🔆سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در مورد نقش مؤثر ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی🔆
🔹« امام خمینی (ره) با اتکا به ملت حرکت و تلاش کرد و ملتی را با خود همراه ساخت تا بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشند.
🔸وی ادامه داد: شناخت امام (ره) نسبت به یک قشر خاص نبود و شامل همه اقشار جامعه و از هر طبقهای میشد. شناخت ایشان نسبت به #ارتش نیز عمیق بود و ارتش را #ارتش_مردمی و وابسته به فرزندان این ملت میدانست.
🔹رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر همچنین با اشاره به نقش ارتش از ابتدای انقلاب تاکنون، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در بسیاری از اعلامیهها و سخنرانیهای خود ارتش را خطاب قرار داده و بر #تقویت این نیروی نظامی تاکید داشتند و همیشه آن را مورد حمایت قرار میدادند.
🔸حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی خاطرنشان کرد: باید در نقش و #خدمات_ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر کار شود و نباید اجازه داد حق آنها ضایع شود زیرا اگر ارتش به سمت #ملت نمیآمد، انقلاب به راحتی به پیروزی نمیرسید و رژیم شاه سرنگون نمیشد.
🔹وی با بیان اینکه «امام خمینی (ره) نسبت به ارتش حساس بود»، خاطرنشان کرد: ایشان همیشه تلاش میکرد به ارتش و ملت ایران هویت و کرامت ببخشد و ملت ایران هویت ملی و روحیه انقلابی خود را با حمایت امام (ره) به بالاترین مراتب رساند.
🔸رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر همچنین یادآور شد: امام (ره) ملت ایرانی را متحد ساخت و توانست با دست خالی و سلاح #ایمان، نظام تا دندان مسلح و وابسته به استکبار را واژگون کند. ایشان از آغاز نهضت راه پیروزی را روشن ساخته بود و مردم توانستند بدون سلاح اما با آگاهی و ایمان به پیروزی برسند.
🔹روحانی با بیان اینکه «بزرگترین رسالت امروز ما حفظ وحدت و پیروی از راه رهبری و ولایت است»، گفت: این پیروی موجب میشود تا کشور از آسیب مصون بماند، چراکه همانطور که میبینیم بزرگترین کشورها همچون مصر، لیبی، تونس به دلیل نبود رهبر به مشکلات زیادی برخوردند. بنابراین بزرگترین نعمت خداوند برای ما #نعمت_رهبری است.
🔸وی در پایان ضمن تبیین شخصیت #امام_خمینی(ره)، اظهار کرد: امروز میبینیم که ارتش مصر خون شهدای این کشور را به هدر داده و خلاف جهت #آرمانهای_مردمی حرکت کرده و زحمات مردم را پوچ کرده است اما ارتش ما از پیش از انقلاب و بعد از آن هیچگاه این گونه نبود.»
https://b2n.ir/27436
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#روز_ارتش_مبارک
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
⭕️در حاشیه احتمال حضور یکی از مسؤولین عالی حوزه علمیه قم در یکی از #مراکز_انحرافی_حوزوی⭕️
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
📎حواشی:
◀️۱. بر اساس سیره قطعی مرحوم امام (قدس سره) تأیید جریانها و سازمانهای انحرافی به هیچ عنوان جایز نیست.
◀️۲. بر اساس صحبتهای صریح امام خامنهای مدظله العالی #سکولارهای_حوزوی در حوزه علمیه مقدسه قم مشغول فعالیتاند که #انحرافات آنان قطعا فراگیرتر از انحرافات علی شریعتی و #خطر آنان عمیقتر از خطرات سازمان مجاهدین خلق است.
◀️۳. با این اوصاف همه مسؤولان به ویژه مدیر محترم حوزههای علمیه جناب آقای #اعرافی باید مراقب باشند تا ناخواسته با گفتار یا کردار خود موجب تأیید این جریانات خطرناک و وابسته نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢«القای افسردگی» و «خودباختگی» دو شاخصه سکولارهای حوزوی💢
🔆در خصوص شاخصههای سکولارهای حوزوی گفتیم و نوشتیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/163
❇️با مطالعه آثار این طیف به دو شاخصه دیگر آنان پی میبریم «القای افسردگی» و «خودباختگی». آنان بدون در نظر گرفتن تواناییهای دین و ظرفیتهای #فقه، با القای افسردگی شعار « #ما_نمیتوانیم » سر میدهند و با « #خودباختگی »؛ تنها غرب و دانشآموختگان آن دیار را شایسته اداره امور سیاسی میبینند.
این ضعف روحی و فکری ریشهای چند صد ساله دارد و امام بزرگوار (قدس سره) نیز آنگاه که تبعیدگاه ثانوی (عراق) بودند در #حوزه_علمیه_نجف اشرف با آن مواجه شدند و تلاش کردند با گفتار و رفتار خود این بلای فراگیر را بیاثر کنند. بخشی از سخنان ایشان در این زمینه:
⬅️« این تبلیغات سوء چند صدساله #استعمار است که در اعماق قلوب نجف، قم، مشهد و دیگر حوزهها وارد شده و باعث افسردگی گردیده و ما را افسرده کرده است و نمیگذارد رشدی داشته باشیم و مرتب عذرخواهی میکنیم که این کارها از ما ساخته نیست.
این فکر غلط است مگر آنها که اکنون در ممالک اسلامی امارت و حکومت دارند چکارهاند که از آنها میآید و از ما نمیآید کدامی آنها بیش از یک فرد متعارف و معمول لیاقت دارند؟
...آنچه مربوط به حکومت اسلامی و بسط #عدالت بین مردم میباشد، همان است که #فقیه تحصیل کرده است. آنچه مربوط به جهات اداره مملکت و #استقلال است، آن است که فقیه دارا میباشد. این فقیه است که طبق دستور مذهب خود، میداند که نباید زیر بار دیگران برود...
از بس #اجانب و #عمالشان به گوش ما خواندهاند که آقا برو سراغ کارت! سراغ مدرسه و درس و تحصیل، به این کارها چه کار دارید؟ این کارها از شما نمیآید! و... ما هم باورمان آمده که کاری از ما نمیآید؛ و اکنون من نمیتوانم این #تبلیغات_سوء را از گوش بعضی بیرون کنم و به آنان بفهمانم که شما باید #رئیس_بشر باشید، شما هم مثل دیگرانید، شما هم میتوانید مملکت را اداره کنید. مگر دیگران چطور بودند که شما نیستید؟»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص725-724)
این ندای امام (قدس سره) است که درسرسرای تاریخ همچون #سروش_الهی به گوش حوزویان و عموم جهانیان میرسد؛ اما دریغ که #حوزویان_سکولار به این سروش الهی بیاعتنایی میکنند و خود به #سروش_شیطانی بدل شدهاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» اثر استاد سیدحمید روحانی منتشر شد.💥
دکتر علی شریعتی و نقش او در انقلاب اسلامی و رابطه مشکوک او با ساواک یکی از فصلهای #پر_تنش و #بحث_برانگیز در تاریخ انقلاب اسلامی است که ورای احساسات و عواطف باید آن را از حیث تاریخی و سندی بررسی؛ و همچون #قاضی_عادل کارنامه او را وارسی کرد.
علی شریعتی رفت اما پرونده او در دل تاریخ زنده است...
#علی_شریعتی را در دادگاه تاریخ ببینید:
https://b2n.ir/39955
شماره تماس جهت تهیه کتاب:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆به مناسبت روز نیمهشعبان🔆
#نیمه_شعبان روزی شاد و انگیزهبخش برای تمام شیعیان جهان است.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و باور به #مهدویت نه فقط یک عقیده؛ بلکه انگیزهای قوی برای حرکت و حیات ما شیعیان است. از همین رو دشمنان و مخالفان به ویژه استکبار جهانی برای حذف یا #انحراف آن تلاش فراوانی نمودهاند و جریانهای مختلفی را ایجاد کردهاند. یکی از این جریانات #انجمن_حجتیه است که با وجود انحلال ظاهری؛ اعضای آن مخفیانه در برخی مراکز حساس حضور دارند.
◀️ شناخت شاخصههای این جریان ما را به تحلیلی دقیقتر نسبت به موضعگیری افراد شاخص سیاسی و غیرسیاسی میرساند. این شاخصهها را با استفاده از کتاب نهضت امام خمینی (قدس سره) بیان میکنیم. برای مطالعه تفصیلی میتوانید به جلد سوم این کتاب؛ صفحات ۱۶۱ تا ۱۷۴ مراجعه بفرمایید:
❇️تاریخچه:
#روشنفکران_ماسونی از دورههای گذشته انجمنهای گوناگونی را برای رخنه در مراکز دینی-روحانی، پدید آوردن کژراهه در آیین اسلام و تکبعدی کردن آن تشکیل داده بودند. یکی از این انجمنها، #انجمن_مهدویه نام داشت و مهمترین مأموریت آن، دور داشتن مسلمانها از فعالیت اجتماعی و جا انداختن #تز_استعماری «جدایی دین از سیاست بود.»
✳️افکار و روشها:
۱. این انجمن پیوسته در میان تودههای مسلمان و مراکز مذهبی پراکنده میساخت که «اسلام تنها #دین_عبادت است» یک نفر مسلمان واقعی باید فقط در اندیشه امور اخروی باشد.
۲. باید فساد و آلودگی در جامعه گسترش پیدا کند تا زمینه ظهور حضرت امام غایب (عج) فراهم آید.
۳. انجمن حجتیه به خوبی دریافته بود که روح عصیانگر و ماجراجوی #جوانان را باید به گونهای سیراب کرد و به فعالیت مبارزهجویانه سرگرم ساخت تا بتوان گام به گام آنان را زیر کنترل قرار داد و از سیاست و فعالیت به کلی دور داشت. از این رو مبارزه با #بهاییت را در دستور کار خود قرار داد و جار و جنجال گستردهای پیرامون این خطر روزافزون بهاییها به راه انداخت.
❇️تأثیرات عملی:
این انجمن با این شیوه تودهها را از رسالت مقدس اسلامی و رویارویی با استکبار جهانی بازداشت. این انجمن در مرحله بعدی به «انجمن حجتیه» تغییر نام داد.
✳️ارتباط با ساواک و شاه:
انجمن حجتیه که خود را داعیهدار دفاع از اسلام میدانست حامی شاه و رژیم او و مورد تأیید شخص شاه بود. در گزارش یکی از منابع ساواک آمده است:
« این انجمن یک سازمان سیاسی نیست و دولت نیز آن را تأیید نموده و شاهنشاه آریامهر هم از تشکیل آن ابراز رضایت فرمودند.»
❇️نزدیکی فکر و روش حجتیه با نهضت آزادی:
نکته در خور نگرش اینکه هر دو گروه (حجتیهایها-نهضت آزادیها) برای یک بعد نشان دادن اسلام و دور کردن ملت مسلمان ایران از اسلام ناب محمدی (ص) لازم دیدند که پشت یک #چهره_روحانی سنگر بگیرند و از جایگاه و موقعیت روحانیان در میان مردم بهرهبرداری کنند از این رو انجمن حجتیه آقای شیخ #محمود_حلبی را رهبر تشکیلات خود وانمود ساخت نهضت آزادی نیز با بهرهگیری از موقعیت و شخصیت آقای #طالقانی راه فریب و گمراهی تودهها را در پیش گرفت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻نهضت آزادی، انجمن حجتیه و زیانهای جبرانناپذیر🔻
◀️روی کار آمدن جریانات غیراصیل و #غیرانقلابی پس از به پیروزی رسیدن نهضت امام و امت #ضربههای_جبرانناپذیری به کشور زد که نمونهها و آثار فراوانی را در گذشته و حال میبینیم.
🔸یکی از «زیانهای جبرانناپذیری که بر انقلاب اسلامی وارد آمد، دستیابی و چیرگی گروهها و #سازمانهای_مرموز سیاسی ایران به اسناد و مدارک رژیم گذشته بود. در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که امام در مدرسه رفاه به سر میبرد، یکباره خبر رسید که آقای #متین_دفتری چند کامیون از اسناد #زندان_اوین را به جای نامعلومی انتقال داده است. باقیمانده آن اسناد که چندین کامیون بود به مدرسه رفاه آورده شد. گفتند در میان راه اوین-رفاه نیز برخی کامیونهای حامل اسناد ربوده شده است.
🔹نخستین گروهی که به مرکز اسناد ساواک راه یافت عناصری از #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی بود.
طبق خبرهای تأیید شده و مورد اعتماد و گواهی شاهدان عینی، آقای #دکتر_یزدی اسناد و مدارک فراوانی را با کامیون و وانتبار از آن مرکز بیرون برده است. یکی از برادران روحانی به نام «ابننصیر» که آن روزها در مرکز اسناد ساواک پاس میداده است اظهار داشت که کوشیدم از بیرون بردن کامیونهای انباشته از اسناد جلوگیری کنم لیکن پاسداران دکتر یزدی لوله مسلسل را به سوی من گرفتند و تهدید کردند که اگر کنار نروی تو را به رگبار میبندیم.
عناصری از جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین، آنگاه که بسیاری از اسناد افشاگرانه و تاریخی را که میتوانست ماهیت احزاب و سازمانهای سیاسی ایران و رازهای درونی ماسونها و #سازمانهای_فراماسونری را برملا سازد بیرون بردند و خیانتهای خود به اسلام و ایران را تا پایهای پوشیده داشتند، از آن مرکز کنار گذاشته شدند. به دنبال آنان، انجمن حجتیه بر مرکز اسناد چیره شد و سرپرستی آن مرکز را بر دوش گرفت و نزدیک چهار سال در دوران سرپرستی خود را در راه نابود کردن و پنهان داشتن اسناد خیانتبار انجمن کوشش کرد. »(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج۳ ص۱۶۳-۱۶۴)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆غرفه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران🔆
❇️نمایشگاه کتاب تهران از رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور ماست. جایی که میتوان آن را پاتوق سالیانه کتابدوستها و فرهیختگان دانست.
✅در این رویداد بزرگ همراه شماییم؛ در «سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران»
سالن اصلی-راهرو ۸- غرفه ۱
#نمایشگاه_کتاب_تهران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️از سیر تا پیاز قطع رابطه ایران و مصر
💢 ایران هراسی کلید واژه مهندسی افکار عمومی مردم مصر
👈 ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ امام خمینی در نامه ای به وزیر خارجه وقت اعلام کردند به واسطه پیمان خائنانه مصر و اسرائیل روابط جمهوری اسلامی با مصر قطع شود.اما این ارتباط تا سالها و حتی در دوران بعد سادات هم اصلاح نشد.
روابط ایران و مصر پس از انقلاب اسلامی
⭕پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ، محمد رضا پهلوی که دچار سرطان شده بود ، به خواست انور سادات به مصر رفت و در آنجا در گذشت.انور سادات ضمن اتخاذ سیاستی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران، مراسم تدفین رسمی و باشکوهی را برای محمدرضا پهلوی برگزار کرد.پذیرش محمدرضا پهلوی از سوی دولت مصر از دیگر دلایل بحرانی شدن روابط ایران و مصر بود. زیرا جمهوری اسلامی ایران مخالف این امر و خواهان استرداد محمدرضا پهلوی از سوی دولت مصر از دیگر دلایل بحرانی شدن روابط ایران و مصر بود. در روز(۱۴ مهر۱۳۶۰) و در سالگرد جنگ رمضان در مصر، انور سادات در یک رژه نظامی به دست چهار عضو جهاد اسلامی مصر، اعدام انقلابی شد. پس از اعدام انقلابی انور سادات به دست شهید خالد اسلامبولی، نام این شهید گرانقدر بر روی یکی از خیابان های تهران گذاشته شد.علاوه بر اینها مصر یکی از حامیان سیاسی نظامی عراق در جنگ علیه ایران بود و به طور مستقیم به حمایت از صدام حسین برخاسته بود و با اعزام نیروهای مصری به جبهه های نبرد ایران و عراق، در صدد تقویت عراق علیه ایران گام بر می داشت.
❌در دوران اصلاحات پس از ۲۰ سال قطع کامل روابط ایران با مصر، وی در ژنو با حسنی مبارک مخلوع رئیسجمهور وقت مصر دیدار و گفتگو کرد.همچنین فشارهایی در زمینه تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی صورت گرفت.در اردیبهشت ۱۳۸۶ رئیسجمهور وقت جمهوری اسلامی در اقدامی عجیب و تعریف نشده در عرف دیپلماسی بین المللی اعلام کرد: «آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارتمان را در آن دایر کنیم».
🚩هراس بنیادین از اسلام، ایران و انقلاب اسلامی
تحولات کشورهای عربی به دلیل سه ویژگی اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد آمریکایی و هدف صهیونیستی بودن،با اهداف انقلاب اسلامی ایران هم سو هستند و همین ویژگی هاست که بلوک غرب و هم پیمانان را واداشته تا دو جبهه رسانه ایران را به دخالت در امور داخلی کشور های عربی مثل بحرین، یمن و مصر متهم کنند و ضمن قومی کردن تحولات بر طبل ایران هراسی و شیعه هراسی بکوبند.
🔘اهداف عملیاتی و راهبردی غرب از کاربست آفندهای شیعه هراسی
۱) جلوگیری از شکل گیری ترتیبات امنیتی بومی و پایدار با توجه به وجود اقلیت های شیعی در برخی از کشورهای عربی منطقه که اکثرا آنها با حکومت مرکزی خود مشکل دارند.
۲) تهدید سازی برای جمهوری اسلامی ایران از طریق شبه نظامیان وهابی یکی از روش های مخالفان نظام جمهوری اسلامی؛ تحریک و تشویق گروهای افراطی سلفی به انجام اقدام های تروریستی علیه شیعیان.
۳) پیوند زدن تفکرات اهل سنت با وهابیون یکی از ابزارهای مروجان جنگ فرقه ای میان شیعه و سنی، ترویج و پیوند زدن مرامنامه اهل سنت با تفکرات گروه های تکفیری و سلفی است تا با این ترفند شیعیان را علیه جامعه اهل سنت تحریک کنند.
ایران هراسی در مصر
❌ترس فراوان غرب از وقوع جنبش اسلامی در مصر صرفا به خاطر امنیت اسرائیل نیست. بلکه مهمتر از آن به خاطر این است که حضور عمیق و قدرتمند و پر سابقه تشیع در این سرزمین و به ویژه تجربه موفق حکومت شیعی فاطمیون در مصر، می تواند زمینه های نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند.
❌به هر ترتیب استراتژی ایران هراسی در مصر به یک راهبرد فعال توسط رسانه های آمریکایی و عربی تبدیل شده است که با استفاده از ابزارهای مختلف آموزشی، فرهنگی، رسانه ای و حتی نظامی در پی توسعه ابعاد و عمق بخشی به آن می باشند.
🌀 رهبر انقلاب در تحلیل خود از اوضاع منطقه پیش بینی کرده بودند که رسانه های دشمن در صدد تفرقه افکنی برخواهند آمد:« بوق های تبلیغاتی دشمن مانند همیشه فریاد خواهند کرد که ایران می خواهد دخالت کند، می خواهد مصر را شیعه کند، می خواهد ولایت فقیه را به مصر صادر کند و می خواهد و می خواهد...با این ترفند ها ،هرگز وظایفی را که اسلام بر دوس ما گذاشته رها نخواهیم کرد».
فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۳، پاییز،۹۱
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.