🔴سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٢
🔹آلیفنت سپس می افزاید:
«افکار عمومی در ایران کماکان بر این اعتفاد باقی است که این ما بودیم که #رضاشاه را بر تخت سلطنت نشاندیم.
در این باره شکی نیست که دولت انگلستان نخستین دولتی بود که سلطنت او را به رسمیت شناخت و باعث این پیشقدمی، تلگرافات مکرر #سرپرسی_لرن (Sir Percy Lorain)، وزیرمختار سابق ما در تهران بود که چنین سیاستی را جدا توصیه میکرد. اما این عقیدهای که به ذهن ایرانیان فرو رفته که ما رضاشاه را خلق کردهایم، با توجه به حقایق اوضاع، کاملا صحیح نیست.» (ترجمه به نقل از شیخالاسلامی، جواد، قتل اتابک و شانزده مقاله تحقیقی دیگر، مقاله «گوشهای از فعالیتهای سیاسی شکرالله خان صدری(قوامالدوله)و روابط نزدیک او با سفارت انگلیس در تهران»، ص١٩۴)
🔸 آنچه در ابتدای نقل قول آمده است، اعتراف صریحی از سوی یک #مجرم است مبنی بر تلاش همیشگی بریتانیا برای اثرگذاری بر رخدادهای درونی ایران به منظور کسب منافع نامشروع. اما آنچه در قسمت دوم آمده، ادعایی است از سوی این کارگزار اخلالگر و تبهکار انگلیسی جهت پاک کردن ردپای بریتانیا در کودتای انگلیسی.
اما بر خلاف این سندنگاریها، مدارک دیگری وجود دارد که نشان میدهد ادعای #آلیفنت، کذب محض بوده و یا اینکه او از اقدامات مقامات منسوب به بریتانیا در تهران اطلاعی نداشته است!
🔹 اما برخلاف اظهارات آلیفنت، یکی دیگر از مقامات رسمی سفارت تهران در زمانه روی کار آمدن پهلویها، اعترافات جالبی در زمینه دخالتهای انگلستان در ایران دارد.
#هارولد_نیکلسون، متولد ١٨٨۶ (پسر آرتور نیکلسون، کاردار سفارت بریتانیا در تهران در سالهای ١٨٨۵ تا ١٨٨٨)، در سال ١٩٢۵ به مقام رایزن ارتقا یافته و پس پایان ماموریت سر پرسی لورن در تهران و انتقال پادشاهی از قاجار به پهلوی به سمت کاردار سفارت بریتانیا میرسد. ارتباطات وثیق و اشراف اطلاعاتی وی در ماجرای کودتا و برآمدن سلسله منحوس پهلوی به گونهای است که همسر وی #ویکتوریا_ماری(به اختصار «ویتا»)سکویل-وست (Victoria Marry(Vita)Sackville-West)که همانند او یکی از نویسندگان در حوزه ادبیات بریتانیا است، به گفته برخی از منابع در برگزاری مراسم تاجگذاری رضاخان شرکت و یا بر آن نظارت داشته است. هارولد نیکلسون، با چنین پسزمینهای از مسئولیت و اطلاعات در سفارت بریتانیا، آن هم در زمانه تغییر پادشاهی ایران، در کتابی با عنوان صبحهای جمعه (Friday Mornings, 1941-1944)در این رابطه مینویسد:
🔸 It was to Lord Ironside that Reza owed his elevation from the ranks. The British general, inspecting one morning a detachment of the Persian Cossacks, was pardonably impressed by the martial bearing and the determined features of the trooper from Savad Kuh. It was as Sartib Reza that, but a few months later, he dashed with his Cossacks along the road from Kasvin and arrested the whole Persian Cabinet in Teheran. It was largely owing to another Englishman, Sir Percy Loraine, that he owed his subsequent rise to power. After the collapse of Lord Curzon’s Anglo-Persian Treaty of 1919 it was evident that Persia was heading for complete disintegration;the only hope was that she could be renovated under strong leadership from within;Sir Percy rightly foresaw that Reza Khan was capable of such regeneration. And thus it came about that the Q^ajar dynasty was deposed by the Majlis, and Reza Khan was able to affix the great diamond of the Moghuls, the Darya-i-Nur, to his khaki hat.
◀️ ترجمه متن
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٣
🔹ترجمه:
#رضا، ترفیع درجههای نظامی خود را مدیون #لرد_آیرونساید بود. این ژنرال بریتانیایی، یک روز صبح که در حال سرکشی به دستهای از قزاقهای ایرانی بود، شیفته سلوک نظامی آن سوارهنظامِ جزءِ سوادکوهی شد. تنها چند ماه بعد، #سرتیپ_رضا، همراه با قزاقان خود، جاده قزوین را در نوردید تا تمامی اعضای کابینه را در تهران بازداشت کند. او صعود بعدیاش به قدرت را نیز بیش از همه مدیون یک انگلیسی دیگر به نام #سرپرسی_لورین (وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران از سال ١٩٢۶-١٩٢١) بود. پس از فروپاشی قرداد انگلیسی-ایرانی ١٩١٩ (که طراح آن لرد کرزن، نائبالسلطنه هندوستان، بود) کاملا مشخص بود که ایران به سمت یک تجزیه تمامعیار میرفت[!]؛ تنها امید برای بازسازی آن، از طریق یک رهبری قدرتمند داخلی میسور بود. سر پرسی، به درستی دریافت که رضاخان قابلیت چنین کاری را دارد. این چنین شد که سلسله قاجار توسط مجلس عزل و #رضاخان، الماس بزرگ مغولان، یعنی همان دریای نور را به کلاه خاکی خود چسباند. (Nicolson, Friday Mornings 1941-1944, 1944, p.7)
🔸 به اعتراف #نیکلسون، رضاخان صعودش در #درجات_نظامی و همچنین تکیه زدن بر اریکه قدرت را مدیون دو انگلیسی بود؛ یکی او را ظرف چند ماه از یک سوارهنظام جزء، یعنی پایینترین درجه نظامی در واحد موتوری، به درجه سرتیپی رسانده و با استفاده از او یک کودتا را در تهران به راه انداخت؛ و در ادامه نیز توسط یک انگلیسی دیگر به نام سر پرسی لورن بر اریکه قدرت نشست. لفاظی بعدی در مورد تلاش انساندوستانه انگلستان در حفظ موجودیت ایران و جلوگیری از تجزیه آن نیز صرفا از این رو قابل اعنتاست که به عنوان پیامدی ناشی از شکست قراداد ١٩١٩ ذکر گردیده که خود متضمن اعترافات جالبی میباشد. حقیقتا چرا باید لغو این قرارداد، ایران را در معرض تجزیه قرار دهد با آنکه متضرر اصلی از لغو آن انگلیسیها بودهاند؟! این عادت انگلیسیها ( و در کل غربیهاست) که جنایات خود را در قالب لفاظیهایی مملو از وقاحت، به عنوان الطافی در حق یک ملت مظلوم جلوه دهند.
🔸 در این میان نقش دستها و ذهنهای پوسیده و عناصر وابسته و بیگانهپرستان را میتوان در این وقایع به صورت واضح دید که چگونه برخلاف افادههای پرطمطراقشان از ستایش آزادی، دیکتاتوری به نام رضاخان را به جان ایران انداخته و تمام تلاششان را برای استحکام قدرت وی و تمشیت اسلامزدایی تحت حکومت وی به کار گرفتند. همچنانکه پس از پیروزی انقلاب، دستاوردهای بیبدیل و بینظیر (حداقل در مقایسه با چند سده اخیر) را انکار میکنند. آنها تمام تلاش خود را برای وارونهنمایی حقیقت به کار میگیرند تا آن دیکتاتور بیآبرو را تبرئه کرده یا حداقل دست اربابان انگلیسی و همچنین اسلاف حقیر خود را از مداخلههای جنایتگونه در تاریخ ایران پاک کنند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ملکه وحشت و جنایت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت مرگ ملکه انگلیس
وابستگی شاه به دربار انگلیس به روایت پارسونز
رسالهای ناشناخته در تبیین شیوههای نفوذ استعمار انگلستان
نقش انگلستان در فرقهسازیهای معاصر ایران
سؤال نماینده پارلمان انگلیس از امام خمینی
تنفر ملت ایران از انگلیس به روایت امام
انگلیسپرستی غربزدگان به روایت امام
تبعات اقتصادی وابستگی به انگلیس
حزب توده انگلیسی بود
روحانیتستیزی انگلیس به روایت امام
کشف حجاب توطئه انگلیسی
مبالغههای دروغین در خصوص قدرت انگلستان
عدم امضای قرارداد استعماری انگلیس، زمینه حذف قاجار
جنایات پانزده ساله انگلستان؛ از مشروطه تا کودتای رضاخانی
توحش فرهنگی انگلیس
جنایت فرهنگی انگلیس در هند
جنایت انگلستان علیه مسلمانان هند
جنایات اقتصادی انگلیس در هند
ایستادگی در برابر زورگویی بیگانگان وظیفه همیشگی علما
انگلیس ثروت خود را از کجا آورد؟
بلاهای فراموشنشدنی انگلیس علیه ایران
کار؛ کار انگلیسیهاست
اقدامات و تدابیر آیتالله کاشانی پس از کودتای ٢٨ مرداد
کودتای انگلیسی عراق
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٢
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسیها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٣
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن روحانیون مبارز به مناسبت ورود امام به نجف اشرف
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/83
🔹به مناسبت ورود امام به نجف، جشن باشكوهى از طرف روحانيان مبارز و متعهد در #مدرسه_بروجردى_نجف برگزار شد كه بسيارى از مقامات روحانى و نيز برخى از مردم نجف در آن جشن شركت كردند و قصيدههاى زيبايى كه از طرف بعضى از شعراى عرب سروده شده بود خوانده شد، كه فقط يک بيت آن را توانستم به دست بياورم.
نجم الخمينى فىالافق العراق بدا
بشرى لقد أنجز الاقبال ماوعدا
🔸آقاى #غديرى يكى از فضلاى حوزه نجف نيز قطعه شعرى را در آن جشن باشكوه قرائت كرد كه فقط اين چند بيت آن به دست آمده است.
ديدى كه عاقبت ز پس ابر قيرگون
خورشيد بهر نورفشانى گشود راه
ديدى كه دى گذشت و خزان رفت و گل دميد
بلبل به گلشن آمد و شد تازه هر گياه
ديدى كه خصم از بر خورشيد تابناک
خفاشوش گريخت كه نتوان كند نگاه
آن مرجعى كه هست به او فخر مسلمين
روحاللّه است نام وى و ارواحنا فداه
🔹حاج شيخ #مجتبى_لنكرانى از علماى نجف كه گفته مىشود حدود سى سال با حاج #سيدابوالقاسم_خويى هممباحثه بوده است، درباره امام چنين سروده است:
مادر دوران نزاد همچو خمينى
هم نتوان گفت تا قيامت كبرى
كعبه اسلاميان و ركن شريعت
حامى دين مبين و آيت عظمى
خُلق نكويش تراث ختم رسولان
مفرد آن مهر، زين مه است مثنى
تالى علامه است و خواجه طوسى
گوى سبق زبن فهد برده به تقوى
من به شگفتم كه زندهگشت محقق
نامده رجعت چگونه آمده دنيا
ران ملخ را كند قبول سليمان
حاتمى ار نشمرند نظم تو شيوا
(نهضت امام خمینی، ج2، ص174-173)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓22شهریور1357
🔹آقای محمد صدوقی با انتشار اعلامیهای از همه طبقات مردم که با بذل مال و جان، نهضت اسلامی را یاری می کنند تشکر کرد؛ ایشان تعطیلی اماکن کسب را بزرگترین ضربه به حکومت شاهنشاهی دانست و خواستار ادامه آن شد.
🔸بازماندگان شهدای واقعه 17شهریور میدان ژاله(شهدا)، به مناسبت هفتمین روز شهادت آن عزیزان مراسمی در #بهشت_زهرا برگزار کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 524-525
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله روحانیون انقلابی با توطئه شریعتمداری و باند وی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/84
🔹آقاى #شريعتمدارى از طرفى با مخابره تلگرام براى علماى شهرستانها مىخواست وانمود كند كه اقدامات فراوان او سبب بردن امام به #نجف_اشرف شده است و از طرف ديگر بر آن بود كه اين تغيير محل تبعيد را آزادى امام قلمداد كند! از اين رو يكى از سخنگويان او در روز شنبه 1344.7.17 (13 ج 2 85) طى نطقى كه به مناسبت به اصطلاح افتتاح دارالتبليغ ايراد مىكرد، اعلام داشت:
🔸 ... امروز از دو جهت روز مسرتبارى است و درخور آنکه به علماى اسلام و ملت مسلمان عرض تبريک و تهنيت بشود، يكى آنكه به مباركى #دارالتبليغ افتتاح مىشود و دوم آنكه مژده آزادى و پايان تبعيدى آيتاللّه خمينى را دريافت كردهايم!...
🔹ليكن آگاهى و هوشيارى مقامات متعهد روحانى و در رأس آنان امام خمينى اجازه نداد كه اين توطئه جامه عمل پوشد. امام در پاسخ تلگرامها و نامهها بر اين نكته فراوان تكيه كرد كه نجف اشرف #دومين_تبعيدگاه او مىباشد آنجا كه آورده است:
🔸«... اينجانب در اين تبعيدگاه ثانوى در تحت قباب مطهره دعاگوى اسلام و مسلمين و حوزههاى علميه و طبقه جوان زحمتكش رنجديده مىباشم».
🔹«... مرقوم محترم آقايان كه در حال تبعيد اينجانب از تركيه به عراق مرقوم شده بود...».
🔸«... تبعيد اينجانب به تركيه و از آنجا به عراق موجب نگرانى نيست...».
🔹«... فضلا و اعلام قم كه حقاً وفادارى خود را اثبات فرموده، مايه اميد اينجانب مىباشند... و در اول وقت رفع منع، به خواست خداوند تعالى خود را در بين آنها خواهم ديد...».
🔸 #روحانيت_متعهد و حوزه علميه قم نيز نقش خود را در درهم شكستن اين توطئه به بهترين نحوى انجام داد، از طرفى با تهيه طومار و تلگراف و اعلاميه كوشيد كه ملت ايران را به اين واقعيت آگاه سازد كه نجف اشرف، دومين تبعيدگاه امام است. از طرف ديگر با اجراى يک سلسله برنامهها كوشيد تا نام خمينى و راه او را بيش از پيش در ميان اجتماع مطرح كند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص206)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓23شهریور1357
🔹امام خمینی در شهر نجف با خبرنگاران رادیو و تلوزیون فرانسه مصاحبه کردند و به سوالات آنان پاسخ دادند.
🔸امام در پیامی به ملت ایران، هفتمین روز کشتار واقعه 17شهریور را عزای عمومی اعلام کردند و مردم را به اعتصاب عمومی فراخواندند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 525 - 526
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/85
🔹امام خمينى به دنبال اقامت در #نجف_اشرف بدون ترس از هياهو و دسيسههايى كه از طرف دشمنان در اطراف او جريان داشت، بر آن شد كه رسالت مقدس خود را در راه مبارزه با افكار و پندارهاى انحرافى و غير اسلامى در نجف كه از طرف عوامل و ايادى كارآزموده استعمار ايجاد
شده بود، آغاز كند و با در جريان گذاشتن مقامات روحانى از رويدادها و مسائل روز كشورهاى اسلامى با توطئههاى استعمار كه حوزه علميه نجف را در بىخبرى، تاريكى و خمودى فروبرده بود، به مقابله برخيزد. براى اين منظور در شب 44.7.27 به ديدار علما و مقامات روحانى
پرداخت و با آقايان #حكيم، #شاهرودى و #خويى ملاقات كرد و در ديدار با آقاى حكيم كوشيد كه او را آگاه كرده، از دسيسههاى توطئهگرانى كه مىكوشيدند علماى نجف را از جوّ حاكم بر ايران و منطقه دور نگهدارند برحذر دارد.
🔸از اينرو در اين ديدار آنگاه كه از كسالت آقاى حكيم سخن به ميان آمد امام فرصت را غنيمت شمرد و رسالت تاريخى خود را چنين آغاز كرد:
🔹خوب است براى تغيير آب و هوا به ايران برويد و اوضاع آنجا را از نزديک ببينيد و مشاهده كنيد كه بر اين ملت مسلمان چه مىگذرد. در زمان مرحوم بروجردى عدم اقدام ايشان را عليه دولت جابره، حمل بر صحت مىكردم و مىگفتم مطالب را به ايشان نمىرسانند. نسبت به جنابعالى هم اينطور معتقدم كه فجايع حكومت ايران را به سمع شما نمىرسانند و الا شما هم ساكت نمىمانديد. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوى جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از اين مردم فقير براى مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلى به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه كردهاند از گفتنش خجلم.
🔸آقاى حكيم: شما كه اينجا هستيد به من لطفى ندارد ايران بروم، وانگهى چه مىشود كرد، چه اثرى دارد.
🔹امام: قطعاً اثر دارد، ما با همين قيام تصميمات خطرناك دولت را متوقف كرديم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعاً مؤثر است.
🔸آقاى حكيم: اگر احتمال عقلايى نيز داشته باشد و از طريق عقلايى اقدام شود، خوب است.
🔹امام: قطعاً تأثير دارد، چنانچه اثر هم ديديم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غير عاقلانه اصلاً مورد بحث نيست. مقصود اقدام علما و عقلاى ملت است.
🔸آقاى حكيم: اقدام حاد كنيم مردم ما از تبعيت نمىكنند، مردم دروغ مىگويند، آنها پىشهوتند. براى دين سينه چاک نمىكنند.
🔹امام: چطور مردم دروغ مىگويند؟! اين مردم كه جان دادند، زجر ديدند، حبس كشيدند، تبعيد شدند، اموالشان به غارت رفت. چطور مردم بقال و عطار سر محل كه سينه جلو گلوله دارند دروغ مىگويند؟!
🔸آقاى حكيم: تبعيت نمىكنند، مريد شهوات و اغراض ماديه هستند!
🔹امام: عرض كردم كه مردم در 15 خرداد جوانمردى و صداقت خود را نشان دادند.
🔸آقاى حكيم: اگر قيام كنيم و خونى از بينى كسى بريزد، سر و صدايى بشود، مردم به ما ناسزا مىگويند و سر و صدا راه مىاندازند.
🔹امام: ما كه قيام كرديم از احدى به جز مزيد احترام و سلام و دستبوسى نديديم و هر كه كوتاهى كرد، حرف سرد شنيد و مورد بىارادتى مردم واقع شد. در تبعيد تركيه به يكى از دهات تركيه كه اسمش يادم نيست رفتم، اهالى آن ده گفتند: وقتى #آتاتورک مشغول عمليات ضد دينى خود شد علماى تركيه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعاليت عليه تصميمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علماى تركيه را به قتل رسانيد. من شرمنده شدم، پيش خود فكر كردم كه آنها سنى مىباشند، وقتى خطر را به دين اسلام نزديک مىبينند، چهل نفر كشته مىدهند، ولى علماى شيعه در اين خطر عظيمى كه بر ديانتمان وارد آمده خون از دماغمان نيامد (نه از دماغ من و نه شما و نه ديگرى). واقعاً جاى خجلت است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص223-221)
ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماجرای دیدار امام با مرحوم آیتالله حکیم/صفحه دوم
🔸آقاى حكيم: چه بايد كرد بايستى احتمال اثر بدهيم، كشته دادن چه اثر دارد.
🔹امام: عمليات ضد دينى دو جور است: يكى مثل #رضاخان بىدينى مىكرد و مىگفت من مىكنم و نسبت به شرع نمىداد. البته موضوع اقدام عليه او از باب #نهى_از_منكر بود، ولى شاه فعلى هر عمل ضد #قرآن و #مذهب مىكند و مىگويد از دين است، نظر قرآن چنين است. من از قرآن كريم مىگويم. اين بدعت عظيم كه بر اساس ديانت لطمه وارد مىكند قابل تحمل نيست. بايد جانبازى كرد، بگذاريد تاريخ ثبت كند كه وقتى دين مورد حمله واقع شد عدهاى از علماى شيعه قيام كردند و دستههايى از آنها كشته شدند.
🔸آقاى حكيم: تاريخ چه فايدهاى دارد بايد اثر داشته باشد.
🔹امام: چطور فايده ندارد؟! مگر قيام #حسين_بن_على ـعليهماالسلامبه تاريخ خدمت مؤثرى نكرد؟ و چه بهره بزرگى از قيام آن حضرت مىگيريم؟
🔸آقاى حكيم: راجع به #امام_حسن چه مىفرماييد؟ ايشان كه قيام نكردند.
🔹امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مريد داشت قيام مىكرد. در اول امر قيام كرد ديد مريدها فروخته شدهاند، لذا فتح نكرد. اما شما در تمام ممالك اسلامى مقلد و مريد داريد.
🔸آقاى حكيم: من كه نمىبينم كسى را داشته باشم كه اگر اقدامى كرديم تبعيت نمايد.
🔹امام: شما اقدام و قيام نماييد من اولين كسى خواهم بود كه از شما تبعيت خواهم كرد!
🔸آقاى حكيم، لبخند و سكوت....(نهضت امام خمینی، ج2، صص223-221)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓24شهریور1357
🔹حدود 2 هزار نفر از مردم گنبد کاووس به مدت چهار و نیم ساعت در این شهرستان راهپیمایی کردند.
🔸تظاهراتی در واشنگتن با حضور 600نفر علیه رژیم حاکم در ایران برپا شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص 526- 527
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴عاشقانه های #مجتهد_شهید با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکبداری و خرجی روضه
اختصاصی/بخش اول
آیت الله شب زنده دار:
🔹واقعاً زندگی #حاج_آقا_مصطفی، زندگی علمی ایشان و حتی زندگی معنوی ایشان، [الگوست؛] ایشان از کسانی است که ولاءاش نسبت به ائمه و سیدالشهدا سلاماللهعلیه [مثالزدنی است] که پیاده مشرف شدن به کربلا از سیره ایشان است.
🔸آقای حلیمی کاشانی میگفتند که #حاج_آقا_مصطفی در مقطعهایی سالی چند بار کاروان راه میانداختند از نجف به کربلای معلی. آن وقت در این مسیر هم بحثهای علمی میکردند. «لا يشغله شان عن شان» این اظهار ولاء به اهل بیت(ع)، التزام به تشرف به زیارت کربلا در مقاطع مختلف، اینها روحیات بسیار بلندی است که ما طلبهها باید [در این جهات] به ایشان اقتدا بکنیم؛ هم در جهت معنویت و هم در جهت تلاش علمی. انشاءالله
منبع: مصاحبه با آیتالله محمدمهدی شبزندهدار، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز 1396
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️عاشقانه های #مجتهد_شهید با ابی عبدالله(علیه السلام)؛ از پیاده روی با معرفت تا موکب داری و خرجی روضه
اختصاصی /بخش دوم
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حیدری یزدی:
🔹ما با #حاج_آقا_مصطفی چندین بار با هم پیاده کربلا رفتیم. چون مراجع نجف هر کدام پیادهروی داشتند. مثلاً آقای #خویی داشتند، آقای #حکیم داشتند، آقای #شاهرودی داشتند، امام هم داشتند. آن وقت ما در کاروان امام بودیم و من هم جزء آشپز کاروان بودم. زودتر میرفتیم فرشها را پهن میکردیم. #حاج_آقا_مصطفی و کاروان هم میآمدند مینشستند و ما از آنها پذیرایی میکردیم.
🔸در آن وقت امام فرموده بودند که به حائرین حرم امام حسین علیهالسلام و هم زوارش، ناهار و شام و یا غذای سرپایی بدهند. آن وقت یک جا با #حاج_آقا_مصطفی که بودیم، آن فرد [میزبان عرب] آمد گفت که ما هنوز ناهار نخوردیم. ما رسم داریم که اول زوار غذا بخورند بعد ما بخوریم. گفتیم: ما ناهار خوردیم.#حاج_آقا_مصطفی گفتند: نه، بنشینید، بنشینید اینجا، ناهار بخوریم، کم بخوریم، که اینها بتوانند ناهارشان را بخورند. آن وقت یکی از این طلبهها این قاشق برنج تو راه تنفسیاش گیر کرد، و برنجها از دهانش درآمد و ریخت توی سینی. آنجا توی سینی غذا میدادند. برای ایرانیها قاشق هم میدادند. آن وقت #حاج_آقا_مصطفی اینها را فوری همش زد خودش، و گفت: بهبه، شفا شد، شفا شد. همه را #حاج_آقا_مصطفی هم زد. ما هاج واج مانده بودیم.
🔹یک جا دیگر هم نزدیک کربلا که رسیدیم، به همه زوارها چای میدادند، #شب_اربعین بود. بعد از نوزدهم، آن وقت من و آقای محدث (باجناق آقای خاتم [یزدی]) زوارهایی که از مسیر آب [=از راه شط] میآمدند را شمارش کردیم، هر پنج دقیقه 450 نفر وارد میشدند. از جاهای دیگر هم میآمدند. اینها میخواهند این همه زوار را چای بدهند. آب را توی این دیگهای آش میجوشاندند و آب گرم را توی کتری میریختند و سینی سینی چای میبردند برای زوار.
🔸استکان را هم نمیتوانستند بشورند چون هر 5 دقیقه باید 700-600 تا چای بدهند. آن وقت ما پسندمان نبود؛ همه تویش چای خوردهاند، مریض و غیر مریض و... حاج آقا مصطفی گفت: بچهها بنشینید. آن استکانها را از ظهر تا حالا نشسته بودند. گفت این [استکان] چای به دهن 30 تا 40 تا زوار رسیده است؛ شفای شفا است. #حاج_آقا_مصطفی خودش هم یکی برداشت خورد، بعدش هم ما همه خوردیم. وقتی من دیدم ایشان خورد دیگر بعدش ما هم خوردیم. خودش هم پیاده از نجف میآمد کربلا.
منبع: مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا حیدری یزدی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره53، پاییز1396.
#مجتهد_شهید
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db