eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
900 ویدیو
631 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴عزاداری زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /9 يازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نكرده بود كه مسجد شاه آكنده از جمعيت شد و دنبالۀ جمعيت تا قسمت‏هايى از بازارهاى اطراف مسجد كشيده شد. تظاهرات آغاز گرديد. شعارهاى روز پيش: خمينى، خمينى ... خمينى بت شكن ... خمينى تو فرزند حسينى ... و ... در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏ وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت ‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏...». پس از پايان نطق او، راهپيمايى و تظاهرات مردم با شور و هيجان بيشتر ادامه يافت. تظاهركنندگان به منظور ابراز وحدت و همبستگى بازار و دانشگاه، به سوى دانشگاه رفتند و تقريباً ساعت 12 به دانشگاه رسيدند. دانشجويان كه در كلاس‏ها بودند، با شنيدن فرياد رعدآساى «خمينى، خمينى» از كلاس‏ها بيرون ريختند و به استقبال تظاهركنندگان شتافتند. با پيوستن هزاران دانشجو به ده ‏ها هزار تودۀ انقلابى، تظاهرات شور و هيجان تازه‏اى به خود گرفت، فرياد خمينى بت‏شكن ... هر چه محكم تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره ‏خوردۀ دانشجو و پيشه‏ور جنوب تهران با هم به حركت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پر حرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانى و پيشه ‏ور و كارگر در مقابل درب دانشگاه با هم پيمان بستند كه در راه امام تا آخرين نفس از پاى ننشينند و از مبارزه باز نايستند و پرچم انقلاب خمينى را هماره در آسمان ايران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشكل، راه خمينى را دنبال كنند و براى او و در راه او از هيچ فداكارى دريغ نورزند. اينجا بود كه ناگهان فرياد «تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد» محيط دانشگاه را به لرزه درآورد. آنگاه يكى از دانشجويان «كميته دانشجويى جبهه ملى ايران» نطقى در پشتيبانى از تظاهرات ايراد كرد و به دكتر محمد مصدق درود فرستاد و از رهبران زندانى «جبهۀ ملى» تجليل كرد و سپس نمايندۀ دانشجويان دانشگاه تهران سخن گفت و تأكيد كرد كه چون رهبرى امام خمينى موجب بسيج همگانى توده‏هاى ايرانى و بيدارى آنان گرديده است، پيروزى ملت ايران عليه امپرياليسم و ارتجاع حتمى خواهد بود و يادآور شد كه دانشگاه تهران ساليان درازى است كه به علت مبارزه با هيأت حاكمۀ فاسد ايران بارها مورد هجوم دژخيمان شاه قرار گرفته است، ليكن اين سنگر مقاومت هرگز سقوط نكرد و از مبارزه باز نايستاد. در ميان سخنرانى او چند تن از جاسوس‏هاى سازمان امنيت براى ايجاد آشوب و وحشت، ناگهان از چند گوشۀ اجتماع فريادى كشيدند و پا به فرار گذاشتند؛ اين حركت، نخست موجب مختصر نگرانى و اضطراب در ميان اجتماع گرديد. مردم زود دريافتند كه اين عمل از مزدوران شاه است، از اين رو آرامش خود را بازيافتند. سخنران مزبور نيز با خواندن: نخست فلسفه قتل شاه دين حسين اين است كه مرگ سرخ به از زندگى ننگين است شور حسينى در روح‏ها دميد و به سخنان خود ادامه داد و در پايان پشتيبانى بى‏دريغ دانشگاه را از امام خمينى و مبارزات اسلامى و ملى او اعلام كرد. به دنبال سخنرانى نمايندۀ دانشگاه، يكى از بازارى‏ها به نمايندگى از مردم بازار و ميدان به سخنرانى پرداخت و نقش بازار را در پيشبرد مبارزات پيشوايان روحانى طى تاريخ گذشته و معاصر يادآور شد و آمادگى بازاريان را در جهت پيشبرد اهداف امام خمينى تا آخرين نفس و آخرين نفر اعلام كرد و به خيانت‏ هاى هيأت حاكمه و همكارى آنان با اسرائيل تجاوزكار بشدت اعتراض كرد. با پايان سخنان نمايندۀ بازار، تظاهركنندگان با شعار خمينى بت‏شكن ... به حركت درآمدند و هزاران دانشجو... به تظاهركنندگان پيوستند. (نهضت امام خمینی ج1 ص475-474) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مهندس بازرگان؛ تقدیر از بنی‌صدر و تخریب شهید رجایی 🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران ▫️ پس از احراز ریاست‌جمهوری ارتباط نزدیکی با و پیدا کرد و مهندس بازرگان علنا به حمایت از وی پرداخت. او در اسفند 1359 در ورزشگاه امجدیه به تعریف و تمجید از بنی‌صدر پرداخت و سخنانی تخریبی علیه شهید رجایی ایراد کرد. وی در این سخنرانی گفت: ▪️«نسبت به جناب آقای بنی صدر با بیش از ده میلیون آرا ملت و مقام حقوقی ایشان در قانون اساسی احترام و علاقه پیدا کرده ایم. ضمنا به اعتبار اصولی که در دولت موقت مدافع و منادی آن بودیم حساب های شخصی را در روابط با ایشان دخالت نداده، تصمیم گرفته ایم در انجام وظائف قانونی پشتیبانی کنیم... از فعالیت و فداکاری ایشان، خصوصا در فرماندهی کل نیروهای مسلح و احیاء ارتش نیز تقدیر مینماییم.»(روزنامه میزان (ارگان نهضت آزادی)، شنبه نهم اسفند 59 شماره 138ص 3) ▫️اما این ابراز محبت و علاقه نسبت به نخست‌وزیر مظلوم؛ وجود نداشت. بازرگان در این سخنرانی تصریح کرد : «ما جزء کسانی نبودیم که رای تمایل به نخست وزیری و رای موافق به دولت جناب آقای محمد علی رجائی داده باشیم، ولی به عنوان منتخب و مصوب اکثریت مجلس رسمیت و احترام برایشان قائل شده و در صورت تمایل همکاری می‌کنیم ولی بنا به وظیفه نمایندگی انتقاد و مخالفت هم می‌نماییم.» ▪️معلوم نیست چرا آقای بازرگان تنها «انتقاد از شهید رجایی» را به عنوان وظیفه نمایندگی دانسته و به تقدیر و تشکر از فداکاری‌های بنی‌صدر(!) اکتفا کرد. آیا در قانون درج شده که وظیفه نمایندگان حمایت از رئیس‌جمهور و تخریب نخست‌وزیر است؟ یا این برخورد دوگانه ناشی از منافع و مصالح حزبی و جریانی بوده است؟! ▫️در هر صورت رئیس اسبق در این سخنرانی نخست‌وزیر وقت را دارای افکار مخرب و اعلام کرد و به آن شهید؛ تهمت «داشتن افکار و برنامه های تخریب و تخاصم و تعجیل انقلابی»( همان) وارد می‌کرد. 🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ مشهد رضوی؛ عاشورای حسینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /10 تظاهرات رنگ و روح تازه‏اى به خود گرفت و زمين تهران زير پاى تظاهركنندگان به لرزه درآمد. شعارهاى ديگر دانشجويانى كه به تظاهركنندگان بازار پيوسته بودند چنين بود: سلام بر خمينى، درود بر مصدق خمينى رهبر شيعه، مصدق رهبر ملى اتحاد، مبارزه، پيروزى تا مرگ ديكتاتورها نهضت ادامه دارد. تظاهركنندگان از دانشگاه به ميدان 24 اسفند رفته به طرف جنوب سرازير شدند و پس از عبور از برابر پادگان باغ‏شاه، با طى خيابان سپه راهى كاخ مرمر شدند. در راه يك كاميون نظامى مملو از سرباز از مقابل تظاهركنندگان مى‏گذشت، با ديدن ده‏ها هزار مسلمان انقلابى ترمز كرد، افسرى كه جلوى كاميون نشسته بود سر از شيشه درآورد و از تظاهركنندگان خواست كه عكسى از امام خمينى به او بدهند، عكس را گرفت و به شيشه جلوى ماشين نصب كرد. دانشجويان براى او كف زدند و او با تكان دادن سر از آنان تشكر كرد. سرانجام انبوه تظاهركنندگان در مقابل كاخ مرمر ظاهر شدند و ديگر بار با فريادهاى: «خمينى بت‏شكن ...»، «مرگ بر اين ديكتاتور»! لرزه در دل شاه افكندند. تظاهركنندگان همانند روز پيش پس از گذشتن از مقابل كاخ، خيابان سپه، توپخانه، باب همايون، ميدان ارك و ... وارد بازار شدند و ساعت دو بعدازظهر پس از سخنرانى يكى از بازارى‏ها به عنوان قدرشناسى از پيوستن و همكارى دانشگاهيان، تظاهرات پايان پذيرفت. عاشورای حسینی در شهرهای دیگر اعلاميۀ امام در شهر مقدس مشهد نيز با حركت و خروش و شور تازه‏اى همراه بود و دگرگونى ژرفى در مراسم عزاى حضرت امام حسين (ع) پديد آورد و مردم با شوق و علاقۀ فراوانى آن را در محافل و مجالس پخش مى‏كردند و در مراكز حساس شهر به ديوارها مى‏زدند و براى آنكه مزدوران ساواك و شهربانى آن را از ديوار نكنند، با شجاعت و شهامت كم‏ نظيرى پاى آن مى‏ايستادند و از آن مراقبت مى‏كردند. در يك مورد كه مزدوران شاه اقدام به كندن آن كردند با خشم و حملۀ قهرآميز مردم روبه‏رو شدند و يكى از مأموران پليس به نام سرپاسبان غلامعلى شباهنگ كه رهنمودنامۀ امام خمينى را از ديوار كنده بود، به دست مردم كشته شد و پاداش مخالفت با مردم و اسلام را در همان جا دريافت كرد و پليس ديگرى بشدت مجروح شد. خبر آن در روزنامۀ اطلاعات و اعلاميه شهربانى منعكس شد. نكتۀ در خور توجه آنكه روزنامۀ اطلاعات در گزارش خود صريحاً اعتراف كرد كه كندن اعلاميۀ امام خمينى از طرف مأمورين با اعتراض شديد مردم روبه‏رو شد: يك سرپاسبان در مشهد كشته شد «روز جمعه گذشته مقابل مسجد جامع گوهرشاد حادثۀ تأثرانگيزى روى‏‏داد كه در نتيجه سرپاسبان غلامعلى شباهنگ به وضع فجيعى كشته شد و سرپاسبان على حامد غفاريان بشدت مجروح گرديد. مشروح جريان را خبرنگار ما در مشهد چنين گزارش مى‏دهد: ساعت هشت و نيم بعد از ظهر روز جمعۀ گذشته در مقابل مسجد جامع گوهرشاد مشهد عده‏اى از كسبه و اهالى اين شهرستان اجتماع كرده بودند و درباره اعلاميه ‏اى كه از طرف آيت ‏اللّه‏ خمينى عليه دولت منتشر شده بود صحبت مى‏كردند و عده‏اى هم مشغول مطالعه اين اعلاميه‏ ها كه بر ديوار مسجد زده شده بود بودند. در اين موقع سرپاسبان شباهنگ و سرپاسبان على حامد غفاريان، مأمورين كلانترى بخش چهار، براى متفرق كردن مردم اقدام به كندن اعلاميه ‏هاى مزبور از ديوار مسجد كردند. پاسبان كشته شد به دنبال كندن اعلاميه ‏ها، مردم نسبت به عمل اين دو مأمور بشدت اعتراض كردند و بين آنها نزاع در گرفت. در حين نزاع، شخصى به نام محمدحسنى فرزند حسن، سى و يك ساله، شغل كبابى كه بيش از همه بر اين جريان دامن مى‏زد با كارد بزرگى به ميان جمعيت پريد و در حالى كه ناسزا مى‏گفت، دو نفر سرپاسبان مزبور را بشدت مجروح كرد. بر اثر شدت ضربات وارده سرپاسبان غلامعلى شباهنگ بلافاصله درگذشت و سرپاسبان على حامد غفاريان از ناحيه سر به سختى مجروح گرديد كه براى معالجه به بيمارستان دويست تختخوابى انتقال داده شد. (نهضت امام خمینی ج1 ص487-475) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️معروف‌ترین شعار شهید رجایی چه بود؟ از معروف‌ترین شعارهای رجایی در بسیاری از سخنرانی‌هایش، شعار:«این است شعار ملی، خدا، قرآن، خمینی» بود.(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص85) ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقلد امام بودن؛ تعهد شهید رجایی 🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران درباره مقلد امام بودن جملات و عبارت‌های مهمی دارد که به آن ایمان کامل داشته است:«آن‌چه من تعهد دارم و آن‌چه وزرا با من تعهد کرده‌اند، بودن است»؛«ما در جامعه یک هستیم که رهبر آن امام است»؛«انقلابی کسی است که تفکر امام را در همه ابعاد قبول داشته باشد.»(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص86) ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️غوغای تاسوعا 🔴شعر مرحوم در وصف حضرت عباس علیه‌السلام ▪️مخصوص ابوالفضل است، امروز که تاسوعاست سرلوحه فردا و دیباچه عاشوراست ▫️او ماه بنی‌هاشم، سر چون پدرش منشق شق‌القمر ثانی، شِبلُ الاسد مولاست ▪️او هم به وفاداری وز عشق و فداکاری بیت‌الغزل دین و ضرب‌المثل دنیاست 🏴تاسوعای حسینی تسلیت باد!🏴 ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چرا شهید رجایی افشاگری نکرد؟! 🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران ▫️«حسن عسگری راد: وقتی امام مسئولان را به خاطر اختلافاتی که در جامعه ایجاد شده بود، از هرگونه سخنرانی منع کرده بودند، آقای رجایی به این دستور امام با رضایت کامل عمل کرد. ▪️با این‌که شاید تذکر امام متوجه بنی‌صدر بود.اما شاهد بودم یک‌بار چند تن از برادران رزمنده به ملاقات ایشان آمده بودند، آقای رجایی حتی از گفتن چند نصیحت معمولی هم عذرخواهی کرد. وقتی علت را پرسیدم گفتند: امام به ما فرموده است صحبتی نکنیم و من برای این‌که مبادا دامنه صحبت به جایی کشیده شود که مخالف نظر امام باشد، در همین حد هم صحبت نمی‌کنم.(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص85) ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ولایت‌مداری به سبک شهید رجایی 🔻سالگرد شهادت محمدعلی رجایی و یاران در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی شهید رجایی معتقد بود که گروگان‌ها باید محاکمه شوند ولی وقتی دو بار به حضور امام رسید و دریافت که نظر تلویحی ایشان بر آزادی گروگان‌هاست، آن را پذیرفت و گفت: وقتی می‌گوییم ما خط امامی هستیم، یعنی همین. کاری را انجام می‌دهیم که خلاف نظر خودمان است، ولی نظر رهبری بر آن است. همین مفهوم التزام عملی است، ولو بی‌آبرو شویم.(دولت‌های شهید رجایی شهید باهنر و آیت‌الله مهدوی کنی، ص84) ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴قم در شوق امام عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و نهضت امام خمينى در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه شاه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آنها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف شهرستان قم، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از مرجع خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اينكه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون امام خمينى را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشك شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يك مسافت صد مترى يك ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است: «... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى محلۀ حكيم در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيۀ كوچۀ حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچۀ حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يك رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آنها و در دل آنها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». در دهۀ اول محرم كه مجلس عزادارى در خانۀ امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴انقلاب اسلامی؛ نسخه کوچک قیام حسینی «کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت؛ منتها آن‌جا به نتیجه شهادت رسید، این‌جا به نتیجه حکومت. این همان است؛ فرقی نمیکند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود. این مطلب، اساس معارف حسینی است. معارف حسینی، بخش عظیمی از معارف شیعه است. این پایه مهمی است و خود یکی از پایه‌های اسلام است.»(مقام معظم رهبری 1374/3/19) ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی▪️▪️▪️ ⚫️عاشورای حسینی تسلیت! @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ امام در میدان انقلاب عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12 افشاگرى‏ها و روشنگرى‏هاى سخنگويان مذهبى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى آنان مى‏افزود، به‏طورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست‏كم تا اندازه‏اى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى على‏رغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بى‏پروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مى‏دادند. امام طى نامه‏اى كه به واعظ شهير، آقاى فلسفى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفه‏شناسى و ادامۀ مبارزۀ گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در شب عاشورا در مسجد سيد عزيزاللّه‏، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد. امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرى‏هاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمك مادى براى تجديد بناى مدرسۀ فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعۀ روحانيت و حوزه‏هاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعۀ 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد. متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم حضرت حجت‏الاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت خداوند غفور را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارك امام زمان ـ‏‏صلوات‏اللّه‏ عليه‏‏ به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مى‏فرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مى‏فرمايند. از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما هم‏آواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسۀ فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانك صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانك، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعله‏ور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مى‏كرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسۀ فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمده‏اند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همۀ كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد. چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستان‏ها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در توده‏هاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستان‏هاى دور و نزديك، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيل‏آسا راهى قم شدند. بنا به نوشتۀ كيهان، مورخۀ 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مى‏توان گفت كه كم‏سابقه بود. درست است كه همه‏ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوق‏العاده‏اى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مى‏گذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 روحانی‌نماهای یزیدی و پیش‌گیری از سخنرانی زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13 انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آماده‏باش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسۀ فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانى‏نماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبه‏رو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمى‏توانست او را تحت تأثير قرار دهد. آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى روز عاشورا، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناك بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسۀ فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد! اين تهديدات مرموزانۀ مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بى‏وقت با تلفن و نامه، به‏طور شفاهى و پيغام به او فشار مى‏آوردند تا از اين نطق خطرناك! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقب‏نشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مى‏كردند، كمتر نتيجه مى‏گرفتند. امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مى‏دادند و از نطق روز عاشورا برحذر مى‏داشتند، مى‏گفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص داده‏ام كه در اين فرصت كه انبوهى از توده‏ها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كرده‏اند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مى‏خواهد بكند؛ نيز مى‏گفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفته‏ام و با اين شايعه‏پراكنى‏ها و تهديدات رژيم نمى‏توانم از تصميم خود برگردم». زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مى‏كردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مى‏خواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مى‏داد: «فكر كنم، شايد چنين كردم». امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعۀ كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مى‏كردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنش‏هاى او را مورد بررسى قرار مى‏دادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاش‏ها و كوشش‏هاى بى‏امان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام ▫️امام خمینی قدس سره الشریف: «شما اگر ادعيه و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مى‏كنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنى‏اش اين نبوده است كه مردم توى خانه‏هايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مى‏كنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422) ⚫️شهادت امام سجاد علیه‌السلام تسلیت! ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️قم؛ تکرار کربلا عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14 صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامى‏داد، يكى از مقامات «ساواك» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: «من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در مدرسه فيضيه سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مى‏ريزيم و آنجا را به آتش و خون مى‏كشيم» امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بى‏درنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مى‏دهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اينكه گفت و شنود او با امام را نمى‏شنيدند، اين نگرانى را در قيافۀ او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمى‏فهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى‏‏كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترك گفت. رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و ارادۀ آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دست‏بردار نبودند و مى‏كوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف مدرسۀ فيضيه براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آورده‏ام كه هزاران كماندوى مسلح و زره‏پوش در خارج قم مجهز و آمادۀ حمله به مدرسۀ فيضيه مى‏باشند. او بى‏آنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانۀ مدرسۀ فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مى‏كرد. شهر مذهبى قم از انبوه انقلابيان و توده‏هاى مسلمان موج مى‏زد، جمعيت از درب خانۀ امام تا مدرسۀ فيضيه صف كشيده بودند، صحن‏هاى فيضيه، دارالشفاء و آستانۀ حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسۀ دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواك پديد آمده بود ـ در محيط قم حكمفرمايى مى‏كرد. كسى شك نداشت كه كماندوها و آدمكشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين‏رو بسيارى وصيت كرده، با خانواده‏هاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحه‏هاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آمادۀ دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشت‏بام‏ها و بعضى از غرفه‏هاى مدرسۀ فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حمله‏اى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابان‏هاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات توده‏ها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آنقدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمى‏شد. امام، در برابر مدرسۀ فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مى‏كردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات توده‏ها براى لحظه‏اى قطع نمى‏شد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مى‏كرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمی‌آید/بخش اول عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15 «اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم» بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم «الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مى‏گذرانم، اين سؤال برايم پيش مى‏آيد كه اگر بنى‏اميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زن‏هاى بى‏پناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنى‏اميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنى‏هاشم را نمى‏خواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مى‏شود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجده‏‏سالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مى‏رسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمى‏خواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمى‏خواهند صغير و كبير ما موجود باشد. اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مى‏كوبد، شما ملت را مى‏كوبد، مى‏خواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مى‏خواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مى‏خواهد ثروت‏ها را تصاحب كند. اسرائيل مى‏خواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشت‏بام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشه‏هاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مى‏كند. شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ‏ها و خيابان‏هاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه‏‏(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيل‏ها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مى‏گذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتى‏كه از دنيا مى‏روند همان شب آقازاده ‏هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مى‏روند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه ‏ها) قرض باقى مى‏گذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانك‏هاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته ‏اند، كاخ‏هاى عظيم را روى هم گذاشته‏اند، باز هم ملت را رها نمى‏كنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! من به شما نصيحت مى‏كنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مى‏كنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى ارباب‏ها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمى‏خواهم تو مثل پدرت بشى. شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ‏ها، حتى 30 ساله‏هايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مى‏داند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمى‏خواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مى‏خواهند، اينها صلاح مملكت را مى‏خواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمى‏خورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن... @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مدیرِ شهید ◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/1 ⚫️به مناسبت سال‌گرد شهادت آیت‌الله قدوسی ▫️بنیان پیش از سال 1339 توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامه‌ریزی کلان مرحوم پیش رفت و از سال 1347 تا 1357 ه.ش. به مدیریت کار خود را ادامه داد. ▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجت‌الاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی می‌گوید: ▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه می‌پرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود. ▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پخت‌وپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام می‌داد. به ‌هر حال برنامه‌های با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آن‌جا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران می‌آمد، به مدرسه هم سر می‌زد و با طلاب حشر و نشر داشت. ▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آن‌ها -که صبح جمعه‌ها برپا می‌شد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آن‌ها را می‌شناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش می‌داد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص 8 و 9) ▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار می‌کرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسان‌ها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد می‌نشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح می‌کرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص 50 و 51) ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مدیرِ شهید ◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/2 ⚫️به مناسبت سال‌گرد شهادت آیت‌الله قدوسی ▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیش‌گیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌داد: ▪️«شهید از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامه‌های و را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و می‌رفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به می‌دیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص44) ▫️هم‌چنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریه‌ای انقلابی و داخلی با نام « » را با رعایت اصول مخفی‌کاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین این‌که با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص46) ▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجت‌الاسلام سیدمهدی طاهری خرم‌آبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی می‌گوید: ▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم را در جواب استفتایی درباره به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند: ▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد». ▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمی‌دانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص53-52) ▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیت‌های انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیل‌کردگان آن مدرسه بوده‌اند. ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16 «ساواك درباره چگونگى آمدن امام به مدرسۀ فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: «چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كرده‏اند، اظهار مى‏داشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسۀ فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشت‏بام‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مى‏گفتند و اظهار مى‏داشتند: در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسۀ فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يك موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‏كرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏رفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏گويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پول‏ها را در بانك‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏كنى؟ هر كار مى‏شود، هر جنايتى مى‏شود، مى‏گويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مى‏كرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏كرد و مى‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‏اند و به تهران آورده‏اند». اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئۀ يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مى‏تواند با توده‏ها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمى‏باشد. شاه مى‏ديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمى‏رود و چاره‏اى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مى‏دانست كه اسائۀ ادب به مقام مرجعى كه بر قلب‏ها حكومت مى‏كند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مى‏شد و تخت و تاج خود را بر باد مى‏داد و در چنگال انتقام توده‏هاى رنجديده و به‏پاخاسته گرفتار مى‏آمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابسته‏تر مى‏شد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مى‏كرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مى‏داد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بن‏بست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمى‏پذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مى‏زد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499) رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیه‌السلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امام‌شان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دست‌گیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نرده‌های آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت. ✳️ پایان @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کوتاه‌نما | رئیسعلیِ ایران! 🔴پاسداشت شهادت غریبانه رئیسعلی دلواری ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سخنرانی مقام معظم رهبری سالگرد هفدهم شهریور.mp3
19.07M
🔴عاشورای 17 شهریور ⚫️سال‌گرد عاشورای هفدهم شهریور؛ مقارن با ایام محرم الحرام 1399 🎧بشنوید: سخنرانی مقام معظم رهبری- هفدهم شهریور1359- سال‌گرد فاجعه خونین هفدهم شهریور 📽ببینید: 🔹🔸https://b2n.ir/78700 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاه‌نما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان ⚫️به مناسبت رحلت آیت‌الله طالقانی 🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم و از نگاه حجت‌الاسلام و المسلمین : ▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا ▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای ▫️حمایت آیت‌الله طالقانی از و عدم حمایت نهضت آزادی ▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و نهضت آزادی به ایالات متحده 🔲گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶ ▪️▪️▪️ تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.