1402.7.17.pdf
1.93M
ترور شخصیت به جرمِ دانستن!
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و هفتم
🔹حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در ادامه، به نقد بخشی از ادعاهای آقای دعایی پیرامون مواضع آیتالله مصباح پیرامون ماجرای شریعتی [و طرح این ادعا که امام؛ مرحوم #آیتالله_مصباح را «بدبین» معرفی کرده بود] پرداخته، چنین مینویسد:
🔸«بیتردید چنین ادعایی از زبان امام به شخصیت و موقعیت استاد شهید #آیتالله_مطهری و آیتالله مصباح خدشهای وارد نمیکند و بر دامان كبریاییشان گردی نمینشاند، ليكن امام را -العیاذ بالله- تا سرحد یک آدم بیمبالات، بیباک و بیفرهنگ پایین میآورد و از آن مرد خدا چهرهای مینمایاند که انگار از غیبت، تهمت و ناسزا واهمهای نداشته و از اینکه پشت سر این و آن به نكوهش و بدگویی بنشيند پروا نمیکرده است ...
🔹نسل امروز و فردا نمیدانند که امام حتی در مورد کسانی که بدترین برخوردها و رفتارهای غیراخلاقی را با ایشان داشتند و نسبت به ایشان ستمها روا داشته بودند، هیچ گاه سخن ناموزونی بر زبان نیاوردند و با یک دنیا مظلومیت و آه سرد از کنار اهانتها، اتهامها و نارواگوییها گذشتند. با این وصف چگونه امکان داشت عليه ياران، شاگردان و دوستان مخلص خود چنین سخن ناروایی بر زبان آورند و اتهامی را که اثبات آن در پیشگاه «عزیز مقتدر» آسان نباشد بر آنان وارد کنند...»
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،17مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.7.19.pdf
1.45M
منشأ فکری گروه های التقاطی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و هشتم
از جمله مسائل مهمی که در بازکاوی تأثیرات منفی آثار و افکار شریعتی باید مورد بررسی قرار گیرد، تأثیر آن در پیدایش و گسترش احزاب التقاطی و سازمانهای مسلحانه است. موضوعی که نشان میدهد، حساسیت و دغدغهمندی امثال #آیت الله_مصباح در مواجهه علمی با پدیده شریعتی، تا چهاندازه درست و حساب شده بوده است. آیتالله مصباح در تبیین این موضوع چنین میگوید: «تقریباً میشود گفت که به جز کسانی که مستقیماً با حضرت امام و نزدیکان ایشان مثل مرحوم آقای مطهری ارتباط مستقیم داشتند، همه گروههای سیاسی آن زمان افکار و عقاید و ایدئولوژی خود را از آنها دریافت و تصحیح میکردند. غیر از گروههایی که مثل هیئت مؤتلفه بودند، سایرین کما بیش به صورتهای مختلف تحت تأثیر افکار دکتر شریعتی واقع شده بودند و این تأثیرات در زندگی آنها اثر داشت...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،19مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.22.pdf
1.73M
دیدار صمیمانه آیتالله مصباح با شهید بهشتی بعد از ماجرای مدرسه حقانی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتاد و نهم
بعد از بالا گرفتن بحث آقای #شریعتی در #مدرسه_حقانی که منجر به جدایی آیتالله مصباح از مدرسه شد، این تلقی به وجود آمده بود که این مواجهه و اختلافنظر، به قطع روابط شخصی آیت الله مصباح با شهید بهشتی انجامیده است. بر همین اساس، همچنان بعد از سالها، چنین ذهنیتی در برخی منابع القاء میگردد. این در حالی است که طرفین بعد از آن ماجرا همواره نسبت به یکدیگر با تعابیر کاملاً محترمانه یاد کرده اند و در عین حال همواره در تبیین موضع خویش راسخ بودهاند. پرسش تاریخی مهمی که در اینجا مطرح و بدان پاسخ داده میشود آنکه آیا بعد از ماجرای مدرسه حقانی این دو عزیز با یکدیگر دیدار و مواجههای داشتهاند؟
بعد از طرح این سؤال از فرزندان مکرم آیتالله مصباح نکات جالبی مطرح گردید که از آن جمله، خاطره جناب حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح است...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.24.pdf
1.78M
برقعی، تودهایها و خانه صلح
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود
یکی از مسائلی که در تحلیل تحولات معاصر ایران مورد غفلت واقع شده، توجه به استفاده ابزاری از روحانیت است که بیشتر نیز توسط احزاب و جریانهایی انجام میشد که با دین و روحانیت زاویه داشتهاند. این جریانهای سیاسی با شناخت عمیق از اعتقاد جامعه ایرانی به روحانیت و اطلاع از عدم اقبال عمومی به جریانهای دگراندیش و غیر اصیل، همواره تلاش داشتند تا برای نفوذ در بدنه جامعه، از روحانیان به عنوان ابزار کسب وجاهت اجتماعی استفاده کنند. این موضوع در نهضت مشروطه نمود علنی و عینیتری یافت و دگراندیشان و روشنفکران غربگرا، بعد از آنکه به برکت حضور روحانیت و مرجعیت بر اسب قدرت سوار شدند، سرکوب سران روحانی مشروطه و پروژه حذف آنان را کلید زدند. بعدها نیز همین رویه ادامه یافت و رضاخان در ماهها و سالهای نخست بعد از کودتای ننگین 1299 ش، تلاش کرد خود را چهرهای طرفدار دین و روحانیت و شعائر مذهبی(خصوصاً عزاداری) نشان دهد...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،24مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.26.pdf
1.57M
مخالفت با نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و یکم
🔹یکی از نکات مهم در سیره سیاسی #آیت الله_مصباح، دیدگاهی است که ایشان نسبت به جریان #نهضت_آزادی داشته است. آقای مسعودی خمینی در این باره میگوید: «در ماجرای دولت موقت و نخستوزیری مهندس بازرگان هم آقای مصباح دل خوشی از نهضت آزادی و اعضای آن از جمله مرحوم بازرگان نداشت و بر این باور بود که طرز تفکر دکتر شریعتی در آنها هم رسوخ کرده است. یکی از خصوصیات دکتر شریعتی که واقعاً برای اسلام و انقلاب مضر بود، مخالفت او با روحانیت بود. اگر در کتابهای ایشان دقت کنید، این معنا را به وضوح مییابید. ایشان عمیقاً به اسلام منهای روحانیت میاندیشید.»
🔸به تصریح امام خمینی، منافقین در واقع فرزندان عزیز #مهندس_بازرگان بودند، چنانکه در سال 58 خود بازرگان نیز به وجود این نسبت بین نهضت آزادی و سازمان مجاهدین اشاره کرده بود. با این نگاه، مخالفت و موضعمندی آیتالله مصباح نسبت به سازمان مجاهدین را باید در موضع ایشان نسبت به نهضت آزادی جستوجو کرد.
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،26مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.7.29.pdf
1.46M
هدف وسیله را توجیه نمیکند حتی در مسیر مبارزه
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و دوم
🔹آیت الله مصباح با اشاره به حمایت مادی و معنوی برخی اعضای گروه سرّی 11 نفره از سازمان مجاهدین خلق، به واکاوی اختلافنظرها پیرامون سازمان منافقین پرداخته، چنین میگوید: «اهتمام من متوجه مسائل فکری و حفظ اصالتهای فقه اسلامی بود تا گرفتار تحریف نشود. دوستان دیگری بودند که از جهات بسیاری بر من امتیاز داشتند، اما این حساسیت را نداشتند. حتی در مواردی که توسط بنده نسبت به انحراف و التقاط، تذکر داده میشد که این جریان، خطرناک است. میگفتند: «نه، خطرناک نیست. اگر یک وقت خطری پیش آمد، خودمان جلوی آن را میگیریم» و خیلی راحت از کنار مسئله میگذشتند، ولی بنده حساسیت خاصی نسبت به این مسائل داشتم و معتقد بودم که اینها میتوانند خطرات زیادی را بیافرینند و اساساً مسیر مبارزه را منحرف کنند. در عمل هم اتفاقاتی افتاد که همگان کم و بیش میدانند.
🔸کسانی از این هیئت 11 نفری، در مقطعی از مجاهدین خلق، هم حمایت مالی کردند هم حمایت معنوی و نظیر اینجور چیزها پیش آمد.... در مقطعی بعضی از دوستان که عرض کردم با مجاهدین همکاری میکردند، از من خواستند که همکاری کنم. بنده عرض کردم تا کسی را نشناسم و ندانم که خط او، خط اسلام هست یا نیست، همکاری نمیکنم...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29مهر1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.8.1.pdf
1.43M
شاخص اصلی در مبارزات انقلابی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و سوم
🔹آیت الله مصباح که عادت به اسم بردن از کسی در خاطرات یا نقل قولها یا نقدهایش ندارد آنقدر از جانب برخی دوستان قدیمی نظیر آقای #هاشمی_رفسنجانی، پس از انقلاب، به غیر انقلابی بودن و مخالفت با امام متهم میشود که به ناچار در مصاحبهای صریحاً نام آقای هاشمی رفسنجانی را میبرد ...: «بنده در اینجا داستانی را صرفاً به عنوان یک خاطره تاریخی نقل میکنم. از اوایل انقلاب تاکنون، سليقه بنده این بوده که در هیچ حزبی مشارکت نکنم. ارادت بنده به مرحوم آقای #بهشتی و اظهار لطف ایشان به من، همکاریهای بنده با مرحوم آقای #باهنر درخصوص #جمعیتهای_مؤتلفه و ارادت بیاندازه بنده به #مقام_معظم_رهبری را همه میدانند. همه این دوستان در تأسیس #حزب_جمهوری_اسلامی شریک بودند؛ اما سلیقه شخصی بنده، شرکت در آن حزب نبود.
🔸البته من هیچگاه آن را تخطئه نمیکنم؛ اما میگویم: بنده آن کاری را میکنم که در پیشگاه خداوند برای آن جوابی داشته باشم. پیش از پیروزی انقلاب، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعیین کردند که برای صبحانه به منزل ما تشریف میآورند. در آن جلسه صبحانه غیر از این دو بزرگوار، شخص دیگری نبود. آقای هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از اینجا شروع کردند که...
🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1 آبان 1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخپژوهی در باسلام
#عمار_انقلاب
رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
برکات هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به روایت مقام معظم رهبری
وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
« این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیتشده دامان اهلبیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهمالسّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهلبیت (علیهمالسّلام) در آن دورهی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهلبیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.امروز هم مرکز معرفتی دنیای اسلام، شهر قم است.»(مقام معظم رهبری 1389.7.29)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سخنرانی در جمع اعضای سازمان جنبش امل
🔻 #صحیفهخوانی | 6آبان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹از اول مبارزات، #قضایای_لبنان و #فلسطین جزء مقاصد اصلی ما بوده است و از مسائل ایران جدا نبوده است. به طور کلی، مسلمان نباید تنها نظرش [به] طایفهای از مسلمانان باشد. آقای #موسی_صدر فرزندی از فرزندان من است. من برای او متاثر و متاسفم و اقداماتی هم، چه در نجف و چه در ایران، نمودهام و امیدوارم هر چه زودتر او را در بین خودمان ببینیم.
🔸از آنجا که منطقه در شُرف یک #نهضت_اسلامی عمومی است، امریکا دست به طرح قضایایی زده است تا بلکه بتواند دست مردم بیپناه منطقه را از سرنوشتشان کوتاه کند و متاسفانه بعضی از دولتها هم او را کمک میکنند؛ طرح #سادات و #فهد یکی است. بر فرض که امریکا یک طرح صد در صد اسلامی- انسانی بدهد، ما باور نمیکنیم که آنها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند. اگر امریکا و اسرائیل «لا اله الّا الله» بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آنها میخواهند سرِ ما کلاه بگذارند.
🔹آنها که صحبت از صلح میکنند، میخواهند منطقه را به جنگ بکشند. شما متوقعید ما در مقابل امریکا و اسرائیل و دیگر ابرقدرتها، که میخواهند منطقه را ببلعند، بیتفاوت باشیم؟ نه، ما با هیچکدام از ابرقدرتها و قدرتها سر سازش نداریم، نه تحت سلطه امریکا میرویم و نه زیر بار شوروی. ما مسلمانیم و میخواهیم زندگی کنیم. ما میخواهیم زندگی فقیرانه داشته باشیم، ولی آزاد و مستقل باشیم. ما این پیشرفت و تمدنی که دستمان پیش اجانب دراز باشد را نمیخواهیم. ما تمدنی را میخواهیم که بر پایه شرافت و انسانیت استوار باشد و بر این پایه، صلح را حفظ نماید.
🔸ابرقدرتها میخواهند انسانیت انسانها را تحت سلطه قرار دهند و ما و شما و هر مسلمانی مکلف است در مقابل آنها بایستد و سازش نکند و طرحهایی از قبیل طرح سادات و فهد را رد کند. بر ما واجب است که این گونه طرحها را، که به نفع مستضعفین نیست، محکوم نماییم.
🔹من به شما اطمینان میدهم که مسائل ما از شما جدا نیست. ولی شما خوب میدانید که امریکا و عوامل داخلیاش یک لحظه ما را آرام نگذاشتند. لذا، اگر ما به شما کمک شایانی نکردیم، چون گرفتار این جنایتکاران هستیم. ما لبنان را از خودمان میدانیم.شیعیان لبنان و ایران و مسلمانان همه جهان یکی هستند. ما امیدواریم تا وحدت خودمان را حفظ نماییم.
🔸مسئلهای را که میخواهم اکیداً به شما تذکر دهم این است که این معنا که «نمیشود با قدرتهای بزرگ طرف شد» را از گوشهایتان بیرون کنید. شما بخواهید، میتوانید؛ زیرا پشتیبان شما خداست. این زمزمههایی را که ابرقدرتها به وسیله ایادیشان کردهاند که تا متکی به یکی از دو قدرت نشوید نمیتوانید به زندگی خود ادامه دهید، صد در صد غلط است. به روی پای خودتان بایستید و محکم و استوار با خدا باشید و سعی کنید تا قبل از هر پیشرفتی در انسانیت پیشرفت کنید. در این صورت، خداوند ما را یاری خواهد کرد تا بتوانیم استقلال و آزادی و اسلاممان را حفظ کنیم. ان شاء الله، موفق باشید.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
(6آبان1360، صحیفه امام، ج15، صص340-339)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض امام به ربوده شدن دختر بچه شیعی توسط بهائیها
🔻 #صحیفهخوانی | 7آبان
... علمای اعلام و اهالی شیعه کراچی تلگراف کردهاند [که] بهاییها دختر بچه [ای] را به نام فرخنده دهقانیزدی که سید و شیعه است ربوده و در پاکستان میخواهند به ازدواج درآورند و در اثر اعتصاب عمومی، دادگاه آنجا ازدواج را توقیف کرده.
بهاییها به سفارت ایران تشبث کردهاند. لازم است فوراً دستور دهید سفارت از ازدواج غیرمشروع، شدیداً جلوگیری کند و دختر را از آنها بگیرد و به ایران مسترد و به اولیایش تحویل دهند. نتیجه را اطلاع دهید.
روحالله الموسوی الخمینی
(7آبان1341، صحیفه امام، ج21، ص484)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیر استقلال در پیشرفت کشور
🔻 #صحیفهخوانی | 8آبان
🔹...ما باید شکر خدا را بکنیم که خداوند به ما عنایت کرد، مرحمت فرمود که یک کشوری که به تمام معنا وابسته بود به خارج و نمیگذاشتند افکار اینها به کار بیفتد، نمیگذاشتند صنعتگرهای اینها به کار خودشان ادامه بدهند، امروز خدای تبارک و تعالی کشور را به دست خود شما سپرده است و خود شما بحمد الله مشغول خدمت هستید، و این خدمت را امیدوارم که صد چندان کنید.
🔸باید همین معنا را در نظر داشته باشید، امروز شمایید تنها تقریباً، کشور شما امروز در بین همه کشورها تنهاست. همه کشورها به ضد ما هستند، الّا معدودی. لکن در عین حال که همه بر ضد هستند، چون خود کشور و خود اهالی مومن هستند، معتقد هستند به این که باید با عنایات خدا مسائل را حل کنند، فکرها به کار افتاد و فعالیتها شروع شد.
🔹و الآن ایران با آن زمانی که آن همه هیاهو میکردند برای #تمدن_بزرگ، حالای ایران بسیار پیشرفتهتر از آن وقت است. و مهم این است که ما الآن مستقل هستیم، یعنی هیچ کشوری در دنیا نیست که بتواند به یک سپور ما جسارت کند. شما الآن مستقلّید و آقای خودتان هستید. و اسلام هم این طور نیست که طبقاتی باشد و بخواهد یک طبقهای را حاکم کند، یک طبقهای را محکوم. اسلام خدمتگزار دارد و کسانی که خدمت میکنند، ملت باید با این خدمتگزارها همراهی کند...
(8آبان1363، صحیفه امام، ج19، صص98-97)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db