eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
649 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📸خاطرات خود نگاشت همسر امام،: (۲۱) ◀️ سازگاری داشتن با شوهر! 🔹... من هیچگاه در طول زندگیم از آقا لباس نخواستم، هیچگاه درخواست نکردم، چرا که خیلی سختم بود که خدای نکرده پاسخ او منفی باشد. بارها جورابم را می‌کردم و لباس‌های کهنه‌ام بسنده می‌نمودم تا کم‌تر برای خانه هزینه شود. 🔸البته حداقل سالی یک جفت کفش، یک چادر نماز، یکی دو پیراهن برای خود و فرزندانم تهیه می‌کردم. من از این‌که چیزی از آقا بخواهم که میلش نباشد و یا امکاناتش اجازه ندهد، پرهیز داشتم ... 🔹آقا آدم مقتصدی بود، من هم اینگونه شده بودم ولی چاره نبود، می‌بایست می‌گفتم که بچه‌ها لباس لازم دارند و چون سؤال و درخواست برایم سخت بود تا لباسهایشان مندرس نشده بود نمی‌گفتم وقتی به آقا می‌گفتم بچه‌ها لباس ندارند واقعاً نداشتند. (زندگینامه بانو (همسر امام) ص112) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✉️ نامه انحلال حزب جمهوری اسلامی و پاسخ امام خمینی قدس سره الشریف ⏱به مناسبت سال‌گرد انحلال بسم اللَّه الرحمن الرحيم. محضر مبارك مرجع عاليقدر و رهبر كبير انقلاب، - مد ظله العالى‏ 🔹همان طور كه آن رهبر عزيز اطلاع دارند، تأسيس « » از طرف هيأت مؤسس با مشورت آن و در شرايطى انجام شد كه نياز به يك در برابر انبوه مسائل در آغاز انقلاب و لزوم انسجام و انتظام نيروهاى آگاه و مؤمن و گسترش آگاهی‌هاى انقلابى و تربيت كادرهاى فعال و كارآمد براى و خنثى كردن توطئه گروهك‌ها و عوامل دشمن خارجى و ضد انقلاب داخلى بشدت احساس مى‏شد. 🔸اين حزب در طول سالهاى گذشته در حد توان خود به منظور تثبيت نظام جمهورى اسلامى و انجام تكاليف بزرگى كه بر دوش خود حس مى‏كرد، از هيچ كوششى فروگذار نكرد؛ و در كوران ‏هاى_چپ_و_راست با فداكارى و تقديم شهدايى كه بعضى از آنان چهره‏هاى برجسته و فراموش نشدنى انقلابند، از جمله ، نقاب از روى نفاق برانداخت و مظلوميت و حقانيت خط امام را به نمايش گذارد. 🔹در طول ، حزب جمهورى اسلامى در سراسر كشور به وظيفه اسلامى خود براى بسيج مردم و شركت فعال در ‏هاى_نور عمل كرد، و جمعى از كادرها و اعضاى آن در اين جهاد مقدس به افتخار نايل آمدند. تعبد افراد اين حزب به اسلام و اعتقاد راسخ آنان به ولايت فقيه، كه خود عامل مهمى در كينه‏توزى ضد انقلاب بود، ايجاب مى‏كرد كه در مراحل و مقاطع مختلف انقلاب، با كسب رهنمودهايى از آن مقام معظم، حركت حزب را تنظيم و سياستهاى آن را پى‏ريزى‏ نمايند. 🔸اكنون به فضل الهى نهادهاى جمهورى اسلامى تثبيت شده و سطح آگاهى و درك سياسى آحاد ملت انقلاب را از جهات عديده آسيب ناپذير ساخته و روشن‏بينى و توكل و قوّت اراده آن رهبر عاليقدر و فداكارى و آمادگى مردم توطئه‏هاى ضد انقلاب داخلى و استكبار جهانى را بى‏اثر و كم خطر نموده است. لذا احساس مى‏شود كه وجود حزب، ديگر آن منافع و فوايد آغاز كار را نداشته، و به عكس، ممكن است تحزّب در شرايط كنونى بهانه‏اى براى ايجاد و دودستگى و موجب خدشه در وحدت و انسجام ملت گردد، و حتى نيروها را صرف مقابله با يكديگر و خنثى‏سازى يكديگر كند. لذا، همان طور كه قبلًا نيز كراراً عرض شد، شوراى مركزى پس از بحث و بررسى مبسوط و مستوفى با اكثريت قاطع به اين نتيجه رسيد كه مصلحت كنونى انقلاب در آن است كه «حزب جمهورى اسلامى» تعطيل و فعاليت‌هاى آن به كلى متوقف گردد. 🔹مراتب براى استحضار و كسب رهنمود عالى معروض مى‏گردد. و الامر إليكم، و ادام اللَّه بقائكم الشريف. سيد على خامنه‏اى- اكبر هاشمى رفسنجانى‏. «بسمه تعالى‏ جنابان حجتى الاسلام آقاى خامنه‌اى و آقاى هاشمى- دام توفيقهما موافقت مى‏شود. لازم است تذكر دهم كه حضرات آقايان مؤسسين محترم حزب، مورد علاقه اين جانب مى‏باشند. اميدوارم همگى در اين موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پيشبرد مقاصد عاليه اسلام و كوشا باشيد. ضمناً تذكر مى‏دهم كه اهانت به هر مسلمانى چه عضو حزب باشد يا نه بر خلاف اسلام و ‏اندازى در اين موقع از بزرگترين گناهان است. و السلام عليكما و رحمة اللَّه. 11 خرداد 66 روح اللَّه الموسوي الخمينى‏»(صحیفه امام ج20 ص276-275) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خود نگاشت همسر امام : (۲۲) ◀️پنجاه و چهار سال زندگی با رودروایستی 🔸خیال می‌کنید همین طوری یک مرتبه می‌گفتم بچه‌ها لباس ندارند؟ نه! واقعاً یک ماه فکر می‌کردم، سختم بود که هنوز هم سختم است، سعی می‌کردم به آرامی بگویم بچه‌ها لباس ندارند و او هم به آرامی جواب می‌داد: پول ندارم. دیگر اصرار فایده نداشت. من هم اهل اصرار نبودم می‌رفتم از گوشه و کنار چیزی تهیه می‌کردم یا مثلاً گوشه قبای مندرس خودش را و یا پیراهن کهنه خودم و یا لباس کهنه بچه‌های بزرگ‌تر را از هر کدام که امکان داشت لباس بچه کوچک‌تر می‌کردم و چون خیاطی بلد بودم دوخت و دوزش برایم سخت نبود... 🔹یادم هست یک هفته فکر کردم که بگویم کفش ندارم، باز نتوانستم. با خودم گفتم زن! نداشته باشی بهتر است یا اینکه بگویی در حالی که می‌دانی ندارد و جواب هم روشن است، دیدم نداشته باشم بهتر است و منصرف شدم. هنوز هم که پنجاه و چهار سال است از زندگی مشترکمان می‌گذرد و او امام است شخصیتم اجازه نمی‌دهد از او چیزی بخواهم. (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام) ص ‭‭‭‭‭‭‭‭(111-112 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻مرزبندی حزب جمهوری اسلامی با احزاب و جریانات انحرافی/1🔻 ⏱به مناسبت سال‌گرد انحلال حزب جمهوری اسلامی 🔹حزب جمهوری اسلامی ٢٩بهمن١٣۵٧ و با توجه به اقتضائاتی که مؤسسین آن می‌دیدند اعلام موجودیت کرد و پس از 9 سال فعالیت در تاریخ 11خرداد1366 منحل گردید. 🔹این حزب با دغدغه‌ای اسلامی شکل گرفته بود و در مقابله نظام با ساختار وابسته و فاسد پدیده تحزب در ایران عصر پهلوی، بسیار مؤثر بود و همچنین در نیروپروروی و تربیت کادر اجرائی متعهد برای اداره نظام نیز مؤفق عمل کرد و شهدای عزیزی را تقدیم نظام اسلامی نمود. اگرچه امام خمینی بنا به دلایلی که در حوصله این نوشتار نمی گنجد با پدیده تحزب موافق نبودند و بررسی کارنامه حزب جمهوری اسلامی نیز نیاز به بررسی تفصیلی و محققانه دارد اما بازخوانی جزوه «مواضع ما» که به تبیین مواضع این حزب می‌پردازد ما را به شناخت هرچه بهتر این حزب اسلامی ،که از بدنه اجتماعی پرقدرتی برخوردار بود، می‌رساند و مرزبندی آن را با سایر احزاب و جمعیت‌های سکولار و غیرمذهبی آشکار می‌سازد: 🔸«احزاب و جمعیتهای اسلامی، غیر اسلامی و ضد اسلامی احزاب و جمعیتها بر سه گونه اند: اسلامی، غیر اسلامی که در موضع ضدیت با اسلام نباشد، و ضد اسلامی. 🔹احزاب و سازمانها و جمعیتهای اسلامی که براساس بینش اسلامی با برنامه های گوناگون برای اجرای تعالیم اسلام و در راه عینیت بخشین به نظام اسلامی به وجود ایند از آزادی کامل برخوردارند، به شرط آنکه همگی در راه صدق و راستی باشند و با یکدیگر مسابقه مثبت و سازنده داشته باشند و در تبلیغات و فعالیتهای خود به انحراف از اخلاف متعالی اسلامی گرایش پیدا نکنند ، وگرنه از کارهای انحرافی آنها طبق ضوابط قانونی که در بخش پیش از آن یاد کردیم باید جلوگیری شود. 🔸 احزاب و سازمانهای غیر اسلامی که زیربنای اسلامی ندارند ولی در موضع خصومت و روایرویی و ضدیت با اسلام نیستند، نیز با رعایت شرایط بالا آزادند و میتوانند فعالیّت کنند و وظیفه افراد و احزاب اسلامی است که با شیوه ای منطقی، ضعف مبانی آنها را برای عموم روشن کنند. 🔹احزاب و جمعیتهای ضد اسلامی که اصولا ایدئولوژی آنها نفی کننده اسلام است، اگر در موضع تخریب نباشند و صرفا به تبلیغ اکتفا کنند، با رعایت شرایطی که در بخش تبلیغ گفتیم آزادند. همین احزاب اگر در موضع تخریب باشند، ممنوعند و باید با قاطعیت از کار آنها جلوگیری شود. ولی مبارزه مردم و سازمانها و احزاب اسلامی، حتی با این نوع اخیر باید در حد روشنگریهای منطقی و سازنده محدود شود و هر نوع اقدام خشونت آمیز برای جلوگیری از کارهای تخیریبی آنها به وسیله افراد یا احزاب دیگر ممنوع است. 🔸جلوگیری قهر آمیز از کارهای خلاف و تخریبی این احزاب باید صرفا به وسیله نهادهای قانونی و حکومت صورت گیرد، زیرا اگر افراد و نهادهای غیر حکومتی بخواهند با آنها برخوردِ قهر آمیز شاته باشند، کار به هرج و مرج خواهد کشید و این برخلاف مصلحت کل جامعه و برخلاف تعالیم اسلام است. در مواردی که نهادی قانونی و مسئول، توانایی لازم را برای این نوع جلوگیری نداشته باشند یا در ایفای وظایف قانونی خود در برابر اعما تخریبی یا نظایر آن کوتاهی کنند، افراد و سازمانهای اسلامی به حکم وظیفه عمومی امر به معروف و نهی از منکر باید از مسئلان بخواهند که به وظایف قانونی خویش عمل کنند و آنها را در این راه یاری دهند و اگر این اقدام هم بی نتیجه بماند و نگران شوند که کارهای خلاف و تخریبی سازمانهای ضد اسلامی موجودیت و مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی را تهدید میکند، همه افراد و احزاب و سازمانهای مسلمان و متعهد وظیفه دارند از رهبری مستقیما کسب تکلیف کنند و طبق دستور مستقیم ولی امر عمل نمایند تا بدین ترتیب، هم واجبِ مهمِ نگهبانی از جمهوری اسلامی زمین نماند و هم به راه هرج و مرج و خودسری کشانده نشوند. (مواضع ما، ص36-35، چاپ دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook-ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/1 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️تلاش برای جلوگیری از سیدکاظم شریعتمداری، از همان سال‌های نهضت اسلامی آغاز شد. در سال1357، زمانی که امام در پاریس حضور داشتند، چهار نفر از روحانیون ماموریت یافتند نزد شریعتمداری رفته و برای جلوگیری از انحراف او بکوشند. آیت‌الله مرتضی مطهری، موسوی اردبیلی، سید ابوالفضل زنجانی و چند تن دیگر مأمور به این کار می‌شوند ولی در این زمینه موفقیتی کسب نمی‌کنند.(خاطرات آیت الله مهدوی کنی ، ص 102) ▪️یکی از خطرناک‌ترین اقداماتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی زیر چتر حمایت شریعتمداری انجام گرفت؛ تأسیس بود. این حزب به فعالیت‌های ضدانقلابی و در آذربایجان مشغول بود. از جمله اقدامات حزب حلق مسلمان در تقابل با جمهوری اسلامی می‌توان به مخالفت این حزب با اساسی اشاره کرد. آن‌ها در این مسیر شریعتمداری را نیز حامی خود می‌دیدند، به گونه‌ای که پس از برگزاری رفراندوم قانون اساسی و حضور مردم در این همه‌پرسی، اعضای حزب، به بهانه دفاع از مرجعیت به ایجاد آشوب و اغتشاش در آذربایجان دست زدند. ▫️در همین زمان روزنامه در یکی از شماره‌های خود به نقل از شریعتمداری نوشته بود: «اگر توافق‌ها مو به مو اجرا نشود امنیت آذربایجان را تعهد نمی‌کنیم.»(کودتای نوژه، ص90) پس از این آشوب‌ها، آن‌ها دامنه فعالیت‌های خود را به شهرهای قم، مشهد و تهران نیز گسترش دادند.پس از این غائله، شریعتمداری با وجود سیل اعلامیه‌ها و نامه‌هایی که از او انحلال حزب را خواستار شدند، حاضر نشد این حزب را محکوم کند. ▪️افراط گرایی در حزب خلق مسلمان تا حد زیادی ناشی از احساس پشت گرمی به حمایت آمریکایی ها بوده است. شریعتمداری تا آخرین ماه های رژیم سلطنت راضی به تغییر رژیم نبود و ارتباط وی ،در شرایط از هم پاشیدگی ساواک، با ماموران اطلاعاتی ارتش ادامه یافته بود. ▫️اضطراب ناشی از این اعتیاد اطلاعاتی، مرحوم شریعتمداری را پس از سقوط رژیم سلطنت (به رغم ادعاهای علنی همراهی با نظام نوپا) در اولین ملاقات وی با « فرانک باروز» رئیس اتاق بازرگانی ایران و آمریکا می توان دید؛ آنجا که او از نداشتن اطلاعاتی دقیق از اوضاع به میهمان آمریکایی خود شکایت می کند و نتیجه گیری «گلگروف» مامور قرارگاه سیا در تهران ارز این ملاقات چنین است که تماس با شریعتمداری از طریق رابط های ایرانی بایستی گسترش پیدا کند. شریعتمداری در این دیدار با انتقاد از امام به خاطر دامن زدن به فضای مخالفت با آمریکا، احساسات ضد آمریکایی در ایران را نشانه ای از عدم حاکمیت عقل در اداره کشور دانست. این ملاقات در شرایطی انجام شد ه چاپ یک مقاله به قلم مرحوم صادق خلخالی در انتقاد به اقدام تشتت آفرین تشکیل حزب خلق مسلمان گردانندگان حزب مزبور را به راه اندازی اولین غائله در تبریز ترغیب کرده بود. آنها عوام فریبانه مقاله مرحوم خلخالی را با مقاله رشیدی مطلق در سال 56 علیه امام مقایسه می کردند.(نقش آفرینان عصر تاریکی ، ص 55) ▪️ارزیابی گلگروف از مجموع چنین وقایعی، این بود:«همان طور که ستاد متوجه خواهد شد شریعتمداری همراه با طالقانی و خاقانی، آیت الله بلند مرتبه خوزستان در بعضی مسائل بین خود و خمینی هرچه بیشتر (تمایز) قائل می شوند و محبوبیت شریعتمداری ظاهرا رو به افزایش است.»(اسناد لانه جاسوسی ،ج 6،ص 34) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/2 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️اولین تحرک حزب خلق مسلمان و نیز ابراز تمایل قلبی شریعتمداری به تغذیه اطلاعاتی از سوی آمریکایی ها، سبب شد از ماه اردیبهشت بیت او دائما محل تردد رابط های سازمان سیا باشد. ▪️قرارگاه سازمان سیا در تهران با تاکید بر این که « تماس مستقیم سفارتخانه آمریکا با شریعتمداری اعتبار محلی او را از بین خواهد برد.» (اسناد لانه جاسوسی، ج 6، ص278)در صدد تعیین رابط های ایرانی برای تبادل اطلاعات با شریعتمداری و احیانا کمک مالی به وی بر آمد. ▫️تحلیل های پی در پی ماموران سیا در این مورد نشان می دهد که التهاب آفرینی حزب خلق مسلمان در تبریز امیدواری فراوانی را برای آمریکایی ها ایجاد کرده است. در سند دیگری با اذعان به اینکه« واقعیت حاضر این است که سلاح ها و در نتیجه قدرت حقیقی در دست رادیکال هاست.»(اسناد لانه جاسوسی، ج6، ص273) ▪️بعد ها در کارشناس سفارت آمریکا تاکید می‌کند که علاوه بر بی‌کفایتی شریعتمداری بر تصدی رهبری این جریان امکان فاش شدن رابطه ی وی با رژیم سابق می تواند خطری برای وی و جریان میانه باشد «اگر او مزاجا و خلقا برای رهبری یک جناح مخالف سیاسی شایسته باشد (که او نیست). روابط گذشته او (شریعتمداری) با رژیم شاه او را به واسطه امکان افشاء این معاشرتها لکه‌بردار و زخم پذیر می سازد.»(اسناد لانه جاسوسی ، ج3، ص 472) ▫️در خلال این وقایع امام خمینی تلاش زیادی را برای نجات شریعتمداری از راه خطرناکی که در پیش گرفته بود به کار بستند. اما شریعتمداری هر بار به یک بهانه، از پذیرش خواسته امام طفره رفت. اینکه اطرافیان تا چه حد در تصمیم های شریعتمداری نقش داشتند، قابل بررسی است. به عنوان در آن زمان مامور قرارگاه سازمان سیا به مافوق خود این چنین گزارش داده بود:« درباره تصمیمات حزب، آن هویت(یکی از رابطان ایرانی سیا، مورد نظر است) می گوید که بیشتر تصمیمات را شریعتمداری می گیرد. اما گاهی اوقات با مشاورین حزبی خود مذاکره می کند»(همان،ج3، ص 492) ▪️ماموران سیا به دنبال استمداد شریعتمداری از آنان، حتی در مهره چینی برای این حزب دخالت داشتند. در روز ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ قرارگاه در تهران از فردی ایرانی سخن به میان می آورد که اگر لایق و مایل بود در نظر خواهیم گرفت که شاید بتواند با کارآیی، به عنوان مسئول تامین مالی یا سخنگوی روابط عمومی شریعتمداری عمل کند. (اسناد لانه جاسوسی، ج ۵، ص. ۵۲) ▫️با وجود انتقادات پشت پرده‌ای که علیه امام از ناحیه شریعتمداری وجود داشت، اما در ظاهر پیام‌هایی صادر می شد که امام نیز به آن پاسخ می گفتند؛ اگر چه از واقعیت‌ها اطلاع داشتند. امام در پاسخ به تبریک شریعتمداری هنگام بازگشت به ایران نوشتند: «بسمه تعالى. حضرت آيت اللَّه آقاى شريعتمدارى- دامت بركاته. مرقوم شريف در تفقد از اينجانب واصل، و موجب تشكر گرديد. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. اميد است پس از چند روزى به زيارت حضرات آقايان نايل شوم. والسلام عليكم و رحمة اللَّه. روح اللَّه الموسوى الخمينى.»( صحيفه امام، ج‏6، ص: 54) ▪️در سال های بعد از انقلاب البته تنش هایی به وجود می آمد. از جمله اعتراض و راهپیمایی هایی بود که در اعتراض به انتشار مقاله صادق خلخالی علیه تأسیس حزب خلق مسلمان ایران و موضع شریعتمداری در روزنامه اطلاعات کلید خورد.( روزنامه اطلاعات 58/2/2) بعد از ناآرامی های تبریز و قم بود که امام چندین بار طی سخنرانی ها و پیام هایی، وحدت انقلابیون و پرهیز از ایجاد تفرقه را خواستار شدند. ▫️همچنین در اسناد سفارت آمریکا ذکر شده : مقدم ( استاندار دولت موقت در آذربایجان شرقی ) گفته است : خیلی ها از شریعتمداری به خاطر عدم رهبری انتقاد می کنند ، در صورتی که این انتقاد نابجاست و خمینی قدرتمندتر از آن است که شریعتمداری فعلا بتواند با او مقابله کند . ولی البته وقتش خواهد رسید ، او افزود که آذربایجان مترصد اشاره او ( شریعتمداری ) است. (اسناد لانه جاسوسی ، جلد ۶ ، ص157) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/3 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️در سند دیگری به فعالیت های شریعتمداری و فاصله عمیق او از انقلاب اشاره می شود: این سند به تاریخ 16 خرداد 1358 حاوی اظهارات یکی از ژنرال‌های ارتشی وفادار به شاه مخلوع است . او می گوید ارتش خود را آماده می کند تا سازماندهی شده و از خود در مقابل انقلاب دفاع کند . گروه الهی و بقیه امیدوارند که با شریعتمداری متحد شوند . بطوری‌که گفته شده رئیس سابق ستاد ارتش – ژنرال قره باغی – تحت حمایت شریعتمداری در خفا به سر می برد. این مسأله امید را به میانه‌روها داده است که وقتی شریعتمداری وضع را مناسب ببیند با آنها کنار خواهد آمد. (اسناد لانه جاسوسی ، ج 28 ، ص 59و60) ▪️بعدها با بالا گرفتن این تنش ها و حرف و حدیث ها در خصوص حزب خلق مسلمان بود که امام خواستار اعلام برائت شریعتمداری از آن شدند. لذا پیغام خصوصی خود را از طریق آقای فلسفی به وی رساندند .«به‌طور خصوصى از قول من به ايشان بگوييد اين كار را اجانب كرده‏ اند، شما كه اين مطلب را پذيرا شده‏ايد، يا آگاهيد يا ناآگاه. شما اين است كه فوراً در جرايد و راديو و تلويزيون اعلام كنيد كه از اين حزب بركنار هستيد و مسائل آن به هيچ وجه به شما ارتباط ندارد، تا حيثيت شما محفوظ باشد.»( صحيفه امام، ج‏11، ص:171) ▫️آقای فلسفی می گوید:« نزد آقاى شريعتمدارى رفتم ايشان گفت:«رفقاى من موافقت نكردند و گفتند هم در قم و هم در آذربايجان حيثيت افراد بسيارى از بين مى‏رود؛ ضربه بزرگى هم به شما مى‏ خورد؛ نبايد اصلاً پيرامون اين مطلب فكر كنيد! بنابراين من آن نوشته را نمى‌‌نويسم.» به منزل امام برگشتم و مطالب را به ايشان عرض كردم. امام متأثر شد. بعد هم پيشامدها آن شد كه همه مى‏دانند.(خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص371) ▪️در نهایت البته شریعتمداری حدود یک ماه بعد در 15 دی ماه سال1358 اطلاعیه ای منتشر کرد و ناچاراً تعطیلی تمام دفاتر حزب و فعالیت‌های آن را اعلام کرد. ▫️شریعتمداری نه تنها از طراحی کودتا خبر داشت، بلکه این‌گونه برنامه ریزی شده بود که او بتواند بعد از کودتا در تلویزیون با مردم صحبت کند. جریان "نقاب"و عوامل کودتا برنامه ریزی عمیقی بر روی او کرده بودند. ایرج درخشنده از ساواکی های جذب شده به کودتا از قول احسان بنی عامری می گفت:«با علما و روحانیونی که طرفدار آیت الله شریعتمداری می باشند، دست به دست هم دادیم تا یک اسلام نوین در سطح مملکت پیاده کنیم.»( کودتای نوژه- صفحه171) ▪️ با فاش شدن نقش شریعتمداری در این کودتا، وی با ظاهری مضطرب در صفحه تلویزیون ظاهر شد و ضمن استغفار، تعهد کرد دیگر در امور مشابه شرکت نداشته باشد. و در نهایت بود که ناگزیر به اعتراف و ابراز ندامت شد: «از اینکه فکر صحیح در این کار نکرده ام و این‌ها را راه داده ام و گزارش این‌ها را شنیده ام و به مقامات، به موقع اطلاع نداده ام، خودم را در پیشگاه خداوند مقصر می دانم و بسیار پشیمانم. اینکه به سید مهدی مهدوی پول فرستادم هرچند به عنوان قرض به ایشان داده شده است و این کار را نوعی تایید عملی از فرد توطئه گر تلقی کرده‌اند، پشیمانم و استغفار می کنم و استغفر الله ربی و اتوب الیه و از این قصور یا تقصیر به درگاه خداوند متعال استغفار می کنم...» (خاطرات محمدی ری شهری- جلد اول- صفحه259) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️انحراف با پوشش نفاق/4 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش ششم: شریعتمداری ▫️پس از روشن شدن نقش شریعتمداری در کودتا بود که دیگر مدارای انقلابیون و نظام با او پایان یافت و او از جانب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت خلع شد. در بیانیه آمده بود: «بنا به وظیفه شرعی بر خود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نماییم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دو دلی بودند، تکلیف خود را بدانند و احیاناً با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند.»(پرتال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) ▪️این اقدام بعدها تلویحا مورد تجلیل امام قرار گرفت و در منشور روحانیت بازتاب پیدا کرد: « آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‌های علمیه بوده‌اند ـ نعوذباللّه‌ ـ به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‌اند؟ مگر همان‌ها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیرقانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همان‌ها نبودند که وقتی یک روحانیِ به ظاهر در از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده این‌ها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟ (پیام امام خمینی به جامعه مدرسین3/12/1367) ▫️امام روز بعد از افشای جریانات طی سخنانی فرمودند:«ما از این امور{کودتا} نمی ترسیم. ما از قشرهای خودمان می ترسیم... شما ، هم ایدهم الله تعالی، اگر چنانچه کارهایی خدا نخواسته انجام دهید که از چشم ملت بیفتید، حتی در دراز مدت، آن روز است که دیگر فانتوم لازم نیست، خود ملت شما را کنار می زند... من خوفم از این است که ما نتوانیم، روحانیت نتواند آن چیزی که به عهده اوست صحیح انجام دهد.»( سخنرانی امام خمینی 1359/4/20 ،روزنامه کیهان- شنبه1359/4/21) ▪️ایشان همچنین در نامه ای که به مشهور شد با اشاره به این جریانات آوردند: «آنقدر كه اسلام از اين ضربه خورده است، از هيچ قشر ديگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلوميت و غربت اميرالمؤمنين- عليه السلام- كه در تاريخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه‏ ها را بيش از اين تلخ نكنم. ولى بايد بدانند كه پرونده تفكر اين گروه همچنان باز است و شيوه و دين فروشى عوض شده است. شكست خوردگان ديروز، سياست بازان امروز شده‏اند. آنها كه به خود اجازه ورود در امور سياست را نمى‏دادند، پشتيبان كسانى شدند كه تا براندازى نظام و كودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبريز با هماهنگى چپی‌ها و سلطنت طلبان و تجزيه طلبان كردستان تنها يك نمونه است كه مى‏ توانيم ابراز كنيم كه در آن حادثه ناكام شدند ولى دست برنداشتند و از سر در آوردند، باز خدا رسوايشان‏ ساخت.»( صحيفه امام، ج‏21، ص:281) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂امام در مواجهه با جریان‌های انحرافی ▫️ قدس سره الشریف نماد منطق سیاسی اصیل اسلامی بود و وجود ایشان را می‌توان دانست. بر همین اساس جذب و دفع ایشان بر اساس نزدیکی یا دوری افراد به اسلام و مبانی عمیق آن بود. امروز نیز شناخت در جذب و دفع افراد و جریان‌ها ما را به بهبود شرایط روز و بستن راه نفوذ و یا جلوگیری از دفع و طردهای غیرمنطقی کمک می‌نماید. ▪️به طور خلاصه باید گفت امام خمینی قدس سره الشریف برای پیشبرد اهداف سیاسی-الهی خود هیچ‌گاه حاضر به تأیید جریان‌های انحرافی نبودند و عمل‌گرایی در این زمینه را نمی‌پذیرفتند. موضوع «امام در مواجهه با جریان‌های انحرافی» را در بخش‌های زیر پی می‌گیریم: 1. نهضت التقاطی: امام در مواجهه با 2. کاسبان نژاد: امام در مواجهه با 3. طایفه تحجر: امام در مواجهه با 4. فرقه انگلیسی: امام در مواجهه با و 5. ملی‌گراها بر ضدملت: امام در مواجهه با جریان 6. زالوصفتان: امام در مواجهه با جریان 7. انحراف با پوشش نفاق: امام در مواجهه با جریان ◀️پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی را در تارنمای رسمی مطالعه کنید: ▫️▪️https://b2n.ir/286585 ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻محمد هاشمی رفسنجانی و جدیدترین روایت ناروا علیه امام🔻 ⚫️تحریف امام؛ در آستانه رحلت امام ▫️تحریف خط و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف پروژه‌ای قدیمی است که از تا و البته؛ نفوذی‌ها و ناآگاهان داخلی دنبال می‌شده است. یکی از شخصیت‌هایی که به واسطه جایگاه سیاسی‌ش به تولید روایت‌ها و خاطرات مختلف می‌پرداخت جناب آقای بود. سبک تاریخ‌سازی جناب رفسنجانی به گونه‌ای بود که خلط‌ها و اشکالات تاریخی مختلفی را ایجاد می‌کرد، «ادعاهای بی‌سند و متناقض، بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، نقض انقلاب اسلامی، پرهیز از ذکر واسطه‌های نقل قول‌ها و محتوای دقیق جلسات و...»(روایت‌های ناروا ص125 و 176-173) برخی از اشکالات نقل‌های تاریخی وی بود. علاوه بر موارد ذکر شده؛ « از حوادث انقلاب اسلامی و محوریت دادن به نقش خویش، از مهم‌ترین نقدهای وارد به خاطره‌نویسی جناب آقای هاشمی رفسنجانی است.»(روایت‌های ناروا ص111) ▪️جناب آقای هاشمی رفسنجانی از دار دنیا رفت اما ظاهرا هنوز زنده است. در جدیدترین روایتی که در خصوص ایشان و البته در راستای تولید شده؛ آقای (برادر جناب هاشمی رفسنجانی) ادعا نموده امام؛ قائم‌مقامی رهبری را به آقای رفسنجانی پیشنهاد داده ولی ایشان یک هفته گریه کرده و این پیشنهاد را، به خاطر اینکه دیگران می‌گویند عزل منتظری به خاطر جاه‌طلبی ایشان بوده، رد نموده است. ▫️این نقل تاریخی تقریبا تمام اشکالات ذکر شده به شیوه نقل تاریخ آقای رفسنجانی را دارد و ادعای بی‌سند است که وجوه متناقض فراوانی دارد. مبهم و کلی و غیر دقیق است و هیچ تاریخ دقیقی برای آن ذکر نشده است و مشهورات تاریخی را نقض می‌کند و در نهایت روایتی کاریکاتوری از انقلاب اسلامی است که در آن به آقای هاشمی رفسنجانی نقش محوری داده شده است. ▪️علاوه بر اشکال روشی، این خاطره از حیث محتوا نیز خلاف واقع است چراکه اساسا انتخاب قائم‌مقام رهبری فراتر از حوزه وظایف و اختیارات خبرگان بود و طبق تصریح بزرگانی هم‌چون مرحوم آیت‌الله مؤمن یک عمل غیرقانونی محسوب می‌شد که برخی دل‌سوزان نظام آن را مصلحت دیدند و انجام دادند.(روزگار قائم‌مقامی ص55) و سیره قطعی امام خمینی قدس سره الشریف عمل به مرّ قانون بود و تخلف از آن را جایز نمی‌دیدند و بنا به تصریح ایشان در نامه تاریخی 1/6 از ابتدا با انتخاب منتظری نیز مخالف بودند.(صحیفه امام ج21 ص331) ▫️علاوه بر این؛ قدس سره الشریف از ابتدای حرکت سیاسی الهی خود همواره تصمیمات‌شان را بر اساس مبانی مکتبی اتخاذ می‌کردند و طبیعتا کسانی را شایسته احراز مقام رهبری می‌دیدند که به این اصول پایبند باشد. اما جناب آقای هاشمی رفسنجانی در طول حیات سیاسی خود نشان داد که پایبندی چندانی به امام ندارد و در موارد مختلف؛ با وجود علم به نظر امام بر خلاف دیدگاه ایشان قدم برمی‌داشت. ▪️برای این مطلب قرائن فراوانی وجود دارد؛ از جمله اقدام برای جانشینی آقای منتظری علی رغم مخالفت امام و اطلاع آقای رفسنجانی به این مخالفت(روزگار قائم‌مقامی ص66-62) یا کمک وی به با وجود عدم حمایت امام قدس سره الشریف از منافقین و آشکار شدن انحراف آنان(روزگار قائم‌مقامی ص153) و یا مذاکره مخفیانه با آمریکا در ماجرای مک‌فارلین و... ▫️مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد که جناب آقای رفسنجانی با وجود شناخت مسلک امام پایبندی به آن ندارد و از آن‌جا که امام مسلکی جدا از اسلام ناب محمدی نداشتند معنا ندارد که ایشان فردی را به عنوان گزینه رهبری پیشنهاد دهند که به سیاست عمیق اسلامی تعهد چندانی ندارد. ▪️در پایان باید گفت انحراف از خط امام قدس سره الشریف و یا خانوادگی یا نقل‌های جاهلانه امور بسیار خطرناکی در مسیر پرافتخار ملت ایران‌ند و نهادهای مسئول به ویژه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام می‌بایست با دقت و جدیت در مقابل تحریف‌گران مسلک امام قدس سره الشریف بایستند و اجازه سوء استفاده ندهند. ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.