eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
654 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ شکوه امام در نجف ❌به مناسبت ۱۵مهر سالروز ورود تاریخی امام خمینی به عراق 🔺كارشكنى مهره‏ هاى مرموز استعمار به منظور جلوگيرى از انجام گرفتن يك استقبال باشكوه از امام و بازداشتن بسيارى از روحانيان و مردم، با تهديد و تطميع از رفتن به استقبال امام، به عنوان اولين گام براى كوبيدن او آغاز شد 🔻ليكن نتيجۀ مطلوب را در برنداشت. با اين كارشكنى فقط توانستند شمار افرادى را كه اشتياق رفتن به استقبال امام را داشتند كاهش دهند و خود رادلخوش كنند كه با اين كار به اصطلاح «خمينى را كوبيدند و كنار گذاشتند»! 🔺اتومبيل‏هاى استقبال كنندگان در قصبۀ «خان نص» كه در هشتاد كيلومترى كربلاست به ماشين‏هاى حامل امام و همراهان رسيد و آنجا از امام و همراهانش پذیرایی نمودند. 🔻شهر نجف نیز به مناسبت ورود امام جلوۀ ديگرى داشت. در ميدانى كه تقريباً در دروازۀ شهر قرار داشت پلاكاردى با شعار زير جلب نظر مى‏ كرد: « مدينة النجف الاشرف ترحب بمقدم البطل الاسلامى المجاهد الامام‏ الخمينى.» 🔻بر روى برخى از ماشين‏هايى كه براى استقبال از امام آمده بودند نيز آيه‏ هايى از قرآن و گفته‏ هاى ائمه(ع) به چشم مى‏ خورد. همانند اين سخن امام حسين(ع): انى لا ارى الموت الا سعادة و الحيوة مع الظالمين الا برما و مانند اين فرموده خداوند در قرآن كريم: فضل‏ اللّه‏ المجاهدين على القاعدين اجراً عظيما 📔نهضت امام خمینی،ج۲،ص۱۶۶ 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش اول ✳️آغاز ماجرا روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود:«طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.» 🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند. 🔹🔸فرصت اجرای رسالت شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود. 🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد. 🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید. 🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی جامعه آن روزنه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید! اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد. 🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد. 🔹نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند وی در سخنرانی 6 آبان 41 تلویحا انگیزه خود را از رویارویی با تصویبنامه «وظیفه دینی» خود خطاب می کند. 🔸🔸🔸 متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم: https://b2n.ir/12353 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی : صدام در برهه ای وارد جنگ با ایران شد که بیم آن میرفت امام لشگری به مرزهای فلسطین بفرستد. 🎥 گزیده ای از مصاحبه حجه الاسلام دکتر حمید روحانی با خبرگزاری تسنیم 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 بازنشر به مناسبت سال‌روز تأسیس دارالتبلیغ🔻🔻 🔴 تأسیس مرکز فتنه و تفرقه در قلب حوزه علمیه قم 🔻 اهداف مرموز آقای سیدکاظم شریعتمداری از تأسیس دارالتبلیغ حمایت کارگردانان دارالتبلیغ از سرمایه‌داری ✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻دارالتفرقه 🔴 اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ/1 🔸 از روحانیون برجسته قم بود، که کارشکنی‌های مرموزانه‌اش در جریان مبارزه و پس از پیروزی ضربه‌های سختی را به انقلاب امام و امت وارد ساخت. 🔹او به اسم اصلاح حوزه علمیه اذهان را از منحرف کرد و نیروها را با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هدر داد. او با تأسیس در میان صفوف متحد حوزویان شکاف ایجاد کرد و عده‌ای از روحانیون را از جریان مبارزه خارج کرده و حتی به مخالفت با امام اعلی الله مقامه الشریف واداشت: 🔸«بعضى از عناصر وابسته به كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دور نگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميۀ تاريخى عليه احياى رژيم به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد [که] در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمان‌سوزى از جانب شاه متوجه اساس و ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏‌كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعۀ اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏‌باشد: 🔹«... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بى‏نظمى‏ها در فكر هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارى‏هايى كه از ناحيۀ هيأت حاكمه پيش مى‏آيد و ناراحتى‏هاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارى‏هاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيۀ حوزه‏ها و اصلاح همه‏جانبه است باز مى‏دارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحت‏الشعاع قرار داده است.» 🔸نقش اصلى بنيانگذاران دارالتبليغ، انحراف افكار از مسير اصلى و ساختن ايده‏ها و آرمان‏هاى فريبنده و بازدارنده و كژى در جهت‏گيرى اصولى مبارزه به سود دربار و بود. آنها در دورۀ دوم آغاز اوج‏گيرانه كه به سقوط رژيم انجاميد نيز به اين كار، فراوان دست زدند؛ و در اوج مبارزه كه مردم، مستقيم با علل اصلى نابسامانى‏ها درگير شده بودند، مسأله ‏ها را مطرح مى‏كردند. از اين بالاتر در آستانه پيروزى ، از حفظ قانون اساسى عصر سخن مى‏گفتند. »(نهضت امام خمینی ج1 ص996) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پوشیدن ردای زهد و حمایت از سرمایه‌پرستان اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ /2 یکی از ویژگی‌های تأسف‌برانگیز حمایت از سرمایه‌داری و سرمایه‌داران بود. که بر دوش و بر زبان داشتند به جای حمایت از و گرایش به زهد و ساده‌زیستی از سرمایه‌پرستانی دفاع می‌کردند که خون محرومان و بیچارگان را در شیشه کرده بودند. البته این حمایت محدود به پیش از انقلاب نبود. آن‌ها «پس از پيروزى انقلاب هنگام مصادره اموال [نامشروع] سرمايه‏‌داران و فئودال‏ها به دفاع از آنها برخاستند و به اسم اسلام به ضربه زدند و اعلام كردند كه مصادره در اسلام نداريم. به روشنى به دست مى‏‌آيد كه (چون برخى ديگر) از فقاهت، پايگاهى براى ‏‌دارى_غرب و سرمايه‏‌داران وابستۀ داخلى آنها ساخته بودند و همواره از رخنه در ‏‌دارى و پايگاه اصلى آن يعنى رژيم شاهى جلوگيرى مى‏‌كردند و حتى پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز مى‏‌كوشيدند كه سرمايه‏‌دارى خدشه‏‌اى برندارد و به حاكميت آشكار و مخفى خود ادامه دهد. چنانكه امروز نيز مى‏‌بينيم كه شمارى از كسانى كه راهِ گردانندگان دارالتبليغ را دنبال مى‏‌كنند و از اسلام و فقاهت جز فرمول‏‌هاى ميان‏‌تهى درسى نياموخته‏‌اند، پيوسته در تلاشند كه نگذارند به سرمايه‏‌دارى و سرمايه‏‌داران آسيبى وارد شود و اسلام ناب محمدى(ص) به اجرا درآيد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص996) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی و نجابت انقلابی برای حفظ وحدت روحانیت 🔴 اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ و دنباله‌های امروز آن/3 🔸حفظ وحدت میان و روحانیون یکی از کلیدواژه‌های اساسی در منظومه فکری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف است. ایشان با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی و عبرت گرفتن از تاریخ تلخ تفرقه میان روحانیت، از ابتدای نهضت به این اصل پایبند بودند. 🔹راهبرد امام در مقابل تأسیس کارشکنانه یکی از جلوه‌های پایبندی به این قاعده بود: ◀️«امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن به شدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچكترين سخنى كه بازگوكنندۀ عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايۀ تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى و دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آن‌گونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد. 🔸از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانۀ خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزۀ قم سردرآورد. ❓امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمك كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏‌تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‌‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏ جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ 7 ع1 84 روح‌‏اللّه‏ الموسوى خمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص995) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش دوم 🔸🔹 نشان دادن وجه غیر قانونی تصویبنامه این تغییر و تبدیل در قانون، در برابر فترت تعطیلی مجلسین، به دست دولت علم که حق هیچ گونه دخل و تصرفی در قانون اساسی را نداشت انجام گرفته بود و در حقیقت تجاوز به قانون اسا‌سی و اساس مشروطه- که به بهای خون صدها آزادیخواه به دست آمده است- به شمار می رفت. 🔹دولت علم در حقیقت می خواست چرخ زمان را به عقب برگرداند و همان دوران استبداد را بار دیگر زنده کند و با تصویب قوانین خلق الساعه سرنوشت ملتی را دستخوش اغراض پلید و مقاصد شوم بیگانگان و ایادی بی وطن و خائن آن سازد. 🔸امام همچنین در اولین تلگرامی که در28 مهر به علم نخست وزیر ایران ارسال می دارند تلویحا به تعطیلی مجلس شورا و سنا برای مدت طولانی و سوء استفاده دولت از این تعطیلی طولانی مدت و هشدار به اینکه این عملکرد با واکنش مردم مواجه خواهد شد اشاره می کند و در حقیقت به ملت خاطر نشان می کنند که هیات حاکمه در برابر کارهای شما مسئول است، این عملکرد امام به نوعی هدف عالیتر و دامنه دارتری بود که سعی داشت تحولات فکری جدیدی در جامعه پدید آورد بنابر این در مورد تکیه روی قانون اساسی، در مرحله اول به منظور به حرکت در آوردن و به مبارزه واداشتن همه نیروی خلق- چه آنکه پایبند به اسلام و چه بی تفاوت- بوده است و در مرحله دوم همان نطق خود حضرت امام در پایان تصویبنامه در تاریخ 11 آذر 41 می باشد که بیان داشتند: 🔹«.. استناد و تکیه ما روی قانون اساسی از طریق الزموهم بما الزموا علیه انفسهم می باشد..اصل دوم متمم قانون اساسی، تصویب هر قانون خلاف قرآن را از قانونیت انداخته است. «والا مالنا و القانون»؟..» 🔸🔸🔸 متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم: https://b2n.ir/‭12353‬ 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴انتشار بیانات منتشر نشده پیرامون ❄️ اختصاصی 🔻صدام مشابه همان برخوردی که رضاخان با عزاداری ها کرد هم در عراق با شیعیان انجام داد. در حدودای سال 53،52 بود که عزادارای ها ممنوع اعلام شد، اتفاقا مقارن با اربعین هم بود که از طرف بعثی ها فرمان مقابله با راهپیمایی ها صادر شد. 🔺یادم است همان آخرین سال جمعیت بسیار زیادی- بیشتر از سال های قبل- آمدند. در نتیجه بعثی ها با توپ و تانک کربلا را محاصره کردند ..حتی هواپیمای جنگی آمد. با سرعت وحشیانه دیوار صوتی را شکاندند تا جایی که باد هواپیما مردم را مثل برگ درخت به اینطرف و آنطرف پرت می کرد، بعد هم عده ای را دستگیر و اعدام کردند، همان باعث شد که سال بعد حضور در راهپیمایی ها کمرنگ شود تا وقتی که صدام رفت..و الان هم که رسیدیم به دوران معاصر. 🔺در طول تاریخ هیچگاه نتوانستند با قطع کردن دست و از حدقه در آوردن چشم این مسیر را مسدود کنند. بلکه بالعکس کاری کردند که اگر یک دوره ای 10 هزار نفر یا 15 هزار نفر می رفتند، الان شدند 20 میلیون نفر.. ابدا نمی توان راه امام حسین(علیه السلام) را با تهدیدها بست. (97/8/14) 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی/بخش آخر 🔸🔹امام و تلاش برای اتحاد میان علماء به دنبال انتشار تصویبنامه در جراید در 16 مهر، امام خمینی بی درنگ علمای طراز اول قم را به نشست و گفتگوی پیرامون تصویبنامه دعوت نمود این نشست در منزل حاج شیخ عبدالکریم حائری به میزبانی فرزندشان حاج آقا مرتضی تشکیل شد. که علاوه بر امام آقایان گلپایگانی و شریعتمداری هم بودند. 🔹در این نشست امام تمام تلاش خود را به نمایش گذاردن چهره سیاه و وحشت بار آتیه ترسیم نمود و خطر مقابله با اساس اسلام را به علماء گوشزد نمود و ماحصل تبادل نظر و گفتگو اعلام تلگرام مخالفت به شاه و در خواست لغو فوری آن و ارسال نامه به علمای شهرستان در جهت بازگوی خطرات تصویبنامه و قراردادن جلسه مشاوره و تبادل؛ امام همچنین به منظور اینکه مردم در جریان اقدامات پیشوایان قرار گیرند پیشنهاد انتشار اخبار نشست را می دهند که به رغم مخالفت برخی علماء به بهانه خشم دولت امام با پافشاری توانستند موافقت آقایان را برای چاپ و نشر جلب نمایند. 🔸امام در آن روزگار تنها به دنبال بستری برای لغو تصویبنامه و برقراری«صلح و آشتی» با آن رژیم نبوده است، بلکه اسلام را در مرز فنا و بقا می دیده از اینرو امام میان اسلام اصیل و دیانت مقدس مآب های بازاری(که هیچ خطری برای رژیم ندارد) تفاوت می دیده و بر این باور بوده که علما و روحانیون مردم را طوری به صحنه مبارزه بیاورند که رژیم را اندیشناک کند، نه اینکه در یک مسجد که حکم یک صندوقخانه است مردم جمع شوند. امام همواره سعی داشت به علمای اسلام قدرت بخشد و آتش مبارزه را تحت هیچ شرایطی خاموش نکنند، لذا در سخنرانی 9 آذر قبل از اعلام رسمی لغو تصویبنامه خط علما را دفاع از اسلام و خط دولت را دشمنی با اسلام مطرح می کنند. 🔹 از سویی امام همواره اتحاد میان علما را به معنای سنگری مستحکم برای ضربه ناپذیری اسلام قلمداد می نمودند و در سخنرانی 11 آذر که پس از اتمام غائله بیان کردند بار دیگر روی سخن را به رژیم کرد و در مقام ارزیابی قدرت و نیروی لایزال و خلقی علمای اسلام بر آمد و عدم بر خورداری هیأت حاکمه ایران از پشتیبانی مردم را یادآور شد و قدرت مردمی روحانیت را به رخ کشید. 🔸🔹امام و ترغیب سخنوران دینی روشنگری های پیگیر گویندگان مذهبی در بسیاری از نقاط کشور خشم و خروش مردم و پشتیبانی آنان از رهبران دینی و عالمان اسلامی را به همراه داشت.از این رو امام با توجه به نقش ژرف گویندگان وارسته و متعهدی مثل حجت الاسلام فلسفی در پیشبرد نهضت طی نامه ای، روشنگری های پیگیر او و دیگر گویندگان مذهبی را در منابر ستود و آنان را به پایداری و استواری بیشتر در راه مبارزه و رویایی با توطئه اسلام زدایی فرا خواند.آقای فلسفی آن روزها با مقامات روحانی قم در تماس دائم بود و نظرات آنان را در منابر مرتب بازگو می ساخت. 🔸🔹سرانجام ماجرا امام خمینی با مشاهدۀ لجاجت دولت در عدم لغو مصوبه، با استناد به اصل دوم متمم قانون اساسی – که به علما حق می‌داد، قوانین مخالف اسلام را رد نمایند – طی تلگراف‌های بعدی اعتراض را از تصویب نامه فراتر برد و نسبت به انحلال مجلسین، تخلف از قانون اساسی و احکام اسلام هشدار داد و علمای تهران و شهرستان‌ها را به تحرک بیشتر وا داشت. سرانجام علمای تهران از مردم برای تشکیل مجلس دعا در روز 8 آذر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ دعوت کردند، بار دیگر دولت عقب نشینی کرد و در 7 آذر تشکیل جلسه داد و تصویب نمود که «تصویب نامۀ مورخ 14 مهر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ قابل اجرا نخواهد بود» و آن را به علمای تهران و قم تلگراف کرد. بار دیگر امام خمینی از علمای قم دعوت کرد تا به مبارزه ادامه دهند. استدلال امام خمینی آن بود که مصوبۀ قبلی در دولت تصویب شده بود و از مطبوعات اعلام شده بود، اما ما نمی‌توانیم به لغو مصوبه در پشت درهای بسته اکتفا کنیم. باید به طور رسمی و لغو مصوبه نیز باید از طریق مطبوعات اعلام شود. علیرغم اعلامیه برخی از علما مبنی بر خاتمۀ مبارزه، عده‌ای از دانشگاهیان، اصناف و بازاریان تهران به قم رفتند تا از نزدیک در جریان مواضع علما در خصوص نهضت قرار گیرند. آنان در منزل امام و با تعبیر «زعیم رشید ما» تقاضای اعلام تکلیف کردند. امام خمینی خواهان ادامۀ مبارزه تا اعلان رسمی لغو مصوبه شدند. سرانجام دولت تسلیم خواستۀ امام خمینی شد و در تاریخ 10 آذر ‭‭‭‭‭‭1341‬‬‬‬‬‬ رسماً از مطبوعات خبر لغو تصویبنامه اعلام شد. *نهضت امام خمینی‌، دفتر اول ،‌‌سید حمید روحانی،چاپ پانزدهم،بهار‭‭1381‬‬، صص ‭‭239‬‬ – ‭‭186‬‬ *نهضت دو ماهه روحانیون ایران، علی دوانی،چاپ اول،‭‭1393‬‬،نشر رهنمون 🔸🔸🔸 متن کامل در تارنمای بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم: https://b2n.ir/‭12353‬ 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.