد که به بغداد برود و از او عیادت کند، نپذیرفت. به امام گفتند: مراجع نجف به بغداد رفته از آقای حکیم عیادت کردند، خوب است شما هم همچنین کنید. در پاسخ فرمود:
◀️« آقایان مراجع به عیادت ایشان رفته و میروند، به من طلبه چه ربطی دارد.»(نزدیک به این مضمون) البته امام از آقای حکیم در نجف پیش از انتقال او به بیمارستان بغداد عیادت کرده بود.
امام از هرگونه حرکتی که #شائبه_آیندهسازی برای خویشتن داشته باشد سخت گریزان بود و از این رو نمیخواست کاری را که علمای طراز اول نجف انجام دادهاند، تقلید کند و از این راه، خود را در ردیف آنان قرار دهد و این از روح خداجویی، سلوک عرفانی و #تهذیب_نفس امام ریشه میگیرد. چنانکه در شب سهشنبه 12 خرداد ماه 49 وقتی خبر درگذشت حکیم به نجف رسید، بنا به گفته آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی، امام آن شب را نخوابید و شب را به دعا و تفکر گذراند و صبحگاهان پس از ادای نماز، نامبرده را به حضور طلبید و فرمود: به دوستانم بگویید من راضی نیستم در این کشمکشهایی که در سطح حوزهها بروز خواهد کرد، وارد شوند و به نفع من بخواهند کاری انجام دهند. »(نهضت امام خمینی ج2 ص793)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ویژه♨️
⭕️سپاه ستیزی و حمله به نهادهای حاکمیتی و امنیتی، در تازه ترین جلد از خاطرات منسوب به مرحوم هاشمی رفسنجانی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/359
💢واکنش حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی به سخنان نژادپرستانه عراقچی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/358
⭕️ فرجام مذاکره با استکبار; از ترکمانچای تا برجام
https://eitaa.com/bonyadtarikh/355
💢سؤال رئیس بنیاد تاریخ پژوهی از حسن روحانی:
:«ماجرای کنار زدن شما از سرپرستی سیمای جمهوری اسلامی ایران از جانب حضرت امام (ره) به علت چه مسائلی بوده؛ گویا امام در آن ماجرا حتی از پذیرفتن شما برای توضیح نیز خودداری ورزیدهاند.»
https://eitaa.com/bonyadtarikh/351
♨️این مطالب و ده ها مطلب جذاب و سودمند دیگر در حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک✳️
«امام حسن مجتبی کاری کرد که جریان اصیل اسلام - که از مکه شروع شده بود و به حکومت اسلامی و به زمان امیرالمؤمنین و زمان خود او رسیده بود - در مجرای دیگری، جریان پیدا بکند؛ منتها اگر نه به شکل حکومت - زیرا ممکن نبود - لااقل دوباره به شکل نهضت جریان پیدا کند. این، دورهی سوم اسلام است.»(مقام معظم رهبری 29فروردین 1369)
مادر شده ای اهل جهان مادر دنیا
از شوق ببین سبز شده ساغر دنیا
این شاه کرم کیست که از عرش گذشت و
آمد به زمین تا که شود سرور دنیا
میلاد پرسعادت حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام مبارک.
#امام_حسن
#رمضان
#امام_حسنی_ام
#امام_حسن_مجتبی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆14 گام تا امام🔆
چند روز آینده سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی (قدس سره) است و با توجه به دستهای پنهان و آشکاری که سعی در #تحریف_خط_امام و مخدوش کردن چهره مقدس ایشان دارد لزوم بازخوانی ارکان شخصیتی و مکتبی ایشان بار دیگر زنده میشود.
◀️از همین رو بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی پرونده 14 گام تا امام را میگشاید تا قدمی هرچند کوچک به سمت شناخت هرچه بیشتر امام خمینی (قدس سره) و مکتب مترقی ایشان باشد.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
گام اول: تقوای فردی و سیاسی
🔵تقوا و #تهذیب_نفس یکی از ویژگیهای بارز و همیشگی امام خمینی (قدس سره) بود. تقوایی که وجه تمایز او با بسیاری از سیاستورزان بود و به فعالیت او قداست و نورانیت ویژهای بخشید.
🔆این ویژگی در تمام حالات امام جلوه داشت. گزیدهای از جلد اول نهضت امام خمینی که توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، هنگام تبعید امام (قدس سره) به نجف نوشته شده است، کوتاهجلوهای است از آن تقوای دائمی و مستحکم:
« امام خمینی در سایه خودسازی و تهذیب نفس موفق شد که از بسیاری صفات و شیوههای ناموزون و رذایلی که دامنگیر بعضی از مقامات روحانی میباشد دور بماند و دامان والای خود را از آلودگیهای نامجویی، خودنمایی، جاهطلبی، ریاکاری و دیگر صفات رذیله، پاک و مبرا نگه دارد و به مشتهیات دنیا بیاعتنا باشد.
🔹از روز جوانی که به مقام اجتهاد رسید تا به امروز که بر کرسی قیادت و امامت نشسته است، در راه شناساندن خود و به دست آوردن مقام و مسند، کوچکترین گامی برنداشته است و وجوهات شرعیه و حقوق نیازمندان و رنجبران را صرف نامجویی، مسندیابی و #تبلیغات_شخصی نکرده است. اصولا از بساط ریاست و مقام و لوازم آن به گونهای تنفر و انزجار دارد و دوری میگزیند که انسان از مردار گندیده فرار میکند و در حقیقت این ریاست است که به دنبال امام خمینی رفته است؛ و اگر احساس خطر برای اسلام و جامعه اسلامی نبود، او هرگز به این وادی قدم نمیگذاشت و این مسند و مقام را به اهلش واگذار میکرد. چنانکه در دوران زندگی 60 ساله خویش چنین کرد و کوچکترین گامی در راه به دست آوردن مقام و مسند برنداشت. عکس و رساله خود را تا روزهای آغاز نهضت (که مردم چاپ و پخش کردند) اجازه چاپ و پخش نداد و تازه در آن شرایطی که فریاد مقلدین از نداشتن توضیح المسائل او به آسمان بلند شد، فقط چاپ آن را اجازه داد و از وجوهات شرعیه صرف چاپ آن نکرد و بودجه اولین چاپ توضیحالمسائل او، از طرف خود مردم جمعآوری و تأمین شد و تا روزی که در قم میزیست، حتی یک جلد رساله به طور رایگان در اختیار کسی نگذاشت و اصولا در منزل او رساله یافت نمیشد.
🔹امام خمینی به سحرخیزی، تهجد و راز و نیاز به درگاه خداوند بینیاز در نیمههای شب از جوانی اهتمام داشته و دارد و این برنامه را هرچند دیر خوابیده و خسته و ناراحت باشد ترک نمیکند و میتوان گفت که هیچگاه پیش از اذان صبح چشمان او در خواب نیست. اکنون در نجف اشرف نیز برنامه ویژه او در امر زیارت، عبادات و اعمال مستحبه هیچگاه ترک نمیشود. در این سالهایی که در نجف ا قامت دارد، در زمستان و تابستان، در شبهای بارانی و سرد و... مرتب سر ساعت 3 (3ساعت بعد از غروب) در حرم مطهر حضرت امام علی ابن ابیطالب (علیهالسلام) میباشد و جز در موارد استثنایی (هنگام بیماری یا برقراری حکومت نظامی) این برنامه را ترک نکرده است.»(نهضت امام خمینی ج1 ص41-40)
البته باید گفت که تقوا و خودسازی عمیق اسلامی دو بعد دارد: «تقوای فردی» و « #تقوای_اجتماعی »و همانطور که تقوای فردی به معنای رعایت احکام الهی و تحقق آیات و روایات شریف در زندگی فردی است؛ تقوای اجتماعی و سیاسی نیز به معنای تلاش برای تحقق آیات و احکام در عرصه جامعه و در سطح جهان است کما اینکه حرکت امام (قدس سره) محدود به مرزهای کشور نبود بلکه ایشان مطابق با آیات قرآن کریم و بر اساس تقوای دینی و سیاسی تحولی اساسی را در جهان اسلام پایهگذاری کردند:
◀️«هرچند که سابقه #بیداری_اسلامی به دو سده اخیر بازمیگردد، اما اگر این حرکت را در یک منحنی رسم کنیم، حرکت امام خمینی (ره) را در قالب انقلاب اسلامی ایران طی این دویست سال در قله این منحنی میتوان ترسیم نمود. با توجه به رهبری امام خمینی (ره) در رویارویی با قدرتها و به پیروزی رساندن یک انقلاب و راهبری موج بیداری اسلامی و مواجهه با مسائل آن به واقع باید عصر حاضر را عصر امام خمینی (ره) دانست که ویژگی مهم آن احیای اسلام و ارزشهای الهی و معنوی، بیداری اسلامی، شجاعت و اعتماد به نفس ملتها در برابر زورگوییهای مستبدان و مستکبران است. در واقع انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات عمیق شد که نیروی محرکه لازم را برای حرکتهای انقلابی جدید تحت عنوان بیداری اسلامی بر سه پایه مهم ایجاد کرد:
1. بازگشت به اسلام ناب که در صدر اسلام توانست بر قدرتهای بزرگ آن زمان غلبه کند.
2. وحدت جهان اسلام که استعمار سالیان دراز تلاش کرد تا با تکیه بر اصولی چون تفرقه بینداز و حکومت کن میان فرقههای مختلف اسلامی فاصله بیشتری بیندازد.
3. استکبارستیزی و مقابله با کفر و الحاد و طاغوت.»(شاخصههای تمدن اسلامی و انطباق آن با مؤلفههای بیداری اسلامی، احمدرضا بهنیانفر، ص184، فصلنامه 15 خرداد، شماره 34، زمستان91)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.