eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
651 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️پیوند دیانت و سیاست در عید فطر 🔹«اين مواقفى كه در اسلام هست مثل عيد فطر، عيد اضحى‏، قربان، و حج- مواقف حج- نماز جمعه، جماعات كه در شب و روز انجام مى‏گيرد، اين مواقف جنبه‏هاى عبادى دارد، و جنبه‏هاى سياسى و اجتماعى هم دارد؛ يعنى جنبه عبادى‏اش در جنبه سياسى‏اش- اينها- مُدْغَمند، مُنْضَم به همند. 🔸 يك ديانت عبادىِ تنها نيست و فقط وظيفه بين عبد و خداىِ تبارك و تعالى، وظيفه روحانى تنها نيست؛ و همين طور يک مذهب و ديانت سياسى تنها نيست؛ عبادى است و سياسى. سياستش در عباداتْ مُدْغَم است و عبادتش در سياسات مدغم است. يعنى همان جنبه عبادى يك جنبه سياسى دارد. 🔹همين اجتماع در اعياد براى نماز، اين عبادت است لكن آن اجتماع خودش جنبه دارد. مسلمان‌ها بايد از اين اجتماعاتى كه هست، از اين اجتماعات استفاده‏هاى زياد بكنند. مثلًا مسجدها در صدر اسلام به اين صورتى كه بعدش به توسط اشخاصى منحرف به اين صورت‌هاى مبتذل درآمد، در صدر اسلام اين طور نبوده. 🔸مسجدها محلى بوده است كه از همان مسجد راه مى‏افتاد براى جنگ با كفار و با قلدرها؛ از همان توى مسجد. آنجا خطبه خوانده مى‏شد، دعوت مى‏شدند مردم به اينكه فلان- مثلًا- آدم متعدى در فلان جا قيام كرده بر ضد مسلمين يا مال مردم را چپاول مى‏كند، قلدرى مى‏كند، انحرافات دارد، و از همان مسجد راه مى‏افتادند و مى‏رفتند طرف دشمن. از همان جا قراردادها حاصل مى‏شد.»(صحیفه امام خمینی ج4 ص447) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 خاطرات خودنگاشت همسر امام(۱۶) ◀️ تلخی‌ها را به ما چشانید تا شیرینی آزادگی را بچشیم 🔸 یادم می‌آید در یک زمانی پول #شیر برای #فرزندان نداشتیم، امروز را موکول به فردا می‌کردیم و فردا را به پس فردا ... یک چارک شیر(1) پنج شاهی(2) بود ولی متاسفانه پنج شاهی در بساط نبود... فرزندمان #گرسنگی می‌کشید و ما پنج شاهی نداشتیم ولی با تمام این احوال آقا زیر بار شهریه نمی‌رفت، حاضر بود بچه‌اش گرسنگی بکشد حتی شیر نداشته باشد ولی از کسی پول و #شهریه نگیرد، آن هم شهریه‌ای که همه طلبه‌ها و فضلا می‌گرفتند اگر او از همه آقایان و مراجعی که شهریه می‌دادند می‌گرفت به ده تومان می‌رسید و وضع‌مان خیلی خوب می‌شد. 🔹 او تلخی‌ها را به ما چشاند تا شیرینی #آزادگی را بچشیم و من صبر را پیشه خود ساختم تا او حاج آقا #روح‌الله باقی بماند، خلاصه آن‌که سختی و مشکلات را به زانو در آوردم. بچه گرسنه بود و پول برای خرید شیر نبود و من هم شیر نداشتم، هردو بر این توافق کردیم که از غذا‌های خودمان به بچه بدهیم ، که متأسفانه بعضاً مریض می‌شدند. می‌رفتیم نزد حکیمی به‌نام میرزا علی‌نقی که نسخه‌های از قبل تهیه شده و نوشته داشت و زیر تشک گذاشته بود ... این هم طبیب بچه‌‌هایم بود! ... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص۶۷) 🔸پی‌نوشت: 1_ یک چارک : ده سیره و 40 سیر یک من و یک من سه کیلو است. 2_ یک شاهی: معادل 50 دینار و 20 شاهی معادل یک قران بود. قران در قاجاریه و اوایل پهلوی واحد پول ایران بود. #خاطرات_خودنگاشت_همسر_امام 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️نهضت التقاطی/1 ◀️امام در مواجه با جریان های انحرافی؛ بخش اول: ⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف 🔹 با مبانی التقاطی که از ابتدا داشت هیچ‌گاه با امام و ملت ایران همراه نبود اما با ظاهرسازی خود را هماهنگ با اصول و امام نشان دادند اما پس از مدت کوتاهی اختلاف‌ها نمایان می شود و چهره واقعی آنان نمایان می شود و پس از پیروزی گام به گام انحراف‌شان آشکارتر می‌گردد: 🔸گام اول: امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با قاطعیت انحرافات نهضت آزادی را گوش‌زد می‌کنند و در برابر شعارهای آن روز اعضای نهضت که بر طبل می کوبند، می ایستد. و با صراحت به نقد توطئه خطرناک آنان برای انحراف انقلاب اسلامی می‌پردازد: « همه درد و بلای ما این است که ما غرب زده‌ایم. ما سال‌های طولانی زیر بار آمریکا بودیم... شما حالا می‌خواهید بگویید روی پای خودمان می‌خواهیم بایستیم باز هم . حالا که می‌گویید روی پای خودمان، بازهم ؟ یعنی جمهوری غربی»(صحیفه امام،ج6 ، ص331) و در نهایت استوار به مردم ایران گوش‌زد می‌کنند: « فقط جمهوری اسلامی، یک کلمه این طرف و آن طرف آن نباشید، می خواهند یک کلمه را اسقاط و یا زیاد بکنند.»( ، ج5، ص 157) 🔹گام دوم: امام برای رسیدن کشور به زیر بار فرافکنی ها نمی رود، از این رو در مقابل جوسازی علیه تشکیل ، قاطعانه راه نجات کشور را در حضور علما و روحانیون می‌داند و به تاکید می کند که با برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات زمینه را برای تشکیل قانون اساسی جمهوری اسلامی فراهم کند.(همان، ج 8،ص220،199 و ج 4، ص 424) پس از طرح این بار نیز امام با ذکاوت و صراحت هوشیارانه مخالفت اعضای نهضت آزادی و بالتبع دولت موقت را برای انحلال مجلس خبرگان به بهانه پایان مهلت قانونی آن مجلس را ، و آنان را در این زمینه هیچ کاره قلمداد نمودند. 🔸امام همچنین با حمایت از ، نقش آنان را در پیش برد انقلاب پر رنگ می داند و از علما و نمایندگان مجلس خبرگان می‌خواهد اگر ماده‌ای از و پیشنهادهای وارده را بر خلاف اسلام دیدند با صراحت اعلام کنند و از جنجال روزنامه‌ها و نهراسند. ( فصلنامه پانزده خرداد، ش62 و 61، ص 47)؛ امام بعدها از تقابل خود با توطئه سران نهضت آزادی برای انحلال مجلس خبرگان با مردم سخن به میان آوردند:« در مجلس خبرگان به مجرد اینکه صحبت شد، شروع کردند به مخالفت... اینها از مجلس خبرگان می‌ترسند؛ برای اینکه مجلس خبرگان می خواهد ولایت فقیه را اثبات کنند.. مگر شما می توانید که مجلس خبرگانی که ملت با آن آراء زیاد این مجلس را درست کرده... با یک کلمه ای.. بگویید.. که منحل باشد» ( صحیفه امام ، ج 10، ص 308) 🔹امام حتی زمانی که پس از با استعفای خود و قهر کردن و خط شیطان خواندن دانشجویان سعی داشت را به چالش بکشاند، این بار نیز منفعل نگردید بلکه تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامید. بعدها امام نسبت به مواضع نهضت آزادی اینگونه واکنش نشان دادند: «دیدید آن روزی كه ، این لانه جاسوسی را گرفتند، این به دست و پا افتادند. یكی گفت كه اینها خط شیطان هستند و دنبال این كردند كه ما الان اسیر آمریكا هستیم ... می‌خواستند كه ما را از استقلال بیرون بیاورند و به دامان آمریكا بیاندازند. قضیه گرفتن این محل جاسوس خانه ناگوار بود برای آنها. برای اینكه اینها هم ظاهر می‌شد»(همان، ج 15، ص 30) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️نهضت التقاطی/2 🔸گام سوم: با آشکار شدن دوری نهضت آزادی از و اسلامی، امام به آنان تشر می زنند و از آنان می خواهد که خط خود را از و ضدیت با اسلام و جمهوری اسلامی و معاندین جدا نمایند. «خوب چرا حساب‌تان را جدا نمی‌کنید.. شمایی که مسلمان هستید و هیچ‌گاه نمی‌خواهید به ضد اسلام قیام کنید... بیایید حساب خودتان را جدا کنید. آیا « » هم قبول دارد آن حرفی را که «جبهه ملی» ؟آیا این نماز شب‌خوان‌ها این را قبول دارند یا نه؟ شک ندارم که قبول ندارند. خوب، اعلام کنید. چرا ساکت نشسته‌اید. مگر نهی از منکر فقط باید من را نهی کنید؟!»( همان ، ج 14، ص465) 🔹گام چهارم: از سال 1363 كه نمایندگان عضو و یا هوادار نهضت آزادی از اول هم بیرون رفتند، آخرین رشته‌های نازک پیوند رسمی آنان با نظام نیز قطع شد. به مرور این جریان در سر و شکل حقیقی خود یعنی برانداز نظام جمهوری اسلامی را به خود گرفت. " " در كنگره هفتم نهضت آزادی در تاریخ 18بهمن 1363، خط مشی براندازی نظام را چنین تبیین می‌كند: «نهضت آزادی ایران معتقد است كه باید حاكمیت فعلی را از طریق قانونی و منطقی و پارلمانی كرد. ادامه بحران فعلی مملكت، شرط لازم رژیم حاكم می‌باشد اما شرط كافی نیست ... شرط كافی موقعی ایجاد می‌گردد كه در ذهنیت مردم، عنصر جانشینی ملحوظ گردد. نهضت می‌باید به عنوان این عنصر جایگزین عمل نماید».(خیانت های نهضت آزادی از زبان رهبر انقلاب، رونامه کیهان،ش 20955) 🔸 امام خمینی قدس سره الشریف نیز وقتی این نصیحت ها اثری نمی گذارد رسماً آنان را به عنوان نهضتی مخالف خط اسلام و مدافع استکبار اعلام کرده و بر لزوم برخورد قاطعانه با این نهضت تأکید می کنند: «به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم به ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون‌گذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است »(30بهمن1366، همان، ج 20، ص 481) 🔹هرچند امام خمینی قدس سره الشریف بعدها تیر خلاص بر پیکر بی روح سران نهضت آزادی می زند ولی در واقع آنان را از ابتدا منحرف می‌دانند. ایشان با درایت و صبر انقلابی خود چهره کریه و مذبذب آنان را به تاریخ نمایان نمودند«گر چه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی امریکای جهان‌خوار قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند.»( همان، ج21، ص285) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 خاطرات خودنگاشت همسر امام (۱۷) ◀️ صبر بر سختی های زندگی 🔹...حکیم باشی نسخه از قبل تهیه شده‌ای را در اختیارم می‌گذاشت و من با آه و ناله و اشک، گیاهان را می‌جوشاندم و #عصاره_تلخ آن را در کام شیرین فرزندم می‌ریختم. 🔸روزی با گریه مشغول شستن رخت‌های کودک خردسالم بودم که آقا وارد شد، وقتی چشمش به من افتاد، دلش به‌حالم سوخت و بلافاصله رفت و #دکتر_مدرسی را برای معالجه فرزندم آورد. 🔹با مداوای او #مصطفی بعد از دو ماه بهبودی یافت. آن رنج‌ها و دردها را با صبر و بردباری تحمل می‌کردم و از این بابت خدا را شاکرم. یک جفت شمعدان عتیقه که از جهیزیه مادربزرگم به من رسیده بود به آقای دکتر هدیه دادم، چرا که پولی در بساط نداشتیم ... آقای دکتر مدرسی که خدایش بیامرزد، آن شمعدان را به حرم معصومه [س] هدیه کرد ... 🔸 بعد از این کسالت، #مصطفی پسر هشت ‌ساله‌ام به قدری ضعیف شده بود که با وجود اینکه دو ماه از کسالتش می‌گذشت قدرت بلند کردن یک سینی کوچک را که در آن دو استکان بود نداشت ... (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص72-71-68 ) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ کاسبانِ نژاد/1 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی بخش دوم: ⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف 🔹در سال ۱۳۵۸ حرکت‌ها و گروه‌های تجزیه‌طلب با دسیسه و یاری آشکار و پنهان شرق و در بخش‌هایی از مناطق ایران هم‌چون: آذربایجان، کردستان، خوزستان، ترکمن‌صحرا و سیستان و بلوچستان با عقبه سیاسی و قومیتی برون‌مرزی شروع به فعالیت علیه ایران اسلامی کردند. 🔸نظام نوپای توانست این گروه‌ها و حرکت‌های تجزیه‌طلب را مهار و از وحدت و تمامیت ارضی کشور پاسداری نماید. عوامل مهم این موفقیت عبارت بودند از: 1. علاقه ویژه مردم مناطق بحرانی به 2. علاقه به قومیت آمیخته با 3. اعتقاد ایرانیان به حفظ کشور 4. جانبازی در راه انقلاب اسلامی و میهن 5. از همه مهمتر رهبری سیاسی و الهی حضرت قدس سره الشریف و قاطعیت مدبرانه ایشان در مواجهه با گروه‌های تجزیه‌طلب. در ادامه به دو نمونه از برخورد امام قدس سره الشریف با تجزیه‌طلب‌ها اشاره خواهیم کرد: 🔹الف: کردستان در ۲۹ مرداد ۱۳۵۸ حضرت امام با توجه به رفتار تجزیه‌طلبانه و وحشیانه و کشتار مردم بی‌دفاع منطقه توسط اعضای آن، در پیامی آن حزب را مخالف اسلام و حزب شیطان معرفی نمودند و از مردم منطقه خواستند تا در معرفی و دستگیری سران و مفسدین حزب با نیروهای نظامی همکاری نمایند. نیز حزب دموکرات کردستان را غیر قانونی اعلام کرد. با دستور حضرت امام حرکت نیروهای نظامی برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغال‌شده توسط حزب دموکرات کردستان سرعت گرفت و در ۱۲ شهریور ۱۳۵۸ مقاومت سنگین حزب در نزدیکی شهر مهاباد شکسته شد و شهر آزاد گردید(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه طلب در ایران؛ «حزب دمکرات کردستان»، ص30) 🔸همچنین در پی بالا گرفتن درگیری ها در و انتشار اخباری مبنی بر کشتار مردم و پاسداران توسط نیروهای مهاجم، بنیانگذار جمهوری اسلامی با صدور فرمانی قاطع؛ خواهان اعزام نیرو به این منطقه شد و این درایت و تیزبینی امام صف دشمن را از غیر دشمن جدا نمود. قاطعیت امام قدس سره الشریف در حالی بود پیش از این جمهوری اسلامی در اقدامی کم‌نظیر را به سوی گروه‌های مختلف باز نمود و گروه‌ها و سلایق مختلف فکری را آزاد گذاشت. اما این گروه‌های فرصت‌طلب قدر رحمت را نداستند و فاجه به بار آوردند. امام خمینی قدس سره الشریف در این زمینه می‌فرمایند : 🔹«همین فتح باب رحمت بود و همین مدارا و ملایمت بود که فاجعه کردستان را به بار آورد. از فرصت و از رحمت استفاده کردند و سوء استفاده کردند؛ از آزادی- که رحمت خداست- سوء استفاده کردند.فاسدهایی که با خارج پیوند دارند، خائن به مملکت هستند، می‌خواهند کردستان را به کمونیستی بکشند. می‌خواهند اسلام را در کردستان محو کنند. الآن هم مشغول تبلیغات سوء هستند. الان هم قلم‌های خارج و داخل به کار افتاده است و تبلیغات سوء می‌کنند. از آن طرف می‌گویند ما می‌خواهیم ملت کُرد را حفظ کنیم؛ از آن طرف می‌گویند که دولت می‌خواهد کردها را سرکوب کند! مساله کُرد مطرح نیست، مساله مطرح است. کُرد مُسْلم است، ملت کُردِ ما مُسْلم است؛ متعهد به اسلام است. مُسْلم با مُسْلم جنگ ندارد. اینها می‌خواهند مملکت ما را، کردستان ما را، به ضلالت بکشند؛ به کمونیستی بکشند.» ( صحیفه امام ، ج9، ص371) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ کاسبانِ نژاد/2 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛ بخش دوم: 🔸ب: آذربایجان امام در اوضاع آذربایجان حساب مردم را از دشمنی ها جدا می کند و فضای آشوب‌طلبی‌ها را غیر مردمی می خواند و فرمودند: «همین دشمن‌های ما می‏خواهند این دو چیز را از ما بگیرند. ما را اول از هم جدا کنند. هر جایی را یک صدا درآورند. ملت اسلام که به تبع اسلام، به تبع قرآن کریم باید همه با هم باشند و متحد باشند و برادر باشند. مؤمنین سرتاسر دنیا برادرند به حسب حکم قرآن. و برادرها برابرند و در شادی و غم هم مشترک‏اند. در اسلام همین برادری است که مبدأ همه خیرات است. و این‌ها می‏خواهند این برادری را از ما بگیرند غائله بپا می‏کنند. یک روز ؛ کرد یک چیز است، فارس یک چیز است. برادرها را می‏خواهند از هم با لهجه مختلف کنند. یک وقت هم را به کار می‏آورند که آن‌جا هم فریاد می‏زنند که «جمهوری آذربایجان» یعنی جمهوری آذربایجان، جمهوری جدا از جمهوری اسلام. یعنی به حسب فهم آن‌ها آذربایجان جدا از اسلام. این هم توطئه است برای اینکه برادرها را از هم جدا کنند. .آن‌ها فهمیدند که ضربه را از کشور ما خوردند؛ اخوت اسلامی عملی. همه یک کلام می‏گفتند»(همان، ج11، ص367) 🔹امام چند روز بعد مجددا با یادآوری دلاور مردانه مردم آذربایجان خط بطلانی به آشوب طلبی های بیگانگان می کشد و تلویحا از می خواهد که خودجوش به میدان بیایند و غائله را بدون خون ریزی به پایان برسانند: «آذربایجان باید خودش را از اینها نجات بدهد. باید خودش را از این عیبی که برایش درست می‌کنند، از این لکه‌ای که برایش می‌چسبانند، باید نجات بدهد خودش را. جوان‌های آذربایجانی باید نگذارند که این لکه به دامن آن‌ها بچسبد، و در خارج اشخاصی که نمی‌دانند، به اسم آذربایجان یک همچو مسائلی تمام بشود» (همان، جلد 11 - صفحه 527) 🔸البته علاوه بر حفظ و تشویق نیروهای مردمی در مقابل تجزیه‌طلبان؛ حفظ ساختار ارتش و استفاده از آن علیه نیروهای معاند نیز در دستور کار بود. امام در شرایط حساس ابتدای انقلاب در مقابل ایادی شرق و غرب و ساده‌لوحان کم‌درک ایستاد و از ایران دفاع نمود و ارتش سرافراز ایران نیز پایبندی خود به اسلام و ایران را به خوبی نشان داد: 🔹«در آغاز پيروزى انقلاب اسلامى و آن‌ها كه صداقت و امانت و ديندارى و ميهن‌دارى را در حماسه پيروزى درک نكرده بودند، كمر به بستند و با شعارهاى به ظاهر انقلابى و فريبنده مصمم به انحلال آن و غارت سلاح‌ها و نابودى امكانات دفاعى كشور شدند و چه بسا ساده‏لوحان نيز تحت تأثير القائات آنان راه اين هدف شوم را هموار نمودند كه خداوند متعال كشور و انقلاب اسلامى ما را از توطئه شوم آنان رهايى بخشيد و ارتش سرافراز ايران اسلامى همچون برق و صاعقه بر سر توطئه گران كه در گوشه و كنار مرزها خواب تجزيه ايران را در سر پرورانده بودند فرود آمد و كردستان‏ و گنبد و تركمن صحرا گورستان كوردلان گرديد كه همه اين‌ها از افتخارات تاريخى و فراموش ناشدنى ارتش قهرمان است.»(صحیفه امام ج21 ص356-355) 🔸مسئله تقابل با گروه‌های تجزیه‌طلب آن‌قدر مهم و حیاتی بود که امام خمینی قدس سره الشریف در سیاسی-الهی خود آنان را مورد خطاب قرار داده و به بازگشت و توبه فراخواندند: من به شما احزاب و گروه‌ها، چه آنان كه به چپ‌گرايى معروف- گرچه بعضى شواهد و قرائن دلالت دارد كه اينان هستند- و چه آنان كه از غرب ارتزاق مى‏كنند و الهام مى‏گيرند و چه آنها كه با اسم و طرفدارى از و دست به اسلحه برده و مردم محروم كردستان‏ و ديگر جاها را از هستى ساقط نموده و مانع از خدمت‌هاى فرهنگى و بهداشتى و اقتصادى و بازسازى دولت جمهورى در آن استان‌ها مى‏شوند، مثل حزب‏ « » و « » وصيت مى‏كنم كه به ملت بپيوندند و تا كنون تجربه كرده‏اند كه كارى جز بدبخت كردن اهالى آن مناطق نكرده‏اند و نمى‏توانند بكنند، پس مصلحت خود و ملت خود و مناطق خود آن است كه با دولت تشريك مساعى نموده و از ياغى‏گرى و خدمت به بيگانگان و خيانت به ميهن خود دست بردارند و به ساختن كشور بپردازند و مطمئن باشند كه اسلام براى آنان هم از قطب جنايتكار غرب و هم از قطب ديكتاتور شرق بهتر است و آرزوهاى انسانى خلق را بهتر انجام مى‏دهد. 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂پایان دوران ◀️آشنایی با جریان حامی لاریجانی؛ به مناسبت پایان 12سال ریاست مجلس 🔹با فرا رسیدن 6خرداد1399 ریاست 12ساله علی لاریجانی بر مجلس نیز به پایان رسید اما جریان سیاسی حامی وی هنوز باقی است و البته؛ در تکاپوی بقا در عرصه سیاست کشور است. ⁉️این جریان که نام خود را «اعتدال» گذاشته و از نظر تاریخی دنباله نهضت آزادی و در ادامه؛ شخص آقای هاشمی رفسنجانی است چه ویژگی‌هایی دارد؟ ⁉️جریان سیاسی اعتدال چه افکار و اهدافی دارد؟ ✅آشنایی با شاخصه‌های فکری، روشی و ارتباط «جریان سیاسی اعتدال»؛ در تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی: 🔹🔸https://b2n.ir/larijani https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
جریان اعتدال.pdf
395.2K
📚مقاله شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی 🔹شناخت برای تحليل‌های دقيق‌تر و انتخاب‌های بهتر ضروری است؛ به ويژه اگر جريان مورد نظر در مقاطع مختلف، حاكم بر امور اجرايی كشور نيز باشد. 🔸« » يكی از جريانات سياسی ايران است كه به رغم تأثير سياسی قابل توجه، كمتر شناخته شده است و در مورد چارچوب فكری، روشی و ارتباطی آن به اندازه كافی بحث علمی و مستند صورت نگرفته است و همين امر باعث شده سياست‌ورزان اين جريان با برای رسيدن به اهداف خود دست به اجماع‌سازی نخبگانی بزنند و حتی گام‌هايی را برای بردارند. 🔹شناخت اين جريان ضروری است؛ چراكه در عين عدم اعتقاد جامع به و واگذار كردن سياست به عقل و عرف جوامع توسعه‌يافته، خود را تابع شريعت و رهرو ولی‌فقيه و مراجع عظام تقليد جا می‌زنند و از اين رهگذر علاوه بر خطر ، منافع ملی را با وابستگی فكری و سياسی خود به مخاطره می‌اندازند... 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 خاطرات خودنگاشت همسر امام (۱۸) ◀️ روزهای خانه به‌دوشی 🔸... بعد از سه سال که در خانه «گذر عابدین» بودیم، صاحب‌خانه اطلاع داد که دخترش می‌خواهد در همین منزل بنشیند... صاحب‌خانه آدم خوبی بود اما حالا می‌خواست عذر ما را بخواهد، برای اینکه دخترش جا ندارد، احتیاج دارد... خانم [صاحب]خانه مادر خوبی بود و در بچه‌داری و سایر کارها خیلی به من کمک کرد، دختری داشت که دو سال از من کوچک‌تر بود. 🔹ما هردو با هم بازی می‌کردیم، #مصطفی در واقع عروسک‌مان بود، ما هم بچه بودیم و هنوز درد و رنجی نکشیده بودیم. پس از چند ماه زن کارگری که مادربزرگم برای کمک برایم فرستاده بود و حقوقش را مادرم می‌داد رفت و زن دیگری که قبلاً در موقع اقامت چند ساله مادرم [در قم] به او خدمت می‌کرد، جای او را گرفت، دیگر کم‌کم قمی می‌شدم، دوستان و همسایگان مادرم – که آن زمان در قم بودند – از من دیدن می‌کردند و من هم به منزل آنان می‌رفتم و کم‌کم با آنان آشنا و رفیق شدم. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی ( همسر امام ) (79-80 و 83 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.