eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
640 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆حمایت عملی امام از طلاب افغانستانی و سایر طلاب غیرایرانی🔆 ✳️«امام در اولین ماه رمضان اقامت خود در نجف اشرف، در سال 1344 بین عموم روحانیان و محصلان حوزه علمیه نجف اعم از ایرانی، ، پاکستانی، هندی، عرب و سایر کشورها وجوهی را به عنوان مساعدت به طور مساوی تقسیم کرد و به هر نفر اگر دارای همسر بود دو دینار وگرنه یک دینار، که معادل 20 و 40 تومان آن روز ایران بود پرداخت که بازتاب وسیع و شگفت‌آوری در سطح حوزه داشت و برای مدتی افکار را به خود جلب کرد و در هر مجلس و محفلی از آن سخن می‌رفت، زیرا برای اولین بار بود که مرجع تقلیدی در حوزه نجف بین روحانیان ایرانی و غیرایرانی در تقسیم وجوهات فرق نمی‌گذاشت و همه را به طور مساوی می‌نگریست، این در حقیقت نخستین گامی بود که در حوزه علمیه نجف جهت در هم شکستن تبعیض نژادی برداشته می‌شد. این عمل اسلامی و انسانی امام، جایگاه والایی برای او در دل عموم روحانیان و محصلان کشورهای اسلامی در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبیت ژرف و عظیمی را در پی داشت. محصلان محروم و بی‌پناه غیرایرانی به ویژه و پاکستانی که سالیان درازی در حوزه نجف به جرم افغانی و پاکستانی بودن شده بودند، به امام رو آوردند و او را برای و بی‌پناهان، پشتیبان و یاور یافتند، از حمایتی که امام با این عمل ارزنده و برجسته از آنان کرده بود، نیرو گرفتند و از آن‌که به سالیان درازی به جرم ایرانی نبودن تحقیر شده بودند و درست نصف شهریه محصلان ایرانی را دریافت داشته بودند، سخت خشمگین شدند، در مقام اعتراض برآمدند و برای گرفتن حق خود و پایان دادن به در حوزه نجف دست به شورش زدند و کشمکش شدید و تندی با اطرافی‌های بعضی علما...پیدا کردند و سرانجام دیگر علما نیز ناچار شدند به آن رسم غلط پایان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوی ماهانه بپردازند»(گزیده‌ای از نهضت امام خمینی ج2 ص271) پی‌نوشت: بیش از نیم قرن از این حرکت ضدتبعیضی امام (قدس سره) می‌گذرد امّا این‌که چگونه برخی مسؤولین کشور پس از پیروزی نهضت امام و امت هنوز در فضای نژادپرستانه سخن می‌گویند و تصمیم می‌گیرند جای تعجب دارد. آیا وقت آن نرسیده که برخی مسؤولین محترم با روشن‌بینی و داشتن دید انسانی ذهن خود را از رسوبات نژادپرستانه بزدایند و حمایت از مستضعفان را که از شاخصه‌های هویتی انقلاب است سرلوحه کار خود قرار دهند؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 💢 ⭕️سپاه ستیزی و حمله به نهادهای حاکمیتی و امنیتی، در تازه ترین جلد از خاطرات منسوب به مرحوم هاشمی رفسنجانی جلد جدید از سری خاطرات روزنوشت منسوب به حجت الاسلام والمسلمین ، با عنوان در بهار ۹۸ انتشار یافت. در این مجموعه که حاوی وقایع سال ۱۳۷۵ یعنی آخرین سال عمر است، مسائل مهمی مطرح شده که بعضا بسیار تأمل برانگیز است و انتساب مطالب کتاب به مرحوم هاشمی را با تردید جدی مواجه می سازد. از آن جمله، در جای جای این اثر، نهادهای انقلابی و خدوم نظام، خصوصا پاسداران انقلاب اسلامی و ، مورد هجمه مستقیم قرار می گیرند و نویسنده به بهانه اعمال دقت نظر این نهاد ها در تأمین سلامت و امنیت انتخابات مجلس پنجم شورای اسلامی، آنها را به و در انتخابات متهم می سازد. امری که اولا به این صورت و با این ادبیات در مجلدات قبلی خاطرات هاشمی مسبوق به سابقه نیست و ثانیا نشان از نوعی تصفیه حساب سیاسی در قالب خاطره گویی دارد که بدون اظهار نظر رسمی این نهادها، پذیرش آن معقول و منطقی به نظر نمی رسد. همزمانی آتش تهیه هاشمی ها علیه سپاه با فشار آمریکایی ها نسبت به این نهاد خدوم و مردمی، ابعاد ماجرا را کمی پیچیده می سازد. خصوصا که این خاطرات در غیاب نویسنده منتشر می گردد و خاندان هاشمی که پیشتر از بازنشر وصیت نامه وی طفره رفته بود و یا بدون هیچ سند و مدرکی جهت جلب توجه و مظلوم نمایی، شبهه قتل مرحوم هاشمی را مطرح کرده بود، نشان داده که در کتمان و وارونه نمایی برخی حقائق، تبحر دارد. از این جهت مادامی که محتوای این خاطرات به تأیید کارشناسان خبره و مراکز معتبر تاریخ نگاری جمهوری اسلامی نرسد، نمی توان آن را مطابق با واقع دانست و باید این مجموعه ها خاطرات منسوب به هاشمی بر شمرد. موید تردید و ابهام در محتوای خاطرات، اظهارات تعجب برانگیز محسن هاشمی در مقدمه کتاب است که صراحتا نیروهای حزب‌اللهی و ائمه جمعه و ارباب مطبوعات منتقد دولت را عناصری خودسر، تندرو، مدعی، عامل اختلاف بین رهبری و رئییس جمهور، سخنگوی خودخوانده مواضع رهبری، ارعاب کننده سرمایه گذاران، تضعیف کنندگان دولت، شایعه سازان علیه دولت، زهدفروشان پرمدعا، تأمین کنندگان خوراک برای رسانه‌های معاند، معرفی می کند! وی در صحت مدعای خود به بخش های مختلف خاطرات منسوب به پدرش ارجاع می دهد و این گمانه را تقویت می کند که گزاره های مندرج در کتاب، ولو اینکه از اساس جعل نشده باشد، حداقل به صورت مهندسی شده در این کتاب گردآوری و منتشر شده است. فرضیه ای که بررسی و صحت سنجی آن نیازمند تحقیقات عمیق کارشناسی است که امید است توسط طیف های مختلف از کارشناسان و تاریخ پژوهان صورت پذیرد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢شبح جنگ، بازی مذاکره و عکس‌العمل ترسوها « آمریکایی‌ها اخیرا با ما هم بی‌شرمانه حرف می‌زنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند، یکی مسئله و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند. در مسئله مذاکره هم یک بازی پیش پا افتاده می‌کنند، یکی می‌گوید مذاکره با پیش شرط، یکی می‌گوید مذاکره بدون پیش شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»(رهبر معظم انقلاب؛ 22مرداد1397) حدود یک سال از این سخن می‌گذرد و دو قطبی مذاکره-جنگ که به خاطر سستی منطقش گمان می‌کردیم تنها مصرف انتخاباتی دارد بار دیگر بر سر زبان افتاده است. البته سیاست‌مداران؛ حتی سیاست‌مداران برجام‌نویس؛ امروز معتقدند جنگی رخ نخواهد داد امّا مقطع کنونی فرصت مناسبی است که به سه سؤال پاسخ دهیم: ❓1. ایجاد ترس از جنگ برای کشاندن دولتی‌ها به میز مذاکره به چه زمانی از تاریخ معاصر باز می‌گردد؟ ❓2. چرا جنگ با آمریکا رخ نخواهد داد؟ ❓3. چرا با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد؟ 🔆پاسخ به سؤال اول: ترساندن دولتی‌ها برای کشاندن‌شان به میز مذاکره و گرفتن امتیازات سنگین از آن‌ها؛ به زمان انعقاد باز می‌گردد. آن‌جا که دیوان‌سالارانی مثل و سایر هم‌قطاران او که با فراماسون‌ها و بیگانگان نیز ارتباط داشتند، پیوسته در گوش فتحعلی شاه و عباس میرزا و قائم مقام فراهانی و شبح از دست رفتن تبریز و آذربایجان را خواندند و در نهایت نیز با عقد قرارداد ترکمانچای بخش بزرگی از خاک ایران را به روس‌ها بخشیدند. 🔆پاسخ به سؤال دوم: آمریکا درگیر مشکلات فراوان داخلی و خارجی است در نتیجه توان جنگ‌افروزی ندارد. این مشکلات را به نقل از برژینسکی که از معروف‌ترین استراتژیست‌های آمریکایی که سال‌ها در ردیف مشاوران امنیت ملی دولت آمریکا بوده می‌خوانیم. بیست مشکل اساسی ایالات متحده آمریکا؛ از زبان برژینسکی: 1. چهار تریلیون دلار تا سال 1993 که تا سال 2018 به رقم وحشت‌انگیز بیست و یک تریلیون دلار رسیده است که قطعا رقمی بحران‌زاست. 2. کسری موازنه تجاری. 3. کاهش سطح پس‌انداز و سرمایه‌گذاری. 4. فقدان قدرت رقابت صنعتی با اروپا، ژاپن و چین. 5. کاهش سطح رشد تولید در مقایسه با رقبای اصلی و افزایش اعتراضات و اعتصابات کارگری و کاهش اخلاق کاری. 6. وضع نامناسب بیمه‌های درمانی و کاهش سطح متوسط عمر و افزایش مرگ و میر کودکان نسبت به اروپا و ژاپن. 7. کیفیت ضعیف آموزش متوسطه و بی‌سوادی عملی بیش از 23 میلیون آمریکایی که تا سال 2018 به بیش از 44 میلیون رسیده است. 8. زوال شالوده‌های اجتماعی و به گونه‌ای که محله‌های فقیرنشین آمریکا وضعی شبیه وضع جهان سوم پیدا کرده‌اند. 9. حرص و طمع طبقه ثروت‌مند. 10. نارضایتی ناشی از نظام قضایی آمریکا. 11. ریشه دواندن مشکل فقر و تبعیض نژادی. 12. گسترش جنایت و خشونت. 13. گسترش فرهنگ اعتیاد. 14. رشد روحیه ناامیدی اجتماعی. 15. بی‌بند و باری جنسی. 16. تبلیغ گسترده فساد اخلاقی. 17. روحیه بی‌تفاوتی در میان اقشار جامعه. 18. ظهور چند فرهنگی بالقوه تفرقه‌افکن. 19. ظهور بن‌بست در نظام سیاسی. 20. گسترش فزاینده احساس پوچی معنوی.(خارج از کنترل،اغتشاش جهانی در طلیعه قرن بیست و یکم، زبیگنیو برژینسکی ، صص122-118) 🔆اما پاسخ به سؤال سوم: مذاکره حتی در راه‌برد استراتژیست‌های غربی، وقتی وجوه منطقی و عقلانی دارد که اولا بر سر حفظ و نگه‌داری تجهیزات نظامی و آمادگی ارتش یک کشور نباشد ثانیا طرف مذاکره هوادار سرسخت سازش و تسلیم محض طرف مقابل نباشد. حال با این مقدمه؛ مذاکره با آمریکا که آشکارا از ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی تا سال 2025 سخن می‌گوید و به دنبال خلع سلاح ماست چه منطقی دارد؟ و دیوان‌سالاری دولت تدبیر و امید با کدام عقل سیاسی و دیپلماتیک با مذاکرات خود محور شرارت جهانی؛ آمریکا را به رسمیت شناخت و او را تکمیل کرد؟ بنابراین؛ جنگ با آمریکا صرفا توهمی برای ترساندن ترسوها و مذاکره با او تنها راهی برای فریب دادن دیوان‌سالاران کم‌عقل و پیروان ترکمانچای است و راه‌برد منطقی و عقلانی همان راهبرد «نه جنگ، نه مذاکره» و تکیه به نیروی و جوان داخلی برای پشرفت هرچه بیش‌تر است. 📜منبع: گزیده‌ای از مقاله «شبح جنگ، بازی مذاکره و عکس‌العمل ترسوها» نوشته دکتر مظفر نامدار، فصلنامه15 خرداد، شماره 56، تابستان97)» ◀️متن مقاله؛ در مطلب بعد: https://eitaa.com/bonyadtarikh/361 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شبح جنگ، بازی مذاکره.pdf
216.4K
مقاله «شبح جنگ، بازی مذاکره و عکس‌العمل ترسوها» نوشته دکتر مظفر نامدار، فصلنامه 15 خرداد، شماره 56، تابستان97. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢پیوند تاریخی دانشگاه با آرمان‌های امام (قدس سره)💢 ❇️گرچه از ابتدای نهضت امام خمینی (قدس سره) با این حرکت عظیم همراه بودند امّا در آن زمان نیرویی ویژه برای نهضت محسوب می‌شد. با نگاهی به تاریخ معاصر کشورمان می‌بینیم که دانشجویان حق‌طلب و شجاع از روزهای آغازین نهضت همراه قیام بودند و امروز نیز با همان حرارت و با عمق بیش‌تر یار صادق انقلاب‌اند. خواندن روایت تاریخی زیر از 14 خرداد 1342 گویای همین مطلب است: ❇️« یازده محرم هنوز ساعت، 8 صبح را اعلام نکرده بود که مسجد شاه آکنده از جمعیت شد و دنباله جمعیت تا قسمت‌هایی از بازارهای اطراف مسجد کشیده شد. تظاهرات آغاز گردید. شعارهای روز پیش: خمینی، خمینی... خمینی بت‌شکن... خمینی تو فرزند حسینی... و.... در فضای مسجد و بازار طنین‌افکند. تظاهرکنندگان به حرکت درآمدند و از طریق خیابان ناصرخسرو و توپ‌خانه وارد خیابان فردوسی شدند. در مقابل یکی از بازاریان به نام مجاهدی روی کرسی قرار گرفت و نطق پرشور و جالبی ایراد کرد... پس از پایان نطق او، راهپیمایی و تظاهرات مردم با شور و هیجان بیش‌تری ادامه یافت. تظاهرکنندگان به منظور ابراز وحدت و هم‌بستگی بازار و دانشگاه، به سوی دانشگاه رفتند و تقریبا ساعت 12 به دانشگاه رسیدند. دانشجویانی که در کلاس‌ها بودند، با شنیدن فریاد رعدآسای «خمینی، خمینی» از کلاس‌ها بیرون ریختند و به استقبال تظاهرکنندگان شتافتند. با پیوستن هزاران دانشجو به ده‌ها هزار توده انقلابی، تظاهرات شور و هیجان تازه‌ای به خود گرفت. فریاد خمینی بت‌شکن... هرچه محکم‌تر، رساتر و پرشورتر به آسمان بلند شد، مشت گره‌خورده دانشجو و پیشه‌ور جنوب تهران با هم به حرکت آمد، قلب گرم آنان، به فرمان رهبر ملت به تپش درآمد. در آن روز گرم و پرحرارت 14 خرداد، دانشجو و روحانی و پیشه‌ور و کارگرد در مقابل درب دانشگاه با هم بستند که در راه امام تا آخرین نفس از پای ننشینند و از مبارزه باز نایستند و را هماره در آسمان ایران در اهتزاز نگه دارند و در صف واحد و متشکل، را دنبال کنند و برای او و در راه او از هیچ فداکاری دریغ نورزند. اینجا بود که ناگهان فریاد «تا مرگ دیکتاتورها نهضت ادامه دارد»، محیط دانشگاه را به لرزه درآورد...»(نهضت امام خمینی ج1 ص474-473) ◀️این روایت مربوط به حدود 54 سال پیش بود و وقایع 23 اردیبهشت 98 دانشگاه تهران نیز نشان داد که دانشجویان بر عهد خود همچنان وفادارند و استکبار جهانی و نفوذی‌های داخلی نمی‌توانند از آنان برای اهداف خود استفاده کنند و این ویژگی است که اکثریت دانشجویان دانشگاه‌های ایران دارند. اما سؤال اساسی این‌جاست که مسؤولین مربوطه در زمان تحصیل خود دانشجوی کدام کشور بوده‌اند که امروز توان یا اراده برخورد با مفاسد آشکار اخلاقی در مجموعه‌های آموزش عالی را ندارند؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴غارت‌گری؛ از شاه‌دوستی دیروز تا غرب‌زدگی امروز🔴 ⚫️فروردین 1342 فیضیه به دست مأموران وحشی #پهلوی به خاک و خون کشیده شد و حتی مجروحان هم از این بی‌رحمی بی‌نصیب نماندند و از بیمارستان‌ها اخراج شدند. شاه گمان می‌کرد نقش امام با همین حمله پایان یافته و دیگر اثری از نهضت باقی نخواهد ماند. او در این‌گونه افکار و خیالات سست و ارتجاعی غوطه‌ور بود که ناگهان اعلامیه طوفانی امام صادر شد: « شاه‌دوستی یعنی غارت‌گری، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمین و تجاوز به مراکز علم و دانش، شاه‌دوستی یعنی ضربه‌زدن به پیکر قرآن و اسلام، سوزاندن نشانه‌های اسلام و محو آثار اسلامیت، شاه‌دوستی یعنی تجاوز به احکام اسلام و تبدیل احکام قرآن، شاه‌دوستی یعنی کوبیدن روحانیت و اضمحلال آثار رسالت»(نهضت امام ج1 ص297-296) امام که در آن زمان #مرجع_تقلید و زعیم دینی مردم بود وظیفه اسلامی خود را با صدور این اعلامیه انجام داد و مقابل شاه ایستاد. اما امروز... در زمانه ما به برکت #قیام_امام دیگر پهلوی نیست اما آئین پهلوی هنوز زنده است و آئین و مسلک پهلوی چیزی نبود جز « #غرب‌زدگی » و حوادث تلخ دانشگاه تهران نشان داد که متأسفانه هنوز غرب‌زدگی زنده است و نشان داد:«غرب‌زدگی یعنی غارت‌گری، هتک اسلام، تجاوز به حقوق مسلمین و تجاوز به مراکز علم و دانش» پهلوی رفت امّا روح خبیث او در پیکر اندک افراد #لیبرال‌مسلک بیدار؛ و البته این آئین ارتجاعی پهلوی در حال احتضار است. اکنون ملت مؤمن ایران منتظر اعلامیه طوفانی دیگر از حوزه علمیه قم است:«غرب‌زدگی یعنی غارت‌گری، هتک اسلام...» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مادر دوازده امام علیهم السلام ⚫️«این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختى‌ها و آن مشکلات طاقت‌فرسا [شد] که یکى‌اش همین مسئله‌ى شِعب ابى‌طالب بود و آن سه سالى که آنجا بودند و آن سختى‌هایى‌که این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت... حالا شما می‌گویید مادر یازده امام، [امّا] در واقع مادر دوازده امام؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگى خودش پرورش داده تا چند سالگى.»(رهبر معظم انقلاب اسلامی 1395/10/2) 🔳 بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی وفات أم المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢وظایف فقیه؛ از رساله‌نویسی تا اداره جهان بشریت با نگاهی به صحنه امروز حوزه علمیه قم اقلیتی از حوزویان را می‌بینیم که سقف فعالیت‌های فقیه را پرداختن به فقه فردی میدانند و بر خلاف سنّت مراجع عظام فعلی حفظهم‌الله و گذشتگان از علمای صالح سلف، با وجود آن‌که مراجع مسلم در قید حیات‌اند دست به و پاسخ به استفتائات و تلاش برای تصدّی مرجعیت می‌زنند. ورای اهداف و آثار ناپسند این فعالیت‌ها؛ آیا واقعا سقف انتظاراتی که اسلام از فقها دارد چاپ رساله و پاسخ به استفتاء است؟ اساسا از دیدگاه اسلام چیست؟ پاسخ به این سؤال را از نامه مجاهد فقید؛آیت‌الله رحمه‌الله می‌خوانیم. نامه‌ای که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامی توسط امام، برای حجت‌الاسلام و المسلمین نوشته و دیدگاه‌های خود را درباره حکومت اسلامی و جایگاه فقیه در این حکومت بیان داشتند.همچنین این نامه تفاوت سطح فکری یاران امام با حوزویان غیرانقلابی مشخص می‌کند. بخشی از این نامه را مرور می‌کنیم: 📜«... ؟ آیا ولایت و حکومت جهانی اسلام برای همین فقهایی است که ذکر شده [است]؟ نه. فقیه در کتاب و سنت و در صدر اسلام به معنی امروزی نیست. «تفقه فی الدین» صرف دانستن احکام و از لحاظ حقوقی نیست، تفقه در دین، فهم در دین به معنی وسیع کلمه است. دینی که می‌خواهد نه به کره زمین بلکه بر سایر کرات فرمان‌روایی کند، فهم این دین از لحاظ ایدئولوژی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و بالجمله تمام شئونی که بر جامعه از حیث اخلاق، معارف، سیاست، روابط اجتماعی، اقتصاد و غیر حکومت می‌کند، فهم این شئون تفقه در دین است، عالم به این شئون فقیه است، العلماء ورثة الانبیاء الفقها خلفاء الرسول ... اگر بخواهیم بگوییم فقیه [صرفا یک] حقوق‌دان [است]، آن هم این حقوق‌دان‌هایی که می‌شناسیم، زعامت اسلام را کوچک کرده‌ایم، حکومت اسلامی را به صورت کدخدایی درآورده‌ایم، یک حقوق‌دان نمی‌تواند بر جامعه کوچکی چه برسد به جامعه بزرگی که یک جزئش کره ارض است ...حکومت کند، بلکه جهان‌بینی می‌تواند حکومت کند. رئیس جمهور آمریکا با اعوان، انصار و و متخصصین، نقشه کره زمین را بررسی می‌کند و امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را تجزیه و تحلیل می‌کند. حاکم اسلامی باید جهان‌بینی داشته باشد و بتواند امور جهان را تجزیه، تحلیل و تدبیر نماید، پس اول شرط حاکم جهان‌بینی است و فقیهی حاکم است که جهان‌بین باشد. فقیه علاوه بر جهان‌بینی شرط است جهان‌گیر باشد، چون مأمور به تشکیل در زمین است و کلیه حکومت‌ها را غاصب و باطل می‌داند و در قرآن و سنت اشارات زیادی به این شرط است « و زاده بسطة فی العلم و الجسم ». فقیه باید به فنون جهان‌داری آشنا باشد و عدالت جزئی از این شرط است. پس ما حصل شرایط حاکم در همین سه شرط دور می‌زند: 1. جهان‌بینی 2. جهان‌گیری 3. جهان‌داری.»(نهضت امام خمینی ج2 ص755-747) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️مرجعیت‌ جهانی امام؛ ستیزها و گریزها❇️ پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله در سال 1349 این هراس در دل رژیم پهلوی و نظام استکبار زنده شده که مقلدان آن مرحوم در بسیاری از کشورهای منطقه به امام خمینی (قدس سره) رو آورند. از این رو تمام تلاش خود را کرد که اولا از ایشان جلوگیری کند و ثانیا مراجع مورد نظر خود مثل یا افراد دیگری غیر از امام را به عنوان مرجع شیعیان معرفی کند. در کنار رژیم پهلوی، گروه‌های دیگر هم با اغراض مختلف به مقابله با مرجعیت جهانی امام (قدس سره) پرداختند، از سیدموسی صدر در جنوب لبنان تا حزب‌الدعوة عراق و حتی روزنامه‌های مزدور پهلوی در پاکستان. امّا مواجهه امام در برابر سیاست بین‌المللی علیه مرجعیت جهانی او چه بود؟ سیره ایشان همان سیره پس از رحلت مرحوم آیت‌الله بروجردی بود: مرجعیت‌گریزی و پرهیز از دنیاطلبی و مقام‌خواهی. 🗞«خبرگزاری رویترز نیز به دنبال درگذشت آقای حیکم، بی‌درنگ خبر دروغی را برای پیش‌گیری از مرجعیت جهانی امام، به سراسر جهان مخابره کرد و آن این بود که «آیت‌الله به عنوان مرجع شیعیان تعیین شدند.» تا از این راه شیعیانی را که در گوشه و کنار و در نقاط دوردست جهان زندگی می‌کنند، فریب داده، از تقلید امام بازدارند! 🎙«حزب‌الدعوة» که در آن روز حقد و کینه ویژه‌ای نسبت به امام داشت نیز تمام نیروی خود را برای مرجعیت آقای خویی به کار انداخت و تبلیغات گسترده‌ای به منظور معرفی او به عنوان «مرجع اعلم» انجام داد و عناصری از اعضا و هواداران حزب را برای تبلیغات به نفع آقای خویی به بسیاری از کشورهای اسلامی از قبیل پاکستان، افغانستان، هند و... گسیل داشت. در لبنان و کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی نیز افراد «حزب‌الدعوة» در مبارزه با امام تا آن‌جا پیش رفتند که مقلدین او را مورد نکوهش و سرزنش قرار می‌دادند و تلاش می‌کردند که با برچسب ناچسب و نسبت‌های ناروا به امام، مقلدین او را متزلزل کنند و به تقلید آقای خویی وادارند... 🔸آقای سیدموسی صدر نیز به دنبال درگذشت آقای حکیم، طی کنفرانسی در مجلس اعلای شیعیان در لبنان، آقای خویی را به عنوان مرجع رسمی شیعیان جهان معرفی کرد و از آقایان ، سیدمحمدباقر صدر و خمینی به ترتیب به عنوان مراجع طراز دوم نام برد! 🔸 نیز با وجود کشمکش‌های دیرینه‌ای که بر سر گرفتن مسند، با یکدیگر داشتند، در برابر امام، موضع یگانه‌ای گرفتند و آقای خویی را به عنوان اعلم معرفی کردند و تمام نیروی خود را برای ضربه زدن به امام و دور کردن مردم عراق از او به کار گرفتند. غافل از آن‌که روح آراسته و بزرگ امام، کوچک‌ترین توجهی به این ندارد و آن‌چه برای تنگ‌نظران کوردل و از خدا بی‌خبر با ارزش است، به نظر امام بی‌ارزش است. ◀️آن‌گاه که امام بر آن شد که برای آقای حکیم مجلس بزرگداشتی برپا کند، اولا صبر کرد که همه علمای طراز اول و طراز دوم نجف مجالس و مراسم یادبود برگزار کردند و تقریبا آخرین نفری بود که برای آن فقید مراسمی برگزار کرد و ثانیا دستور داد که برای اعلام مجلس مزبور از طرف او، اسم او را بدون هیچ القابی ببرند؛ و از این رو، وقتی بلندگوی صحن مطهر حضرت علی (علیه‌السلام) در اعلام مجلس یادبود، از طرف امام، بدون هیچ القابی با عنوان «سیدخمینی» از او نام آورد! مورد اعتراض بسیاری از روحانیان و مردمی که در صحن مطهر بودند، قرار گرفت و وقتی دریافتند که امام شخصا دستور داده است که این‌گونه از او نام ببرند، شگفت‌زده شدند.» (نهضت امام خمینی ج2 صص811-809) پی‌نوشت: این سیره قطعی امام خمینی (قدس سره) حاوی دو نکته است: 1. تک‌تک حوزویان و طلاب موظف به دنیاگریزی و پرهیز از نزدیک شدن به مقام‌طلبی و دنیاپرستی هستند. 2. معدود که احیانا به قصد دنیاپرستی تلاش می‌کنند با سایت و کانال مجازی به مرجعیت برسند بدانند، نظام مرجعیت تقلید در قاموس تشیع با این قبیل اقدامات به دست نخواهد آمد؛ که اگر قرار بود پروپاگاندا و تبلیغات رسانه‌ای کسی را به مرجعیت قابل اعتنایی برساند، کسی مثل با پشتیبانی پهلوی باید به جایی می‌رسید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵جلوه‌ای از مرجعیت‌گریزی امام خمینی (قدس سره) « روز سه‌شنبه 12 خرداد 1349 [آیت الله العظمی] حاج سیدمحسن حکیم در یکی از بیمارستان‌های بغداد چشم از جهان فروبست و جهان تشیع را عزادار ساخت. نکته‌ای را که باید خاطرنشان کنم آن‌که به دنبال بستری شدن او در بیمارستان بغداد، علما و روحانیان عالی‌مقام یکی پس از دیگری به بغداد رفته از او عیادت کردند، لیکن هرچه به امام پیشنهاد شد وو روی آن اصرار و پافشاری به عمل آمد که به بغداد برود و از او عیادت کند، نپذیرفت. به امام گفتند: مراجع نجف به بغداد رفته از آقای حکیم عیادت کردند، خوب است شما هم هم‌چنین کنید. در پاسخ فرمود: ◀️« آقایان مراجع به عیادت ایشان رفته و می‌روند، به من طلبه چه ربطی دارد.»(نزدیک به این مضمون) البته امام از آقای حکیم در نجف پیش از انتقال او به بیمارستان بغداد عیادت کرده بود. امام از هرگونه حرکتی که برای خویشتن داشته باشد سخت گریزان بود و از این رو نمی‌خواست کاری را که علمای طراز اول نجف انجام داده‌اند، تقلید کند و از این راه، خود را در ردیف آنان قرار دهد و این از روح خداجویی، سلوک عرفانی و امام ریشه می‌گیرد. چنان‌که در شب سه‌شنبه 12 خرداد ماه 49 وقتی خبر درگذشت حکیم به نجف رسید، بنا به گفته آقای حاج شیخ عبدالعلی قرهی، امام آن شب را نخوابید و شب را به دعا و تفکر گذراند و صبح‌گاهان پس از ادای نماز، نامبرده را به حضور طلبید و فرمود: به دوستانم بگویید من راضی نیستم در این کشمکش‌هایی که در سطح حوزه‌ها بروز خواهد کرد، وارد شوند و به نفع من بخواهند کاری انجام دهند. »(نهضت امام خمینی ج2 ص793) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ویژه♨️ ⭕️سپاه ستیزی و حمله به نهادهای حاکمیتی و امنیتی، در تازه ترین جلد از خاطرات منسوب به مرحوم هاشمی رفسنجانی https://eitaa.com/bonyadtarikh/359 💢واکنش حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی به سخنان نژادپرستانه عراقچی https://eitaa.com/bonyadtarikh/358 ⭕️ فرجام مذاکره با استکبار; از ترکمانچای تا برجام https://eitaa.com/bonyadtarikh/355 💢سؤال رئیس بنیاد تاریخ پژوهی از حسن روحانی: :«ماجرای کنار زدن شما از سرپرستی سیمای جمهوری اسلامی ایران از جانب حضرت امام (ره) به علت چه مسائلی بوده؛ گویا امام در آن ماجرا حتی از پذیرفتن شما برای توضیح نیز خودداری ورزیده‌اند.» https://eitaa.com/bonyadtarikh/351 ♨️این مطالب و ده ها مطلب جذاب و سودمند دیگر در حساب رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم. ✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.