eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
712 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
منتظری و خدشه در مقام علمی و اجتماعی امام خمینی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/20 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 در بخش از خاطرات منسوب به آقای منتظری آمده است: ... همه مراجع برای فاتحه گرفتند و هر کدام به تناسب‌ موقعیت‌ خود زودتر اعلام فاتحه می‌کردند آیت‌الله خمینی شاید نفر پانزدهم، شانزدهم بود‌ که‌ اعلام فاتحه کرد...(خاطرات ص189) 🔸 در نقد این کلام؛ استاد سیدحمید روحانی چنین می نویسد: در این فراز از‌ خاطرات‌ تلاش‌ شده است، به شکل مرموزی مقام علمی‌ و اجتماعی‌ را به زیر سؤال ببرد و او را از نظر مقام و موقعیت در‌ حوزه‌ قم در رده «پانزدهم، شانزدهم‌» بنمایاند‌ که لابد‌ در‌ ردیف‌ فضلای تراز دوم حوزه قرار داشته‌ است‌!! در صورتی که اعلام فاتحه از طـرف امام پس از دیگران نه‌ به‌ تناسب موقعیت، بلکه روی ادب و بود که نمی‌خواست در‌ برپایی‌ مراسم بزرگداشت، معارض دیگران باشد‌. اصولا‌ دأب امام در این‌گونه برنامه‌ها این بود که می‌گذاشت همه کسانی که برآنند‌ مراسمی‌ برپا دارند، برنامه خود را‌ اعلام‌ کنند‌ و به انجام برسانند‌، آنگاه‌ که برپایی مراسم از‌ طرف‌ این و آن به پایان می‌رسید و دیگر از طرف کسی اعلام فاتحه نمی‌شد، امام مراسمی‌ برپا‌ می‌داشت. 🔹 نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) به یاد دارد که‌ در‌ پی درگذشت‌ آقای‌ حکیم‌ در نجف اشرف در‌ سال 1349، آنگاه که مراجع تراز اول و دوم، فضلا و اساتید حوزه، طلاب برخی شهرها و کشورها‌ و حتی‌ اصناف بازار مراسم فاتحه برپا کردند‌، امام‌ آخرین‌ نفری‌ بود‌ که برای آن‌ مرحوم‌ مراسم بزرگداشتی گرفت و دستور داد که در اعلام مراسم از طرف او، نام او را بدون‌ هیچ‌گونه‌ عناوین‌ و القابی ببرند، شماری از جوانان عرب و طلاب به دفتر مؤذن هجوم‌ بردند و می‌خواستند گوینده را مورد ضرب و شتم قرار دهند که چرا از امام به صورت اهانت‌آمیز نام برده است. گوینده دست خط امام را به آنان ارائه داد که در‌ آن‌ تأکید شده بود از من جز به عنوان « » نام برده نشود. افق عرفانی و اخلاقی امام کجا و آن تحلیل‌های ناسوتی و دنیا‌‌زده کجا! (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384) ◀️ ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
منتظری و تضعیف علمای مشهد به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/21 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 بخش دیگری از خاطرات آقای منتظری در حقیقت طعنه و است که البته آقای منتظری آن را به امام نسبت می‌دهد: 🔸 یادم‌ است این داستان را برای من نقل کردند،ایشان‌ فرمودند: مرحوم الحسن_اصفهانی که فوت شد، علمای مشهد جمع شدند که‌ مرجع معین کنند، یکی‌ از‌ آقایان در آن جلسه می‌گوید آقای حاج آقا حسین قمی برای‌ مرجعیت خوب است ولی ریشش دست پسرش آ سید مهدی است،آقای بروجردی‌ هم‌‌ خوب است ولی ریشش دست‌ حاج‌ آقا روح اللّه است، ما بیاییم آسید محمود شاهرودی را معین بکنیم که در اختیار خودمان باشد...مرحوم آیت اللّه آقای حاج میرزا مهدی‌ اصفهانی‌‌ (رحمت اللّه علیه)در‌ آن‌ جلسه گفته بودند پس این جلسه ما از جلسه کمتر نیست. ما آمده‌ایم ببینیم چه کسی اعلم و است یا اینکه ببینیم چه کسی ریشش دست‌ ماست‌... .(خاطرات ص190) 🔹 این‌ داستان را از قول در خاطرات‌ آورده‌اند،لیکن اگر به‌ راستی چنین داستانی را بازگو کرده چرا لحظه‌ای اندیشه نکرده است که چگونه‌ امام در سخنرانی‌های عمومی‌ و یا‌ نیمه‌ عمومی‌ خود هیچ‌گاه به بازگو کردن این‌ داستان نپرداختن و حتی به آن اشاره‌ نکردند؟!آیا خردمندان و عقلای قوم هر‌ آنچه می‌شنوند ‌ ‌بی‌تأمل و نسنجیده بر زبان می‌آورند؟ 🔸دور از نظر نیست که در‌ ارتباط‌ آقای‌ منتظری با هم‌ آزردگی خاطری بوده است که به آوردن‌ این داستان و یا ساختن آن ‌‌به‌ نام امام‌ منجر گردیده است؟!در این داستان نه‌ تنها علمای مشهد به زیر‌ سؤال‌ رفته‌اند‌، بلکه مرحوم حاج آقا حسین قمی و آقای بروجردی نیز مورد اهانت قرار گرفته‌اند. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 16 تابستان1387) ◀️ ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شواهدی دیگر بر عدم نقش جدی منتظری در مرجعیت امام خمینی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/22 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 در خاطرات منسوب به ادعا شده که وی در طرح و تثبیت اعلی الله مقامه‌الشریف نقش ویژه‌ای داشت است. در یادداشت‌های سابق این ادعا نقد و رد شد اما برای جمع‌بندی مستند بحث؛ ادله و شواهد تاریخی دیگری نیز خواهیم آورد: 🔸 1 . نکته مقدماتی این‌که ادعای تأثیر ویژه آقای منتظری در طرح و تثبیت مرجعیت امام اعلی الله مقامه الشریف تقریبا نخستین بار در کتاب ؛ مدخل امام خمینی مطرح شد و اساسا با هیچ‌کدام از مستندات معتبر تاریخی سازگار نیست و محملی برای توجیه ندارد. 🔹2 . در ردّ مدعای مزبور، ذکر برخی شواهد، خالی از لطف نیست. اوّلاً امری است که به سانِ مسأله «اجتهاد» تابعِ ضوابطِ مخصوص حوزوی است و چیزی نیست که بدون وجود مقتضای آن، بتوان آن را طرح و تثبیت کرد! ثانیاً طبق مستندات معتبر، از نیمه دوّم دهه 30 و در دوران اقتداردینی ، درس امام خمینی به عنوانِ پرجمعیّت ترین درسِ قم مطرح بوده است. 🔸بعد از ارتحال نیز قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که جایگاه حوزوی و فقهی امام خمینی نه فقط در میان حوزویان، که در نزد اصحاب رسانه نیز کاملاً شناخته شده بوده است. روزنامه کیهان در تاریخ 12 فروردین 1340، اسامی مراجع و علمایی را که از دید علمای اهل خبره و صاحب نظر، صلاحیت جانشینی را داشته اند، درج کرده و در صدرِ اسامی از امام نام برده و اکثر شاگردان ایشان را از فضلای طراز اوّل حوزه قم برمی شمارد و چنین نوشته است: 🔹 «آقایانی که ذیلاّ نام آن ها برده می شود طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیّه قم دارای صلاحیت مرجعیّت تقلید و مورد اعتمادکامل حوزه علمیّه هستند. 1.آیت اللّه حاج آقا روح اللّه خمینی: ایشان 1درس فقه صبحها و درس اصول عصرها در حوزه علمیّه تدریس می نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلای تراز اوّل حوزه علمیّه شهر قم را تشکیل میدهند.»(نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع ص183-182) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد نیکی کدی.pdf
314.8K
نقد کتاب «نتایج انقلاب ایران» نوشته نیکی کدی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/23 بعضی از کتاب‌ها بیشتر از آن‌ که خودشان مهم باشند نام و شهرت نویسنده‌شان مهم است. نتایج انقلاب ایران هم حتماً یکی از این کتاب‌هاست که نیکی کدی در سال ۲۰۰۳ و در سن ۷۳ سالگی آن را نوشت. نتایج انقلاب ایران در اصل تکمله‌‌ای است سه فصلی بر کتاب ریشه‌های انقلاب ایران که در سال ۱۹۸۱م نوشته شده است و هر دو به سفارش دانشگاه ییل که دانشگاهی خصوصی و امریکایی‌ست. در این نوشتار ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی ، به زمینه‌های نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن خواهیم پرداخت. ضمیمه: مقاله «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به‌روایت نیکی کدی»، سیدمحمد میرصالحی، شماره 59-58، زمستان 1397 و بهار 1398. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معمای میلانی1.pdf
1.79M
نقدی بر مبانی تاریخ‌نگاری و گزاره‌های تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/24 🔹بعد از پيروزی انقلاب، روايت‌های مختلفی از تاريخ انقلاب نوشته شده است؛ از مبارزين مسلمان تا ليبرال‌ها و ماركسيست‌ها و سايرين شروع به نوشتن كتاب‌های تاريخ پيرامون انقلاب كردند. 🔸نوشتن اين كتاب‌ها محدود به داخل ايران نيست و افرادی كه بعد از پيروزی انقلاب به اروپا و امريكا فراری شدند نيز بخشی از كتاب‌های پيرامون انقاب را به نگارش درآورده‌اند. 🔹از جمله كتاب‌هايی كه در امريكا نوشته شد- ولی بر خاف ساير كتبی كه در آنجا نوشته شده- مورد توجه خوانندگان قرار گرفت و در داخل ايران به چاپهای متعددی رسيد.معمای هويدانوشته عباس ميانی است. اكنون مدت12سال از آغاز انتشار اين كتاب در ايران میگذرد ولی هنوز شبهاتی كه مطالب اين كتاب ايجاد كرده در جامعه رايج است. 🔸معمای هويدا روايت یک چپ امريكايی از يكی از سردمداران رژيم شاه استكه درصدد است تا به هر طريقی به توجيه، تطهير و حتی قهرمان سازی از چهره هويدا بپردازد... ضمیمه: مقاله «معمای میلانی؛ نقدی بر مبانی تاریخ‌نگاری و گزاره‌های تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معمای میلانی2.pdf
818.6K
معمای ميلانی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/25 🔹بازنوشت ادبی زندگی سياسی اميرعباس هويدا، نخست‌وزير سيزده ساله پهلوی كه با استناد گزينشی و جهت‌دار به برخی اسناد مكتوب و شفاهی، به نگارش درآمده است، حاوی مطالب قابل تأملی پيرامون اين شخصيت سياسی است. 🔸واكاوی نقادانه روايت ميلانی، به كشف تناقضات و لوازم پيدا و پنهان كلام او منجر می‌شود. در نوشتار حاضر نمونه‌هايی از اين تناقضات و ناراستی‌ها، مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفته است... ضمیمه: مقاله «معمای میلانی؛ بازخوانی انتقادی روایت عباس میلانی از زندگی عباس هویدا»، سهراب مقدمی شهیدانی،فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز1394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد خاطرات امیرانتظام.pdf
819.4K
🖊نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/26 🔹مقاله حاضر نقد اجمالی است به برخی از نكات مهم كتاب آن سوی اتهام؛ خاطرات كه بعد از 21 سال نگاشته شده است. نويسنده در قالب نگارش اين كتاب، توضيحات خود را در مورد طرح انحلال مجلس خبرگان، جاسوسي و... ارايه كرده است. 🔸تا پیش از انتشار این خاطرات، رسانه‌های خارجی و عمدتا سلطنت‌طلب از وی تصویری از اسوه پایداری و مقاومت ترسیم کرده بودند اما این خاطرات، که به صورت انفعالی و دفاعی تنظیم و طراحی شده بود، به روند تبلیغاتی رسانه‌های غربی شوک وارد کرد. ضمیمه: مقاله «نقدی بر خاطرات امیرعباس انتظام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره33، پاییز 1391. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد خاطرات بنی صدر.pdf
914.3K
نقدی بر کتاب خاطرات بنی صدر به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/27 مقاله حاضر نقد کوتاهی بر کتاب درس تجربه خاطرات ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهوری ایران است. این کتاب که در دو جلد توسط انتشارات انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۸۰ در آلمان به چاپ رسیده به کوشش آقای حمید احمدی مدیر انجمن مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی ایران (برلین) تدوین و صرفاً در خارج از کشور عرضه شده است. کار ضبط خاطرات بنی‌صدر در ورسای فرانسه و در ۲۶شهریور۱۳۷۸ آغاز می‌شود و طی ده جلسه ادامه می‌یابد. حاصل این گفت‌وگوها در جلد اول منعکس است و جلد دوم به تحقیق درباره تاریخ انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. ضمیمه: مقاله «تاوان غرور و تکبر؛ نقدی بر خاطرات بنی‌صدر»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره32، تابستان 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد دهباشی.pdf
258.9K
نقدی بر حاشیه‌نگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسین نصر به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/28 کتاب حکمت و سیاست حاصل گفت‌و‌گوهای حسین دهباشی و همکاران او با دکتر سید حسین نصر است برای اولین‌بار در ابتدای استقرار دولت اعتدال و در سال ۱۳۹۳ روانه بازار نشر گردید. نوشتار حاضر با هد ف نقد و بررسی کتاب حکمت و سیاست سامان یافته و در گام نخست به ارزیابی پاورقی‌هایی خواهد پرداخت که در کنار صفحات کتاب به طبع رسیده است. در این پاورقی‌ها مجموعه‌ای از داده‌های تاریخی ارایه شده است. ما با بررسی داده‌های یادشده میزان صحت و سقم آنها را ارزیابی خواهیم کرد و از آنجا که مسئولیت این بخش با مؤلف کتاب است، طبعاً نقدها نیز متوجه همو خواهد بود... ضمیمه: مقاله «نقدی بر حاشیه‌نگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسن نصر»، احمدی‌فر، مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، تابستان و پاییز 1398 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراهیم یزدی.pdf
1.4M
شصت سال در سودای سوسیالیسم به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/29 🔹بررسی شبکه انسانی و ارتباطی شخصیت‌های سیاسی، یکی از مهم‌ترین راه‌های کشف مرام و مسلک سیاسی واقعی آنهاست؛ چه اینکه در عالم سیاست و در زیست سیاست‌مدارانه، ارتباطات، تعیین‌کننده‌ترین عامل در کنش‌گری سیاسی است. 🔸 یکی از مرموزترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است که با وجود عملکرد سیاسی سؤال‌برانگیزش در دوران نهضت امام خمینی(ره) سالیانِ سال در آزادی کامل به انتشار آرا و روایت‌های خاص خود مشغول بود و تا آخرین سال‌های عمر ارتباطات پیچیده و پردامنه خود را حفظ کرد. تحلیل کارنامه سیاسی و شخصیت ابراهیم یزدی، نیازمند بازخوانی دقیق عملکرد اوست. گرچه روایت وی از وقایع دهه‌های پیشین، مورد نقد بسیار است، اما در بازشناسی شبکه ارتباطی و بستر فعالیت سیاسی او، یکی از بهترین منابع محسوب می‌شود. 🖇ضمیمه: مقاله «شصت سال در سودای سوسیالیسم؛ مروری بر شخصیت سیاسی- فکری و شبکه ارتباطی ابراهیم یزدی با تأکید بر کتاب شصت سال صبوری و شکوری»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره48، تابستان 1395. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
درگذشت دكتر محمد مصدق نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/92 🔹به دنبال درگذشت دكتر در 14 اسفندماه 1346 روحانيان مبارز درصدد برآمدند كه از اين فرصت نيز جهت ضربه زدن به رژيم شاه بهره‏گيرى كنند و به مناسبت درگذشت او اعلاميه مشتركى با اعضاى ، و صادر نمايند. 🔸براى اين منظور، ميان آقاى و آقاى ملاقاتى به عمل آمد. در اين نشست كه نگارنده نيز حضور داشت، آقاى فروهر پيشنهاد صدور هرگونه اعلاميه‏اى را به‌كلى رد كرد! و اظهار داشت: «چون در شرايط فعلى شاه آماده است كه هرگونه واكنشى را به‌شدت سركوب كند، جبهه ملى و نهضت آزادى و نيز حزب ملت ايران به اين نتيجه رسيده‏اند كه نيروهاى خود را به خاطر صدور اعلاميه‏اى نبايد از دست بدهند»! از اين رو، حتى از برگزارى مجلس فاتحه براى مصدق، خوددارى ورزيدند؛ زيرا ساواک موافق نبود. 🔹آقاى فروهر با آنكه به ظاهر موضع مسالمت‏آميز و سازشكارانه «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» را در برابر رژيم شاه به‌شدت محكوم مى‏كرد و ادعا داشت كه حزب ملت ايران به رهبرى او در هر شرايطى به مبارزه ادامه مى‏دهد، اما در عمل راه و انديشه همسنگران خود را در «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» دنبال مى‏كرد. بنابراين در درگذشت مصدق كوچک‌ترين واكنشى از طرف هواداران او نشان داده نشد. نه مراسم تشييع و فاتحه براى او برگزار كردند و نه اعلاميه‏اى به مناسبت درگذشت او منتشر ساختند. 🔸تنها در چهلمين روز درگذشت مصدق مراسمى از طرف بازماندگان او در برگزار شد. در اين مراسم شمارى از اعضاى «جبهۀ ملى»، «نهضت آزادى» و «حزب ملت ايران» شركت داشتند، ليكن آنچنان مرعوب و وحشتزده بودند كه به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بر زبان بياورند! و حتى اعلام نكردند كه اين مراسم به چه مناسبتى برگزار شده است! تنها آياتى از كلام‏اللّه‏ مجيد قرائت شد، آنگاه دكتر غلامحسين مصدق پشت ميكرفون رفت و يادداشتى را كه در دست داشت قرائت كرد. متن آن يادداشت به اين مضمون بود: از ‏‏خانم‏ها و آقايان محترم كه قدم رنجه فرموده، در اين مراسم شركت كرده‏اند، صميمانه سپاسگزارى مى‏شود! 🔹در اين مراسم از روحانيان آقاى شجونى و نگارنده شركت كرده بودند. ساواک شاه براى شناسايى و تعقيب نگارنده، هنگام بازگشت از مراسم احمدآباد، به طور سرى عكسى گرفته و در پرونده نگارنده بايگانى كرده است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص307-306) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓31شهریور1357 بعد از ظهر امروز آقای فرزند آیت‌الله گلپایگانی به همراه عده‌ای که به منظور کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان راهی این منطقه شده بودند، در 200کیلومتری شهر در محلی به نام روستای رباط پشت بادام با یک تانکر نفت‌کش تصادف کرد و به دیار باقی شتافت. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص531 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت‌های ناروا پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی لزوم مقابله با روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی الف لام تحریف 📸اطلاع‌نگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی الف لام؛ خدمت یا خیانت الف لام خمینی و ساختن چهره‌ای لیبرال از امام خمینی الف لام خمینی و تخریب امام در پوشش ستایش ظاهری از امام! پرسش‌هایی بی‌پاسخ از نویسنده الف لام خمینی اتهامات ناروای الف لام خمینی علیه امام خمینی تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی؛ نوشته هدایت‌الله بهبودی تحریف مکتب امام خمینی در کتاب موسوم به «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» تحریف مکتب امام خمینی در «دایرةالمعارف تشیع» نگاهی به خاطرات تحریف‌آمیز آقای اکبر هاشمی رفسنجانی نگاهی به خاطرات تحریف‌آمیز آقای حسینعلی منتظری نبوغ ذاتی یا دروغ حرفه‌ای؟ رد ادعای منسوب به منتظری در خصوص نقش وی در دعوت از آیت‌الله بروجردی رد ادعای منتظری در خصوص نقش برجسته وی در مرجعیت امام ادعای ناروای منتظری در خصوص نقش وی در مرجعیت امام خمینی نقدی دیگر بر ادعای بی‌اساس منتظری در زمینه مرجعیت امام منتظری و نادیده گرفتن حقایق تاریخی در زمینه مرجعیت امام منتظری و خدشه‌ای دیگر در روایت مرجعیت امام خمینی منتظری و خدشه در مقام علمی و اجتماعی امام خمینی منتظری و تضعیف علمای مشهد شواهدی دیگر بر عدم نقش جدی منتظری در مرجعیت امام خمینی نقد کتاب «نتایج انقلاب ایران» نوشته نیکی کدی نقدی بر مبانی تاریخ‌نگاری و گزاره‌های تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا معمای ميلانی نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام نقدی بر کتاب خاطرات بنی صدر نقدی بر حاشیه‌نگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسین نصر شصت سال در سودای سوسیالیسم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش آمریکا در فتنه96.pdf
340.8K
بازخوانی یک آشوب کور ⁉️نقش امریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی‌ماه96 چه بود؟ 🔹اغتشاشات و آشوب‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ یکی از توطئه‌های ناکام دشمنان جمهوری اسلامی بود، که در آستانه چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی با محوریت شیطان بزرگ، طراحی و با همدستی عوامل خارجی و داخلی، به اجرا گذاشته شد و البته ناکام ماند. بازخوانی آن اغتشاشات نافرجام ما را به تحلیل دقیق‌تر مسائل اخیر که به بهانه مرگ دختری به نام در حال وقوع است نزدیک می‌کند. 🔸در مقاله ضمیمه با اتکا به اطلاعات منتشرشده و خصوصاً با توجه به تصریحات ، به تحلیل نقش امریکا در آشوب‌های مزبور پرداخته شده است.گفتنی است این نوشتار به فاصله کمتر از دو ماه پس از وقوع آشوب‌های دی‌ماه، به تحریر درآمده است. ضمیمه: مقاله «بازکاوی نقش امریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی‌ماه96 بر اساس اطلاعات آشکار»،مقدمی شهیدانی، سهراب، حبیبی، حامد، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 55، بهار 1397. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نخستین اعلامیه امام از تبعیدگاه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/93 🔹بامام خمينى با وجود مشكلات و ناهموارى‏هاى بسيارى كه بر سر راه خود داشت، درصدد برآمد تا توده‏هاى مبارز و مسلمان ايران را دريابد و به ايشان روحيه‏اى تازه بخشد و مبارزه را به طور رسمى و علنى دنبال كند و را در مبارزه بر ضد و به طور رسمى و مستقيم از تبعيدگاه رهبرى نمايد و با اين كار مشعلى را كه فراراه توده‏ها نهاده است، فروزانتر و پرفروغ‏تر سازد و پايه‏هاى نهضت اسلامى ايران را هرچه بيش‌تر استوارى بخشد. 🔸 از اين رو، امام نخستين اعلاميه خود را پس از تبعيد از ايران در تاريخ 4 ارديبهشت 1346 (13 محرّم 1387) خطاب به ‏هاى_علميه صادر كرد و به دنبال آن نامه سرگشاده‏اى نيز براى كه شاغل مقام نخست‏وزيرى در آن روز بود فرستاد. 🔹بدر پيام به حوزه‏هاى علميه، ضمن فراخواندن فرزندان روحانى خود و عموم مردم ايران به پايدارى و بردبارى، سخن آخر را بيان فرمود و راه هرگونه بهانه، سهل‏انگارى، سازش‌كارى و عقب‌گرد را به‌كلى بست. به آنان هشدار داد كه جز راه مقاومت و پايدارى، ايثار و فداكارى، راهى باقى نمانده است: 🔸«نقشه آن است كه قدم به قدم پيشروى كنند، شما هر قدر عقب‏نشينى كنيد آن‌ها پيشروى مى‏كنند، آن‌ها كمر به نابودى شما بسته‏اند، گمان نكنيد با ملايمت و تسليم دست‏بردار هستند، بلكه با استقامت و ايستادگى و اظهار حق و فرياد مظلومانه عقب مى‏نشينند...‏‏» 🔹بدر آن شرايط كه چون كابوس مرگ همه‏جا بال گسترده بود و سرطان يأس و نوميدى در قلب‏هاى بسيارى ريشه دوانيده بود، مى‏بينيم كه امام آينده‏اى روشن و درخشان و پيروزمند را نويد مى‏دهد و چنان قاطع و صريح و حتمى و پيروزى ملت را بشارت مى‏دهد كه بسيارى گمان بردند در همان روزها كاخ شاهنشاهى واژگون خواهد شد: 🔸 ... من به شما آقايان محترم و به ملت ايران اطمينان مى‏دهم كه دستگاه با شكست مواجه خواهد شد، پيشينيان آن‌ها سيلى اسلام را خوردند، اين‌ها نيز خواهند خورد... اين‌ها رفتنى هستند و شما باقى هستيد، سرنيزه در مقابل عواطف يک ملت دوام ندارد. اين شمشيرهاى كند عاريتى به غلاف خواهد رفت... .(نهضت امام خمینی، ج2، ص309-308) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓1مهر1357 🔹امام نامه‌ای در مورد ناپدید شدن آقای موسی صدر برای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه، نوشتند. متن این نامه در ایران تکثیر و در برخی از نقاط تهران توزیع شد. 🔸تلگرافی به زبان عربی از سوی آقایان ، و در مورد ناپدید شدن آقای ، برای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه مخابره شد. 🔹صبح امروز پیکر از کاشان به قم منتقل شد و پس از مراسم تغسیل، با حضور جمعی حدود 20هزار نفر تشییع و در مقبره‌ای مجاور حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. در این مراسم تظاهراتی با شرکت جمعی حدود 5هزار نفر در صحن حضرت معصومه(س) برپا گردید و در جریان این تظاهرات اعلامیه ای با امضای تجار قم توزیع شد. در این اعلامیه روز 57.7.1 عزای عمومی اعلام گردید. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص41-42 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلاش نافرجام ساواک برای دستگیری حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/94 🔹رژيم شاه به دنبال دستگيرى شمارى از مجاهدان روحانى و بازارى [به‌دلیل تلاش برای انتشار اعلامیه امام خمینی] براى دستگيرى و سركوبى ديگر دست‏اندركاران چاپ و پخش بيانيه امام عليه وارد عمل شد و با تلاش گسترده و شكنجه وحشيانه و غيرانسانى نسبت به دستگيرشدگان، و خانه‏گردى‏هاى گسترده، سرانجام، پنجاه هزار نسخه ، خطاب به حوزه‏هاى علميه را كه بيش از دو ماه پنهان و راكد مانده بود بدون اين‌که بتوانيم حتى يك نسخه از آن را دست كسى بدهيم، يک‌جا كشف و ضبط كرد و دومين اعلاميه امام خطاب به اميرعباس هويدا را نيز كه در آماده چاپ بود به دست آورد. مدير چاپخانه مزبور آقاى را نيز دستگير و چاپخانه او را مصادره كرد و ماشين چاپ و ديگر وسايل چاپخانه را به ساواک انتقال داد. براى دستگيرى نگارنده نيز به منزل پدرم در ‏شهر يورش بردند كه معجزه‏آسا از چنگ آنان رهيدم. 🔸[توضیح آن‌که] بنا بود دومين اعلاميه امام نيز در چاپخانه بزرگمهر به چاپ رسد و همراه با پيام امام به حوزه‏هاى علميه كه از پيش چاپ شده بود در يک زمان، در سراسر كشور پخش شود، بر آن شدم كه پيش از آماده شدن اعلاميه مزبور به ديارم سفر كنم و پس از ديدار با افراد خانواده به تهران باز گردم و براى نشر و توزيع اعلاميه‏هاى امام با آمادگى بيش‌ترى دست به كار شوم. در تاريخ 13 تير 46 كه بيش از هفته‏اى از ورودم به مهدى‏شهر نمى‏گذشت، مأموران ساواک و شهربانى به منزل پدرم يورش بردند، ليكن موفق به دستگيرى من نشدند. در اينجا بايد از شهامت و رشادت خواهرانم در برابر دژخيمان مهاجم ساواک و شهربانى ياد كنم كه دليرانه [در برابر آنان ایستادگی کردند]... 🔹مأموران ساواک و شهربانى ضمن پى‏جويى براى دستگيرى من به يک سلاح كمرى دست يافتند كه جهت از پاى درآوردن شاه در آن را تهيه و آماده كرده بودم و كشف آن موجب شد كه دستگاه جاسوسى شاه تمام نيروى خود را براى دستگيرى من بسيج كند. 🔸من ناگزير جلاى وطن كردم و پس از ماه‏ها دربه‏درى در تاريخ 21 مهر 46 «خائفا يترقّب» به عراق هجرت كردم و در جوار مرقد مطهر حضرت امام علىع در نجف اشرف اقامت گزيدم. (نهضت امام خمینی، ج2، ص320) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضور ریاست محترم بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نماز جمعه امروز تهران 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓2مهر1357 🔹روزنامه اطلاعات در گزارشی به دومین روز اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت اشاره کرد. 🔸در ساعت 19:40 مراسمی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر و با سخنرانی در یزد برگزار شد. در پایان شرکت‌کنندگان هنگام خروج از مسجد به راهپیمایی پرداختند و شعارهایی در حمایت از امام سر دادند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص43 - 44 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل و واکنش رژیم پهلوی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/95 🔹اشغالگران صهيونيسم به منظور درهم شكستن مقاومت رهبر استوار و پايدار عرب، شادروان در تاريخ 6 خرداد ماه 1346 از زمين، هوا و دريا به كشورهاى مجاور فلسطين يورش برده، به اشغال سرزمين‏هاى عربى دست زدند و خاورميانه را در پرتگاه جنگى فراگير و خانمانسوز قرار دادند. 🔸در پى يورش به كشورهاى اسلامى، رژيم شاه جنگ روانى شديدى بر ضد اعراب و مسلمانان به راه انداخت و همه توان تبليغاتى خود را در راه برجسته نشان دادن پيروزى‏هاى رژيم صهيونيستى و پيشرفت آن در خاک كشورهاى عربى به كار گرفت. 🔹رسانه‏هاى گروهى ايران شبانه‏روز پيرامون شكست عرب‏ها و پيروزى صهيونيست‏ها تبليغات مى‏كردند و سيل اهانت و ناسزا را به سوى جمال عبدالناصر سرازير مى‏ساختند و بدين‏گونه صهيونيست‏ها را در جنگ بر ضد ملت‏هاى مسلمان و عرب يارى مى‏دادند و از آن‌جا كه از واكنش منفى توده‏هاى مسلمان در برابر اين همكارى و همراهى شاه با صهيونيست‏ها نگران بودند، تلاش داشتند كه نگذارند صداى مخالفى در ايران بلند شود و خفقانى را كه رژيم شاه ايجاد كرده بود درهم بشكند؛ زيرا مى‏دانستند مردم خشمگين ايران كه از تبليغات ضد اسلامى رژيم ايران در پشتيبانى از صهيونيست‏ها سخت آزرده و آشفته‏اند اگر زمينه‏اى به دست آورند، به شورش انفجارآميزى دست خواهند زد و بنياد آن رژيم را به آتش خواهند كشيد، از اين رو، رژيم شاه بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليت‏هاى آنان را كنترل كند و از فعاليت‏هاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيست‏ها و در پشتيبانى از پيشگيرى به عمل آورد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص328-327) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓3مهر1357 🔹در ساعت 10 حدود 1400 نفر از کارگران کارخانه‌های لوله‌سازی اهواز به منظور پشتیبانی از اعتصاب کارگران صنعت نفت دست از کار کشیدند. 🔸صبح امروز بازار شهرهای و در اعتراض به محاصره و ایجاد محدودیت برای امام به حالت نیمه تعطیل درآمد و بعد از انتشار خبر رفع محدودیت امام، مغازه ها باز شدند و کسبه به سر کار خود بازگشتند. 🔹آیت الله تلگرافی به رئیس جمهور عراق مخابره کرد و رفع محدودیت از امام را خواستار شد. 🔸آقایان و از سوی جامعه علمای آذربایجان تلگرافی به سفارت عراق در ایران مخابره و از محاصره خانه امام ابراز انزجار کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص44-46 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️تشکیل حکومت، وظیفه الهی پیامبر خاتم ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /1 ▫️«وظیفه الهی صلی الله علیه و آله منحصر در محدوده شریعت و هدایت معنوی (امور اخروی) نیست بلکه ایشان همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام ورزیده اند. بر اساس برخی روایات شریفه، آن حضرت، در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یک جانبه ممحض نبوده و همواره حد وسط و معیار میانه را اتخاذ کرده است؛ بر خلاف سیره برخی پیامبران گذشته که تنها در یکی از دو امر دنیا یا آخرت، ممحض بوده‌اند. ▪️به بیان دیگر، روش هدایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نه به سان علیه‌السلام است و نه همچون علیه‌السلام، بلکه روش ایشان حقیقت روشنی است که مختص به وجود خود حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.»(ولایت و حکمرانی فقیه، صص24-21) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /2 «برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده دار قوانین سیاسی باشد، بی نیاز می پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم رانان بر مرد م و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) توضیح: شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائت‌ها و استدلال‌های گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس مهدی بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته می‌پنداشت ترسیم می‌کند که به گفته مجله کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیش‌تری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /3 «واژه «دین» در ابتدای امر چنین می‌نماید که تنها به آنچه که بشر را متوجه می‌کند، اطلاق می‌شود. حال آن‌که دین، همان است که عهده‌دار تمام جهات سعادت -در امور جزئی، کلی، دنیوی و اخروی- است. به همین جهت، اسلام دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است؛ بر خلاف قوانین برآمده از سایر نظام‌های قانونی که قانون‌های اساسی آن‌ها نه تنها نسبت به احکام فردی و روحی قصور دارند، بلکه نسبت به امور دنیوی انسان‌ها نیز با کمبود مواجه‌اند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص29) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db