eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
699 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📷مجموعه عکس‌نوشته‌های «بیت لیبرال‌ها، خانه منافقان» 🔆 مجموعه عکس‌نوشته‌های مستند بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی پیرامون آقای منتظری و بیت او🔆 📎 پیوند: https://eitaa.com/bonyadtarikh/258 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
عکس‌نوشته بیت لیبرال‌ها.rar
3.33M
📷عکس نوشته‌های مستند «بیت لیبرال‌ها، خانه منافقان» کاری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی. @Binyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ سال‌گرد مرجع معظم شیعه؛ حضرت آیت‌الله بروجردی⚫️ ◀️رابطه آیت‌الله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیت‌الله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان یکی از برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و است. گفتنی‌ها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سال‌گرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره می‌کنیم: 🔵« حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیت‌الله بروجردی بودم که نماینده‌ای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیت‌الله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد. من به فکر رفتم که آقای بروجردی در این‌گونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت می‌کنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیت‌الله بروجردی- به آن‌جا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربسته‌ای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیت‌الله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.» 🔹تاریخ نشان می‌دهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیت‌الله بروجردی به رابطه‌ای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل می‌شد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیت‌الله بروجردی می‌گذاشتند: « بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل می‌کردند که آیت‌الله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین می‌تواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیت‌الله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️آن‌چه از «الف لام» تا کنون گفتیم⭕️ در خصوص کتاب نکات فراوانی را گفتیم اما با نگاهی به صحنه که برای این کتاب تحریف‌گر فراهم شده؛ بیش‌تر باید گفت و بیش‌تر باید نوشت چراکه پروژه پروژه‌ای قطعی و خطرناک است که هوشیاری و بصیرت هرچه بیش‌تر جامعه انقلابی را می‌طلبد. ◀️اما آن‌چه تا کنون گفتیم: 🔸الف لام؛ خدمت یا خیانت: معرفی نقد الف لام خمینی به قلم تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: https://eitaa.com/bonyadtarikh/153 🔹قطعه‌فیلم نقد الف لام: https://eitaa.com/bonyadtarikh/167 🔸وقتی تحریف‌کننده انقلاب؛ کاندیدای هنر سال انقلاب می‌شود/ حاشیه‌ای بر اقدام تأمل برانگیز حوزه هنری انقلاب در انتخاب هدایت‌الله بهبودی به عنوان چهره سال هنر انقلاب: https://eitaa.com/bonyadtarikh/197 🔹فهرست برخی اشکالات و تحریفات الف لام خمینی(۲۱ اشکال و تحریف): https://eitaa.com/bonyadtarikh/202 🔸کتاب الف لام و پنج اشکال کلی: https://eitaa.com/bonyadtarikh/210 🔹کتاب الف لام و ضعف خردورزی در گزینش روایات تاریخی: https://eitaa.com/bonyadtarikh/212 🔸صدای تحریف امام از سیمای جمهوری اسلامی ایران/ حاشیه‌ای بر تبلیغ کتاب الف لام خمینی از بخش خبر ۲۲:۰۰ شبکه سه سیما: https://eitaa.com/bonyadtarikh/235 بخش‌های بعدی نقد الف لام خمینی؛ به زودی. 🔻🔻🔻 🔺🔺🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام_بخش اول.pdf
16.26M
⭕الف لام تحریف/۴⭕ 🔻الف لام و گزینش‌های سلیقه‌ای و جناحی🔻 با مطالعه دقیق کتاب الف لام می‌یابیم که نویسنده این کتاب در گردآوری مطالب و گزارش‌ها پیرامون امام، دقت لازم را نداشته است و شاید نخواسته روایت‌هایی را که درباره امام آمده، بدون دخالت دادن خواست و و جناحی بازگو کند. از این رو برخی از گزارش‌ها و روایت‌ها را -از زبان دیگران- که به سال‌های اخیر مربوط است کرده لکن از آوردن آن‌چه زیر نظر امام و آیت‌الله سیدمصطفی خمینی نگارش یافته است، خودداری ورزیده است. ⬅این رویه حتی در روایت‌های جزئی نیز اعمال شده است به طور مثال می‌بینیم او آورده است که سیداحمد [جد امام] به سال ۱۲۵۷ با سکینه خانم، دختر محمدحسین بیک ازدواج کرده است لکن دیدگاه سیدمصطفی خمینی را مبنی بر این‌که سید احمد با خواهر یوسف خان ازدواج کرده نادیده انگاشته؛ در صورتی که طبق اسناد موجود امام نیز آن را رد نکرده است. ◀️دریافت مقاله از همین پیوند. 🔻🔻🔻 🔺🔺🔺 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۵⭕️ 🔵مطالعه نقادانه الف لام بازگو کننده این مطلب است که این کتاب نه تنها با اصول و مبانی تاریخ‌نگاری نگارش نیافته است بلکه حتی در مواردی یک کار پژوهشی نیز به شمار نمی‌آید. به طور مثال پیرامون نخستین دیدار آقای عراقی با امام در نوفل لوشاتو روایت‌ها متفاوت است: روایت آقای محتشمی‌پور؛ روایت آقای فردوسی‌پور؛ روایت آقای توکلی. یک نویسنده پژوهش‌گر در این گونه موارد یکی از این دو شیوه را به کار می‌بندد: یا گزارش‌ها و روایت‌های گوناگون را به صورت کامل می‌آورد و برداشت نهایی و داوری را بر عهده خوانندگان می‌گذارد یا خود به بررسی میدانی و همه جانبه می‌پردازد و با راویان زنده به مصاحبه می‌نشیند و به روایت صحیح می‌رسد. لکن می‌بینیم که هدایت‌الله بهبودی در این کتاب هیچ‌کدام از این راه‌های پژوهشی را نپیموده بلکه به صورت سلیقه‌ای گزارش آقای فردوسی‌پور را پسندیده.گزارشی که دارای اشکالات تاریخی است و برای تبیین هرچه بیش‌تر آن را ذکر می‌کنیم: « نزدیک غروب با خودرویی که اسماعیل فردوسی‌پور می‌راند یک راست به نوفل لوشاتو رسید. وقتی به آگاهی امام خمینی رسید که عراقی آمده، بی‌مقدمه او را پذیرفت، اما وارد که شد و خود را با گریه به پای آقای خمینی انداخت [امام] از ما پرسیدند که این شخص کیست؟ آقای (سیدمحمود) دعایی گفتند: حاج مهدی عراقی» اما این روایت اشکالاتی دارد و نمی‌تواند درست باشد: 🔹۱. مرحوم فردوسی‌پور در پاریس وسیله نداشت و اصولا هنوز رانندگی فرا نگرفته بود. 🔸۲. آقای دعایی در آن زمان نوفل‌لوشاتو نبود تا همراه آقای فردوسی‌پور و عراقی به حضور امام بروند و آقای عراقی را به امام معرفی کنند. 🔹۳. آقایان فردوسی‌پور و دعایی تا آن زمان مهدی عراقی را از نزدیک ندیده بودند و ارتباطی با او نداشتند، به چه مناسبت او را در دیدار با امام همراهی کردند؟ 🔸۴. منش امام این نبود که اعضا و افراد دفتر او دنبال دیدار کنندگان بروند و در مراسم دیدار حضور داشته باشند چگونه نامبردگان در این دیدار حضور یافتند؟ 🔹۵. معلوم نیست بهبودی با روایت‌های محتشمی‌پور و توکلی چه کرده است؟ بی سر و صدا آن‌ها را حذف کرده است؟ این مورد و موارد دیگر نشان‌گر ضعف روحیه پژوهی آقای بهبودی در این کتاب است. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۶⭕️ 🔹تحریف عجیب هدایت‌الله بهبودی در کتاب الف لام خمینی: امام به شرط عدم دخالت بیگانگان مخالفتی با لوایح شش‌گانه نداشت ◀️نویسنده الف لام خمینی در مواردی خود به اندیشه‌های سیاسی امام پرداخته و در برخی موارد دیگر تحریفات دیگران را بازگو کرده است. به طور مثال او به صراحت آورده است که : « آیت‌الله خمینی مخالفتی با اجرای ، در صورتی که به دور از دخالت بیگانگان طراحی شده باشد، نداشت.» ولی به این تحریف آشکار اشکالاتی وارد است: 🔹۱. حدود پنجاه سال از آن واقعه می‌گذرد و هیچ‌کدام از تاریخ‌نگاران چنین ادعایی نکرده‌اند. آقای به چه سند معتبری دست پیدا کرده که این ادعا را دارد؟ 🔸۲. اسناد و آثار برجا مانده نشان می‌دهد که امام قدس سره مواد شش‌گانه شاه را به صورت مطلق مباین موازین عدل و عقل و فقه و شرع اسلامی می‌دانستند. ایشان در پاسخ پرسشی پیرامون اصلاحات ارضی که یکی از مواد شش‌گانه بود، اعلام کرده است: «آن‌چه به اسم قانون اصلاحات ارضی در صدد اجرای آن هستند مخالف عقل و شرع و مصالح مملکت و مباین موازین عدل و فقه اسلامی است....» ایشان مخالفت خود را در هر فرصتی که دست می‌داد ابراز می‌کردند. 🔹۳. امام قدس سره بند امکان تحلیف به سایر کتب ادیان را پوششی برای دست‌برد به قانون اساسی می‌دانستند و از این جهت نیز با این طرح مخالفت داشتند. 🔸۴. به قدس سره بهره‌گیری مردم از اقدامات و کارهای عام المنفعه و به ظاهر مذهبی و مردمی حاکمان جائر بدون اجازه جایز نیست. در نتیجه نقل آقای بهبودی در الف لام خمینی مخالف فتوای صریح امام قدس سره نیز هست. ⁉️سؤالی که در این‌جا مطرح است این‌که آقای بهبودی از آوردن این تحریف تاریخی چه نیتی داشته است؟ آیا می‌خواسته به صورت غیرمستقیم جانب و را بگیرد و امام را به با آنان متهم کنند؟ چراکه این طیف بودند که با شعار اصلاحات «آری-دیکتاتوری نه» اصلاحات نمایشی شاه را در آن زمان به رسمیت شناختند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️🔴شهادت امام کاظم تسلیت🔴⚫️ «راوی که از نزدیکان امام کاظم علیه‌السلام است می‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی‌بن‌جعفر سه چیز است؛ یکی لباس خشن،...می‌شود گفت لباس جنگ. بعد شمشیری را [که] آویختند و یک قرآن...ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانه زیبایی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدمِ جنگی مکتبی، مشاهده می‌شود. شمشیری هست که نشان می‌دهد هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان می‌دهد وسیله، زندگی خشونت‌بار رزمی و انقلابی است؛ و قرآنی هست که نشان می‌دهد می‌خواهیم به #زندگی_قرآن برسیم.»(امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، انسان ۲۵۰ ساله ص۳۱۷-۳۱۸) #امام_کاظم @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تقابل گروه‌های غرب‌‍گرا با تشکیل نظام جمهوری اسلامی و مواضع امام.pdf
7.59M
🔆داستان پرماجرای یک «آری»🔆 ✳️به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی و طرح همه‌پرسی برای رأی مثبت یا منفی به نظام جمهوری اسلامی؛ گروه‌های وابسته و التقاطی در شکست طرح «جمهوری اسلامی» متفق القول شدند. ◀️آن‌ها در اولین قدم با رد «جمهوری اسلامی»؛ نظام‌های جایگزین مثل «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را مطرح کردند که مردم طرح آنان را شکست دادند و ۹۸/۲ درصد در روز ۱۲ فروردین به «جمهوری اسلامی» رأی مثبت دادند. البته طرح مقابله با جمهوری اسلامی متوقف نشد بلکه روش تغییر کرد: ◀️یکی از وظایف #مهندس_بازرگان(رئیس دولت موقت) تشکیل مجلس مؤسسان برای تصویب قانون اساسی بود ولی دولت او از مدیریت #عاجز بود و در شرایط بحرانی کشور نتوانست قانون اساسی را تدوین کند. در نتیجه در جلسه مشترک شورای انقلاب و دولت موقت پیشنهاد تشکیل مجلسی با حدود هفتاد نفر از #خبرگان قانون‌دان و تصویب قانون اساسی در آن مجلس مطرح شد. این پیشنهاد مورد قبول امام قدس سره و دولت موقت قرار گرفت. اما #غرب‌گرایان پس از تشکیل مجلس خبرگان شروع به کارشکنی‌های سنگین کردند... ❇️داستان پرماجرای مخالفت و کارشکنی غرب‌گرایان با طرح «جمهوری اسلامی»، حوادث پس از ۱۲ فروردین و موضع‌گیری‌های صریح امام خمینی قدس سره را در این مقاله مستند بخوانید. 📜مقاله «تقابل گروه‌های غرب‌گرا با تشکیل نظام جمهوری اسلامی و مواضع امام- پوریزدان‌پرست-فصل‌نامه تخصصی 15 خرداد-شماره ۳۷-۳۸ زمستان۹۲. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیشینیه‌شناسی مفهومی جمهوری اسلامی.pdf
10.47M
🔆به مناسبت ۱۲ فروردین/بخش دوم🔆 ✳️۱۲ فروردین؛ روزی که به تعبیر امام خمینی «... روز نخستین حکومت اللَّه است [و] از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.»(صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۵۳-۴۵۴) ⁉️اما آیا « #جمهوری_اسلامی » مفهومی جدید بود که هیچ سابقه‌ای نداشت؟ آیا آن‌گونه که برخی غرب‌گرایان ادعا کرده‌اند امام قدس سره اعتقادی به جمهوری اسلامی نداشت و این ایده محصول تلاش و القائات آنان در پاریس بود؟ ❇️در این مقاله می‌خوانیم که مفهوم «جمهوری اسلامی» ریشه‌ای تاریخی دارد به گونه‌ای که در نامه اعتراضی علمای فارس به رفتارهای توهین‌آمیز دولت در سال ۱۲۸۵ ش. این واژه به کار رفته است.هم‌چنین نامه‌ای تحت عنوان قانون اساسی «جمهوری اسلامی ایران» در سال ۱۳۵۴ به دست ساواک می‌افتد که به احتمال قوی نویسنده آن مرحوم ربانی شیرازی است. ❇️ هم‌چنین از دل مبانی متقن امام در کتاب کشف اسرار و کتاب البیع این مفهوم تأیید و تثبیت شده و حتی اشاراتی نیز به آن وجود دارد و در ادامه مبارزات؛ در پاریس نیز به این مفهوم تصریح می‌کنند. ❇️به علاوه ماهیت «جمهوری اسلامی» از کلمات سایر علمای اسلامی از جمله مرحوم نائینی،علامه طباطبایی، علامه جعفری و... برمی‌آید. ❇️گفتنی است نظام «جمهوری اسلامی» مختص ایران نیست و برخی دیگر از کشورها، قبل و بعد از ایران، این نظام را به عنوان شکل حکومت‌داری انتخاب نموده‌اند... تمامی این مطالب در: 📜مقاله «پیشینه‌شناسی مفهومی جمهوری اسلامی»- فصل‌نامه تخصصی ۱۵ خرداد، شماره۴۸ زمستان ۱۳۹۵. #روز_جمهوری_اسلامی @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
«بعثت نبىّ اکرم برای بشر آغاز راه نوی بود. دنیای محیطِ بر آن پیام و محل پیدایش این پیام، دنیای بسیار بد و غیر قابل تحمّلی بود؛ دنیای گرایش و جذب مادّیات شدن، دنیای خوی حیوانی، دنیای بیمهارىِ قدرتمندان و زورمندان و زورگویان، دنیای تبعیض و فساد و ظلم و شهوترانىِ بیبندوبار... اما وظیفه و رسالت و بعثت، پیغمبر را جلو آورد. بعثت یعنی برانگیختگی و این بعثت آمد فضا را اوّل در محیط حجاز، بعد در همه دنیای متمدّن آن روز، در ظرف بیست و چند سال تغییر داد. »(امام خامنه‌ای مدظله‌العالی ۱۳۸۱/۷/۱۳ ) #مبعث #عید_مبعث #عید_مبعث_مبارک @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.