eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
710 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ضرب و شتم بانوی ناهی از منکر در ایام حزن زینبی ◀️شب اول محرم امسال در خبرگزاری‌ها خبری بسیار تلخ منتشر شد. خبری که با توجه به ایام و تلخ‌تر نیز شد. در شهر همدان که علمای به نام و شهدایی بزرگ هم‌چون و را پرورش داده؛ یک بانوی محترم تنها به خاطر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و امروز؛ دوازدهم شهریور در برخی خبرگزاری‌ها به نقل از پدر این بانوی ناهی از منکر عنوان شد که مأمور انتظامی حاضر در صحنه در واکنشی عجیب عمل شرعی و واجب آن بانو را تقبیح نموده که لازم است مسؤولین انتظامی به این مطلب رسیدگی کنند. 💢سایر مسؤولین اجرایی و قضایی نیز باید بدانند که این ماه عزیز؛ ماه است و انگیزه حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از قیام خود از بین بردن تمام منکرات بود: 🎙« سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزه‏شان اقامه عدل بود. فرمودند كه، مى‏بينيد كه معروف، عمل بهش نمى‏شود و ، بهش عمل مى‏شود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكر را از بين ببرد، انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكرات است، اينها بايد از بين برود و ما كه تابع هستيم بايد ببينيم كه ايشان چه وضعى در زندگى داشت، قيامش، انگيزه‏اش بود كه هر منكرى بايد از بين برود.»(صحیفه امام ج21 ص1) 🔴پنج سال از شهادت می‌گذرد. شهیدی که با مظلومیت هرچه تمام‌تر درد جان‌بازی در راه دفاع از حریم بانوان شیعه را تحمل کرد و در آخر به شهادتی شرافت‌مندانه رسید. بعد از او نیز ناهیان از منکری بودند که از آسیب دیدند. ⁉️آیا وقت آن نرسیده که برخی از دولتی‌ها و بخشی دیگر از مسؤولین مربوط ذهن بیمارشان را از نجات دهند؛ ژست‌های بی‌خاصیت شبه‌روشنفکری را کنار بگذارند و فکری برای حمایت جدی از ناهیان منکر که مدافعان حقیقی فرهنگ این کشورند داشته باشند؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔸🔻 به مناسبت ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی🔻🔸 💢 پاسخ تاریخی بانوان به هیاهوی چند زن بی‌اطلاع... 🔆 زنان متدین و شجاع ایران، یکی از ارکان بی‌بدیل امام خمینی بوده و هستند و صفحه‌های تاریخ پر است از بصیرت و عمل‌کرد فوق‌العاده آنان. دشمنان ملت ایران با علم به این مطلب هم‌واره سعی داشته و دارند که را از پرچم‌داری نهضت و انقلاب به پرچم‌داری و بکشند و در نهایت ایشان را به و نظام اسلامی وادارند. هیاهوی افراد مغرضی که در قالب دفاع از حقوق زنان از رسانه‌های داخلی یا بیگانه استفاده می‌کنند نیز در همین راستا تعریف می‌شود. اما اینان نمی‌دانند که بانوان ایران زمین سال‌ها قبل پاسخ‌شان را به نحو قاطعی داده‌اند... 🔸🔸🔸 ⭕️ فضا؛ فضای ملتهب ۱۵ خرداد و حوادث پس از آن بود؛ وقتی که امام امت به دست رژیم ددمنش پهلوی دست‌گیر و روانه زندان شده بود. طبیعی بود که شیعیان غیور ایران زمین این را برنتابند و دست به اعتراض بزنند. در این میان؛ تلگرافی اعتراض‌آمیز به دست شیرزنان اهوازی به شخص شاه فرستاده شد که در آن از امام حمایت شده بود و علیه هیاهوی چند زن بی‌کار و بی‌اطلاع از حقوق زن در اسلام موضعی صریح و قاطع گرفته شده بود. متن این نامه را مرور می‌کنیم: 📜 « اهواز-تهران- ۱۳۴۲/۴/۷ خاطر ملوکانه استحضار دارد که بر اثر بازداشت حضرت آیت‌الله العظمی مرجع عالی‌قدر عالم تشیع، آقای خمینی، قلوب مرد و زن مسلمان ایران جریحه‌دار گردیده و اضطراب عظیمی در تمام شؤون ملی رخ داده که جز با آزادی معظم له به هیچ‌گونه دیگری تسکین پذیر نیست. ✳️ زنان مسلمان ایران افتخار دارند که در پرتو تعالیم مقدسه اسلامی از حقوق و‌ مواهبی برخوردارند که زنان اروپایی هنوز به عشری از اعشار آن نایل نگردیده‌اند و بنا به حکم محکم قرآن مجید و‌ تعلیمات پیشوایان جلیل القدر روحانی، از هر عملی که خارج از حدود شرع مطهر اسلام و‌ تقلید بی‌جا از جوامع اروپایی و غیرمسلمان باشد اظهار نفرت و انزجار می‌نمایند. ❌ هیاهوی چند و از حقوق زن در اسلام، دلیل خواست اکثریت زنان مسلمان ایران نیست...»(نهضت امام خمینی ج۱ ص۶۵۵) در ادامه این نامه به نام چندین تن از بانوان اهوازی امضا شده و به دربار شاه فرستاده شد. ✳️پی‌نوشت: نهی از منکر بانوی شجاع همدانی و موارد مشابه آن نشان می‌دهد که زنان ایران هم‌چنان دل‌بسته اسلام و مبانی اصیل انقلابی هستند. حال این مسؤولین‌اند که باید با برخورد با ضاربین این بانوی مظلوم؛ التزام عملی خود را به اسلام و مطالبه ملی نسبت به پیاده‌سازی جامع نشان دهند. @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴آخرین دوا ◀️« ، يعنى اينكه دست ظالم را باز كن تا ظلم كند. اين خلاف رأى تمام انبياست. انبياى عظام، تا آن جا كه توانستند جديت كردند كه ظلم را از اين بشر ظالم بزدايند، به موعظه، به نصيحت، به امر به معروف، به ، به‏ انْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بأسٌ شَديدٌ (حدید/25)، «آخَر الدواء الكى (آخرین دوا داغ کردن است)؛ بعد از آنكه موعظه نشد، نصيحت نشد، آخر دوا اين است كه داغش كنند. شمشير، آخِرْ دواست.»(صحیفه امام ج18 ص500) ◀️بانوی مظلوم همدانی در عمل به وظیفه ملی و شرعی خود مورد ضرب و شتم هتاکانی قرار گرفت که حتی حرمت ماه عزای سیدالشهداء علیه‌السلام را نیز نگه نداشتند. کم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی و قوه قضائیه برخورد با کسانی است که به واسطه ضعف‌های اجرایی یا انتظامی فضا را برای ارتکاب هر منکری فراهم می‌بینند و اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کنند در پیش‌گاه مردم و تاریخ مسؤول خواهند بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 لزوم برخورد با فاسقان اجتماعی ◀️« هر كس با هر جورى كه باشد، اگر متجاهر شد به يك فسقى، متجاهر شد به اينكه يك چيزى كه است، مأمورند همه مردم براى اينكه، كنند؛ اگر برنگشت، معرفى‏اش كنند به مراكز؛ آن‌جاهايى كه باشد، بگيرند، ببرندش و تأديبش بكنند. »(صحیفه امام ج17 ص161) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزاداری‌های دروغین 🔹«رضاخان برای اجرای سیاست‌های [استعمار] می‌بایست میان علما و مردم موقعیت خوبی به دست می‌آورد و اگر علما، مردم و مجلس از نیات واقعی وی آگاه می‌شدند، او را در اجرای برنامه‌هایش ناکام می‌گذاشتند...یکی از مواردی که می‌توانست از احساسات مردم سوء استفاده کند و خود را متدین نشان دهد، عزاداری امام حسین علیه‌السلام بود. حسن اعظام قدسی (از رجال دوره رضاخان) در خاطراتش هنگام ذکر وقایع سال 1301ش/ 1341ق می‌نویسد: 🔸سردار سپه پس از موفقیت‌های فوق‎الذکر به فکر افتاد که حالا باید توجه مردم را به خود جلب و معتقد به خود نماید و بهترین راه هم اعمال مذهبی، خاصه عزاداری است که عامه طبقات متوجه خواهند گردید. من الاتفاق که عموم مردم مشغول عزاداری [هستند] و مجالس در تمام تهران دایر است. 🔹سردار سپه روز دهم محرم (عاشورا) دسته قزاق [را] با یک هیأت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرق‌ها و کتل با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاق‌خانه حرکت [دادند و از] میدان توپ‌خانه، خیابان ناصریه به بازار آمده، صاحب‌منصبان در جلو و جلوی آن‌ها سردار سپه با یقه باز و روی سرش کلاه و غالب آن‌ها به سرشان گل زده بودند و پای برهنه وارد بازار شدند و دسته سینه‌زن از افراد، چند قدم ایستاده، نوحه‌خوان می‌خواند و افراد سینه می‌زدند. 🔸پر واضح است که مشاهده این حال در مردم خوش‌باور خالی از تأثیر نبود و شخص از این پس بین عامه مردم یک شخص مذهبی و مخصوصا پابند به عزاداری که ایرانیان خیلی به آن علاقه‌مند می‌باشند معرفی شده و ایشان شب‌ها نیز به مجالس روضه اصناف می‌رفت و در مجالس روضه آنان شرکت می‌جست. بعضی از وعاظ و روضه‌خوان‌ها روی منابر از او تعریف و او را دعا می‌کردند. مردم از زن و مرد متوجه می‌شدند که وزیر جنگ به روضه می‌آید و نویسنده خود چه در خیابان ناصریه و چه در مسجد شیخ عبدالحسین (ترک‌ها) دسته قزاق را به طوری که ذکر شد (وزیر جنگ در جلو سینه‌زن‌ها) مشاهده نمودم.»(فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص19-18) ◀️« نیز در خاطرات خود درباره مراسم عزاداری در تهران می‌نویسد: یکی از خاطراتی که... به یاد دارم، مربوط به ایام عاشوراست... یک‌بار در شب اطلاع دادند که دسته‌ای از قزاق‌ها قرار است در مراسم روضه شرکت کنند،... معروف بود که می‌گفتند در این دسته یک سر سوزن ضعف و سستی و بی‌نظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر می‌زد و در حالی که در عزای امام حسین علیه‌السلام گل به پیشانی مالیده بود قزاق‌ها را مرتب می‌کرد... ⚫️رضاخان مقابل آقا سید کمال‌الدین [یکی از علمای بزرگ تهران] روی زمین نشست و گفت: این قزاق‌ها همه، یاران شما و هستند و آمده‌اند تا سربسپارند و از دعای خیر شما بهره‌مند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا این‌ها به اسلام و مملکت خدمت کنند ما که وارد می‌شویم هدف‌مان این است که وابستگی خودمان را به مردم و علما اثبات کنیم. خلاصه رضاخان مضمون این جملات را با یک لحن عوام‌فریبانه به زبان آورد.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص22) 🔸« عبدالله مستوفی نیز نقل می‌کند: این اقدامات... به قدری را در نظر عامه آخوندان و آخوندمنشان محبوب کرد که مجلسیان را هم که هیچ معتقد به این کارها نبودند به فکر باز کردن دکان وجاهت بغل دکان سردارسپه انداخت و آن‌ها هم از 11 تا 13 محرم به مباشرت ارباب کیخسر [زردشتی] در مجلس، عزاداری برپا کردند و مثل سردار سپه طاقه شال به علم‌های دسته محلات بستند و بر روضه‌خوان‌ها پاکت‌های وزن سنگین قیمت تقدیم داشتند و اگر موقع نگذشته بود شاید دسته هم راه می‌انداختند.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص23-22) 🔹« مرحوم به کرات به می‌فرمود: این مردک الان که به قدرت نرسیده است چنین به دست‌بوس علما و مراجع می‌رود و تظاهر به دین‌داری می‌کند و از محبت اهل‌بیت دم می‌زند لکن به محض آن‌که به قدرت رسید به علما پشت می‌کند و اول کسی را هم که لگد خواهد زد خود شما هستید.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص24) ⚫️عزاداری‌های افراد را باید بر اساس اعمال و رفتارشان صحت‌سنحی کرد. سیاست‌مداری که در عزای حسین بن علی علیه‌السلام شرکت می‌کند ولی را امضا می‌کند عزادار اباعبدالله الحسین نیست. او عزای قدرت دارد و هیئت حسینی را وسیله‌ای برای رسیدن به آن می‌بیند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴آزمونی برای مردودی دکان‌داران حقوق زن ◀️ « جلوگيرى از بر همه مسلمين واجب است. سفارش به حق كه امر به معروف است و است بر همه مسلمين واجب است. شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاه‌هاى اجرايى است امر به معروف كنيم. و اگر اشخاصى پيدا مى‏شوند كه خلاف مى‏كنند معرفى كنيم به مقاماتى كه براى جلوگيرى مهيا هستند.»(صحیفه امام ج13 ص470) 🔸مضروب شدن امتحانی است برای تمام دستگاه‌های مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و هم‌چنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام و قانونی با چند فرد قانون‌شکن داد دفاع از را سر می‌دهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بی‌رحمان قرار می‌گیرد سکوت پیشه می‌کنند. امتحان امروز آزمونی است که دکان‌داران حقوق زن را به همگان معرفی می‌کند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️باز هم چادری خاکی شد 🔽به اطلاع منابع آگاه از ، حادثه تأسف‌بار ضرب و شتم ، در میدان باباطاهر همدان صورت گرفته است و متوحشان هتاک علاوه بر ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی، چادر وی را نیز از سر کشیده و پاره کردند. 🔻این حجم از وقاحت و هتاکی نتیجه و سخنان آلوده‌ای است که هر از چند وقت یک‌بار سیاست‌مداران بی‌غیرت غرب‌زده آن را در جامعه سرریز می‌کنند تا چند رأی حرام بیش‌تر کاسب شوند. 🔻اما این وقایع پرده‌ها را بیش از پیش کنار خواهد زد و مردم مسلمان ایران بیش از گذشته چهره کثیف را خواهد شناخت و آن‌ها را از میدان سیاست کنار خواهد زد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ایرانِ بانوانِ زینبی 🔸«كوشش كنيد كه زير برويد. هر مقدارى كه مى‏شود خودتان و هر كس را كه با آن آشنا هستيد، هر مجلسى كه پيدا مى‏شود، و ببينيد كه يك كسى از اين پوشش اسلامى مى‏خواهد يك قدرى كنار برود دعوتش كنيد. 🔸امر به معروف و نهى از منكر از امورى است كه بر همه كس واجب است. يك چيزى نيست كه بر يكى واجب باشد بر ديگرى [نه‏]. همه ما مكلفيم همان طور كه مكلفيم كه خودمان را حفظ كنيم و خارج كنيم از ظلمت به نور، مكلف هستيم كه ديگران را هم همين طور دعوت كنيم. هر مقدار كه مى‏توانيم. 🔸شما نبايد بگوييد كه خوب، من كه خطيب نيستم، من كه اهل منبر نيستم، من كه اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد كه در خانواده‏تان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيال‌تان، با آن كسى كه رفيق شما هست، مى‏توانيد كه حرف را بزنيد. همين مقدار شما مكلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مى‏شود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود. (صحيفه امام، ج‏11، ص: 387-386) 🔸ابتدای گروه‌های مسلح منافق در خیابان شهرهای کشور جولان می‌دادند و نیروهای مردمی انقلابی را به شهادت می‌رساندند یا می‌ربودند و شکنجه می‌کردند. 🔹امروز با قوت گرفتن نیروهای نظامی و انتظامی هیچ گروهی جرأت چنین فعالیت‌هایی را ندارد اما اراذل و اوباش همیشه بوده و هستند که تحت تأثیر القائات بیگانه یا حتی با ارتباطی مستقیم با آنان، حرکاتی وحشیانه از خود نشان دهند تا ترس را در دل جامعه مذهبی بیندازند و آنان را از انجام وظایف دینی خود برکنار دارند.اما تاریخ ما نشان می‌دهد که فرهنگ ما فرهنگی حسینی است و بانوان ما بانوانی زینبی‌اند که از دژخیمان یزیدی واهمه‌ای ندارند. ◀️واقعه همدان نشان داد ایرانِ ما هنوز هم ایرانِ بانوان زینبی است و روسیاهی برای کسانی می‌ماند که مسبب این حادثه بودند و علیه آن هم اقدامی نمی‌کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بی‌مخ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6 در برابر اين هرزه‏گويى‏هاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديك تر مى‏شد، خروش توده‏ها فزونى مى‏يافت و آتش انقلاب اسلامى شعله‏ ورتر مى‏شد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مى‏كرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده ‏هاى به ‏پاخاستۀ مسلمان، بى‏علم و كتل در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابان‏هاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود. چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دسته‏ هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسۀ «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته ‏جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن خود را دربارۀ هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. پليس شاه كه آن روزها سر در لاك خود فرو برده بود و در مسير دسته ‏هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمى‏شد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابان‏ها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسۀ «حاج ابوالفتح» را محاصره كرد و درب آن را بست و بدين‏وسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسۀ حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسۀ حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده ‏هاى انقلابى درآمد. دسته ‏هاى عزادار با شعارها و نوحه ‏هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعۀ فيضيه حكايت مى‏كرد، رو به مدرسۀ حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته‏ هايى كه از راه مى‏رسيد، جايى نماند. شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوج‏گيرى سركوب كند! و براى اين منظور «شعبان بى‏مخ» (چاقوكش معروف) را كه در كودتاى امريكايى 28 مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دستۀ سينه‏ زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربدۀ «جاويد شاه» به آنان حمله‏ور شوند و عده‏اى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مى‏كردند در اين حالت، مردم غافلگير مى‏شوند وگمان مى‏كنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مى‏شوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢بازنشر یادداشت حساب بنیاد تاریخ‌پژوهی در تارنمای خبرگزاری رسمی حوزه علمیه ⚫️باز هم چادری خاکی شد 🔹🔸https://b2n.ir/70914 ◀️در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: 💢«مضروب شدن [این بانوی مظلوم] امتحانی است برای تمام دستگاه‌های مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و هم‌چنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام برخورد عقلانی و قانونی با چند فرد قانون‌شکن داد دفاع از حقوق بانوان را سر می‌دهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بی‌رحمان قرار می‌گیرد سکوت پیشه می‌کنند. امتحان امروز آزمونی است که دکان‌داران حقوق زن را به همگان معرفی می‌کند....» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایت‌کاران منافق ◀️ صفحه پاورقی برشی دیگر از کتاب را منتشر کرد و به بازخوانی ساده‌اندیشی پرهزینه آقای قائم‌مقام در دهه شصت پرداخت. ✳️در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: آقای علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند: 🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…» ◀️متن کامل: 🔹🔸https://b2n.ir/14362 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢آن‌چه از تاریخ کم‌تر شنیده‌اید: ⁉️مأمور خبیث انگلیسی درباره عزاداری امام حسین علیه‌السلام چه گفت؟ 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/688 ⁉️تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟! 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/689 📽ببینید: مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد اما... 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/695 🔹خاطره مرحوم آیت‌الله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/698 ⁉️هنگامی که سیدموسی صدر را در لیبی ربودند، چه کسی مخالف پیگیری برای آزادی ایشان بود؟ 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/702 ◀️واقعیت فعالیت‌های سیدموسی صدر اعاده الله بالخیر چه بود؟ ⁉️آیا سیدموسی صدر، که یک شخصیت انقلابی بود؟ ⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟ ⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازش‌کار مثل تعامل گرم‌تری داشت تا کشورهایی مثل که جنبه انقلابی پررنگ‌تری داشتند؟ ⁉️چرا ایشان به انقلابی‌ها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمی‌داد؟ ⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟ 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/704 ❇️بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی ✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢نابودی قرارداد 1919 با روشنگری در مجالس حسینی 🔹« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذی‌حجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیه‌ای، از خواستند که مساجد را سیاه‌پوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از نیز در مجالس در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی‌ها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند. در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، ، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص15) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7 مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه باند شعبان بى‏مخ در حالى كه هر يك دشنه‏اى در آستين پنهان كرده‏اند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسۀ «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مى‏كوبند! آنان بى‏درنگ با شادروان طيب حاج رضايى تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند. ديرى نپاييد كه عده‏اى از افراد ورزيده و «يكه‏بزن»هاى طيب به مدرسۀ مزبور رفتند و حركات چاقوكش‏هاى مزدور را تحت‏نظر قرار دادند. باند شعبان بى‏مخ كه خود را در محاصرۀ «يكه‏بزن»هاى طيب مى‏ديدند طبق مَثَلِ معروف «ماست‏ها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ساعت، هشت صبح را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى: خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مى‏رود، مى‏رود دشمن غدار تو خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خونخوار تو به حركت و راهپيمايى در خيابان‏ها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مى‏دادند اين بود: گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه تا به تنم توان بود زير ستم نمى‏روم اهالى غيور تهران دسته‏دسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مى‏شد. تظاهركنندگان پس از عبور از سه راه امين حضور و سرچشمه، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكس‏هاى امام پوشانيدند، آنگاه به طرف خيابان شاه‏آباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابان‏هاى مخبرالدوله و سعدى، وارد خيابان فردوسى شدند. در ميدان فردوسى، مهدى عراقى در يك نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت. پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى خيابان شاهرضا و دانشگاه تهران سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مى‏لرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچ‏كدام توده‏هاى به‏پاخاسته و خستگى‏نشناس را از ادامۀ تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت. در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمى‏شدند. ساعت، تقريباً يك بعداز ظهر را اعلام مى‏كرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حمله‏ور شوند. اداره‏كنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مى‏كوشيدند توده‏هاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه‏روى كاخ ايستاده، با مشت‏هاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى‏دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»! «ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫ایرانیان و سپاهیان امروز یزید عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8 بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى توده‏ها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را دربارۀ شاه زدند و هدف و انگيزۀ خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آنها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بت‏شكن ملت طرفدار تو ـ مى‏رود مى‏رود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند. گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانك و توپ و مسلسل سنگين و سبك محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به توده‏هاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفان‏بار آنان عليه شاه مى‏نگريستند. تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل كاخ شاه و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترك گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارك رفتند و حدود ساعت 3 بعدازظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مى‏شود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند. شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف دانشجويان دانشگاه تهران به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در چهارراه اسلامبول آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از بازار بزرگ تهران، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامۀ نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت. با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، بشدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد مدرسۀ «حاج ابوالفتح» شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانون‏شكنى‏هاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴عزاداری زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9 يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنبالۀ جمعيت تا قسمت‏هايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش: خمينى، خمينى ... خمينى بت شكن ... خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏ وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت ‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاس‏ها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاس‏ها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده ‏ها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازه‏اى به خود گرفت، فرياد خمينى بت‏شكن ... هر چه محكم تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره ‏خوردۀ دانشجو و پيشه‏ور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ‏ور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر محمد مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهۀ ملى» تجليل كرد و سپس نمايندۀ دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى توده‏هاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمۀ فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين سنگر مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوس‏هاى سازمان امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشۀ اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن: نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است شور حسينى در روح‏ها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بى‏دريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نمايندۀ دانشگاه، يكى از بازارى‏ها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت‏ هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نمايندۀ بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بت‏شكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات 15 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری _اسلامی 14 شهریور ۱۳۵۸ 🇮🇷 @iranemoaser
🔴خبر ویژه ◀️کتاب روزگار قائم‌مقامی به چاپ دوم رسید با استقبال گسترده دانش‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان کتاب #روزگار_قائم‌مقامی در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید. این کتاب که خوانشی مستند و جامع از قائم‌مقامی آقای #حسینعلی_منتظری است هم اکنون در بازار نشر جهت عرضه به فرهیختگان ارجمند موجود است. 📚راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 اولین اعتراض‌ها به هتک حجاب اسلامی؛ از منابر حسینی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/1 🔹یکی از معضلات فرهنگی امروز بی‌حجابی است که محسوب می‌شود. جامعه انقلابی دغدغه اساسی در این زمینه دارد و مجموعه‌ای طرح‌ها نیز در این زمینه پیاده شده است. 🔸تاریخ معاصر ایران به ما نشان می‌دهد که یکی از پایگاه‌های مهم برای مبارزه با هیئات مذهبی و روضه‌های حسینی است. ظرفیتی که از ابتدای موج بی‌حجابی در زمان فعال شده بود و اولین اعتراض به این ناهنجاری اجتماعی و دینی از منابر حسینی بلند شد: 🔹«خانواده در نخستین روز فروردین 1307ش بدون حجاب و پوشش اسلامی به اتفاق جمعی از همراهان وارد صحن مطهر حضرت معصومه (س) گشتند. این حرکت به منظور اجرای طرح بی‌حجابی زنان ایرانی انجام شد. با مشاهده چنین وضعی ابتدا یکی از منبری‌های قم به نام سیدناظم روضه‌خوان به منبر رفت و در صحن مطهر، زائران را علیه این هتک حرمت و جلوگیری از رفع بی‌حجابی توسط خانواده رضاشاه تحریک نمود. سپس زمانی که خبر این واقعه به رسید فورا خود را به حرم رساند و با تحکم، خانواده شاه را ملزم به رعایت آداب اسلامی و حفظ حجاب نمود.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص83) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢صدای اعتراض به هتک حجاب اسلامی در منابر حسینی شیراز ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/2 🔹« قبل از اعلام رسمی کشف حجاب در دی ماه 1314، دو مجلس در و برگزار شد و در آن دختران و زنان بدون حجاب حضور یافتند. در شیراز این مسئله منجر به قیامی کوتاه‌مدت گشت. که خود شاهد این ماجرا بوده، در خاطرات خویش شرح واقعه را این‌گونه نقل می‌کند: 🔸در عصر روز پنجشنبه سال 1353 [ه.ق.] مجلس جشنی در مدرسه شاهپور منعقد شد. در آخر مجلس یک‌باره... بین سی تا چهل نفر زن‌ها و دخترهای بزرگ چادرها را انداختند و بنا کردند رقصیدن و ورزش کردن و ادا و اطوار درآوردن. این مطلب در شیراز جنجال‌آفرین شد. 🔹روز نهم یا هشتم [اصل: عاشورا] که روضه برپا بود، سیدحسام‌الدین فالی به منبر رفته و گفت: مردم این کاری که شد منکر بود. شما چرا نهی نکردید... اگر نمی‌توانستید کنید لااقل می‌توانستید مانند آن دو معمم (محمدعلی حکیم و میرزا صدرالدین محلاتی) از مجلس بیرون بروید... در هر صورت به دنبال اطلاع یافتن مرکز از اجتماع چندین باره مردم شیراز در مسجد وکیل، دستور تعقیب صادر گردید.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85-84) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢مجالس حسینی پرشور از اعتراض به بی‌حجابی ◀️عزاداری امام حسین علیه‌السلام سدی در برابر توطئه بی‌حجابی/3 « پس از این‌که کشف حجاب به صورت رسمی اعلام شد، برخی از وعاظ در شهرهای مختلف، در مجالس وعظ و روضه‌خوانی خویش، به انتقاد از آن پرداختند که در ذیل به مواردی از آن اشاره می‌کنیم: در فروردین 1315 فردی به نام ربانی واعظ، به جرم این‌که در مجلس روضه‌خوانی اظهار داشته بود « باز بودن دست و صورت نسوان شرعا عیب ندارد ولی نمایان بودن موی سر آن‌ها خلاف شرع است» دستگیر و از بم به کرمان تبعید شد. در گزارشی از شهربانی مشهد در بهمن 1314ش آمده است: حاجی سید علی‌اکبر احمدآبادی... مجلس روضه تشکیل داده است و... حاجی سیدعلی اکبر فوق و غلام‌رضا بخشایش، اجزاء آستانه و سیدعبدالکریم مرتضوی روضه‌خوان، در مجلس روضه از عملیات دولت راجع به کشف حجاب تنقید و اظهارات مهیجی می‌نموده است، لذا هر سه نفر جلب و توقیف [گشته‌اند.] طبق گزارشی که از روند پیشرفت کشف حجاب و به قول آنان تمدن و تجدد از گناباد خرسان ارسال گشته است، گزارش‌دهنده پس از آن‌که شکست این سیاست در این منطقه خبر می‌دهد، علت آن را این‌گونه بیان می‌دارد: آنان مدرسه، تأتر، سینما و کافه و گردش‌گاه ندارند، برعکس در ماه رمضان و محرم و صفر و مواقع دیگر که در مساجد روضه‌خوانی می‌نمایند، پای منبر آخوندهای ده رفته، همان اوهامات و خرافات و حرف‌هایی [را] که سال‌ها آن‌ها را عقب گذارده است شنیده و ملکه ذهن آن‌ها از طفولیت شده است که بی‌اندازه آن‌ها را از تمدن و تجدد دور نموده. » (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص85) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.