eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
706 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📂حمایت مرحوم آیت‌الله خویی از انقلابی‌ها؛ سند کم‌تر دیده شده 🔹«خلأ تاریخی» یکی از مشکلات و موانع پیش‌رفت برای جوامع مختلف است و سودجویانِ عوام‌فریب از این خلأ استفاده می‌کنند و به تحریف تاریخ می‌پردازند. 🔸دست‌های مرموز مدت‌هاست تلاش دارند بزرگان و را سکولار و بی‌تفاوت نسبت به عالم سیاست نشان دهند اما مراجعه به اسناد و خوانش دقیق و منصفانه تاریخ این تلاش‌ها را خنثی می‌سازد. 🔹یکی از بزرگانی که مورد تخریب و تشویش طیف تحریف‌گر قرار گرفته است است. ایشان در مقاطع مختلف از جریان انقلابی حمایت و به رژیم پهلوی اعتراض نمودند. سند زیر به تاریخ 9اردیبهشت1344 گواهی بر این مطلب است: 🔸«متن تلگرام العظمی_خویی به امیرعباس هویدا-نخست‌وزیر- در اعتراض به محاکمه جمعی از روحانیان و کسبه 🔹در ابتدای تصدی شما به در موضوع رفع تشنج و خاتمه دادن به وضع چند ساله اخیر که دولت‌های دور از عقل و منطق آن را به وجود آوردند و در اثر آن ملت مسلمان ایران به جرم دفاع از حیثیت و مقدسات خود با سرنیزه و زندان و شکنجه و قتل و تبعید روبرو شد، تلگرافا تذکر دادیم؛ متأسفانه شما نیز همان راه را پیمودید و از نصایح و ارشادات مقام روحانیت پند نرفتید « رب إنی دعوت قومی لیلا و نهارا فلم یزدهم دعائی إلا فرارا » بار دیگر جبروت و طغیان را گوشزد می‌نماییم. 🔸وقوع بعضی حوادث موجب بهانه‌گیری و سوء استفاده شده و دولت در فکر تصفیه حساب با عده‌ای از افراد متدین و غیور و مدافع از مقدسات یک ملت افتاده است. ما نیز طبق وعده الهی « کان حقا علینا نصر المؤمنین » یقین داریم در نتیجه، با مؤمنین است و قوای ظلم و طغیان نانبود خواهد گشت. 🔹جای تأسف است جمعی از و مبلغین و کسبه شریف و متدین مورد زجر و شکنجه قرار گرفته و افراد بی‌گناه به محاکم محول گردند و بالاخره برای تمام طبقات نگرانی فوق‌العاده به وجود آید. البته هرچه زودتر زندانی‌ها را آزاد و پریشانی ملت را جبران نمایید. ابوالقاسم الموسوی الخویی 26 ذی‌الحجة الحرام 1384» (اسناد انقلاب اسلامی ج1 ص285) پی‌نوشت: کارنامه هرکدام از بزرگان و شخصیت‌ها در جریان انقلاب باید به صورت دقیق و جامع دیده شود. ممکن است برخی از بزرگان اشتباهات سیاسی داشته باشند یا خدماتی به انقلاب اسلامی در کارنامه خود ثبت کرده باشند. مهم آن است که مجموع این اقدامات با هم دیده شود و از بزرگ‌نمایی‌ها و کوچک‌نمایی‌های سهوی یا عمدی پرهیز شود. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مرحوم سید یزدی در مواجه به روایت ژنرال انگلیسی ⚫️به مناسبت سال‌روز وفات مرحوم سیدیزدی 🔹سر رونالد استورز یکی از سیاستمداران انگلیسی است که در قسمت امور مربوط به خاورمیانه عربی و از بازیگران مهم سیاست انگلستان در عربستان، بوده است. 🔸زمانی که انگلیسی‌ها در سال 1917 کشور عراق را اشغال کردند، ژنرال استورز در اداره کمیسر عالی انگلستان سمت مشاور را داشت و چون زبان عربی را به خوبی و با لهجه عربی، صحبت می کرد، همیشه با رجال و متنفذین آن کشور در تماس بود. 🔹وی خاطرات روزانه خویش را در کتابی به نام «شیوه‌های خاوری» گرد آورده است. استورز، درخاطرات مزبور، ماجرای دیدار و گفت‎وگوی خویش با مرحوم آیت الله را چنین شرح می دهد: 🔸«روز 20 مه 1917، ساعت دو و چهل دقیقه بعدازظهر، از کوفه به مراجعت کردیم. پس از کمی استراحت در هوای خنک زیرزمین (سرداب)، در حدود ساعت 5 بعدازظهر به اتفاق گاریت یکی از مامورین کمیساریای عالی انگلستان در بغداد برای ملاقات سیدمحمدکاظم یزدی که کلامش از عراق تا اصفهان نافذ است، حرکت کردیم. 🔹مشارالیه چندان احساسات خوبی نسبت به ما (انگلیسی‌ها) نداشت و حتی هدیه‌ای را که به مبلغ دویست لیره قبلا به او تقدیم شده بود رد کرده بود. گاریت این مرتبه دستور داشت که با مبلغ یک هزار لیره به او نزدیک شود و با آن‌که ناامید بود که باز بتواند وی را به پذیرفتن آن بقبولاند، از من خواهش کرد که در این کار به او مساعدت کنم. 🔸من با کمال احتیاط این ماموریت را قبول کردم و پاکت محتوی اسکناس را در جیب خود گذاشتم و به اتفاق گاریت به طرف منزل سید شتافتیم. چند دقیقه درب منزل سید منتظر شدیم و سپس طلبه ای با کمال وقار به جایگاه او رفته و ورود ما را اطلاع داد. 🔹سید، که بسیار پیر بود و جامه سفید وعمامه ای سیاه بر سر داشت و محاسن و ناخن‌های وی با حنای قرمز خیلی خوب رنگ شده بود و درخشندگی خاصی داشت، بیرون آمد و با کمال سردی و بی اعتنایی به ما خوشامد گفت و ما را روی حصیری که در بیرون اتاقش افتاده بود، نزدیک خود نشانید. در آنجا بود که به سر تاثیر و نفوذ زیاد و حسن شهرت او پی بردم. 🔸در خطوط صورت او قوه جاذبه ای وجود داشت و چشمانش خاکستری و خسته می نمود و در وجود نحیف و خسته او، یک قدرت ونفوذ خارق‌العاده موجود، و بیان او بسیار سحر آمیز بود که من کمتر در کشورهای اسلامی نظیر آن را دیده بودم. 🔹 بعد از احوال و پرسی به ما گوشزد کرد که در شهرهای شیعه نشین عراق، تنها افراد شیعه را به سمت‌ها و مسوولیت‌ها بگماریم و دستور داد که بایستی دکتر مظفر بک و جمال بابا، دو تن از شیعیان را که در بغداد توقیف بودند، آزاد نموده، فرماندار نجف را نیز میرزامحمد قرار دهیم. 🔸من گفتم [که] اوامر عالی ایشان را به سرپرستی کاکس کمیسر عالی انگلستان در عراق اطلاع خواهم داد. 🔹بعد به ایشان نزدیک‌تر شده خواهش کردم که سه دقیقه خلوت کنیم. پس از آنکه تنها ماندیم، موضوع فقرای بی حد و حصر آنجا را پیش کشیده، تقاضا کردیم که در این باب با ما مساعدت کنند و سپس پاکت اسکناس را جلوی ایشان گذاشتیم. 🔸سید، با کمال وقار، پاکت را به طرف ما پس زده، با عزم راسخی گفت که: هنوز موقع آن نرسیده است و از دریافت مبلغ، معذرت خواست. 🔹من اطمینان حاصل کردم که با او نمی توان صحبت از پول کرد، مقام عالی او قابل خرید و فروش نیست و بسیار خوشوقت است که در این باب با او صحبتی ننماییم و البته چنین وضعی را در کشورهای مصر و که همه برای پول به دنبال ما می دوند نمی توان یافت.(هفت رکن حکمت، ترجمه مسعود کشاورز،ص ؛ 113به نقل از کتاب خاطرات استورز( شیوه های خاوری)) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سید یزدی رحمه‌الله: من سال هاست آماده شهادتم ⚫️به مناسبت سال‌روز فوت 🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمه‌الله، تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد شش‌لول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس چسبانیدند. نقل شده که روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسشی خدمت رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاده و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرده و گفت: من سال هاست آماده شهادتم.(شکوه پارسایی و پایداری، ص 19و20) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ترور شخصیت سید یزدی از تا ◀️به مناسبت سال‌گرد شمسی وفات صاحب عروةالوثقی آقا سیدمحمدکاظم یزدی 🔹یکی از علمایی که چهره مبارکش در پس رویداد مشروطه مورد هجمه های گسترده واقع گردید مرحوم سید محمدکاظم یزدی است. مرحوم سید به پاس کتاب « » از برجستگی علمی در حوزه ها برخوردار است اما سیره سیاسی وی متاسفانه مورد تحریف و ترور شخصیت واقع گردیده است. 🔸با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از به جهت بغض و عداوتی که به وی داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند. تاریخ نویسانی هم چون کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند. 🔹 متأسفانه کتابی در شهر مقدس قم با نام دیباج منتشر شد که گفته می‌شد موضوع آن «زندگانی آیت الله بروجردی را به روایت آقای علوی بروجردی» است اما در ضمن این کتاب شخصیت سید یزدی تخریب شد و وی نماد افراطی گری و بی‌منطقی معرفی و شخصیت وی مخل آرامش حوزه نجف عنوان شد و مقلدان وی را نیز حرمت شکن به بزرگان حوزه قلمداد کرد. 🔸 راوی دیباج می گوید:« اولین کسی که نان برای طلاب مقرر کرد، آقا سید محمد کاظم یزدی بود.. (ولی) نان خیلی ها که موافق مشروطه بودند، قطع شد. از میرزا محمدتقی شیرازی خواستند که نامه بنویسد و در آن خواهش کند که آقا سید، نان این فرد را بدهد..میرزا نامه نوشتند ..اما سید ترتیب اثری نداد. آن طلبه هم به دلیل مشکلات مالی به کربلا برگشت» (دیباج ، ص ۴۰) این ادعا پایه است و در حالی است که مرحوم سید؛ خود به شدت از دست مشروطه‌خواهان تندرو به کرات آسیب دید. به عنوان نمونه آیت الله محسن ملایری نقل کرده که پدرم فرمودند: یک روز مرحوم سید یزدی در حرم حضرت علی علیه السلام دعای سمات می خواند، ناگاه یکی از روحانیان مشروطه طلب که سیگار می‌کشید (اسمش را نمی خواهم بگویم)، رفت و سیگارش را گذاشت پشت گردن آقا سید محمد کاظم یزدی. او گردنش سوخت و یک نگاهی کرد و هیچ نگفت.(خط سوم در انقلاب مشروطیت، ص ۳۲) 🔸کسروی نیز با جعل تاریخ می نویسد: سید کاظم جز سود خود را نمی جست و جز در پی دستگاه آیت اللهی نبود.(تاریخ مشروطه ایران، ص‭381‬) این در حالی است که سید از مرجعیت به شدت گریزان بود و در ابتدا از پذیرش مرجعیت اجتناب می ورزید اما مردم و علمای نجف که به مقام علمی و معنوی وی به ویژه بعد از رحلت میرزای شیرازی در سال ‭1312‬ پی برده بودند، مصرانه از ایشان، پذیرش مرجعیت را می خواستند. پس از رحلت میرزا عده زیادی از مردم برای آن فقید سعید مجلس ترحیم اقامه کردند. به طور معمول اگر عالمی بزرگ، برای مرجعِ از دست رفته مجلس ترتیب دهد، مدّعی مرجعیت شناخته می شود. سید محمد کاظم پس از فوت میرزای شیرازی از این عمل اجتناب ورزید و به مسجد سهله رفت و مجلس ترحیم ترتیب نداد. این تواضع و فروتنی سید باعث شد که مردم به تقوای وی، بیش از پیش پی ببرند.(سید محمدکاظم یزدی فقیه دوراندیش، ص 42 ) سرانجام با اصرار زیاد مردم، ایشان مرجعیت را پذیرفت. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید مطهری از تقابل با ، تا از سوی منحرفین ◀️در آستانه سال‌روز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری رحمه‌الله 🔹استاد شهید مرتضی مطهری را باید از سرآمدترین شاگردان مکتب امام خمینی و سردار مقابله با انحراف و تذبذب در نهضت امام قلمداد نمیایم. وی با تفقه و دقت نظر در آموزه های دینی چنان مشرف و متقن به معرفی آموزه های اسلام پرداخته است که استادش در وصف آثار وی می گوید:« آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. »( امام خمینی ۶۱/۲/۱۱) 🔸اما یکی از مولفه ها و ویژگی هایی که مطهری را در این جایگاه ممتاز قرار داد، حضور وی در جبهه در حوزه دین بود.عجیب که در ، در این سالها عده ای در تلاش برای جداسازی وی از اردوگاه انقلاب و معرفی چهره ای به اصطلاح خودشان از او و شناساندن چهره ای دیگر به نسل نو می باشند. 🔹به درستی مطهری به خوبی دریافت آنچه که دین را در عصر حاکمیت ایدئولوژی های انسانی تهدید می کند، نه ظهور و بروز مکاتب اومانیستی و حتی الحادی است، بلکه شکل گیری است که استحاله تدریجی دین را نشانه رفته است. 🔸تلاش برای به روز کردن دین و ارائه چهره ای از آن متناسب با مقتضیات زمان، توسط مدعیان دین شناسی همچون ، که دغدغه دین را داشته ولی به جای تفقه در دین با وام گیری مفاهیم و ارزشها از دیگر مکاتب به ظاهر مدرن جدید، حرکتی انحرافی بود که منجر به ارائه دینی التقاطی گردید. 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح وضعیت فکری - فرهنگی آن دوران می فرمایند: «یک عده تحت تاثیر جاذبه های افکار نو و وارداتی، مجذوب اینها می شدند و سعی می کردند اسلام و فکر اسلامی و دین را با اینها تطبیق کنند؛ منتی هم سر دین می گذاشتند که ما اسلام را جوان پسند و مردمی و قابل قبول کرده ایم! گاهی اوقات کاسه از آش داغ تر هم می شدند و چند قدم هم جلوتر از صاحبان این فکرها پیش می رفتند، برای این که مبادا متهم به مرتجع بودن و این حرفها شوند که این را هم ما در مواردی دیدیم. نبوت و توحید و معاد و مباحث امامت و مباحث فقهی و مباحث اجتماعی و سیاسی اسلام را به سمت مشابهات خودش در مکاتب بیگانه از اسلام و احیانا و بکلی بیگانه ی از دین کشاندند و منت هم سر اسلام می گذاشتند که ما آمدیم اسلام را همه کس فهم و همه کس پسند و در چشمها شیرین کردیم!» (مقام معظم رهبری ۸۲/۲/۱۸) 🔸لذا در آن دوران بود که اندیشه های مارکسیستی، لیبرالیستی، اگزیستانسیالیستی و دیگر ایسمهای غربی توسط جریانهای فکری داخلی به آموزه های دینی گره زده می شد و نسخه های اندیشه برای جلب نظر جوانان و جذب آنها به احزاب و گروه های سیاسی مختلف ارائه می گردید. 🔹نهضت آزادی، جبهه ملی، مجاهدین خلق(منافقین)، چریکهای فدایی خلق، حزب سوسیالیستهای خداپرست، حزب توده، گروهک فرقان و... از جمله گروه های ریز و درشتی بودند که در دهه ۲۰ تا ۵۰ در کشور شکل گرفته و کم و بیش از اندیشه التقاطی رنج می بردند و انتساب شهید مطهری؛ قهرمان مبارزه فکری با التقاط به این جریانات معلوم‌الحال جفایی تاریخی و غیراخلاقی است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸نافذ البصیرة « یک مبارز در راه خدا بود. منتهی جهاد، انواعی دارد. یکی از سخت ترین جهادها این است که در مقابله با هجوم افکار و فرهنگ‌های غلط و انحرافی و درک غلط جمعی از مردم، انسانی که حق را می شناسد، بایستد و بخواهد از حق کند و با بیان، با فکر، با منطق و با سلاح زبان و قلم، ذهنها را به سمت آنچه درست است هدایت کند. او انسان و بود؛ بینش تیزی داشت؛ به سطح جامعه نگاه می کرد و اشتباهاتی را که در فهم عمومی ملت ما وجود داشت و متاثر از تلقین دشمنان بود، می فهمید که چیست و شروع می کرد با آنها مبارزه کردن.» (مقام معظم رهبری، ۷۲/۲/۱۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸شهید مطهری: اگر بر نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند از سودش بسی بیشتر است. 🔹شهید آیت‌الله مطهری یکی از اندیشمندان برجسته اسلامی و دلدادگان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام اجمعین است. ایشان و تبلیغی نیز بودند و به همین خاطر ارتباطات اجتماعی فراوانی داشتند. 🔸جریان غرب‌زده از این ارتباطات سوء استفاده کرده و تلاش می‌کند آن شهید عزیز را مصادره کند و به عنوان چهره‌ای لیبرال‌مسلک جا بزند. اما اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که دیدگاه ایشان نسبت به شخصیت‌های از فرنگ‌برگشته دیدگاهی کاملا مثبت نبوده بلکه استفاده از این جریان را مشروط به نظارت دقیق و جدی علمای متعهد می‌دانند. نظارتی که اگر به صورت جدی و دقیق صورت نگیرد زیان این افراد بسیار بیش‌تر از سودش خواهد بود.اگر این نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند از سودش بسی بیشتر است. ◀️متن سند در ادامه: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1347 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید مطهری: اگر بر نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند از سودش بسی بیشتر است. 🔴در آستانه سال‌روز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری 🔹«در حال حاضر خوشبختانه طبقه‌ای به وجود آمده‌اند که از طرفی در پرورش یافته‌اند و از طرف دیگر مطالعات و علایق اسلامی دارند و اسلام را با معیارهای جدید عرضه می‌دارند و طبعا مورد استقبال که بالفطره مسلمانند و از طرف دیگر مجذوب معیارهای غربی می‌باشند، قرار می گیرند. 🔸درباره این طبقه که در حال تکثیر و افزایش‌اند، نظریات افراطی و تفریطی ابراز می‌شود و مکرر نظر مرا در این موضوع خواسته‌اند. این بنده لازم می‌دانم نظر خود را درباره این موضوع از نظر روابط حسینیه [ارشاد] با این طبقه ابراز دارم، زیرا این طبقه امروز به صورت یک مسئله اجتماعی درآمده‌اند. 🔹من با استفاده از این طبقه موافق مشروطم. در گذشته موسسه با پیشنهاد و موافقت اینجانب از وجود این طبقه استفاده کرده است. این طبقه می‌توانند حلقه ارتباط و واقع شوند ولی مشروط به اینکه برنامه‌هایی که به وسیله این طبقه اجرا می‌شود تحت نظارت و کنترل دقیق افرادی باشد که در فرهنگ اسلامی پرورش یافته‌اند و در علوم اسلامی اعم از تفسیر و فقه و اصول و کلام و فلسفه و ادبیات تخصص یافته‌اند و اگر این نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند از سودش بسی بیشتر است. » 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان 🔹تفاوت اندیشه بازرگان و شهید مطهری را باید به تفاوت رهیافت های آنان از دین بر گردانیم در واقع میان مطهری و بازرگان تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. نگاه بازرگان به غرب و مدرنیته با همراه بود و در بسیاری از مواقع، عمق و هسته‌ی اندیشه‌ی غربی او، تنها با روکشی از پوشانده می‌شد. این در حالی بود که شهید مطهری به دلیل حضور گسترده و طولانی در حوزه و مطالعه در ابعاد مختلف تشیع، تلاش می‌نمود تا اسلام را بدون التقاط مارکسیستی و لیبرالیستی و در معنای واقعی آن به مردم معرفی کند 🔸مواجه در سیره عقیدتی شهید مطهری هیچگاه در مواجهه با نظریات مهندس بازرگان مهر بر لبان خود نمی زند و هرکجا انحراف را ببیند رأسا ورود کرده و در کمال ادب و احترام به نقد نظریات وی می پردازد از این نمونه می توان به موارد متعددی اشاره کردمانند: 🔹1- نقد دیدگاه عدم لزوم پیغمبر و نبوت برای هدایت بشر( انسان شناسی قرآن، ص15) 🔸2- نقد نظر مهندس بازرگان در مورد روح(انسان شناسی در قرآن، ص15) 🔹3- نقد دیدگاه تکامل تدریجی حیات(معاد، ص‭165‬) 🔸4-مناظره علمی با بازرگان پیرامون اثبات قیامت و بقای شخص (معاد، ص‭219‬، ‭182‬) 🔹5- نقد دیدگاه توحیدی وی در کتاب راه طی شده (اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج5،ص30) 🔸شهید مطهری راهی را که بازرگان در کتاب «راه طی شده»، طی کرده می‌داند ، و در نقد این شیوه استدلال آن را «سپر انداختن در مقابل مادیین» می خواند و معتقد است : «راهی که مؤلف دانشمند آن کتاب بدان تمسک جسته‌اند کوچکترین خدمتی به توحید نکرده و نمی‌توانسته است بکند. . . »(اصول فلسفه، همان) 🔻مواجه در مسائل انقلاب 🔹شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی هم به منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند. در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند: « بازرگان گفت: دولت چاره‌ای ندارد جز این‌که در مقابل حزب دموکرات شود و یک نوع خودمختاری به آن‌ها اعطا کند و شرایط‌شان را بپذیرد.» 🔸در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد می‌کشند:« شما می‌خواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.» (انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه‌طلب ص۳۸۳-۳۸۴) 🔻مواجه در کارکردهای دین 🔹رویکرد شهید مطهری در آموزه‌های دینی، رویکرد تعقلی و فلسفی است و دیدگاه‌هایی که از این آموزه ها عرضه کرده است ریشه در وحی دارد که البته با عقل نیز هماهنگ است. از این رو وی قلمرو دین را محدود به امور فردی و عبادی نمی کرد و معتقد بود که «اسلام... مکتبی است جامع و واقع‌گرا. در اسلام به همه‌ی جوانب نیازهای انسانی (اعم از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی) توجه شده است.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲، ص: ۶۴) این در حالی است که بازرگان با آنکه به نقش دین در زندگی انسان و اجتماع اعتقاد دارد. اما رهیافت وی به مسئله‌ی دین، رهیافتی علمی است که می توان گفت بیشتر با دید تجربی و اندیشه های سازگار است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ ایستادگی شهید مطهری در برابر 🔹شهید مطهری با درک این مطلب که اسلام اگر در هسته و مغز خویش، وام‌دار و معارض باشد و تنها از جهت ظاهر و پوسته با اسلام در ارتباط باشد، از قدرت ماندگاری و تداوم برخوردار نیست و دیر یا زود، کنار نهاده می‌شود. تصریح می‌کند: 🔸افرادی مسلمان، اما به معارف اسلامی و شیفته مکتب‌های بیگانه، به نام اسلام، اخلاق می‌نویسند و تبلیغ می‌کنند، اما اخلاق بیگانه، فلسفه تاریخ می‌نویسند همان‌طور، فلسفه دین نبوت می‌نویسند همان‌طور، اقتصاد می‌نویسند همان‌طور، سیاست می‌نویسند همان‌طور، تفسیر قرآن می‌نویسند همان‌طور. (نهضت های صد ساله اخیر، ص 92) 🔹در دهه‌های 40 و 50، دو جریان معرفتی در درون بخش‌هایی از نیروهای اسلامی یا انقلابی شکل گرفت که اگرچه به اسلام، وابستگی و تعلق خاطر داشتند، اما در عرصه نظر و اندیشه، دچار شده و فرهنگ و تفکر اسلامی را در چهارچوب ایدئولوژی‌های سکولار غربی، معنا و فهم کردند. 🔸این دو جریان معرفتی عبارت بود از جریانی که برای علوم تجربی غربی اصالت قائل بود و جریانی که به ایدئولوژی مارکسیستی به عنوان شاخه‌ای از علوم انسانی سکولار غربی گراییده بود. 🔹در صدر جریان نخست، قرار داشت که به واسطه حوزه تحصیلی‌اش که علوم تجربی بود- و به صورت خاص، رشته ترمودینامیک- تلاش کرد تا تقسیم تجربه‌گرایانه و به اصطلاح علمی از اسلام عرضه نماید؛البته از آنجا که این جریان معرفتی به علت و غیر انقلابی بودن از بدنه و جایگاه اجتماعی برخوردار نبود و مخاطبان و هواداران اندکی داشت، چندان تهدید و چالشی نیز تولید نکرد و مهجور و منزوی باقی ماند. 🔸جریان دیگر، جریان التقاطی وابسته به ایدئولوژی مارکسیستی بود که دکتر علی شریعتی آن را رهبری و تئوریزه می‌نمود و از شاخه‌های تشکیلاتی و ساختاریافته همچون «سازمان مجاهدین خلق ایران» و «گروهک فرقان» نیز برخوردار بود. به علت آنکه تحصیلات اصلی و عمده‌اش را در غرب گذرانیده و بیشتر وام‌دار حوزه گفتمانی بود، تفکر اسلامی را از این زاویه معرفتی مطالعه و تحلیل کرد و چهره‌ای التقاطی از اسلام- که مشتمل بر آمیزه‌ای از اسلام و مارکسیسم بود- عرضه داشت. 🔹برخلاف جریان نخست، این جریان توانست- به ویژه در دهه 50- در لایه‌هایی در جوان نوخواه جامعه ایران نفوذ کند و هوادار و مدافع جدی و فراگیر بیابد. شهید مطهری بر مبنای همین درک و دریافت، بخش گسترده‌ای از توان تئوریک خود در این دهه را مصروف مقابله با فرآورده‌های معرفتی و ایدئولوژیک این جریان نمود و تلاش کرد تا از نفوذ یافتن انگاره‌ها و اندیشه‌های ساخته و پرداخته‌شده از سوی این جریان التقاطی به درون ایدئولوژی انقلاب و ذهنیت نیروهای انقلاب متعهد و اصیل، جلوگیری کند. 🔸اسلامی- که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم- هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال، اتمام حجت می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی، اعم از آنکه از روی سوء نیت یا عدم سوء نیت صورت گیرد، خطری است که را تهدید می‌کند.(همان، ص93)(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۴، صص۹۶- ۹۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.